کلیک فیک گوگل ادز چیست؟

کلیک فیک گوگل ادز چیست؟ | 0 تا 100 نکات Click Fraud

تعداد کلیک در گوگل ادز معقوله‌ی بسیار مهمی است. وقتی شخصی روی تبلیغ شما کلیک می‌کند؛ حتی اگر به وب‌سایت شما وارد نشود، گوگل ادز آن را یک کلیک حساب می‌کند و تعداد این کلیک‌ها کمک می‌کنند تا متوجه شویم تبلیغ مورد نظر چقدر برای افرادی که آن را می‌بینند جذاب است. هر چه تعداد این کلیک‌ها بالاتر باشد؛ از نظر بازدید و همچنین مالی به نفع شخص تبلیغ‌کننده است. اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چه تعداد از این کلیک‌ها توسط انسان‌های واقعی و به صورت ارگانیک انجام می‌شود؟ شاید شما هم در مورد کلیک فیک گوگل ادز یا همان Click Fraud شنیده باشید و کنجکاو باشید که بدانید این کلیک‌های هرز دقیقا چه هستند و چگونه کار می‌کنند؟

در این مقاله سعی داریم نگاهی عمیق به مقوله کلیک فیک تبلیغات گوگل داشته باشیم. در ادامه توضیح خواهیم داد که کلیک فیک گوگل ادز چیست و با انواع مختلف آن و همچنین آسیب‌های آن آشنا خواهیم شد.

کلیک فیک گوگل ادز

مدتی است که تبلیغات در گوگل به خصوص در میان کسب‌وکارهای ایرانی به یکی از گزینه‌های محبوب تبلیغاتی تبدیل شده است. از کسب‌وکارهای نوپا گرفته تا برندهای مطرح بازار، همه از این روش استفاده می‌کنند تا بیشتر دیده شده و میزان فروش خود را افزایش دهند.

با توجه به اینکه روزانه بیش از 4 میلیارد نفر در جهان از اینترنت استفاده کرده و هر ساله نزدیک به 2 میلیارد نفر به صورت آنلاین خرید خود را انجام می‌دهند؛ برای همه‌ی کسب و کارها مهم است که نتیجه خوبی از کمپین‌های گوگل ادز خود بگیرند.

برای اینکه گستردگی تبلیغات گوگل را ملموس‌تر حس کنید، بهتر است بدانید که روزانه بیش از 8.5 میلیارد جستجو در گوگل انجام می‌شود و حجم عظیمی ترافیک و پول در حال جابجایی است. اما متاسفانه همین امر باعث شده تا گوگل ادز هدف آشکاری برای کلاهبرداری باشد.

کلیک فیک گوگل ادز

کلیک فیک تبلیغات گوگل ادز یک تکنیک کلاهبرداری است که به منظور افزایش کاذب تعداد کلیک‌های یک تبلیغ انجام می‌شود. معمولا پشت این کلاهبرداری دو انگیزه وجود دارد:

  • تبلیغ‌ دهندگان در تلاش هستند تا با افزایش هزینه‌های رقبای خود و برآورده کردن سقف بودجه‌شان در همان روزهای اول به نوعی رقبای خود را از میدان حذف کنند.
  • تبلیغ دهندگان روی تبلیغات نمایش داده شده در سایت خود کلیک می‌کنند تا درآمد بیشتری کسب کنند.

انواع کلیک های تقلبی در کمپین های تبلیغاتی گوگل!

برای بالا بردن کلیک هرز معمولا روش‌های زیادی بکار برده می‌شود که برخی از آنها در ادامه نام برده شده است:

ربات‌ و خزنده‌ وب

کلیک فیک تبلیغات گوگل ادز توسط ربات، پیشرفته‌ترین شکل کلاهبرداریِ کلیک فیک در تبلیغات گوگل می‌باشد. این ربات‌ها با این هدف طراحی شده‌اند تا از رفتار انسان‌ها تقلید کنند و از تکنیک‌های پیچیده‌ای برای پنهان کردن IP خود استفاده می‌کنند. به همین دلیل این ربات‌ها چالش‌برانگیزترین شکل کلیک‌های جعلی هستند و شناسایی آن‌ها بسیار سخت است.

