google keyword planner

آموزش ابزار گوگل کیورد پلنر (Google Keyword Planner) برای انتخاب کلمات کلیدی

شکی نیست که بدون داشتن داده های هدفمند، پژوهش و انتخاب کلمات کلیدی نیز تنها تیری در تاریکی خواهد بود. خوشبختانه ما ابزارهای رایگانی را در اختیار داریم که تقریبا تمامی اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم گیری آگاهانه را در اختیارمان  قرار می دهد. تصمیم گیری در مورد کلیدواژه برای کسب و کارمان ضروری است. شما می توانید از ابزار کیورد پلنر گوگل (Google Keyword Planner) برای بررسی کلیدواژه های خود استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که این ابزار  بیشتر برای تبلیغ کنندگان در گوگل طراحی شده است. بنابراین قابلیت های زیادی در این ابزار وجود دارد (همچون مزایده و سرمایه گذاری بر روی کلمه کلیدی) که ممکن است برای افرادی که به دنبال بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو (SEO) هستند، مفید و کاربردی نباشد. در این مقاله به شما نشان خواهیم داد که چگونه می توانید از کیورد پلنر گوگل برای بهبود کمپین‌های خود استفاده کنید؛ پس همراه ما باشید.

مرحله اول: ابتدا به ابزار کیورد پلنر گوگل دسترسی داشته باشید

برای اینکه بتوانید از این ابزار برای تبلیغ گوگل ادز خود استفاده کنید باید اکانت گوگل ادوردز خود را ایجاد نمایید. اگر هنوز اکانتی ندارید می توانید در عرض چند دقیقه آن را راه اندازی و تنظیم نمایید: کافیست دستورالعمل‌های موجود را دنبال کرده و اطلاعات خود و کسب و کارتان را وارد کنید.

نکته: برای اینکه بتوانید از کیورد پلنر استفاده کنید، مجبور نیستید کمپینی را اجرا نمایید. اما باید اکانت ادوردز خود را به طور کامل راه اندازی کنید. بعد از اینکه اکانت ادوردز خود را ایجاد کردید وارد آن شوید. بر روی گزینه Tools در نوار ابزار کلیک کرده و  گزینه Keyword Planner را انتخاب نمایید.

گوگل کیورد پلنر

در داخل کیورد پلنر گوگل سه ابزار مختلف را مشاهده خواهید کرد. شما تنها از این سه ابزار برای پژوهش کلمات کلیدی سئو محور استفاده خواهید کرد:

  • به کمک عبارات، وبسایت یا طبقه بندی به دنبال کلمات کلیدی جدید بگردید.
  • حجم داده ها و گرایش های موجود را مورد بررسی و پژوهش قرار دهید.
  • لیست کلمات کلیدی خود را توسعه دهید تا بتوانید به کلمات جدیدتری دست یابید.
گوگل کیورد پلنر

خوب حالا اجازه دهید ببینیم چگونه می توانیم به کمک این سه ابزار، کلمات کلیدی عالی برای خود پیدا کنیم.

مرحله دوم: ابزار خود را انتخاب کنید

کیورد پلنر دارای ابزارهای پژوهشی مختلفی برای انتخاب کلمات کلیدی است. در ادامه نحوه استفاده از این سه ابزار را در داخل کیورد پلنر با هم مرور می کنیم.

جستجو برای کلمات کلیدی جدید به کمک طبقه بندی، سایت یا عبارت:

این یک ابزار عالی برای افرادی است که به دنبال یافتن کلمات کلیدی جدید هستند. به خاطر داشته باشید کلیدواژه هایی که از طریق این ابزار به دست می آورید، بر اساس کلمه کلیدی است که شما وارد کرده اید. زمانی که  ابزار Search for new keywords using a phrase, website or category را انتخاب می کنید، یک منوی جدید با لیستی از گزینه های مختلف برایتان ظاهر می شود.

یافتن کلمات کلیدی جدید

اجازه دهید هر کدام از این گزینه ها را با جزییات بیشتری مورد بررسی قرار دهیم:

یک یا چند مورد زیر را وارد کنید (Enter one or more of the following):

راهنمای کیورد پلنر برای سئو

این یک گزینه بسیار مهم است. چیزی که از کیورد پلنر به دست می آورید بر اساس اطلاعاتی خواهد بود که خودتان وارد کرده اید. در ادامه به شما نشان می دهیم چگونه می توانید بیشترین استفاده را از این قسمت ببرید:

