نحوه هدف گیری مخاطب سفارشی در گوگل ادز و چگونگی ایجاد آن

چگونه بازدیدکنندگان سایت رقبا را در گوگل ادز هدف گیری کنیم؟

هدفگیری مخاطبان سایت یا اپلیکیشن رقبا و نمایش تبلیغ محصولات یا خدمات به آنها شاید قبلا می‌توانست آرزوی هر کسب و کاری باشد؛ اما اکنون از طریق گوگل ادز انجام این کار در کمتر از 5 دقیقه قابل انجام است.

از طریق امکان مخاطبان سفارشی (Custom audiences) در گوگل ادز و با وارد کردن کلمات کلیدی، آدرس‌های اینترنتی و اپلیکیشن‌های مرتبط می‌توانید به مخاطبان هدف خود دست یابید و آنها را در کمپین‌های دیسپلی، دیسکاوری، جیمیل و ویدیو هدف قرار دهید.

پیش‌تر که هنوز قابلیت Custom audience به گوگل ادز اضافه نشده بود، از امکان هدفگیری کاربران بر اساس custom intent (نیت و قصد) یا custom affinity (علایق، عادات و رفتارها) استفاده می‌کردیم. اکنون با کمک این قابلیت می‌توانید مخاطبان خود را با دقت بیشتری هدفِ نمایش تبلیغات خود قرار دهید.

نحوه کارکرد مخاطبان سفارشی گوگل ادز

گوگل ادز براساس آنچه مخاطبان سفارشی را تعریف کرده‌اید و همچنین براساس هدف و سیستم بیدینگ کمپین‌تان، پس از بررسی و تفسیر سیگنال‌های موجود سعی می‌کند تبلیغات را به افراد مناسبی نمایش دهد.

مثال:

یک شرکت تولید کننده کفش مخصوص دویدن (رانینگ) را در نظر بگیرید. احتمالا این شرکت بخواهد به جای انتخاب مخاطبان علاقه‌مند به ورزش (Sports Fans affinity audience) تبلیغات خود را به مشتاقان دوی ماراتون نمایش دهد.

با استفاده از مخاطبان سفارشی، شرکت تولیدکننده کفش می‌تواند با وارد کردن کلمات کلیدی، آدرس اینترنتی و یا اپلیکیشن‌های مورد نظر، این مخاطبان را تعریف کند:

  • وارد کردن علایق مانند “دوی 5 کیلومتر” “ورزش سه گانه” یا “دونده مسافت طولانی”
  • استفاده از URL وب‌سایت‌هایی با محتوای مرتبط با دویدن، برنامه‌های آموزشی دوندگی، تغذیه ماراتن و سایر موضوعات مرتبط با ماراتن.
  • وارد کردن اپلیکیشن‌های تناسب اندام (مانند Google Fit) که احتمالاً مشتاقان دوی ماراتن به آنها علاقه‌مند باشند.

ورودی‌های Custom audience

علایق و رفتارها

علایق مخاطبان ایده‌آل خود را با کمک کلمات کلیدی مشخص کنید. تبلیغات شما بر اساس رفتار، علایق و نیتِ خریدِ مرتبط با کلمات کلیدی وارد شده نمایش داده خواهد شد. تبلیغات شما به کاربران اپلیکیشن‌ها یا بازدیدکنندگان صفحات اینترنتی مرتبط با کلمات کلیدی وارد شده و همچنین افرادی که کلمات کلیدی وارد شده را جستجو کرده‌اند نمایش داده شود.

وقتی علایق یا رفتارها را به صورت کلمات کلیدی وارد می‌کنید، می‌توانید انتخاب کنید که Google آنها را چگونه باید تفسیر کند.

  • افرادی که هر یک از این علایق یا قصد خرید را دارند. (این حالت پیش فرض است)
  • افرادی که هر یک از این کلمات کلیدی را در سرویس‌های Google جستجو کرده‌اند (مانند Google.com و YouTube).

افرادی که وب سایت‌های مشابه را مرور کرده‌اند

آدرس وب‌سایت‌هایی را وارد کنید که مشتری ایده‌آل شما ممکن است بازدید کند. تبلیغات شما به افرادی نمایش داده می‌شود که وب سایتهای مشابه URL های وارد شده را مرور می‌کنند.

توجه کنید که این به معنای نمایش آگهی شما در آن سایت‌ها نیست.

افرادی که از اپلیکیشن‌های مشابه استفاده کرده‌اند

نام اپلیکیشن‌هایی را وارد کنید که فکر می‌کنید مشتری ایده‌آل شما ممکن است از آنها استفاده کند. تبلیغات شما به افرادی نمایش داده می‌شود که اپلیکیشن‌های مشابه اپلیکیشن وارد شده را نصب کرده و استفاده می‌کنند.

توجه کنید که این به معنای نمایش آگهی شما در آن اپلیکیشن‌ها نیست.

افرادی که از مکان‌های خاص بازدید کرده‌اند

نوع مکان‌هایی را که مشتری ایده آل شما ممکن است در آنها وقت بگذراند را وارد کنید. به عنوان مثال می‌توانید مکان‌هایی مانند پارکینگ، سالن ناخن، سوپرمارکت یا کافه را وارد کنید.

