قیف بازاریابی

قیف بازاریابی چیست و چگونه اجرا می شود؟ آموزش گام به گام

آیا می‌دانستید که تنها 2 درصد از خریدها در اولین تماس انجام می‌شوند؟ این درصد در تماس چهارم تنها به میزان 10% افزایش می‌یابد. به طور متوسط، یک مشتری قبل از انجام خرید به چیزی در حدود 5 الی 8 تماس احتیاج دارد تا بتواند تصمیم نهایی مبتنی بر انجام خرید را بگیرد. این تماس ها به طور مجموع می‌تواند مسیر حرکت مشتری را شکل دهند که برای هر کدام از مشتری ها بر اساس ویژگی های شخصیشان متفاوت است. به همین دلیل پاسخگویی مناسب به این امر با بهره گیری از ارتباطات، اهمیت بسیار بالایی دارد چرا که می تواند اطلاعات صحیح را برای مشتری احتمالی در زمانی مناسب فراهم آورد. این مرحله تا زمان خرید محصول، قیف بازاریابی یا Marketing Funnel نامیده می‌شود.

قیف بازاریابی یا marketing funnel چیست؟
مثالی از قیف بازاریابی

چرا به قیف بازاریابی با قیف فروش احتیاج داریم؟

همانطور که در مقدمه نیز ذکر شد، یک مشتری به طور میانگین به 5 تا 8 تماس احتیاج دارد تا بتواند خرید را انجام دهد. آیا فکر می‌کنید که این اصل آزار دهنده است؟ برعکس!

این امر می‌تواند موقعیت های بسیار زیادی را برای برند و یا کمپانی شما به وجود آورد تا بتوانید محصول و یا خدمات خود را به گونه ای عرضه کنید که تحت هیچ شرایطی مشتری نتواند آن را نادیده بگیرد.

در ادامه چند روش برای این کار را به شما معرفی خواهیم کرد.

1. سفر مشتری

لحظات تماس که در نهایت منجر به خرید شوند را سفر مشتری می‌نامند. مدل های بسیار زیادی برای این شیوه از بازاریابی توسط کارشناسان نوشته شده است، اما بدون شک مدل AIDA یکی از پرمصرف ترین انواع مدل ها می‌باشد. این مدل شامل موارد زیر است:

  • توجه (Attention) : مشتری نیاز های مشخصی دارد، از این نیاز ها آگاه است و در عین حال خدمات و یا کالای شما را نیز می‌شناسد. روش های مختلفی برای جلب توجه مشتریان وجود دارد. مواردی مانند سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو، تبلیغات گوگل ادز، ارائه کتاب های الکترونیک، انتشار ویدیو، شبکه های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و …
  • علاقه (Interest) : مشتری شروع به نشان دادن علاقه به محصول یا خدمات شما می‌کند. می‌توانید با دوره های آموزشی، برگزاری وبینار، انتشار ویدیو، ایمیل و … علاقه مشتریان بالقوه را بدست آورید.
  • مِیل (Desire) : مشتری احساس می‌کند که نیاز دارد تا محصول یا خدمات شما را تهیه کند.
  • عمل (Action) : مشتری برای خرید محصول یا خدمات شما اقدام می‌کند.
قیف بازاریابی یا قیف فروش مدل AIDA

هرکدام از مراحل این مدل، رویکرد و پیام منحصر به فرد خود را داراست. عاقلانه نیست که تا زمانی که مشتری محصول شما را نمی‌شناسد و به داشتن آن نیاز ندارد، در مورد قیمت و ویژگی های آن صحبت کنید.

2. زمان و اثر بخشی

یک قیف بازاریابی موفق شامل یک توزیع کارآمد میان فروش و بازاریابی است و می‌تواند زمان بسیار زیادی را برای شما و کارمندان ذخیره کند. یک قیف فروش اتوماتیک می‌تواند وب سایت و کانال های ارتباطی شما را به گونه ای مدیریت کند که به صورت 24 ساعته فعالیت موثر داشته باشند.

