جستجوی صوتی: سئو، شبکه های اجتماعی و تبلیغات کلیکی را متحول می کند

اوکی گوگل! بهترین ضدآفتاب برای نوزاد من چیست؟

فرض کنید کاربری در موتور جستجوی گوگل به دنبال بهترین ضدآفتاب برای کودک خود می گردد. حالا شما سایتی دارید که ضدآفتاب هایی را برای کودکان نوپا به فروش می رساند. می دانید که افرادی این سوالات را در گوگل پرسیده اند. به همین خاطر پاسخ سوالات این چنینی را در سایت خود آماده کرده اید تا بتوانید مشتریان خود را به دست آورید.

زمانی که وارد دنیای جستجوی صوتی می شویم این سناریو در ذهن بیشتر بازاریابان جستجو قرار می‌گیرد. بر اساس نظرسنجی که گوگل در سال 2014 انجام داد، 55 درصد از نوجوانان و 41 درصد از بزرگسالان از جستجوی صوتی بیشتر از یکبار در روز استفاده می کنند. مطالعات اخیر نیز پیش‌بینی کرده است که استفاده از سیستم شناخت صدا در پنج سال آینده دو برابر خواهد شد.

نسل بعدی مشتریان شما به جای اینکه در گوگل واژه ای را تایپ کنند، به طور شفاهی در مورد محصولات یا خدماتی که ارائه می کنید، سوالاتی را خواهند پرسید. این تغییر تنها مختص بازاریابان موتورهای جستجو نیست. این تغییر برای موتورهای جستجو نیز هست. با این‌حال گوگل، آمازون و مایکروسافت به این تغییرات بازار واکنش نشان داده اند و تلاش می کنند روشی که افراد از آن برای استفاده خدماتشان بر می گزینند را تحت تاثیر خود قرار دهند.

به عنوان مثال گوگل سال هاست که در صف اصلی ابداعات جستجو قرار دارد. مرحله منطقی بعدی در تکامل گوگل همین جستجوی صوتی است. گوگل سال هاست که تلاش می‌کند فناوری های خود را برای درک بهتر نیازهای مشتریان و مخاطبان خود تغییر دهد و آن را بهتر نماید. به کمک موتورهای جستجو آنها همانند کودکان نوپایی هستند که رشد پیدا می کنند و در نهایت می توانند چیزی که ما می گوییم را درک کنند. ما تنها کوئری ها را وارد و نتایجی را دریافت نمی‌کنیم. ما در واقع در مورد چیزی صحبت می کنیم که هم جذاب و هم ترسناک است.

حالا یک سوال بی پاسخ وجود دارد و آن هم این است: چگونه می توانیم در مورد چیزی که افراد سوال می‌کنند، برنامه ریزی کنیم، عمل نماییم و گزارش دهیم؟

از دیدگاه گزارش دهی، گوگل سال قبل بیان کرد که گزارش دهی جستجوی صوتی به کنسول جستجوی گوگل اضافه خواهد شد؛ هیچ بازه زمانی برای آغاز این قابلیت بیان نکرد. گوگل و سایر موتورهای جستجو در حال جمع آوری تمامی این داده ها هستند و ممکن است مسیر طولانی در انجام آن داشته باشند. این گزارش ها به طور شفاف ما را در مورد چیزی که کاربران در دستگاه های خود می پرسند، آگاه می کنند. اما ما هنوز چنین اطلاعاتی را در اختیار نداریم. پس چه کاری می توانیم انجام دهیم؟ راه حل خوبی که برای همه ماها وجود دارد این است که خود را با نیازهای مشتریان و چیزی که از ما می‌پرسند همگام سازیم. بازاریابی مشتری‌گرا (Customer-first) یک موضوع جدید نیست، اما با رشد جستجوی صوتی و محبوبیت آن، تعامل با نیازها و درخواست های مشتریان بسیار مهم خواهد بود؛ زیرا ما را مطمئن می‌سازد که می‌توانیم جلوتر از رقبای خود به سوالات مشتریان پاسخ دهیم.

