لینک بیلدینگ

Link Building چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟

برای موتورهای جستجویی که سایت های مختلف را می‌خزند، لینک ها همانند خیابان‌های بین صفحات عمل می‌کنند. استفاده حرفه ای از تجزیه و تحلیل لینک ها به موتورهای جستجو کمک می‌کند نحوه وابسته بودن صفحات به یکدیگر را در سایت درک کنند، این باعث می‌شود که Link Building از اهمیت به سزایی برخوردار باشد.

از اواخر سال 1990، موتورهای جستجو تلاش کردند لینک ها را به عنوان محبوبیت سایت در نظر بگیرند. خود موتورهای جستجو استفاده از داده های مرتبط با لینک ها را به یک هنر ظریف تشبیه کرده اند. الگوریتم‌ها از این لینک ها برای ارزیابی سایت و اطلاعات موجود در صفحات استفاده می کنند.

Link Building

لینک ها همه چیز در سئو نیستند، اما متخصصان جستجو آن را به بخش بزرگ و اعظمی از الگوریتم های موتورهای جستجو نسبت می دهند. موتورهای جستجو می توانند از طریق لینک ها نه تنها محبوبیت سایت و صفحات موجود در آن را ارزیابی کنند بلکه قادرند معیارهایی همچون اعتماد، اسپم و اتوریتی را به کمک آن بسنجند. سایت های قابل اعتماد دوست دارند به سایر سایت های قابل اعتماد لینک دهند. این در حالیست که سایت های اسپم لینک های قابل اعتماد اندکی از منابع معتبر دریافت می کنند. مدل های اتوریتی پیشنهاد می کند که لینک ها روش بسیار خوبی برای شناسایی سندهای تخصصی در مورد موضوع ارائه شده هستند.

فاکتورهای مرتبط با لینک که توسط موتورهای جستجو مورد استفاده قرار می‌گیرد:

حالا سوال اینجاست که موتورهای جستجو چگونه ارزشی را به لینک ها اختصاص می‌دهند؟ برای پاسخ به این سوال، باید عناصر فردی لینک را مورد کاوش قرار دهیم و نگاهی به نحوه ارزیابی موتورهای جستجو بیندازیم. ما به طور کامل معیارهایی که موتورهای جستجو مورد استفاده قرار می دهند را نمی شناسیم، اما از طریق تجزیه و تحلیل اپلیکیشن های الگو، سال ها تجربه و تست و بررسی موارد می توانیم فرضیه های هوشمندانه ای در مورد لینک و تاثیرات آن بر روی سئو داشته باشیم. در ادامه فاکتورهای قابل توجه و ارزشمندی را مدنظر قرار خواهیم داد. این سیگنال ها توسط سئوکاران حرفه ای به هنگام ارزیابی ارزش لینک ها به کار می‌رود.

محبوبیت جهانی

هرچقدر سایتی محبوب تر و مهم تر باشد، لینک از آن سایت مهم تر خواهد بود. سایتی همچون ویکی پدیا هزاران لینک دارد که به آن اشاره کرده اند. این موضوع بدین معنی است که این سایت مهم و محبوب است. برای به دست اوردن اتوریتی و اعتماد در موتورهای جستجو باید به سایر شرکای خود کمک کنید. هر چقدر محبوب تر باشید رتبه بهتری خواهید داشت.

محبوبیت محلی/ مربوط به یک موضوع خاص

مفهوم محبوبیت محلی برای اولین بار توسط موتور جستجوی Teoma مورد استفاده قرار گرفت. این مفهوم بیان می کند لینکی از سایت هایی که در جامعه ای با موضوع خاص فعالیت می کنند بسیار مهم تر از لینک هایی است که از سایت هایی با موضوع عمومی به دست می آید. به عنوان مثال اگر سایتی خانه های مخصوص سگ ها را به فروش می رساند لینکی از جامعه حامیان سگ ها می تواند برای آن بسیار مهم باشد.

انکر تکست

یکی از قوی ترین و قدرتمندترین سیگنال هایی که موتورهای جستجو برای رتبه بندی از آن استفاده می کنند انکر تکست است. اگر ده ها لینک به صفحه ای اشاره کرده اند که کلمه کلیدی مناسبی دارد، آن صفحه رتبه خوبی خواهد داشت.

