بهبود کلمات کلیدی با ابزار کیورد پلنر گوگل ادز

استفاده از ابزار کیورد پلنر گوگل برای بهبود کلمات کلیدی

کیورد پلنر گوگل (Google Keyword Planner) به عنوان یکی از ابزارهای کاربردی در پروسه انتخاب کلمات کلیدی مناسب شناخته می‌شود. ابزاری رایگان که با استفاده از آن می‌توانید کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کاری خود را پیدا کرده و از آن‌ها در تبلیغات خود استفاده کنید. علاوه بر این، یکی از کاربرد‌های اساسی این ابزار در تعیین استراتژی پیشنهاد قیمت (Bid Strategy) و مدیریت بودجه اکانت تعریف شده است.

پس از اینکه با مفاهیم اولیه و پایه‌ای گوگل ادز آشنا شدید؛ می‌توانید با استفاده از یک‌سری راهکارهای ساده اما کاربردی، کمپین‌های تبلیغاتی هدفمند‌تری را طراحی کرده و بدین ترتیب صف طولانی‌تری از مشتریان خود داشته باشید. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی تکنیک‌های استفاده از ابزار کیورد پلنر گوگل و تأثیر آن در بهبود کلمات کلیدی کمپین‌های تبلیغاتی بپردازیم؛ پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

از قابلیت فیلتر کردن نتایج استفاده کنید

به هنگام استفاده از ابزار کیورد پلنر، دو گزینه مختلف در اختیار شما قرار می‌گیرد:

  • سرچ کلمات کلیدی جدید (Discover new keywords): این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد تا با وارد کردن کلمه، عبارت و یا لینک وب‌سایت موردنظرتان، لیستی از ایده‌های مختلف برای انتخاب کلمات کلیدی کمپین‌های خود داشته باشید.
سرچ کلمات کلیدی جدید
سرچ کلمات کلیدی جدید

همانطور که در عکس پایین مشاهده می‌کنید؛ استفاده از قابلیت سرچ کلمات کلیدی جدید کیورد پلنر، اطلاعاتی همچون میانگین سرچ ماهانه کلمه کلیدی مورد نظر، تغییرات 3 ماه اخیر آن و یا میزان رقابت در کلمه کلیدی انتخابی را در اختیار شما قرار می‌دهد. این اطلاعات یک راهنمای کلی از کلمات کلیدی پربازدید حوزه کاری شما را در اختیارتان قرار می‌دهد تا با استفاده از آن، کلماتی را در تبلیغات خود استفاده کنید که بیشترین بازده را برای کمپین‌های شما  داشته باشند.

اطلاعات دریافتی با استفاده از قابلیت سرچ کلمات کلیدی جدید
اطلاعات دریافتی با استفاده از قابلیت سرچ کلمات کلیدی جدید
  • بررسی حجم جست‌و‌جو و پیش‌بینی عملکرد کلمه کلیدی (Get search volume and forecasts): این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد تا میزان حجم جست‌و‌جو یک و یا چندین کلمه کلیدی را بررسی کرده و همچنین پیش‌بینی نحوه عملکرد آن‌ها در کمپین‌های تبلیغاتی را نیز مشاهده کنید.
بررسی حجم جست‌و‌جو و پیش‌بینی عملکرد کلمه کلیدی
بررسی حجم جست‌و‌جو و پیش‌بینی عملکرد کلمه کلیدی

نکات مهم استفاده از کیورد پلنر گوگل ادز

تعیین لوکیشن و زبان جست‌و‌جو: تعیین کنید که کلمات کلیدی مدنظر شما در کدام منطقه جغرافیایی و در چه زبانی سرچ شوند.

تعیین لوکیشن و زبان جست‌و‌جو کلمات کلیدی
تعیین لوکیشن و زبان جست‌و‌جو کلمات کلیدی
  • توجه داشته باشید که انتخاب منطقه جغرافیایی ایران برای کاربران مقدور نبوده اما می‌توان زبان فارسی را برای سرچ کلمات کلیدی انتخاب کرد.
  • پیشنهاد ما به شما این است که برای گرفتن نتیجه بهتر سرچ کلمات کلیدی؛ لوکیشن جست‌و‌جو را بر روی All locations گذاشته و زبان فارسی را برای سرچ کلمات کلیدی خود انتخاب کنید. (توجه داشته باشید که لوکیشن پیش‌فرض ابزار کیورد پلنر همان لوکیشنی می‌باشد که برای اکانت گوگل ادز خود انتخاب کرده‌اید)

تعیین منبع جست‌و‌جو کلمه کلیدی: در ابزار کیورد پلنر گوگل ادز این امکان برای شما فراهم شده است تا برای سرچ کلمات کلیدی از 2 مرجع گوگل و یا گوگل به همراه پارتنرهایش (Google and search partners) استفاده کنید.

