آموزش کامل تبلیغات در گوگل

راهنمای کامل ایجاد کمپین تبلیغاتی گوگل و کسب درآمد

ایجاد کمپین تبلیغاتی جدید در گوگل ادوردز فرآیند هیجان انگیزی است. زمانی که بر روی دکمه Enable در کمپین جدید خود کلیک می کنید، هیجان، اضطراب، ترس و امید جزو احساساتی است که شما را فرا می گیرد.

اگر در این مسیر تازه کار هستید، ترس ممکن است تمامی افکار شما را فرا گرفته باشد. به همین خاطر در این مقاله سعی خواهیم کرد، کمی خیال شما را از این بابت راحت کنیم.

من هرگز اولین کمپین تبلیغاتی گوگل ادز را فراموش نمی‌کنم. به تازگی از دانشگاه فارغ التحصیل شده بودم و کارفرما اکانت گوگل ادوردز خود را در اختیارم قرار داده بود تا آن را مدیریت و کنترل کنم.

این فرایند در ابتدا ساده به نظر می رسید اما واقعیت چنین نبود. من هنوز به خوبی نمی دانستم سیستم گوگل ادوردز چگونه کار می کند و چگونه می توان یک کمپین تبلیغاتی سودآور ایجاد کرد.

در طول سال، میلیون ها دلار در تبلیغات گوگل صرف کردم. در طول مدت کاری خود با گوگل ادوردز دو روز بسیار مهم  داشتم. اولین روز همان روزی بود که بیشترین درآمد را از طریق کمپین ادوردز ایجاد کرده بودم. روز دوم روز ذلت من بود. در این روز بیشترین هزینه را در تبلیغات گوگل از دست دادم و همه انگشت ها به سمت من بود.

علت اینکه چنین مثال خجالت آوری را برای شما بیان کردم این بود که بدانید ادوردز یک سیستم بسیار قدرتمند است. زمانی که آن را به درستی تنظیم و مدیریت می کنید می تواند بهترین منبع برای به دست آوردن مشتریان جدید باشد.

بیشتر بخوانید: روش ثبت آگهی در گوگل

یکی از مهم ترین مواردی که از کمپین تبلیغاتی گوگل و تجربیات چندین ساله به دست آورده‌ام این است که هر تبلیغ کننده موفقی، کمپین های ادوردز خود را به کمک چک لیست تنظیم و مدیریت می کند. فرض کنید می خواهید به کمک یک دستور پخت، کیکی را در منزل تهیه کنید.

خوب اولین چیزی که برای آغاز کار نیاز خواهید داشت مواد تشکیل دهنده کلیدی و فرآیند مرحله به مرحله ای است که نحوه ترکیب مواد برای ایجاد یک کیک خوشمزه را توضیح می دهد. حتما می دانید که اگر مواد را به درستی ترکیب نکنید چه اتفاقی رخ می دهد.

گوگل ادوردز نیز شبیه همین فرآیند است. حالا یک خودکار بردارید و مواد اصلی و کلیدی را لیست کنید. فرآیندهایی که برای ایجاد یک کمپین تبلیغاتی گوگل سودآور نیاز خواهید داشت را در ادامه بیان می کنیم. سعی کنید این فرایندها را به دقت دنبال کنید.

#1 جزء اول تبلیغات در گوگل: تقاضای مشتریان

خوب اولین گزینه‌ای که برای تبلیغ در گوگل ادوردز نیاز دارید تقاضای مشتریان است. اگر مشتریان به دنبال محصولات یا خدمات شما در گوگل نباشند واضح است که کمپین تبلیغاتی گوگل نیز برایتان کارساز و موثر نخواهد بود. به همین خاطر قبل از اینکه در مورد ایجاد اولین کمپین خود هیجان زده شوید، باید وجود حجم جستجو برای چیزی که ارائه می کنید را تایید نمایید.

ابزای که می توانید مورد استفاده قرار دهید Google AdWords Keyword Suggestion Tool است. ابزارهای مرتبط با کلمات کلیدی همچون ابزاری که به آن اشاره کردیم، همانند یک اصطلاح نامه عمل می کنند. شما عبارت یا کلمات کلیدی خود را که فکر می کنید مشتریان به دنبال آن هستند را وارد می کنید و گوگل سایر موارد مشابه را در اختیارتان قرار می دهد.

همچنین گوگل به شما می گوید که افراد چقدر این عبارت را جستجو کرده اند، کلمات کلیدی شما چقدر در گوگل ادوردز رقابتی است و چقدر باید بر روی آن هزینه کنید. تمامی این اطلاعات به شما کمک خواهد کرد کلمات کلیدی که برای اولین کمپین تبلیغاتی خود نیاز دارید را تعیین نمایید.

گوگل کیورد پلنر

قبل از اینکه بخواهید از این ابزارها استفاده کنید، اطمینان حاصل نمایید که گزینه های Advanced را به درستی تنظیم کرده اید. به عنوان مثال اگر در ایران زندگی می کنید، موقعیت (Location) را بر روی ایران و زبان را بر روی فارسی تنظیم کنید. بخش مربوط به دستگاه نیز باید به صورت پیش فرض بر روی دسکتاپ و لپ تاپ تنظیم شده باشد. اگر می خواهید تنها موبایل و دستگاه های موبایلی را هدف قرار دهید این گزینه را تغییر دهید.

