بهینه سازی سایت برای موبایل

آموزش بهینه سازی سایت برای گوشی های هوشمند

زیرنویس ویدئوی قسمت پنجاه وهفتم دوره آموزش سئو:

از آنجایی که گوشی‌های هوشمند به عنوان ابزاری کاربردی و فراگیر مطرح شده‌اند. موتورهای جستجو نیز الگوریتم‌های خودشان را تغییر داده و بر روی پاسخ بهینه‌ی سایت‌ها به نیازهای کاربران موبایلی تاکید ویژه‌ای انجام داده‌اند. در حالی‌ که تمامی موارد مطرح شده در این دوره کماکان از منظر بهینه‌سازی موتورهای جستجو مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما منظورمان این است که سایتتان باید بهترین تجربه‌ و سریع‌ترین عملکرد ممکن را برای کاربران موبایل به وجود بیاورد.

بیایید گامی به عقب برداشته و در مورد جستجوکننده‌ی موبایلی تفکر کنیم و ببینیم که آیا تجربه‌ی وی از سایت خوب بوده است یا نه. باید حتماً کاری کنیم پلتفرم موبایلی که کاربران به آن می‌رسند با سرعت بالا بیاید. این امر به معنای استفاده از تصاویر کوچک‌تر، کدهای کمینه شده، کش کردن و انواع و اقسام ترفندهایی می‌شود که به واسطه‌ی آن‌ها کاربر پهنای باند و زمان کمتری را حین انتظار برای مشاهده‌ی وبسایت سایت مصرف نماید. تعدادی تاکتیک بهینه‌سازی هستند که می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید تا مطمئن شوید سایتتان عملکرد بهینه‌ای دارد.

گوگل یک ابزار عالی تحت عنوان page speed insights دارد که می‌توانید به کمک آن مشکلات سرعتی را شناسایی کرده و فرصت‌های بهبود مشاهدات کاربران موبایل را رصد نمایید. به عنوان مثال اگر این ابزار را در اکسپلور کالیفرنیا استفاده کنیم می‌بینیم که نمره‌ی مربوط به تجربه‌ی کاربر موبایل در این سایت اندکی بالاتر از متوسط است و البته از نظر سرعت نمره‌ی خیلی خوبی دارد. به منظور افزایش بیشتر سرعت، گوگل پیشنهاد می‌دهد که آن‌ها جاوا اسکریپت یا سی‌اس‌اسی که پیش از اولین مشاهده‌ی محتوا بارگذاری می‌شود را حذف کرده یا به تاخیر بیاندازند. همچنین اسکریپت‌هایی که امکان دارد منجر به تاخیر بارگذاری صفحه شوند را معرفی می‌کند. فشرده‌سازی فایل‌های سی.اس.اس می‌تواند به اندازه‌ی 25 درصد یا بیشتر انجام گیرد.

تجهیز فرایند کش کردن می‌تواند مقداری صرفه‌جویی بیشتر برای عملکرد در پی داشته باشد و کاهش اندازه‌های فیزیکی یا فایل تصاویر نیز می‌تواند به معنای دانلود کمتر برای مرورگر باشد. وقتی که سایت را از طریق این ابزار اجرا می‌کنید می‌توانید توصیه‌هایی نظیر نادیده‌گیری صفحاتی که به سمت سایر صفحات هدایت می‌شوند، استفاده از شبکه‌های تحویل محتوا یا CDNها، کمینه‌سازی کد و فایل‌های ارجاع داده شده یا حتی سازماندهی HTML را دریافت کنید تا مهم‌ترین محتواها زودتر از بقیه بارگذاری شوند.

وقتی که عملکرد تنظیم شده را دریافت کردید و وبسایت موبایلی‌تان با سرعت بارگذاری شد. زمان آن رسیده که بر روی بهبود تجربه‌ی موبایلی تمرکز نمایید. در مورد سایت اکسپلور کالیفرنیا هنوز هیچ ‌یک از چیدمان‌های موبایلی که پیش ‌تر در همین فصل راجع به آن‌ها صحبت کردیم استفاده نشده است. البته انتخاب پیکربندی موبایلی و طراحی برای اهداف و کاربرد موبایلی، بهترین کاری است که می‌توانید انجام دهید. اما در همین میان تعدادی مورد هستند که می‌توانند پیش از سرمایه‌گذاری وسیع‌تر انجام شوند.

کارهایی همچون افزایش سایز فونت‌ها برای اینکه متن در اسکرین کوچکتر نیز راحت خوانده شود. با افزایش سایز لینک‌ها و اهدافی که نیاز به لمس دارند تا یافتنشان توسط انگشت راحت‌ تر گردد. همچنین نادیده‌گیری فناوری‌هایی همچون فلش که بر روی برخی از انواع موبایل‌ها کار نمی‌کنند نیز می‌تواند مسیر زیادی را در راستای کمک به بازدیدکنندگان موبایل طی کند. همچنین فراموش نکنید که فرم‌های کاربران موبایلی را به‌ روز کنید از فیلدهای بزرگ و با برچسب واضح که به شکل راحت‌ تری در صفحه‌ی کوچک ‌تر پیدا می‌شوند و از ورودی‌های مخصوص موبایل نظیر سلکتورها و تقویم‌های قابل لمس استفاده کنید، تا افراد مجبور به تایپ بر روی صفحه‌کلیدهای کوچک نشوند.

هر مورد ممکن را از پیش پر کرده و خطاهای هر مورد را با حرکت کاربر از یک فیلد به فیلد دیگر بررسی نمایید. هر کاری که ممکن است را برای کاهش زحمت پر کردن فرم در یک اسکرین کوچک انجام دهید. مخلص کلام اینکه کاربر موبایل یک دسترسی سریع و قابل اطمینان به اطلاعات مورد نیازش می‌خواهد و دوست دارد تجربه‌ی کاربری مثبتی داشته باشد و موتورهای جستجو دوست دارند به صورت مداوم الگوریتم‌هایشان را این اصلاح کنند تا به هر دو جنبه‌ی مطرح شده بها بدهند زیرا استفاده از موبایل رو به گسترش است.

در دوره آموزش ویدیویی سئو (SEO یا بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو) که زیرنویس فارسی آن توسط جی ادز تهیه شده است، ابتدا با نحوه کار موتورهای جستجو، ویژگی کلمات کلیدی مناسب، انواع محتوا و ایجاد استراتژی محتوا و ابزارهای سئو آشنا می‌شویم. در ادامه عوامل تاثیرگذار در سئو، مانند: عوامل سمت سرور، لینک‌های داخلی و خارجی، ساختار سایت، شبکه‌های اجتماعی و دیگر اصول سئو را بررسی می‌کنیم و در نهایت نکات کلیدی سئو، مانند جستجوی محلی، تجزیه و تحلیل کیفیت محتوا، مخاطب شناسی، بهینه سازی نسخه موبایل، بهینه سازی فروشگاه های اینترنتی و اندازه گیری معیارهای سئو را یاد می‌گیریم.

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

بهینه سایزی هر سایتی برای گوشی موبایل میتونه از به عنوان روشی ساده و کاملا کاربردی ازش بهر گرفته بشه

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.