ایده‌های انتخاب کلمات کلیدی را دانلود کنید: کیورد پلنر گوگل این امکان را به شما می‌دهد تا کلمات کلیدی که انتخاب کرده‌اید را همراه با تمامی دیتاهای آنان به دو صوت فایل اکسل و یا گوگل شیت ذخیره کرده تا در صورت نیاز به بررسی آن‌ها بپردازید.

ذخیره کردن کلمات کلیدی انتخابی همراه با دیتا آن‌ها
ذخیره کردن کلمات کلیدی انتخابی همراه با دیتا آن‌ها

توجه داشته باشید که با انتخاب گزینه ستون‌ها (Columns) می‌توانید دیتاهای بیشتری از کلمات کلیدی انتخابی خود به دست آورده و با بررسی آن‌ها، کلمات کلیدی مناسبی را برای کمپین‌های خود انتخاب کنید.

وقتی که کلمات و عبارات موردنظر خود را در هر یک از این بخش‌ها جای‌گذاری کنید؛ لیستی از نتایج برای شما نمایش داده می‌شود که می‌توانید آن‌ها را بر اساس فاکتورهای مختلفی فیلتر کنید.

فیلترهای مختلف ابزار کیورد پلنر
فیلترهای مختلف ابزار کیورد پلنر

فیلترهای مختلف ابزار کیورد پلنر گوگل

مقدار سرچ متوسط ماهانه (Average Monthly Searches): با استفاده از این فیلتر می‌توانید کلمات کلیدی انتخابی خود را بر اساس میزان سرچی که در ماه دارند؛ محدود کنید. به طور مثال، در عکس زیر ما تعیین کرده‌ایم که کلمات کلیدی که در ماه کمتر از 30 سرچ دارند؛ نمایش داده نشده و تنها کلماتی که سرچ بالای 30 عدد در ماه دارند نشان داده شوند.

فیلتر سرچ ماهانه کیورد پلنر گوگل ادز
فیلتر سرچ ماهانه کیورد پلنر گوگل ادز

به طور معمول رقابت در کلماتی که میزان سرچ بالا (معمولاً بیش‌تر از 10000 سرچ) در ماه دارند؛ بالا بوده و انتخاب آن‌ها برای هدف‌گیری هزینه بیشتری برای کاربران به همراه خواهد داشت. اگر به‌تازگی کمپین تبلیغاتی خود را راه‌اندازی کرده‌اید؛ پیشنهاد ما به شما این است تا کلمات کلیدی با میزان سرچ متوسط را انتخاب کرده و در عوض تعداد کلمات کلیدی بیشتری را هدف بگیرید.

سهم نمایش تبلیغ (Ad Impression Share): این مورد تعداد دفعاتی که تبلیغ شما توسط کاربران مشاهده شده است را بر تعداد کل سرچ‌های ماه قبل که دقیقاً مطابق با کلمه کلیدی و موقعیت مکانی کمپین شما بوده‌اند تقسیم می‌کند.

فیلتر اد ایمپرشن شیر کیورد پلنر
فیلتر اد ایمپرشن شیر کیورد پلنر

میزان رقابت (Competition): شاید بتوان این گزینه را مهم‌ترین فاکتور محدود‌کننده در ابزار کیورد پلنر گوگل در نظر گرفت؛ چراکه میزان دشواری برای قرارگیری در نتایج نخست صفحه نتایج گوگل برای یک کلمه کلیدی خاص را مشخص می‌کند. در این مورد لیست نتایج را می‌توان در 3 سطح سختی high و medium و در نهایت low فیلتر کرد. به عنوان مثال ما با انتخاب فیلتر low، کلمات کلیدی را انتخاب کرده‌ایم که رقابت در آن‌ها پایین می‌باشد.

فیلتر میزان رقابت در کلمه کلیدی
فیلتر میزان رقابت در کلمه کلیدی

در حالت کلی برای کسب‌و‌کارهای کوچک پیشنهاد می‌شود تا از فیلتر medium به low در لیست نتایج خود استفاده کنند. چراکه کلماتی که در این لیست دسته‌بندی می‌شوند؛ در عین حال که هزینه کمتری برای تبلیغ را شامل می‌شوند؛ میزان سرچ بالایی داشته که کاربران بیشتری را هدف‌گیری می‌کنند.

توجه داشته باشید که درست است که هدف از اعمال فیلترها بر روی کلمات کلیدی، محدود کردن آن‌ها برای دستیابی به بهترین نتیجه می‌باشد؛ اما سعی نکنید که تعداد زیادی از محدودیت‌ها را برای کلمات کلیدی خود در نظر بگیرید. توصیه ما برای شروع، استفاده از یک یا دو فیلتر برای هر لیست بوده و پیشنهاد می‌شود فیلترهای مختلف را امتحان کنید تا به‌مرور، آن‌هایی را که برای کمپین‌ها و کسب‌و‌کار شما مناسب می‌باشند را پیدا کنید.

