مدیریت خودکار کمپین‌های گوگل ادز (ابزار و ترفندها)

مدیریت خودکار کمپین‌های گوگل ادز (ابزار و ترفندها)

در دنیایی که همه‌چیز، از رفتار کاربران تا الگوریتم‌های موتورهای جستجو و فعالیت‌های رقبا به‌ سرعت درحال تغییر و پیشروی است؛ زمان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. به ‌عنوان یک کسب‌وکار حتما در رابطه با مدیریت زمان و هزینه‌ها و همچنین رسیدن به بیشترین بازدهی سرمایه نگرانی‌هایی دارید. مدیریت خودکار تبلیغات گوگل راهی برای صرف زمان و هزینه کمتر برای مدیریت کمپین‌های گوگل ادز و افزایش بازدهی تبلیغ شما است.

در این مقاله درباره چیستی مدیریت خودکار تبلیغات گوگل، نحوه عملکرد اتوماسیون تبلیغات برای هر کلیک، نحوه ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی خودکار گوگل و استفاده از ابزارهای این حوزه به‌ طور مفصل بحث می‌کنیم. امیدوار هستیم این راهنما برای شما مفید بوده و بتوانید با دردسر کمتر بهترین نتیجه را از تکنیک‌های تبلیغات خودکار بگیرید.

مدیریت خودکار تبلیغات گوگل چیست؟

وقتی که از مدیریت خودکار کمپین‌های گوگل ادز صحبت می‌کنیم؛ منظور استفاده از نرم‌افزار تخصصی و الگوریتم‌ها برای مدیریت و بهینه‌ سازی خودکار تبلیغات این شبکه است. ابزارهای مورد استفاده در این حوزه از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و تصمیم‌ گیری بر اساس قوانین از پیش ‌تعریف ‌شده استفاده می‌کنند.

این ابزارها براساس داده‌های هر لحظه و تجزیه تحلیل‌های پیش‌‌بینی‌کننده، تنظیماتی همچون گزینه‌های زیر را برای شما انجام می‌دهند:

  • هزینه تبلیغات
  • انتخاب کلمه کلیدی
  • محل نمایش تبلیغات

استفاده از این روش تنها چند دقیقه زمان نیاز دارد؛ در حالی ‌که هزینه‌های تبلیغات را پایین آورده و بهره‌وری کارتان را افزایش می‌دهد.

چرا به مدیریت خودکار تبلیغات گوگل نیاز داریم؟

مدیریت خودکار می‌تواند به کسب‌وکار شما برای صرفه‌جویی در وقت، کاهش هزینه‌ها و افزایش نرخ بازگشت سرمایه (ROI) کمک کند. با خودکارسازی بخش‌های مختلف کمپین‌های گوگل ادز می‌توانید تمرکز خود را به فعالیت‌های استراتژیک‌تر، مانند هدف قراردادن مخاطبان و پیام‌رسانی مناسب به آن‌ها معطوف کنید.

مزایای مدیریت خودکار کمپین‌های گوگل ادز

مهم‌ترین مزیت خودکار سازی تبلیغات گوگل، کمک به دستیابی اهداف کمپین تبلیغاتی از مسیری سریع‌تر و مقرون ‌به ‌صرفه‌تر است. اما در ادامه مهم‌ترین مزیت‌های مدیریت خودکار کمپین‌های تبلیغاتی گوگل را برای شما عنوان می‌کنیم:

افزایش نرخ بازگشت سرمایه (ROI)

یکی از مزیت‌های اتوماسیون تبلیغات گوگل نظارت مستمر بر عملکرد کمپین‌ها می‌باشد. بنابراین هزینه پرداختی و محل نمایش آگهی براساس تحلیل‌های دقیق مدیریت می‌شوند. استفاده بهینه از بودجه در جهت رسیدن به بهترین عملکرد تا اندازه‌ای تضمین‌کننده دریافت بیشترین بازدید و تعامل برای کسب‌وکار شما است.

