دوره آموزش تبلیغات در گوگل

#20 دوره آموزش گوگل ادوردز – تنظیم هزینه به ازای کلیک

 

متن زیرنویس ویدئو

در این مرحله وقتش رسیده در مورد تنظیمات قیمت تبلیغ در گوگل صحبت کنیم پس باز هم اسکرول کرده و از قسمت زبان فاصله می‌گیرم و به این‌جا که بخش استراتژی قیمت‌گذاری (bid) است می‌رسم.

می‌بینید که استراتژی قیمت، قیمت پیش‌فرض و بودجه را داریم. قبل از این‌که به صورت ویژه در مورد استراتژی قیمت صحبت کنیم، در نظر بگیرید وقتی که بودجه‌ی ادوردز را انتخاب می‌کنید دو مورد است که باید در ذهن داشته باشید: چه میزان فروش از یک مشتری بالقوه برایم ارزش خواهد داشت؟ ماکزیمم خرجی که می‌خواهم در یک روز انجام دهم چه‌قدر است؟ فرض کنیم می‌خواهیم مردم را به اقامت در هتل تشویق کنیم.

ابتدا باید میزان هزینه‌ی مدنظرمان برای رسیدن به هدف را معین کنیم. می‌توانیم به محصول‌مان نگاه کنیم. در این مثال فرض کنید به صورت متوسط روزانه 100 دلار را در هتل به دست می‌آوریم. پس اگر یک مشتری به سایت آمده و بر روی عبارت رزرو کلیک کند، انتظار درآمد 100 دلار را داریم. با توجه به این موضوع فرض کنید می‌خواهیم 50 دلار خرج کنیم، تا این فروش اتفاق بیافتد. یعنی به ازای هر مورد نباید هزینه‌ها از 50 دلار فراتر برود. پس حاضریم به ازای رزرو هر مشتری پنجاه دلار بپردازیم و 50 دلار نیز به دست بیاوریم. پس می‌دانیم که هزینه‌ی هدف ما به ازای هر مورد به 50 دلار می‌رسد. پس نمی‌توانیم قیمت پیش‌فرض را 50 دلار در نظر بگیریم. چون در این صورت امکان دارد به ازای هر کلیک 50 دلار بپردازیم. می‌دانیم که هر کلیک نمی‌تواند معادل فروش باشد. پس باید بفهمیم که به ازای چند کلیک می‌توانیم یک فروش موفق داشته باشیم. از آن‌جایی که در این مثال، در حال ساخت اولین تبلیغ‌مان هستیم، هنوز نمی‌دانیم که چند کلیک می‌تواند منجر به فروش شود. پس تا زمانی که داده نداریم باید فرضیاتی را انجام دهیم.

بیایید فرض کنیم سه درصد افرادی که تبلیغ گوگل مرا می‌بینند فراتر از مشاهده‌ی صرف عمل کرده و بر روی آن کلیک کنند سه درصد نشانه‌ی عملکرد متوسط و قابل قبول یک تبلیغ است. حال فرض کنید از همین تعداد که وارد وب‌سایت ما شده‌اند پنج درصد عملیات رزرو را انجام دهند. پس اگر تبلیغمان 1000 ملاقات داشته باشد، 30 نفر آن را کلیک خواهند کرد. متوجه هستید هزار مشاهده ضربدر 3 درصد به معنای 30 نفر در وب‌سایت ما است اما می‌دانیم از میان تمامی 30 نفری که وارد وب‌سایت ما می‌شوند قرار نیست همگی خرید کنند. اگر این اتفاق بیافتد عالی است اما این‌گونه نیست.

