اس ام اس مارکتینگ

اس ام اس مارکتینگ چیست؟ (فواید راه‌اندازی آن)

امروزه و در سال 2023 دیگر زمان استفاده از تنها یک کانال بازاریابی برای جذب مشتریان به پایان رسیده و در حال حاضر کسب‌وکارهای مختلف باید از روش‌های مارکتینگ متعددی برای جلب توجه مخاطبان هدف خود استفاده کنند.

اس ام اس مارکتینگ یا همان بازاریابی پیامکی یکی از روش‌های مارکتینگ به‌صرفه می‌باشد که از قدیم مورد استفاده شرکت‌های مختلف قرار گرفته و امروزه می‌‍توان آن را به عنوان یک کانال مؤثر بازاریابی در کنار روش‌های مارکتینگ دیگری همچون تبلیغات گوگل و یا سوشال مدیا مارکتینگ در نظر گرفت. 

اس ام اس مارکتینگ چیست؟

همان‌طور که از اسم آن پیداست؛ اس ام اس مارکتینگ به عمل فرستادن پیام‌های تبلیغاتی با استفاده از SMS گفته می‌شود که در آن کسب‌وکارهای مختلف می‌توانند پیام‌های تبلیغاتی متعددی برای مشتریان خود بفرستند، کاربران را دعوت به دنبال کردن شبکه‌های مجازی خود کرده و یا اینکه آن‌ها را از رویدادهای شرکت باخبر کنند.

اس ام اس مارکتینگ شباهت زیادی به ایمیل مارکتینگ دارد؛ با این تفاوت که پیام‌های تبلیغاتی در اس ام اس مارکتینگ بسیار کوتاه‌تر بوده و احتمال درگیر شدن مخاطبان با آن‌ها بیشتر می‌باشد.

اس ام اس مارکتینگ چیست

البته درست همانند ایمیل مارکتینگ، کانال بازاریابی پیامکی نیز یک شبکه عالی می‌باشد که در آن برندهای مختلف کنترل کاملی بر تبلیغات خود دارند. در اس ام اس مارکتینگ این امکان برای شما فراهم شده است تا هدف‌گیری مخاطبان را به خوبی انجام دهید، نوع محتوا ارسال شده برای آن‌ها را تعیین کرده و زمان ارسال پیام تبلیغاتی را مشخص کنید.

چرا باید از اس ام اس مارکتینگ استفاده کنیم؟

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و استفاده بیشتر از دستگاه‌های تلفن همراه، کاربران بیشتر تمایل دارند تا در صفحه نمایش موبایل‌های خود با کسب‌وکارهای مختلف آشنا شده و در صورت نیاز از خدمات یا محصولات آن‌ها استفاده کنند. این موضوع اس ام اس مارکتینگ را به یکی از روش‌های کاربردی برای هدف قرار دادن کاربران دستگاه‌های موبایل تبدیل کرده است.

اس ام اس مارکتینگ سریع راه‌اندازی می‌شود

راه‌اندازی سریع کمپین‌های اس ام اس مارکتینگ یکی از نکات مثبت این نوع از متد بازاریابی می‌باشد. برخلاف تبلیغات سوشال مدیا و یا ایمیل مارکتینگ، بازاریابی پیامکی نیازی به طراحی عکس‌ها و اِلِمان‌های گرافیکی مختلف نداشته و شما تنها نیاز دارید تا از یک متن جذاب برای جلب توجه کاربران استفاده کنید.

مورد دیگر اینکه در اس ام اس مارکتینگ برخلاف متدهای تبلیغاتی همچون تبلیغات سوشال، پیام شما بسیار سریع‌تر به مخاطب رسیده و کاربران با دریافت نوتیفیکیشن در موبایل‌های خود می‌توانند پیام تبلیغاتی برند شما را مشاهده کنند.

نرخ تعامل کاربران در بازاریابی پیامکی بالا می‌باشد

اگر می‌خواهید به خوبی پیام تبلیغاتی خود را به گوش کاربران هدف برسانید؛ راه‌اندازی کمپین‌های اس ام اس مارکتینگ یکی از گزینه‌های مناسب برای شما می‌باشد.