جمع سپاری (Crowdsourcing)

کلیک فیک تبلیغات گوگل ادز توسط جمع سپاری یکی از قدیمی‌ترین، ساده‌ترین و آشکارترین نوع کلیک‌های هرز است. در این روش، ناشر یک سایت با صراحت از بازدیدکنندگان سایت می‌خواهد که روی تبلیغات کلیک کنند. آنها اغلب این کار را با درخواست از بازدیدکنندگان سایت انجام می‌دهند. تحت این عنوان که «با کلیک روی این تبلیغات از این سایت حمایت کنند» و به ازای هر کلیکی که انجام می‌شود؛ درآمدی از پلتفرم Google Adsense دریافت می‌کنند. این روش توسط گوگل کاملا ممنوع است؛ زیرا این کلیک‌ها به هیچ وجه از روی علاقه و نیازمندی بازدیدکنندگان نبوده و از روی اجبار است.

کلیک فارم

یکی از شدیدترین انواع کلیک هرز استفاده از کلیک فارم (click farm) است. در این روش به افراد در ازای کلیک کردن روی تبلیغات پول پرداخت می‌شود. افرادی که برای انجام این کار استخدام می‌شوند؛ معمولاً در کشورهای جهان سوم یا در حال توسعه زندگی می‌کنند که میزان بیکاری بسیار بالا و حقوق دریافتی پایین است.

کلیک فیک چه آسیبی به تبلیغات گوگل ادز می‌رساند؟

در دنیای پیچیده تبلیغات آنلاین، کلیک فیک در تبلیغات گوگل یک مهمان ناخوانده‌ است که ریتم کارهای تبلیغاتی را مختل کرده و تبلیغ کنندگان را از چندین جهت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

جاب است بدانید که 72 درصد از کل بودجه‌های بازاریابی کسب‌وکارها در بخش بازاریابی دیجیتال هزینه می‌شود و سهم رسانه‌های آفلاین در سال‌های اخیر افت شدیدی داشته است. در نتیجه بازاریابی آنلاین نه تنها اولین انتخاب برای تبلیغ‌کنندگان است؛ بلکه هدف اصلی کلاهبرداران نیز خواهد بود.

متاسفانه کلیک‌ فیک در گوگل ادز می‌تواند عواقب گسترده‌ای برای تبلیغ کنندگان داشته باشد. چند نمونه از این عواقب را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

زیان‌ مالی

معمولا اولین کاری که هر کسب و کاری انجام می‌دهد سرمایه گذاری در بازاریابی و تبلیغات است. متاسفانه با کلیک‌های فیک تمام تلاش‌ و زحمات کمپین تبلیغاتی آنها از بین می‌رود، بهره وری کلی تجاری آنها کاهش پیدا کرده و رسیدن به اهداف تجاری چالش برانگیز می‌شود. موردی که موجب شکل گرفتن ضرر مالی گسترده‌ای برای کسب‌وکارها می‌شود.

WebFX تخمین می‌زند که یک کسب و کار معمولی چیزی بین 1000 تا 10000 دلار در ماه برای تبلیغات گوگل هزینه می‌کند. حال تصور کنید که به طور متوسط 14 درصد از این کلیک‌ها جعلی هستند. اساساً به ازای هر 1000 دلاری که هزینه می‌شود، 140 دلار آن هدر می‌رود.

ROI کاهش می‌یابد

ROI در حقیقت معیاری است که برای ارزیابی کارایی یک سرمایه گذاری یا مقایسه کارایی چندین سرمایه گذاری استفاده می‌شود. با افزایش تعداد کلیک‌های فیک و افزایش هزینه‌ها، بازگشت سرمایه (ROI) شما کاهش می‌یابد.

تغییر در شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)

کلیک فیک در تبلیغات گوگل می‌تواند معیارهای کلیدی مانند نرخ کلیک (CTR)، نرخ تبدیل و معیارهای تعامل را مخدوش کند. در نتیجه ارزیابی دقیق عملکرد واقعی کمپین‌های تبلیغاتی برای تبلیغ‌کنندگان غیرممکن می‌شود و بهینه‌سازی و بهبود استراتژی‌هایشان چالش برانگیز خواهد بود.

عدم اعتماد تبلیغ‌ دهندگان به تبلیغات گوگل

از مباحثی همچون ضرر مالی، کاهش نرخ ROI و شاخص‌های کلیدی عملکرد که گذر کنیم؛ می‌توانیم به این موضوع بپردازیم که در گوگل ادز، انگیزه کسب‌وکارها برای تبلیغ کردن بر اعتماد استوار است. اگر تبلیغ‌ کنندگان به این نتیجه برسند که بخش قابل توجهی از بودجه آن‌ها با کلیک‌های تقلبی به هدر می‌رود؛ ممکن است اعتماد خود را به اثربخشی تبلیغات گوگل از دست داده و دیگر تمایل نداشته باشند تا در این پلتفرم سرمایه گذاری کنند.

