چگونه با استفاده از تبلیغات ریسپانسیو گوگل ادز سودآوری بیشتری داشته باشیم؟

در تاریخ 18 فوریه 2021 بود که گوگل رسماً اعلام کرد از این تاریخ به بعد تبلیغات ریسپانسیو گوگل ادز (Responsive Search Ads) جای تبلیغات اکسپندد (Expanded Search Ads) را گرفته و به عنوان مدل پیش‌فرض تبلیغات سرچ در شبکه گوگل ادز شناخته می‌شود. تبلیغات ریسپانسیو گوگل ادز به صورت کاملاً انعطاف‌پذیر طراحی شده و با استفاده از تعداد بیشتری از هدلاین‌ها و دیسکریپشن‌های متفاوت، دست کاربران را در پایه‌ریزی ایده‌های مختلف تبلیغاتی باز می‌گذارد.

برخلاف تبلیغات اکسپندد، تبلیغات ریسپانسیو گوگل این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد تا 15 هدلاین و 4 دیسکریپشن را برای کمپین‌های خود انتخاب کرده و با استفاده از آن‌ها طیف گسترده‌تری از کاربران را هدف قرار دهید. با توجه به مقاله‌ای که توسط ورداستریم (Wordstream) منتشر شده است؛ هوش مصنوعی گوگل با استفاده از این اطلاعات به 43680 ترکیب مختلف می‌رسد که بهترین آن‌ها را برای نمایش در کمپین‌های تبلیغاتی انتخاب می‌کند.

انتخاب هدلاین و دیسکریپشن‌های مختلف

انتخاب هدلاین و دیسکریپشن‌های مختلف

نرخ بازگشت سرمایه (Return On Investment) یکی از فاکتورهای کلیدی در کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادز می‌باشد که تعیین می‌کند چه مقدار از بودجه‌ای که برای تبلیغات صرف کرده‌اید؛ برای شما سودآور بوده است. یکی از کاربرد‌های گسترده‌ای که تبلیغات ریسپانسیو گوگل ادز برای کاربران دارد؛ افرایش سودآوری کمپین‌ها با استفاده از این مدل تبلیغاتی می‌باشد. در مقاله امروز جی‌ادز قصد داریم تا راهکارهایی را برای استفاده از این تبلیغات در جهت افزایش بازدهی کمپین‌های تبلیغاتی در اختیار شما قرار دهیم؛ پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

نحوه عملکرد تبلیغات ریسپانسیو گوگل ادز

همان‌طور که پیش‌تر نیز عنوان شد الگوریتم گوگل ادز در تبلیغات ریسپانسیو 15 هدلاین و 4 دیسکریپشن را از کاربر دریافت کرده و با ادغام آن‌ها، بهترین ترکیب‌های موجود برای نمایش در شبکه گوگل ادز را انتخاب می‌کند. این ادغام در نهایت به نقطه‌ای ختم می‌شود که تعداد 3 هدلاین و 2 دیسکریپشن مختلف برای نمایش در صفحه نتایج گوگل (SERP) انتخاب می‌شوند. هوش مصنوعی گوگل با تحلیل رفتار کاربران، موضوعات سرچ‌شده توسط آن‌ها و استفاده از ابزارهایی همچون کوکی‌ها، نیاز کاربران خود را شناسایی کرده و با توجه به آن‌ها، عبارت‌های جست‌و‌جو کمپین‌های ریسپانسیو را می‌سازد.

افزایش بازدهی کمپین‌های تبلیغاتی با استفاده از تبلیغات ریسپانسیو گوگل ادز

توجه به جزئیات از فاکتورهای مهمی می‌باشد که می‌تواند بازدهی کمپین‌های ریسپانسیو شما را تا حد قابل توجهی افزایش دهد. تبلیغات ریسپانسیو گوگل ادز با توجه به ماهیتی که دارد؛ طیف گسترده‌تری از مخاطبان را در مقایسه با شیوه سنتی تبلیغات متنی در گوگل هدف قرار می‌دهد. بنابراین باید توجه داشته باشید که در طراحی این نوع از تبلیغات، ایده‌ها و خواسته‌های کاربران مختلف را در نظر بگیرید. در این مقاله سعی کرده‌ایم 5 راهکار ساده را به شما معرفی کنیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید از تبلیغات ریسپانسیو گوگل ادز در جهت افرایش سودآوری کمپین‌های خود استفاده کنید.