بهره‌وری بیشتر

هنگام استفاده از اتوماسیون تبلیغات گوگل نیازی به تنظیم دستی پیشنهادهای قیمت، انتخاب محل نمایش تبلیغ یا غربال‌ کردن داده‌ها نخواهید داشت. ابزارهای خودکار سازی تبلیغات، عملکرد کلمات کلیدی را برای شما ارزیابی می‌کنند، زمان‌بندی نمایش تبلیغات را تغییر می‌دهند و تبلیغاتی را که عملکرد خوبی ندارند متوقف می‌کنند. مجموعه این فعالیت‌ها باعث بهینه‌شدن کمپین تبلیغاتی و صرفه‌جویی در زمان شما و تیمتان می‌شود.

هدف‌گذاری دقیق‌تر

اتوماسیون با این هدف طراحی شده است تا از داده‌ها برای تنظیم دقیق هدف‌گذاری مخاطبان در لحظه استفاده کند. بنابراین نیازی نیست با مشکلات اصلاح دستی معیارهای هدف‌گذاری درگیر باشید.

خودکارسازی تبلیغات گوگل می‌تواند الگوهایی مانند رفتار کاربر و عادت‌های جست‌وجوی او را تجزیه و تحلیل کند و مطمئن شود تبلیغات شما به کسانی نمایش داده خواهد شد که احتمالاً قصد سفارش محصول و یا خدمات شما را دارند.

کاهش میزان خطاها

همانطور که پیش‌تر به این موضوع اشاره کردیم؛ مدیریت خودکار تبلیغات گوگل وظایفی مانند تعدیل پیشنهادات قیمت و طراحی کمپین‌های تبلیغاتی را ساده می‌کند. درنتیجه خطاهای انسانی را به پایین‌ترین سطح می‌رساند. کمپین‌های شما را در مسیری با کمترین میزان خطا نگه داشته و خطر پرداخت هزینه بیش از حد یا هدف ‌گذاری نادرست را کاهش می‌دهد.

مقیاس‌پذیری بهتر

با معرفی محصولات و خدمات جدید و همچنین توسعه کسب‌وکار، پیچیدگی مدیریت تبلیغات بیشتر می‌شود. در این شرایط، ابزارهای اتوماسیون می‌توانند در مدیریت بهتر کمپین‌ها به شما کمک کنند. این ابزارها به شما کمک می‌کنند تا تبلیغات موثرتری داشته باشید و بدون نگرانی تعداد کاربران بیشتری را هدف قرار دهید.

کمپین های سریع‌تر

همواره شرایطی وجود دارند که در آن‌ها ممکن است کسب‌وکارتان به نقطه‌ای رسیده باشد که نیاز به رشد سریع داشته باشد. خودکار سازی کمپین‌های گوگل ادز برای طراحی تبلیغات بیشتر و بالابردن بهره‌وری در زمان کوتاه به شما کمک می‌کند تا کمپین‌های خود را با قدرت مدیریت کرده و استراتژی‌ها را با استفاده از گزارش‌های لحظه‌ای و تغییرات مداوم ارتقا دهید.

کدام اِلِمان‌ها در تبلیغات گوگل را می‌توان خودکار کرد؟

پروسه راه‌اندازی و اجرای کمپین تبلیغات گوگل فرایندی چندمرحله‌‌ای شامل تحقیق، مدیریت بودجه و گزارش است. در این بخش 5 مولفه مهم گوگل ادز که می‌توانند به ‌صورت خودکار انجام شوند را بررسی می‌کنیم.

1. قیمت پیشنهادی (Bidding)

اگر بخواهید پیشنهاد قیمت را به ‌صورت دستی تنظیم کنید کاری بسیار زمان‌بر و پردرسر پیش رو دارید. تصور کنید نیاز باشد صدها کلمه کلیدی متفاوت که میزان رقابت در هر یک از آن‌ها متفاوت می‌باشد را برای طراحی کمپین‌های سرچ رصد کنید.

