چگونه مشتری اینترنتی جذب کنیم؟

چگونه مشتری اینترنتی جذب کنیم؟ (تکنیک‌ها و ترفندها)

فروش در عصر ارتباطات شرکت کردن در مسابقه‌ای برای نمایش خود است. برای شرکت در این نمایش، مهم است که بدانید چه زمانی، چطور، چگونه و کجا خود را نشان دهید. 

از همین رو داشتن استراتژی فروش اینترنتی برای افزایش مشتری، شبیه به چراغ قوه‌ای مسیر پرپیچ و خم فروش را روشن خواهد کرد. در ادامه به بررسی انواع استراتژی فروش برای جذب مشتری اینترنتی خواهیم پرداخت. 

در این مقاله یاد می‌گیریم:

  • چگونه از گوگل برای افزایش فروش خود کمک بگیریم؟
  • چگونه از دایرکتوری‌ها برای جذب مشتری اینترنتی بهره ببریم؟
  • چگونه با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مشتری اینترنتی جذب کنیم؟

اگر قصد فروش اینترنتی دارید؛ پیش از هر کار دیگری سایت خود را راه بیندازید. وبسایت شما در واقع همان مغازه شما است که آدرسش در لینکی که با بقیه شیر می‌کنید تعبیه شده است. برای افزایش فروش اینترنتی از طریق وبسایت استراتژی‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه برخی از آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

کمپین گوگل ادز ران کنید

گوگل دستیار ویژه‌ای در فروش است. بخش مهمی از درآمد این غول فناوری از تبلیغات حاصل می‌شود. به همین منظور شما می‌توانید با همکاری گوگل برند خودتان را تبلیغ کنید. 

درآمد گوگل از تبلیغات

اگر به تصویر بالا دقت کنید مشاهده می‌کنید که در سال 2023 درآمد تبلیغات گوگل به 237.86 میلیارد دلار رسیده است. این مورد حاکی از تعداد کاربران بالا گوگل ادز و ثمربخش بودن آن در جذب مشتریان دارد.

دقت کنید که گوگل ادز کانال فروش شما خواهد بود. یعنی این گزینه، درست در زمانی که محصول یا خدمت شما آماده ارائه است؛ به دردتان خواهد خورد. البته گوگل ادز صرفا روی فروش شما تاثیر نخواهد گذاشت و فاکتورهایی مثل آگاهی از برند، سئو و مارکتینگ را نیز تقویت خواهد کرد. پس به مردم نشان دهید وجود دارید.

تبلیغات گوگل ادز

تقریبا خرید نیمی از مردم با سرچ کردن شروع می‌شود.

مشتریان دوست دارند پیش از تصمیم قطعی از انواع مدل، قیمت‌ها، فروشگاه‌های موجود و… باخبر شوند. اینجا است که تبلیغات در گوگل می‌تواند کاری کند که هر سرچ و هر کلیک در این موتور جستجو به فروش محصولات و خدمات شما منجر شود.

انواع کمپین گوگل ادز:

تبلیغات گوگل انواع مختلفی دارد. بسته به نوع محصول، خدمت یا هدفی که دارید؛ می‌توانید از یکی از کمپین‌های مختلف گوگل ادز استفاده کنید:

  • کمپین شبکه سرچ یا جستجو – Search Network Campaigns
  • کمپین شبکه دیسپلی یا نمایشی – Display Network Campaigns
  • کمپین دیسکاوری- Discovery Campaign
  • کمپین شاپینگ – Shopping Campaign
  • کمپین ویدیویی – Video Campaigns
  • کمپین اپلیکیشن – App Campaigns

هر کدام از انواع کمپین‌های تبلیغاتی گوگل برای یک هدف خاص طراحی شده‌اند. به طور مثال:

  • ترافیک وب سایت: کمپین‌های سرچ، دیسپلی، ویدیو و شاپینگ
  • فروش: کمپین‌های شاپینگ، دیسپلی و سرچ
  • توسعه برند: کمپین های ویدیو و دیسپلی
  • افزایش نصب اپلیکیشن: کمپین اپلیکیشن

سئو: بازار روزانه 8.5 میلیاردی!

از آنجا که اولویت گوگل راحتی کاربران است؛ باید به این موتور جستجو ثابت کنید که مطالب مفیدی دارید و به خوبی می‌توانید به سوالات و نیاز کاربرانی که وارد سایت شما می‌شوند پاسخ دهید.

سئو چیز عجیب و غریبی جز این نیست که کاربران تجربه خوبی از استفاده از سایت شما داشته باشند. در این صورت است که گوگل شما را سایت مناسبی تشخیص خواهد داد و با دادن رتبه به وبسایت شما به دیده شدن کسب و کارتان کمک خواهد کرد.

