تغییر دامنه بدون افت سئو

چگونه در گوگل برای سایت‌ دات آی آر (IR.) تبلیغ کنیم؟

حوزه دیجیتال یکی از بخش‌های مهمی است که هدف تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران قرار گرفته است. در این میان صاحبان کسب و کارهای آنلاین، بیش از دیگر فعالان این حوزه تاثیر تحریم‌ها را درک می‌کنند. کشورهای مختلف پسوندهای دامنه ملی دو حرفی خود را دارند. به عنوان مثال پسوند FR مربوط به دامنه های کشور فرانسه، IT مربوط به دامنه های ایتالیا و US مربوط به دامنه های ایالات متحده آمریکا است. پسوند دامنه کشور ایران (دامنه های ملی) IR است، که شامل تحریم‌ها شده است.

شرکت های بزرگی همچون گوگل، آمازون، مایکروسافت، فیسبوک، توییتر و … که در ایالات متحده امریکا فعالیت می‌کنند و یا سرورهای اصلی آنها در این کشور است، ارایه خدمات به دامنه های آی‌آر را محدود کرده‌اند. به عنوان مثال در صورتی که اکانت الکسا بخرید، نمی‌توانید در بخش Site Audits سایتی با دامنه IR را جهت بررسی سئو وارد کنید.

همچنین امکان تبلیغات اینترنتی برای دامین‌های IR در سایت‌های خارجی با محدودیت‌هایی همراه است. اگر پسوند دامنه سایت شما IR باشد، تبلیغ در گوگل برای سایت شما با محدودیت روبرو می‌شود و احتمالا در مقاطع زمانی خاصی تبلیغات گوگل ادز شما مسدود شود. (تا سال 2018 امکان تبلیغات در گوگل برای دامنه های آی آر وجود نداشت.)

اما آیا راهکاری وجود دارد که بتوان برای سایت‌های با دامنه ملی بدون محدودیت تبلیغات گوگل را فعال کرد؟

در حال حاضر پاسخ به این سوال منفی است.

اما شما می‌توانید:

الف – آدرس دامین اصلی سایت‌تان را تغییر دهید و از دامنه IR به عنوان دامنه کمکی استفاده کنید! در این پست از جی ادز قصد داریم تغییر اصولی دامنه سایت را آموزش دهیم، تا بدون از دست دادن رتبه سایت‌تان در موتورهای جستجو آدرس سایت‌تان را تغییر دهید.

ب – برای تبلیغات در گوگل یک سایت دیگر با دامنه بین المللی ایجاد کنید و آن را No-Index کنید تا سایت جدیدتان در گوگل ایندکس نشود و بتوانید تنها برای تبلیغات گوگل از آن ساتفاده کنید.

مراحل تغییر دامنه ملی به دامنه بین‌المللی

  1. دامنه بین‌المللی ثبت کنید.
  2. دامنه را به هاست سایت‌تان متصل کنید.
  3. دامنه آی‌آر را به دامنه جدیدتان ریدایرکت کنید.
  4. لینک‌های قدیمی را به دامنه جدید تغییر دهید.
  5. در گوگل وبمستر تولز و بینگ وبمستر تولز آدرس سایت‌تان را تغییر دهید.

ثبت دامنه بین المللی

پیشنهاد می‌کنیم دامنه دات کام ثبت کنید، چراکه متداول‌ترین پسوند اینترنتی است. همچنین می‌توانید از پسوندهای متداول دیگر مانند net ، org ، co ، biz و … نیز برای آدرس سایت‌تان استفاده کنید. برای انتخاب نام دامنه می‌توانید از سایت‌های مختلفی که در این زمینه خدمات می‌دهند استفاده کنید. پس از انتخاب نام دامنه می‌توانید آن را در یکی از شرکت‌های معتبر ایرانی که در زمینه ثبت دامنه فعالیت می‌کنند، ثبت کنید.

