تبلیغات شاپینگ (Shopping) گوگل چیست و چگونه اجرا می شود؟

اگر صاحب یک فروشگاه اینترنتی هستید، می‌توانید برای پیدا کردن مشتریان بالقوه از تبلیغات شاپینگ گوگل استفاده کنید. برای استفاده از این نوع تبلیغ، ابتدا باید محصولات خود را از طریق google Merchant center معرفی کنید. در این صورت می‌توانید آگهی های جذاب برای معرفی محصولات خود را ایجاد نمائید.

این آگهی ها در صفحات نتایج گوگل به زیبایی نمایش داده می‌شوند و برای کاربرانی که در جستجوی محصول بوده اند نیز جذاب خواهند بود. البته باید بدانید که با توجه به تحریم های گوگل، متاسفانه امکان استفاده از این کمپین تبلیغاتی گوگل در ایران وجود ندارد.

تبلیغات Shopping تاریخچه طولانی دارد و در اواخر سال 2002 ایجاد شده اند. استفاده از این کمپین یکی از بهترین روش ها برای افزایش ترافیک وب سایت بوده و بر همین اساس، تعداد خریداران فروشگاه اینترنتی شما نیز افزایش می‌یابد.

در ادامه به طور کامل درباره این کمپین صحبت می‌کنیم و توضیح می‌دهیم که چگونه باید آن را اجرا کنید.

تبلیغات شاپینگ گوگل چه ویژگی هایی دارد؟

در حال حاضر امکان استفاده از تبلیغات شاپینگ گوگل در ایران وجود ندارد و این مقاله در وبلاگ جی ادز برای آشنایی شما با این نوع تبلیغات ایجاد شده است.

تبلیغات Shopping می‌تواند در فضایی زیبا محصولات فروشگاه های اینترنتی را به مشتریان احتمالی نمایش دهد.

فرض می‌کنیم در گوگل برای خرید گردنبند (Necklace) جستجو کرده اید. به احتمال زیاد با نتایجی مانند تصویر زیر روبرو شده اید. البته باید توجه داشته باشید که این آگهی ها با آی‌پی ایران نمایش داده نمی‌شوند.

تبلیغات شاپینگ گوگل چه ویژگی هایی دارد؟ مثالی از تبلیغات Shopping با جستجوی Necklace

نحوه نمایش تبلیغات شاپینگ در صفحه نتایج گوگل

نتایج مرتبطی از وب سایت های مختلف به کاربران نمایش داده می‌شود تا گزینه های متنوعی برای خرید داشته باشند. همانند سایر کمپین های گوگل ادوردز پس از اینکه کلیکی روی این آگهی ها اعمال شود، هزینه آن از تبلیغ دهنده گرفته خواهد شد.

همانطور که احتمالا می‌دانید، تبلیغات شاپینگ یکی از محبوب ترین کمپین های تبلیغ در گوگل به شمار می‌رود؛ چراکه به صاحبان فروشگاه اینترنتی این امکان را می‌دهد تا به سریع‌ترین شکل ممکن محصولاتشان را در معرض دید مشتریان احتمالی قرار دهند.

در تبلیغات Shopping، تصویر محصول شما به همراه عنوان، قیمت، نام فروشگاه و … به کاربران نمایش داده می‌شود. نکته مهم این است که بعد از کلیک کاربر روی تصاویر تبلیغاتی، یک فیلتر مخصوص برای کاربر توسط گوگل ایجاد می‌شود. این فیلتر می‌تواند شامل قیمت یا فروشگاه و موارد دیگر باشد تا نمایش آگهی های آینده بر اساس نیاز کاربر نمایش داده شوند.

چگونه در گوگل تبلیغات شاپینگ ایجاد کنیم؟

ساخت اکانت Google Merchant Center

برای ساخت اکانت google Merchant center روی لینک کلیک کرده و پس از وارد شدن به صفحه، روی گزینه first steps کلیک کنید.

چگونه در گوگل تبلیغات شاپینگ ایجاد کنیم؟ نحوه ساخت اکانت google merchant center

ساخت اکانت مرچنت سنتر

پس از اینکه گزینه First Steps را انتخاب کردید، باید به چند سوال درباره کسب و کارتان پاسخ دهید. مواردی مانند نام شرکت، کشوری که شرکت در آن ثبت شده و منطقه زمانی را باید ثبت کنید.

