دوره آموزش تبلیغات در گوگل

#16 دوره آموزش گوگل ادوردز – راهنمای استفاده از گوگل کیورد پلنر

متن زیرنویس ویدئو:

همان‌گونه که بارها و بارها گفته‌ام انتخاب و سازماندهی کلمات کلیدی یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید برای تبلیغات پرداخت به ازای کلیک انجام دهید. کاری که باید انجام دهیم ایده‌پردازی در مورد تعدادی کلمه‌ی کلیدی و سپس ارزیابی میزان حجم جستجو، ارتباط و رقابت در مورد آن‌هاست.

می‌خواهیم از گوگل پلنر برای دستیابی به این داده استفاده کنیم. ابتدا برای خودمان ایده‌پردازی می‌کنیم. سپس از ابزار برای رسیدن به ایده‌های بیشتر بهره می‌گیریم و در نهایت داده‌های مربوط به هر کلمه‌ی کلیدی را بازبینی خواهیم کرد.

برای دریافت یک فهرست اولیه از کلمات کلیدی ابتدا باید در مورد مخاطب هدفمان فکر کنیم. بیایید خودمان را جای آن‌ها بگذاریم و فرض کنیم که جلوی کامپیوتر نشسته‌ایم. مخاطب در این شرایط به چه چیز فکر می‌کند؟ به دنبال چه چیز می‌گردد؟ چگونه برای آن جستجو می‌کند؟ حال می‌خواهم یک راه خیلی عالی را نشان‌تان بدهم. تا تعدادی ایده به ذهنتان برسد. باید به صفحه‌ی اصلی سایت گوگل بروید حالا این‌جا در این صفحه هستیم. این فرصت را داریم تا عبارت مورد جستجو را در کادر موجود در وسط صفحه تایپ کنیم.

در این ویدئو می‌خواهیم روی ایجاد فهرستی از کلمات کلیدی برای هتل لاندون تمرکز کنیم. محض اطلاع این هتل در سان فرانسیسکو قرار دارد. می‌خواهم در مورد تعدادی کلمه‌ی کلیدی فکر کنم که می‌توانند به این هتل مرتبط باشند. بیایید در کادر جستجو عبارت هتل‌ها را تایپ کنیم ملاحظه می‌کنید که گوگل به صورت کشویی تعدادی گزینه می‌آورد که در واقع جستارهای پیشنهادی گوگل هستند. آن‌ها معروف‌ترین عباراتی هستند که در مورد کلمه‌ی تایپ شده جستجو می‌شوند. ملاحظه می‌کنید که گوگل هتل‌هایی در سانتا باربارا را نشان می‌دهد که محل سکونت من است. هتل کالیفرنیا که می‌تواند یک ترانه باشد و هنل‌هایی در سن‌لوئی اوبیسپو که شهری در نزدیکی سانتا باربارا است. اما من به سان فرانسیسکو علاقه دارم پس به تایپ ادامه داده و عبارت‌ هتل‌های سان فرانسیسکو را می‌نویسم. بلافاصله اولین چیزی که مشاهده می‌کنیم این است که گزینه‌های پیشنهادی پس از سان فرانسیسکو بسیار موقعیت‌محور هستند. در اینجا میدان یونیون و فرودگاه و در پی آن عبارت مخفف کالیفرنیا وجود دارد. این امر نشان می‌دهد افرادی که طالب هتل در سان فرانسیسکو هستند می‌خواهند اطلاعات مکانی به دست بیاورند.

حال کار دیگری که می‌توانم انجام بدهم شروع با کلمه‌ی سان فرانسیسکو است پس از سان فرانسیسکو عبارت هتل‌ها را تایپ می‌کنم و چه چیزی می‌بینم. دومین عبارت محبوب پس از هتل‌ها تخفیفات هتل است به ذهنم می‌رسد که یک گروه تبلیغاتی با مضمون تخفیفات هتل درست کنم و آن را به هتل لاندون مرتبط کنم.

در ادامه متوجه می‌شوم که پارکینگ مجانی نیز عبارت محبوبی است و شاید بتوانم همین مورد را در دستور زبان تبلیغاتم بگنجانم و اگر مردم درباره‌ی قیمت پارکینگ در سان فرانسیسکو نگران هستند، عبارت پارکینگ مجانی موردی است که می‌تواند آن‌ها را به کلیک بر روی تبلیغم ترغیب کند. مورد پیشنهادی آخر به گزینه‌ی مرکز شهر اشاره کرده این ایده به ذهنم متبادر می‌شود که موقعیت مکانی هتل‌ها در سان فرانسیسکو برای مردم اهمیت دارد.