علایق مختلف کاربران را در نظر بگیرید

مهم نیست کسب‌و‌کار شما در چه حوزه‌ای قرار گرفته باشد. مخاطبان شما همواره نظرات و علایق متفاوتی دارند که عوامل مختلفی بر روی شکل‌گیری آن‌ها  تأثیر می‌گذارند. در یک حالت کلی مشتریان به 3 گروه اصلی تقسیم می‌شوند که شما به عنوان مدیر یک کسب‌و‌کار باید تبلیغاتی را طراحی کنید که سوالات مختلف این افراد را به خوبی پوشش دهد.

  • اولین گروه از مشتریان آن‌هایی هستند که قیمت محصول و یا خدمات برایشان مهم می‌باشد.
  • کیفیت فاکتور مهم دیگری می‌باشد که برای گروه دیگری از مشتریان در اولویت قرار می‌گیرد.
  • برخی از مشتریان نیز تحویل به موقع و خدمات پس از فروش از اهمیت بالایی برایشان برخوردار است.
پوشش سوالات مختلف کاربران

پوشش سوالات مختلف کاربران

در چنین شرایطی قاعدتاً استفاده از تبلیغات اکسپندد که تنها از یک هدلاین و دیسکریپشن استفاده می‌کند پاسخگو نیاز کاربران نبوده و بهتر است از چندین عبارت کلیدی در هدلاین‌های خود استفاده کنید که سؤالات مختلف کاربران را پوشش دهند.

تنوع را به هدلاین‌ها و متون تبلیغاتی خود بیاورید

در تبلیغات ریسپانسیو گوگل ادز برای اینکه بتوانید تعداد مخاطبان بیشتری را هدف قرار دهید؛ نیاز دارید تا از تکرار پرهیز کنید. بنابراین باید هدلاین‌های خود را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که اگر در کنار یکدیگر قرار بگیرند؛ در عین پوشش نیازهای مختلف کاربران، از هماهنگی و ارتباط خوبی نیز با یکدیگر برخوردار باشند.

تنوع هدلاین‌های مختلف

تنوع هدلاین‌های مختلف

مثال بالا نمونه‌ای از انتخاب هدلاین‌های مختلف می‌باشد که برای یک کمپین ریسپانسیو انتخاب شده‌اند. نکته قابل توجه در رابطه با انتخاب این هدلاین‌ها، هماهنگی مناسب آن‌ها با یکدیگر می‌باشد که سبب پوشش دادن سوالات مختلف کاربران می‌شود. در طراحی تبلیغات اکسپندد، یکی از مواردی که از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد؛ استفاده از گزینه‌های دعوت به اقدام (Call To Action) کاربردی است که کاربر را برای انجام اقدام مورد نظر قانع کنند. این مدل از CTAها معمولاً به صورت رشته‌ای از توضیحات مختلف به کاربر ارائه می‌شوند که اگر بخواهیم ایده‌های مشابه را در کمپین‌های ریسپانسیو پیاده کنیم؛ نتیجه داشتن یک CTA طولانی می‌شود که جذابیت زیادی نیز برای کاربر ندارد.

در کمپین‌های ریسپانسیو گوگل ادز برای اینکه بتوانید کاربر را برای کلیک کردن بر روی تبلیغ خود قانع کنید؛ نیاز دارید تا متن تبلیغاتی خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که بیشترین هماهنگی را با هدلاین‌های کمپین داشته و این حس را به کاربر منتقل کند که با کلیک کردن بر روی تبلیغ شما، جواب سؤالات خود را می‌گیرد. بهتر است تا در توضیحات متن تبلیغاتی خود از کلمات و عباراتی استفاده کنید که نوع خدمات و یا محصولات شما را به صورت کاملاً شفاف و در عین حال ساده برای کاربر شرح دهند.

هماهنگی دیسکریپشن با هدلاین‌های مختلف

هماهنگی دیسکریپشن با هدلاین‌های مختلف

در صورتی که جزو آن دسته از افراد هستید که هنوز به استفاده از یک هدلاین و یا دیسکریپشن مشخص در کمپین‌های تبلیغاتی اعتقاد دارید؛ می‎توانید از قابلیت پین کردن تبلیغات ریسپانسیو گوگل ادز استفاده کرده و به گوگل بگویید که هدلاین و یا دیسکریپشن مدنظر شما در کجای تبلیغاتتان ظاهر شود.