گوگل کیورد پلنر

سپس بر روی منوی کشویی کلیک کنید تا اطمینان حاصل نمایید که مواردی همچون رقابت، جستجوهای ماهانه محلی و CPC تقریبی را بررسی می کنید. جستجوهای ماهانه محلی جستجوهای مرتبط را نشان می دهد. به عنوان مثال اگر کشور ایران را انتخاب کرده باشید جستجوهای مرتبط با ایران برایتان به نمایش در می آید.

گوگل کیورد پلنر

همچنین می توانید رقابت در ادوردز و نیز هزینه به ازای کلیک هر کلیدواژه را مشاهده کنید. اینکار به شما کمک می کند، فرصت های مرتبط با کلمات کلیدی را تجزیه و تحلیل کنید.

زمانی که می خواهید برای گوگل ادوردز خود پژوهش کلیدواژه ها را انجام دهید توصیه می کنم از تنظیم keyword Match Type که با عنوان انطباق عبارت نامیده می شود استفاده کنید. انجام اینکار در کمپین تبلیغاتی گوگل به شما کمک می کند به دقت مرتبط بودن عبارات را مشاهده کنید. در نهایت، برای استفاده از ابزار کیورد، کافیست عبارت یا کلمه مدنظر خود راکه فکر می کنید برای مشتریان احتمالی تان ایده آل است تایپ کنید. سپس دکمه Search را بفشارید.

گوگل کیورد پلنر

زمانی که ابزار کیورد رفرش می شود، می توانید لیستی از ایده های مرتبط با کلمات کلیدی را در ستون سمت چپ مشاهده کنید، که بر اساس عبارت هایی ست که شما در جعبه جستجو تایپ کرده بودید. همچنین می توانید رقابت کلیدواژه در ادوردز، جستجوهای ماهانه محلی و نیز CPC تقریبی را برای هر کلمه کلیدی مشاهده کنید. اما سه سوال اصلی وجود دارد که به هنگام انتخاب یک کلیدواژه خاص برای تبلیغ، باید از خودتان بپرسید:

  • آیا این کلمه در موتور جستجوی گوگل سرچ می شود؟ اگر هیچ حجم جستجویی برای کلیدواژه مدنظر شما وجود نداشته باشد باید بدانید که هیچ کس آن را در گوگل تایپ نکرده است. تبلیغ در مورد این کلیدواژه هیچ فایده ای برای شما نخواهد داشت.
  • آیا فردی که این کلیدواژه را جستجو می کند به احتمال زیاد محصول یا خدمات مرا خواهد خرید؟ یا اینکه چنین فردی تنها قصد پژوهش دارد و فعلا تصمیمی برای خرید ندارد؟ در حقیقت باید بدانید که نیت افراد از جستجوی این عبارت یا کلمه چیست؟
  • آیا من توان مالی برای تبلیغ کردن بر روی چنین واژه ای را دارم؟ پاسخ به این سوال از اهمیت ویژه ای برخوردار است اما باید برای محاسبه آن کمی ریاضی بدانید. اجازه دهید این موضوع را بعدا با  جزییات بیشتری مورد بحث قرار دهیم.

#2 جزء دوم تبلیغات در گوگل: ریاضی چهارم دبستان

قبل از اینکه بخواهید لیست کلمات کلیدی کمپین تبلیغاتی گوگل را نهایی کنید، باید اطمینان حاصل کنید که اصول ریاضی چهارم دبستان را به خوبی می دانید. این موضوع باعث می شود به دنبال کلمات کلیدی که هیچ سودی برای شما ندارند نروید. همچنین بهتر است همین حالا بر روی این موضوع زمان بگذارید قبل از اینکه زمان و هزینه تبلیغات گوگل تان از بین برود.

برای پاسخ دادن به سوال سوم (آیا توان مالی برای تبلیغ کردن بر روی چنین کلیدواژه ای دارم؟) باید حداکثر هزینه به ازای کلیک را محاسبه کنید. بعد از اینکه CPC ماکزیموم را محاسبه کردید آن را با CPC تخمین زده شده برای کلیدواژه مدنظر در ابزار کیورد مقایسه کنید تا ببینید توان مالی برای تبلیغ کردن بر روی آن را دارید یا خیر. به عنوان مثال فرض کنید، حداکثر CPC شما 5 دلار و CPC تخمین زده شده 4 دلار است. پس می توانید بر روی این کلیدواژه تبلیغ کنید.

بیشتر بخوانید: انواع تبلیغات در سال 2021

حداکثر CPC شما بر اساس نرخ تبدیل سایت، درآمد شما از هر مشتری و حاشیه سود تبلیغاتی هدف بستگی دارد. اگر این اعداد را نمی دانید باید آن را حدس بزنید یا برای محاسبه دقیق پیگیری هایی را تنظیم نمایید. از فرمول زیر برای محاسبه حداکثر CPC خود استفاده کنید و سپس آن را با CPC تخمین زده شده مقایسه نمایید:

(درآمد و سود به ازای هر مشتری) x (حاشیه سود – 1) x (نرخ تبدیل سایت) = حداکثر CPC

به عنوان مثال فرض کنید که سود میانیگن کمپین تبلیغاتی گوگل به ازای هر مشتری حدود 500 دلار است و از هر 1000 بازدید کننده سایت 10 نفر به مشتری تبدیل می شود. این موضوع بدین معنی است که سایت شما نرخ تبدیل یک درصد (1 درصد) را دارد. اگر با حاشیه سود 30 درصد راضی باشید می توانید CPC حداکثر را با فرمول زیر محاسبه کنید:

CPC حداکثر =d500$ x (1 – 0.30) x 1% = $3.50

در این مورد نیز باید CPC حداکثر شما در نزدیکی CPC تخمین زده شده توسط ابزار کیورد ادوردز قرار داشته باشد. اگر چنین نباشد به دردسر می افتید. اگر حداکثر CPC شما حدود 3.50 دلار و CPC تخمین زده شده 10 دلار باشد، پس باید در ابتدا سود به ازای مشتری یا نرخ تبدیل را قبل از سرمایه گذاری بر روی کلیدواژه خاص، افزایش دهید.

#3 جزء سوم کمپین تبلیغاتی گوگل: هوشمندی رقبا

در این نقطه، شما لیستی از کلیدواژه هایی با تمایل و نیت خرید را دارید که می خواهید بر روی آن سرمایه گذاری کنید. مرحله بعدی کاهش خطرات موجود به کمک درک هوشمندی رقباست. در بیشتر صنایع، می توانید رقبایی را پیدا کنید که در حال حاضر کمپین های ادوردز خود را تست کرده و بهینه سازی نموده اند. این موضوع بدین معنی است که آن ها در حال حاضر به خوبی می دانند چه کلیدواژه، تبلیغ و صفحه فرودی کار می کند و چه چیزی در بازار آن ها کارساز و موثر نیست.

اگر بتوانید اکانت رقبا را در ادوردز هک کنید و اطلاعاتشان را از آن خود کنید به موفقیت زیادی دست خواهید یافت. خوب قبل از اینکه ذهن شما به سمت هک غیر قانونی اکانت برود، باید بگویم که منظور ما از هک کردن، استفاده از ابزارهای مناسبی است که به آن ها KeywordSpy می گویند. KeywordSpy می تواند سابقه و اطلاعات تبلیغ رقبای شما را جمع آوری نماید، سازماندهی کند و دسترسی آسانی به این اطلاعات فراهم آورد.

KeywordSpy

برای اینکه بتوانید اکانت خود را تنظیم کنید به www.KeywordSpy.com بروید و بر روی دکمه free trial در سمت راست کلیک کنید. بعد از اینکه در این سایت ثبت نام کرده و لاگین نمودید، نام دامنه یکی از رقبای خود را در نوار جستجو تایپ کنید و گزینه Domains option را همانند شکل نشان داده شده انتخاب کنید.

KeywordSpy

بعد از اینکه جستجو کامل شد، بر روی تب PPC Keywords کلیک کنید تا بتوانید تمامی کلمات کلیدی که رقبایتان بر روی آن سرمایه گذاری کرده اند را ببینید.

KeywordSpy

در این مثال، رقیب موردنظر بر روی 50 کلمه کلیدی سرمایه گذاری کرده است. هر چقدر مدت زمان تبلیغ بر روی یک کلیدواژه بیشتر باشد بهتر است، زیرا نشان می دهد که کلمه کلیدی موردنظر درآمدزایی خوبی داشته است. اگر یک کلمه کلیدی درآمدزایی نداشته باشد یک تبلیغ کننده باهوش آن را متوقف می کند.

نکته مهم: همه تبلیغ کنندگان باهوش نیستند. پس این قانون را کورکورانه دنبال نکنید.

شما می توانید حتی به صورت دستی در لیست جستجو کنید یا تمامی اطلاعات را اکسپورت نمایید، کلیدواژه های نامرتبط را حذف کنید و سپس لیست کلیدواژه های مرتبط را به لیست کمپین تبلیغاتی گوگل بیفزایید. بعد از اینکه مرور کلمات کلیدی را به پایان رساندید، بر روی تب Ads کلیک کنید تا متن تبلیغات رقیب خود را مرور کنید.

در این مورد نیز می توانید زمان تست تبلیغ را مشاهده کنید. پیشنهاد می کنم تبلیغات رقبای مختلف را مورد بررسی قرار دهید تا ببینید چه نوع پیشنهادی سازنده است. همچنین زمانی که در حال مرور تبلیغات هستید به دنبال روشی برای متمایز کردن کسب وکار خود از تمامی رقبا بگردید. متمایز کردن یک  نکته کلیدی برای موفقیت در ادوردز است.

#4 جزء چهارم کمپین تبلیغاتی گوگل: USP قدرتمند

USP یا به عبارت دیگر گزاره منحصر به فرد فروش (unique selling proposition)، چیزی است که شما را از رقبایی که در این حوزه فعالیت می کنند متمایز می سازد و باعث می شود مشتریان احتمالی دلیل قانع کننده برای انتخاب شما داشته باشند. به عبارت دیگر USP شما می تواند پاسخ سوالات زیر را فراهم اورد:

  • چرا باید با شما وارد تجارت شوم؟
  • چه چیز متفاوتی در کسب و کار شما وجود دارد؟

زمانی که صحبت از کمپین تبلیغاتی گوگل ادوردز به میان می آید سه دلیل مهم برای ایجاد USP قدرتمند وجود خواهد داشت:

  • اولا، یک USP قدرتمند می تواند ترافیک بیشتری از مشتریان واجد شرایط ایجاد کند و سرنخ های ناخواسته (unwanted leads) را رد نماید.
  • دوما، USP قدرتمند می تواند نرخ تبدیل فروش شما را چندین برابر کند. بنابراین نه تنها ترافیک بیشتری به خاطر کلیک های بیشتر بر روی تبلیغ ایجاد می شود بلکه ترافیک به مشتریان وفاداری تبدیل می گردد.
  • سوما یک USP قدرتمند می تواند باعث کاهش یا حذف خرید بر اساس مقایسه قیمتی شود و همین امر تغییر دهنده بازی خواهد بود. اگر شما دلیل قانع کننده ای برای تجارت و کسب و کار به مشتریان خود بدهید، قیمت یک موضوع ثانویه خواهد بود و در درجه دوم اهمیت قرار خواهد داشت. در چنین شرایطی قادر خواهید بود قیمت های خود را بیشتر کنید بدون اینکه به فروش آسیب برسانید.

خوب حالا به خوبی می دانید که USP یکی از اجزای ارزشمند در تبلیغات گوگل است. اما سوال اینجاست که

چگونه می توان یک USP قدرتمند ایجاد کرد؟

اول از هر کاری باید بر روی نقاط قوت اصلی خود تمرکز داشته باشید. چه نقاط قوتی نسبت به رقبای خود دارید؟ بعد از این مرحله با مشتریان خود صحبت کنید و مهم تر از همه به صحبت های آنان گوش فرا دهید. یک USP عالی بر اساس بینش مشتریان ایجاد می شود. پس از مشتریان خود بپرسید که چرا دوست دارند با شما وارد معامله شوند.

همچنین سوالاتی در مورد چیزهایی که مشتریان درباره صنعت شما دوست ندارند بپرسید. از آن ها بخواهید مواردی که دوست دارند برایشان فراهم کنید را توضیح دهند. رقبای خود را تجزیه و تحلیل کنید. مهم ترین بخش گزاره فروش منحصر به فرد، همان منحصر به فرد بودن آن است.

برای اینکه بتوانید یک USP قدرتمند ایجاد کنید باید کمپین تبلیغات گوگل، سایت و عناصر بازاریابی رقبای خود را مطالعه کنید و فرصتی برای متمایز کردن خود بیابید. توصیه می کنم از فایل های صفحه گسترده برای سازماندهی تبلیغات و سایت رقبای خود استفاده کنید. زمانی که اینکار را انجام می دهید به دنبال بیان موارد منحصر به فرد و ارزشمند باشید. به عنوان مثال USP قدرتمند زیر را در نظر بگیرید:

پیتزای تازه و داغ که در 30 دقیقه یا کمتر از آن به دستتان می رسد.

این شعار پیتزای دومینوست. آن ها از این شعار برای ساختن فرمانروایی چند میلیارد دلاری خود استفاده کرده اند. آن ها اصلا به مواد تشکیل دهنده با کیفیت، قیمت و طعم پیتزا اشاره نکرده اند. تنها چیزی که این افراد بر روی آن تمرکز داشته اند همان چیزی است که مشتریان به آن فکر می کنند و آن هم تحویل سریع محصول است.

#5 جزء پنجم تبلیغات در گوگل: پیشنهاد غیر قابل مقاومت

به این سوال خوب فکر کنید. در کمپین تبلیغاتی گوگل ادوردز خود چه چیزهایی را می توانید به مشتریان احتمالی خود ارائه کنید تا آن ها را به انجام یک فعالیت خاص تشویق و ترغیب نماید؟ چگونه می توانید خود را در میان رقبا متمایز سازید؟ پاسخ به این سوالات، ارائه پیشنهاد غیر قابل مقاومت است. این پشنهاد 4 بخش اصلی دارد.

  • ارزشمند بودن: محصولات یا خدمات شما باید نسبت به قیمتش با ارزشتر باشد. این مورد یکی از قوانین اصلی بازاریابی است. این موضوع بدین معنی نیست که باید محصولات و خدمات خود را به صورت ارزان قیمت ارائه کنید. برای موفقیت در این مسیر باید بتوانید ارزش محصولات و خدماتی که برای مشتریان فراهم می کنید را به صورت واضح و شفاف توضیح دهید.
  • قابل باور بودن: زمانی که پیشنهادی را مطرح می کنید که بسیار خوب است اما باور کردن آن کمی دشوار است، مشتریان احتمالی شما شک خواهند کرد. پس تا جایی که می توانید دلیل قابل باوری برای پیشنهادات خود ارائه کنید. به عنوان مثال، اگر در حال اجرای یک فروش خاص هستید، باید دلیلی برای تخفیف خود ارائه کنید.
  • خطرات کاهش یافته یا معکوس شده: همه افراد از خرید آنلاین می ترسند و از کلاه برداری واهمه دارند. یکی از بهترین تاکتیک ها برای به حداقل رساندن ترس مشتریان، گارانتی بازگشت وجه است. بازگشت وجه بدین معنی است که اگر مشتریان از خدمات یا محصولات شما راضی نباشند می توانند کل وجه پرداختی را دریافت نمایند. هر جایی که ممکن بود سعی کنید گارانتی را در پیشنهادات خود اضافه کنید. اینکار باعث بهبود نرخ پاسخ مشتریان می‌شود و یک روش عالی برای متمایز کردن کمپین تبلیغاتی گوگل شما از سایر رقباست.
  • Call to action: اگر می خواهید مشتری احتمالی شما تلفن را بردارد و با شما تماس بگیرد، بهتر است روش های تماس را برای او واضح و شفاف سازید. انتظار نداشته باشید مشتریان احتمالی برای یافتن مرحله بعدی کار، در سایت به گشت و گذار بپردازند. از Call to action قدرتمند استفاده کنید و آن را ساده طراحی نمایید.