اطلاعات مورد نیاز از کسب و کار برای ثبت نام در گوگل مرچنت سنتر

ثبت اطلاعات شرکت

چند مورد دیگر نیز در ادامه وجود دارند که تکمیل آنها کار ساده ای است و پس از تکمیل آنها باید با شرایط و قوانین موافقیت کنید. سپس لازم است اطلاعات تکمیلی مانند آدرس سایت، آدرس دقیق شرکت، شماره تلفن، آدرس ایمیل و از این قبیل موارد را تکمیل نمائید.

چگونه تبلیغات شاپینگ در گوگل ایجاد کنیم؟ تکمیل اطلاعات کسب و کار در اکانت گوگل مرچنت سنتر

تکمیل اطلاعات کسب و کار در اکانت مرچنت سنتر

پس از ساخت اکانت لازم است که آن را با وب سایت خود متصل کنید. برای انجام این کار باید مطابق تصویر زیر، روی گزینه Correct the problem کلیک کنید.

چگونه تبلیغات Shopping در گوگل ایجاد کنیم؟ نحوه اتصال سایت و اکانت google merchant center

اتصال وب‌سایت به اکانت مرچنت سنتر

پس از آن صفحه ای مانند تصویر زیر باز می‌شود که باید در آن آدرس وب سایت خود را همراه با پروتکل https وارد کنید.

نحوه اتصال وب سایت و اکانت گوگل مرچنت سنتر

تکمیل اطلاعات برای اتصال اکانت مرچنت سنتر به وب‌سایت

شما این امکان را خواهید داشت تا از 3 روش سایت و یا اکانت Google Merchant Center خود را متصل نمائید:

  1. اضافه کردن کد HTML در Head سایت
  2. با استفاده از گوگل تگ منیجر
  3. با استفاده از گوگل آنالیتیکس

لینک های زیر می‌توانند برای این کار به شما کمک کنند:

آموزش گوگل تگ منیجر

آموزش گوگل آنالیتیکس

معرفی محصولات در اکانت گوگل مرچنت سنتر

پس از اینکه وب سایت خود را به اکانت گوگل مرچنت سنتر متصل کردید، زمان آن رسیده تا محصولات خود را در این پلتفرم تعریف کنید. برای این کار باید در اکانت خود وارد بخش Products شوید.

ابتدا روی Add Product کلیک کنید.

در این بخش اطلاعات کامل محصولی که می‌خواهید اضافه کنید از شما خواسته می‌شود. توجه کنید که در صورت عدم اتصال وب سایت و اکانت، در این بخش باید آن را در فیلد مربوطه اضافه کنید.

چگونه در گوگل شاپینگ تبلیغات کنیم؟ نحوه اضافه کردن محصول در گوگل مرچنت سنتر

تعریف محصولات در اکانت مرچنت سنتر

اطلاعات کاملی در این صفحه از شما خواسته می‌شود. مانند لینک صفحه محصول، لینک عکس محصول، عنوان، مارک، توضیحات، قیمت، وضعیت موجودی و بسیاری گزینه دیگر. نیاز نیست تمامی گزینه ها را تکمیل کنید. تنها گزینه هایی که شامل ستاره * هستند را باید پر نمایید. پس از پر کردن آنها روی گزینه Record کلیک کنید.

در صورتی که ایمیل استفاده شده برای اکانت مرچنت سنتر و اکانت گوگل ادز یکسان باشد، می‌توانید اطلاعات درج شده درباره محصولات را در گوگل ادز مشاهده کنید. همچنین این امکان در گوگل ادز وجود دارد تا اکانت خود را با مرچنت سنتر متصل نمائید. بنابراین به راحتی می‌توانید اطلاعات مرچنت سنتر را در گوگل ادز نیز مشاهده کنید.