بخش بازاریابی می‌تواند از طریق این قیف بر روی ارتباطات شما نظارت کامل داشته باشد و بخش فروش نیز می‌تواند به صورت کارآمد زمان خود را بر روی جنبه های مختلفی که می‌توانند آخرین بخش از مسیر مشتری و در واقع قیف شما باشند، متمرکز شود.

3. مشاوره و اطلاع رسانی

آگاهانه و یا به صورت ناخودآگاه، مشتریان باید به هنگام خرید توسط افراد کارشناس در خصوص ویژگی های مختلف محصولی که تمایل به خرید آن را دارند، اطلاع رسانی شوند. مشتریان در چنین زمانی برای انتخاب صحیح احتیاج به راهنمایی دارند.

یک قیف فروش یا بازاریابی می‌تواند شرایطی را فراهم آورد که به درستی به این نیاز پاسخ داده شود و به طور همزمان کمپانی و محصول شما را به عنوان یک راه حل در اختیار احتیاجات مشتری قرار دهد. بنابراین توصیه می‌کنیم با بازاریابی غافلگیرانه آشنا شوید!

قیف بازاریابی جدید و قیف فروش

چه تفاوتی میان قیف بازاریابی و قیف فروش وجود دارد؟

قیفی که ما در اینجا در مورد آن صحبت می‌کنیم، معمولا همان قیف فروش است. شاید عجیب به نظر برسد، چرا که بسیاری از این قیف ها شامل بازاریابی نیز هستند و فروش تنها مرحله آخر این فرایند را تشکیل می‌دهد. به همین دلیل است که ما تصمیم گرفته ایم تا تفاوت میان قیف بازاریابی و قیف فروش را در ادامه این مطلب توضیح دهیم.

قیف بازاریابی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

قیف بازاریابی به این معنی است که شما مسیرهای مشتری را از مرحله آگاهی (زمانی که برای اولین بار با بیزینس شما آشنا می‌شوند) به مرحله خرید (زمانی که آماده خرید محصول یا خدمات شما هستند) برسانید.

در قیف بازاریابی شما بیشتر بر روی جذب مشتریان بالقوه تمرکز دارید. در چنین شرایطی شما بر روی یک گروه گسترده از مخاطبان تمرکز کرده و تلاش می‌کنید تا آن ها را متقاعد کنید که شرکت شما بهترین انتخاب برای نیاز های آن‌ها است.

قیف بازاریابی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

در چنین شرایطی جذب و ایجاد تمایل در مخاطبان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به همین دلیل، شما تنها می‌توانید در خصوص مشکلات و فرصت هایی که گروه شما می‌تواند برایتان ایجاد کند، اطلاعات کسب کنید؛ و در این مرحله راه حلی برای نحوه فروش محصولات نمی‌توانید ارائه دهید.

اگر شما در این مرحله شروع به فروش محصولات کنید و راه حل هایی را برای فروش محصولات پیش بگیرید، مشتریان ممکن است در هدف، انگیزه و صداقت شما شک کنند و این می‌تواند تاثیری منفی بر روی روند کلی کار داشته باشد.

قیف فروش چیست و چه مزایایی دارد؟

قیف فروش درست در زمانی آغاز به کار می کند که قیف بازاریابی کار خود را به درستی انجام داده باشد. در این زمان مشتری از نیاز های خود آگاه است و بهترین زمان برای صحبت در مورد محصول و یا راه حلی است که می‌تواند به او در زمینه تامین نیازش کمک کند.

قیف فروش چیست و چه فوایدی دارد؟

در سال های اخیر، توجهات بیشتر به سمت بازاریابی سوق داده شده است. این در حالی است که در گذشته بخش فروش، مسئولیت 60% از کل قیف را بر عهده داشت، اما این عدد به 20% در وضعیت حال حاضر بازار کاهش پیدا کرده است.