ممکن است در این مرحله با خود فکر کنید که  موارد بیان شده تا به این نقطه ربطی به کمپین گوگل ادوردز نداشت. به من اعتماد کنید. تمامی مواردی که تا به حال بیان کردیم برای ایجاد کمپین موفق در ادوردز ضروری هستند.

#6 جزء ششم تبلیغات در گوگل: تبلیغات قانع کننده

با تبلیغات در گوگل، تنها زمانی هزینه پرداخت می کنید که بازدیدکننده بر روی تبلیغ کلیک کرده باشد. بنابراین، کمپین تبلیغاتی گوگل باید دو وظیفه مهم داشته باشد:

  • بتواند مشتریان احتمالی واجد شرایط جذب کند تا به جای تبلیغ رقبا، بر روی تبلیغ شما کلیک کنند.
  • دفع مشتریان احتمالی که واجد شرایط نیستند. در این شرایط چنین افرادی بر روی تبلیغ شما کلیک نمی کنند و هزینه صرف شده به هدر نمی رود.

تبلیغ شما یک وظیفه مهم دیگر نیز دارد. تبلیغ قانع کننده با نرخ کلیک بالا می تواند امتیاز کیفیت را بالا ببرد و هزینه به ازای هر کلیک را پایین تر بیاورد. بنابراین باید به خاطر داشته باشید که تبلیغ شما به طور مستقیم بر روی هزینه به ازای هر کلیک تاثیر دارد.

تبلیغات عالی هزینه شما را کاهش خواهند داد. خوب حالا متوجه شدید که عنصر ششم چرا اینقدر مهم است؟ ما به همه مواردی که تا به حال بیان کردیم نیاز داریم تا بتوانیم تبلیغات قانع کننده ای ایجاد کنیم. 3 بخش کلیدی برای تبلیغات متنی ادوردز وجود دارد:

  • تیتر
  • توضیحات
  • URL نمایشی

سرتیتر:

سرتیتر یکی از مهم ترین بخش ها در تبلیغ محسوب می شود زیرا اولین چیزی است که مشتری احتمالی آن را خواهد خواند. سعی کنید، کلیدواژه خود را در سرتیتر تبلیغ قرار دهید؛ زیرا گوگل متن را بولد می کند و همین امر آن را از سایر تبلیغات متمایز می سازد.

این راحت ترین روش برای این است که بدانید تبلیغتان به جستجوی مشتری مرتبط است. استراتژی عالی دیگر پرسیدن سوال در سرتیتر است. به عنوان مثال اگر کلمه کلیدی شما دندانپزشک در تهران است یک سرتیتر قانع کننده شبیه سرتیتر زیر خواهد بود.

به دندانپزشک در تهران نیاز دارید؟

گوگل ادوردز به شما اجازه داده است از دو تیتر 30 کاراکتری در سرتیتر خود استفاده کنید.

توضیحات:

در بخش توضیحات، مزایای خدمات خود را تکرار کنید، USP خود را بیان نمایید، اثبات اجتماعی را فراهم کنید و پیشنهاد خود را توضیح دهید. همچنین می توانید Call to action را در این ناحیه بگنجانید. در این بخش 80 کاراکتر برای توضیحات آگهی خود خواهید داشت.

اجزای URL:

URL ها نواحی نادیده گرفته شده ای از تبلیغات در گوگل هستند. نام دامنه خود را در آن کپی نکنید. در عوض از این ناحیه برای نمایش پیشنهادات، Call to action یا هر چیز دیگری که می تواند شما را متمایز سازد استفاده کنید. قبل از اینکه بخواهیم به سراغ سایر موارد کمپین تبلیغاتی گوگل برویم، بهتر است چند نمونه از تبلیغات خوب و بد را با هم مرور کنیم تا تفاوت های بین آن ها را درک نماییم.

نمونه ای از تبلیغ خوب برای کلیدواژه تعمیر لوازم خانگی:

تعمیر و تحویل لوازم خانگی – خدمات 24 ساعته

تعمیر و تحویل سریع با تخفیف 25 درصدی – همین حالا با ما تماس بگیرید.

همانطور که مشاهده کردید، تبلیغ کننده به طور واضح گروه خاصی از مشتریان را  که به دنبال تعمیر لوازم خانگی خود هستند هدف قرار داده است. آن ها مزایای قانع کننده ای همچون خدمات 24 ساعته و تحویل در همان روز را بیان کرده اند. تخفیف نیز برای مشتریان اختصاص داده شده است. توجه داشته باشید که می توان این تبلیغ را با قرار دادن کلیدواژه در عنوان و مرتبط تر کردنش بهبود بخشید.

