گوگل ترندز چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

احتمالا می دانید گوگل ترندز ابزاری است که توسط گوگل ایجاد شده و به کاربران اجازه می دهد محبوبیت کلمه کلیدی خاص یا موضوعی را در طول دوره زمانی ببینند. در این شرایط کاربران می توانند کلیدواژه یا موضوعی را در جعبه جستجو وارد کنند و ببینند این واژه چقدر مورد استفاده قرار گرفته و کجا از آن استفاده شده است. نتایج به دست آمده در یک نمودار نشان داده می شود.

اصولا گوگل ترندز پیچیدگی کمتری دارد و نسخه راحت تری از Google Insights برای جستجوست. گوگل ترندز، برای جستجو کنندگان، بازاریابان و برنامه ریزان به یک ابزار ضروری تبدیل شده است. این یک روش عالی برای پیگیری رفتارها بر روی وب است. روش های متعدد مفیدی وجود دارد که بازاریابان می توانند به کمک این روش ها از گوگل ترندز استفاده کنند. از مانیتور کردن برند یا بررسی رقبا، گوگل ترندز می تواند فرصتی برای ارزیابی ارتباط گذشته و حال در موتورهای جستجو فراهم آورد.

گوگل ترندز یا Google Trends چیست؟

همانطور که بیشتر شما می دانید، کلمه ترندز (Trends) اشاره به تمایل یا گرایش دارد. تصاویر، ویدیوها، کلمات و … که مورد پسند کاربران قرار می گیرد و درباره آنها صحبت یا سرچ می شود، اصطلاحا ترندز شده اند. گوگل ترندز ابزاری است که توسط شرکت گوگل معرفی شده تا همگان متوجه شوند چه مواردی مورد پسند قرار گرفته اند. موردی که باعث منحصر بفرد شدن آن می شود، این است که زبان فارسی را پشتیبانی می کند.

اکنون که با گوگل ترندز آشنا شدید، در ادامه این مقاله سه مورد زیر را با هم مرور خواهیم کرد:

  • گوگل ترندز چه کارهایی را انجام می دهد؟
  • به طور کلی چگونه می توان از گوگل ترندز استفاده کرد؟
  • چگونه از گوگل ترندز در بازاریابی استفاده کنیم؟

گوگل ترندز چه کارهایی انجام می دهد؟

عملکرد و کارکرد اصلی Google Trends جمع آوری و مقایسه جستجوهایی است که افراد در سرتاسر وب انجام داده اند. داده های به دست آمده به طبقه بندی ها و دسته های مختلفی تقسیم می شوند. می توان این داده ها را از طریق فیلترهای مختلفی مشاهده کرد.

اطلاعاتی که برای استفاده از گوگل ترندز نیاز دارید، کلمات کلیدی هستند که در استراتژی بازاریابی خود به کار می برید. کاری که باید انجام دهید، وارد کردن این کلمات در جعبه جستجوی گوگل ترندز است. از این محل، می توانید فیلتر مناسب برای به دست آوردن داده های موردنیاز را اعمال کنید. فهرست زیر در برگیرنده روش های متفاوتی است که به کمک آن، می توانید اطلاعات مورد نظرتان را بر روی گوگل ترندز مشاهده کنید:

ترندهای کلمات کلیدی (گرایش های کلمات کلیدی)

گوگل ترندز به پژوهشگران و محققان کمک می کند ترندهای مرتبط با کلمات کلیدی را درک کنند. شما می توانید تا 5 واژه را در زمان واحد در هر باکس جستجو وارد کنید. گوگل ترندز به کمک نمودار، محبوبیت آن واژه را نشان می دهد. این قابلیت به شما کمک می کند درک خوبی از زبان مورد استفاده توسط مخاطبان هدف خود داشته باشید.

ترندها یا گرایش های فصلی

نمودار گرایش های فصلی برای آن هایی که در حال برنامه ریزی تقویم تحریریه هستند، ایده آل است. هر فردی که محتوایی را برای اینترنت ایجاد می کند به خوبی می داند که باید با مشتریان و علایق آن ها در فصول مختلف سازگار باشد. این یک ابزار ضروری برای انتشار محتوایی است که به صورت فصلی در اختیار مخاطبان هدف قرار می گیرد. زمانی که محتوا فصلی است مشتریان بیشتر از قبل به تعامل تشویق می شوند.

