معرفی جمنای پیشرفته‌ ترین مدل هوش مصنوعی گوگل | Gemini AI

معرفی جمنای؛ پیشرفته‌ ترین مدل هوش مصنوعی گوگل | Gemini AI

جمنای (Gemini) یا هوش مصنوعی گوگل، جانشین گوگل بارد و رقیب محصولات کمپانی OpenAi است که آوازه قابلیت‌های منحصر به فردش به عنوان یک دستیار هوشمند و همه‌چیزدان همه جا پیچیده است. درست است که از جمنای به عنوان جایگزین بارد یاد می‌شود؛ اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که این غول بزرگ دنیای هوش مصنوعی قابلیت‌هایی دارد که به هیچ عنوان نمی‌توان آن‌ها را با ربات چت هوشمند سابق گوگل مقایسه کرد.

 جمنای گوگل چیست؟

جمنای بزرگ‌ترین مدل LLM هوش مصنوعی است که کمپانی گوگل آن را ارائه کرده است. هوش مصنوعی گوگل جمنای مجموعه‌ای از مدل‌های زبانی بزرگ یا Large Language Models (به اختصار LLM) است که این مدل زبانی به مدل‌های آموزشی این ماشین نظیر جستجوی درختی و یادگیری تقویتی اشاره دارد.

جمنای گوگل چیست

جمنای که خروجی و حاصل کار دو آزمایشگاه بزرگ گوگل به نام‌های GOOGLE DEEP MIND و GOOGLE RESEARCH است؛ در سر دارد به بزرگ‌ترین هوش مصنوعی گوگل تبدیل شده و به محصولات و سرویس‌های گوگل قدرت بدهد. جالب است بدانید که هم اکنون کاربران می‌توانند در خدماتی همچون تبلیغ در گوگل، تبلیغ در یوتیوب و یا گوگل درایو از قابلیت‌های کاربردی این هوش مصنوعی استفاده کنند.  

جمنای چگونه کار می‌کند؟

جمنای مجموعه مدل زبانی بزرگ است؛ این ماشین‌ها برنامه‌های کامپیوتری هستند که مقادیر زیادی از تصاویر، متون و دیتا برای یادگیری به آن‌ها داده می‌شود.

این هوش مصنوعی دست از یادگیری برنمی‌دارد و همیشه در حال یاد گرفتن است. به همین دلیل دیتایی قابل اعتمادتر از دیگر مدل‌های هوش مصنوعی‌ دارد که یادگیری آن‌ها در بازه زمانی مشخصی متوقف شده است.

جمنای گوگل قدرت تجزیه، تحلیل و درک دارد. علم و یادگیری او شبیه به مدل یادگیری انسان است. این هوش مصنوعی قدرتمند می‌تواند اطلاعات مختلف را درک کند، بعد از تجزیه و تحلیل آن‌ها را به هم ربط دهد و از انباشت این دیتا، دیتای جدید خلق کند.

این هوش مصنوعی حتی می‌تواند خلاق هم بوده و دست به ساخت ایده‌های جدید بزند. دقیقا به همین دلیل است که به عقیده بسیاری از کارشناسان، جمنای گوگل یکی از ارکان اساسی فناوری هوش مصنوعی در آینده خواهد بود.

به عنوان مثال ما از جمنای خواستیم تا در وصف جی ادز شعری بسراید. پاسخ این هوش مصنوعی به این درخواست برای ما بسیار جالب بود:

هوش مصنوعی گوگل

 مدل‌های مختلف جمنای گوگل

جمنای در سه مدل ارائه شده است:

  • مدل اولترا (ultra): اولترا مدل اصلی و پیشرفته‌ترین مدل جمنای گوگل است که برای کارهای سنگین مثل طراحی‌های پیچیده طراحی شده است.
  • مدل پرو (pro): پرو ورژن سبک‌تری از اولترا است. این ورژن می‌تواند از طراحی پشتیبانی کند اما به اندازه اولترا دقت ندارد.
  • مدل نانو (nano): نانو ساده‌ترین مدل عرضه شده از جمنای گوگل است. این نسخه بر روی موبایل قابل دسترس است.