رتبه اعتماد

تعجبی ندارد که اینترنت در برگیرنده حجم وسیعی از اسپم هاست. برخی تخمین زده اند که بیش از 60 درصد صفحات وب اسپم است. برای اینکه بتوان از شر محتوای نامرتبط خلاص شد، موتورهای جستجو از سیستم هایی برای اندازه گیری و سنجش اعتماد استفاده می کنند که بیشتر این ها بر پایه نمودار لینک هاست. به دست آوردن لینک از دامنه هایی با اعتماد بالا می تواند باعث افزایش این معیار نمره دهی شود. دانشگاه ها، وب سایت های دولتی و سایت سازمان های غیر انتفاعی نمونه ای از دامنه هایی با اعتماد بالا هستند.

همسایگی لینک ها

لینک های اسپم معمولا به هر دو مسیر می روند. سایت هایی که به موارد اسپم لینک می دهند به احتمال زیاد خودشان نیز اسپم هستند و اغلب سایت های اسپم زیادی به آن ها لینک داده اند. موتورهای جستجو با نگاه کردن به این لینک ها می‌توانند همسایگی لینک ها را که در سایت شما وجود دارد درک نمایند. به همین خاطر باید سایت هایی که به آن ها لینک می دهید را با دقت انتخاب کنید و در برابر سایت هایی که می خواهند از شما لینک به دست آورند محتاط باشید.

تازگی لینک ها

سیگنال های مرتبط با لینک پس از مدتی رو به زوال می‌روند. سایت هایی که محبوب بوده اند با افت روبرو می‌شوند و نمی‌توانند لینک های جدیدی به دست آورند. به همین خاطر باید در طول دوره های زمانی مختلف به دست آوردن لینک از سایت های معتبر ادامه پیدا کند. موتورهای جستجو از تازگی لینک ها برای قضاوت در مورد محبوب بودن و مرتبط بودن محتوا استفاده می کنند.

اشتراک در رسانه های اجتماعی

در چند سال اخیر شاهد رشد بی سابقه ای از انتشار و به اشتراک گذاری محتوا در رسانه های اجتماعی همچون فیس بوک، توییتر و گوگل پلاس بوده ایم. اگرچه موتورهای جستجو با لینک ها به اشتراک گذاشته در رسانه های اجتماعی رفتار متفاوتی نسبت به سایر لینک ها دارند اما باز هم به آن دقت می کنند. بحث زیادی میان متخصصان موتورهای جستجو در مورد این موضوع وجود دارد اما اهمیت رسانه های اجتماعی قابل انکار نیست.

قدرت اشتراک در رسانه های اجتماعی

چگونه گوگل پلاس، توییتر و فیس بوک بازی را به نفع خود تغییر دادند؟

سال های 2011 و 2012 شاهد رشد عظیمی در حوزه اشتراک گذاری رسانه های اجتماعی و تاثیر آن بر روی موتورهای جستجو بود. در این میان گوگل سعی کرد سیگنال های اجتماعی را در نتایج جستجوی خود درگیر سازد. این موضوع در برگیرنده نتایج شخصی سازی شده تا کاربران ثبت نامی است که به افراد اجازه می دهد به محتوای اشتراک گذاری شده در رسانه های اجتماعی نیز دسترسی داشته باشند. این نتایج ممکن است همیشه در 10 نتیجه برتر نمایش داده نشود اما بی‌شک به خاطر تاثیر رسانه های اجتماعی، در حال رشد خواهد بود. قدرت بالقوه این تغییر به سمت رسانه های اجتماعی برای بازاریابان حوزه موتورهای جستجو بسیار بزرگ و عظیم است. افرادی که حلقه های بزرگ اجتماعی دارند، عناصر زیادی را به اشتراک می‌گذارند. به احتمال زیاد شاهد تبلیغ این عناصر در نتایج جستجو خواهند بود. برای ناشران این موضوع بدین معنی است که محتوای به اشتراک گذاشته شده توسط این افراد با فالوورهای بالا برای آن ها نیز سودمند است.

آیا اشتراک های رسانه اجتماعی همانند لینک عمل می کنند؟

به طور خلاصه خیر. اگرچه شواهدی وجود دارد که نشان می دهد اشتراک در رسانه های اجتماعی همچون توییت کردن، لایک کردن و سایر موارد بر روی رتبه بندی اثر دارد، اما تا این زمان لینک از اهمیت بالاتری برخودار بوده و روش ماندگاری برای تبلیغ و ترویج محبوبیت محتوای شماست.