ترندها یا گرایش های منطقه ای

مشاهده ترندهای منطقه ای برای هر واژه‌ جستجو شده به شما کمک می کند از ایجاد فرضیات نادرست در مورد تمایلات و علایق مخاطبان خود جلوگیری کنید. به جای ایجاد فرضیات گسترده در مورد مخاطبان وسیع، می توانید از این ابزار استفاده کنید و ببینید هر واژه جستجو شده چگونه و کجا در موقعیت های جغرافیایی مورد استفاده قرار گرفته است. می توانید نمای مقایسه ای از این گرایش های منطقه ای در کشورهای های مختلف و حتی ایالت های خاص داشته باشید.

گرایش ها یا ترندهای مرتبط

گوگل ترندز به کاربران خود اجازه می دهد گرایش های مرتبط را نیز مشاهده کنند. این قابلیت نیز یک ابزار عالی برای مشاهده زبان های مختلفی است که مخاطبان مورد استفاده قرار می دهند. اینکار به شما کمک می کند واژه هایی را به کار ببرید که به کلمات کلیدی اصلی خودتان مرتبط است.

ترندها یا گرایش های برتر

گوگل گرایش هایی را بر اساس شیوع و فراوانی آن ها نشان می دهد. شما می توانید واژه ای را وارد کنید تا ببینید در میان جستجوهای کلی این واژه چه رتبه ای دارد. همچنین قادر خواهید بود به سادگی گرایش های برتر را مشاهده کنید.

گرایش ها یا ترندهای در حال رشد:

گوگل کلمات کلیدی را بر اساس سرعت رشدشان طبقه بندی می کند. شما می توانید یک واژه را وارد کنید. گوگل ترندز نموداری را نمایش می دهد و به کمک آن رشدی که در طول دوره زمانی خاص به آن دست خواهد یافت را نشان می دهد. رشد به صورت درصد بیان می شود. اگر واژه وارد شده اخیرا محبوبیت زیادی کسب کرده باشد گوگل آن را در بخش breakout نشان خواهد داد.

ترندها یا گرایش های محلی

گوگل ترندز به صورت خودکار سابقه جستجوهای جهانی برای واژه ای که وارد کرده اید را نشان می دهد. با اینکه چنین اطلاعاتی بسیار ارزشمند هستند اما زیاد جذابیتی ندارند. برای اینکه بتوانید در مورد ناحیه محلی یا جمعیت کوچک دیگر اطلاعات مناسبی کسب کنید بهتر است از گوگل ترندز برای زوم کردن بر روی شهرها و نواحی محلی استفاده کنید. اینکار کسب و کارهای کوچک را قادر می سازد داده های واقعی در مورد مردمی که در ناحیه موردنظر به جستجو می پردازند به دست آورند.

جستجوهای داغ

جستجوهای داغ (Hot Searches) به شما کمک می کند چیزی که افراد در یک ناحیه خاص به دنبالش هستند را به صورت به روز شده مشاهده کنید. این یک روش عالی برای دیدن رویدادهای فعلی است که افراد با آن تعامل دارند. شما می توانید این جستجوها را بر اساس کشور مشاهده کنید. گوگل نیز عدد تخمینی جستجوهای انجام شده در مورد موضوع را نشان خواهد داد.

نمودارهای برتر

سالانه، گوگل لیستی از جستجوهای برتر را منتشر می کند که افراد در موتور جستجوی گوگل انجام داده اند. این لیست را می توان از طریق فیلتر جهانی یا بر اساس کشور مشاهده کرد. این فهرست در برگیرنده جستجوهای برتر به صورت کلی و نیز جستجوهای برتر برای افراد، ورزشکاران، اخبار و ویدئوهای یوتیوب است.

