5 راز افزایش نرخ کلیک گوگل (CTR) برای تبلیغات ادوردز

10 راز افزایش CTR کمپین‌های گوگل ادز

نرخ کلیک (CTR) یکی از مهم ترین معیارها در تبلیغات گوگل (و جستجوی ارگانیک) است. این گزینه یکی از اجزای کلیدی در تعیین امتیاز کیفی (Quality Score) است. افزایش نرخ کلیک در گوگل نشان می‌دهد که مشتریان شما چقدر برای بازدید از صفحه فرود علاقه داشته اند. همانطور که احتمالا می‌دانید تعداد کلیک های دریافتی صفحات شما از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

مشتریان همیشه بر روی تبلیغات جذاب کلیک می‌کنند. تبلیغاتی که بتواند نیازهای آنان را هدف قرار دهد یا جذابیت عاطفی و احساسی برایشان داشته باشد. اگرچه ممکن است وجود کلیک های بیشتر، ترافیک خوب و با کیفیت (که منجر به فروش یا دریافت اطلاعات مشتریان شود) برای شما ایجاد نکند اما اگر بتوانید صفحات فرود خود را بهینه سازی کنید و کمپین های بازاریابی مجدد (Remarketing) را اجرا نمایید، مزیت نرخ کلیک بالا واضح و روشن خواهد بود.

اگر نتوانید جریان ثابتی از ترافیک را وارد سایت کنید قادر نخواهید بود از مزیت صفحات فرود استثنایی و تلاش های بازاریابی مجدد به نفع خود استفاده کنید. در این میان تنها چیزی که نیاز دارید یک تبلیغ خوب و عالی است. چه چیزی می تواند نشان دهنده متن عالی برای تبلیغات باشد؟ بله درست حدس زده اید. نرخ کلیک. خب حالا که اهمیت نرخ کلیک را به خوبی درک کرده اید؛ اجازه دهید نرخ کلیک تبلیغات گوگل ادزرا به صورت نمودار مورد کاوش قرار دهیم.

 نرخ کلیک تبلیغاتی در سال 2020 چگونه بوده است؟

بر اساس داده ها و اطلاعاتی که در اختیار داریم، نرخ کلیک تبلیغاتی در سال 2020 به صورت میانگین 3.17 درصد بوده است. همچنین این اطلاعات برای تبلیغات دیسپلی (کمتر از نیم درصد 0.46) ثبت شده است.

بر اساس تحقیقات و بررسی های انجام شده، بزرگ‌ترین دلیل برای افزایش نرخ کلیک، ترجیح ذاتی گوگل برای ارائه تبلیغات با کیفیت و خوب است. با ظهور تبلیغ متنی گسترش یافته و تغییر موقعیت تبلیغاتی با نرخ کلیک و امتیاز کیفیت پایین در نتایج جستجوی گوگل، تغییر زیادی در نرخ کلیک تبلیغات ایجاد شد. تبلیغ کنندگان تلاش کردند متن تبلیغات خود را بهینه سازند. بالای 10 درصد از اکانت های برتر گوگل ادز، سه برابر عملکرد بهتری از سایر اکانت ها ثبت کرده اند. به عبارت دیگر، نرخ کلیک بالاتر نشان دهنده موفقیت بیشتر برای شرکت هاست.

 بسیاری از صنایع متوسط نرخ کلیک محدودی به ثبت رسانده اند

این موضوع کاملا درست است. بر اساس معیارهای صنایع، نرخ کلیک 3.17% برای هر تبلیغ کننده ای، هدف خوبی در رابط کاربری گوگل ادوردز خواهد بود.

نرخ کلیک گوگل در صنایع مختلف

از هر 16 صنعتی که در پژوهش حضور داشتند تنها یک مورد نرخ کلیک بالاتر از صدک پنجاهم را داشت. این موضوع بدین معناست که اکثریت قریب به اتفاق تبلیغ کنندگان متن درستی برای تبلیغ خود نمی نویسند. خوب حالا سوال اینجاست که چگونه می توانیم اطمینان حاصل کنیم که متن ما برای نرخ کلیک بالاتر از حد متوسط بهینه سازی شده است؟

 1. از همه کاراکترهای مجاز برای نوشتن تبلیغات متنی استفاده کنید!

این موضوع شما را شگفت زده خواهد کرد.