 تفاوت جمنای با سایر مدل‌های هوش مصنوعی

چیزی که جمنای گوگل را متمایز می‌کند نه مهارت آن در واژه‌ها، که قابلیت‌های چندوجهی آن است. در ادامه، این مدل هوش مصنوعی را با سایر هوش مصنوعی‌های ارائه شده مقایسه می‌کنیم:

چند وجهی بودن در مقایسه سایر هوش مصنوعی‌ها

چیزی که جمنای را در عرصه پر ازدحام هوش‌مصنوعی متمایز می‌کند، آن دسته از قابلیت‌های چندوجهی است که به قلمرو درک و تولید متن محدود نمی‌شود. جمنای توانایی تحلیلی خود را به گونه‌ای گسترش داده که شامل تفسیر تصاویر، ‌متن و حتی کد شده و طیف کاربردهای گسترده‌ای را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. این عملکرد چند وجهی به کاربران اجازه می‌دهد تا طیف گسترده‌تری از برنامه‌ها، از تولید محتوا گرفته تا تجزیه و تحلیل داده‌های پیچیده را بررسی کنند.

منظور از چند وجهی بودن هوش مصنوعی Gemini چیست؟

هوش مصنوعی جمنای می‌تواند هر نوع پرامپتی نظیر متن، تصاویر، موسیقی، کدهای برنامه‌نویسی و موارد دیگر را به‌ راحتی درک کرده و درباره آن با کاربران گفتگو کند. این نوع از ابزارهای هوش مصنوعی به عنوان مدل‌های چندوجهی یا همان MultiModal شناخته می‌شوند. این مفهوم در واقع چیزی بسیار فراتر از مدل‌های پیشین است؛ چون مدل‌های قبلی درک درستی از پرامپت‌های تصویری یا ویدیویی نداشتند. این تکنولوژی آینده هوش مصنوعی است، چون می‌تواند بدون توجه به این که فرمت اطلاعات ورودی چیست؛ به صورت آنی به اطلاعاتی که از جهان بیرون می‌آید خیلی زود پاسخ دهد.

یادگیری آنلاین در مقایسه با chat GPT

یادگیری جمنای مثل سایر مدل‌های هوش مصنوعی آفلاین نیست. مثلا در مورد چت جی‌پی‌تی، این هوش مصنوعی به اینترنت متصل نبوده و دیتاهایی که به کاربران ارائه می‌کند؛ در سال 2021 بسته می‌شود. چت جی‌پی‌تی از آخرین اتفاقات سال اخیر هیچ دیتایی ندارد. مثلا اگر در مورد درگیری اخیر ایران و اسرائیل از آن بپرسید؛ احتمالا هیچ دیتای برای شما نداشته باشد. چرا که یادگیری او بسته شده و او همه خروجی و پاسخ سوالات کاربران را با اسکن دیتا تا سال 2021 تحویل می‌دهد. این در حالی است که جمنای اطلاعات خود را به صورت به روز و آنلاین در اختیار کاربران قرار می‌دهد. جالب است بدانید که این هوش مصنوعی به جدید ترین دیتاهای منتشر شده در بستر اینترنت نیز دسترسی دارد.

آیا استفاده از جمنای رایگان است؟

جمنای دو نسخه رایگان و پولی دارد. ورژن اولترا این هوش مصنوعی پولی است اما دو نسخه دیگر آن به صورت رایگان در دسترس کاربران قرار گرفته‌اند. البته در نسخه رایگان جمنای گوگل نیز می‌شود اکثر درخواست‌ها را پیاده و اجرا کرد. اما اگر نیاز به انجام کارهای پیچیده مثل ساخت و ادیت تصاویر دارید؛ باید نسخه پولی آن را تهیه کنید.