چند سایت برای انتخاب نام دامنه:

متصل کردن دامنه جدید به هاست

هنگام ثبت دامنه جدید Domain Name Server یا DNS های آن را مانند DNS های دامنه قبلی ست کنید و از شرکتی که از آن هاست (میزبانی وب) گرفته‌اید، بخواهید که دامنه جدید‌تان را به هاست‌تان وصل کند، تا بتوانید با هر دو آدرس دامین قبلی و جدیدتان به سایت‌تان دسترسی پیدا کنید.

ریدایرکت کردن دامنه آی آر به دامنه جدید

پس از آنکه دامنه جدید را نیز به هاست‌تان وصل کردید بایستی دامنه آی‌آر را به دامنه جدید سایت‌تان ریدایرکت 301 کنید، تا افرادی که با این آدرس (از طریق موتورهای جستجو و لینک سایت‌تان در سایت‌های دیگر) به سایت‌تان مراجعه می‌کنند به دامنه جدیدتان منتقل شوند.

تغییر لینک‌های قدیمی به دامنه جدید

امکان دارد پس از ایجاد تغییرات، سایت‌تان با مشکل آدرس‌دهی مواجه شود. برای مثال اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کنید، پس از تغییر دامین بایستی در تنظیمات وردپرس نیز آدرس سایت‌تان را به آدرس جدید تغییر دهید. همچنین اگر از ساختار لینک‌دهی ناقص استفاده نکرده باشید،‌ بایستی تمام لینک‌های سایت‌تان را به دامنه جدید تغییر دهید.

درصورتی که پس از تغییر دامنه اصلی سایت‌ و ریدایرکت نتوانید به بخش مدیریت سایت‌تان دسترسی پیدا کنید، بایستی تغییرات را از طریق پایگاه داده سایت‌تان انجام دهید.

اگر دانش تخصصی کافی برای ایجاد تغییرات فوق را ندارید، بهتر است از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

اگر از سیستم مدیریت وردپرس استفاده می‌کنید، پس از اتصال دامنه جدید به هاست‌تان و قبل از تغییر دامنه، آدرس سایت را از بخش تنظیمات > عمومی به آدرس دامنه جدید تغییر دهید.

تنظیمات عمومی

اگر قبل از تغییر دامنه در بخش تنظیمات عمومی، دامنه متصل به هاست‌تان را تغییر داده‌اید یا ریدایرکت را فعال کرده‌اید  وارد بخش مدیریت پایگاه داده تان شده و در جدول options دامنه جدید را به جای دامنه قبلی در ستون option_value برای option_name های siteurl و home قرار دهید.

options وردپرس

تغییر آدرس سایت‌تان در سرچ کنسول گوگل

اگر مدت زیادی از شروع به فعالیت سایت‌تان می‌گذرد، احتمالا توانسته‌اید رتبه خود را در موتورهای جستجو افزایش دهید. برای آنکه رتبه سایت‌تان از بین نرود و بتوانید آن را به دامنه جدیدتان منتقل کنید، می‌توانید از ابزار سرچ کنسول گوگل استفاده کنید.

در واقع با انجام این مرحله ( تغییر آدرس سایت‌تان در گوگل سرچ کنسول) رتبه سئویی شما در گوگل به دامنه جدیدتان منتقل می‌شود. انتقال رتبه دامنه قبلی به دامنه جدید حداکثر تا یک ماه انجام می‌شود.

برای تغییر دامنه در گوگل سرچ کنسول بایستی هر دو دامنه (دامنه آی‌آر و دامنه بین المللی جدید) را در اکانت گوگل سرچ کنسول خود وارد کنید. سپس به داشبورد دامنه آی‌آر بروید و روی تب Settings کلیک کنید.

تنظیمات سرچ کنسول

سپس روی Change of Address کلیک کنید.

تغییر آدرس سایت در سرچ کنسول

همانطور که در توضیحات مشاهده می‌کنید، بایستی دامنه قبلی تان را بر روی دامنه جدیدتان ریدایرکت 301 نمایید. د ادامه پروپرتی دامنه جدیدتان را که به سرچ کنسول اضافه کرده‌اید را انتخاب کرده و روی Validate & update کلیک کنید. در این مرحله درخواست تغییر آدرس دامنه شما ثبت می‌شود.