هر چه طول بخشِ لینک‌دار تبلیغ متنی (عنوان تبلیغ) بلندتر باشد، احتمال کلیک بر روی آن بیشتر است. تبلیغات متنی گوگل در طی سال‌های گذشته، بهبودهای زیادی را تجربه کرده است. در جدیدترین نوع تبلیغات متنی گوگل می‌توانید 3 تیتر 30 کاراکتری به تبلیغ خود اضافه کنید. استفاده از همه کاراکترهای مجاز به معنی استفاده از همه فرصت‌هاست و شما می‌توانید فضای بیشتری برای بیان حرف های قانع کننده خود داشته باشید.

به عنوان مثال، دو عنوان “خرید مبل” و “خرید مبل ارزان و شیک مناسب هر منزل” را با یکدیگر مقایسه کنید و میزان افزایش کلیک گوگل روی آنها را خودتان درنظر بگیرید. تقریبا همه کلیک ها به سمت عنوان دوم خواهد رفت، چون یک تبلیغ مجاب کننده است و کاربر می‌داند پس از کلیک روی آن با چه مواردی روبرو خواهد شد.

افزایش کلیک گوگل با تبلیغات متنی گسترش یافته

همانطور که مشاهده می کنید، افزایش قابل توجهی در نرخ کلیک مشتریانی ثبت شده است که تبلیغات خود را با تبلیغ متنی گسترش یافته انطباق داده اند. در برخی از موارد بهبود حاصل شده نسبت به تبلیغ متنی استاندارد بیشتر از 100% بوده است. اگر همین اعداد و ارقام شما را به استفاده از تبلیغ متنی گسترش یافته ترغیب نکند دیگر حرفی برای گفتن ندارم!

افزایش کلیک گوگل بسیار عالی است اما به خاطر داشته باشید که نوشتن تبلیغ متنی گسترش یافته کمی دشوار است. نرخ کلیک در اکانت شرکت ما بعد از استفاده از تبلیغ متنی گسترش یافته پایین آمده بود. خب حتما با خودتان می گویید این موضوع مغایر با تمامی صحبت هایی است که تا به حال انجام دادیم. چرا چنین اتفاقی روی داده است؟

خوب ما سعی کردیم تبلیغات قدیمی خود را که عملکرد بسیار خوبی داشته است با هم ترکیب کنیم و متن جدیدی از آن بسازیم. در عرض یک هفته متوجه شدیم که چنین استراتژی برای نوشتن متن تبلیغ گسترش یافته نادرست است. به همین خاطر دوباره به سراغ متن تبلیغ استاندارد رفتیم و همه چیز را بررسی کردیم. سپس تصمیم گرفتیم یک متن کاملا جدید برای تبلیغ خود بنویسیم. منابع خوبی در مورد نوشتن متن تبلیغات متنی گسترش یافته وجود دارد. برای نوشتن تبلیغ متنی گسترش یافته این 7 نکته را در نظر بگیرید.

 آیا می توان بر روی عبارات کلیدی طولانی یا Long Tail سرمایه گذاری کرد؟

سرمایه گذاری بر روی کلیدواژه های طولانی به نظر هوشمندانه می‌رسد. عبارات کلیدی طولانی تر، رقابت اندکی دارند و نیت افراد در مورد آن ها واضح تر است. (مانند مثال بالا).

خوب این موضوع بسیار عالی است. در تبلیغ متنی استاندارد این امکان وجود داشت که کلمات کلیدی Long Tail یا طولانی به طور کامل با متن تبلیغ هماهنگ و سازگار نباشد. این کلمات را نمی‌شد به خوبی در تیترها قرار داد زیرا بسیار طولانی بودند. این موضوع بسیار ناراحت کننده بود زیرا عبارات کلیدی طولانی نرخ کلیک بهتری نسبت به کلیدواژه های کوتاه دارند.

نرخ کلیک و رتبه آگهی که کلمات کلیدی طولانی دارند

همانطور که در این نمودار مشاهده می کنید، هر چقدر تعداد کلمات در عبارت جستجو شده بیشتر باشد نرخ کلیک بالاتر می‌رود. به کمک تبلیغ متنی گسترش یافته هیچ محدودیتی برای قرار دادن چنین کلماتی نخواهید داشت.