به طور کلی چگونه می توان از گوگل ترندز استفاده کرد؟

شما می توانید از گوگل ترندز برای کامل کردن طیف وسیعی از پژوهش های بازاریابی استفاده کنید. یکی از بهترین روش ها برای استفاده از گوگل ترندز بهبود تلاش های سئو است. شما همچنین می توانید از پژوهش های موجود برای کمک به ایجاد محتوای مرتبطی استفاده کنید که مخاطبان هدف با آن تعامل داشته باشند. استفاده از گوگل ترندز بسیار آسان است و اطلاعات به صورت بصری و تعاملی در اختیار افراد قرار می گیرد. چهار مرحله اصلی برای دسترسی به داده ها وجود دارد که به شما کمک می کند استراتژی بازاریابی فعلی خود را بهبود ببخشید و استراتژی های آینده را ایجاد کنید:

1. کلیدواژه هایی که به اهداف شما نزدیک تر است را پیگیری کنید

برای اینکه بتوانید پژوهش کلمات کلیدی را مرتبط تر بسازید باید به دنبال کلمات ایده آل و هر نوع کلیدواژه ای بگردید که به کلمات کلیدی شما نزدیک تر هستند. برای انجام اینکار، می توانید کلمات کلیدی که در حال حاضر برای کمپین بازاریابی خود استفاده می کنید را مورد بررسی قرار دهید. اگر نمی توانید کلیدواژه های جایگزین زیادی پیدا کنید بهتر است از ابزارهایی همچون Keyword Tool استفاده کنید. این ابزار واژه های مختلف و متعددی را پیشنهاد می کند که به کلیدواژه اصلی شما نزدیک تر است. استفاده از چند کلیدواژه مختلف در ارزشمندی فعالیت محتوایی شما تاثیر گذار خواهد بود.

برای یافتن کلمات مرتبط با کلیدواژه مورد نظرتان از ابزار پیشنهاد کلمات کلیدی جی ادز استفاده کنید.

به عنوان مثال اگر کلیدواژه اصلی شما خودرو است، ممکن است بخواهید به دنبال واژه اتومبیل بگردید. شما می توانید این دو واژه (اتومبیل – خودرو) را وارد کنید و آن ها را با هم مقایسه نمایید. اینکار به شما کمک می کند مرتبط ترین واژه به ناحیه و بازار خود را پیدا کنید. گوگل ترندز به شما کمک خواهد کرد کلیدواژه هایی که در حال حاضر استفاده می کنید را تایید نمایید و به پیشنهاد کلمات جدید کمک می کند.

ترزند خودرو و اتومبیل در گوگل ترندز

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، کلمه خودرو در مقایسه با اتومبیل جستجوی بیشتری داشته و در 12 ماه گذشته مورد پسند کاربران قرار گرفته است.

2. چندین واژه مرتبط را مقایسه کنید

مقایسه کردن روش هایی که افراد با واژه جستجو شده تعامل دارند، یکی از مزایای عالی گوگل ترندز محسوب می شود. شما می توانید در یک زمان واحد بیش از 5 واژه را در جعبه جستجو وارد کنید. سپس می توانید ببینید چگونه افراد در ناحیه های مختلف با کلمات شما تعامل داشته اند. می توانید ببینید افراد چگونه در طول زمان با این جستجوها ارتباط برقرار کرده اند.

مقایسه چندین واژه مرتبط آسان است و یک روش عالی برای تایید کلمات کلیدی فعلی یا اضافه کردن کلمات جدید محسوب می شود. اولین کاری که باید انجام دهید وارد کردن یک واژه واحد و انتخاب فیلتر است. پس از آن قادر خواهید بود عملکرد واژه را از منظر آن فیلتر مشاهده کنید. سپس می توانید کلیدواژه جدیدی بیفزایید. گوگل ترندز به صورت خودکار نمودار کلیدواژه اول را با نمودار کلیدواژه دوم ادغام می کند. این بهترین روش برای مقایسه عملکرد کلیدواژه ها نسبت به یکدیگر است.

3. ترندهای ارزشمند را بخوانید تا بتوانید داده ها را درک کنید

تجزیه و تحلیل داده های فراهم شده توسط گوگل ترندز، عنصر ضروری استفاده از این داده هاست. اگر بتوانید موارد ارزشمند را در نمودار گوگل شناسایی کنید، قادر خواهید بود این داده ها را در استراتژی بازاریابی خود به کار ببندید. این نمودارها اغلب رویدادهای مهم صنعت را به تصویر می کشند.