جستجوی صوتی به ما کمک خواهد کرد یا آسیب رسان خواهد بود؟

سوال واقعی این است. جستجوی صوتی چگونه می‌تواند بر روی حرکت ما به سمت جلو تاثیر بگذارد و چگونه کاربران‌مان با ما تعامل خواهند داشت؟ گارتنر پیش بینی کرده است که تا سال 2020، 30 درصد از گشت و گذارهایی که در دنیای آنلاین انجام می‌شود بدون صفحه نمایش خواهد بود. با اینکه چنین خبری کمی ترسناک است اما یکی از کارمندان مایکروسافت آن را نقل کرده و نکته کاربردی بدان افزوده است:

اگرچه تغییری در حوزه جستجوی افراد رخ خواهد داد و آن ها از صفحات نمایش خود دور خواهند شد، اما جستجوی صوتی باعث از بین رفتن صفحات نمایش نخواهد شد. همانطور که موبایل نتوانست دسکتاپ را به طور کلی نابود کند. ما از هوش مصنوعی استفاده می کنیم و آن ها را به گونه ای تعلیم می دهیم که همانند انسان ها رفتار کنند. به همین خاطر آن ها به چیزی نگاه می کنند، آن را درک می کنند، شناسایی می نمایند و دوباره به آن پاسخ می دهند. مشتریان دوست دارند با هوش مصنوعی تعامل داشته باشند.

این سخن پاسخ تمامی سوالاتی که در بالا بیان کردیم را ارائه می کند، اما وابسته جستجوی صوتی و حتی رسانه های اجتماعی است. علی رغم پیش بینی گارتنر، هوش مصنوعی هنوز هم باید محتوایی را از جایی پیدا کند تا بتواند خود را برای تعامل با ما به شیوه انسانی آماده سازد. اجازه دهید ببینیم جستجوی صوتی چگونه بر روی جستجوی طبیعی، جستجوی پولی و رسانه های اجتماعی تاثیر خواهد داشت.

جستجوی طبیعی یک موضوع کلیدی است

جستجوی طبیعی در اصل هر چند سال یکبار به طور قابل ملاحظه ای تغییر پیدا می کند. پیدایش جستجوی صوتی به سادگی موج بعدی در این اقیانوس تغییرات است. چیزی که اینجا تغییر پیدا خواهد کرد فرد یا چیزی است که به طور فیزیکی به محتوای ما نگاه می کند. این چیزی بیشتر از تغییر در درک درصد مخاطبان ما نسبت به تغییر در اجرای تاکتیکی است. ما هنوز هم باید محتوایی را برای سایت خود ایجاد کنیم اما باید این موضوع را نیز مدنظر داشته باشیم که تعداد کاربرانی که به طور فیزیکی محتوایمان را نمی خوانند در حال افزایش است. آن ها از دستیاران مجازی خود برای واکاوی اطلاعات استفاده می کنند تا بتوانند پاسخ سوالات خود را به دست آورند. این نحوه متفاوتی از فکر کردن است و ما باید خود را با این تغییر انطباق دهیم.

چه استراتژی هایی می توانند در حوزه جستجوی صوتی برنده باشند؟

از دیدگاه و منظر بهینه سازی جستجو، ما باید بر روی استراتژی هایی تمرکز کنیم که نتایج خوبی در نتایج جعبه جستجو ایجاد می کند. همانطور که می‌دانید جعبه جستجو قابلیتی در صفحه نتایج جستجوست که عموما در بالای تمامی نتایج طبیعی نشان داده می شود و به طور مستقیم به کوئری پرسیده شده پاسخ می دهد. بیشتر افراد نمی دانند که دستیاران خانگی همچون گوگل هوم و آمازون اکو برای پاسخ دادن به بیشتر کوئری های پرسیده شده از این قابلیت استفاده می کنند. اینکه بدانید چه سوالاتی پرسیده می شود و به آن ها پاسخ دهید می تواند بسیار مفید باشد. بعد از اینکه فهمیدید مشتریان شما چه چیزی می پرسند و چه پژوهش هایی را در مورد کوئری انجام دادید، می توانید این پژوهش ها را به شیوه هوشمندانه ای به محتوای خود مرتبط کنید و آن را بهینه سازی نمایید. گوگل ورودی ها را از کوئری های موجود می گیرد و پاسخ های واقعی را برای کاربران ارائه می کند و تلاش دارد درک بهتری از چگونگی و زمان ایجاد جعبه جستجو داشته باشد. در این مثال توجه کنید که چگونه جستجوی عبارتی همچون what is a content map نتایج دائمی با عناصر خاص بولد شده را ارائه می کند.