اصول Link Buildingاصول Link Building:

لینک بیلدینگ (Link Building) همانند یک هنر است. این بخش تقریبا چالش برانگیز ترین بخش از شغل سئو محسوب می شود، اما برای موفقیت آن ضروری است. Link Building نیازمند خلاقیت، سرعت و اغلب بودجه است. شما نمی توانید دو کمپین Link Building را پیدا کنید که ویژگی های یکسان و مشابهی دارند. روشی که شما برای ساخت لینک های خود استفاده می کنید به سایتی که بر روی آن کار می کنید بستگی دارد. در ادامه سه اصل فرایند Link Building را با هم مرور می کنیم.

1- لینک های طبیعی سرمقاله

این نوع لینک ها، لینک هایی هستند که به طور طبیعی توسط سایت‌ها و صفحاتی که می خواهید به محتوا یا شرکتتان لینک بدهد به دست می‌آید. این لینک ها نیازمند هیچ عمل خاصی از طرف سئو نیست. کافیست عناصر ارزشمندی را ایجاد کنید.

2- Link Building دستی

معمولا این لینک ها با ارسال ایمیل به وبلاگ نویسان برای ایجاد لینک؛ ثبت سایت و سایر موارد به دست می آید. سئو با توضیح چگونگی مفید بودن این لینک ها، می تواند گزاره ارزشی برای آن ایجاد نماید. نمونه هایی از این نوع لینک در برگیرنده پر کردن فرم برای ثبت نام در سایت یا قانع کردن کاربر است.

3- لینک های غیر سرمقاله ای

صدها تا هزاران سایت در وب می توانند فرصت های مختلفی را برای ایجاد لینک از طریق پست مهمان، امضای انجمن ها، دیدگاه سایت ها یا پروفایل کاربران در اختیار افراد قرار دهند. این لینک ها معمولا ارزش اندکی دارند اما می توانند بر روی برخی از موارد مفید و موثر باشند. به طور کلی موتورهای جستجو سعی می کند ارزش این گونه لینک ها را نادیده بگیرد و سایت هایی که بیش از حد به چنین کاری دست می زنند را جریمه می کند.

به عنوان یک متخصص سئو این وظیفه شماست که بتوانید از روشی استفاده نمایید که بالاترین بازگشت سرمایه گذاری را داشته باشد. به عنوان یک قانون کلی، بهتر است پروفایل لینک متنوع و عظیمی داشته باشید تا بتوانید بهترین نتیجه را در موتورهای جستجو به دست آورید. هر نوع الگویی در لینک بیلدینگ که به نظر غیر استاندارد، غیر طبیعی و دستکاری شده بیاید می تواند برای سایت مضر باشد.

ایجاد کمپین لینک سازی

همانند سایر فعالیت های بازاریابی، اولین مرحله در کمپین لینک بیلدینگ، ایجاد اهداف و استراتژی هاست. متاسفانه، Link Building یکی از متفاوت ترین فعالیت ها برای اندازه گیری است. اگرچه موتورهای جستجو به طور داخلی هر لینک را با معیارهای ریاضی و به دقت می سنجند، اما افرادی که خارج از این سازمان قرار دارند، نمی‌توانند به این اطلاعات دست پیدا کنند. سئو بر روی تعدادی از سیگنال ها تکیه دارد تا بتواند مقیاس رتبه بندی خوبی برای ارزش دهی به لینک ها ایجاد نماید. به همراه داده های حاصل از سیگنال های مرتبط با لینک که در بالا به آن اشاره کردیم، معیارهای دیگری نیز وجود دارد که در ادامه آن ها را مرور خواهیم کرد:

رتبه بندی برای واژه های جستجو شده ی مرتبط

یکی از بهترین روش ها برای تعیین اینکه موتور جستجو به چه صفحاتی ارزش بالایی می دهد، جستجو برای برخی از کلمات کلیدی و عبارات موجود در آن صفحه است. به عنوان مثال اگر سایتی بخواهد برای واژه تبلیغات ادرودز رتبه ای به دست آورد به دست آوردن لینک از سایت هایی که در حال حاضر رتبه ای برای آن دارند بسیار مفید خواهد بود.

MozRank

MozRank نشان می دهد صفحه موردنظر چقدر در وب محبوب است. صفحاتی که نمره MozRank بالایی دارند رتبه بهتری نیز خواهند داشت. هرچقدر تعداد لینک ها به این صفحات بیشتر باشد محبوب تر خواهد بود. همانطور که می دانید لینک از سایت های مهم می تواند محبوبیت سایت را افزایش دهد. معمولا می توان MozRank صفحه را با به دست اوردن لینک های بسیار از صفحات نیمه محبوب یا لینک اندک از صفحات بسیار محبوب بهبود بخشید.