نمونه ای از تبلیغ ضعیف برای کلیدواژه تعمیر لوازم خانگی:

نام شرکت – از سال 1360 در خدمت شما هستیم

به نیاز لوازم خانگی خود همین حالا پاسخ دهید

سرتیتر این تبلیغ نام شرکت بود که هیچ ربطی به کلیدواژه مرتبط یعنی تعمیر لوازم خانگی نداشت. اگر برند بزرگی نیستید و کسی شما را نمی شناسد، بهتر است از نام شرکت خود در سرتیتر استفاده نکنید. این کار به هیچ عنوان قانع کننده نیست.

همچنین عبارت از سال 1360 در خدمت شما هستیم هیچ مزیتی برای کاربر فراهم نمی کند. اگر مزایای مرتبط با این موضوع در اختیار مشتری قرار می گرفت بهتر بود. در نهایت، عبارت به نیاز لوازم خانگی خود همین حالا پاسخ دهید مبهم است. این دقیقا مثالی بود برای افرادی که هدف مشخصی ندارند و نمی دانند چه چیزی را باید هدف قرار دهند.

#7 جزء هفتم کمپین تبلیغاتی گوگل: صفحه فرود متناسب

در این مرحله از کمپین تبلیغاتی گوگل، مشتریان احتمالی شما به دنبال محصولات یا خدماتی هستند که شما ارائه می دهید. ممکن است مشتری احتمالی تبلیغ شما را قانع کننده یافته باشد. بر روی آن کلیک کند تا اطلاعات بیشتری دریافت نماید.

خب بعد از کلیک کاربر بر روی تبلیغ چه کاری باید انجام داد؟  اگر شبیه تبلیغ کنندگانی هستید که برای اولین بار در این حوزه فعالیت می کنند، مشتری احتمالی خود را به صفحه اصلی سایت می فرستید و او را در سایت رها می کنید.

به خاطر داشته باشید که این روش به هیچ عنوان موثر نخواهد بود. صفحه اصلی سایت شما صفحه فرود مناسبی برای کاربر نیست. صفحه اصلی همه چیز را در مورد کسب و کارتان توضیح می دهد؛ اما این صفحه هرگز نمی تواند به طور 100 درصد با کلیدواژه جستجو شده و تبلیغ مرتبط باشد. مرتکب چنین اشتباه بزرگی نشوید. در عوض، یک صفحه فرود اختصاص یافته ایجاد کنید که با کلیدواژه های شما مرتبط است.

هدف شما باید این باشد که کل فرآیند فروش را با هم متناسب سازید و مشتری را به مسیر مناسبی هدایت نمایید. جزء اصلی مهم در صفحه فرود، سرتیتر شماست که اولین چیزی است که مشتری می خواند. سرتیتر شما باید بتواند توجه بازدید کننده را به خود جلب کند، پیشنهاد تبلیغاتی را تکرار نماید و مشتری را برای خواندن بقیه محتوای صفحه ترغیب کند.

متن صفحه فرود شما نیز باید با کلیدواژه جستجو شده و تبلیغ مرتبط باشد. USP خود را در صفحه فرود بگنجانید، مزایای محصول یا خدمات خود را در آن بیان کنید، جزییات پیشنهاد غیر قابل مقاومت خود را در کمپین تبلیغاتی توضیح دهید، قابلیت اعتماد بودن کسب و کار خود را نشان دهید و در نهایت یک Call to action قدرتمند در آن داشته باشید.

#8 جزء هشتم تبلیغات در گوگل: پیگیری نرخ تبدیل

خوب ما در حال حاضر کمپین تبلیغاتی خود را در گوگل ادوردز راه اندازی کرده ایم اما یک عنصر نهایی باقی مانده و آن هم پیگیری نرخ تبدیل است. اگر از این مرحله عبور کنید، هرگز متوجه نخواهید شد که کلمات کلیدی و تبلیغ، بازدیدکننده را به مشتری تبدیل کرده است یا خیر. به عبارت دیگر قادر نخواهید بود کمپین خود را بهینه سازی کنید.

پیگیری تبدیل روشی است که در آن فروش تولید شده از تبلیغات در گوگل سنجیده می شود. شما باید بدانید چه کلمات کلیدی و تبلیغی، فروش بیشتری ایجاد کرده اند.

در برخی یا همه فروش هایی که به صورت آنلاین رخ می دهند، پیگیری تبدیل ساده و آسان است. کافیست از ابزار درون ساخت گوگل ادوردز برای اینکار استفاده کنید. شما می توانید کد پیگیری تبدیل را در اکانت ادوردز زیر Tools and Analysis > Conversions پیدا کنید.

پیگیری نرخ تبدیل

برای ایجاد یک پیگیری جدید، کافیست بر روی دکمه [+ Conversion] کلیک کنید و مراحلی که بیان می شود را دنبال نمایید. سپس کد کوچکی را به صفحه سفارش یا صفحه مورد نظر اضافه نمایید. این کد شبیه کد گوگل آنالیتیکس است.