جمنای و تبلیغات گوگل ادز

اگر با تبلیغات گوگل و پلتفرم گوگل ادز آشنا باشید؛ احتمالا نام کمپین‌های پرفورمنس مکس گوگل ادز را شنیده باشید. این کمپین که به نام‌های «نهایت عملکرد» یا «تمام قوا» نیز خوانده می‌شود؛ در پی استفاده از تمام روش‌ها برای تاثیر حداکثری روی مخاطبان است. کسب‌وکارها با استفاده از این تبلیغات می‌توانند محصولات و یا خدمات خود را در پلتفرم‌های مختلفی همچون سرچ گوگل، یوتیوب و یا شبکه دیسپلی گوگل ادز به کاربران معرفی کنند.

با همه این حرف‌ها علی‌رغم پتانسیل زیادی که این نوع کمپین دارد؛ پرفورمنس مکس (Performance Max) زمان و هزینه زیادی از تبلیغ کننده می‌گیرد. و این‌جا دقیقاً همان جایی است که هوش مصنوعی جمنای وارد عمل می‌شود و قوانین بازی را تغییر می‌دهد. پرفورمنس مکس حالا می‌تواند با تکیه بر قابلیت‌های هوش مصنوعی در زمان و هزینه صرفه‌جویی کرده و عملکرد خود را بهبود ببخشد.

جمنای؛ مدیریت هوشمند کمپین‌ها

جالب است بدانید که جمنای امکانات بسیار کاربردی در مدیریت کمپین‌های گوگل ادز داشته که کار کاربران برای تبلیغ در این پلتفرم را بسیار آسان تر کرده است. برخی از کاربردهای جمنای در مدیرت تبلیغات گوگل به شرح زیر می‌باشند:

همکاری‌های گسترده با پلتفرم‌های متنوع

چندی پیش گوگل از همکاری هوش مصنوعی جمنای با کانوا (Canva) خبر داد. کانوا اپلیکیشن طراحی است که ادغام آن با کمپین پرفورمنس مکس گوگل ادز، نویدبخش آسان شدن ساخت تصاویر و تسهیل طراحی قالب‌های جدید است.

امکانات پیشرفته تولید ویدئو

یکی از قابلیت‌های کاربردی که جمنای برای طراحی محتوای تبلیغاتی در اختیار کاربران قرار داده است؛ امکان تولید محتوای ویدئویی خلاقانه و با استفاده از قالب‌های متنوع است. در این مورد کاربران می‌توانند در اکانت گوگل ادز خود، از این قابلیت استفاده کرده و محتوای ویدئویی خلاقانه‌ای را برای کمپین‌های دیسپلی و یا پرفورمنس مکس خود طراحی کنند.

بهبود کیفیت متن

انتظار می‌رود ادغام هوش مصنوعی جمنای با کمپین‌های پرفورمنس مکس گوگل ادز کیفیت متون در این نوع کمپین را افزایش دهد. در آخرین آپدیت این هوش مصنوعی پیشرفته گوگل تا زمان نگارش این مقاله امکان ایجاد عناوین طولانی با جمنای گوگل وجود دارد. بدیهی است که در آپدیت‌های جدید قطعا آپشن‌های متفاوتی ارائه خواهد شد.

جمنای؛ دستیار هوشمند همه فن حریف

به طور خلاصه، جمنای از قدرتمندترین هوش مصنوعی‌های مولد معرفی شده است که به شکل خارق‌العاده‌ای درک و خلاقیت دارد. ادغام بین هوش مصنوعی گوگل (Gemini) و پرفورمنس مکس (Performance Max) برای بازاریابان دیجیتال قابل توجه است و انتظار می‌رود که به ایجاد کمپین‌های کارآمدتر و هوشمندتر از همیشه کمک کند.

منبع

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.