پس هنگام ساخت تبلیغ گوگل ادز آن را مدنظر نگه می‌دارم پس این ایده‌ها را می‌نویسم و کاری که توصیه می‌کنم کلیک بر روی تعدادی از موارد است اگر بر روی عبارت هتل‌های مرکز شهر سان فرانسیسکو کلیک کنم، رقبایم را می‌بینم پس می‌بینم که چه کسی تبلیغ می‌کند. پس می‌توانم نگارش مورد استفاده در تبلیغ آن‌ها را یادداشت کنم. شاید می‌خواهم مطمئن شوم کارم با آن‌ها فرق می‌کند.

می‌خواهم پیشنهاد فروش مختص هتل خودم را داشته باشم و نشان بدهم که هتل من بهتر است تبلیغات به همراه کلمه‌ی کلیدی این‌گونه است. همچنین توصیه می‌کنم به میزان ارتباط نتایج نگاهی بیاندازید. حالا هتل‌ها خیلی مخصوص هستند، اما اگر عبارت گسترده‌تری استفاده کنید متوجه می‌شوید که نتایج جستجوی ارگانیک به جستار مدنظرتان بی‌ربط هستند و همین به شما نشان می‌دهد که دیدگاه خاص خودتان را داشته باشید.

وقتی که تعدادی ایده‌ی اولیه داشته باشید، وقتش است که به گوگل برگشته و جستجو را ادامه دهید از برنامه‌ریز کلمه‌ی کلیدی (گوگل کیورد پلنر) برای همین استفاده می‌کنید. پس من سوئیچ می‌کنم و به شما نشان می‌دهم که چگونه به آن‌جا برسید. حالا در صفحه‌ی اصلی برنامه‌ریز کلمه‌ی کلیدی هستم. برای این‌که از این‌جا به جای دیگری در حساب گوگل ادوردز بروم صرفاً بر روی بخش ابزارها در بالا کلیک کرده و سپس از منوی کشویی کیورد پلنر را انتخاب می‌کنم.

این ابزار دارای 4 جزء است اولین جزء یعنی یافتن کلمات کلیدی جدید به ما اجازه‌ی مقداری تحقیق می‌دهد بیشترین زمان را به همین مورد اختصاص می‌دهیم. این‌جاست که ایده‌های جدید درست می‌کنیم. برای چیزهایی که می‌خواهیم در موردشان تبلیغ کنیم این‌جا در گزینه‌ی ادغام فهرست‌های کلمات کلیدی ابزاری داریم که چند فهرست را در هم ادغام می‌کند تا انواع کلمات کلیدی جدید را بسازد. پایین‌تر از آن ما برنامه‌ریزی برای کلمات کلیدی خودمان را شروع می‌کنیم. می‌توانیم ایده‌هایی در مورد مقدار هزینه پیدا کنیم. همچنین مقداری بینش رقابتی پیدا می‌کنیم که پیش‌تر در مورد آن صحبت شده است. می‌توانید با استفاده از ابزارها در بالا به آن برسید اما بسیار بهتر است اگر از قبل فهرستی از کلمات کلیدی مورد جستجو را داشته باشید.

ابتدا داده‌ها و گرایشات مربوط به حجم جستجو را پیدا کنید. اگر جستجوی ارگانیک انجام می‌دهید، این کار مفید خواهد بود چون مقداری از محتوایی که می‌خواهید بسازید را نشان می‌دهد. گزینه‌ی زیر به شما اجازه می‌دهد پیش‌بینی‌های عملکرد هزینه و کلیک را دریافت کنید. پس وقتی که فهرستی از کلمات کلیدی را وارد کنید می‌توانید متوجه شوید که در صورت صرف این مقدار چه‌قدر کلیک خواهید گرفت، چه‌قدر هزینه خواهد شد، چه کسی با شما مبارزه می‌کند و مواردی از این دست. اما می‌خواهم کار را با انتخاب گزینه‌ی بالا شروع کنم.

با استفاده از عبارت، وبسایت یا دسته به جستجوی کلمات کلیدی جدید بپردازید وقتی که این را انتخاب کنید، گوگل پنجره‌ای را فراهم می‌کند که تعدادی فیلد در آن موجود هستند و باید آن‌ها را پر کنید. می‌توانیم ایده‌ها را به سه طریق بدست بیاوریم می‌توانیم مقداری اطلاعات در مورد محصول یا سرویسمان در کادر بالا وارد کنیم، می‌توانیم صفحه‌ی هدف واقعی خودمان را به گوگل بدهیم و به آن اجازه دهیم که صفحه را ببیند و توصیه‌هایی را ارائه کند یا می‌توانیم از منوی کشویی تعدادی دسته انتخاب کرده و جستجو کنیم.