جعبه جستجو

بهینه سازی محتوا برای به دست آوردن جایگاهی در جعبه جستجو کار غیر معمول و غیر عادی نیست. افراد زیادی بر روی جعبه پاسخ مطالعه کرده اند و روش هایی را برای هدف گیری سریع آن یافته اند.

فرآیند اسنیپت های برجسته

تنظیم بهترین شرایط برای به دست آوردن اسنیپت های برجسته اگر چه یک روش تضمین شده نیست اما محتمل است. مراحل زیر به کمک پلتفرم Conductor Searchlight ایجاد شده است:

  1. کوئری مرتبط با صنعت خود را شناسایی کنید و صفحه نتایجی که برند برای آن رتبه ای خواهد داشت را مشخص نمایید.
  2. کوئری به دست آمده باید در تگ یا هدر صفحه ای که می‌خواهید در نتایج جستجو ظاهر شود قرار گیرد.
  3. زیر هدر، باید پاراگرافی وجود داشته باشد که کوئری را تعریف می‌کند یا توضیح می‌دهد. سعی کنید پاراگراف خود را به گونه ای طراحی کنید که بتواند پاسخ منطقی به سوالات بدهد. در مثال بالا با چیزی شبیه این آغاز می‌شود: نقشه محتوا چیزی است که …
    توجه: ما بر اساس حجم جستجوی ماهانه و رقابتی که بر روی کوئری ها وجود دارد، صفحات خود از 50 کلمه تا بیش از 1000 کلمه را مورد بررسی قرار دادیم. حجم جستجوی ماهانه و رقابت کمتر نیازمند تعداد کلمات اندکی است.

نکات اضافی:

  1. اتوریتی صفحات نقش مهمی در به دست آوردن اسنیپت های برجسته بازی می کند. به همین خاطر داشتن بک لینک های معتبری که به سایت شما اشاره دارد بسیار مفید خواهد بود.
  2. صفحه نتایج جستجو در کشورهای مختلف می تواند اسنیپت های برجسته متفاوتی ایجاد کند.
  3. اگر مراحلی وجود دارد تمامی آن ها را زیر subheading اصلی فهرست کنید و آن ها را با مواردی همچون مرحله اول، مرحله دوم شناسایی کنید.
  4. اگر در حال حاضر برای کوئری هدف خود اسنیپت برجسته ای دارید و اطلاعات موجود در آن اشتباه است، از لینک فیدبک که توسط گوگل فراهم شده است استفاده نمایید و دلایل نادرست بودن اطلاعات را فهرست کنید.

کوئری های صوتی به سمت فرمت پرسش – پاسخ تمایل دارد به همین خاطر به دست آوردن این نتایج غنی شما را برجسته می کند. اگرچه حوزه جستجوی صوتی بی شک تغییر خواهد کرد و تکامل خواهد داشت اما این تمرینات اصل و بنیاد آن را تشکیل می دهد و می تواند یک روش مناسب برای امن سازی جایگاه شما باشد.

رقبا به سوالات پرسیده شده در مورد برند شما پاسخ می دهند!

استراتژی دیگری که برخی از افراد برای به دست اوردن سهم بیشتر بازار در این ناحیه به کار می برند، پاسخ دادن به سوالات کاربران در مورد رقباست. به عنوان مثال اگر شما در گوگل عبارت [what are stubhub fees] را جستجو کنید می بینید که سایت TickPick.com جایگاه برتر را به خود اختصاص داده و جعبه پاسخی برای آن دارد:

جعبه پاسخ سئو

این روزها همه افراد به دنبال بهبود جایگاه خود هستند و از چنین روش هایی برای انجام اینکار استفاده می کنند. این موضوع برای برندها ترسناک خواهد بود، زیرا اگر فردی از طریق دستگاه هایی همچون گوگل هوم یا اکو این سوالات را به دست آورد، این سایت کاربران را به دام می اندازد و می تواند از این فرصت برای هدایت کاربران به سایت و فروش بلیط استفاده نماید؛ بدون اینکه فردی متوجه این موضوع شود. بیشتر کاربران دوست دارند خواسته‌های خود را به سرعت بدست بیاورند و برایشان مهم نیست کجا برده می‌شوند. اگر فردی بخواهد بلیطی را برای کنسرتی خریداری کند و در مورد هزینه های StubHub سوال نماید، سایتی همچون TickPick فرصت این را خواهد داشت که با هزینه های اندک فروش خود را انجام دهد. هرگز این روش را نادیده نگیرید.

فراموش نکنید چه کسی شما را به اینجا هدایت کرده است:

اشتباه رایج دیگری که در جستجوی طبیعی باید پرهیز شود، فراموش کردن سایر مخاطبان برای نشان دادن گرایش های جدید است. سئو موارد درخشان و جذاب را دوست دارد. به همین خاطر شما باید مخاطبان فعلی خود را نیز هدف قرار دهید و تنها به فکر مخاطبانی که در حال رشد هستند نباشید.

چالش تبلیغاتی جستجوی صوتی:

چگونه می توان تبلیغات کلیکی را به فردی نشان داد که اصلا نگاهی به صفحه نمایش نمی‌کند؟ این سوال می تواند در نهایت به استراتژی هایی بیانجامد که مسیر جستجو را شکل می دهند. از آنجایی که تعداد کاربرانی که از جستجوی صوتی استفاده می کنند در حال افزایش است، مخاطبان کمپین های پولی در حال اجرا بیشتر از چیزی که در تئوری ها مطرح می شود تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

شما هیچ صفحه نمایشی برای نشان دادن تبلیغات خود ندارید. اولین موج جستجوی صوتی افرادی خواهند بود که در مورد دستیاران مجازیشان صحبت می کنند. من گوشی های تلفن همراه را در این فهرست قرار نمی‌دهم زیرا افراد گوشی های همراه را در دست می گیرند و به صفحه نمایش آن نگاه می کنند. این موضوع کاملا به جستجوی صوتی مربوط نیست. این جستجوی دیکته شده است.

چیزی که بیان کردیم به افرادی مرتبط است که بدون دیدن صفحه نمایش با دستگاه خود صحبت می کنند و نتایج سوالات خود را دریافت می نمایند. چیزی که در طول تکامل جستجوی صوتی بیشتر از قبل شاهدش خواهیم بود این است که افراد بدون صفحه نمایش به کار خود ادامه می دهند. کاربران در نهایت خسته می شوند و به چیز جدیدی نیاز خواهند داشت همین امر موجب تغییر می شود. من معتقدم چنین تغییری به یکپارچه شدن جستجوی صوتی در دستگاه های هوشمند می انجامد که صفحه نمایشی دارند.

جستجوی پولی ممکن است در سال های اولیه آغاز جستجوی صوتی دچار نوسانات اندکی شود، اما در نهایت می تواند روش های جدیدی را برای افراد پیشنهاد کند که از طریق دستگاه های مخاطبان انجام می‌شود. ما در حال حاضر نسخه واقعیت افزوده عینک گوگل را مشاهده کرده ایم. این دستگاه نمونه خوبی از تغییر کمپین های پولی توسط جستجوی صوتی است. دستورات صوتی به بخش بزرگی از گوشی های هوشمند تبدیل خواهد شد زیرا اینترنت اشیا بیشتر از قبل رایج شده است. همین امر منجر می شود دستگاه های بیشتری از قابلیت جستجوی صوتی استفاده کنند و آن را در خود فعال سازند. بیشتر این دستگاه ها صفحه نمایش خواهند داشت و برای هدف گیری کمپین ها آماده خواهند بود. در چنین شرایطی افرادی که از تبلیغات پولی استفاده می‌کنند می توانند به مخاطبان جدید که خارج از رایانه ها و گوشی ها هستند نیز دسترسی داشته باشند. اگر فکر می‌کنید از این تبلیغات شخصی سازی شده زیاد فاصله داریم سخت در اشتباه هستید.