فرض کنیم از آن تعداد 5 درصد هتل ما را رزرو کنند پس اگر 30 بازدیدکننده را در نرخ تبدیل 5 درصد ضرب کنیم عدد 1.5 حاصل شده که به پایین گرد کرده و می‌شود 1 نفر. پس حالا می‌دانیم که باید 50 دلار یا کمتر خرج کنیم تا 30 عدد کلیک بگیریم و فرض کردیم که هر 30 کلیک معادل با یک فروش می‌باشد و عملیات ریاضی آن را بالاتر نشان دادیم پس ما (CPA) معادل 50 دلار را برمی‌داریم و آن را بر 30 کلیکی که به ازای هر فروش وجود دارد، تقسیم می‌کنیم تا رقم 1.66 دلار حاصل شود.

این امر بدین معناست که باید ماکزیمم قیمت را 1.66 دلار به ازای هر کلیک در نظر بگیریم. این کار همیشه برای تبلیغ اول سخت است در تبلیغات آینده می‌توانید به داده‌های خودتان نگاه کنید تا نحوه‌ی اصلاح قیمت را بر اساس کلیک‌ها و نرخ تبدیلی که در واقعیت به دست آمده حاصل کنید.

حال بیایید به عقب برگشته و این اطلاعات را وارد کمپین ادوردزمان کنیم. گوگل به صورت پیش‌فرض منوی تنظیمات پایه را نشان داده و به شما اجازه می‌دهد قیمت برای کلیک‌ها را به صورت دستی تنظیم کنید. اگر می‌خواهید این کار را انجام دهید باید این پایین، قیمت پیش‌فرض را انتخاب کنید در این‌جا 1.66 دلار را وارد می‌کنم. یعنی گوگل به صورت پیش‌فرض برای هر کلیک قیمت 1 دلار و 66 سنت در نظر می‌گیرد. پایین‌تر از آن باید بودجه به ازای هر روز را تعیین کنیم.

چند لحظه دیگر در مورد این بخش صحبت می‌کنیم. اما می‌خواهم اشاره کنم در صورت انتخاب تنظیمات پیشرفته چه اتفاق خواهد افتاد. در این‌جا گوگل تعدادی معیار اضافه‌تر به شما می‌دهد که می‌توانید برای کمپین‌تان از آن استفاده کنید. تا این‌جا به صورت دستی قیمت به ازای هر کلیک را مشخص کردید. می‌توانید اجازه دهید که ادوردز به صورت خودکار این کار را انجام دهد، تا بیشترین کلیک را به ازای بودجه‌ی هدف داشته باشید. کاری که گوگل انجام می‌دهد این است که محدوده‌ی قیمت برای هر کلیک را می‌پرسد. بر اساس قیمتی که به دست آوردیم من همان 1.66 دلار را می‌گویم. گوگل جواب می‌دهد می‌خواهم کلیکت را به بیشترین حالت ممکن برسانم؟ پس قرار نیست قیمت‌ها را به صورت خودکار و بر اساس این کلیک‌های عمومی مرتب کند. قرار است تعداد کلیک‌ها را بر اساس ماکزیمم بودجه به بیشترین حد ممکن برساند. حال می‌توانید بر روی تبدیل‌هایی که مشخص شده تمرکز کنید. این کار باعث می‌شود گوگل به صورت خودکار قیمت را برای افرادی تنظیم کند که تمایل بیشتری به تبدیل دارند.

هنگامی که وارد بحث بهینه‌سازی تبدیل می‌شوم بیشتر در این مورد صحبت خواهم کرد. همچنین این فرصت وجود دارد که یک استراتژی قیمت انعطاف‌پذیر انتخاب کنید. در این‌جا تعدادی معیار و قانون وضع می‌کنید تا قیمت‌ها به صورت خودکار تغییر کنند که این اتفاق بر اساس رخدادهای متنوع در حین تبلیغ می‌افتد. نمی‌خواهم در این دوره وارد این مباحث شوم اما می‌توانید با انتخاب استراتژی قیمت انعطاف‌پذیر خودتان آن را تجربه کنید و دستورات این‌جا را پی بگیرید. من دوباره به تنظیمات پایه‌ای برمی‌گردم و گزینه‌ی تعیین دستی قیمت را انتخاب می‌کنم. دوباره مقدار را روی همان 1.66 دلار قرار دهید. بهترین و آسان‌ترین شرایط برای شروع کار همین است و این کار باعث می‌شود، اطلاعات بیشتری دریافت کنید.

