هدفگیری کلمات کلیدی در تبلیغات گوگل ادز

#17 دوره آموزش گوگل ادوردز – هدفگیری با کلمات کلیدی

متن زیرنویس ویدئو – هدفگیری کلمات کلیدی:

حال که به فهرست کلمات کلیدی‌تان رسیده‌اید، بهتر است که در مورد نحوه‌ی عملکرد کلمات کلیدی صحبت کنیم. هر کلمه‌ی کلیدی قابلیت این را دارد که بر رویش تنظیمات اعمال کنید. این تنظیمات تحت عنوان تنظیمات انطباق نامیده می‌شوند و به شما کمک می‌کنند میزان انطباق کلمه‌ی کلیدی با عبارت جستجو شده را دریابید و از آن برای ایجاد تبلیغ در گوگل استفاده کنید. در ادامه تمامی موارد درباره هدفگیری کلمات کلیدی را به شما توضیح می‌دهیم.

پنج نوع اصلی برای تنظیمات کلمات کلیدی وجود دارند انطباق گسترده، انطباق گسترده اصلاح‌گر، انطباق عبارت، انطباق دقیق و انطباق منفی.

وقتی که کلمات کلیدی را به گروه تبلیغاتی اضافه می‌کنید، فرصت لازم برای انتخاب این گزینه‌های انطباقی را دارید. من در ویدئوی دیگری مورد نحوه‌ی استفاده از این تنظیمات در کمپین‌هایتان صحبت می‌کنید. اما بیاید الان در مورد مفهوم این 5 نوع بحث کنیم.

انطباق گسترده – Broad Match

اولین مورد انطباق گسترده (broad match) است و به صورت پیش‌فرض هر کلمه‌ی کلیدی در این دسته قرار دارد. این امر بدان معناست که تبلیغ شما می‌تواند برای کلمات بسیار نزدیک به کلمات کلیدی‌تان نظیر مترادف‌ها و هجی‌های نادرست و مشابه نشان داده شود.

انطباق وسیع می‌تواند شامل عبارات طولانی‌تر که کلمه‌ی کلیدی‌تان در آن وجود دارد نیز بشود. وقتی که از انطباق وسیع استفاده می‌کنید افراد زیادی جذب تبلیغتان می‌شوند، اما تعداد جستجوهای بی‌ربط به تبلیغ‌تان نیز زیاد خواهد بود.

بیایید به تعدادی مثال نگاه کنیم کلمه‌ی کلیدی کلاه زنانه می‌تواند با تمامی این جستجوها مرتبط باشد: کلاه زنانه نقاشی، کلاه زنانه، کلاه پره‌ای زنانه (که نوعی کلاه است)، کلاه برای دختران و … گوگل اجازه‌ی استفاده از کلمات مترادف خانم‌ها را می‌دهد.

متوجه خواهید شد که ترتیب در این‌جا اهمیت چندانی ندارد. این کلمه با دوخت کلاه بانوان انطباق دارد. اما مثلاً با کلاه بنفش انطباق پیدا نمی‌کند.

کلمه‌ جستجو باید به نوعی دارای عبارت خانم و زن و همچنین نوعی از کلاه باشد. می‌توانید ببینید که این حوزه چه‌قدر وسیع است. اگر می‌خواهید کلاه زنانه بفروشید مسلماً نمی‌خواهید جستجو با عبارت نقاشی کلاه زنانه وارد تبلیغتان شود.

انطباق گسترده اصلاح گر – Broad Match Modifier

بیایید به نوع دوم هدفگیری کلمات کلیدی نگاه کنیم. آن انطباق گسترده اصلاح‌گر (broad match modifier) است اصلاح‌کننده‌های انطباق وسیع در گروه‌های تبلیغاتی با افزودن یک علامت + در جلوی کلمه‌ی کلیدی مورد علاقه‌تان مشخص می‌شوند.