بیدینگ هوشمند گوگل ادز

سیستم بیدینگ هوشمند گوگل ادز از داده‌های گزارش‌های لحظه‌ای برای تنظیم خودکار پیشنهادات خود استفاده می‌کند. به ‌عنوان مثال اگر روزهای آخر هفته در روند جستجوی محصول شما پیکی وجود داشته باشد؛ سیستم می‌تواند به‌طور خودکار پیشنهاد قیمت را در این مدت افزایش دهد. بنابراین با وجود این امکان نیاز به نظارت دائمی شما محدودتر می‌شود.

با پیشنهادات قیمت خودکار گوگل ادز می‌توانید مصرف بودجه را بهینه کنید، خطای انسانی را کاهش داده و مطمئن شوید تبلیغات در زمان مناسبی به دست مخاطب هدفتان می‌رسد.

2. محتوای تبلیغاتی

طراحی محتوای تبلیغ یکی از مهم‌ترین بخش‌های طراحی هر کمپین تبلیغاتی می‌باشد. این که بتوانید چندین عنوان، تصویر و یا متن تبلیغاتی را آزمایش کرده تا نهایتا بهترین ترکیب را برای نمایش در کمپین‌های خود انتخاب کنید؛ گزینه کاربردی است که می‌تواند بازده کمپین‌های شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

مدیریت خودکار تبلیغات گوگل در این بخش نیز می‌تواند به ما کمک کند. ابزارهای موجود در این حوزه با تجزیه و تحلیل لحظه‌ای کمپین‌ها می‌توانند مناسب‌ترین ترکیب محتوای تبلیغاتی که بازخورد خوبی از سمت مخاطبان دریافت می‌کند را برای نمایش در تبلیغات طراحی کنند. مثلا در تبلیغات سرچ اگر ترکیبی از تیتر و توضیحات به‌طور مداوم بازخورد بهتری بگیرد؛ به عنوان اولویت نمایش در کمپین‌ها در نظر گرفته می‌شود.

3. مدیریت کمپین تبلیغاتی (Campaign Management)

مدیریت کمپین شامل برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت بر کمپین‌های تبلیغاتی است. برای این هدف شما کلمات کلیدی را انتخاب، پیشنهاد قیمت را تنظیم، محتوای تبلیغاتی را طراحی و عملکرد کمپین را رصد می‌کنید. جالب است بدانید که همه این مراحل با ابزارهای اتوماسیون کمپین‌های گوگل ادز به‌صورت کارآمدتری صورت می‌گیرند.

خودکار سازی تبلیغات گوگل این امکان را به شما می‌دهد تا به ‌طور خودکار عملکرد کمپین را در هر لحظه بررسی کرده و تنظیمات مورد نیاز را بر اساس معیارهای از پیش ‌تعریف‌شده انجام دهید. مثلاً می‌توانید قانونی تعیین کنید که اگر نرخ کلیک یک کمپین تا زیر حد آستانه خاصی کاهش پیدا کرد؛ آن کمپین به ‌صورت خودکار متوقف شود.

4. هدف گیری مخاطبان (Audience Targeting)

یکی از مهم‌ترین کاربردهای خودکار سازی تبلیغات گوگل هدف گیری هوشمند مخاطبان می‌باشد. در واقع این ویژگی تضمین می‌کند که تبلیغ به افرادی نمایش داده خواهد شد که به احتمال زیاد به حوزه کاری شما علاقه‌مند هستند.