گوگل با اضافه کردن عنوان های اضافی، به شما اجازه داده است کلمات کلیدی طولانی و Call to action (عباراتی که بیننده تبلیغ را برای کلیک تشویق کند) را در تیتر خود بگنجانید. در واقعیت، بیشتر جستجوکنندگان معمولا تنها تیترها را به صورت اجمالی مرور می کنند زیرا برجسته و بولد هستند. بیشتر این افراد هرگز توضیحات خودِ تبلیغ را مطالعه نمی کنند. این موضوع نشان می دهد که افراد می توانند از ساختار موثر تبلیغ متنی گسترش یافته به نفع خود استفاده کنند.

2. کلمات کلیدی مناسب را هدف‌گیری کنید

اگر به تازگی کمپین تبلیغاتی گوگل ادز خود را شروع کرده‌اید؛ باید توجه داشته باشید که کلمات کلیدی مناسبی را برای کمپین‌های خود انتخاب کنید. در زیر 3 مدل از انواع کلمات کلیدی را برای شما آورده‌ایم که بهتر است هنگام پژوهش کلمات کلیدی خود، به آن‌ها توجه کنید.

کلمات کلیدی به هدف تجاری: هدف از ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی، افزایش فروش محصول و یا خدمات می‌باشد. بنابراین باید توجه داشته باشید از کلمات و عباراتی در طراحی کمپین‌های خود استفاده کنید که کاربرانی که آن‌ها را جست‌و‌جو می‌کنند؛ قصد خرید داشته باشند. به عنوان مثال، کاربری که عبارت قیمت روز دوربین سونی را سرچ می‌کند؛ به احتمال زیاد به دنبال خرید این محصول می‌باشد. در نتیجه این عبارت می‌تواند به عنوان یک کلمه کلیدی مناسب در نظر گرفته شود. اما اگر کاربر عبارتی مثل چگونه با دوربین سونی عکس‌های باکیفیتی ثبت کنیم را جست‌‍و‌جو کند؛ به دنبال کسب اطلاعات بوده و احتمال اینکه بخواهد خریدی انجام دهد؛ بسیار پایین می‌باشد.

کلمات کلیدی محلی: کلمات و عبارات کلیدی محلی همچون فروشگاه‌های چرم زنانه غرب تهران معمولا نرخ کلیک بیشتری برای کمپین‌های تبلیغاتی به همراه دارند. چراکه اکثر کاربرانی که این عبارات را سرچ می‌کنند؛ قصد خرید داشته و به لیست مشتریان شما اضافه خواهند داشت.

کلمات کلیدی پربازدید: سعی کنید کلمات کلیدی حوزه کاری خود را شناسایی کرده و از آن‌ها در کمپین‌های خود استفاده کنید. استفاده از کلمات کلیدی پربازدید بدین معنی است که شما کلماتی را هدف قرار می‌دهید که سرچ خور بیشتری داشته و کاربران بیشتری از آن‌ها در سرچ باکس گوگل استفاده می‌کنند. حتی پیشنهاد می‌شود که کلمات کلیدی که رقبا شما از آن‌ها استفاده می‌کنند را نیز شناسایی کرده و از آن‌ها در کمپین‌های خود استفاده کنید. کیورد پلنر گوگل یکی از ابزارهای کاربردی برای شناسایی و بهبود کیفیت کلمات کلیدی می‌باشد که می‌‎تواند به شما در انتخاب کلمات کلیدی کمپین‌هایتان کمک کند.

3. متن خود را با محرک های احساسی قدرتمند تکمیل کنید

استفاده از قدرت احساس بشری در تبلیغ یک روش ثابت شده و مناسب برای نوشتن متن تبلیغات در گوگل است. اما سوال اینجاست که چنین موضوعی چقدر قدرتمند است؟

افزایش کلیک گوگل با استفاده از آگهی احساسی

در یک کلمه: خیلی زیاد.

در مطالعه ای که توسط یکی از استراتژیست های تبلیغات گوگل انجام شده نتایج جالبی به دست آمده است. این مطالعه نشان می دهد که متن تبلیغی که با عبارات احساسی ترکیب شده باشد می تواند نرخ کلیک را تا 29 درصد بهبود ببخشد.