پس برای این‌که کلمه‌ی کلیدی مربوطه را به گوگل اضافه کنم از +کلاه +بانوان استفاده می‌کنم با انجام این کار و گذاشتن + کنار کلمه به گوگل می‌گویید در صورتی که کاربر دقیقاً همین کلمه یا مترادف نزدیک به آن را جستجو کرد، به سمت تبلیغتان هدایت شود حال تبلیغات با اصلا‌ح‌کننده‌ی انطباق وسیع به گونه‌ای هدف‌گذاری می‌شوند تا در صورتی که کاربر هجی نادرست مخفف، معادل یا مترادف را جستجو کرد، به سمت تبلیغ هدایت نشود.

لازم به ذکر است که با اصلاح‌کننده‌های انطباق وسیع باز هم کلمات کلیدی می‌توانند در هر ترتیبی باشند باز هم امکان دارد کلیک‌های نامرتبط داشته باشید اما به آن چیزی که می‌خواهید نزدیک‌نر خواهید شد.

بیایید تعدادی نمونه ببینیم اگر کلمه‌ی کلیدی +کلاه +زنانه را به عنوان کلمه‌ی کلیدی به گوگل اضافه کنم این انطباقات را خواهم داشت. کلاه زنانه فرانسوی و نقاشی کلاه زنانه انطباق دارند. اما دیگر کلاه پره‌ای بانوان انطباق ندارد. چون مترادف کلاه است و مترادف‌ها در این نوع از کلمات کلیدی جایی ندارند.

همچنین کلاه برای دختران نیز انطباق ندارد. اما دوختن کلاه زنانه انطباق خواهد داشت .کلاه بنفش نیز کماکان انطباق ندارد. این بود خلاصه‌ای از اصلاح‌کننده‌های انطباق وسیع.

هدفگیری کلمات کلیدی انطباق عبارت – Phrase Match

مورد بعدی هدفگیری کلمات کلیدی انطباق عبارت (Phrase Match) است و از آن‌جایی که در این نوع از کلمه ترتیب مهم است، باز هم ترافیک محدودتر می‌شود.

برای افزودن آن نقل قول در طرفین عبارت قرار می‌گیرد. در این شرایط “کلاه زنانه” کلمه‌ی کلیدی است این امر بدان معناست که جستجو باید به همین ترتیب مشخص شده باشد.

بنابراین زنانه‌ی کلاه یا کلاه برای زنان کار نخواهد کرد. زیرا کلمه‌ی برای در آن وجود دارد پس عبارت کلاه زنانه باید دقیقاً در جستجو ظاهر شود البته کماکان می‌توان تعدادی عبارت پیش و پس از کلاه زنانه قرار داد.

الان به شما نشان می‌دهم اگر “کلاه زنانه” کلمه‌ی کلیدی من باشد، این موارد انطباق خواهند داست: کلاه زنان، خرید کلاه زنانه زیرا یک کلمه قبل از کلمه‌ی کلیدی گذاشته‌اید.

کلاه زنان هم صدق می‌کند. چون عبارت بسیار نزدیکی به کلمه‌ی کلیدی است و گوگل تبلیغ را نشان خواهد داد. کلاه دخترانه انطباق نخواهد داشت، دوخت کلاه زنان نیز انطباق دارد. زیرا یک کلمه قبل از کلمه‌ی کلیدی اضافه شده و عبارت زنان و زنانه بسیار به هم نزدیک هستند. اما کلاه بیسبال زنانه انطباق نخواهد داشت. زیرا بک کلمه در وسط کلاه و زنانه وارد شده است.

انطباق دقیق – Exact Match

مورد بعدی انطباق دقیق (Exact Match) است و در شرایطی استفاده می‌شود که براکت به طرفین کلمه‌ی کلیدی افزوده شود. در مورد مثال ما باید عبارت [کلاه زنانه] استفاده شود.

در این شرایط جستجو نباید هیچ عبارت دیگری داشته باشد باید دقیقاً عبارت داخل براکت باشد نه چیزی پیش و نه چیزی پس. از آن همین عبارت باید جستجو شود. البته هنوز تغییرات بسیار کوچک نسبت به کلمه‌ی کلیدی نشان داده می‌شوند. چون ماهیت گوگل به گونه‌ای است که مثلاً زنان را به جای زنانه نشان می‌دهد.