بیشتر صنایع فصلی هستند. این موضوع بدین معنی است که بیشتر افراد در زمان های خاصی از سال به دنبال این کلیدواژه ها خواهند گشت. شما می توانید با توجه کردن به نقاط اوج، کلیدواژه های محبوب را به دست آورید.

شما می توانید این نقاط اوج و ارزشمند را برای بررسی هر رویدادی تجزیه و تحلیل کنید. رویدادهای خاص باعث می شود افراد بیشتر از قبل به دنبال یک واژه بگردند. یکی از ابزارهایی که گوگل ترندز پیشنهاد می کند، ادغام و یکپارچه سازی سرتیتر اخبار است. این قابلیت هر سرتیتر مهمی را که در طول پیک یا اوج ظاهر می شود در اختیار شما قرار می دهد.

واژه هارپر لی (Harper Lee) یک نمونه عالی است. این رمان نویس در طول 10 سال گذشته حجم ثابتی از جستجوها را دریافت کرده است. با اینحال، این نمودار ثابت نیز به پیک های بزرگ و کوچکی تقسیم شده است. بیشترین اوج در سال 2015 تمایل افراد به کتاب او را نشان می دهد.

4. از قابلیت پیش بینی گوگل ترندز استفاده کنید

گوگل ترندز ابزاری برای پیش بینی دارد که می تواند بینشی در مورد پژوهش های اولیه را فراهم آورد. ابزار پیش بینی به کمک توسعه نمودار می تواند پیش بینی های گوگل برای آینده را نشان دهد. معمولا پیش بینی ها بر اساس داده های گذشته انجام می شوند. این قابلیت تصویر کاملی را فراهم نمی کند و نمی تواند تمامی رویدادها را پیش بینی کند. با اینحال، چنین ابزاری می تواند ایده اصلی و اساسی را در مورد نحوه کاربرد واژه شما در سال را نشان دهد.

چگونه می‌توان از گوگل ترندز در بازاریابی استفاده کرد؟

گوگل ترندز

گوگل ترندز یک ابزار عالی برای بازاریابی است. کاربرد آن آسان است و برای انجام پژوهش های پایه ای گزینه رایگانی محسوب می شود. نتایجی که در گوگل ترندز به دست می آورید می تواند پژوهش عمیق تری را در مورد ناحیه خاص ایجاد کند. شما می توانید از گوگل ترندز برای کشف داده های پایه در مورد برند، سهم بازار، صنعت و رقبا به دست آورید.

1- سهم برند خود در بازار را مورد بررسی قرار دهید

گوگل ترندز فرصتی را برای شناخت سهم برند از بازار موجود ارائه می‌کند. زمانی که خودتان را با سایر برندهای موجود در صنعت مقایسه می کنید، می‌توانید تصویر بهتری از جایی که برند در میان سایر رقبا ایستاده است را به دست آورید. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که برند خود را در واژه جستجو وارد کنید و سپس برندهای رقیب در بازار خود را اضافه نمایید.

این بهترین روش برای دیدن این است که شما در طول زمان چگونه با سایر برندهای موجود در صنعت خود مقایسه می‌شوید. شما می‌توانید با مشاهده گرایش های سالانه و تمایلات در هر برند در طول زمان؛ داده ها را تقسیم بندی کنید. همچنین قادر خواهید بود تمایلات منطقه ای را برای صنعت خود مشاهده کنید.

2- با گوگل ترندز برند خود را بررسی کنید

زمانی که برند خود را با استفاده از گوگل ترندز بررسی می‌کنید، باید به دنبال روش‌های فعالی باشید که می‌تواند سهم شما از بازار را بهبود بخشد و به طور مثبت حضور شما در بازار را بیشتر کند.

شما می‌توانید از گوگل ترندز برای بررسی و به‌روز‌رسانی کلیدواژه های خود استفاده کنید. کلمات کلیدی باید به طور منظم مورد بررسی قرار گیرند؛ چون زمانی که برند جدید یا خدمات جدید وارد بازار می‌شود، زبان مخاطب ممکن است تغییر کند. اینجاست که گوگل ترند به شما کمک می‌کند تا پیام برند خود را ارتقاء دهید. همچنین با کمک اطلاعاتی که از گوگل ترندز در رابطه با برند خود به‌دست می‌آورید می‌توانید آگهی‌های دیجیتال و چاپی خود را نیز بروزرسانی کنید.