بدیهی است که اکثر کلیک‌ها به وبسایت‌های اول و دوم صفحه نمایش مخاطب اختصاص دارد. برای اینکه رتبه خوبی در موتورهای جستجو بگیرید باید اقداماتی را انجام دهید که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم: 

 با کلمات کلیدی حوزه خود ترافیک بگیرید

به عنوان فروشنده یا ارائه دهنده خدمات، خودتان را خبره و مرجع حوزه کاری خود نشان دهید. همه علم‌تان را به کار ببندید و سعی کنید در مورد موضوعات مربوط به کسب و کارتان مقاله‌های آموزشی بنویسید.

در این مورد مهم است که جست و جوی کلمات کلیدی خود را به خوبی انجام داده تا بتوانید از کلمات مناسبی در مطالب خود استفاده کنید. ابزارهایی همچون کیورد پلنر گوگل یا kwfinder می‌توانند در این مورد به شما کمک کنند. 

صفحه محصولات خود را از نو بنویسید

خودتان را جای مشتری بگذارید. برای دریافت محصول یا خدمت چه سوال‌هایی از فروشنده خواهید پرسید؟ به چه جزئیاتی نیاز دارید؟ همه را لیست کنید و در مشخصات و ویژگی‌های محصول توضیح دهید. از اشتراک عکس محصول و تجربه خرید کاربر غافل نشوید.

لندینگ سایت را شبیه دکور مغازه خود ببینید

لندینگ پیج یا صفحه فرود در سایت درست شبیه به دکور مغازه شما است. این صفحه باید بیانگر حوزه کاری، خدمات و محصولات، داستان کسب و کار و راه‌های ارتباطی شما باشد.

برای نوشتن لندینگ پیج جذاب می‌توانید از تکنیک آیدا AIDA کمک بگیرید. آیدا مدلی برای نوشتن لندینگ و صفحات محصول است که ردپای مشتری را از آگاهی تا اقدام ردیابی می‌کند.

سرعت سایت را بالا ببرید

فراموش نکنید که دستان کاربران اینترنتی پر از گزینه جایگزین است. اگر لود سایتی بیش از سه ثانیه طول بکشد؛ کاربر سایت را ترک می‌کند و به همین راحتی سایت رقیب جایگزین شما می‌شود. برخی از اقداماتی که می‌توانید برای افزایش سرعت سایت خود از آن استفاده کنید؛ شامل موارد زیر است:

  • استفاده از CDN
  • فعال کردن کش سایت 
  • حذف افزونه‌های اضافه
  • انتقال سایت روی هاست پرسرعت
  • استفاده از تصاویر کم حجم، بهینه سازی ویدیوها

از آسان‌ترین روش دیده شدن استفاده کنید: وب دایرکتوری 

«وب دایرکتوری» یا «فهرست وب» سایتی است که لیستی از بیزینس‌های معتبر در یک حوزه کاری را به مخاطبان نشان می‌دهد. وب دایرکتوری‌ها برخلاف موتورهای جستجو که نتایج را بر اساس کلمه کلیدی نشان می‌دهند؛ نتایج را بر اساس حوزه کسب و کار و مدل فعالیت دسته‌بندی می‌کنند. 

76% درصد از مردم قبل از خرید یا دریافت خدمات درمورد آن سرچ می‌کنند.

کاربران در اینترنت کم حوصله‌ هستند. آن‌ها از کشف کردن شما در صفحات چندم گوگل خوششان نمی‌آید؛ بلکه دوست دارند در نتایج نخست صفحه سرچ شما را ببینند. برای همین است که اکثر مشتریان بالقوه شما قبل از اینکه به شما برسند سرچ می‌کنند:«بهترین…».

برخی از وب دایرکتوری‌های معتبر ایرانی:

  • بهترینو
  • آگهی 90
  • کتاب اول

ایمیل بزنید

همچنان اینباکس ایمیل یکی از مکان‌های ظهور و بروز کسب و کارها است.

1.8 میلیارد نفر از مردم جهان روزانه از ایمیل استفاده می‌کنند.

این تعداد، تعدادی نیست که بشود از آن چشم‌ پوشی کرد. طیف وسیعی از مخاطبان هدف شما در این گروه عظیم‌اند که باید آن‌ها را دریابید.

ایمیل مارکتینگ در شرایط زیر می‌تواند راهگشا باشد:

  • با ارسال نوتیفیکیشن به کاربران پیام شما را به آن‌ها یادآوری کند
  • افزایش ترافیک سایت با فرستادن مقاله‌های جدید
  • جذب و برندینگ مخاطبان جدید که سرچ مرتبط به حوزه کاری شما داشته‌اند
  • فعال کردن دوباره کاربرانی که مدتی است به سایت شما سر نزده‌اند

از قدرت شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید

شبکه‌های اجتماعی بلندگوهای کسب و کار اینترنتی هستند. هر کسب و کار با داشتن اکانت سوشال مدیا می‌تواند مخاطب هدف خود را به همراهی و خرید ترغیب کند. 