بیایید تعدادی نمونه ببینیم: کلمه‌ی کلیدی را داخل براکت می‌گذارم عبارت کلاه‌های زنانه را وارد می‌کنم عبارت کلاه زنانه دیگر انطباق ندارد.

چون کلمه‌ی کلیدی جمع است کلاه دخترانه صدق نمی‌کند، دوخت کلاه زنانه انطباق ندارد، کلاه بیسبال زنانه انطباقی ندارد. این موضوع کنترل کامل را به شما می‌دهد به خاطر داشته باشید که می‌توانیم کلمات کلیدی زیادی در گروه تبلیغاتی داشته باشیم.

پس می‌توان یک قیمت مناقصه برای کلاه زنانه و یکی دیگر برای کلاه‌های زنانه در نظر گرفت. می‌توانیم افرادی که به دنبال کلاه دخترانه می‌گردند را به یک صفحه‌ی هدف و افرادی که کلاه زنانه می‌خواهند را به صفحه‌ای دیگر بفرستیم به همین دلیل است که انطباق دقیق می‌تواند بسیار کاربردی باشد.

اگر می‌خواهید خیلی دقیق باشید و پول زیادی خرج نکنید بد نست که از اصطلاحات ویژه در انطباق دقیق خود استفاده کنید. احتمالاً حجم پایینی خواهید گرفت اما به هر حال دلی به دریا زده‌اید.

گوگل عکس این قضیه را به شما می‌گوید گوگل می‌خواهد از انطباق وسیع شروع کنید و سپس همان را ظریف‌تر کنید در بعضی از موقعیت‌ها این کار بد نیست. اما باید پول خوبی را خرج برخی از این کلمات وسیع کنید و افراد ترجیح می‌دهند ابتدا تخصصی و دقیق کار کرده و سپس وسیع‌تر بشوند.

پس می‌توانید ابتدا پول ذخیره کنید تا نحوه‌ی کار را در ادامه متوجه شوید.

هدفگیری کلمات کلیدی انطباق منفی – Negative Match

حالا آخرین نوع کلمه‌ی کلیدی مانده و آن هم کلمه‌ی کلیدی منفی (Negative Match) است این نوعی از کلمه است که به شما اجازه حذف عبارت جستجو شده را می‌دهد. برای استفاده باید عبارت – را در اصلاح‌کننده اضافه کنید.

مثلاً عبارت -زنانه را اضافه می‌کنید پس اگر کسی عبارت زنان یا زنانه را جستجو کند، تبلیغ شما دیگر ظاهر نخواهد شد کلمات کلیدی منفی یک راه عالی برای پالایش ترافیک‌های نامرتبط هستند. مثلاً می‌توانید از آن در کنار عبارت رایگان یا دسته استفاده کنید تا اگر کسی عبارت کلاه زنانه‌ی رایگان یا نحوه‌ی دسته‌بندی کلاه را جستجو کرد، دیگر تبلیغ شما ظاهر نمی‌شود.

به عنوان نمونه فرض کنید شما از کلمه‌ی کلیدی کلاه زنانه استفاده کنید اما کلمه‌ زنانه را منع کنید شاید مورد مبهمی به نظر برسد، اما کماکان معتبر است زیرا هنوز مترادفات کلمه‌ی زنانه در جستجو صدق می‌کنند. مثلاً کلاه بانوان و کلاه دختران انطباق داشته اما کلاه زن و کاه زنانه انطباق نخواهد داشت.

کلاه بیسبال دخترانه به سمت تبلیغتان می‌آید اما کلاه بیسبال زنانه خیر. پس اگر می‌خواهید مترادفات را کماکان داشته باشید می‌توانید کلمه‌ی کلیدی کلاه زنانه – زنانه را انتخاب کنید البته چنین کاری چندان رایج و عقلانی نیست؛ اما می‌خواستم مثالی را در مورد نحوه‌ی استفاده از کلمات کلیدی منفی نشان بدهم پس می‌بینید که با انواع انطباق‌ها مطرح شده می‌تواند به صورت دقیق و معین ترافیک را به سمت تبلیغ خود روانه کرده و افرادی که می‌خواهند به کمپین‌هایتان برسند را مشخص کنید.

