نوشتن متن تبلیغات

7 فرمول برای نوشتن سطر اول متن تبلیغات گوگل

قبول کنید که از نوشتن متن تبلیغات نفرت دارید!

این عناوین صرفاً از چند حرف تشکیل می‌شوند. شاید نوشتن آن‌ها چند ثانیه بیشتر طول نکشد، اما امکان دارد هر بار برای نوشتن متن تبلیغاتی که برای افزایش نرخ کلیک یا ایجاد یک کمپین جدید هدف‌گذاری شده است، کلی به زحمت بیافتید.

مسئولیت زیادی بر دوش شما گذاشته شده و شما حق اشتباه ندارید.

باید تمامی اطلاعات را در آگهی خود داشته باشید و در نهایت محصول را به شکل ارزشمندی ارائه نمایید. سپس طی یک عملیات غیرممکن این ارائه‌ ارزشمند را در محدوده‌ای چند حرفی جای بدهید.

خوشبختانه تعدادی راهکار واقعا مفید برای نوشتن متن آگهی تبلیغاتی وجود دارد. فرمول‌ هایی که صحت عملکردشان از سوی افراد متخصص و کارآزموده تایید شده است.

7 مورد از بهترین فرمول‌ها برای نوشتن عناوین تبلیغات گوگل آورده شده و دیگر نیازی نیست که خودتان را زیاد به زحمت بیاندازید.

فرمول 1# نوشتن عنوان تبلیغ گوگل: آن را ساده بگیرید

همواره سخنی به پیکاسو نسبت داده می ‌شود که گفته «هنرمندان بزرگ می ‌دزدند!» با این‌که آیا واقعاً پیکاسو این را گفته یا نه کاری نداریم. این پیغام نمی‌گوید که کپی کنید، بلکه به شما می‌گوید که از آگهی های موفق خود یا دیگران الگوبرداری کنید.

وقتی که شروع به نوشتن متن تبلیغات در گوگل ادوردز می‌کنید، سعی کنید آن را به شکل ساده و مستقیم انجام دهید تا بتواند سریع ‌تر منظور را منتقل کند.

یکی از مثال‌های خوب که می‌ توانیم در شروع بیان کنیم، موردی است که توسط Johnathan Dane بیان شده:

آگهی شما باید بسیار ساده و کاربردی باشد. ترکیبی از کلمه‌ی کلیدی + ارزش‌های موجود محصول یا خدمات

متن تبلیغات شما می ‌تواند به شدت به کلمه‌ی کلیدی که جستجو می‌ شود، بستگی داشته باشد. طبیعی است افراد دوست دارند اطلاعاتی را در صفحه ‌ی هدف مشاهده کنند که در راستای تبلیغات اولیه باشد.

شما می ‌دانید که چه می‌خواهید: انتظارات مخاطب + متن تبلیغات + صفحه‌ی هدف = انطباق بیشتر برای پیغام = CPC و CPA پایین‌تر.

تحقیقات Marketing Experiments نشان داده‌اند که چگونه یک تناسب ساده میان عنوان تبلیغ گوگل و صفحه‌ی هدف، می‌تواند 2.5 برابر نتیجه‌ی بهتری را در پی داشته باشد.

مارک اروین توصیه می‌کند که برگردید و دوباره عنوان دوم را بازنویسی کنید تا مطمئن شوید که این عنوان صرفاً تکرار عنوان اول نیست.

فرمول 2# نوشتن عنوان تبلیغ گوگل: تمرکز خودتان را در منطقه‌ای کوچک بگذارید

جراحان پلاستیک، وکلا و کمپانی ‌های کنترل آفات چه چیز مشترکی دارند؟

همگی آن‌ ها در کسب و کارشان به دنبال رقابت محلی هستند.

آن‌ها با استفاده از منابع مالی زیاد به دنبال چند کلیک ارزشمند هستند.

