کلمات کلیدی ادوردز

8 توصیه برای بهینه سازی کلمات کلیدی ادوردز

شما تحقیقات زیادی در مورد کلمات کلیدی ادوردز انجام داده اید، و می دانید کدام یک از آنها برای کسب و کار یا مشتری شما ارزشمند است، درست است؟ در صورتی که کلیدی ترین گزینه های خود را انتخاب کرده اید، ما به شما بهینه سازی کلمات ادوردز را توضیح می‌دهیم.

پس از آن که کلمات کلیدی مناسب را برای کمپین های ادوردز (Adwords campaign) خود شناسایی کردید، چطور بیشترین بهره را از آن ها می برید؟

هر نوع کاری که داشته باشید، از آژانس مدیریت تبلیغات کلیکی گرفته تا یک کسب و کار محلی؛ مطمئناً می خواهید امتیاز کیفیت (Quality score) خود را افزایش دهید، از طریق پیشنهاداتی که ارائه می دهید ارزش ایجاد کنید، و در نهایت افراد را تشویق به کلیک کنید!

در این مقاله، در خصوص هشت مورد مهم برای افزایش ارزش کلمات کلیدی ادوردز (با فرض آن که قبلاً آن ها را جمع آوری کرده اید) بحث خواهیم کرد.

1. در تبلیغات خود از کلمه کلیدی استفاده کنید

برای بهینه سازی کلمات ادوردز این موضوع بدیهی است؛ اما واقعیت آن است که بسیاری از افراد در تبلیغات و آگهی های خود کلمه کلیدی را در نظر نمی گیرند.

کپی کردن تبلیغات و عدم طراحی آگهی هایی که افراد را تشویق به استفاده از پرس و جوهای خاص کند کار راحتی است! اما اگر جستجوگر در وب، به دنبال پیدا کردن «چهار چادر برتر» باشد، آنگاه تبلیغ شما باید دقیقاً عبارت «چهار چادر برتر» را در عنوان خود جای داده باشد. چرا؟

چون کاربر به احتمال بسیار زیاد روی تبلیغ شما کلیک می کند، و در نتیجه گوگل تبلیغ شما را مرتبط با موضوع در نظر می گیرد. این یعنی نرخ کلیک (Click rate) شما افزایش می یابد؛ امتیاز کیفیت بیشتر می شود و هزینه شما به ازای هر تبدیل (Cost per conversion) کاهش قابل توجهی خواهد داشت. هزینه نرخ تبدیل - بهینه سازی کلمات ادوردز

چگونه این مورد را پیاده سازی کنیم؟

یک تبلیغ را کپی کنید. با حساب های بزرگ تر، این کار زمانبر است؛ اما کلمات کلیدی در هر گروه تبلیغاتی (Ad group) را بررسی کنید، نگاهی به تعداد کلمات کلیدی در هر گروه بیندازید.

اگر کلمات کلیدی با متن تبلیغ متفاوت هستند بهتر است یک گروه تبلیغاتی جدید برای برخی کلمات کلیدی ایجاد کنید. امتیازات کیفیت را بررسی کنید. اگر برخی کلمات کلیدی در دامنه 7-8 هستند و بقیه آن ها در این دامنه قرار ندارند پس این شاخص خوبی است که یک گروه تبلیغاتی جدید می تواند ارزشمند باشد.

2. بخش بندی (segmentation)

برای انجام توصیه های بالا، باید حساب ادوردز (Adwords account) خود را به خوبی سازماندهی کنید. یعنی کمپین ها و گروه هایی که صرفا از نظر کلمات کلیدی کوچک تفاوت دارند را بخش بندی کنید. بین «دو چادر بهتر» و «چادرهای فوق العاده» مردد هستید؟ تردید نکنید، دو گروه تبلیغاتی مختلف ایجاد کنید!

حساب ادوردز - بهینه سازی کلمات کلیدی گوگل ادز

ممکن است بگویید «چرا از کلمه کلیدی پویا (dynamic) استفاده نکنم تا در زمان صرفه جویی شود؟». خب این ایده بدی نیست و بسیاری از افراد نیز آن را راه حلی مناسب برای سناریوهایی مانند این می دانند.

به نظر من صرف زمان برای تفکیک گروه های تبلیغاتی، در کاهش هزینه به ازای هر کلیک (CPC)، و بهبود نرخ تبدیل بسیار موثر است. همچنین تحلیل اینکه کدام کلمات کلیدی موثرتر از بقیه بوده است، بهینه سازی کلمات ادوردز را آسان تر می کند.