چگونه یک قیف فروش یا قیف بازاریابی مناسب ایجاد کنیم؟ راهنمای قدم به قدم

ساخت یک قیف بازاریابی یا فروش موفق با تحقیقات جامع و کامل در مورد مشتریان بالقوه شما آغاز می‌شود. شما باید در خلال این تحقیقات در خصوص نحوه برقراری ارتباط با مشتریان خود و چگونگی معرفی محصول و یا خدمات خود به آن ها اطلاعات کسب کنید.

پس از آن تعیین مراحلی که مشتریان شما باید از آن ها عبور کنند و نحوه برقراری ارتباطات با آن ها در هر کدام از آن مراحل را باید تعیین کنید. شما باید با دقت در مورد مطالبی که می‌خواهید در هر مرحله به آن ها بگویید فکر کنید و تعیین کنید که در کدام بخش از مسیر، این اطلاعات می‌توانند برای مشتری مفید باشند.

مثالی از قیف بازاریابی کم تاثیر

میلاد فخر یک شرکت نرم افزار را به همراه 10 نیروی فروش اداره می‌کند که تنها یک محصول در اختیار دارند. او خیلی بازاریاب باهوشی نیست، بنابراین روند فروش وی شامل لیست لیدهایی است که توسط فروشندگان مختلف با هزینه های معمولی خریداری شده اند. درباره بهینه سازی نرخ لید بیشتر بخوانید.

تیم فروش میلاد اغلب از اینکه لیدها کیفیت بالایی ندارند ناامید می‌شوند. به این دلیل است که آنها با افرادی تماس می‌گیرند که به محصولات یا خدمات آنها علاقه مند نیستند یا اینکه برای شرکت آنها مناسب نیستند. تیم فروشندگان تنها به 1 درصد از کل پیش‌بینی هایی که داشته اند دسترسی پیدا می‌کنند. یعنی از کل بازاری که انتخاب کرده اند، 1 درصد مشتری بدست می‌آورند.

مثالی از قیف بازاریابی تاثیر گذار

کیارش صادقی شرکتی در حد و اندازه میلاد دارد، اما به جای استفاده از شیوه سنتی از قیف بازاریابی جدید استفاده کرده است. این کار به او و تیم فروش سه نفره اش کمک می‌کند تا با فعالیت کمتر، فروش بیشتری بدست آورند.

کیارش با ایجاد بازاریابی محتوایی که به صفحات لندینگ وب سایت متصل شده اند کار خود را شروع کرده تا توجه مشتریان بالقوه را جلب کند. مشتریان بالقوه می‌توانند از طریق (پست وبلاگ، اینفوگرافیک، ویدیو) با محتوای او ارتباط برقرار کنند و درباره شرکت اطلاعات کسب کنند. (توجه کنید که این جلب توجه بدون تماس نیروهای فروش انجام شد).

زمانی که این مشتریان بالقوه به اندازه کافی علاقه مند به خرید محصولات یا خدمات کیارش شدند، آنها یک فرم آنلاین در صفحه لندینگ پیج پر می‌کنند یا اینکه با فروشندگان او تماس می‌گیرند. به این دلیل که خود مشتری علاقه مند به دریافت خدمات یا محصولات بوده، شانس تیم فروش کیارش بسیار بالاتر از تیم میلاد خواهد بود.

به طور مشخص این مثال ها کاملا ساده بیان شدند، اما بسیاری از شرکت ها در بین این مسیر بینش خود را از دست می‌دهند. حتی اگر تا به حال نام قیف بازاریابی را نشنیده باشید، شک نکنید که یکی از روش های آن را استفاده کرده اید.

