چگونه با هوش مصنوعی کمپین گوگل ادز بسازیم؟ (تکنیک‌های کاربردی)

چگونه با هوش مصنوعی کمپین گوگل ادز بسازیم؟ (تکنیک‌های کاربردی)

هوش مصنوعی که به عنوان ترند این روزهای دنیای تکنولوژی شناخته می‌شود؛ این فناوری فوق‌العاده از سال‌ها قبل و به خصوص در چند سال اخیر توانسته طیف گسترده کاربردهای خود را در اختیار کاربران قرار دهد. از ChatGPT گرفته تا میدجرنی و Bard گوگل، ‌تمام این ابزارهای هوش مصنوعی آمده‌اند تا سرعت، دقت و کیفیت انجام کارها را افزایش دهند. کسی چه می‌داند؛ شاید روزی برسد که این تکنولوژی بتواند جای بسیاری از مشاغل انسانی را پر کند.

اما در مقاله امروز از وبلاگ جی ادز تصمیم گرفته‌ایم تا در رابطه با استفاده از هوش مصنوعی در ساخت کمپین‌های گوگل ادز صحبت کرده و ابزارهای مختلف در رابطه با این موضوع را به شما معرفی کینم. پیشنهاد می‌کنم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

هوش مصنوعی چیست؟

به تعریفی ساده، هوش مصنوعی به شبیه‌سازی هوش انسان توسط ماشین نسبت داده می‌شود که به طور معمول توسط سیستم‌های کامپیوتری صورت می‌گیرد. تشخیص گفتار (speech recognition) و پردازش زبان طبیعی (natural language processing) از فاکتورهای اصلی هستند که در رابطه با هوش مصنوعی مطرح می‌شوند.

هوش مصنوعی چیست

از ربات‌های چت هوشمند گرفته تا معرفی گجت‌هایی همچون Vision pro اپل و همچنین عینک هوشمندی که متا با همکاری برند ری بن تولید کرده است؛ همگی از قابلیت‌های جدید هوش مصنوعی برای کاربردی‌تر کردن زندگی انسان‌ها می‌باشند.

البته توجه داشته باشید که این قابلیت‌ها تنها مواردی هستند که در چند سال اخیر ما از هوش مصنوعی دیده‌ایم. این تکنولوژی هوشمند سال‌هاست که در قالب کاربردهایی همچون تشخیص چهره با face ID و یا سرچ گوگل با زندگی روزمره ما سر و کار داشته است.

هوش مصنوعی و تبلیغات آنلاین

اما هوش مصنوعی در حوزه تبلیغات آنلاین نیز همانند سایر بخش‌ها ورود کرده و فرصت‌های هدف‌گیری بهتر مخاطبان را برای کسب‌وکارهای مختلف فراهم کرده است.

خلاقیت در طراحی بخش‌های مختلف یک تبلیغ همچون کلمات کلیدی،‌ متن تبلیغاتی، هدلاین و تصاویر موردی است که باعث متمایز شدن آن تبلیغ از سایر تبلیغات شده که در نتیجه فروش بیشتر را برای کسب‌وکارها به همراه خواهد داشت. هوش مصنوعی این قابلیت را دارد تا با ارائه پیشنهادهای خلاقانه در طراحی این بخش‌ها، به کاربران کمک کند تا تبلیغات خود را به گونه‌ای طراحی کنند تا بیشترین بازدید را از سمت مشتریان بگیرند.

اما تبلیغات گوگل نیز به عنوان یکی از پرکاربردترین متدهای تبلیغاتی در بستر آنلاین، از تغییرات به وجود آمده توسط هوش مصنوعی بی‌نصیب نمانده و امروزه بسیاری از کاربران از این تکنولوژی فوق‌العاده در طراحی فاکتورهایی همچون کلمات کلیدی، هدلاین‌های تبلیغاتی و کنترل بودجه تبلیغات استفاده می‌کنند. در ادامه این مقاله به بررسی نقش ابزارهایی همچون چت جی پی تی در طراحی تبلیغات گوگل می‌پردازیم.