توجه کنید که این بدان معنا نیست که تبلیغات شما فقط به افرادی که در آن موقعیت‌های مکانی هستند، نمایش داده می‌شود، بلکه مخاطبان ایده‌آل شما بر اساس ویژگی‌های مشترکی که این افراد دارند انتخاب می‌شوند.

راهنمای قدم به قدم ایجاد لیست مخاطبان سفارشی

برای ایجاد لیست مخاطبان سفارشی پس از ورود به اکانت گوگل ادز خود از بخش Tools & Settings در بخش Shared Library روی Audience manager کلیک کنید.

در منوی بالایی بر روی Custom Audiences کلیک کنید.

برای ایجاد مخاطبان سفارشی جدید، روی دکمه به‌علاوه (+) کلیک کنید.

راهنمای ایجاد مخاطب سفارشی در گوگل ادز

نام مخاطبان سفارشی را وارد کنید و تنظیمات دیگر را بر اساس آنچه در بالا خواندید، اعمال کرده و در نهایت بر روی دکمه Save Audience کلیک کنید.

اگر می‌خواهید تبلیغات خود را برای افرادِ مشابهِ بازدیدکنندگانِ سایتِ رقبایتان نمایش دهید، همانند تصویر زیر سایت لیست جدیدی ایجاد کرده و آدرس سایت رقبایتان را در بخش People who browse websites similar to وارد کنید.

سایت شبیه سایت رقبا

استفاده از لیست مخاطبان سفارشی

برای آنکه تبلیغات شما به لیست سفارشی که ایجاد کرده‌اید نمایش داده شود، بایستی آن را به لیست مخاطبان کمپین خود اضافه کنید. برای این‌کار در گوگل ادز روی کمپین موردنظرتان کلیک کنید و سپس از منوی کناری روی Audiences کلیک کنید. در صفحه ای‌ که باز می‌شود روی Add Audiences کلیک کنید.

افزودن مخاطبان در گوگل ادز

در صفحه ‌ای که باز می‌شود روی تب Browse کلیک کنید و در انتهای لیست Your custom audiences را انتخاب کنید. از اینجا می‌توانید همه کاستوم آیودینس‌هایی که ایجاد کرده‌اید را مشاهده کنید و لیست موردنظرتان را به کمپین اضافه کنید.

افزودن مخاطبان سفارشی

برای ساخت مخاطبان سفارشی جدید، همچنین می‌توانید در این مسیر روی دکمه Custom Audience (+) کلیک کنید.

توجه کنید که امکان افزودن Custom Audience به کمپین‌ها سرچ وجود ندارد.

انواع هدفگیری با مخاطبان

همانطور که موقع افزودن مخاطبان جدید به کمپین یا ادگروپ در بالای صفحه مشاهده می‌کنید،‌ امکان هدفگیری مخاطبان به دو صورت وجود دارد.

انواع هدفگیری با مخاطبان در گوگل ادز

Targetting: این گزینه که به صورت پیش‌فرض فعال است، تبلیغات را به صورت اختصاصی تنها برای لیست مخاطبان انتخاب شده نمایش می‌دهد. البته امکان تغییرات قیمت‌گذاری (Bid Adjustment) برای هر یک از لیست‌ها نیز در این وضعیت وجود دارد.

Observation: در این گزینه تبلیغات محدود به لیست‌های انتخاب شده نمی‌شود و البته باز هم امکان تغییرات قیمت‌گذاری برای مخاطبان انتخاب شده وجود دارد.

اطلاعات Audience insights مخاطبان سفارشی

هنگام ایجاد Custom Audience در سمت راست صفحه اطلاعاتی با عنوان Audience insights نمایش داده می‌شود که مربوط به مخاطبان سفارشی‌سازی شده می‌شود.

با تغییر سفارشی‌سازی‌ها (مانند کلمات کلیدی و لیست‌سایت‌ها) می‌توانید اطلاعاتی مانند برآورد میزان ایمپرشن هفتگی، رده سنی مخاطبان، جنسیت مخاطبان و وضعیت والدی آنها را مشاهده کنید. همچنین این اطلاعات را می‌توانید به تفکیک کشور و زبان نیز مشاهده کنید.

امیدواریم این مقاله برایتان مفید بوده باشد. خوشحال می‌شویم نظرات، پیشنهادات و تجارت خود درباره موضوع این مقاله را با ما در میان بگذارید.


سوالات متداول

بلی. شما می‌توانید تبلیغات دیسپلی و تبلیغات یوتیوب را به کاربران مشابه کاربران اپلیکیشن‌های رقبایتان نمایش دهید. البته در حال حاضر امکان تبلیغات اپلیکیشن بر اساس لیست کاربران اپلیکیشن‌های رقبا وجود ندارد؛ گر چه در کمپین اپلیکیشن این قابلیت که تبلیغات برای کاربران اپلیکیشن‌های مشابه نمایش داده شود، به صورت پیشفرض وجود دارد.

اگر سایت یا اپلیکیشن رقیب‌تان عضو شبکه نمایش تبلیغات گوگل (ادسنس یا ادموب) باشد، می‌توانید تبلیغات خود را در سایت یا اپلیکیشن آنها نمایش دهید.

بلی. برای این کار کافی است کد جاوا اسکریپت ریمارکتینگ رو داخل سایت‌هاتون قرار داده و لیست ریمارکتینگ برای هر سایت‌تون ایجاد کنید.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.