چه زمانی مورچه ‌ها زیاد می ‌شوند. چه زمانی شما خسته می‌شوید. چه زمانی پف زیر چشم شما افزایش پیدا می‌کند و چه زمانی اپیزود بعدی سریال منتشر می‌شود. فقط من این‌گونه هستم یا شما هم اگر به این اطلاعات نیاز داشته باشید، سراغ جستجوی گوگل می‌روید؟ کلمه‌ی کلیدی + موقعیت.

این فرمول نوشتن متن تبلیغات همان رویکردی است که ما در طول زندگی نیز با آن مواجه می‌شویم. نیازی نیست که مسائل را بیش از حد پیچیده کنید.

حال می‌توانیم همین فرمول را با ترکیب (1) موقعیت، (2) کلمه‌ی کلیدی و (3) ارائه‌ی ارزش (در عنوان آگهی گوگل) به شکل متفاوتی بیان کنیم.

در این‌جا مثال دیگری برای یک صنعت کاملاً متفاوت آورده شده است.

«کنترل آفات در سن برناردینو»، «کنترل آفات در آریزونا». تنها کاری که باید انجام دهید، این است که موقعیت مکانی خود را به جای سن برناردینو و آریزونا بنویسید و جستجو را انجام دهید.

همچنین به نرخ کلیک در نمونه‌ی اخیر توجه بفرمایید. این موارد از اهمیت زیادی برای کاهش هزینه‌ ها برخوردار هستند. لری مقاله‌ی دقیقی را در این مورد نوشته است:

و نکته‌ی پایانی و بسیار مهم این است که نرخ کلیک پایین معمولاً منجر به نرخ تبدیل پایین می ‌‌شود و این موضوع هم برای تحقیقات طبیعی و هم پرداخت به ازای کلیک صدق می‌کند.

این موضوع بیشتر از همه در کسب و کارهای محلی و دارای رقابت بالا نظیر حوزه ی حقوق و وکالت صدق می‌کند.

فرمول 3# نوشتن متن تبلیغاتی گوگل: سوال بپرسید

نسل جدید، موجودات جالبی هستند. همه به دنبال عشق و حال خودشان هستند و رسوم زشت دهه‌ 90 را دوباره زنده کرده‌اند.

بسیار سخت است که به آن عینک ‌های مضحک و نحوه‌ی نوشیدنشان نخندید.

همچنین آن‌ ها عادت ‌های بامزه‌ای را برای صحبت کردن دارند. از کلماتی نظیر «مثلاً» و «داداش» زیاد استفاده می ‌کنند و صرف فعل را در انتهای جملات چنان انجام می‌دهند که انگار همیشه دارند سوال می‌پرسند.

برای یک فرد این خیلی خوب نیست، اما برای تبلیغات در گوگل ادوردز این کار خیلی هم عالی است.

Marketing Experiments آزمایشی را انجام داده تا ببیند که کدام ‌یک بیشترین تاثیر را دارند: جملات خبری یا پرسشی؟؟؟

آن‌ها سه جمله‎ی خبری را با یک سوال تبلیغاتی مقایسه کردند و حدس بزنید که کدام یک برنده شد؟

متن تبلیغات آن‌ها در این مثال خوب است، اما عالی نیست.

اگرچه «محتوای وب» اهمیت زیادی دارد، اما همواره برای آن خیلی ارزش قائل نمی‌‎شوند. نوشتن یک پست در وبلاگ زمان‌بر و دشوار است، علی‌الخصوص برای افرادی که باید هر روز صبح بیدار شوند و برای نوشتنش تلاش کنند.

اما هیچ نکته‌ی ضروری در پس این «محتوا» وجود ندارد. چیزی که بهتر است، تمرکز بر محصول نهایی یا خروجی مدنظر برای محتوای وب است.