زمانی که مشتری بر روی صفحه مورد نظر شما قرار می گیرد، گوگل به صورت خودکار تبدیل را پیگیری می کند. حالا سوال اینجاست که اگر فرایند فروش شما آفلاین باشد چه اتفاقی رخ می دهد؟ اگر تولید Lead به صورت آنلاین و فروش به صورت آفلاین باشد چه طور؟ واضح است که در این شرایط نمی توانید کد پیگیری را به صفحه موردنظر اضافه کنید. پس چه کاری می توانید انجام دهید؟ در این شرایط سه تاکتیک پیش روی خود خواهید داشت:

  • یک صفحه تبدیل در فرآیند فروش ایجاد کنید. به عنوان مثال همه مشتریان خود را به صفحه خاصی هدایت کنید تا رسیدشان را دریافت نمایید. آن ها را تشویق به ایجاد اکانت کنید یا از آن ها بخواهید چیزی را دانلود کنند. در این شیوه می توانید کد ادوردز را به این صفحات اضافه کنید و فروش را پیگیری نمایید.
  • می توانید از کد کوپن منحصر به فرد در تبلیغ و صفحه فرود خود استفاده کنید. اگر از کد کوپن منحصر به فرد در کمپین تبلیغاتی گوگل و صفحه فرود خود استفاده می کنید، می توانید کد را با کلیدواژه و تبلیغی که فروش را ایجاد کرده است مقایسه کنید.
  • از شماره تلفن قابل پیگیری در تبلیغ و صفحه فرود خود استفاده کنید. اگر از شماره تلفن منحصر به فرد استفاده می کنید، می توانید تماس ها و فروش را به تبلیغ و کلیدواژه مرتبط کنید.

بعد از اینکه پیگیری تبدیل را تنظیم کردید زمان ایجاد اولین کمپین تبلیغاتی در گوگل ادوردز فرا می رسد. ما مسیر طولانی را تا به اینجای کار طی کردیم و باید بتوانیم یک کمپین سودآور ایجاد کنیم.

#9 جزء نهم تبلیغات در گوگل: تنظیمات کمپین گوگل ادز برای موفقیت بیشتر

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم، ادوردز کار ایجاد و تنظیم کمپین را بسیار ساده کرده است. کافیست بر روی دکمه قرمز رنگ New campaign کلیک کنید و مراحل موجود را برای اضافه کردن تبلیغ و کلمه کلیدی دنبال نمایید. این فرآیند بسیار ساده است، اما بیشتر تنظیمات پیش فرض برای شما مناسب نخواهد بود. به همین خاطر است که این گزینه برای موفقیت کمپین تبلیغاتی ادوردز ضروری است.

در ادامه مهم ترین تنظیماتی که باید بررسی شود را مشاهده می کنید:

  • شبکه جستجو در برابر شبکه نمایش
  • مزایده دستگاه
  • انطباق کلیدواژه
  • کلیدواژه های منفی

شبکه نمایش در برابر شبکه جستجو:

اولین کاری که باید انجام دهید، انتخاب Search Network Only برای کمپین‌تان است. همانطور که می دانید شبکه نمایش (Display Network) بسیار متفاوت تر از شبکه جستجو (Search Network) است و نیازمند کلیدواژه ها، تبلیغات و صفحه فرود متفاوتی است.

مزایده دستگاه:

بر اساس مطالعه ای که اخیر توسط Constant Contact انجام شده است تنها 34 درصد از کسب و کارهای کوچک سایت خود را برای موبایل و دستگاه های موبایلی بهینه سازی کرده اند. اگر شما نیز جزو 69 درصدی هستید که  هنوز سایت موبایل دوست ندارید واضح است که دوست ندارید تبلیغات خود را در دستگاه های موبایلی نشان دهید.

من توصیه می کنم شما نیز سایت خود را برای موبایل بهینه سازی کنید و کمپین تبلیغات موبایل خود را راه اندازی نمایید؛ اما تا زمانی که اینکار را انجام می‌دهید باید تبلیغات برای موبایل را خاموش کنید.

به قسمت Settings > Devices بروید و سپس بر روی جعبه ای که در سمت راست Mobile devices with full browsers و زیر ستون Bid adj قرار دارد کلیک نمایید. این جعبه زرد رنگ ظاهر می شود. حالا Decrease By را بر روی 100 درصد تنظیم کنید. بعد از اینکه بر روی دکمه Save کلیک کردید، تبلیغ شما برای دستگاه های موبایلی نشان داده نخواهد شد.

انطباق کلیدواژه ها:

بیشتر تبلیغ کنندگان مبتدی، هیچ ایده ای در مورد انطباق های مختلف نخواهند داشت. در نتیجه هزینه و زمان خود را بر روی عبارات نامرتبط به هدر می دهند.

سه انطباق کلیدی وجود دارد که باید مدنظر داشته باشید:

  • گسترده
  • عبارات
  • دقیق

انطباق گسترده (Broad)، match type پیش فرضی است که در ادوردز تنظیم شده است. اگر این گزینه را دست نخورده رها کنید، گوگل تبلیغ شما را برای هر عبارت جستجو شده ای که فکر کند به کلیدواژه تان مرتبط است نشان می دهد.

این موضوع بدین معنی است که تبلیغ شما بازدید زیادی خواهد داشت اما ممکن است این بازدیدها هیچ سودی برایتان نداشته باشد. به همین خاطر توصیه می‌شود از این نوع انطباق استفاده نکنید. انطباق عبارات کلیدی (Phrase) نیز تبلیغ شما را زمانی در اختیار بازدید کننده قرار می دهد که بخشی از عبارت جستجو شده با عبارت کلیدی شما منطبق باشد.