مثلا زمانی که داده‌ها مشخص کنند جمعیت جوان با تبلیغات شما بیشتر تعامل می‌گیرند؛ سیستم می‌تواند بودجه تبلیغات شما را برای هدف‌گیری این گروه سنی خاص افزایش دهد. بنابراین با اتوماسیون تبلیغات گوگل، فرایند هدف گیری مخاطبان به شکل بهتری انجام شده و در نتیجه بازده کمپین‌های تبلیغاتی نیز افزایش پیدا می‌کند.

5. گزارش دهی (Reporting)

ارائه گزارش خودکار در گوگل ادز فرایند جمع‌آوری و ارائه داده‌ها از کمپین‌های تبلیغاتی را برای شما آسان‌تر می‌کند. با تولید گزارش در فواصل زمانی مناسب در وقت صرفه‌جویی می‌کنید و احتمال بروز خطای انسانی به هنگام جمع‌آوری و تفسیر داده‌ها را نیز کاهش می‌دهید.

کافی است گزارش‌ اتوماسیون تبلیغات گوگل را برای اول هفته‌ها تنظیم کنید تا بدون دردسر اطلاعات دقیقی در زمان مناسب نسبت به روند پیشرفت کمپین‌ها داشته باشید و در صورت نیاز به سرعت بتوانید اقدامات لازم را انجام دهید.

علاوه‌ بر این موارد، مدیریت خودکار تحقیق کلمات کلیدی براساس بازدید و میزان محبوبیت آن‌ها و اتوماسیون انتخاب صفحه فرود براساس رفتار کاربر از دیگر موارد کاربردی در استفاده از این قابلیت هستند.

ابزارهای کاربردی برای اتوماسیون تبلیغات گوگل

قابلیت‌های کاربردی که در خود پلتفرم گوگل ادز به منظور خودکار کردن کمپین‌ها در اختیار کاربران قرار گرفته‌اند؛ بهترین گزینه‌ها در این حوزه هستند. اما هستند پلتفرم‌های واسطه‌ای که ابزارهای دیگری را در این مورد به کاربران معرفی کرده‌اند.

گوگل ادز یکی از بازیگران اصلی این حوزه است و طیف گسترده‌ای از قابلیت‌ها و گزینه‌های جالب اتوماسیون را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. قابلیت‌هایی همچون بیدینگ هوشمند تبلیغات و یا تبلیغات ریسپانسیو این پلتفرم، از جمله گزینه‌های پرطرفدار در میان تبلیغ دهندگان این شبکه هستند.

بهترین ابزارهای واسطه برای مدیریت خودکار کمپین های گوگل ادز

تقریبا برای هر مرحله از کمپین تبلیغاتی گوگل ابزاری هست. ابزارها از نظر هزینه و پیچیدگی متفاوت هستند. برخی از آن‌ها برای حل مشکلات خاصی طراحی شده‌اند و بعضی دیگر راه حل کاملی برای اتوماسیون و بهینه‌سازی کمپین‌ها ارائه می‌دهند.

گاهی ممکن است یک ابزار برایتان کافی نبوده یا شاید نیاز به استفاده از دو یا چند ابزار برای انجام کار ترکیبی داشته باشید. این موارد برخی از ابزارهای مدیریت هوشمند تبلیغات گوگل می‌باشند:

ابزاری برای یکپارچه‌سازی و گزارش‌دهی خودکار

گزارش‌دهی بخش مهمی از فعالیت‌های مدیریت تبلیغات بوده و باید توجه داشت که زمان زیادی برای جمع‌آوری این گزارش‌ها و دیتاهای موجود نیاز است.  خودکار سازی سیستم‌های گزارش‌دهی می‌تواند به سریع و کارآمدتر شدن این فرآیند کمک کند.

Swydo، Reporting Ninja و Report Garden چند نمونه پلتفرم گزارش‌دهی و نظارت خودکار بر کمپین‌های تبلیغات کلیکی هستند که با گوگل ادز و شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های مختلف ادغام می‌شوند.