  • بخش محصولات یا خدمات شما (Your product or service): این بخش دقیقا همان جایی است که باید کلیدواژه اصلی و مدنظر خود را وارد کنید. از وارد کردن واژه های گسترده ای همچون ‘گل‌ها’ اجتناب کنید. اگر از این واژه ها استفاده نمایید در نهایت لیستی از کلیدواژه های پر رقابت را خواهید داشت. توصیه می شود 1 الی 3 کلمه کلیدی را در این بخش وارد کنید. به عنوان مثال اگر در حال حاضر یک سایت تجارت الکترونیکی برای فروش کوکی و بیسکوییت دارید، ممکن است بخواهید واژه هایی همچون ‘دسرهای بدون گلوتن’ یا ‘کوکی‌های کم کربوهیدرات’ را در این بخش وارد نمایید.
  • بخش صفحه فرود شما (Your landing page): این بخش اساسا برای کاربران گوگل ادوردز طراحی شده است، اما شما نیز می توانید به کمک صفحه اصلی سایت یا مقاله ای از سایت خودتان، کلیدواژه های اندکی را بیابید.
  • بخش طبقه بندی محصولات (Your product category): خوب این بخش به شما اجازه می دهد به پایگاه داخلی کلمات کلیدی گوگل برای صنایع مختلف دست پیدا کنید. ممکن است در این بخش به کلمات کلیدی برسید که آن را فراموش کرده اید. اگر نتوانستید به کمک دو گزینه بالا کلمه کلیدی مناسبی برای کسب و کار خود پیدا کنید بهتر است این گزینه را نیز مورد بررسی قرار دهید. بعد از اینکه اطلاعات خود را در یک یا سه بخش معرفی شده وارد کردید، باید گزینه Targeting (هدف گیری) را نیز انتخاب کنید.

هدف‌گیری:

هدف گیری به معنای کشور، زبان و موتور جستجویی است که در حال بازاریابی بر روی آن هستید. این گزینه ها به طور پیش فرض بر روی افراد انگلیسی زبان در ایالت متحده آمریکا تنظیم شده است که در موتور جستجوی گوگل به جستجوی نیازهای خود می پردازند. اگر مخاطب هدف شما نیز همین مواردی است که به طور پیش فرض تنظیم شده، نیازی نیست کاری انجام دهید؛ بهتر است این گزینه را دست نخورده رها کنید. اما اگر دوست دارید مخاطب هدف خود را تغییر دهید باید گزینه کشور و زبان را عوض کنید. به عنوان مثال اگر قصد دارید افراد ایرانی را هدف قرار دهید کشور را به ایران و زبان را به فارسی تغییر دهید. (البته در حال حاضر نام کشور ایران به خاطر تحریم‌ها در این لیست وجود ندارد.)

راهنمای کیورد پلنر برای SEO

آخرین گزینه ای که پیش روی شما قرار دارد کلیدواژه های منفی است. همانطور که می دانید کلیدواژه های منفی به کلماتی اطلاق می شود که نمی خواهید تبلیغات در گوگل برای آن نمایش داده شود. این قابلیت نیز تنها برای تبلیغ کنندگان ادوردز اعمال می شود.

سفارشی سازی جستجوها (Customize your search):

کلمات کلیدی در گوگل کیورد پلنر

در این بخش با گزینه های زیر روبرو خواهید شد:

  • فیلتر برای کلمات کلیدی (Keyword filters): این بخش به شما اجازه می دهد کلمات کلیدی که با معیارهایتان منطبق نیست را فیلتر کنید. به عنوان مثال فرض کنید که دوست ندارید با کلیدواژه هایی کار کنید که ماهانه کمتر از 2000 جستجو دارند. کافیست بر روی Keyword filters کلیک کنید و حداقل جستجوی ماهانه ای که مدنظر دارید را وارد نمایید.فیلتر کلمات کلیدی در گوگل کیورد پلنر

همین کار را می توانید با مزایده پیشنهادی نیز انجام دهید.

فیلتر بر اساس هزینه هر کلیک
  • گزینه های کلمات کلیدی (Keyword options): این بخش برای تعیین گستردگی نتایج مورد استفاده قرار می گیرد و به ابزار می گوید که نتایج شما چقدر باید گسترده باشد. توصیه می شود این بخش را همین گونه که هست رها کنید. سایر گزینه ها همچون Hide keywords in my plan تنها برای کاربرانی است که از ادوردز استفاده می کنند.
  • کلمات کلیدی که باید در نتایج وجود داشته باشد (Keywords to Include): شما می توانید همیشه کلمات کلیدی خاصی را در نتایج خود بگنجانید.