استفاده از سوشال مدیا در فروش اینترنتی

امروزه آدم‌ها عاشق شنیدن داستان کسب و کارها، شنیدن روزمرگی افراد و در جریان امور جزئی قرار گرفتن‌اند. شبکه‌های اجتماعی قدرت تاثیر کسب و کارها را بالا برده و به آن‌ها فرصت ارتباط گرفتن و ارائه کردن خود را می‌دهند. در ادامه برخی از انواع استراتژی‌های تبلیغ و تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی را بررسی می‌کنیم:

رسانه پیام است

برای تولید محتوا و آغاز فعالیت در شبکه‌های اجتماعی باید به نوع رسانه دقت کنید. بخش مهمی از معنا و مفهوم پیامی که به مخاطب می‌دهید از پلتفرم و بستر انتقال دهنده تاثیر می‌پذیرد.

انتخاب رسانه مناسب کسب و کار خود حاکی میزان شناخت شما از مخاطبان‌تان است. بسته به سلیقه، سن و مدل فعالیت مخاطب هدف خود، شبکه اجتماعی مناسب کسب و کار خود را انتخاب کنید.

لازم است محصول خود را بشناسید؛ بدانید قرار است این محصول یا خدمات را به چه کسانی بفروشید؛ حالا ببینید این جامعه هدف بیشتر در کدام شبکه اجتماعی فعالیت می‌کنند؟ و… . به طور مثال اولین و ساده‌ترین دسته بندی این شبکه‌ها به شکل زیر است:

  • محتوای آموزشی: یوتوب
  • محصول برای فروش: اینستاگرام
  • محتوای خبری: تلگرام و توییتر
  • ترند و لحظه‌نویسی: توییتر
  • محتوای مرتبط با کسب‌وکارها: لینکدین

از قدرت تاثیرگذاری بلاگرها قدرت بگیرید

قلاب خود را به تور ماهیگیری افراد تاثیرگذار حوزه خود وصل کنید. این جمله به این معنی است که از تاثیر بلاگرها و اینفلوئنسرها غافل نشوید. بلاگرها نبض افکار عمومی و نگاه جامعه را در دست دارند.

تاثیر بلاگرها در تبلیغات آنلاین

تحقیقات نشان داده 61 درصد از مصرف‌کننده‌ها به اینفلوئنسرها اعتماد می‌کنند. این عدد در مقایسه با اعتماد 38 درصدی به محتوای شبکه‌های اجتماعی آمار قابل توجهی است.

داشتن فالوور زیاد شرط کافی انتخاب بلاگر نیست. بلاگرهای حوزه کسب و کار خود را پیدا کنید. از محصولات خود برای آن‌ها هدیه بفرستید یا برای دریافت خدمات‌تان از آن‌ها دعوت کنید. سپس خواهید دید که مشتریان هدف شما چطور به برندتان اعتماد می‌کنند وقتی ستاره محبوب‌شان شما را معرفی کرده است. این کار با بهبود یاد نیک یا برند اورنس (آگاهی از برند) میزان فروش اینترنتی شما را بالا خواهد برد.

شروط لازم انتخاب بلاگر:

  • فرد کاملا به حوزه کاری شما مرتبط باشد
  • شخصی که انتخاب کردید، واقعا محبوب باشد
  • مطمئن شوید این فرد حتما از محصول و خدمت شما استفاده کرده و با آن آشنایی کامل دارد
  • محتوای تبلیغ را قبل از انتشار بازبینی و بررسی کنید

کمپین‌های مناسبتی طراحی کنید

یکی از جذاب‌ترین انواع خرید‌ها، خرید در روزهای خاص است. مشتریان شما اینطور حس می‌کنند! پس همیشه تقویم را چک کنید و کمپین‌های تخفیف‌دار و جشنواره‌های فروش مناسبتی راه بیندازید. خودتان را در جشن مشتریان خود شریک کنید. به عنوان مثال، بلک فرایدی یکی از مناسب‌ترین زمان هاست تا محصولات و یا خدمات خود را به مشتریان عرضه کنید. در این مورد می‌توانید کمپین‌هایی تبلیغاتی در این بازه زمانی طراحی کرده و برای جذاب تر شدن آن‌ها نیز تخفیف های متفاوتی را به کاربران ارائه کنید.