و در صورت امکان، افراد باید بر روی اشتباهات یا تهدیدهای موجود سرمایه‌گذاری کنند تا دچار تباهی نشوند. زیرا ارائه‌ی پیغام‌های منفی می‌تواند به میزان 60 درصد بهتر از سطرهای اول مثبت عمل نماید.

به عنوان نمونه می ‌توان به استفاده از کلمات قدرتمند نظیر «آخرین لحظات» اشاره کرد که انگیزه ‌ی قوی‌تری را برای جذب مخاطب ایجاد می‌کند:

یک روش دیگر برای استفاده از این فرمول، به‌کارگیری روش داستان‌گویی است. مثال CrazyEgg در این زمینه فوق‌العاده است:

اگر با دید مثبت به متن تبلیغات نگاه کنیم، می‌توانیم بگوییم که آن‌ها نکته‌ای جالب را برای مخاطب ارائه می‌کنند تا وی را به مطالعه‌ی بیشتر ترغیب نمایند.

نمونه تبلیغات گوگل

این عدد جدید در عنوان برای چیست؟ برای فهمیدن آن فرمول بعدی را ببینید.

فرمول 4# نوشتن متن آگهی: عددتان را آن‌قدر خاص ارائه کنید که مخاطب شک نکند

ابتدا همه چیز ساده شروع می‌شود. همه چیز پر از خنده و سرگرمی است. تا این‌که سه ساعت بعد متوجه می‌شوید که وقت‌تان را صرف تماشای ویدئوهای جذاب در آپارات کرده‌اید و یادتان رفته که باید به دنبال کودکتان در مدرسه بروید.

در یکی از آزمون ‌های ادوردز، استفاده از عنوان عددی در قیاس با عنوان بدون عدد سنجیده شد و مشخص گردید که عنوان عددی 217 درصد نرخ کلیک بیشتر و 23 درصد نرخ تبدیل بهتر را به ارمغان می‌آورد.

یکی از توجیهاتی که برای این مسئله آورده شده، سیگنال ‌هایی است که اعداد در ذهن ما ارسال می‌کنند. عددی که شما مورد استفاده قرار می‌دهید، تاثیر عظیمی می‌گذارد.

اگر 30 دقیقه وقت دارید، این مقاله‌ی عالی که Siege Media در این زمینه نوشته را مطالعه کنید. جالب این‌جاست که راس هاجنز می‌گوید از اعداد در عناوین تبلیغاتش کاسته است، زیرا می‌ترسد که مردم آن‌ ها را باور نکنند.

جرمی ریموند در کتاب «رازهای یک فروشنده‌ی عالی» می ‌نویسد:

یک پروژه‌ی تحقیقاتی نشان داده وقتی ادعا می‌شود یک باتری تا دو ساعت عمر می‌کند، مشتریان در ذهنشان میزان میانگین 89 دقیقه را برای دوام آن لحاظ می‌کنند؛ اما وقتی شعار تبلیغاتی اشاره می‌کند این باتری تا 125 دقیقه دوام دارد، پیش‌بینی مشتریان تا مقدار 106 دقیقه افزایش پیدا می ‌کند.

به عبارت دیگر مردم اعداد بزرگ و رند را باور نمی‎‌کنند. افراد با دیدن آن‌ ها فکر می‌کنند که اعداد واقعا چیز دیگری هستند و صرفاً برای ارائه‌ی تبلیغاتی رند شده ‌اند.

همچنین در مطالعه‌ای مشاهده شده که اعداد فرد نسبت به اعداد زوج، 20 درصد بهتر عمل می‌کنند.