3. رقبای خود را بشناسید

گوگل ترندز به شما کمک می‌کندهم برند خود و هم برند رقبا را مورد بررسی قرار دهید. شما می توانید از نمودار رقبا درس‌های زیادی بگیرید. اگر آن‌ها کار خود را درست انجام می‌دهند، می‌توانید پژوهشی برای یادگیری در مورد نقاط اوج آن ها ترتیب دهید. اگر کار آن ها ضعیف است، باید ببینید چگونه می‌توانید با ارائه استراتژی قوی از آنها پیشی گرفته و سهم خود از بازار را افزایش دهید.

4. به تغییرات صنعت خود توجه کنید

گوگل ترندز شانس مشاهده داده های جدید و نیز داده های متعلق به سال‌های قبل را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. تمامی این داده ها فرصت عالی برای توجه کردن و پاسخ دادن به تغییرات موجود در صنعت ایجاد کرده است.

شما باید همیشه کار خود را با تجزیه و تحلیل پیک (اوج) و نیز سکون ها در هر نمودار آغاز کنید. سپس باید هر کدام از رویدادها را با دقت بررسی کنید تا ببینید دلیل هر تغییر در نمودار چه بوده است. ممکن است نوسانات طبیعی در بازار وجود داشته باشد. معمولا تغییرات کوچک، طبیعی است.

اگر مشاهده کردید که صنعت شما افت ثابتی در گوگل ترندز داشته است باید همه چیز را با جزییات بیشتری مورد بررسی قرار دهید. گوگل ترندز الزاما انعکاسی از سلامت کسب و کار یا صنعت خاصی نیست، اما می‌تواند سرزندگی آن را تعیین کند.

زمانی که تغییرات را در صنعت خود بررسی می‌کنید، مطمئن شوید که به دنبال صنایع مرتبط و کلیدواژه های مرتبط می‌گردید. این ممکن است زبانی باشد که تغییر کرده است و شما نیاز داشته باشید کلمات کلیدی خود را دوباره در گرایش ها مورد بررسی قرار دهید.

5. نمودارهای گوگل را به سایت خود اضافه کنید

به راحتی می‌توانید داده‌های گوگل ترندز را در سایت‌تان قرار دهید. اگر در حوزه دیجیتال مارکتینگ، سئو یا مباحث مرتبط با رفتار کاربران می‌نویسید، استفاده از نمودارهای گوگل ترندز در وب‌سایت‌تان می‌تواند فرصتی عالی باشد. استفاده از این نمودارها هنگام بحث کردن در مورد داده ها بسیار مفید هستند. از دکمه تعبیه شده در نمودار که با علامت < > مشخص شده است می‌توانید برای قرار دادن آن در صفحه وب خود استفاده کنید.

جاگذاری گوگل ترندز

6. محتوای مرتبط ایجاد کنید

ایجاد محتوای مرتبط، کلید جدید برای بالا رفتن در سیستم رتبه بندی گوگل است. استفاده از گوگل ترندز بهترین روش برای بدست آوردن بینش‌هایی در مورد مرتبط بودن محتوا در گوگل است. هدف ایجاد محتوایی است که مرتبط و موضوعی باشد و کاربران را به تعامل وا دارد. در صورتی که جستجویی با عبارت خاص انجام دهید، گوگل ترندز به شما عبارات مرتبط را نشان می دهد.

کلمات مرتبط با ویزایش شینگن در گوگل ترندز

مرتبط بودن و به موقع بودن برای محتوای امروزی ضروری است. اگر محتوایی ایجاد می کنید که هفته گذشته مرتبط بوده اما در زمان انتشار فراموش شده است، بهتر است از خیر آن بگذرید. گوگل ترندز به شما کمک می کند موضوعی که افراد در صنعت یا ناحیه جغرافیایی شما هنوز در حال صحبت در مورد آن هستند و موضوعاتی که افراد می توانند به صورت فعال در آنها شرکت کنند را پیدا کنید.