مراحل قیف فروش

تفاوتی ندارد چه خریدی می‌خواهیم انجام دهیم یا چقدر می‌خواهیم هزینه کنیم. همه ما زمانی که تصمیم خرید داریم مراحل مشابه و مرتبطی را طی می‌کنیم. این مراحل ابتدا در سال 1910 توسط (John Dewey) معرفی شد. با این که بیش از 100 سال از معرفی این مراحل می‌گذرد، اما هنوز هم پایه دانستن رفتار خریدار و قیف بازاریابی به شمار می‌رود.

در ادامه 5 مرحله از قیف فروش یا قیف بازاریابی را به شما معرفی می‌کنیم.

مرحله اول: مشکلات/ شناخت نیاز

به طور کلی اگر فردی تشخیص دهد که نیازی ندارد تا بخواهد آن را برطرف کند، او هیچ خریدی انجام نخواهد داد. نیازهای افراد می‌تواند مشکلات آسان باشد یا در بین مشکلاتی قرار بگیرد که راه حل مشخص و آسانی برای آنها وجود ندارد.

روش های قیف بازاریابی - مردم چه نیازها یا مشکلاتی دارند؟

به عنوان مثال، اگر کفش شما پاره شود، مشکل شما کاملا مشخص است؛ شما به کفش جدید نیاز دارید. راه حل آن نیز آسان است؛ یا به مغازه مراجعه می‌کنید و یا به صورت آنلاین کفش می‌خرید. اما زمانی می‌رسد که شما به یک ساعت جدید نیاز دارید. آیا ساعت شما باید از نوع هوشمند باشد؟ طرح قدیمی داشته باشد؟ ارزان قیمت باشد یا گران قیمت؟

بر اساس انواع مختلف کسب و کار، خریدار به مشکل یا خواسته ای نیاز دارد که او را در ابتدای قیف قرار می‌دهد. به عنوان مثال، اگر شما یک شرکت مشاوره ای راه اندازی کرده اید، مشتریان شما می‌توانند به دلیل مشکلات ایجاد شده در محدود خدمات‌شان با شما ارتباط برقرار کنند.

 مرحله دوم: جستجو برای کسب اطلاعات

شناخت مشکلات یا نیازهایی که دارید یکی از محرک هایی است تا برای اطلاعات بیشتر جستجو کنید.

استراتژی های مورد استفاده برای جمع آوری اطلاعات بسته به اندازه و دامنه خرید می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، اگر نیاز به خرید غذا داشته باشید، می‌توانید با یک جستجو ساده در محدوده خودتان نیاز به وجود آمده را برطرف کنید.

مرحله دوم قیف بازاریابی - جستجو برای اطلاعات

اما تهیه اطلاعات برای خرید یک “استخر پیش ساخته” کاملا متفاوت است. باید با چند شرکت تماس بگیرید، نظرات اعلام شده درباره آنها را بخوانید، نمایشگاه ها را ببینید و با فروشندگان مشورت کنید.

طبق تحقیقاتی که توسط Pardot انجام شده، 70 درصد از خریداران 2 یا 3 بار در گوگل جستجو می‌کنند تا راه حل های مورد نیاز را بدست آورند. علاوه بر آن، بسیاری از افراد به شبکه های اجتماعی و انجمن ها مراجعه می‌کنند تا توصیه هایی کسب کنند. در این شرایط آنها به دنبال راه حل های احتمالی برای برطرف کردن مشکلات‌شان جستجو می‌کنند.

در این شرایط شما می‌توانید با محتوای ایجاد شده، خود را به عنوان صنعت کمک کننده به آن افراد معرفی کنید. بیایید فرض کنیم شرکت شما در زمینه بازاریابی فعالیت می‌کند. شما می‌توانید از بک لینک سازی، بهینه سازی موتورهای جستجو و تبلیغات صفحه اول گوگل استفاده کنید. هر استراتژی دیگری که فکر می‌کنید می‌تواند در راستای جلب توجه کاربران مفید باشد را به لیست خود اضافه کنید.