چگونه می‌توان از دریافت کلیک‌های فیک تبلیغات گوگل ادز جلوگیری کرد؟

گزینه‌های مختلفی همچون استفاده از تبلیغات ریمارکتینگ یا ابزارهای تشخیص کلیک فیک از جمله مهم‌ترین روش‌های جلوگیری از دریافت کلیک‌های هرز هستند. ابزارهای تشخیص کلیک فیک با شناسایی آی‌پی های تکراری، اکانت‌هایی که کلیک هرز بر روی تبلیغات شما می‌رنند را شناسایی کرده و کلیک‌های آن‌ها را حساب نمی‌کنند.

این ابزارها یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش بازدهی کمپین‌های تبلیغاتی و جلوگیری از هدررفت سرمایه کاربران می‌باشند. چنانچه قصد دارید از ابزارهای تشخیص کلیک فیک برای بازدهی تبلیغات گوگل ادز خود استفاده کنید؛ می‌توانید با کارشناسان جی ادز در ارتباط باشید تا شما را در این مورد راهنمایی کنند.

آیا گوگل میتواند کلیک های فیک را تشخیص دهد؟

تیم تخصصی گوگل ادز حساسیت بالایی در مورد کیفیت ترافیک‌های دریافتی کاربران خود داشته و با استفاده از بازبینی‌ کیفیت تبلیغ به صورت زنده، فیلترهای خودکار، فناوری ماشین لرنینگ و تحقیقات عمیق برای شناسایی و فیلتر کردن، سعی دارد تا هرچه بیشتر فعالیت‌های نامعتبر و تقلبی را شناسایی کند.

تشخیص کلیک فیک توسط گوگل

تیم جهانی گوگل متشکل از دانشمندان داده، مهندسان و محققان، به طور مداوم ترافیک‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کند تا از پرداخت هزینه‌های تبلیغاتی برای هر کلیک‌، ایمپرشن یا تعاملات نامعتبر جلوگیری کند. کاربرانی که قصد تقلب در تبلیغات گوگل را داشته باشند شناسایی شده و جریمه‌های سنگینی برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.

گوگل از فیلترهایی استفاده می‌کند تا بین فعالیت کاربران واقعی و فعالیتی که ممکن است برای تبلیغ‌ کنندگان خطرآفرین باشد؛ تمایز قائل شود و برای محافظت از تبلیغ‌کنندگان در برابر ترافیک نامعتبر به رویکردی چند بخشی و ظریف متکی است. با اینکه این رویکرد بسیار پیچیده است اما در ادامه چند نمونه از مواردی که گوگل ممکن است آن‌ها را کلیک‌ نامعتبر در نظر بگیرد آورده شده است:

  • کلیک‌های دستی که به منظور افزایش هزینه‌های تبلیغاتی شما یا افزایش سود برای صاحبان وب‌سایت میزبان تبلیغات انجام می‌شود.
  • کلیک‌های انجام شده توسط ابزارهای کلیک خودکار، ربات‌ها یا سایر نرم‌افزارهای فریبنده.
  • کلیک‌های تصادفی که هیچ ارزشی برای تبلیغ‌ کننده ندارند.

در این مسیر، گوگل سه مورد را زیر نظر دارد:

  • آدرس آی پی
  • زمان تعامل
  • تعاملات تکراری

سیستم هوشمند گوگل ادز پس از تجزیه و تحلیل انواع مختلفی از الگوهای تعاملی، تلاش می کند تا در نهایت کلیک‌های نامعتبر را فیلتر کنند.

سخن پایانی

در تبلیغات گوگل ادز، کلیک‌ها نقش بسیار مهمی داشته و به همین دلیل بستر مناسبی برای کلاهبردان و شکل گیری کلیک‌های فیک است. همواره باید این احتمال را در نظر بگیرید که کلیک‌های فیک ممکن است درگیر کمپین‌های تبلیغاتی شما نیز شده و نرخ بازدهی آن‌ها را پایین آورد.

در این مقاله سعی کردیم توضیحی از مبحث کلیک فیک گوگل ادز برای شما فراهم کرده تا بتوانید با شناسایی این کلیک‌ها، از هدررفت سرمایه خود جلوگیری کرده و تجربه خوبی از تبلیغات در گوگل داشته باشید.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.