در هر گروه تبلیغاتی چند کلمه کلیدی باید در نظر گرفت؟

هر چه بخش بندی شما بیشتر باشد بهتر است. قرار دادن یک کلمه کلیدی در هر گروه تبلیغاتی (که با عنوان SKAG نیز شناخته می شود) همیشه امکان پذیر و عملی نیست؛ اما ایده آل است.

با کلمات کلیدی زیاد که برای شرکت شما ارزشمند نیز هستند، می توانید پیام خود را تا حد ممکن در کلمات کلیدی ادوردز خود جای دهید و این یعنی گاهی کلمات کلیدی بهترین گزینه برای شما به شمار می روند.

3. لندینگ پیج ( Landing page) خود را شخصی سازی کنید

می خواهید تبلیغات گوگل شما امتیازات کیفیت (Quality Score) بالایی داشته باشد؟ یک قالب لندینگ پیج خوب ایجاد کنید، آن را کپی کنید، و فقط کاربرد کلمه کلیدی خود را برای تغییرات جزئی در گروه های تبلیغاتی اصلاح کنید.

این بار نیز این مورد با بهبود درک گوگل نسبت به صفحه خود، به امتیاز کیفیت شما کمک می کند. همچنین نرخ جستجو و زمان را روی صفحه بهبود می بخشد. این کار اغلب فرآیندی ساده با سیستم های مدیریت محتوا است.

می توانید صفحه و فرم را کپی کنید و به راحتی کپی را تغییر دهید. تغییر کپی برای شناسایی ویژگی های کلیدی می تواند نرخ تبدیل را بسیار افزایش دهد. لندینگ پیج - بهینه سازی کلمات ادوردز

4. تست، تست و باز هم تست بیشتر

فقط یک تبلیغ؟ نه! لطفاً حداقل دو تبلیغ را در گروه تبلیغاتی در نظر بگیرید و سپس کپی را تست کنید. کپی که بر یک مزیت تاکید می کند (راحتی، روش و غیره) را تست کنید؛ کپی که بر یک پیشنهاد تاکید می کند (20 درصد تحفیف، ارسال رایگان، و غیره)، ترکیبی از هر دو و هر چیز دیگر را تست کنید!

این کار به شما امکان می دهد مشخص کنید کدام جستجوها در یک گروه تبلیغاتی پرطرفدار و پرتقاضاتر هستند. سپس می توانید آن را تغییر دهید و تست کنید. این یکی از روش های رایج برای بهینه سازی کلمات ادوردز به شمار می‌آید.

تست های تبلیغاتی - بهینه سازی کلمات ادوردز

گاهی سعی کنید تبدیل های مختلف روی همان کلمه کلیدی را نیز تست کنید؛ برای نمونه، «تست رایگان» به جای «دموی رایگان»، یا شاید پیشنهاد «کتاب الکترونیکی» به جای «ارسال ایمیل».

به طور کلی تست برای ادامه بهبود حساب ها بسیار مهم است. اگر به نتایج خوبی دست نیافتید در برابر تغییر پیشنهادها عاقلانه عمل کنید.

شاید ایده شما در مورد جایگاه شخصی خاص در قیف فروش (Sale funnel) درست نبوده است و بودن در بالای تبدیل قیف بهتر باشد. شاید تبدیل افراد کم تر اما پایین قیف فروش باارزش تر باشد. خیالپردازی نکنید، هر چه را احتمال می دهید بهتر است تست کنید.

5. تبدیل مناسب را برای کلمات کلیدی ادوردز خود پیدا کنید

این مورد بهینه سازی کلمات ادوردز گاهی دشوارترین بخش کمپین گوگل ادز شما است. درک آن که افراد جستجوها را با اهداف متفاوتی انجام می دهند در تبدیل به نرخ های بالاتر حیاتی است.

برای مثال، کلمات کلیدی در بالای قیف فروش جای دارد و هل دادن پیشنهادات TOFU (بالای قیف) مثل کتاب الکترونیکی یا ارسال ایمیل می تواند نسبت به دستیابی به افراد جهت پر کردن پرسشنامه موثرتر باشد.

قیف فروش

برچسب زدن کلمات کلیدی ادوردز و گروه های تبلیغاتی مثل بالای قیف، وسط یا انتهای قیف به شما کمک می کند مشخص کنید کدام پیشنهادات باید انجام شود و انتظار چه عملکردی وجود دارد.