کاری که می‌خواهم انجام دهم رفتن به بالا و افزودن تعدادی عبارت است که پیش‌تر کشفشان کردم. حال در پایین تعدادی گزینه برای هدف‌گذاری داریم به صورت پیش‌فرض آمریکا انتخاب شده تمام زبان‌ها، گوگل: شما نمی‌خواهید کلمات کلیدی منفی اضافه کنید؟ و بعدها ادامه خواهیم داد.

می‌توانید از بخش سمت راست تعدادی فیلتر اضافه کنید می‌خواهم اندکی بیشتر در مورد این موضوع صحبت کنم می‌خواهم گزینه ایده دادن را انتخاب کنم که در گوشه‌ی سمت چپ و پایین قرار دارد اتفاقی که می‌افتد فراهم آوردن نموداری توسط گوگل در بالای صفحه است که متوسط جستجوی ماهیانه را برای کل ایده‌های کلمات کلیدی پایین نشان می‌دهد پس صرفاً کلمات کلیدی که در بالا برای جستار تایپ کرده‌اید نیست و مجموعه‌ای از تمامی ایده‌‌هایتان است که پایین‌تر به شما نشان می‌دهم با اسکرول به سمت پایین دو زبانه مشاهده می‌شود یک مورد ایده‌های تبلیغ گروهی و سمت راستی ایده‌های کلمه‌ی کلیدی است پس گوگل کارستان کرده و هم‌اکنون تعدادی ایده برایتان فراهم کرده. می‌گوید که من می‌خواهم این گروه تبلیغاتی را بسازم و این کلمات کلیدی را در آن گروه استفاده کنم و اگر می‌خواهید در انتهای سمت راست صفحه این فلش دوطرفه‌ی کوچک را انتخاب کرده و آن را به برنامه‌ی خود اضافه کنید.

پس می‌توانید یک گروه تبلیغاتی را از همین قسمت ابزار بسازید که بسیار مفید خواهد بود. فرض کنیم می‌خواهیم کلمات کلیدی هر گروه تبلیغاتی را ببینیم اگر در این‌جا زیر هتل‌های کالیفرنیا بر روی لینک کلیک کنم، کلمات کلیدی مربوط به این فهرست نشان داده می‌شوند. این‌جا در سمت راست می‌توانیم بر اساس متوسط جستجوی ماهیانه، میزان رقابت و قیمت پیشنهادی فهرست را مرتب کنیم. اگر متوسط جستجوی ماهیانه را انتخاب کنم، آن را مرتب می‌کند و می‌توانم متوسط جستجوی ماهیانه را در این گروه برای هتل‌های سان فرانسیسکو ببینم. دو هزار و نهصد بار جستجو شده و رقابت آن بسیار بالاست همچنین می‌بینید که اگر روی گراف آیکون بروم گرایش مربوط به جستجوی این مورد با گذر زمان نشان داده می‌شود. این موضوع می‌تواند فصل پرتراکم‌تر برای جستجو را معلوم کند. می‌توانید ببینید که ماه‌های تابستان شلوغ‌تر هستند و در ماه‌های اکتبر و آوریل افت مشاهده می‌شود.

می‌خواهم فلش عقب را انتخاب کنم و بیایید سراغ منوی ایده‌های کلمات کلیدی برویم در این‌جا مجموع کل تمامی ایده‌های کلمات کلیدی آورده شده عبارات جستجوی وارد شده توسط من را می‌بینید. گوگل هم به من می‌گویم این حجم جستجو در مورد عبارات تو وجود دارد. اما در پایین می‌گوید این کلمات کلیدی مرتبط با عبارات جستجو شده هستند و حجم جستجوی آن‌ها نیز این‌قدر است.

فرض کنید می‌خواهیم به عبارات جستجوی دارای رقابت کم نگاه کنیم لینک رقابت را انتخاب می‌کنم. در این مورد بر اساس مقدار بالا مرتب شده دوباره آن را انتخاب می‌کنم و این بار بر اساس رقابت کم مرتب شده. می‌بینید که تعدادی از عبارت‌های کم‌رقابت مواردی بسیار کلی و عمومی هستند. به عنوان مثال آب‌وهوای سان فرانسیسکو واقعاً مرتبط با تبلیغات ما نیست و به همین دلیل مورد علاقه‌ام نخواهد بود.