مرحله سوم: ارزیابی گزینه ها

با تحقیق درباره جستجوهای اطلاعاتی مصرف کنندگان می‌توانید متوجه شوید که محتوای شما باید درباره چه مواردی باشد. زمانی که به این مرحله اختصاص می‌دهید به نوع خرید بستگی دارد که در این مقاله مثال هایی درباره آن مطرح کردیم. انتخاب یک رستوران ساده تر از انتخاب یک استخر پیش ساخته مناسب حیاط شماست.

به عنوان مثال، اگر شما یک بیزینس حسابداری را اداره می‌کنید، در این مرحله ممکن است مصرف کنندگان خدمات ارائه دهندگان مختلف را نیز ارزیابی کنند. آنها ممکن است نیاز به دانستن هزینه راهنمایی های شرکت ها، اینکه یک یا چند حسابدار را بخواهند استخدام کنند و موارد دیگر دست به تحقیق بزنند.

به عنوان مثال، اگر شما یک آژانس تبلیغاتی گوگل هستید، ممکن است بخواهید محتوایی درباره چگونه یک آژانس تبلیغاتی گوگل را انتخاب کنیم؟ یا هزینه تبلیغات در گوگل ادز چقدر است؟ و … تولید کنید.

لینک های بالا می‌توانند به مشتریان بالقوه کمک کنند تا در میانه قیف بازاریابی بتوانند تصمیم راحت تری بگیرند. بنابراین تلاش کنید تا فرآیند تصمیم گیری مشتریان خود را ساده کنید.

مرحله چهارم: تصمیم خرید

تصمیم خرید یک نتیجه گیری طبیعی از سه مرحله قبلی است. مشتریان بالقوه تشخیص داده اند که یک نیاز یا مشکل دارند، درباره آن تحقیق کرده اند، گزینه ها را ارزیابی کرده اند و تصمیم گرفته اند کدام یک برای آنها بهترین است. اکنون آنها آماده هستند تا برای دستیابی به محصول یا خدمات هزینه کنند.

مرحله چهارم قیف بازاریابی: تصمیم خرید

در این مرحله که انتهای قیف فروش یا بازاریابی است، محتوا می‌تواند کمک بزرگی به نیازهای مشتریان بالقوه داشته باشند تا تصمیم بگیرند خدمات یا محصولات شما برای آنها مناسب است.

محتوای مطالعه ای که موفقیت یک مشتری را نسبت به قبل نشان می‌دهد می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد. مخصوصا زمانی که محتوا به سرنخ یا لید به وجود آمده مرتبط باشد. به عنوان مثال، اگر در زمینه مشاوره به شرکت ها فعالیت می‌کنید، محتوایی به مشتریان ارائه کنید که کمک کرده آنها فروش چند برابر را نسبت به قبل تجربه کنند.

اما فکر نکنید همه چیز در قیف بازاریابی به خوبی پیش می‌رود. ممکن است خبرهای بدی نیز در راه باشد. به طور کلی دو فاکتور اصلی می‌تواند به فروش کسب و کار شما لطمه بزند:

  1. نظرات منفی توسط مشتریان
  2. و انگیزه برای پذیرش این نظرات

فرض می‌کنیم که شما دوچرخه سواری می‌کنید و تصمیم دارید جدیدترین دوچرخه مخصوص جاده را خریداری کنید. به احتمال زیاد شما چند نظر کاربران آنلاین را می‌خوانید. به هر حال، افرادی که نظرشان را اعلام می‌کنند یا عاشق محصول و خدمات هستند یا اینکه نسبت به خدمات یا محصولات هیچ علاقه ای ندارند. اکثر افراد در این بین نیز در نظرسنجی ها شرکت نمی‌کنند.

در این بین ممکن است یک دوچرخه سوار که احترام بالایی برای او قائل هستید، به شما بگوید که از دوچرخه ای که انتخاب کرده اید راضی نیست. بنابراین شما کمتر به نظرات مثبت درباره دوچرخه اهمیت می‌دهید و تصمیم خرید خود را به کسی که واقعا او را می‌شناسید اختصاص می‌دهید.