همچنین اگر از اعداد به درستی استفاده شود، می‌توانند در ارائه‌‌ی موضوع به شما کمک کنند. علاوه بر این‌که اعداد برای نشان دادن تخفیف یا حراج استفاده می ‌شوند، می ‌توانند مقادیر بزرگ و عظیم را نیز به خوبی نشان دهند (عدد آن‌قدر زیاد است که دیگر مخاطب به بررسی وب‌سایت‌های دیگر فکر نمی‌کند). مثلاً این تبلیغ Trivago را ببینید:

تبلیغ جالب trivago

آن‌ها از کلمه‌ی کلیدی + موقعیت مکانی و دو عدد متفاوت به صورت همزمان در عنوان تبلیغات استفاده کرده‌اند. عبارت «687 هتل» به مخاطب اطمینان می‌دهد که مورد درخواستی خود را پیدا خواهد کرد. رقم 64 دلار نیز یک عدد تصادفی است که می‌تواند مخاطب را قانع کند.

این تبلیغ می ‌تواند ارزش خود را به شکل خاصی مورد تاکید قرار دهد («هیچ‌گاه قیمت کامل را برای هتل نپردازید») که همین موضوع ما را به سمت فرمول بعدی هدایت می‌کند …

فرمول 5# نوشتن متن تبلیغاتی: غلبه بر اعتراضات

چیالدینی نشان داده که همواره حس فقدان قدرتمندتر از موفقیت بالقوه است.

قبل از این‌که چیزی را به صورت آنلاین سفارش دهیم، این حس را درون خودمان داریم. نگران و مضطرب هستیم و به صورت بالقوه حس می‌کنیم که خرید خوبی را انجام نمی ‌دهیم. این موضوع استرس ‌های خاص خودش را دارد. خرید فلان چیز می ‌تواند نامناسب باشد. اگر آن چیز را بخرم به من نمی‌آید.

به همین دلیل است که بهترین توصیفات سعی می‌کنند بر اعتراضات غلبه کنند. شما ابتدا سوالاتی را می ‌پرسید تا متوجه شوید که چه موانعی جلوی اقدام مخاطب را می‌گیرند.

عناوینی که بر اعتراضات غلبه کنند، می ‌توانند امور را ساده کنند. آن ‌ها مدهوش‌کننده هستند.

به عنوان مثال، چرا کسب‌وکارهای کوچک به سراغ خرید و استفاده از خدمات بازاریابی ایمیلی نمی‌روند؟

یک دلیل می‌تواند ایجاد مانع از سوی تکنولوژی باشد. Constant Contact در این مورد نکته‌ ی جالبی را ارائه کرده و مهارت‌ های تکنولوژی را برای برنامه ‌هایشان مورد نیاز نمی‌داند.

نوشتن متن آگهی تبلیغاتی

شما عبارت کلیدی مستقیم خودتان را در سطر اول مشاهده می‌کنید. در سطرهای پایین‌تر نیز به شما اطمینان داده می‌شود که هیچ مشکل احتمالی پیش نخواهد آمد و اعتراضات موجود در ذهنتان برطرف می ‌شود. همین امر باعث می ‌شود که کلیک را انجام دهید. چنین فرمولی در این‌جا استفاده شده است:

چگونگی نوشتن سطر اول متن تبلیغات گوگل

همچنین می‌توانید در نوشتن متن تبلیغاتی، عبارت برطرف‌کننده‌ی اعتراض را به ابتدای خط اول بیاورید، البته اگر طول خط به شما اجازه بدهد. البته در این راستا از عبارات «ضداسترس» نیز می‌توانید برای توصیف موارد پیچیده یا اضطراب‌آور استفاده کنید.

همانند همیشه، اگر یک راهکار ساده را برای یک مسئله‌ی هزینه‌ بر (منفی) ذکر کنید، حتماً تبلیغات شما به رده ‌های بالای SERP (نتایج جستجو) صعود می‌کند.

به عنوان مثال می ‌توانید به مردم بگویید به فلان چیز نیاز ندارند یا نباید بهمان چیز را انجام دهند. اگر حرف من را قبول ندارید، کار افراد خبره در این حوزه را مشاهده کنید:

فرمول 6# نوشتن عنوان تبلیغ گوگل: انگیزه فراهم کنید

امروزه بازاریابی همانند گذشته نیست.