برای بستن کمپین‌های مناسبتی می‌توانید از ایده‌های زیر الهام بگیرید:

  • جشنواره تخفیف فصلی
  • تخفیف به مناسبت انبارگردانی
  • جایزه مخصوص قرعه کشی بین مشتریان 
  • جایزه مخصوص شرکت کنندگان در مسابقه

خودتان را متفاوت نشان دهید

رقابت در فضای مجازی تنگاتنگ و نفس‌گیر است. اگر هر کاری بقیه انجام می‌دهند، انجام دهید دیده نمی‌شوید. مهم است که چطور برند خود را معرفی می‌کنید. پرزنت محصول چه در صفحه محصول سایت باشد چه در قالب یک کپشن اینستاگرامی یا تلگرام و حتی یک استوری موشن یا ویدئو، باید جذاب و متفاوت باشد.

برای متفاوت بودن می‌توانید از ایده‌های زیر الهام بگیرید:

سناریو متفاوت بنویسید

فرض کنید فروشگاه آنلاین فروش کفش دارید. در ابتدای فصل پاییز قرار است روی فروش کتونی‌های خود مانور دهید. دو سناریو پیش رو دارید:

  • سناریو اول:

در اکانت خود در اینستاگرام (به‌عنوان یکی از مناسب‌ترین شبکه‌های تصویر محور برای فروش) چند مدل عکس آپلود کنید و بنویسید:

کیفیت را ارزان بخرید.

در این روش خواهید دید مشتری چونان جان از بدن از کنار پست شما می‌گذرد.

  • سناریو دوم: 

چند مشت برگ کف انبار کفش‌ها یا مغازه خود بریزید؛ در حالی که آن‌ها را جارو می‌کشید ویدیویی از خود تهیه کنید و توضیح دهید مشتریان شما از دیدن قیمت و کیفیت شما برگ‌هایشان ریخته است.

در سناریو دوم وایرال می‌شوید و به خوبی می‌فروشید.

گوش به «خبر» باشید

در دنیایی که سلیقه و زمان مخاطب به ریلیزهای سه‌ثانیه‌ای رسیده است؛ دنیای ترندها شبیه نردبان‌های مار و پله برای فروشگاه آنلاین شما است. اخبار مهم، موسیقی‌های روز، نحوه بیان وایرال شده و هر تکنیک جذاب وایرال شده را کشف کنید و در راستای کسب و کار خود از آن استفاده کنید. 

دقت کنید مرز باریکی میان دنبال ترندها رفتن و زرد شدن محتوا است. با خلاقیت محتوای مفید اما به‌روز تولید کنید. فقط به دنبال ترندها نروید که رسانه زردی داشته باشید.

داستان یک دگردیسی مارکتینگی؛ اس‌ام‌اس مارکتینگ

اس‌ام‌اس مارکتینگ روشی قدیمی اما کاربردی برای افزایش فروش آنلاین است. اکثر مشتریان شما گوشی هوشمند داشته و اغلب آن‌ها نیز در طول روز اعلان گوشی خود را فعال نگه می‌دارند تا هنگام روزمرگی و کار از تماس یا اخبار مهم باخبر بمانند.

طبق تحقیقاتی که انجام شده است؛ 85 درصد از کاربران ترجیح می‌دهند به جای دریافت ایمیل یا تماس، از پیامک برای ارتباط با یکدیگر استفاده کنند.

 بنابراین این پیامک‌های کوتاه هنوز هم کارکرد خود را از دست نداده و می‌توانند برای وبسایت یا فروشگاه آنلاین شما ورودی بیاورند. اس‌ام‌اس‌ها حتی در ماهیت آفلاین خود نیز تغییر ایجاد کرده و با انعطاف، پذیرای لینک‌ وب سایت شما برای افزایش ترافیک‌تان هستند.

دقت کنید که کاربران زمان زیادی را برای اس ام اس های شما صرف نمی‌کنند؛ پس:

  • طوفانی شروع کنید
  • جذاب و شفاف بنویسید
  • در آخر از آن‌ها بخواهید کاری انجام دهد: بازدید از سایت، دریافت کد تخفیف، چک کردن سبد خرید و… .

سخن پایانی

استراتژی‌های مختلفی برای افزایش فروش آنلاین وجود دارد. به برخی این استراتژی‌ها برای افزایش فروش اینترنتی از طریق سه ورودی سایت، شبکه‌های اجتماعی و پیامک‌ها اشاره کردیم و سعی داشتیم کاربرد هر یک از این گزینه‌ها را برای شما تشریح کنیم.

در میان تمام این گزینه‌ها تبلیغ در گوگل یکی از مناسب‌ترین متدهای مارکتینگ است که طیف گسترده‌ای از قابلیت‌ها را در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد. چنانچه علاقه‌مند به بررسی دلایل تبلیغات در گوگل هستید؛ پیشنهاد می‌کنم این مقاله را نیز مطالعه کنید.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.