نرخ تعامل بالا در اس ام اس مارکتینگ

با توجه به مقاله‌ای که توسط business2community منتشر شده است؛ پیامک‌های تبلیغاتی در 98٪ مواقع توسط کاربران باز می‌شوند. این موضوع بدان معناست که در صورت استفاده از اس ام اس مارکتینگ، 98 درصد احتمال دارد که برند شما توسط کاربران هدف دیده شود که این موضوع یک مزیت بسیار بزرگ برای کسب‌وکارهای مختلف می‌باشد.

نرخ پاسخ بالا

کمپین‌های اسم اس مارکتینگ به واسطه این که به میزان بالایی توسط کاربران هدف دیده می‌شوند؛ نرخ پاسخ مناسبی را نیز از سمت آن‌ها دریافت می‌کنند. بالا بودن نرخ پاسخ در کمپین‌های اس ام اس مارکتینگ بدان معناست که مثلا اگر شما یک لینک در پیام‌های خود طراحی کنید؛ احتمال اینکه کاربران بر روی آن کلیک کنند بسیار بالا می‌باشد.

انواع مختلف کمپین‌های اس ام اس مارکتینگ

وقتی که تصمیم می‌گیرید از بازاریابی پیامکی به عنوان بخشی از استراتژی مارکتینگ خود استفاده کنید؛ با استفاده از گزینه‌های مختلفی می‌توانید با کاربران خود ارتباط برقرار کنید.

اس ام اس‌های تبلیغاتی

پیامک‌های تبلیغاتی آن دسته از پیام‌هایی هستند که شما به منظور افزایش فروش محصول یا خدمات و یا ایجاد آگاهی از برند برای مخاطبان هدف خود ارسال می‌کنید. برخی از گزینه‌هایی که در آن‌ها می‌توانید از اس ام اس‌های تبلیغاتی استفاده کنید به شرح زیر می‌باشند:

  • معرفی محصول و یا خدمات جدید کسب‌وکار
  • اعلام تخفیف‌ها و فروش‌های ویژه
  • در جریان قرار دادن مشتریان از رویدادهای مهم برند
  • ارائه راهنماهای مختلف در رابطه با استفاده از محصولات و یا خدمات کسب‌وکار

پیام‌های اطلاع‌رسانی

پیام‌های اطلاع‌رسانی مربوط به آن پیامک‌هایی می‌شوند که بابت اطلاع‌رسانی وضعیت سفارش مشتریان برای آن‌ها ارسال می‌شود. از کاربردهای این نوع از پیام‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تأیید سفارش
  • آپدیت‌های ارسال سفارش
  • اعلام تأخیر در ارسال سفارش
  • تأیید دریافت سفارش

برخلاف اس ام اس‌های تبلیغاتی که تمرکز آن‌ها بر روی افزایش فروش می‌باشد؛ پیام‌های اطلاع‌رسانی نوعی از خدمات پس از فروش هستند که اطلاعات خرید را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

ترفندهای کاربردی در ساخت کمپین‌های اس ام اس مارکتینگ

حال که با مزایای کمپین‌های اس ام اس مارکتینگ آشنا شدید؛ وقت آن رسیده است تا با استفاده از یک سری از تکنیک‌های کاربردی در این حوزه، به خوبی مخاطبان هدف خود را جذب کنید. در زیر برخی از مهم‌ترین این ترفندها را برای شما لیست کرده‌ایم.

خودتان را معرفی کنید

شما نمی‌توانید توقع داشته باشید که کاربران شماره شما را در لیست مخاطبان خود داشته باشند؛ این موضوع بدان معنی است که پیام‌های شما با سرشماره‌های ناشناس برای آن‌ها ارسال می‌شود. توجه داشته باشید که همین ناشناس بودن می‌تواند احتمال نادیده گرفتن پیام شما توسط کاربران را افزایش دهد. برای جلوگیری از این موضوع پیشنهاد می‌شود تا در چند کاراکتر اول پیام، به خوبی کسب‌وکار خود را به کاربران معرفی کنید.

یکی از بهترین روش‌ها برای این موضوع ذکر نام برند خود در ابتدا پیام و یک ویرگول به دنبال آن می‌باشد. بدین ترتیب مخاطبان شما در همان ابتدا کار متوجه می‌شوند که پیام دریافتی آن‌ها از سمت کدام شرکت ارسال شده است.