به عنوان یک نکته: گرچه دریافت نظر منفی به ندرت احساس خوبی به وجود نمی‌آورد، اما من می‌خواهم شما را تشویق کنم تا به این نظرات به عنوان یک فرصت برای بهبود و رشد تجارت خود نگاه کنید. شکایت و انتقاد به شما سیگنال های مهمی می‌‌دهد تا تغییرات درخواستی مصرف کنندگان را ایجاد کنید.

مرحله پنجم: رفتار پس از خرید

پروسه خرید تنها به این دلیل که خریدی انجام شده، تمام نشده است. چیزی که بعد از خرید اتفاق می‌افتد به اندازه مراحل قبلی مهم است.

اگر از مشتری جدید خود با استفاده از فرآیند پردازش متقابل، توجه شخصی و تمام منابعی که برای استفاده موفقیت آمیز از محصول یا خدمات نیاز دارد استقبال کنید، احتمال بیشتری وجود دارد تا آنها فکر کنند تصمیم درستی گرفته اند.

و زمانی که آنها نسبت به خرید از شما اعتماد به نفس دارند، به احتمال زیاد رضایت خود را در قابلیت توصیه ها و تایید محصولات به دیگران منتقل می‌کنند. باید بدانید به این کار بازاریابی دهان به دهان گفته می‌شود.

برخلاف موارد بالا، اگر مشتری شما از خرید خود ناامید باشد، احتمال زیادی وجود دارد تا آنها به فکر بازپس‌گیری مبلغ صرف شده باشند، نظرات منفی بنویسند و در شبکه های اجتماعی به دوستان و آشنایان‌شان توصیه کنند از این محصول یا خدمات استفاده نکنند.

شما نمی‌توانید هیچ محتوایی ایجاد کنید تا تجربه خرید را به مشتریان بازگو کند، اما می‌توانید محصولات یا خدمات ایده آل ایجاد کنید. محصول یا خدماتی که مشکلات مشتریان را برطرف کند، به صورت طبیعی رفتار خوبی پس از خرید ایجاد می‌کند.

ایجاد محتوا برای تمامی مراحل قیف بازاریابی

اکنون که می‌دانید مردم چگونه تصمیم می‌گیرند زمان آن است تا قیف بازاریابی خود را با ایجاد محتوا که مربوط به هر مرحله از قیف است شروع کنید. استراتژی AIDA که در ابتدای مقاله معرفی کرده ایم را به خاطر بیاورید (توجه، علاقه، مِیل، عمل).

حتما در زمان ایجاد قیف بازاریابی سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • چگونه مشتریان در این مرحله کسب و کار من را پیدا کرده اند؟
  • چه اطلاعاتی نیاز دارم تا به آنها کمک کنم به مرحله بعدی برسند؟
  • چگونه متوجه شوم آنها به مرحله بعدی رفته اند؟

برای دستیابی به این اطلاعات بیایید با هم مراحل مهمی را بررسی کنیم.

مرحله اول ایجاد محتوا: مشکل/ تشخیص نیاز

به دلیل اینکه کیارش یک محصول نرم افزاری گران می‌فروشد که نیاز اکثر مشاغل را برآورده می‌کند، او تصمیم می‌گیرد که تمرکز در جذب و تبدیل مشتریانی که از قبل می‌دانند به محصول او نیاز دارند آسان تر است؛ به جای اینکه بخواهد روی افرادی که در وهله اول تشخیص نیاز هستند کار کند.

با این کار کیارش نیاز ندارد روی توضیح محصول تمرکز کند. به جای آن می‌تواند محتوایی برای:

  • افزایش ترافیک وب سایت شرکت تولید کند
  • یا شرکت را به عنوان یک رهبر و متخصص در صنعت فعالیت معرفی کند.