همچنین می‌توانید تغییر دامنه را در بینگ وبمستر تولز نیز درج کنید تا رتبه سایت‌تان در موتور جستجوی بینگ نیز به دامنه جدید منتقل شود.

پس از انجام مراحل فوق چند هفته طول می‌کشد تا آدرس دامنه جدیدتان به صورت کامل در موتورهای جستجوی گوگل و بینگ جایگزین دامنه دات آی آر تان شود. با این حال افرادی هم که بر روی لینک دامنه آی آر تان در گوگل یا بینگ کلیک می‌کنند نیز به دامنه دات کام یا هر پسوند دیگری که انتخاب کرده‌اید منتقل می‌شوند. پس اگر آدرس دامنه IR تان را در کارت ویزیت یا سربرگ‌های شرکت‌تان ثبت کرده‌اید، جای هیچ  گونه نگرانی نیست؛ فقط یادتان باشد که دامنه دات آی آر خود را نیز تمدید کنید.

ایجاد سایت جدید برای تبلیغات در گوگل

اگر به هر دلیلی تمایل ندارید تا آدرس سایت‌تان را از IR به پسوند دیگری تغییر دهید، می‌توانید یک کپی از سایت‌تان بر روی هاست/سرور دیگری با دامنه جدید ایجاد کنید. فقط توجه داشته باشید، برای اینکه سایت جدیدتان (که کپی کردید) تاثیر منفی بر روی سئوی سایت IR تان نداشته باشد، بایستی از طریق فایل robots.txt مانع کراول و ایندکس شدن صفحاست سایت جدیدتان شوید.

اگر دامنه سایت شما در حال حاضر IR. هست، شما کدام روش را برای تبلیغات گوگل سایت‌تان انتخاب می‌کنید؟

23 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

لطفا تلگرام پیام بدید
جهت مشاوره نیاز داریم

باسلام – با خوندن این مطلب و بررسی دقیق موارد اشاره شده تونستم سایت را به طور کامل به دامنه جدید انتقال بدم. با تشمر از سایت خوبتون

بسیار عالی بود

سلام
یک سوال برای من پیش آمده
اگر من دامنه دات کام داشته باشم و بر روی صفحه اصلی اون تو ادورز تبلیغ کنم ( فقط از url صفحه اول استفاده کنم)
و سپس سایت را ریدایرکت کنم روی دامنه آی آر و یا با یکی دو ثانیه دیلی ریدایرکت کنم روی دومین آی آر ، مشکلی پیش نمیاد و تبلیغات ادورز انجام میشه ؟

سلام خسته نباشید…
بنده محمدحسین غلامی هستم متخصص و توسعه دهنده وب سایت…
یک وب سایتی که خدمات کفسابی و نماشویی رو اراپه میداد رو برای سپو و بهینه سازی قبول کردم , کار فرما ازم درخواست استفاده از تبلیغات گوگل ادورز کرد , با این وجود که دامنه ای ار بود …توانستم ترفندی رو کشف کنم که مشکل دامنه های ملی برای تبلیغت ادورز رو خنثی می کرد ُ‌و کاملا از نظر سيو پیشرفت چشمگیری پیدا کرد …
و بعد از اون برای زمان بندی بهتر ایجاد تبلیغات گوگل با مطالب جی ادز آشنا شدم …وخیلی کمکم کرد…
با این همه صحبت خواستم شما هم با روش بنده آشنا بشین…
میخوام به صورت مثال براتون وصف کن….

خوب دوستان :بنده یک وب سایت دارم با دامنه ای ار و این وب سایت خدمات کفسابی اراپه میده .و قراره که تو تبلیغات ادورز گوگل معرفیش کنیم ….
خوب سیوال ایجاد شده که دامنه های آی ار امکان ثبت تبیلغ ندارند و چگونه میشه دامنه ای ار رو تبلیغ کنیم…
روشی که من بهتون میگم هم باعث ایجاد بازدید طبیعی و افزایش رنک گوگل میشه .که این روش کاملا تست شده و شامل تجربه شخصی من میشه …

مرحله اول: یک ساب دامین از یه دامنه ی بین الملی تهیه می کنیم….
شما می تونید از وب سایت های که هاست دامین های رایگان ارایه میدهند …که اکثرا ساب دایمن های کام ارپه میدهند مشکل دامنه بین الملی رو رفع کنید…

محله 2 : خوب از جی ادز یک پنل تبلیغاتی تهیه می کنید و روی دامنه ای که در مرحله یک توضیح دادم -فیکس می کنید و تنظیمات خودتون شخصی خودتون رو در پنل ادورز رو وارد کنید..