WordStream

ورد استریم مجموعه‌ای از نرم‌افزار‌های کاربردی در حوزه تبلیغات کلیکی را به کاربران ارائه کرده و انتخاب خوبی برای کسب‌وکارهای کوچک و آماده ورود به تبلیغات گوگل می‌باشد. این پلتفرم طیف وسیعی از ابزارهای رایگان دارد که بهبود عملکرد تبلیغات کلیکی را آسان می‌کند، ازجمله بررسی عملکرد کمپین‌های گوگل ادز و ابزار تحقیق کلمات کلیدی.

 گوگل ادز ادیتور برنامه رایگان قابل دانلودی است که مدیریت کمپین‌ها را به ‌صورت آفلاین و ویرایش انبوه آسان می‌کند. اگرچه این ابزار برای مدیریت تبلیغات گوگل عالی است؛ اما ادغام‌های زیادی را ارائه نکرده و دارای یک سری از محدودیت‌ها می‌باشد.

Semrush PPC Toolkit

این ابزار به عنوان گزینه‌ای مناسب برای برنامه‌ریزی کمپین، تحقیق کلمات کلیدی و ارزیابی رقبا به شمار می‌آید. برخی از ویژگی‌های آن شامل تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی و رصد عملکرد کمپین‌های تبلیغاتی می‌باشد.

ریسک های اتوماسیون تبلیغات گوگل

درست است که مدیریت خودکار تبلیغات گوگل مزیت‌های زیادی برای تبلیغ دهندگان به همراه دارد؛ اماریسک‌هایی در این مورد نیز وجود دارند که برخی از مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر می‌باشند:

افزایش ترافیک بدون کیفیت

گوگل اطلاعات دقیقی درباره محل نمایش تبلیغات یا افرادی که آن‌ها را می‌بینند در اختیار کاربران قرار نمی‌دهد. بنابراین خطر رشد ترافیک بدون کیفیت که سودی برای تبلیغ دهندگان ندارد برای ابزارهای اتوماسیون وجود دارد.

 محتوای تولید شده توسط انسان یا ربات

متن جذاب و تعامل ‌برانگیز به ‌ویژه در بازارهای رقابتی بر روی عملکرد تبلیغات گوگل تاثیر زیادی دارد. یک متن تبلیغاتی تاثیرگذار و جذاب باعث جلب توجه مخاطبان می‌شود. در حال حاضر ابزارهای هوشمند تولید محتوا نمی‌توانند مانند یک نویسنده احساسات را در متن‌های خود وارد کنند. با توجه به این موضوع می‌توان عنوان کرد که تولید محتوا با هوش مصنوعی هنوز راه درازی دارد تا به تجربه انسانی نزدیک شوند.

تولید محتوا تبلیغاتی با هوش مصنوعی

نیاز به نظارت

با وجود اینکه صحبت از خودکار سازی فرایند تبلیغات است؛ اما این ابزارها همچنان نیاز به نظارت فردی متخصص دارند. هنوز هم برای تسک‌هایی همچون تعیین استراتژی‌های قیمت‌گذاری و سایر تنظیمات کمپین‌ها نیاز به استفاده از تکنیک‌های خلاقانه، تصمیم‌گیری درست و تعیین ساختار متناسب با اهداف کسب‌وکار هست.

ترفندهای مدیریت خودکار تبلیغات گوگل

اکنون که با خودکار سازی کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادز آشنا شده، مزایا و ریسک‌های آن را بیان کردیم؛ وقت آن رسیده است تا از یک سری ترفندها به منظور بهره‌وری بیشتر از این قابلیت جذاب گوگل ادز استفاده کنیم.

گام اول: اهداف شفافی داشته باشید

برای تعیین اهداف کمپین‌های گوگل ادز باید نرخ بازگشت هزینه تبلیغات (ROAS) خود را بدانید. آگاه باشید که برای به ‌دست‌ آوردن مشتری جدید چقدر باید هزینه کنید و اهداف کمپین تبلیغاتی خود را به ‌طور دقیق مشخص کنید. در این مورد پیشنهاد ما به شما این است تا اهداف تبلیغاتی خود را واقع گرایانه و قابل دستیابی تعیین کنید.