بازاریابی در دوران اوج خودش، شامل تصمیمات مربوط به ویژگی‌ های محصول و پشتیبانی از مشتری و طراحی بسته‌بندی می ‌شود. فراتر و پایین‌تر از آن روابط عمومی و توزیع هستند که تمامی بازاریاب ‌ها با آن ‌ها آشنایی دارند.

امروزه بازاریابی در بسیاری از شرکت ها به این شکل است:

  • گام اول: این‌قدر تخفیف داریم.
  • گام دوم: تبلیغات را ارائه می‌کنیم.

کم پیش می‌آید از پاساژ یا بازاری عبور کنید و فروشندگان مشتاقی را نبینید که با افتخار در مورد آخرین تخفیف ‌هایی که به قیمت فروششان افزوده شده و درصدهای مربوطه صحبت نکنند.

مشتریان خبر ندارند که دارد چه اتفاق می ‌افتد. واقعاً سر درآوردن از این تخفیفات غیرممکن است. تنها چیزی که مشتری می ‌داند این است که تخفیف گرفته است.

و ایده‌ی اصلی هم در همین است.

انگیزه باعث می ‌شود که طرف مقابل به انجام کار ترغیب شود.

آن ‌ها نوعی اضطرار و حس کم‌یابی را القا می‌‎کنند. آن‌ ها به ما می‌گویند اگر این خرید را انجام ندهیم، مورد مهمی را از دست می ‌دهیم و در این راستا از اعداد ویژه بهره می‌گیرند.

حتی گوگل نیز به شما می‌گوید که از تخفیف در تبلیغاتتان استفاده کنید.

مطالعه‌ای نشان داده که افزودن اعداد (نظیر 40 درصد) و غلبه بر اعتراضات (نظیر «ارسال رایگان») می ‌تواند ترکیب برنده را برای شما به وجود بیاورد:

پس ابتدا باید از عبارت کلیدی استفاده کرده و انگیزه‌ی لازم را در فرد ایجاد کنید. از این دست موارد زیاد مشاهده می ‌شود که می‌توانید به عنوان نمونه تبلیغ KAYAK را مشاهده کنید:

نوشتن متن تبلیغات گوگل ادوردز

می‌خواهید ببینید که چه‌طور این فرمول به شکل خارق‌العاده‌ای توسط افراد مختلف استفاده می‌شود؟ نتایج موتورهای جستجو را بررسی کنید که در آن سه تبلیغ متوالی از سطرهای بسط‌یافته برای جلب توجه مشتریان استفاده کرده‌اند.

نوشتن آگهی تبلیغاتی گوگل ادوردز

می‌خواهید در این SERP شلوغ، تغییری انجام دهید تا پایدار بمانید؟

چگونه می‌توانید این شکل از تبلیغ را ارتقا دهید؟

مقداری کم‌یابی را به آن اضافه کنید. دو سبک مختلف برای افزودن کم‌یابی وجود دارند:

  1. کم‌یابی مربوط به تعداد
  2. کم‌یابی مربوط به زمان

اولین مورد می‌گوید تعداد محدودی از این محصول باقی مانده است. اما مورد دوم یک موعد مقرر یا تاریخ مشخص را برای انقضای تخفیفات استفاده می‌کند.

فرمول 7# نوشتن عنوان تبلیغ گوگل: مناقصه‌ی رقابتی

در طول 10 سال گذشته، بازار تجارت اجتماعی منفجر شده است.

این بازار طی چند سال از هیچ به مبلغی نزدیک 15 میلیارد دلار رسید.

پس صحبت از مبالغ سنگین است.

همچنین یک تاریخچه‌ی عجیب، مرزی در داخل گروهی از بزرگ‌ترین رقبا وجود دارد که برای رسیدن به مشتریان پرسودتر به رقابت می ‌پردازد.

می ‌توان گفت که رقابت شدید است.