استفاده از ChatGPT در تبلیغات گوگل

چت جی پی تی ربات چت هوش مصنوعی است که در سال 2022 و توسط شرکت OpenAI لانچ شده است. همان‌طور که از نام آن پیداست؛ کار این ربات هوشمند چت کردن بوده و در آن کاربران می‌توانند با استفاده از یک سری پرامپت‌ها، سوالات و مشکلات خود را مطرح کنند تا این ربات به خوبی به نیازهای آنان پاسخ دهد.

استفاده از چت جی پی تی در تبلیغات گوگل

اما در کنار کاربردهایی همچون تهیه دستور پخت پیتزای ایتالیایی اصیل و یا تنظیم یک برنامه ورزشی برای کم کردن وزن بدن، این ابزار هوش مصنوعی می‌تواند به صاحبان مشاغل و مدیران مارکتینگ کمک کند تا به صورت مؤثر کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادز خود را نیز راه‌اندازی کنند. در یک حالت کلی می‌توان عنوان کرد که از چت جی پی تی می‌توان در تمام بخش‌های تبلیغات گوگل استفاده کرد. از تعیین کلمات کلیدی گرفته تا پیشنهادهای خلاقانه در رابطه با تعیین بودجه تبلیغاتی و نوع بیدینگ (bidding)، طیف گسترده کاربردهای این ابزار هوش مصنوعی در تبلیغات گول ادز بسیار گسترده می‌باشد. از کاربردهای چت جی پی تی در طراحی کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ساخت لیست کلمات کلیدی اولیه: در زمان طراحی کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادز، یکی از اولین فاکتورهایی که باید به آن توجه داشته باشید طراحی یک لیست از کلمات کلیدی می‌باشد که مرتبط با بازار هدف و محصولات و یا خدمات شما می‌شوند. چت جی پی تی در این مورد می‌تواند به شما کمک کند تا کلمات کلیدی خلاقانه و پربازدید حوزه فعالیت خود را پیدا کرده و از آن‌ها در تبلیغات خود استفاده کنید.
  • ساخت کلمات کلیدی منفی: کلمات کلیدی منفی از فاکتورهای مهم در طراحی تبلیغات گوگل ادز می‌باشند. به کمک کلمات کلیدی منفی شما برای گوگل مشخص می‌کنید که تبلیغات شما را به کدام دسته از سرچ کوئری‌ها نشان ندهد. چت جی پی تی در کنار ارائه پیشنهادهای جذاب برای کلمات کلیدی، می‌تواند کلمات کلیدی منفی خلاقانه‌ای را نیز در اختیار شما قرار دهد.
  • طراحی هدلاین و متن‌های تبلیغاتی: در کنار استفاده از کلمات کلیدی پربازدید، باید از متن‌ها و هدلاین‌های تبلیغاتی جذاب نیز در تبلیغات خود استفاده کنید. چت جی پی تی در این مورد نیز می‌تواند برای شما مفید واقع شده و پیشنهاداتی برای انتخاب متن و یا هدلاین تبلیغاتی به شما بدهد که به خوبی می‌توانند باعث جلب توجه کاربران شوند.

هوش مصنوعی گوگل در تبلیغات گوگل ادز

هوش مصنوعی به عنوان یکی از اجزا بنیادین و اصلی تبلیغات گوگل شناخته می‌شود که در طی سال‌‌ها با فعالیت در پشت پرده تبلیغات، سعی کرده به کاربران کمک کند تا بیشترین بازده را از کمپین‌های تبلیغاتی خود بگیرند. از قابلیت‌هایی همچون بیدینگ هوشمند (Smart Bidding) گرفته تا متد های تبلیغاتی همچون Performance Max که به طور کامل از هوش مصنوعی در ساختار خود استفاده می‌کنند؛ همگی این امکان را در اختیار برندها قرار می‌دهند تا طیف گسترده‌ای از مشتریان را هدف‌گیری کنند.

