آشنایی با معیارهای ایجاد بک لینک

معیارهای زیادی برای ایجاد بک لینک وجود دارد که باید از آن ها مطلع باشید. این معیارها به شما کمک می کند ارزش لینک را مورد بررسی قرار دهید و متوجه شوید آیا این بک لینک برای سایت شما مناسب است یا نه. دانستن معیارهای ایجاد بک لینک و لینک بیلدینگ در تحلیل لینک های خودتان یا وب سایت رقیبتان مفید می باشد.

قدرت دامنه برای ایجاد بک لینک

قدرت دامنه

قدرت دامنه ارزش تجمعی از کل دامنه می باشد. به جای نگاه کردن تنها به ارزش صفحات، ما به کل دامنه توجه می کنیم و قدرت آن را در نظر می گیریم.

به این قدرت، دامین اتوریتی (Domain Authority) یا پیج اتوریتی (Page Authority) برای صفحه نخست گفته می شود.

پیج رنک (PageRank) براساس تعداد و کیفیت لینک های داده شده به صفحه توسط گوگل تعیین می شود. این عدد از 0 تا 10 می باشد که 10 بیشترین مقدار است. می توانید از رتبه صفحه وب سایت برای تعیین میزان قدرت صفحه استفاده کنید. اگرچه این عدد فقط رتبه یک صفحه را نشان می دهد اما نشانه خوبی برای قدرت دامنه می باشد زیرا اکثرصفحات وب سایت به صفحه اصلی سایت لینک می‌شوند و پیج رنک از این صفحه به صفحات داخلی منتقل می‌شود.

باید به خاطر داشته باشید که بین ابزار تولبار پیج رنک و پیج رنک واقعی که توسط گوگل استفاده می شود تفاوت زیادی وجود دارد. پیج رنک تولبار با نصب ابزار یا افزونه گوگل بر روی مرورگر اینترنت یا با استفاده از برخی وب‌سایت‌ها که اطلاعات خود را از منابع یکسانی دریافت می‌کنند، قابل مشاهده است. این قسمت توسط گوگل هر سه تا 4 ماه بروزرسانی می‌شد. (بروزرسانی ابزار پیج‌رنک گوگل از سال 2013 متوقف شده است.) و با رتبه واقعی صفحه که توسط گوگل به صورت دائم به روز رسانی شده و براساس الگوریتم رتبه بندی می‌شود، فرق دارد.

به همین دلیل، رتبه بندی صفحه که در نوار ابزارهای گوگل دیده می شود ممکن است چند ماه قدیمی تر باشد و دلیل رتبه صفر برخی صفحات جدید در ابزار پیج رنک نیز همین می‌باشد. این صفحات نیاز به بروزرسانی ابزار پیج رنک گوگل دارند.

دامین اتوریتی (Domain Authority) توسط Moz محاسبه می‌شود و بین صفر تا صد می‌باشد که صد بزرگترین عدد است. این سایت از سیگنال‌هایی که از Moz گرفته می‌شود استفاده می کند و تلاش می کند عملکرد جستجو را پیش بینی کند. این قسمت برای رتبه بندی سایت برای تعیین قدرت دامنه مفید است.

در لینک بیلدینگ، دامین اتوریتی مقیاسی خوب برای استفاده می باشد، زیرا شما می خواهید از سایت هایی که خیلی قوی هستند لینک بگیرید. اگر لینک هایی که می گیرید از سایت های قدرتمند باشند، باعث می شود سایت شما نیز قوی شود. این سیگنال قوی به گوگل فرستاده می شود و گوگل متوجه می‌شود که سایت خوبی دارید و سایت شما شایسته رتبه خوبی است.

به عنوان مثال رتبه صفحه CNN هشت و اتوریتی دامنه آن 99 است. وب سایت های زیادی به CNN لینک می دهند زیرا این وب سایت محتوای با کیفیت بالا دارد. همچنین CNN به وب سایت های با کیفیت پایین لینک نمی‌دهد. اگر از CNN به سایت شما لینک داده شود نشان می دهد سایت شما خوب است.

ابزارهایی برای اندازه گیری قدرت دامنه:

پیج اتوریتی

قدرت صفحه

گرفتن لینک از صفحه ای که در وب سایت های دیگر وجود دارد فرصتی مناسب است. به عنوان مثال لیستی که لینک های شما به آن افزوده شده است. مثلا ممکن است کافی شاپ شما به صفحه ای با لیست بهترین اسپرسوها افزوده شده باشد.