انطباق عبارات، کنترل بیشتری بر روی کمپین تبلیغاتی در اختیار شما قرار می دهد. برای تغییر انطباق به انطباق عبارات، کافیست نشان نقل قول را در اطراف “کلیدواژه” اضافه کنید. انطباق دقیق (Exact) به گوگل می گوید که تبلیغ شما تنها زمانی باید نشان داده شود که عبارت جستجو شده دقیقا با عبارت کلیدی منطبق باشد.

این نوع انطباق کنترل بیشتری در اختیارتان قرار می دهد اما می تواند نمایش تبلیغ برای بازدیدکنندگان را محدود سازد. برای تنظیم این نوع انطباق، کافیست براکت های مربعی را در اطراف [کلیدواژه] قرار دهید.

نوع انطباق

توصیه می کنیم کار خود را با انطباق عبارات کلیدی آغاز کنید زیرا دسترسی و هدف قرار دادن افراد در آن ساده است.

کلیدواژه های منفی:

کلیدواژه های منفی (Negative Keywords) به شما اجازه می دهد، عبارات کلیدی را از محدوده کلیدواژه های کمپین تبلیغاتی گوگل خارج کنید. به عنوان مثال اگر در مشاور املاک فعالیت دارید و بر روی کلیدواژه اجاره دفتر تبلیغ می کنید، می توانید برخی از کلمات کلیدی مشابه همچون فیلم سینمایی را مسدود سازید.

(منظور اجاره فیلم هست) برای اضافه کردن کلیدواژه های منفی به تب Keyword بروید و به سمت پایین اسکرول کنید. بر روی لینک Negative keyword کلیک نمایید.

عبارات منفی

سپس بر روی دکمه Add کلیک کنید تا کلیدواژه هایی که می خواهید مسدود کنید را اضافه نمایید. بعد از اینکه فرایند تنظیم را  کامل کردید، می توانید کمپین تبلیغات خود را فعال سازید و کمپینتان را بهینه نمایید.

#10 جزء دهم تبلیغات در گوگل: بهینه سازی کمپین تبلیغاتی

بعد از اینکه کمپین تبلیغاتی خود را فعال کردید و گوگل تبلیغتان را تایید کرد، می توانید نفس راحتی بکشید. تبریک می گوییم، تبلیغ شما به صورت آنلاین نمایش داده می شود. متاسفانه هنوز زمان استراحت فرا نرسیده است. بیشتر کمپین ها از همان روزهای آغازین سودآور نخواهند بود و نیازمند بهینه سازی هستند. سه ناحیه اصلی برای بهبود عملکرد کمپین ادوردز وجود دارد:

  • مزایده کلیدواژه های شما. بعد از اینکه کلیک و فروش آغاز شد، باید مزایده ها را بر اساس شرایط تنظیم کنید. اگر کلمات کلیدی شما سود خوبی دارد اما رتبه اول را به خود اختصاص نداده است باید مزایده را افزایش دهید. اگر کلیدواژه تان فروش سودآوری ندارد، باید هزینه پیشنهادی را پایین بیاورید یا کلا کلیدواژه را متوقف سازید.
  • نرخ کلیک تبلیغ. همانطور که قبلا بیان کردیم، نرخ کلیک شما به طور مستقیم بر روی امتیاز کیفیت تاثیر می گذارد و همین امر بر روی هزینه به ازای هر کلیک (CPC) موثر خواهد بود. برای بهینه سازی نرخ کلیک، کمپین های تبلیغاتی مختلفی را امتحان کنید.
  • نرخ تبدیل صفحه فرود: ناحیه بعدی برای بهینه سازی، صفحه فرود شماست. ابزارهای زیادی برای تست صفحات فرود وجود دارد. شما می توانید از گوگل آنالیتیکس نیز در این مورد استفاده کنید. به سایت گوگل آنالیتیکس بروید و اکانت خود را به صورت رایگان ایجاد نمایید. سپس دو نسخه متفاوت از صفحات فرود را بسازید و نرخ تبدیل هر کدام را بررسی نمایید. برای اینکه بتوانید از ابزار تجزیه و تحلیل گوگل استفاده کنید، ما به شما توصیه می کنیم که آموزش کامل گوگل آنالیتیکس را مطالعه نمائید.

خوب کار ما تمام شده است. در حال حاضر کمپین تبلیغاتی گوگل به خوبی تنظیم شده است. باید بر روی بهینه سازی مزایده کلیدواژه ها، نرخ کلیک تبلیغ و نرخ تبدیل صفحه فرود تمرکز کنید. اگر همه مراحل بیان شده را دنبال کرده باشید می توانید کمپین موفق و سودآوری را از ادوردز انتظار داشته باشید.

خوشحال می‌شویم که نظرات و تجربیات شما را درباره اجرا و بهینه سازی کمپین های تبلیغاتی گوگل بدانیم. می توانید در انتهای همین صفحه، تجربیات و نظرات خود را بیان کنید.

منبع: kissmetrics

4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با سلام
مقاله فوق العاده عالی و جالبی بود.
خط به خطش رو مطالعه و نکته برداری کردم.
خیلی ممنون

بسیار بسیار شیوا و روان و کارامد بود متشکرم از شما

واقعا دست مریزاد اقای قبیله به خاطر نوشتن مقالات عالی آموزشی بنده که بارها از نکات هوشمندانه شما استفاده کرده ام.

واقعا ممنونم///

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.