مرحله دوم محتوا: جستجوی اطلاعات

در ادامه مهم ترین سوالاتی که کیارش برای ایجاد محتوا از خود می‌پرسد ارائه شده است.

مشتری احتمالی من در کدام مرحله از جستجوی اطلاعات است؟

با توجه به جذابیت گسترده محصول و گران بودن آن، او تصمیم می‌گیرد که مناسب ترین راهکارها را انتخاب کند.

تبلیغات کلیکی (PPC)

تبلیغات کلیکی گوگل ادز بازدیدکنندگان را به مهم ترین لندینگ پیج ها هدایت می‌کند و شانس بالایی برای تبدیل آنها به مشتری ایجاد می‌کند.

بازاریابی محتوا/سئو

ایجاد پست مهمان در صنعت فعالیت وب سایت کیارش می‌تواند توجه بازدیدکنندگان بسیاری را بدست آورد.

همچنین بهینه سازی وب سایت برای کلمات کلیدی هدف شانس بالایی برای دریافت ترافیک جستجوی ارگانیک را به همراه خواهد داشت.

پست های منتشر شده در شبکه های اجتماعی در ذهن بازدیدکنندگان بسیاری تاثیر می‌گذارد.

در بین تمامی این روش ها، میزبانی از وبینار و مصاحبه با افراد معروف نیز بهتر است فراموش نشوند.

مشتریان در این مرحله به چه نوع محتوایی احتیاج دارند؟

محتوایی که تائید کند نیازهای آنها درک شده است و باید برطرف شوند. به عنوان مثال، یک پست وبلاگ که با توصیفات احساسی از مشکل و چگونگی حل این محصول برای افراد بازدیدکننده جذاب است. چرا Y یک مشکل است و چه کاری باید درباره آن انجام دهید.

یا به عنوان مثال دیگر، محتوایی که شرکت را معرفی می‌کند و مشتریان بالقوه را به اندازه کافی مجاب می‌کند تا به مرحله بعدی قیف بازاریابی بروند. به عنوان مثال، یک پست در فیس بوک یا لینکدین درباره “مواردی که باید درباره بازاریابی شرکت کیارش صادقی بدانید”.

این محتوا می‌تواند فوق العاده عمل کند، مخصوصا زمانی که کالاهای پایدار و سازگار با محیط زیست می‌فروشید.

من چگونه متوجه شوم که مشتریان از مرحله جستجو به مرحله ارزیابی رفته اند؟

این موضوع بر اساس کسب و کار می‌تواند متفاوت باشد. در یک مثال کیارش متوجه می‌شود چه زمانی مشتریان به مرحله ارزیابی گزینه ها رفته اند. زمانی که آنها یک نسخه آزمایشی درخواست می‌کنند، نشان می‌دهد که آنها به اندازه کافی به محصول علاقه مند هستند تا آن را با دیگران مقایسه کنند.

مرحله سوم محتوا: ارزیابی گزینه ها

افراد در مرحله ارزیابی خرید چگونه من را پیدا می‌کنند؟

اکثر پیش بینی ها پس از شناسایی محصول کیارش به عنوان گزینه جایگزین و تکمیل فرآیند جستجوی اطلاعات، وارد این مرحله می‌شوند. با این حال، برخی از مشتریان ممکن است بعد از تکمیل مرحله دوم، با نام رقبای کیارش آشنا شوند. همانطور که یک پست وبلاگ با رقبای مختلف در یک فضا ارائه می‌شود.

مشتریان در این مرحله به چه اطلاعاتی نیاز دارند؟

محتوایی که ویژگی های محصول یا خدمات مورد نیاز آنها را توصیف می‌کند تا مشتریان را ترغیب کند. (مثل پست های وبلاگ با عناوینی مانند آشنایی با محصول نرم افزاری).