در این شرایط، می بینید صفحه شما چقدر قوی می شود و چقدر این لینک برای شما ارزش دارد. دو معیار اصلی وجود دارد و آن ها با قدرت سایت شبیه هستند: پیج رنک و پیج اتوریتی.

ما درباره پیج رنک صحبت کردیم. پیج اتوریتی معیار Moz می‌باشد که بسیار شبیه به دامین اتوریتی است به جز این که فقط به صفحه ای خاص اختصاص داده می شود و به کل سایت اعمال نمی‌شود.

هر چقدر پیج رنک/اتوریتی صفحه ای که می‌خواهید از آن لینک بگیرید بالاتر باشد، به شما و سئوی سایتتان بیشتر کمک می‌کند.

از ابزارهایی اندازه گیری قدرت دامنه برای اندازه گیری قدرت صفحه نیز می‌توانید استفاده کنید.

انکر تکست

انکر تکست

ما قبلا درباره معنی انکر تکست صحبت کردیم. ببینیم از نظر معیاری برای سئوکاران به چه معناست.

انکر تکست نشانه ای از موضوع سایتی که می خواهید لینک بدهید به گوگل می دهد. بنابراین اگر من با استفاده از عبارت تناسب اندام به صفحه ای لینک بدهم، صفحه من به صفحه ای که دارای اطلاعات در خصوص تناسب اندام است مرتبط می‌شود. گوگل این اطلاعات را به عنوان قسمتی از الگوریتم رتبه بندی استفاده می کند. در این شرایط، گوگل تصمیم می گیرد صفحه ای که به آن لینک داده شده است رتبه بالاتری در موضوع مربوطه دریافت کند.

داشتن لینک های زیادی که به وب سایت شما داده شود و کلمه کلیدی شما به عنوان انکر تکست آن ها باشد به رتبه بندی کلمات کلیدی کمک می کند. اما کم کم قدرت انکر تکست به عنوان یک سیگنال کاهش یافت. این مسئله به خاطر بهینه سازی بیش از حد انکر تکست توسط سئوکاران بود که باعث شد گوگل در الگوریتم پنگوئن خود آن دسته از سئوکارانی که از این موضوع سوء استفاده می‌کردند را جریمه کند.

به خاطر ماهیت در حال تغییر انکر تکست و نحوه استفاده از آن، در هنگام ایجاد بک لینک محتاط باشید. سعی کنید لینک های زیادی نسازید که انکر تکست مشابهی دارند به خصوص اگر لینک ها کیفیت پایین دارند یا لینک هایی که انکر تکست طولانی دارند. تا جایی که می توانید به دنبال ایجاد بک لینک‌های طبیعی باشید و لینک را با استفاده از نام شرکت یا برند به عنوان انکر تکست بسازید.

ابزارهایی برای اندازه گیری انکر تکست

تعداد بک لینک

تعداد لینک‌ها

در هنگام ایجاد بک لینک، باید به تعداد لینک‌هایی که ایجاد می‌کنید، توجه کنید.

ممکن ایست بخواهید تعداد لینک هایی که ساخته اید را پیگیری نمایید. همان طور که در قسمت های قبل بیان کردیم و در مقاله های قبلی مشاهده نمودید، تعداد لینک های طبیعی که به وب سایت شما رجوع می‌کنند، سیگنال مهم و قوی برای رتبه دهی به شما است. هر چند باید بدانید که کیفیت اگر از کمیت مهم تر نباشد، اهمیت آن یکسان است.

به عنوان یک معیار، تعداد لینک ها از دو جهت مهم و قابل استفاده است:

  • اندازه گیری فرایند/ موفقیت ایجاد بک لینک رقابتی
  • برای مقایسه بین وب سایت شما و سایت های رقیبان

هر دوی این موارد باید به همراه کیفیت لینک مورد استفاده قرار بگیرد. این موضوع به بالا رفتن کیفیت کمک می کند. هنگامی که تعداد لینک های ما با رقیب مقایسه می شود، تفاوت رتبه بندی و فاصله بین رتبه بندی ها مشخص می شود. اگر می خواهید برای کلمه کلیدی میز چوبی رتبه ای به دست آورید و وب سایت هایی که در نتایج برتر موتور جستجو قرار دارند بیش از یک هزار لینک داشته باشند باید بدانید که رقابت بر روی این کلیدواژه دشوار است و باید لینک های با کیفیت تری نسبت به سایر رقبا ایجاد کنید.

از ابزار های اندازه گیری انکر تکست برای بررسی تعداد لینک ها نیز می‌توانید استفاده کنید.