استفاده از قابلیت پین کردن در تبلیغات ریسپانسیو گوگل ادز

استفاده از قابلیت پین کردن در تبلیغات ریسپانسیو گوگل ادز

از قابلیت امتیاز‌دهی هوش مصنوعی گوگل ادز استفاده کنید

در تبلیغات ریسپانسیو گوگل ادز این امکان برای کاربران فراهم شده است تا میزان کارآمد بودن کمپین‌های خود را بسنجند. استفاده از این ابزار کاربردی کاملاً ساده بوده و برای دسترسی به آن می‌توانید بر روی عبارت ادیت (Edit) در کمپین‌های ریسپانسیو خود کلیک کرده تا به راحتی ببینید که از نظر گوگل کمپین شما در چه وضعیتی قرار گرفته است.

استفاده از ابزار رتبه‌دهی گوگل

استفاده از ابزار رتبه‌دهی گوگل

نحوه سنجش این ابزار گوگل بر پایه موارد مختلفی بنا شده است. مواردی همچون تعداد هدلاین‌ها و دیسکریپشن‌هایی که در کمپین استفاده شده‌اند، تنوع کلمات و عبارات استفاده شده در تبلیغ و یا میزان ارتباط کلمات کلیدی با حوزه کاری شما، فاکتورهایی هستند که در تعیین کارآمد بودن تبلیغاتتان مؤثر خواهند بود. علاوه بر این، این ابزار پیشنهاد‌های کاربردی را برای بهبود کمپین‌‌های شما در اختیارتان قرار می‌دهد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید هدلاین‌ها و دیسکریپشن‌های جذابی برای مخاطبان خود طراحی کنید.

از اطلاعات کی پی آی (KPI)های کمپین‌های خود برای افزایش بازدید استفاده کنید

درست است که هوش مصنوعی گوگل به عنوان یکی از روش‌های مناسب برای ارزیابی کیفیت تبلیغات ریسپانسیو گوگل ادز در نظر گرفته می‌شود؛ اما بررسی فاکتورهایی همچون نرخ کیلک (Click through-Rate) و یا نرخ تبدیل کاربران (Conversion Rate) همواره بهترین راه برای فهمیدن مؤثر بودن و یا نبودن تبلیغات در شبکه گوگل ادز می‌باشد. چنانچه کمپین‌های ریسپانسیو شما ترکیب‌های مناسبی از عبارات کلیدی سرچ را در اختیارتان قرار می‌دهند که هماهنگی مناسبی نیز با موضوعات جست‌و‌جوشده توسط کاربران دارند؛ به احتمال زیاد تعداد افرادی که جذب تبلیغات شما می‌شوند بالا رفته و نرخ ایمپرشن‌ (Impression) کمپین‌های شما نیز بالا خواهد رفت. هنگامی که این موضوع اتفاق بیفتد؛ احتمالاً شما تغییراتی را در نرخ شاخص‌های کلیدی عملکرد (Key Performance Indicators) کمپین‌های خود مشاهده کنید.

شاخص‌های کلیدی عملکرد در تبلیغات گوگل ادز به عنوان یک‌سری از فاکتورهای قابل اندازه‌گیری در نظر گرفته می‌شوند که با استفاده از آن‌ها می‌توان میزان موفقیت در کمپین‌های تبلیغاتی را اندازه گرفت.

مزایای زیادی در رابطه با استفاده از اطلاعاتی که KPIها در اختیار کاربران قرار می‌دهند عنوان شده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به شناسایی نقاط ضعف و قوت کمپین‌ها و در نتیجه افزایش یا کاهش هزینه در آن بخش‌ها و یا سنجش موفقیت‌آمیز بودن و یا نبودن تبلیغات اشاره کرد. نرخ کلیک، امتیاز کیفی (Quality Score)، ایمپرشن کمپین‌ها و دیگر فاکتورهای کلیدی در تبلیغات گوگل ادز، از شاخصه‌های مهم در روند تبلیغ در گوگل شناخته می‌شوند.

عکس زیر مثال بسیار خوبی در رابطه با پیشرفت کمپین‌های تبلیغاتی با استفاده از تبلیغات ریسپانسیو می‌باشد. طبق اعلام وبسایت ورداستریم، میانگین نرخ کلیک در بخش خدمات صنعتی 2.6 درصد می‌باشد که این عدد در رابطه با استفاده از تبلیغات اکسپندد حاصل شده است. تبلیغات ریسپانسیو گوگل اما به دلیل هدف قرار دادن تعداد بیشتری از کاربران، نرخ کلیک بالاتری را برای کمپین‌های تبلیغاتی ثبت می‌کند که در این مثال نرخ کلیک ثبت‌شده برای کمپین برابر با 14.45٪ می‌باشد. البته که باید توجه داشته باشید تنها استفاده از تبلیغات ریسپانسیو گوگل ادز، این افزایش ارقام  در شاخصه‌های کلیدی را به همراه نداشته و نیاز است تا از یک مشاور مارکتینگ گوگل در این زمینه یاری بگیرید. چنانچه شما نیز قصد دارید تا از کمپین‌های ریسپانسیو گوگل در جهت افرایش بازدهی تبلیغات سرچ خود استفاده کنید؛ کارشناسان جی‌ادز می‌توانند شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