اتوریتی دامنه

اتوریتی دامنه نحوه رتبه بندی دامنه برای کوئری موجود را نشان می‌دهد. معمولا اتوریتی دامنه با تجزیه و تحلیل نمودار دامنه اینترنت و مقایسه دامنه مورد نظر با هزاران کوئری انجام شده در گوگل به دست می اید.

بک لینک رقبا

با بررسی بک لینک سایت هایی که در حال حاضر رتبه ای برای کلیدواژه مدنظر شما دارند می توانید هوشمندی با ارزشی در مورد این موضوع به دست آورید. متخصصان سئو با استفاده از ابزارهایی همچون Open Site Explorer می توانند این لینک ها را شناسایی نمایند و از آن در کمپین لینک بیلدینگ خود استفاده کنند.

تعداد لینک ها در صفحه

بر اساس فرمول پیج رنک اصلی، ارزش و مقداری که لینک دارد در حضور سایر لینک ها در همان صفحه کاهش پیدا می کند. اگر سایر موارد یکسان باشد، دریافت لینک از صفحاتی که لینک کمتری دارند بهتر از صفحاتی است که لینک های زیادی در خود دارند. میزان ارتباط این موارد به هم ناشناخته است اما قطعا باید در مورد این موضوع دقت کافی داشته باشید.

ترافیک ارجاعی بالقوه

لینک بیلدینگ ( Link Building ) نباید تنها موتورهای جستجو را هدف قرار دهد. لینک هایی که ترافیک زیادی از طریق کلیک مستقیم را به سایت ارسال می کنند، نه تنها می توانند ارزش زیادی برای رتبه بندی در موتورهای جستجو فراهم آورند، بلکه بازدید کنندگان هدفمند و ارزشمندی نیز به سمت سایت هدایت خواهند کرد. این همان چیزی است که می‌توانید بر اساس تعداد بازدیدکنندگان و بازدید از صفحات در ابزار آنالیتیکس به دست آورید. اگر به این داده ها دسترسی نداشتید می‌توانید از گوگل ترندز برای به دست آوردن ایده استفاده کنید. نحوه کار گوگل ترندز را در این پست بخوانید

کار کردن با این متغیرها به زمان، صبر و تجربه بیشتری نیاز دارد. با اینحال استفاده از داده های آنالیتیکی سایت شما را در موفقیت کمپین یاری می کند. موفقیت زمانی حاصل می شود که بتوانید افزایشی در ترافیک جستجو ، رتبه بالاتر و خزش مکرر موتورهای جستجو در سایت را شاهد باشید. اگر این معیارها بعد از کمپین موفق لینک بیلدینگ ایجاد نشد، بهتر است به دنبال لینک های بهتری باشید و سئوی داخلی سایت را بهینه سازی نمایید.

پنج نمونه از استراتژی های Link Building

به مشتریان خود فرصت دهید با شما ارتباط داشته باشند:

اگر شریکی دارید که به طور منظم با او کار می کنید یا مشتریان وفاداری دارید که برندتان را دوست دارند می توانید با ارسال نشان های همکاری از این فرصت استفاده کنید. بعد از اینکه مشتریان تی شرت حاوی لوگوی شرکت را پوشیدند یا از برچسب های ورزشی شما استفاده کردند با آن ها ارتباط بهتری برقرار کنید.

وبلاگ شرکت را راه اندازی کنید و آن را ارزشمند، مفید و سرگرم کننده سازید:

این استراتژی بسیار محبوب و ارزشمند است. زیرا جزو معدود مواردی است که مستقیما توسط موتور جستجوی گوگل پیشنهاد شده است. وبلاگ ها توانایی منحصر به فردی در ایجاد عناصر تازه به صورت منظم دارند و می توانند لینک هایی را از سایر وبلاگ ها به دست آورند.

محتوایی بنویسید که اشتراک گذاری ویروسی و لینک دهی طبیعی را تشویق کند:

در دنیای سئو ما با واژه ای همچون لینک طعمه مواجه هستیم. در هر یک از این جنبه ها بهتر است تازگی، مفید بودن یا طنز را بگنجانید تا افراد بتوانند ان را به صورت ویروسی به اشتراک بگذارند. کاربرانی که آن را می بینند محتوای شما را به اشتراک می‌گذارند و وبمسترها تلاش می کنند به آن لینک دهند.