جستجوی صوتی در رسانه های اجتماعی:

بازاریابی رسانه های اجتماعی نیز تحت تاثیر این موضوع قرار خواهد گرفت. زمانی که داده های موردنیاز در دسترس قرار بگیرد دستگاه های بیشتری یکپارچه سازی می شوند و روش های پرسیدن سوال توسط مخاطبان نیز مشخص می شود. دیوید نیومن یکی از مدیران استراتژی های فروش و رسانه اجتماعی در RhythmOne چنین می گوید:

جستجوی صوتی نه تنها سئو را تحت تاثیر خود قرار می دهد بلکه می تواند بر روی رسانه های اجتماعی نیز اثر بگذارد. این موضوع به خصوص در مورد نحوه توسعه محتوا توسط بازاریابان و برندهاست. بیشتر کاربران از جستجوی صوتی برای پرسیدن سوال های خاص استفاده خواهند کرد. به همین خاطر برندها باید کوئری های مرتبط را پیگیری کنند و سعی نمایند این کوئری ها را در استراتژی محتوایی خود بگنجانند. همانطور که کاربران بیشتری به جستجوی صوتی روی می آورند، برندهایی که از این روش به نفع خود استفاده می کنند نیز تعامل و ترافیک بیشتری نسبت به قبل به دست خواهند آورد.

علاوه بر این انتظار می‌رود، شبکه هایی همچون اسنپ چت جستجوی صوتی را در اپلیکیشن های خود یکپارچه سازی کنند. آن ها تنها قابلیت جستجوی خود را با قابلیت Our Story’ توسعه داده اند که به کاربران اجازه می دهد به راحتی داستان های اسنپ چت را در این ناحیه پیدا کنند. اسنپ چت قابلیتی را آغاز خواهد کرد که به کاربران اجازه می دهد داستان هایش را از طریق جستجوی صوتی به دست آورد.

این نوع یکپارچه سازی، در نهایت به یک مزیت در رسانه های اجتماعی تبدیل خواهد شد، زیرا می تواند کار اشتراک گذاری را برای کاربران راحت تر کند و تجربه آنها را بر روی پلتفرم های مختلف بدون نیاز به باز کردن اپلیکیشن بهبود ببخشد.

خوب حالا اجازه دهید به بحثی که در ابتدای مقاله در مورد یکپارچه شدن جستجوی صوتی در دستگاه های هوشمند داشتیم برگردیم. این موضوع برای رسانه های اجتماعی بسیار جذاب خواهد بود. فرض کنید شما می توانید به چیزی نگاه کنید، از آن عکس بگیرید و به دستگاه بگویید تصویر شما را در فیس بوک یا حتی تمامی اکانت های موجود در رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارد. این موضوع می تواند تعداد کاربران را بیشتر کند و دنیای جدیدی از فرصت ها را برای بازاریابان ایجاد نماید. برخی از این فناوری ها در حال حاضر وجود دارد اما در آینده بیشتر از قبل یکپارچه سازی خواهد شد.

صحبت های نهایی:

صرف نظر از کانالی که در حال حاضر در آن فعالیت دارید، جستجوی صوتی می‌تواند روش‌های تبلیغات آنلاین را تغییر دهد. این تغییرات می تواند برای برخی کاربران مفید و برای برخی مضر باشد. بیشتر موقعیت هایی که در بالا بحث کردیم استراتژی های دنیای واقعی هستند که می توانید همین امروز به کار ببندید. با اینحال برخی از استراتژی ها نیز به آینده نگاه می کنند. به هر حال جستجوی صوتی در حال رشد و تکامل است و شما باید در مورد آن صحبت کنید و به استراتژی هایش بیندیشید.

منبع: searchenginejournal

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با سلام
مثل همیشه فوق العاده بودید
درود به شما بخاطر مطالب دست اول و داغ
سایت پر محتوا و زیبایی دارید
به ما هم سر بزنید
رسانه آگهی90
با سپاسی بیکران

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.