چرا باید کلیدواژه های خاصی را همیشه در اختیار داشته باشیم؟

فرض کنید اخیرا خط تولید تی‌شرت‌های آبی رنگ را در شرکت خود آغاز کرده اید. در چنین شرایطی، باید اطمینان حاصل کنید که کلیدواژه تی‌شرت آبی در تمامی پیشنهادات کلیدواژه شما گنجانده می شود.

ترکیب کلمات کلیدی در کیورد پلنر

اگر لیستی از کلمات کلیدی را در اختیار دارید که می خواهید از آن ها استفاده کنید بر روی دکمه Keywords to include کلیک کنید و آن را در فیلد مربوطه وارد نمایید. بعد از اینکه کارتان تمام شد بر روی دکمه Get Ideas کلیک کنید. حالا می توانید صفحه نتایج کلمات کلیدی را مشاهده کنید.

بخش Get search volume data and trends (به دست آوردن داده های مرتبط با حجم جستجو و گرایش ها):

حجم کلمات کلیدی

اگر در حال حاضر لیست بلندبالایی از کلمات کلیدی را در اختیار دارید و می خواهید حجم جستجوی آن ها را مورد بررسی قرار دهید بهتر است از این گزینه استفاده نمایید. به خاطر داشته باشید که این ابزار ایده جدیدی در مورد کلمات کلیدی تولید نمی کند. شما می توانید لیست کلیدواژه های خود را کپی کنید یا از فایل CSV استفاده نمایید:

لیست کلمات کلیدی

همانطور که در بخش Search for new keywords using a phrase, website or category زبان و کشور خاصی را هدف قرار دارید در این بخش نیز می توانید چنین کنید:

یافتن کلمات کلیدی براساس زبان

در نهایت بر روی دکمه Get search volume کلیک کنید تا ببینید چند نفر به دنبال کلیدواژه ای هستند که شما وارد کرده اید.

بخش Multiply keyword lists to get new keyword ideas:

این ابزار گروهی از کلمات کلیدی را می‌گیرد و آن ها را با هم ترکیب می کند. بیشتر نتایجی که در این قسمت به دست می آید برای سئوی سایت قابل استفاده نیست، اما در برخی از موارد می تواند مفید باشد. ابزار keyword multiplier برای پژوهش کلمات کلیدی در سایت های تجارت الکترونیک بسیار مفید است. زیرا به شما کمک می کند کلمات ترکیبی که افراد برای یافتن محصولات مورد استفاده قرار می دهند را شناسایی نمایید. خوب اول از هر کاری لیستی از کلمات کلیدی را در بخش List 1 وارد کنید:

لیست کلمات کلیدی برای سئو

لیست دیگری را در بخش List 2 وارد نمایید:

لیست کلمات کلیدی برای سئو

می توانید فیلد سوم را با کلیک بر روی علامت X خاکستری رنگ اضافه نمایید:

لیست کلمات کلیدی برای سئو

زمانی که اینکار را انجام دادید، لیست سوم را در بخش List 3 وارد کنید:

لیست کلمات کلیدی برای سئو

بعد از اینکه تمامی کلیدواژه های خود را وارد کردید بر روی دکمه Get search volume کلیک کنید.

لیست کلمات کلیدی برای سئو

مرحله سوم: استفاده از صفحه نتایج کلمات کلیدی

کیورد پلنر گوگل

هر سه ابزاری که در بالا آن را توضیح دادیم شما را به صفحه نتایج کلمات کلیدی می‌برد. این صفحه شبیه شکل زیر است:

اگر حساب گوگل کیورد پلنر شما اطلاعات کاملی ارایه نمی‌کند و مانند شکل زیر است، بایستی حساب گوگل ادوردز خود را فعال کنید و یا حساب گوگل کیورد پلنر فعال بخرید.

پژوهش کلمات کلیدی برای سئو

خوب اجازه دهید صفحه نتایج را با جزییات بیشتری مورد بررسی قرار دهیم.

در سایدبار سمت چپ، گزینه های هدف گیری و فیلتر کردن را مشاهده می کنید:

پژوهش کلمات کلیدی برای سئو

مزیت استفاده از فیلتر در این بخش این است که می‌توانید بعد از انجام جستجو نیز، نتایج را اصلاح کنید. بنابراین اگر کلمات کلیدی بسیاری را با حجم جستجوی پایین به دست آوردید می‌توانید آن‌هایی که با نیازهایتان منطبق نیست را فیلتر کنید. در مرحله بعدی دو تب خواهید داشت: Ad group ideas و Keyword ideas

keyword idea

بیشتر افراد در این مرحله 100 درصد از زمان خود را بر روی Keyword ideas صرف می کنند و گزینه Ad group ideas را نادیده می گیرند. این یک اشتباه بزرگ و فاحش است. همانطور که در ادامه خواهید دید می‌توانید به کمک تب Ad group ideas کلیدواژه های عالی پیدا کنید.