البته باید در جستجوی هزینه کم تر در ازای تبدیل برای دانلودهای کتاب الکترونیکی نسبت به «درخواست پرسشنامه» باشید؛ زیرا ممکن است کسی زمان بیشتری برای دانلود کتاب الکتریکی داشته باشد و شخصی دیگر آماده خرید آن باشد.

6. بر همین اساس مزایده (bid) برگزار کنید

تنظیم مزایده سطح گروه عالی است؛ اما زمانی که نگاهی عمیق تر به گروه های تبلیغاتی خود (به ویژه گروه هایی با مقادیر نسبتا خوبی از کلمات کلیدی) می اندازید، باید مطمئن شوید که جایگاه های بهینه را مزایده کرده اید.

ممکن است متوجه شوید که عبارات مشابه می توانند مزایده بسیار متفاوتی داشته باشند که یعنی شما نباید روی هر کلمه کلیدی مزایده انجام دهید بلکه باید سعی کنید به بالای جایگاه سوم یا هر جایگاه که کمترین هزینه را در ازای هر تغییر دارد برسید.

استفاده از مزایده دستی شما را مجبور می کند به دقت کمپین های خود را بررسی کنید؛ اما ممکن است شیرینی جایگاه باعث شود هزینه در ازای هر تبدیل را نادیده بگیرید. در اغلب موارد متوجه می شوید که جایگاه شماره یک بسیار گران تر از جایگاه دوم است؛ اما می توانید با همان نرخ در جایگاه یک یا دو تغییر کنید.

قیمت پیشنهادی - بهینه سازی کلمات کلیدی ادوردز

7. کلمات کلیدی منفی (Negative keyword) را مشخص کنید

هر کس که تجربه کار با اودردز را داشته باشد می داند این مورد تا چه اندازه مهم است. اما من نمی توانم از این مورد سرسری بگذرم.

اگر تا حالا حسابی را شروع کرده باشید و به گزارش سرچ بروید از اینکه تا چه اندازه کلمات غیرمرتبط برای شما گران تمام می شوند تعجب خواهید کرد.

به همین دلیل است که باید برای انجام جستجوی کلمه کلیدی منفی پیش از شروع حساب اقدام کنید و آن ها را در 48 ساعت اول یک گروه از کلمات کلیدی ادوردز به دقت رصد کنید.

کلمات کلیدی منفی از کتابخانه مشترک ( Shared library) برای ایجاد لیست کلمه کلیدی منفی که می توانید استفاده کنید یا از کمپین های خاص استخراج کنید استفاده کنید.

من مایلم از چندین لیست کلمه کلیدی منفی که برای گروه بندی کلمات کلیدی برچسب خورده اند استفاده کنم. این کار امکان بهینه سازی کلمات ادوردز که به تازگی ایجاد شده اند را فراهم می کند.

8. از modifier های وسیع استفاده کنید و به کلمات کلیدی اضافه کنید

modifier گسترده روی کلمات کلیدی ادوردز شما عالی هستند زیرا به شما امکان می دهند کلمات کلیدی با Broad match را بدون باز کردن سیلاب های دیوانه وار گوگل پیدا کنید. آن ها به شما امکان می دهند خلا بین Term match و Broad match را پر کنید. پس از آن که عبارات تبدیل یا عبارات مربوطه جدید را پیدا کردید آن ها را دقیقا در گروه های تبلیغاتی مناسب اضافه کنید.

بهینه سازی کلمات ادوردز مانند Broad match ، modifier گسترده نیاز به ملاحظات دقیق و مدیریت کلمه کلیدی منفی دارند. تعادل جریان ترافیک از عبارات مربوطه کمی قلق دارد؛ اما modifier های گسترده بهترین نتایج را به همراه خواهند داشت.

حرف آخر درباره بهینه سازی کلمات ادوردز

امیدواریم که از خواندن مقاله بهینه سازی کلمات ادوردز لذت برده باشید. در صورتی که نتوانستید خودتان این کار را انجام دهید، می توانید با کارشناسان جی ادز تماس بگیرید.

اگر علاقه مند بودید تا کمپین های خود را به صورت کامل کنترل کنید، سری به پایگاه دانش جی ادز زده و آموزش گوگل ادز را به صورت رایگان مطالعه کنید.

خوشحال می‌شویم نظر شما را درباره این نوشتار بدانیم. فراموش نکنید که می‌توانید سوالات و پیشنهادات خود را در انتهای صفحه اعلام نمائید.

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

بسیار عالی بود.
سپاس

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.