به خاطر داشته باشید در چند ماه اول مخارج بازاریابی آنلاین باید همانند بودجه‌ی مربوط به تحقیق بازار باشد، باید پول خرج کنید تا اطلاعاتی را در مورد موارد دارای کارکرد درست و موارد بیهوده به دست بیاورید. از این‌جا به بعد است که می‌توانید تصمیمات بازاریابی هوشمندتری را اتخاذ کنید. آخرین چیزی که باید در مورد آن تصمیم بگیریم، میزان بودجه‌ای است که باید در هر روز خرج کنیم.

یک مورد مهم در این‌جا وجود دارد، مقدار خرج واقعی که در این‌جا نوشته شده می‌تواند تغییر کند. میزان خرج روزانه‌ی واقعی تغییر می‌کند. این امر بدین معناست مردم در مورد بودجه‌ی ماهیانه فکر می‌کنند. اما کلیک‌های متغیری در طول ایام هفته و روزهای آخر هفته دریافت می‌شوند. بنابراین ادوردز این حق را برای خودش قائل شده که در یک روز بتواند 20 درصد بیشتر از حساب شما خرج کند. البته مبلغ ماهیانه‌ی شما هیچ‌گاه از مقداری که معین کرده‌اید بیشتر نمی‌شود.

بیایید یک مثال در این راستا مطرح کنیم فرض کنید بودجه‌ی روزانه‌ی من 10 دلار است. در روزهای خاصی در این ماه گوگل می‌تواند تا 12 دلار هم هزینه کند و البته در روزهای دیگر به محدوده‌ی 10 دلار نمی‌رسد. به طور کلی در یک ماه گوگل اصلاً از 304 دلار فراتر نمی‌رود که در واقع معادل همان بودجه‌ی روزانه 10 دلار است. که در میانگین روزهای ماه یعنی 30.4 ضرب شده است. پس برای بودجه باید مقدار مبلغ خاصی را به دلار در نظر بگیرید و آن را تقسیم بر 30 روز ماه کنید و البته گوگل می‌تواند در صورت نیاز بیست درصد اضافه را برای یک روز خرج کند. من پیش رفته و قیمت 50 دلار را برای هر روز انتخاب می‌کنم. اما باید بودجه‌ی خود را بر اساس میزان توان‌تان و البته تبادلاتی که در یک روز انجام می‌دهید، تعیین کنید از آن‌جایی که هنوز مطمئن نیستم با یک بودجه‌ی نمونه که برای من معقول است کار را آغاز می‌کنم. از منظر فنی ما به همین مسائل برای شروع تبلیغات نیاز داریم. اما هنوز تعدادی ویژگی اضافی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها بهره بگیرید و در ویدئوی بعدی در موردش صحبت خواهیم کرد.

در دوره آموزش تصویری گوگل ادوردز که زیرنویس فارسی آن توسط جی ادز تهیه شده است. در این دوره شما ابتدا با کارکرد و مزایای گوگل ادوردز آشنا می‌شوید، سپس ایجاد حساب کاربری گوگل ادوردز و یافتن عبارات کلیدی مناسب برای کسب و کارتان را یاد می‌گیرید. پس از یادگیری ایجاد کمپین در گوگل ادوردز نوبت آن می‌رسد که با گزارش‌گیری در ادوردز و رصد فعالیت ادوردز با کمک گوگل آنالیتیکز را نیز یاد بگیرید تا بتوانید در ادامه پس از بررسی کارایی آگهی هایتان، آنها را بهینه کنید. آموزش بهبود نرخ کلیک (CTR) و نرخ تبدیل (CR) از جمله مواردی است که به شما کمک می‌کند بازگشت سرمایه (ROI) را بهبود بخشید.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.