تنها اضافه کردن چنین موارد احساسی می تواند چنین بهبودی در نرخ کلیک ایجاد کند. این تحقیق بر اساس تبلیغ متنی استاندارد بود. حالا فرض کنید می توانید تبلیغ متنی گسترش یافته را با چنین متن احساسی پر کنید. در چنین شرایطی دیگر به سمت استفاده از واژه هایی همچون “همین حالا خرید کنید” نخواهید رفت.

منابع داده های به کار رفته در مقاله:

  1. داده های این نمودار بر اساس 30000 گزارش به دست آمده از تبلیغ کنندگان در گوگل ادزکه از ابزار AdWords Performance Grader سایت WordStream استخراج شده است. ما بر روی کسب و کارهای کوچک تا متوسطی تمرکز کردیم که بین 10 و 5000 دلار در ماه بر روی تبلیغات هزینه صرف می‌کردند.
  2. داده های این نمودار بر اساس نمونه ای از 2367 مشتری سایت WordStream بود که در شبکه جستجو و نمایش گوگل تبلیغ کرده بودند.
  3. داده های این نمودار بر اساس 1000 کلیدواژه در حوزه کلیدواژه های مرتبط به دست آمده بود.
  4. داده های این بخش بر اساس تبلیغ آزمایشی در یک اکانت به دست آمده است.

4. متن تبلیغاتی خود را ساده طراحی کنید

تنها در صورتی که تبلیغات شما بر روی بیلبوردهای خیابان قرار گرفته و کاربر نیز از پشت چراغ قرمز به آن نگاه کند؛ می‌توان گفت تمامی جزئیات تبلیغات شما توسط کاربر مشاهده می‌شود.

ماهیت تبلیغات به گونه‌است که کمتر کسی به تمام بخش‌های آن توجه می‌کند که این مورد در رابطه با تبلیغات آنلاین مهم‌تر نیز می‌باشد. بنابراین بهتر است در طراحی متن تبلیغاتی کمپین‌های خود، این نکات را مدنظر داشته باشید:

  • کلمات کلیدی خود رات در هدلاین و متن تبلیغات به کار ببرید؛ اما از تکرار آن‌ها پرهیز کنید.
  • در متن تبلیغاتی خود از استفاده از کارکترهای اضافی پرهیز کنید. به عنوان مثال به جای استفاده از کفش‌های کتونی تابستانه می‌توانید از عبارت کفش کتونی تابستانه استفاده کنید که خواندن آن ساده‌تر است.
  • سعی کنید از کلمات ثقیل و پیچیده استفاده نکرده و تا جای ممکن متن تبلیغاتی خود را ساده و قابل فهم طراحی کنید.

بهینه سازی سایت برای مووتورهای جست‌وجو (SEO) را جدی بگیرید

جدا از نکاتی که باید در رابطه با طراحی کمپین‌های گوگل ادز در نظر داشته باشید؛ یک سری نکات سئو نیز هستند که می‌تواننند باعث افزایش CTR سایت شما شوند.

سئو سایت به عنوان یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای رشد وب‌سایت و گرفتن نتایج ارگانیک در نظر گرفته می‌شود. با بهبود محتوا، ساختار و نکات کنیکی سایت، این امکان برای شما فراهم می‌شود تا رتبه بهتری در صفحه نتیج گوگل گرفته و ترافیک ارگانیگ مناسبی برای سایت خود داشته باشید.

5. محتوا کاربردی برای سایت خود تولید کنید

یکی از قدم‌های مهم برای بهبود سئو سایت، طراحی محتوا کاربردی و باکیفیت می‌باشد که به خوبی به سوالات و نیازهای مخاطبان هدف شما پاسخ دهد. سعی کنید از هدلاین‌های قوی، ساب‌هدلاین‌ها و بولت‌پوینت‌ها در متن خود استفاده کنید که خواندن و درک مطلب را برای کاربر راحت‌تر کرده و باعث درگیری کاربر با محتوا شما شوند. توجه داشته باشید محتوایی که به خوبی نگارش شده باشد؛ تاثیر بسزایی در افزایش کلیک گوگل دارد.