شاید بخواهم اسکرول کنم تا یک مورد کم‌رقابت را پیدا کنم تا بتوانم از آن بهره بگیرم می‌بینم که یک رستوران در نزدیکی سان فرانسیسکو قرار دارد که میزان جستجوی پایینی دارد. اما اگر هتل من یک رستوران ارائه کند و آن رستوران در نزدیکی فرودگاه باشد، می‌توانم از آن بهره ببرم. زیرا می‌توانم آن عبارت را با قیمت پایین داشته باشم. حداقل ارزش دارد چند دلاری را خرجش کنم تا اندکی ترافیک را از طریق آن به دست بیاورم. حالا اگر می‌خواهید می‌توانید در سمت چپ تعدادی فیلتر برای کلمات کلیدی اضافه کنید. در کنار فیلترهای کلمات کلیدی آیکون مداد را انتخاب می‌کنم. امکان دارد بگوییم حالا که چه فقط می‌خواهم مواردی را ببینم که بیش از 500 بار جستجو شده‌اند. پس می‌توانم عدد 500 را در این بالا وارد کنم اگر می‌خواهید عبارت کوچکتر مساوی یا بزرگتر مساوی را انتخاب کنید، روی منوی کشویی بزنید همچنین اگر می‌خواهید موارد کم‌رقابت و پررقابت را ببینید می‌توانید گزینه را انتخاب کنید. صرفاً بر روی این باکس کلیک می‌کنم تا جستجو آغاز شود. حالا فقط گوگل مواردی را به من نشان می‌دهد که متوسط جستجوی ماهیانه‌شان بزرگتر مساوی 500 باشد که جالب است. چون الان موارد کم‌رقابت را انتخاب کردم و الان می‌توانم فرصت‌ها را به شکل بهتری ببینم.

اگر کلمه‌ی کلیدی مدنظرتان را دیدید می‌توانید آن را به برنامه اضافه کنید این کار با فلش دوطرفه در سمت راست انجام می‌شود پس از آن می‌توانید با استفاده از تمامی کلمات کلیدی انتخاب شده یک گروه تبلیغاتی بسازید. همان‌طور که می‌بینید این ابزار بسیار مفید است. چون می‌تواند تعدادی ایده معرفی کند. می‌توانید به ایده‌های کلمات گروهی برگردید و ادامه بدهید تا توصیف بیشتری در مورد تمامی پیشنهادهای گوگل برای محصولات و خدمات پیرامونتان بدست بیاورید حالا می‌خواهم به برنامه‌ریز کلمات کلیدی برگردم که می‌توانید این کار را با کلیک روی بخش ابزار و برگشتن به کیورد پلنر انجام دهید یا در صورت نیاز می‌تواند جستجوی اصلاحی را از گوشه‌ی سمت راست و بالای صفحه انتخاب کنید در این‌جا می‌توانم محصول یا سرویس را از منو حذف کنم و به جای آن صفحه‌ی هدف را اضافه کنم.

حالا بدون وارد کردن هیچ‌گونه اطلاعات دیگری گزینه‌ی ایده بده را انتخاب می‌کنم. خواهیم دید که گوگل چه مواردی را می‌آورد در این‌جا می‌توانید تعدادی گروه تبلیغاتی ببینید Francisco Motels, Hostel San, York Hotel, آن‌ها تعدادی نام برای گروه تبلیغاتی ایجاد کرده‌اند. همانند قبل می‌توانیم روی آن‌ها کلیک کنیم تا توصیه‌هایشان را ببینیم در این مورد گوگل می‌تواند بگوید که شاید شما یک هتل ارزان باشید. پس من این عبارات را برای شما اضافه می‌کنم. در این‌جا نیز همه چیز ایده‌آل نیست اما می‌توان برای دریافت تعدادی ایده از آن استفاده کرد.

حال دوباره به بخش ابزار برمی‌گردم و گوگل کیورد پلنر را انتخاب می‌کنم. می‌خواهم در مورد بخش دیگری از این ابزار صحبت کنم آن هم دریافت پیش‌بینی عملکرد هزینه و کلیک است. پس آن گزینه را انتخاب می‌کنم. می‌توانم یا کلمات کلیدی را وارد کنم یا فایلی را برای بارگذاری انتخاب کنم. اگر موارد را به صورت فایل اکسل دارید، می‌توانید از گزینه‌ی فایل استفاده کرده و آن را آپلود کنید. بیایید پیش رفته و تعدادی از عباراتی که پیش‌تر دیدیم را اضافه کنیم. همچنین می‌توانیم از اصلاح‌کننده‌ها در جستجو استفاده کنیم.