از فیلتر تخمین صفحه اول گوگل استفاده کنید

همان‌طور که می‌دانید هزینه تبلیغ برای یک کلمه کلیدی مشخص در گوگل ادز رابطه مستقیمی با میزان رقابت در آن کلمه داشته و بر اساس تعداد کاربرانی که بر روی آن کلمه کلیدی مزایده می‌کنند تعیین می‌شود. میزان رقابت در کلمات کلیدی در 3 گروه low، medium و high دسته‌بندی می‌شود که کاربران با توجه به بودجه خود می‌توانند هرکدام از آن‌ها را انتخاب کنند. کلمات کلیدی با رقابت high هزینه بیشتری برای تبلیغات را شامل شده و معمولاً رقابت در آن‌ها به‌گونه‌ای می‌باشد که کاربران برای قرارگیری در بالای صفحه نتایج، نیاز دارند تا علاوه بر بودجه مناسب، از امتیاز کیفی (Quality Score) بالایی هم برخوردار باشند.

ابزار تخمین صفحه اول گوگل، اطلاعات مناسبی از مقدار هزینه لازم برای قرارگیری در نتایج نخست گوگل بر اساس امتیاز کیفی را برای ما مشخص می‌کند. برای دسترسی به این بخش تنها کافیست مراحل زیر را طی کرده و مقدار هزینه لازم برای قرارگیری در رتبه‌ نخست صفحه نتایج گوگل را مشاهده کنید.

  • ابتدا وارد بخش Keywords در اکانت گوگل ادز خود شده و بر روی آیکون Columns کلیک کنید.
  • سپس از بخش Modify columns for keywords بر روی Attributes کلیک کرده و تیک گزینه first page bid را فعال کنید.
  • در نهایت با انتخاب گزینه Apply می‌توانید تنظیمات انجام‌شده را ذخیره کنید.
مراحل مختلف استفاده از ابزار پیش‌بینی صفحه اول گوگل
مراحل مختلف استفاده از ابزار تخمین صفحه اول گوگل

این ابزار پیش‌بینی گوگل ادز، مقدار هزینه تقریبی برای قرارگیری در صفحه نخست نتایج گوگل را برای شما مشخص می‌کند. 2 فاکتور امتیاز کیفی و میزان رقابت در کلمه کلیدی، در تعیین این هزینه موثر می‌باشند. اگر فیلتر تخمین صفحه اول گوگل عدد خیلی بزرگی را برای کلمات کلیدی نشان می‌دهد، این موضوع احتمالا به معنی پایین بودن امتیاز کیفی کلمه کلیدی شما می‌باشد.

فیلتر تخمین صفحه اول گوگل
فیلتر تخمین صفحه اول گوگل

استراتژی خود را برای حداکثر استفاده از بودجه آنالیز کنید

استفاده از ابزار کیورد پلنر گوگل این امکان را به شما می‌دهد تا به‌محض پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب آن‌ها را به پلن (Plan) تبلیغاتی خود اضافه کرده و به‌صورت موقت آن‌ها را در کمپین‌های خود ذخیره کنید. با قرار دادن این کلمات کلیدی در پلن تبلیغاتی خود، می‌توانید فاکتورهایی همچون بودجه روزانه، حداکثر مبلغ پیشنهادی و یا موقعیت مکانی را برای آنها انتخاب کنید تا پیش‌بینی کلی از نحوه عملکرد کلمات کلیدی انتخابی خود داشته باشید.

به‌محض اینکه 10 تا 20 کلمه برای اد گروپ (Ad Group) های کمپین خود انتخاب کردید؛ می‌توانید با کلیک بر روی آیکون Forecast اطلاعاتی همچون میزان کلیک‌ها، ایمپرشن‌ها (Impressions) و یا نرخ تبدیل (Conversion Rate) کلمات کلیدی خود را مشاهده کرده و آن‌ها را برای تطبیق با بودجه خود آنالیز کنید. از اطلاعات به‌دست‌آمده برای اضافه و یا حذف کردن کلمات کلیدی خود استفاده کرده تا بهترین نتیجه از تبلیغات سرچ گوگل ادز را بگیرید.

پیش‌بینی نحوه عملکرد کلمات کلیدی انتخابی
پیش‌بینی نحوه عملکرد کلمات کلیدی انتخابی

سخن پایانی

کیورد پلنر گوگل یکی از ابزارهای مفیدی است که می‌توانید از آن در جهت گرفتن ایده برای انتخاب کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کاری خود استفاده کنید. همانند سایر ابزارهای گوگل، اگر در استفاده از این ابزار مقداری خلاقیت را چاشنی کار خود کنید؛ می‌توانید کلمات کلیدی کاربردی را برای کمپین‌های خود انتخاب کرده و تجربه خوبی از تبلیغات در پلتفرم گوگل ادز داشته باشید.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.