چگونه از هوش مصنوعی گوگل در کمپین‌های تبلیغاتی استفاده کنیم؟

اما همزمان با معرفی بزرگ‌ترین و قدرتمند‌ترین مدل هوش مصنوعی گوگل تا به امروز یعنی جمینای (Gemini)، گوگل عنوان کرده است که طیف قابلیت‌های گسترده این مدل در اکثر ابزارهای این شرکت قابل استفاده خواهند بود که پلتفرم گوگل ادز یکی از مهم‌ترین‌های آن‌ها می‌باشد.

از پردازش ایده گرفته تا تولید محتوا برای کمپین‌های سرچ، این ابزار امکانات مختلفی را برای تبلیغ‌دهندگان فراهم می‌کند. اما این تمام ماجرا نیست! گوگل در این مدل، یک چت بات هوش مصنوعی را معرفی کرده است که کاربران با استفاده از آن می‌توانند سوالات مختلف خود در رابطه با بخش‌های مختلف تبلیغات را پرسیده و این ربات نیز به خوبی به تمام آن‌ها پاسخ خواهد داد.

برای استفاده از هوش مصنوعی گوگل در کمپین‌های گوگل ادز تنها لازم است به بخش صفحه فرود (Landing Page) خود در کمپین‌ها مراجعه کرده و پس از آن، هوش مصنوعی گوگل به صورت خودکار پیشنهاداتی در رابطه با کلمات کلیدی، هدلاین و متن تبلیغاتی و همچنین تصاویری که می‌توانید از آن‌ها در تبلیغات خود استفاده کنید؛ به شما ارائه می‌کند. البته که می‌توانید این پیشنهادها را ادیت کرده و با توجه به اهداف تبلیغاتی که دارید؛ موارد متفاوتی را جایگزین کنید.

ابزار هوش مصنوعی گوگل در کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادز

گوگل در این قابلیت جدید، امکان چت با یک ربات هوشمند را نیز برای کاربران فراهم کرده است. این ربات درست همانند یک دستیار عمل کرده و با ارائه پیشنهاداتی برای بهبود کلمات کلیدی، متن تبلیغاتی و یا هدلاین‌ها، سعی می‌کند به شما کمک کند تا کمپین‌های تبلیغاتی پربازدهی را برای کاربران هدف خود طراحی کنید.

ربات چت هوشمند گوگل ادز

در حال حاضر و در نسخه بتا این مدل هوش مصنوعی، این قابلیت برای اکانت‌های گوگل ادز انگلیسی زبانی که در ایالات متحده و انگلستان فعالیت می‌کنند فعال شده است؛ اما گوگل عنوان کرده است که در ماه‌های آینده قرار است اکانت‌های انگلیسی زبانی که در سایر نقاط دنیا فعالیت می‌کنند و همچنین سایر زبان‌ها نیز به این مدل اضافه شوند.

چرا باید از هوش مصنوعی در تبلیغات گوگل استفاده کنیم؟

به عقیده بسیاری از کارشناسان، معرفی هوش مصنوعی درست به اندازه اختراع برق اهمیت داشته و می‌تواند شیوه زندگی انسان‌ها را به کلی تغییر دهد. این موضوع در رابطه با مارکتینگ و به خصوص تبلیغات گوگل ادز نیز صدق کرده و امروزه این ابزار هوشمند می‌تواند سرعت و دقت انجام تسک‌ها در این حوزه را افزایش دهد. در آخرین بخش از مقاله امروز وبلاگ جی ادز به بررسی یک سری مزیت‌های کاربردی استفاده از هوش مصنوعی در تبلیغات گوگل ادز می‌پردازیم.