مرحله 3: (پس از تایید گوگل به عنوان دامنه تایید شده) به قسمت مدیریت هاست (سی پنل و…) رفته و کاره ریدایرکت رو به وب سایت اصلی خود انجام دهید……

با این روش هنگام کلیک کاربر روی تبلیغات به سایتی که دامنه ای ار شما هدایت میشود …

به همین خوشمزه گی …

خوب دوستان یه چیز خیلی جالبی که در این میان اتفاق میفته اینه که هنگام ورد و ریدایرکت به وب سایت شما …
در گوگل انالیتکس متوجه میشم که منبعی که کاربر به وب سایت شما هدایت میشود از کلمه کلیدی مورد نظر شماست .من که روی کلمه های (خدمات کفسابی , کفسابی ) …تمرکز کردم و رتبه خیلی خوبی گرفتم…
میتونید خودتون ببیند: تو گوگل بزن خدمات کفسابی (سایت ما صفحه اوله … و تو کلمه کفسابی با وجود رقابت خیلی سنگینش از صفحه 8 به صفحه سوم سعود کرد…

ممنونم از ادمین جی ادز که سرویس دهی 20 داره …

من تا کاملا تست کردم …و هیچ آروری از جانب گوگل در یافت نکردم…

اگه طبق مراحلی که گفتم عمل کنی اپروو نمیده….

نکته ای که صورت میگیره اینه که…
اول تایید گوگل. رو بگیر بعد شروع به ریدایرکت کن….

کاملا عملیه…

زنده باشی آقای مهندس
خواهش میکنم

سلام آقای محمدحسین غلامی ، روش فوق العاده ای بود …

استفاده کردم و جواب هم گرفتم – یه جورایی با این روش گوگل ادوردز دور زده میشه ، آفرین عالیه

ممنون عالی بود .

نوشته هات عالیه دمت گرمم ممنون
خسته نباشید استاد
ممنون

سلام امروز جهت کنجکاوی رفتم توی تنظیمات ورد پرس و قسمتی که url سایت هست رو از دامنه .ir به دامنه .com تغییر دادم ولی زیرش رو که url خود وردپرس بود رو همون .ir گداشتم و ذخیره تغییرات کردم بعد گفتم اگه چیزی هم شد دوباره میام به حالت سابق برمیگردونم/حالا دیگه هیچ جوره نمیتونم وارد بخش ادمین شم و سایتم هم بالا نمیاد/به شدت ترسیدم که کل هزینه من پریده باشه/اخه بگو منکه بی اطلاع بودم چرا اینکارو کردم/خواهش میکنم کمکم کنین و بهم ایمیل بزنین…….

توضیحات کامل و مفیدی بود

خیلی خوب و کاربردی بود.ممنون

سلام، من در سایت ساز رایگان دارای سایت با دامنه ir هستم، و میخوام از تبلیغات گوگل استفاده کنم،به نظر شما اگه من دامنه دات com ثبت کنم و اونو به دامنه irمتصل کنم، آیا امکان تبلیغات گوگل واسه من فراهم میشه.واینکه اگر امکانش هست چطور دامنه رو متصل کنم،اگه میشه راهنمایی بفرمائید چون دانش لازم رو ندارم،مرسی

سلام خسته نباشید
من یه سایت دارم دامنه اش ir هستنش
الان مشکل گوگل ادز وجود داره توی دامنه های ir یا مشکلی وجود نداره ؟

با سلام. طبق تحریم های اعمال شده، دامنه‌های ir نمیتونن از تبلیغات گوگل ادز استفاده کنند. لازمه مواردی رو انجام بدید تا امکان تبلیغات رو داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان جی ادز تماس بگیرید.

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.