بنابراین مردم و مشتریان چگونه می ‌توانند انتخاب ‌های خودشان را انجام دهند؟ آن ‌ها می‌توانند کارشان را با تحقیقات عمومی آغاز کنند تا به اطلاعات کلی از موضوع برسند. اما وقتی به سراغ استفاده از موارد برند می ‌روند، ارزیابی‌ های عمیق‌تری را نسبت به گزینه‌ های خریدشان انجام می‌دهند.

ابزار گوگل در زمینه‌ی خرید آنلاین می‌ تواند شیوه‌ی این رفتار را به شما نشان دهد.

اگر مشتری بالقوه‌ی شما برند رقیبتان را جستجو کند، چه جای بهتری برای قاپیدن وی وجود خواهد داشت؟

در جستجوی زیر می‌بینیم درحالی‌که Bazaarvoice دلاورانه تلاش می‌کند که در عبارت جستجوی مربوطه خودش را نمایش دهد، اما از دو طرف توسط PowerReviews و TurnTo Networks احاطه شده و آن‌ ها از همان فرمول «چرا فلان برند را انتخاب کنیم» برای سطر اول تبلیغاتشان بهره می‌گیرند.

نوشتن متن تبلیغات

اما من در این‌جا برای PowerReviews ارزش قائلم، زیرا پس از این سطر اول، در سطرهای بعدی ارائه‌ی بهتری را از ارزش‌های خودش داشته است.

یک نمونه‌ی دیگر فراتر از عبارت «چرا … را انتخاب کنیم؟»، شامل استفاده از «جایگزینی برای …» می‌شود.

راه‌ های ارتقا یا آزمودن تبلیغ اصلی چه هستند؟

  1. سعی کنید اختلاف قیمت را برجسته کنید و از اعداد فرد و ویژه نظیر «99 دلار برای قیمت شروع» استفاده کنید (بر اساس اعدادی که در فرمول 4 ذکر شده‌اند).
  2. استفاده از عبارات «بدون هزینه‌ی اولیه» یا «صفر دلار هزینه‌ی اولیه» یا مواردی مشابه را امتحان کنید (بر اساس فرمول شماره‌ی 5 یا همان غلبه بر اعتراضات).
  3. سعی کنید یک انگیزه یا تخفیف ویژه (که به زودی منقضی می‌شود) را برای افراد لحاظ کنید (بر اساس انگیزه‌هایی که در فرمول 6 مطرح شدند).

نتیجه‌گیری

شاید فکر کنید که نوشتن چند کلمه و یک دوجین حرف کار آسانی باشد، اما این کار می‌تواند یک بعدازظهر کامل وقتتان را بگیرد.

نگارش ماهرانه ‌ی سطر اول تبلیغات در گوگل ادوردز کار سختی است، زیرا باید چیزهای زیادی را مدنظر داشته باشید. مثلاً مواردی که افراد برای آن جستجو می‌کنند، وجود انگیزه‌ی خرید و همچنین نحوه‌ی ارتباط این موارد با بخش ‌هایی که در صفحه‌ی فرودتان منتشر می ‌شوند از جمله مواردی هستند که باید لحاظ شوند.

خوشبختانه اگر با این فرایند آشنا باشید، می ‌توانید اصل 80/20 را پی بگیرید.

این فرمول ‌های رایج برای نوشتن متن تبلیغات گوگل هستند تا توسط شما به کار گرفته شوند. در صورت استفاده از آن ‌ها نه تنها زمان زیادی را ذخیره می‌کنید، بلکه عملکرد بهتری را نیز ارائه خواهید کرد.

منبع: wordstream

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

واقعا استفاده کردم
دست گلتون درد نکنه به من که خیلی کمک کرد

سلام
متن نامفهومی بود
فکر کنم فقط ترجمه کلمه به کلمه بوده
تقریبا چیزی نمیشد فهمید

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.