تعریف دقیق محصول در تبلیغات شاپینگ گوگل ادز

به جرئت می‌توانیم بگوییم که تبلیغ محصولات در تبلیغات Shopping گوگل ادز تنها زمانی ممکن است که شما اطلاعات دقیقی از کالا خود در اختیار گوگل قرار دهید. همان‌طور که پیش‌تر نیز عنوان شد؛ این اطلاعات مواردی همچون توضیحات محصول، موجودی، تغییرات قیمت و فاکتورهای دیگری را شامل می‌شود که باید به صورت کاملاً شفاف در اختیار گوگل قرار بگیرند؛ چراکه اگر اطلاعاتی که توسط شما به گوگل ارائه می‌شود با دیتا موجود در وب‌سایت شما یکی نباشد؛ تبلیغات شما توسط گوگل نمایش داده نمی‌شوند.

روش‌های متفاوتی برای جمع‌آوری دیتا محصولات برای ارائه به گوگل وجود دارند. استفاده از گوگل شیت (Google Sheets)، شرکت‌های واسطه و یا نصب نرم‌افزارهای خودکار بر روی سایت، از جمله روش‌های متداول برای انجام این کار می‌باشند که کاربران با توجه به نیاز خود می‌توانند هرکدام از آن‌ها را انتخاب کنند.

توجه داشته باشید که جمع‌آوری صحیح دیتا محصولات یکی از فاکتورهای مهم برای موفقیت در تبلیغات Shopping می‌باشد. در زیر برخی از نکاتی که می‌توانند در جمع‌آوری دقیق اطلاعات محصولات به شما کمک کنند را برایتان فراهم کرده‌ایم.

  • تبلیغات Shopping از کلمات کلیدی برای تعیین میزان ارتباط آگهی با سرچ کوئری‌های (Search Queries) کاربران استفاده نمی‌کند؛ بنابراین بهتر است تا عنوان و توضیحات محصولات خود را به گونه‌ای انتخاب کنید که در عین مرتبط بودن با نیاز کاربران، آن‌ها را برای کلیک بر روی تبلیغات شما نیز ترغیب کنند.

نکته طلایی: توجه داشته باشید که در تبلیغات Shopping نیز امکان استفاده از کلمات کلیدی منفی برای جلوگیری از دریافت ترافیک بی‌فایده وجود دارد.

  • توجه داشته باشید که اطلاعاتی که به گوگل می‌دهید کاملاً دقیق و شفاف باشد. این موضوع در رابطه با شرکت‌هایی که با ارزهای مختلف بین‌المللی کار می‌کنند از اهمیت بالاتری برخوردار می‌باشد.
  • چنانچه قصد دارید تبلیغات شاپینگ خود را در چندین کشور مختلف راه‌اندازی کنید؛ باید برای هر کشور لیست جداگانه‌ای از دیتا محصولات داشته باشید. همچنین باید توجه داشته باشید که برای هر کشور نیاز دارید تا کمپین مجزایی برای تبلیغات شاپینگ خود طراحی کنید.
  • دقت داشته باشید که عکس محصولات نقش مهمی در روند موفقیت کمپین‌های شما دارند. عکس‌هایی که در کمپین‌های شاپینگ خود استفاده می‌کنید باید با کیفیت بالا، بدون واترمارک (Watermark) و بدون ادیت در اختیار گوگل قرار بگیرند. توجه داشته باشید که این تصاویر باید مربوط به محصولی باشند که قصد تبلیغ آن‌ها را دارید.
  • لینک محصولات خود را بررسی کرده و اطمینان حاصل کنید که کلیک بر روی لینک‌ محصولات شما به نمایش صفحات مرده و 404 منجر نشوند؛ چراکه گوگل تبلیغ محصولاتی که لینک آن‌ها خراب باشد را در صفحه نتایج نمایش نمی‌دهد.

نکته طلایی: اگر برای نخستین بار است که از تبلیغات شاپینگ گوگل استفاده می‌کنید؛ پیشنهاد ما به شما در نظر گرفتن محصولات کوچک و با حاشیه سود بالا می‌باشد. این مورد بهترین راه برای آشنایی با فضا کار گوگل شاپینگ و نحوه کار این سیستم می‌باشد.