در ویدئوی بعدی در مورد اصلاح‌کننده‌های کلمات کلیدی صحبت می‌کنیم. پس امکانش هست که بعدها بیایید و  از این پیش‌بینی‌ها استفاده کنید گزینه‌ی ارائه‌‌ی پیش‌بینی‌ها را کلیک می‌کنم، چیزی که می‌توانیم در این نمودار ببینیم نشان می‌دهد که بسته به میزان هزینه‌ام این میزان کلیک و برداشت را دریافت خواهم کرد. تعدادی گزینه را در این بالا می‌بینید پیش‌بینی‌های روزانه، بر روی این گزینه بزنید دلیل این امر به این موضوع برمی‌گردد که من هنوز به گوگل اطلاعات نداده‌ام در بالای صفحه می‌بینید که من تعدادی فرصت برای وارد کردن، قیمت و موارد دیگر دارم. فرض کنید قیمت مناقصه‌ی 2.5 دلار مدنظر باشد سپس گزینه‌ی دریافت پیش‌بینی‌های دقیق زده می‌شود. گوگل می‌گوید که برای این قیمت می‌توانم روزی 2.5 الی 3 کلیک و البته بین 900 الی 1000 اثرگذاری بگیرم و البته می‌توانم بر اساس رقابت ببینم که موقعیت میانگین من در کجا خواهد بود.

همچنین می‌توانید موقعیت خود را بر روی گراف با استفاده از این خط و باکس ببینید و مشاهده کنید که با توجه به فرصت‌های موجود در کجا قرار دارید و دوباره اگر موس‌ام را روی خط آبی ببرم می‌توانم ببینم ماکزیمم CPC چه‌قدر می‌شود.

در این مورد گوگل می‌گوید با 20 دلار اوضاع متفاوت می‌شود می‌توانید بر روی آن کلیک کنید و گوگل قیمت بالای صفحه را عوض می‌کند. حالا پیش‌بینی بر اساس قیمت جدید ارائه می‌شود اگر به سمت پایین اسکرول کنید می‌بینید که تبلیغ برای گروه‌های تبلیغاتی و کلمات کلیدی تجزیه شده و می‌توانید گروه تبلیغاتی را انتخاب کنید کما این‌که همین کار را در حالت قبلی کردیم و باز هم روند تجزیه را با توجه به بودجه‌ی خودمان در گوشه‌ی سمت چپ و بالا می‌بینیم. این‌که هر کلمه‌ی کلیدی چه تعداد کلیک و اثرگذاری دریافت خواهد کرد. می‌توانید ببینید که عبارت تخفیف‌های هتل‌های سان فرانسیسکو بسیار محبوب است و برای 20 دلار به ازای هر کلیک، 12 کلیک می‌گیرد.

حالا همه چیز گران به نظر می‌رسد اما وقتی به هزینه‌ی رزرو یک هتل فکر می‌کنید می‌بینید که اگر 100 دلار CPC بگیرید یعنی از هر 4-5 نفری که روی تبلیغ کلیک می‌کنند، یک نفر هتل را رزرو کند CPC حاصله ارزشمند خواهد بود.

در مورد تنظیم قیمت در ویدئوهای بعدی صحبت خواهد شد. موارد پایه‌ای همین‌ها بودند این یک ابزار رایگان برای جستجوی کلمات کلیدی و برنامه‌ریزی گروه است. می‌توانید به عنوان یک شروع خوب به آن نگاه کنید. در مورد بودجه فکر کنید درگیر ایده‌های مربوطه شوید و این‌که از چه کلمات کلیدی برای شروع اولین کمپین‌تان بهره بگیرید.

در دوره آموزش تصویری گوگل ادوردز که زیرنویس فارسی آن توسط جی ادز تهیه شده است. در این دوره شما ابتدا با کارکرد و مزایای گوگل ادوردز آشنا می‌شوید، سپس ایجاد حساب کاربری گوگل ادوردز و یافتن عبارات کلیدی مناسب برای کسب و کارتان را یاد می‌گیرید. پس از یادگیری ایجاد کمپین در گوگل ادوردز نوبت آن می‌رسد که با گزارش‌گیری در ادوردز و رصد فعالیت ادوردز با کمک گوگل آنالیتیکز را نیز یاد بگیرید تا بتوانید در ادامه پس از بررسی کارایی آگهی هایتان، آنها را بهینه کنید. آموزش بهبود نرخ کلیک (CTR) و نرخ تبدیل (CR) از جمله مواردی است که به شما کمک می‌کند بازگشت سرمایه (ROI) را بهبود بخشید.

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

موفق باشید مهندس حسین قبیله

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.