7. تقویمی برای محتوای خود ایجاد کنید

ایجاد تقویم محتوا بخش ضروری تولید محتوا برای اینترنت است. اینکار به شما کمک می‌کند مطمئن شوید محتوای وبلاگ‌تان مرتبط و ثابت است. به طور کلی این یک تمرین عالی برای فرایند خلاقانه است. تیم خلاق شما باید دو تقویم تحریریه داشته باشد. بهتر است یک تقویم دقیق وجود داشته باشد تا تمامی اهداف برای یکسال را با قرار دادن تاریخ های کلیدی و محتوای برنامه ریزی شده پیگیری کند.

باید تقویمی را در شرکت داشته باشید که برای محتوای خاص یا کوتاه مدت و فعالیت های برند استفاده شود. گوگل ترندز می‌تواند در ایجاد تقویم محتوا به شما کمک کند. این ابزار به شما امکان می‌دهد محتوای خود را تعیین کنید و الگوهای موجود را شناسایی نمایید. در این شرایط می‌توانید محتوای خود را در بهترین زمان ممکن منتشر کنید.

8. گوشه‌های بکر در بازار و بازارهای جدید را پیدا کنید

گوگل ترندز ابزار بسیار ارزشمندی برای یافتن بازارهای جدید است. بازاریابانی که علاقه‌مند به نیش مارکتینگ (Niche Marketing) هستند، ارزش گوگل ترندز در حوزه را بیش از دیگران می‌دانند. گوگل ترندز به شما کمک می‌کند تا بازارهای جدید را پیدا کرده یا ارزش‌گذاری کنید. برای مثال با گسترش کرونا در اوایل سال 2020 درخواست برای اکسیمتر افزایش یافته است. فروشگاه‌های اینترنتی فعال در حوزه تجهیزات پزشکی با توجه به این موضوع می‌توانستند در این این بازار سرمایه‌گذاری کنند.

گوگل ترندز - اوکسیمتر

8. کلمات کلیدی منفی (Negative Keywords) را بیابید

اگر از گوگل ادز استفاده کرده باشید، می‌دانید که نگاتیو کیوردها تا چه اندازه‌ای ارزشمند هستند. کلمات کلیدی منفی کمک می‌کنند تا کمپین شما هدفمندتر شود و برای کلمات کلیدی نامرتبط کلیک نگیرید. برای یافتن کلمات کلیدی منفی مرتبط با محصول‌تان می‌توانید از گوگل ادز استفاده کنید. مثلا فرض کنید، برای فروش لنز دوربین عکاسی کمپین تبلیغاتی ایجاد کرده‌اید. خوب تنها کاری که باید انجام دهیم این ست که در گوگل ترندز، لنز دوربین عکاسی را سرچ کنید. عباراتی مانند “لنز ایرانسل” و “لنز ناخن” را مشاهده می‌کنید که می‌توانید آنها را به لیست کلمات کلیدی منفی در کمپین خود اضافه کنید.

گوگل ترندز - لنز دوربین

حرف آخر

گوگل ترندز یک ابزار ضروری برای بازاریابان و تولید کنندگان امروزی محتواست. این ابزار کمک می‌کند پژوهش‌هایتان در مورد جستجوهای کاربران را بروز نگه دارید. به تنهایی این ابزار قادر است داده هایی را در اختیار شما قرار دهد که برای ساخت محتوای ارزشمند برای سایت مورد نیاز است. همچنین این ابزار به شما کمک می کند سلامت کلمات کلیدی خود را بسنجید. چه بخواهید یک محتوای محبوب ایجاد کنید یا رقبای خود را مورد بررسی قرار دهید، گوگل ترندز می تواند یک نقطه آغازین عالی برای پژوهش های بعدی باشد.

در صورتی که سوالی برای استفاده از گوگل ترندز در ذهنتان ایجاد شد، می توانید آن را در قسمت نظرات همین صفحه اعلام نمائید. تلاش می کنیم تا در کوتاه ترین زمان ممکن به سوالات پاسخ دهیم.

منبع: cleverism

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.