زمانی که بر روی تب Keyword ideas کلیک کردید، شکلی شبیه شکل زیر را خواهید داشت:

keyword idea google keyword planner

در این ناحیه، واژه هایی را مشاهده می کنید که معنی هر کدام را در ادامه بیان می کنیم:

  • Search Terms (واژه های جستجو): این‌ها کلمات کلیدی دقیقی هستند که در مرحله دوم وارد کرده اید.
  • Keyword (by relevance): این‌ها لیست کلیدواژه هایی هستند که از نظر گوگل مرتبط ترین واژه به کلمات کلیدی Search Term می باشند.
  • monthly searches: این گزینه همانطور که از نامش پیداست میانگین جستجوهای ماهانه را نشان می دهد. البته به خاطر داشته باشید که این بخش اطلاعات دقیقی در مورد حجم جستجوها ارائه نمی کند. برخی از کلمات کلیدی فصلی ممکن است بیش از 50000 جستجو را در یک ماه یا دو ماه داشته باشند. به همین خاطر جستجوی ماهانه ی میانگین می تواند در این شرایط گمراه کننده باشد. همینطور در صورتی که اکانت شما از مدت‌ها قبل دارای کمپین فعال نباشد، این عدد به صورت تقریبی (مثلا بین 10 هزار و 100 هزار) نمایش داده می‌شود.
  • Competition: این بخش نشان دهنده تعداد تبلیغ کنندگانی است که بر روی کلیدواژه مدنظر شما سرمایه گذاری کرده اند.
  • Suggested bid (مزایده پیشنهادی): معمولا هرچقدر مزایده پیشنهادی بزرگ تر و بالاتر باشد، ترافیک به دست آمده سودمندتر و پر منفعت‌تر خواهد بود.

مرحله چهارم: پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب

خوب حالا که نحوه استفاده از این ابزارها را به خوبی شناختید و هر کدام از قابلیت ها و گزینه هایی که در گوگل کیورد پلنر  وجود دارد را مورد بررسی قرار دادید، زمان آن فرا رسیده است که آخرین گام را بردارید. آخرین مرحله ای که پیش روی شما وجود دارد پیدا کردن کلمات کلیدی است که بتوان سایت و محتوای آن را بر اساس کلمه مدنظر بهینه سازی کرد.

جستجوی کلمات کلیدی جدید

برای این مرحله سعی می کنیم از ابزار Search for new keywords using a phrase, website or category استفاده کنیم زیرا این ابزار بهترین ابزار برای یافتن کلمات کلیدی جدید در کیورد پلنر محسوب می شود.

مثلا فرض کنید که یک سایت تجارت الکترونیکی دارید که غذاهای ارگانیک را به فروش می‌رساند. اگر می خواهید پستی در مورد مزایای قهوه ارگانیک بنویسید. در این شرایط نمی توانید از کلیدواژه قهوه (بسیار گسترده) یا مزایای قهوه ارگانیک برای سلامتی (بسیار محدود و حجم جستجوی کم) استفاده کنید. کلیدواژه ای همچون قهوه ارگانیک مفید خواهد بود. کلمه کلیدی مدنظر خود را در فیلدی که برچسب your product or service دارد وارد کنید.

جستجوی کلمات کلیدی

سپس بر روی دکمه Get ideas کلیک نمایید.

جستجوی کلمات کلیدی

اولین کاری که باید انجام دهید این است که نگاهی به نام گروه های تبلیغاتی لیست شده در این بخش بیندازید:

یافتن کلمات کلیدی

شما می توانید موضوعات جالب یا ایده های نابی برای کلیدواژه پیدا کنید.

یافتن کلمات کلیدی

سپس بر روی یکی از نام های گروه تبلیغاتی کلیک نمایید. حالا می توانید کلمات کلیدی که این گروه تبلیغاتی را تشکیل داده اند مشاهده کنید:

یافتن کلمات کلیدی

بعد از اینکه کارتان با Ad group ideas تمام شد، بر روی تب Keyword ideas کلیک کنید:

یافتن کلمات کلیدی

به کلیدواژه هایی که در این بخش وجود دارد خوب دقت کنید:

گوگل کیورد پلنر

از کجا می توان فهمید که کدام کلیدواژه برای انتخاب مناسب تر است؟

زمانی که صحبت از انتخاب کلمات کلیدی مناسب به میان می آید، فاکتورهای متعددی وجود دارد که باید مدنظر قرار گیرد. در این بخش سعی می کنیم کلمات کلیدی را بر اساس سه معیار اصلی ارزیابی کنیم:

  • حجم جستجو: این گزینه بسیار ساده است. هرچقدر حجم جستجوی یک کلمه کلیدی بالاتر باشد بهتر است.
  • نیت تجاری: این گزینه درآمدزایی یک کلمه کلیدی را نشان می دهد. به طور کلی، هر چقدر رقابت و مزایده پیشنهادی برای کلیدواژه ای بالاتر باشد، تبدیل آن به مشتریان وفادار راحت تر خواهد بود.
  • رقابت بر روی سئوی طبیعی: همانند نیت تجاری، ارزیابی رقابت بر روی کلیدواژه مدنظر در جستجوی طبیعی بسیار مهم خواهد بود.

مرحله پنجم: داده های دقیق‌تری در مورد حجم جستجوی کلیدواژه به دست آورید (اختیاری)

همانطور که قبلا نیز بیان کردیم، ابزار کیورد پلنر گوگل تنها زمانی حجم جستجوی دقیق را نشان می دهد که کمپین فعال ادوردز وجود داشته باشد. در غیر این‌صورت اطلاعات به دست آمده در این مورد زیاد دقیق نخواهد بود و چیزی مانند شکل زیر را خواهید دید:

یافتن بهترین کلمات کلیدی

البته همین محدوده نیز مفید و کمک کننده است. حجم جستجوی ماهانه به هر حال تغییر می کند. به همین خاطر حجم جستجوی میانگین دقیق که شما مشاهده می‌کنید نیز کاملا دقیق نیست و یک عدد میانگین است. به عبارت دیگر استفاده از این ابزار برای یافتن کلیدواژه های مناسب زیاد هم بد نخواهد بود. اگر می‌خواهید بدون داشتن اکانت فعال در ادوردز حجم جستجوی دقیق را به دست آورید باید در ادامه مقاله با ما همراه شوید.

اول از هر کاری کلیدواژه ای را در لیست کلمات پیشنهادی پیدا کنید که می خواهید ان را هدف قرار دهید:

یافتن بهترین کلمات کلیدی

سپس بر روی add to plan کلیک نمایید:

یافتن بهترین کلمات کلیدی

در سایدبار سمت راست، بر روی Review plan کلیک کنید:

یافتن بهترین کلمات کلیدی

در این صفحه، مزایده بالایی را برای کلیدواژه قرار دهید:

یافتن بهترین کلمات کلیدی

به تعداد بازدیدهایی که در این حالت به دست می آورید نگاهی بیندازید:

یافتن بهترین کلمات کلیدی

این مقدار تعداد جستجوهای روزانه افراد برای آن کلمه کلیدی است. حالا می توانید عدد به دست آمده را به 30 ضرب کنید تا حجم جستجوی ماهانه به دست آید. در صورت نیاز به نمایش حجم جستجوی ماهانه دقیق سرویس اکانت گوگل کیورد پلنر جی ادز را پیشنهاد می‌کنیم.

منبع: backlinko

13 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

بعضی از کلمات، قسمت suggested bid رو خط تیره نشان می دهد ( – ) معنی این رو میده که رقابتی در این کلمه کلیدی وجود ندارد و تعیین قیمت با ماست؟

سلام ، مقاله مفید و کارآمدی بود سپاسگزارم

بین سایت های وب فارسی هیچ سایتی ندیدم که اینقدر کامل و جامع آموزش بده.
یه خدا قوت جانانه به تیم جی ادز.

ممنون بابت مطالب مفیدتان

با سلام و احترام و تشکر بابت مطالب مفیدتان
آیا وقتی یک عبارت رو به عنوان کلمه کلیدی انتخاب میکنیم نیاز هست که کلمات اون عبارت رو هم باز جداگانه انتخاب کنیم یا نه؟
مثلا فرض کنیم که عبارت زیر رو انتخاب کرده ایم:

فروش فرش دست باف ایرانی

آیا لازمه که عبارات زیر رو هم کلمه کلیدی کنیم؟

فروش فرش دست باف
فروش فرش
و…

سپاس از راهنمایی تون.

سلام
ممنون بخاطر مطالب خوبتون
با توجه به اینکه ایران را در لیست کشورها نداره ایا استفاده از این ابزار باز هم پیشنهاد میشه؟

سلام
آیا میتوان در کمپین های ادوردز از کلمات مشابه همزمان استفاده کرد؟
مثلا
Dollar base
Dollar trading
Online trading
Live trading

بنظر مطلب ضعیفی بود

سپاسگزار از لطفا شما

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.