تغییرات انطباق کلمات کلیدی در فوریه 2021

اخیرا گوگل اطلاع رسانی کرده که در در ماه فوریه 2021 انطابق phrase match، رفتاری مشابه با انطباق broad match modifier خواهد داشت.

قبل تر انطباق phrase به این صورت بود که عبارت شما اگر توسط کاربر با پسوند یا پیشوند جستجو میشد از طریق تبلیغات ورودی دریافت می‌کردید.

  • مثال: “تور استانبول”
  • ورودی های این انطابق: بهترین تور استانبول، تور استانبول نوروز 1400 و موارد مشابه.

با تغییرات سیاست گوگل برای این انطباق ها، ورودی های تبلیغاتی از طریق انطباق phrase match از ماه فوریه 2021 به صورت زیر خواهد بود:

  • “تور ارزان استانبول” ، “تور چارتری استانبول” و ….

یعنی با حفظ ترتیب کلمات استفاده شده در هر عبارتی که شامل کلمات کلیدی شما باشد، آگهی به کاربران نمایش داده می‌شود. اما وجه تمایز انطباق phrase  و broad match modifier هم چنان چشم نواز است.

به عنوان مثال، در broad match modifier ورودی به صورت زیر بوده است:

  • +بلیط +تهران +به +کیش
  • مثال ورودی احتمالی: “بلیط چارتری تهران به کیش یا بلیط کیش به تهران”

همانند مثالی که در بالا زده شده شرط ایجاد ورودی در broad match modifier وجود تمامی کلمات کلیدی در عبارت جستجو شده توسط کاربر بود؛ البته بدون در نظر گرفتن ترتیب کلمات کلیدی.

اما در اطلاع رسانی جدید گوگل انطباق phrase جابجایی کلمات به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست؛ و صرفا اصل ترتیب کلمات کلیدی حتما در این انطباق گوگل ادز رعایت خواهد شد.

تغییرات در انطباق های گوگل ادز از فوریه 2021

به عنوان مثال، اگر کلمه کلیدی ما “باربری تهران به شهرستان” باشد، در انطباق Phrase اگر کلمه “باربری شهرستان به تهران”جستجو شود، آگهی نمایش داده نخواهد شد. اما کماکان در قوانین جدید به صورت “باربری شبانه روزی تهران به شهرستان” تبلیغ شما به کاربران نمایش داده می‌شود.

دقت کنید که کلمه کلیدی به صورت برعکس باعث نمایش تبلیغ نمی‌شود.

مثل”باربری شهرستان به تهران” که بالاتر به آن پرداختیم.

این تغییرات در حال حاضر برای زبان های: انگلیسی، آلمانی، اسپانیایی، فرانسوی، ایتالیایی، هلندی و روسی درنظر گرفته شده است.

سایر زبان ها متعاقبا توسط گوگل اعلام خواهد شد.

در جولای 2021 انطباق broad match modifier به طور کامل حذف می‌شود و انطباق جدید که درباره اش صحبت کردیم جایگزین آن خواهد شد.

  • منبع این به روز رسانی: گوگل

حرف آخر

در دوره آموزش تصویری گوگل ادوردز که زیرنویس فارسی آن توسط جی ادز تهیه شده است. در این دوره شما ابتدا با کارکرد و مزایای گوگل ادوردز آشنا می‌شوید، سپس ایجاد حساب کاربری گوگل ادوردز و یافتن عبارات کلیدی مناسب برای کسب و کارتان را یاد می‌گیرید. بهتر است در زمان هدفگیری کلمات کلیدی، انطباق صحیحی را انتخاب کنید تا هزینه های شما از دست نرود.

پس از یادگیری ایجاد کمپین در گوگل ادوردز نوبت آن می‌رسد که با گزارش‌گیری در ادوردز و رصد فعالیت ادوردز با کمک گوگل آنالیتیکز را نیز یاد بگیرید تا بتوانید در ادامه پس از بررسی کارایی آگهی هایتان، آنها را بهینه کنید. آموزش بهبود نرخ کلیک (CTR) و نرخ تبدیل (CR) از جمله مواردی است که به شما کمک می‌کند بازگشت سرمایه (ROI) را بهبود بخشید.

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.