محتوایی با مفهوم تفاوت محصول کیارش با رقبایش چیست؟ کیارش می‌تواند به جای اعتماد به سایت های خارجی، یک نمودار مقایسه محصول ایجاد کند که نشان می‌دهد محصولش با دیگران متفاوت است.

محتوای مطالعات موردی درباره موفقیت های مشتریان در گذشته می‌تواند در نظر مشتری برای گرفتن تصمیم خرید مفید باشد.

ایجاد محتوایی که چرا باید از کیارش خرید کنند. او می‌تواند یک مقاله کامل ایجاد کند و درباره این که افراد چه مزایایی با استفاده از خدمات بدست می‌آورند بنویسد. یا اینکه خود را به عنوان رهبر صنعت فعالیت معرفی کند.

چه زمانی بدانیم که مشتریان به مرحله بعدی رفته اند؟

بازدیدکنندگان که به مرحله بعدی رفته اند افرادی هستند که خریدی انجام داده اند. بنابراین هر فردی که خرید ثبت می‌کند به معنای موفقیت آمیز بودن این بخش از قیف بازاریابی به شمار می‌رود.

علاوه بر آن، اگر کیارش از ابزارهای تجزیه و تحلیل خرید استفاده کند، می‌‌تواند متوجه شود کدام مشتریان سبد خرید را رها کرده اند. این ابزارها می‌توانند به او برای بهبود مراحل خرید کمک کنند.

مرحله چهارم محتوا: تصمیم خرید

مشتریان در مرحله خرید به چه نوع محتوایی نیاز دارند؟

کیارش می‌تواند در این مرحله دو کار انجام دهد. کمک کند تا مشتریان از پروسه خرید راضی باشند و کاری کند تا مراحل خرید بسیار ساده باشد.

برای کمک به خرید مشتریان، او می‌تواند مراحل خرید را به مشتریان بالقوه توضیح دهد. او می‌تواند این اطلاعات را به صفحات پرداخت اضافه کند تا از سردرگمی مشتریان برای خرید کم شود.

حرف آخر

اشتباه نکنید، ساخت یک قیف بازاریابی یا قیف فروش با توضیحاتی که در این مقاله خواندید کار ساده ای نیست. این پروسه ای نیست که شما بتوانید در یک روز انجام دهید، این پروسه ای است که شما تا زمانی که شرکت فعال است باید انجام ‌دهید.

این یک کار ساده نیست، اما یکی از فرصت هایی است که شما می‌توانید هنگام بستن معاملات، پیشرفت قابل توجهی در کارایی و اثربخشی خود داشته باشید.

امیدواریم که از خواندن این مقاله از وبلاگ جی ادز لذت برده باشید. فراموش نکنید که نظرات خود را در انتهای صفحه اعلام نمائید.


سوالات متداول

مرحله اول: آگاهی – با ارائه محتوا، بهینه سازی موتورهای جستجو ایمیل مارکتینگ و … ایجاد می‌شود. مرحله دوم: علاقه – با ایجاد دوره های آموزشی، برگزاری وبینار، انتشار ویدیو، ایمیل و … علاقه مشتریان را بدست آورید. مرحله سوم: مِیل – مشتری نیاز دارد تا محصول یا خدمات شما را تهیه کند. مرحله چهارم: عمل – مشتری برای خرید محصول یا خدمات شما اقدام می‌کند.

قیف فروش زمانی آغاز می‌شود که شما قیف بازاریابی خود را به خوبی انجام داده باشید. در این زمان مشتری از نیازهای خود آگاه است و ارتباط با او بسیار ساده است. قیف بازاریابی به مواردی گفته می‌شود که برای تشخیص نیازهای مشتریان و جذب آنها به کسب و کار استفاده می‌شود.

مرحله اول: مشکلات / شناخت نیاز مرحله دوم: جستجو درباره اطلاعات مرحله سوم: ارزیابی گزینه ها مرحله چهارم: تصمیم خرید مرحله پنجم: رفتار پس از خرید

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.