گام دوم: برای جمع‌آوری داده‌ها صبور باشید

ممکن است مدتی زمان نیاز داشته باشید تا به طور کامل نحوه عملکرد ابزارهای اتوماسیون تبلیغات گوگل را درک کنید. بنابراین باید به این ابزارها فرصت دهید تا توانایی خود را به شما ثابت کنند. البته که در این مورد باید بر حساب هزینه‌ها نظارت کنید؛ ولی اگر نتایج اولیه تا حدودی رضایت‌بخش بودند می‌توان نتیجه گرفت که در ماه‌های بعدی نیز نتایج خوبی می‌توانید از کمپین‌های خود بگیرید.

گام سوم: از ابزارهای اتوماسیون برای خودکارسازی گزارش استفاده کنید

با توجه به مدت زمان لازم برای دستیابی به نتیجه، تهیه گزارش از تغییرات در حال ‌اجرا اهمیت زیادی دارد. اگر برای گزارش گیری کمپین‌های خود از ابزارهای واسطه استفاده می‌کنید؛ اطمینان حاصل کنید که امکان ادغام با پلتفرم گوگل ادز را داشته باشند.

گام چهارم: محتوا تبلیغاتی تولید‌شده توسط هوش مصنوعی را آزمایش کنید

همواره توصیه شده است تا تمام پروسه تولید محتوا را به هوش مصنوعی واگذار نکنید؛ اما حقیقت این است که امروزه نمی‌توان از نقش پررنگ این ابزارها در مبحث تولید محتوا گذر کرد و برخی از آن‌ها گزینه‌های کاربردی هستند که در مواقع حساس به کمک کارشناسان تولید محتوا آمده‌اند.

هوش مصنوعی می‌تواند خیلی سریع مجموعه‌ای از تیترهای تبلیغاتی را برایتان آماده کند. این متن‌ها می‌توانند شروعی برای کار نویسنده‌ها در پروسه تولید محتوا تبلیغاتی باشند. در این مورد پیشنهاد ما این است تا بهترین نمونه‌ها را در برابر متن‌های تولیدشده توسط نویسنده بگذارید و نتیجه تست‌ها را ارزیابی کنید.

گام پنجم: استراتژی‌های بیدینگ هوشمند را امتحان کنید

سازگاری کمپین‌های تبلیغاتی با مخاطبان هدف و تحقیق کلمات کلیدی فاکتورهای بسیار مهمی در تبلیغات گوگل هستند؛ اما پیشنهاد درست قیمت تبلیغ هم اهمیت دارد. قیمت خیلی بالا هزینه‌های نهایی تبلیغات را افزایش می‌دهد و هزینه خیلی کم نیز با ریسک دیده نشدن تبلیغات توسط مخاطبان همراه است. بنابراین اگر به فکر قیمت‌ گذاری خودکار تبلیغات گوگل هستید؛ می‌توانید از این دو فاکتور استفاده کنید:

  • حداکثر کلیک ( برای هدایت ترافیک به سایت عالی است)
  • CPA هدف (برای هر تبدیل چقدر می‌خواهید هزینه کنید؟)

سخن پایانی

مدیریت خودکار تبلیغات گوگل از قابلیت‌‌های جذابی است که به لطف استفاده از فناوری هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ در اختیار کاربران قرار گرفته است. این قابلیت در کنار مزیت‌های کاربردی که دارد؛ دارای یک سری از ضعف‌ها نیز می‌باشد. بنابراین به هنگام استفاده از این قابلیت‌ها و ابزارها، پیشنهاد می‌کنیم ریسک‌های استفاده از آن‌ها را نیز در نظر بگیرید.

منبع

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.