از جنبه خبری مهم و ارزشمند باشید:

به دست آوردن توجه مطبوعات، وبلاگ نویسان و رسانه های خبری یکی از روش های موثر برای کسب لینک است. اینکار گاهی از اوقات به سادگی انتشار یک خبر مفید یا چیزی به صورت رایگان است.

فعالیت های لینک بیلدینگی که شما انجام می دهید، به نوع سایتی که بر روی آن کار می کنید بستگی دارد. برای سایت های کوچک تر Link Building دستی همچون استفاده از دایرکتوری ها، درخواست لینک و تبادل لینک می تواند بخشی از این معادله باشد. در سایت های بزرگ تر، این تاکتیک ها زیاد موثر نیستند و باید راه حل های مقیاس پذیری اتخاذ شود. استراتژی های نمونه همگی در این مقاله لیست شدند. سایت های مشابه سایت خود را به کمک کلیدواژه ها و عباراتی که به کسب و کار شما مرتبط است جستجو کنید. زمانی که سایت هایی را پیدا کردید که به صورت مستقیم رقیب شما نیستند، به آن ها ایمیل بزنید، از فرم های آنلاین آن ها استفاده کنید، با صاحب سایت تماس بگیرید یا حتی نامه ای برایشان ارسال کنید. اینکار در بدست آوردن لینک بسیار مفید خواهد بود.

خرید لینکاستفاده از پول برای خرید لینک:

گوگل و بینگ تلاش می کنند تاثیر لینک های خریداری شده و پولی را در نتایج جستجوی طبیعی خود کمرنگ تر نمایند. با اینکه شناسایی و پیدا کردن تمامی لینک های پولی برای آن ها امکان پذیر نیست، اما موتورهای جستجو منابع و زمان زیادی را برای یافتن این موارد اختصاص داده اند. اگر موتورهای جستجو سایتی را بیابند که لینک می خرند یا به فروش می رسانند آن ها را جریمه می کند. در برخی از موارد خرید لینک ممکن است کارساز باشد. بیشتر متخصصان جستجو دوست دارند موتورهای جستجو کارهای زیادی برای جلوگیری از خرید و فروش لینک انجام دهند.

منبع: Moz

[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/how-search-engines-operate” target=”_self” position=”right”]1موتورهای جستجو چگونه کار می‌کنند؟[/button-brown]

[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/how-people-interact-search-engines” target=”_self” position=”right”]2کاربر چگونه با موتور جستجو تعامل می‌کند؟[/button-brown]

[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/why-sem-is-necessary” target=”_self” position=”right”]3چرا بازاریابی در موتورهای جستجو مهم است؟[/button-brown]

[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/seo-friendly-web-sites” target=”_self” position=”right”]4اصول سئو برای طراحی و توسعه سایت[/button-brown]
[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/keyword-research” target=”_self” position=”right”]5راهنمای پژوهش کلمات کلیدی[/button-brown]

[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/usability-experience-content-seo” target=”_self” position=”right”]6تاثیر تجربه کاربری و محتوا بر سئو[/button-brown]
[button-blue url=”#page” target=”_self” position=”right”]7لینک بیلدینگ و تاثیر آن بر سئو[/button-blue]
[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/seo-tools-services” target=”_self” position=”right”]8معرفی ابزارهای سئو برای وبمسترها[/button-brown]
[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/search-engine-myths” target=”_self” position=”right”]9تصورات اشتباه درباره موتورهای جستجو[/button-brown]
[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/seo-measuring-tracking” target=”_self” position=”right”]10ابزارها و معیارهای اندازه گیری سئو[/button-brown]

3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

سلام
مطلب فوق العاده ای بود به خصوص کتاب لینک بیلدینگ که رایگان گذاشته بودین
سایتتون عالیه

خیلی خوب بود

البته کامنت گذاشتن مرتبط با مطلبی کافی نیست وقتی من وبلاگی انگلیسی درباره آموزش زبان فارسی دارم و در سایت شما لینکس رو تبلیغ میکنم وبلاگ من به موضوع فعالیت شما ارتباطی نداره ولی طبق تجربه من ارسال کامنت در سایتهای اموزش زبان و انجمن های ترجمه باعث بالارفتن بیشتر وبلاگم میشه.
و ثبت لینک در دایرکتوری های ایرانی خیلی خیلی آسیب میزنه

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.