لینک از دامنه

لینک از دامنه

تعداد لینک از دامنه‌ها (Linking root domains)، سیگنال قوی برای رتبه بندی در گوگل است. هنگامی که صحبت از لینک از دامنه‌ها به میان می آید، منظور ما تعداد دامین‌های متمایزی است که به ما لینک داده می شود و به معنی تعداد خام لینک ها نیست.

به عنوان مثال، اگر CNN از طریق 5 خبر به شما لینک بدهد، 5 لینک به حساب می آید اما فقط یک لینک از دامنه اصلی می باشد زیرا تمام 5 لینک از cnn.com می آیند.

اگر BBC از طریق یک خبر به شما لینک بدهد، یک لینک و یک لینک دامنه روت و اصلی می باشد.

تعداد لینک هایی که از دامنه‌ها به دست می آید سیگنال قوی تری از تعداد لینک های خام می باشد. زیرا شاخصی بهتر برای محبوبیت وب سایت می باشد. اگر گوگل به لینک ها به عنوان رای نگاه کند، بنابراین هر وب سایت فقط می تواند یک رای به شما بدهد. مهم نیست چند بار از یک سایت به شما لینک داده شود، هنوز هم تعداد رای سایت یکی است. این مسئله مانع از پر شدن بیش از حد صندوق رای می‌شود!

لینک های مختلف از یک سایت می تواند نتیجه موارد متعدد باشد. لینک گرفتن از صفحات مختلف محتوایی چندین روش دارد اما رایج ترین راه ها، لینک های sitewide می باشد. لینک sitewide لینکی است که در قالب وب سایت قرار گرفته است، مثلا در هیدر، یا فوتر یا سایدبار. رایج ترین مثال لینک‌های روزانه بلاگ است؛ که در تمام صفحات قرار می‌گیرد.

به طور کلی این گونه لینک ها مانند لینک های داخل متن با ارزش نیستند. لینک های sitewide گاهی اوقات اسپم هستند به طوری که برای از آن ها با پرداخت هزینه به دست می‌آیند و گوگل این را دوست ندارد.

شما باید با ملاحظه با لینک ها رفتار کنید و فقط از وب سایت های با کیفیت بالا لینک بگیرید و روی انکر تکست مانور ندهید.

از ابزار های اندازه گیری انکر تکست برای بررسی تعداد لینک های دامنه اصلی نیز می‌توانید استفاده کنید.

مرتبط بودن صفحات لینک دهنده

همیشه این بحث مطرح بوده است که آیا مرتبط بودن سایتی که از آن بک لینک می‌گیریم یکی از معیارهای قوی گوگل برای محاسبه ارزش لینک است؟ منطقا باید اینطور باشد، زیرا سایت های مرتبط دوست دارند به هم لینک بدهند و این یک مساله عادی است. اما اگر شما لینکی از BBC در خصوص قهوه بگیرید چه اتفاقی روی می دهد؟ از آنجایی که سایت BBC سایت معتبری است تلاش می کنید هر لینکی را از آن بپذیرید.

اگر برای یک لحظه فراتر از لینک بیلدینگ نگاه کنیم، شما هنوز هم می خواهید ترافیک را به سمت وب سایت خود جذب نمایید تا بتوانید بازدید کننده ها را به مشتری تبدیل کنید. به این دلیل، باید لینک ها را جایی قرار دهید که مشتری ها بتوانند آن ها را ببینند. در واقع در این حالت ارزش لینک از SEO فراتر رفته و به عنوان منبعی برای درآمد محسوب می‌شود.

همان طور که در خصوص انکر تکست صحبت کردیم، شاخص هایی وجود دارد که نشان می دهد گوگل دیگر از انکر تکست به عنوان سیگنالی قوی استفاده نمی‌کند و بیشتر از تحلیل صفحه برای اعتبار لینک استفاده می کند. اگر این مسئله درست باشد، بنابراین لینک گرفتن از صفحات معتبر باعث قوی شدن سیگنال های رتبه بندی می شود.

در حال حاضر، بهترین تمرین باید بر روی کیفیت باشد تا بتوانید به سمت وب سایت خود، ترافیک جذب کنید.

موقعیت بک لینک

موقعیت لینک ها در صفحه

تصور کنید در سیاتل زندگی می کنید و وبلاگ شما در خصوص قهوه است. شما لینک سایت یکی از کافی‌شاپ‌های محلی که بهترین قهوه ها را سرو می‌کند را می‌خواهید با خوانندگان خود در به اشتراک بگذارید. لینک را کجا قرار می‌دهید؟

اگر واقعا می‌خواهید خواننده لینک سایت را ببیند، باید جایی قرار بگیرد که برای بازدید کننده واضح و روشن باشد. احتمالا در صفحه اصلی، نزدیک بالای صفحه و در متنی که در درباره خصوصیات جذاب این کافی شاپ توضیح داده‌اید.