6. سرعت لود شدن سایت خود را بالا ببرید

بالا بردن سرعت لود شدن سایت یکی دیگر از نکات مهم در بهبود سئو سایت می‌باشد که می‌تواند کاربر را در سایت شما نگه دارد. تجربه نشان داده است که کاربران سایت‌هایی را که سرعت بالا آمدن اطلاعات در آن‌ها کند می‌باشد؛ فورا ترک می‌کنند. بالا بردن سرعت لود شدن سایت می‌تواند از طریق روش‌های مختلفی مثل بهبود کیفیت تصاویر سایت و فشرده‌سازی آن‌ها، بهبود کدهای سایت و در صورت نیاز استفاده از شبکه‌های توزیع محتوا (CDN) انجام شود.

7. سایت خود را برای استفاده دستگاه‌های موبایل بهینه کنید

امروزه بخش بزرگی از کاربران از دستگاه‌های موبایل برای وبگردی استفاده می‌کنند. با توجه به این موضوع، توجه داشته باشید که سایت خود را برای استفاده کاربران موبایلی بهینه و ریسپانسیو کنید. توجه به این مورد در طراحی سایت از اهمیت بالایی برخوردار است. چراکه این مورد از نظر گوگل نیز اهمیت بالایی داشته و سایت‌هایی که برای استفاده کاربران موبایلی بهینه شده‌اند؛ رتبه‌های بهتری در صفحه نتایج می‌گیرند.

8. قدرت سوشال مدیا را دست کم نگیرید

امروزه سوشال مدیا به یکی از فاکتورهای کلیدی در زندگی انسان‌ها تبدیل شده است. همه ما روزانه مقدار قابل توجهی از زمان خود را در رسانه‌های اجتماعی مثل تلگرام، اینستاگرام، توییر و سایر پلتفرم‌های دیگر می‌گذرانیم.

سعی کنید محتوا سایت خود را در پلتفرم‌های سوشال مدیا نیز منتشر کرده و از کاربران بخواهید تا با آن تعامل داشته باشند. این مورد به صورت خودکار باعث جذب کاربران شده و کلیک‌های بیشتری را برای سایت شما به همراه خواهد داشت.

9. برای سایت خود بک لینک بسازید

بک لینک از دیگر فاکتورهای مهم برای گرفتن نتایج ارگانیک در گوگل می‌باشد. این که سایت شما از سایت‌های دیگر لینک دریافت کند؛ سیگنال‌هایی مبنی بر باارزش بودن سایت شما و محتوا آن به گوگل ارسال می‌کند. حال اگر این لینک‌های دریافتی از سایت‌های معتبر دریافت شوند که چه بهتر.

معمولا گرفتن بک لینک به 2 صورت ارائه ریپورتاژ به سایت‌های بزرگ و یا ساخت بک لینک در سایت‌هایی مثل ویرگول انجام می‌شود.

10. از CTAهای کاربردی استفاده کنید

استفاده از دکمه‌های دعوت به اقدام (CTA) یکی از مهم‌ترین بخش‌های طراحی هر محتوایی می‌باشد. اینکه به کاربران خود بگویید که شما محصول و یا خدماتی را ارائه می‌کنید که آن‌ها به دنبال آن هستند یا این که مزیت‌های محصول و یا خدمات خود را نسبت به رقبا برایشان بیان کنید؛ به عنوان دکمه‌های تشویق به اقدام در نظر گرفته نمی‌شوند. سعی کنید در طراحی CTAهای کمپین‌های خود کاربر را دعوت به اقدام کرده و توجه داشته باشید که با استفاده از عباراتی مثل با کلیک بر روی این تبلیغ از 20 درصد تخفیف بهره‌مند شوید کاربر را برای دعوت به اقدام فوری قانع کنید. با این که استفاده از این نوع CTAها، تنها استفاده از چند کلمه ساده می‌باشد؛ اما به عنوان یک اهرم قوی برای افزایش نرخ کلیک در نظر گرفته می‌شود.

حرف آخر

فرقی نمی‌کند که به دنبال افزایش کلیک گوگل از طریق گرفتن نتایج ارگانیک و یا با استفاده از تبلیغات گوگل ادز باشید؛ در هر صورت باید یک سری از نکات کلیدی را در طراحی کمپین‌های تبلیغاتی و محتوا سایت خود در نظر بگیرید تا کاربران هدف خود را برای کلیک بر روی سایت خود راضی کنید.

امیدواریم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید و بتوانید از این 10 روش افزایش نرخ کلیک نهایت استفاده را ببرید. فراموش نکنید که نظرات خود را در انتهای صفحه با ما به اشتراک بگذارید.

منبع مقاله: WordStream

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.