نحوه قیمت دهی در تبلیغات شاپینگ گوگل ادز

اکنون که محصولات خود را در کمپین تبلیغات شاپینگ تعریف کردید؛ وقت آن رسیده است تا هزینه پیشنهادی خود برای تبلیغات را به گوگل ارائه کنید. در کمپین‌های شاپینگ گوگل ادز نیز همانند کمپین‌های سرچ نیاز است تا استراتژی موردنظر خود برای قیمت دهی را پیدا کنید اما باید توجه داشته باشید که ساختار قیمت دهی در این دو مدل از تبلیغات کاملاً متفاوت با یکدیگر می‌باشد.

با توجه به این موضوع که گوگل در تبلیغات شاپینگ از کلمات کلیدی استفاده نمی‌کند؛ این سؤال پیش می‌آید که قیمت دهی در این تبلیغات بر چه اساسی صورت می‌گیرد؟ سیستم قیمت دهی در تبلیغات شاپینگ ساختار جالبی دارد. این ساختار بدین‌گونه طراحی شده است که در آن کاربران آزادی بیشتری داشته و می‌توانند بر روی خود کالاها قیمت دهی کنند. این انتخاب برای کاربران وجود دارد که یک کالا مشخص و یا گروهی از محصولات را انتخاب کرده و قیمت پیشنهادی برای تبلیغ آن‌ها را به گوگل ارائه کنند.

تمام محصولاتی که قصد تبلیغ آن‌ها را دارید در یک سطل بزرگ تصور کنید. اکنون این امکان برای شما فراهم شده است تا یکجا و برای تمام محصولات خود یک قیمت را پیشنهاد دهید. البته انجام این کار زیاد پیشنهاد نمی‌شود؛ چراکه محصولات متفاوت، حاشیه سود و البته میزان رقابت متفاوتی دارند که شما باید بر اساس این فاکتورها استراتژی قیمت دهی خود را مشخص کنید.

حال گوگل این امکان را فراهم کرده است تا شما محصولات خود را از آن سطل بزرگ به سطل‌های کوچک‌تر منتقل کرده و در دسته‌بندی‌های متفاوت برای قیمت دهی قرار دهید. حتی اگر باز هم احساس کردید که به زیرگروه‌های بیشتری برای دسته‌بندی محصولات خود نیاز دارید؛ باز هم گوگل دست شما را برای انتخاب گروه‌های بیشتر باز گذاشته است.

اگر دقت کرده باشید در هر دسته‌بندی اکثر محصولات به گروه‌های خود منتقل می‌شوند؛ اما باز هم تعدادی از محصولات هستند که در هیچ‌کدام از گروه‌هایی که توسط شما تعیین شده‌اند؛ جای نمی‌گیرند. به همین جهت، گوگل گروه آخری را با نام “Everything Else” طراحی کرده است تا تمام محصولاتی که شما قصد تبلیغ آن‌ها را دارید در گروه‌های خود قرار بگیرند.

حرف آخر

تبلیغات شاپینگ گوگل ادز به صاحبان فروشگاه های اینترنتی کمک می‌کند تا شانس بالایی برای فروش محصولاتشان نسبت به جستجوی کاربران داشته باشند. متاسفانه در حال حاضر این خدمات به کاربران ایرانی ارائه نمی‌شود؛ البته امیدواریم که این تحریم ها به زودی برطرف شوند.

Shopping یکی از انواع تبلیغات اینترنتی است که استفاده از آن باعث می‌شود تعداد مشتریان کسب و کار‌ها افزایش یابد. با توجه به این موضوع، درآمد آن‌ها نیز افزایش خواهد یافت.

احتمالا می‌دانید که در گذشته این نوع تبلیغات در فضای گوشه نتایج جستجو نمایش داده می‌شدند؛ اما اکنون در بخش بالایی نتایج قرار گرفته اند.

شما می‌توانید برای اجرای تبلیغات در گوگل ادوردز با کارشناسان جی ادز تماس بگیرید. آنها به شما کمک می‌کنند کمپین های مورد نظرتان را اجرا کرده و درآمد کسب و کار خود را افزایش دهید.

امیدواریم که از خواندن این مقاله در وبلاگ جی ادز لذت برده باشید. فراموش نکنید که نظرات و پیشنهادات خود را در انتهای این صفحه اعلام نمائید. مشتاقانه منتظریم بیشتر از شما بشنویم.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.