زمان مناسب برای ارسال را انتخاب کنید

نه تنها در رابطه با اس ام اس مارکتینگ، بلکه در تمام روش‌های بازاریابی انتخاب زمان صحیح ارسال پیام از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد؛ اما این مورد در رابطه با بازاریابی پیامکی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

قطعاً مشتریان شما دوست ندارند که مثلاً در ساعت 7 صبح و یا 11 شب از شما پیامی دریافت کنند. بنابراین باید توجه به مواردی همچون نوع علایق کاربران هدف و اطلاعات دموگرافیکی همچون شغل آن‌ها، زمان مناسب برای ارسال پیام‌های تبلیغاتی خود را انتخاب کنید.

زمان‌بندی مناسب برای ارسال پیام تبلیغاتی

یکی دیگر از تکنیک‌هایی که می‌توانید در این مورد از آن استفاده کنید این است که پیام خود را بلافاصله بعد از اینکه مشتریان شما عملی را تکمیل کرده‌اند؛ برای آن‌ها بفرستید. اجازه دهید این مورد را با یک مثال بیشتر برایتان توضیح دهیم.

تصور کنید که شما سایت اجاره ویلا داشته و در آن کاربرانی را دارید که مثلاً قیمت‌ ویلاهای شهر چالوس را چک کرده اما خرید خود را کامل نمی‌کنند. شما می‌توانید بلافاصله با ارسال پیام مرتبط با موضوعی که آن‌ها سرچ کرده‌اند؛ به مقدار قابل ‌توجهی احتمال تکمیل خرید توسط آن‌ها را افزایش دهید. چراکه آن‌ها هم اکنون قصد خرید را داشته و ارسال یک پیام تبلیغاتی مرتبط به آن‌ها، می‌تواند قدم نهایی برای تکمیل خرید توسط مشتریان شما باشد.

حال برای جذاب کردن این موضوع می‌توانید در پیام مرتبط خود، آفرهای ویژه و یا تخفیف‌هایی را به کاربران خود دهید تا راهی جز تکمیل سفارش و خرید از شما برای آن‌ها باقی نماند.

به تعداد کاراکترهای مجاز توجه کنید

سرویس‌های مختلفی پیامکی تعداد کاراکترهای متفاوتی را برای طراحی متن پیامک در اختیار کاربران قرار می‌دهند؛ اما در حالت کلی شما حدود 160 کاراکتر برای نگارش متن تبلیغاتی خود دارید. این موضوع بدان معناست که شما فقط 160 کاراکتر دارید که در آن باید به خوبی برند خود را به کاربران معرفی کرده و با توجه به هدف کمپین‌، آن‌ها را دعوت به خرید، دنبال کردن شما در شبکه‌های مجازی و یا اهداف دیگری کنید.

توجه داشته باشید که در کمپین‌های اس ام اس مارکتینگ شما نیاز دارید تا به خوبی استراتژی خود را تعیین کرده و مشخص کنید که چه پیامی را می‌خواهید به مخاطبان خود منتقل کنید.

همیشه به مشتریان خود دسترسی داشته باشید

امروزه اکثر کاربران ساعت‌های زیادی از زمان خود را صرف گشت‌وگذار در فضای مجازی و استفاده از تلفن‌های همراه خود می‌کنند. کمپین‌های اس ام اس مارکتینگ به عنوان یکی از بهترین روش‌های مارکتینگ، به خوبی می‌تواند کسب‌وکار شمارا به طیف گسترده‌ای از مخاطبان هدف نشان داده و فروش شما را به طور قابل توجهی افزایش دهد.

در صورتی که بتوانید دیتاهای کاربردی از مشتریان و کاربران هدف خود به دست آورده و با نحوه رفتار آن‌ها در فضای مجازی و علایقشان آشنا شوید؛ به خوبی می‌توانید پیام‌های تبلیغاتی خود را برای آن‌ها شخصی‌سازی کرده و احتمال تبدیل آن‌ها به مشتریان وفادار برند خود را افزایش دهید.

منبع

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.