1. نمایش تبلیغات به کاربران هدف

ابزارهای مختلف هوش مصنوعی همچون دستیار هوشمند تبلیغات گوگل ادز که در بخش قبل در رابطه با آن صحبت کردیم؛ می‌توانند فاکتورهای متفاوتی همچون لندینگ پیج و یا متن تبلیغاتی شما را آنالیز کرده و با توجه به آن پیشنهاداتی به شما برای انتخاب اجزا مختلف تبلیغ دهند تا به وسیله آن‌ها بتوانید تبلیغات خود را به کاربرانی نشان دهید که احتمال تبدیل شدن به مشتری از سمت آن‌ها بالا می‌باشد.

2. پیشی گرفتن از رقبا

قبول داشته باشید یا نه؛ ترکیب استفاده از هوش مصنوعی و خلاقیت و تجربه انسانی ترکیب برنده بوده و می‌تواند در نهایت موجب به پیشی گرفتن از رقبای شما شود.

هوش مصنوعی به عنوان فناوری شناخته می‌شود که هنوز استفاده از آن در میان مارکترهای حوزه تبلیغات گوگل رواج پیدا نکرده است. علاوه بر این، برخی از کاربرانی هم که از این فناوری در کمپین‌های خود استفاده می‌کنند؛ به طور کلی کار را به هوش مصنوعی سپرده و خلاقیت انسانی را در طراحی کمپین‌های تبلیغاتی به کار نمی‌برند که این موضوع می‌تواند نتایج منفی در پروسه تبلیغ در گوگل داشته باشد. با توجه به این موضوع، آن دسته از کاربرانی که می‌توانند به درستی از هوش مصنوعی استفاده نموده و در کنار به کار بستن آن، از خلاقیت،‌دانش و تجربه خود نیز در طراحی کمپین‌های تبلیغاتی استفاده کنند؛ به خوبی می‌توانند برند خود را به طیف گسترده‌ای از کاربران معرفی کنند.

3. صرفه‌جویی در هزینه‌ها

استفاده از هوش مصنوعی در تبلیغات گوگل ادز باعث کاهش هزینه‌های تمام شده و افزایش بازده تبلیغات برای شما می‌شود. هوش مصنوعی این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا به طور موثر عملکرد تبلیغات خود را بررسی کنید تا بتوانید نقاط ضعف و قوت کمپین‌های خودرا پیدا کنید. این مورد به شما کمک می‌کند تا فاکتورهایی که باعث رقم زدن نتایج مثبت در کمپین شما شده‌اند را تقویت کرده و آن‌هایی که نتایج دلخواه شما را کسب نکرده‌اند را حذف کنید. این مورد در نهایت باعث صرفه‌جویی در مصرف بودجه شما و افزایش نرخ بازگشت سرمایه (ROI) کمپین‌هایتان می‌شود.

استفاده از هوش مصنوعی در تبلیغات گوگل ادز

در مارکت پویای امروزه،‌ هوش مصنوعی این امکان را برای کسب‌وکارهای مختلف به وجود آورده است تا تبلیغات خود را مرتبط با نیازهای کاربران طراحی کرده تا در نهایت بتوانند فروش خود را افزایش دهند. استفاده از ابزارهایی همچون چت جی پی تی و یا قابلیت جدید هوش مصنوعی گوگل ادز، این امکان را به شما می‌دهند تا به طور موثر کاربران هدف خود را شناسایی کرده و تبلیغات خود را به آن‌ها نشان دهید.

هرچند در این میان باید توجه داشته باشید که مهم نیست هوش مصنوعی تا چه اندازه دقیق عمل می‌کند؛ همواره احتمال بروز خطا وجود داشته و نظارت انسانی بر عملکرد تبلیغات و استفاده از هوش و تجربه افراد در پروسه طراحی تبلیغ،‌ موردی است که باید با هوش مصنوعی تلفیق شود تا بتواند به خوبی اهداف تبلیغاتی تعیین شده توسط شما را تیک بزند.

منبع

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.