تغییر KPIها با استفاده از تبلیغات ریسپانسیو گوگل ادز

تغییر KPIها با استفاده از تبلیغات ریسپانسیو گوگل ادز

با استناد به تحقیقی که توسط ورد استریم در رابطه با قیاس تبلیغات ریسپانسیو گوگل ادز و تبلیغات اکسپندد این شبکه انجام شده است؛ کمپین‌های ریسپانسیو 283٪ نرخ ایمپرشن بیشتری را برای خود ثبت کردند.

در عین حال به دلیل بیشتر دیده شدن این تبلیغات توسط کاربران، نرخ کلیک (CTR) این کمپین‌ها 5٪ کاهش را تجربه کرده است. نکته جالب در رابطه با این تحقیق، افزایش نرخ تبدیل کاربران در کمپین‌های ریسپانسیو بود. این افزایش بدین معناست که کاربرانی که در کمپین‌های ریسپانسیو این تحقیق هدف قرار گرفته بودند؛ فعالیت بیشتری در مقایسه با مخاطبان هدف در کمپین‌های اکسپندد داشته و بازدهی بیشتری برای تبلیغات داشته‌اند.

از بهترین ترکیب برای راه‌اندازی کمپین‌های گوگل ادز خود استفاده کنید

حتی اگر بهترین کمپین ریسپانسیو گوگل ادز را نیز در اختیار داشته باشید؛ باز هم فراموش کردن متون تبلیغاتی که در کمپین‌های اکسپندد خود استفاده می‌کردید؛ انتخاب خوبی به نظر نمی‌رسد. ممکن است شما از قبل ترکیبی از یک هدلاین و دیسکریپشن مناسبی را در اختیار داشته باشید که در کمپین‌های تبلیغاتی شما به خوبی عمل کرده‌اند. در چنین شرایطی پیشنهاد ما و البته گوگل به شما استفاده ترکیبی از کمپین‌های ریسپانسیو و اکسپندد در تبلیغات سرچ گوگل می‌باشد.

از آنجایی که تبلیغات ریسپانسیو گوگل ادز این قابلیت را دارد تا بازه بزرگ‌تری از مخاطبان را هدف قرار دهد؛ به عنوان یک ابزار کارآمد برای تبلیغ در گوگل شناخته می‌شود. ترکیب این مدل از تبلیغات با شیوه سنتی تبلیغات متنی در گوگل، علاوه بر افزایش کارکرد کمپین‌های سرچ، این فرصت را در اختیار شما قرار می‌دهد تا با استفاده از نتایج به دست آمده میزان کارآمد بودن هرکدام را بررسی کنید.

با تبلیغات ریسپانسیو گوگل ادز سودآوری کمپین‌های خود را بیشتر کنید

تبلیغات ریسپانسیو گوگل ادز یکی از روش‌های کاربردی مارکتینگ (Marketing) بوده که با توجه به قابلیت‌هایی که دارد؛ انتخاب‌های بیشتری را در اختیار کاربران برای پیاده‌سازی ایده‌های تبلیغاتی قرار داده و طیف گسترده‌تری از مخاطبان را هدف قرار می‌دهد. نرخ بازگشت سرمایه یکی از فاکتورهای اساسی در مبحث تبلیغ در گوگل ادز می‌باشد که بالا بردن آن به معنی سودآوری بیشتر برای کمپین‌های تبلیغاتی می‌باشد. کمپین‌های ریسپانسیو گوگل ادز به عنوان یکی از متدهای مؤثر تبلیغاتی در نظر گرفته می‌شوند که در صورت رعایت یک‌سری نکات ساده، می‌توانند شما را در امر افزایش بازدهی کمپین‌های تبلیغاتی یاری کنند. چنانچه شما نیز تجربه استفاده از تبلیغات ریسپانسیو گوگل ادز را دارید؛ خوشحال می‌شویم نظرتان را در رابطه با تجربه خود با ما به اشتراک بگذارید.

منبع این مقاله

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.