شما لینک را در فوتر قرار نمی‌دهید، درست است؟ بیشتر کاربران به فوتر صفحه مراجعه نمی‌کنند و حتی اگر به فوتر بروند انتظار دیدن لینک مفیدی را ندارند.

گوگل می تواند محل لینک را در صفحه تشخیص دهد و به هر یک ارزش متفاوتی دهد. اگر لینک در پایین صفحه باشد، گوگل ارزش لینک را پایین می آورد زیرا فرض می کند لینک مفیدی برای کاربر نیست.

گوگل همچنین می تواند محل لینک ها را در صفحه به طور کلی مشخص کند. به عنوان مثال، اگر 50% لینک هایی که به وب سایت شما رجوع داده می شوند پایین صفحه باشند، این مسئله نشان دهنده کیفیت پایین لینک بیلدینگ است و گوگل تصمیم می گیرد نگاهی دقیق تر به آن بیندازد.

مثال دیگر: اگر گوگل بفهمد 50% لینک هایی که به وب سایت شما داده می شود لینک ها سایدبار است این موضوع نشان می دهد که از سایت‌های دیگر بک لینک خریداری کرده‌اید چرا که بیشتر سایت های ارائه دهنده بک لینک، معمولا لینک را در سایدبار قرار می‌دهند.

به خاطر این قابلیت، شما باید مطمئن باشید که سایت‌هایی که از آن ها لینک می‌گیرید، لینک شما را درون محتوا قرار دهند. لینک‌هایی که در سایدبار قرار می گیرد هیچ ایرادی ندارند، اما زیاد بودن آن ها باعث می‌شود سیگنال مطلوبی در خصوص پروفایل بک لینک های شما به گوگل فرستاده نشود.

منبع: Moz

[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/what-is-link-building/” target=”_self” position=”right”]1لینک بیلدینگ چیست و چرا مهم است؟[/button-brown]

[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/types-of-backlinks/” target=”_self” position=”right”]2انواع بک لینک (خوب و بد)[/button-brown]

[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/start-link-building-campaign/” target=”_self” position=”right”]3راهنمای شروع کمپین لینک بیلدینگ[/button-brown]

[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/link-building-tactics/” target=”_self” position=”right”]4تاکتیک‌ها و روش‌های لینک بیلدینگ[/button-brown]

[button-blue url=”#page” target=”_self” position=”right”]5معیارهای ایجاد بک لینک[/button-blue]

[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/seo-linkbuilding-strategie” target=”_self” position=”right”]6استراتژی های لینک بیلدینگ[/button-brown]

[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/link-building-tips-and-tricks” target=”_self” position=”right”]7نکات و ترفندهای پیشرفته بک لینک سازی[/button-brown]

[button-red url=”https://g-ads.org/blog/learn-seo/” target=”_self” position=”right”]*آموزش سئو[/button-red]

4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

سلام
واقعا ممنونم از سایت خوب و بی نظیرتون مقالاتتون واقعا عالیه و به من کمک کرده تا حالا
باور کنید بیشتر موارد سئو سایتم رو از روی مقالات شما انجام دادم و خیلی راضیم.
لظفا شما یه نگاهی به سایت من بیندازید اگه مشکلی دارید بهم بگید

سلام
الان داخل سایت شما بخش فوتر یه قسمت به اسم لینک های مفید دارید که لینک های داخلی خودتون هست آیا این لینک ها هم کم اهمیت محسوب میشه یا خوب هست ؟
من داخل سایتم کلمات کلیدی مهمی رو داخل فوتر قرار دادم

سلام خدمت جناب اقای قبیله
ممنون از مقالات مفیدی که منتشر می کنید واقعا حرف نداره
من یه سایت معماری ایجاد کردم به اسم ارچکت. وقتی داشتم این مقاله رو میخوندم متوجه لینک هایی که در فوتر سایتتون هست شدم که فکر می کنم چند مورد از کلمات کلیدی شما محسوب میشه
خواستم بدونم ایا من در سایت فروشگاه معماری خودم اگر بخوام حدودا 20 کلمه کلیدی را به همین شکلی که شما قرار دادید قرار بدم خوبه یا بد ؟

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.