کراودفاندینگ

کراودفاندینگ (Crowdfunding) چیست؟ انواع آن کدامند؟

کراودفاندینگ (Crowdfunding) ترکیبی از بهترین راهکار های crowdsourcing (جمع سپاری) و microfinancing (سرمایه گذاری خرد) است که افراد مختلفی که می خواهند از ایده، پروژه یا شرکتی حمایت مالی کنند را دور هم جمع می کند.

این پروژه می تواند مربوط به یک شرکت باشد یا مثلا حمایت مالی از ثبت اختراع توسط یک فردی که بودجه کافی برای ثبت و اجرایی کردن اختراعش را ندارد؛ این یک بازار جوان و به سرعت در حال رشد است که رویکرد مردم را در مورد نحوه خرج کردن پولشان و همچنین نحوه جذب سرمایه کسب و کار ها، تغییر داده است.

پیش بینی شده است که تا سال 2025، کراودفاندینگ تبدیل به یک صنعت 300 میلیارد دلاری شود، اما از بسیاری از جهات کراودفاندینگ هنوز در اول راه قرار دارد. همچنین انتظار می رود که در آینده ای نزدیک، نرخ رشد مرکب سالانه ی این صنعت به 100 درصد برسد.

در اینجا با انواع کراودفاندینگ آشنا می شوید، در صورتی که بخواهید به طور حرفه ای مشغول به کار شوید بهتر است با استراتژی های کراودفاندینگ برای استارت آپ ها آشنا شوید.

انواع کراودفاندینگ و نحوه به کار گیری آن ها

تامین سرمایه جمعی مبتنی بر پاداش (Reward-Based Crowdfunding)

کراود فاندینگ مترادف با سایت های مبتنی بر پاداش مانند Kickstarter و Indiegogo است. با استفاده از تامین سرمایه جمعی مبتنی بر پاداش، افراد می توانند پول خود را برای یک پروژه هنری خلاقانه، یک محصول جدید در زمینه فناوری یا یک خواننده که می خواهد آلبوم جدیدی منتشر کند، سرمایه گذاری کنند و در ازای آن از خدمات و یا محصولات مورد نظر استفاده کنند.

کراود فاندینگ مبتنی بر پاداش

ساعت هوشمند Pebble توانست تنها در طی 3 روز پس از استفاده از کراودفاندینگ در سایت محبوب Kickstarter، به میزان 2.6 میلیون دلار سرمایه جذب کند که این امر باعث جلب توجه صنعت فناوری به این مسئله شد.

وام دادن همتا به همتا (Peer-to-Peer Lending)

تا به حال به دوست یا آشنا پول قرض داده اید؟ اکنون پلتفرم های کراودفاندینگ مانند Lending Club، این امکان را برای وام گیرندگان فراهم می کند تا خارج از کانال های بانکداری سنتی، به سرمایه مورد نیاز خود دست یابند. افرادی که مایل هستند اندکی ریسک کنند و پول خود را به دیگران قرض بدهند، می توانند با یک کلیک سبد سرمایه گذاری برای خود ایجاد کنند.

Lending Club که در این زمینه پیشتاز است، میلیاردها دلار سالانه وام می دهد.

تامین سرمایه جمعی مبتنی بر کمک مالی

دکتر محمد یونس در سال 2006 به دلیل فعالیت خود در زمینه سرمایه گذاری خرد، برنده جایزه نوبل شد. دکتر یونس به جای اینکه به شکل خیریه به کارگران فقیر کمک کند، در بانک گرامین خود، وام های کوچک به کارآفرینان محلی می دهد.

اگر سرمایه گذاری خرد را با کراودفاندینگ آنلاین ترکیب کنید با سایت هایی مانند Kiva.org، که بیش از یک دهه است سرمایه صاحبان مشاغل کوچک را در بازارهای نوظهور تامین می کند، و GoFundMe روبرو خواهید شد.

تامین سرمایه جمعی مبتنی بر سهام

تفاوت اصلی سایت هایی مانند Kickstarter و کراودفاندینگ مبتنی بر سهام، آن چیزی است که به فروش می رود. کارآفرینان از طریق کمپین های Kickstarter می‌توانند کالای خود را با درصدی تخفیف پیش فروش کنند و اینگونه سرمایه بدست بیاورند و زمانی که سرمایه گذار کالای پیش خرید کرده را دریافت می کند، قرارداد بین او و کارآفرین به پایان می رسد.

کراود فاندینگ مبتنی بر سهام

اما در تامین سرمایه از طریق سهام، شرکت ها سهام خود را می فروشند و سرمایه گذار را در کار خود شریک می کنند. در واقع سرمایه گذار با مشارکت مالی در یک پروژه در مالکیت آن سهیم می شود.

بهترین استراتژی های کراودفاندینگ برای استارت آپ ها

کراودفاندینگ به سرعت در دنیا فراگیر شده است و کمپین های موفقی مانند Fidget Cube، return of Reading Rainbow، و بازی Exploding Kittens باعث شده اند تا به تاثیر گذاری کراودفاندینگ پی ببریم. اگر شما هم به این نتیجه رسیده اید که از کراودفاندینگ برای تامین بودجه کار خود استفاده کنید، برای رسیدن به موفقیت نگاهی به این استراتژی ها بیاندازید.

استراتژی های کراودفاندینگ برای استارت آپ ها

با برنامه کار خود را آغاز کنید

شاید وسوسه کننده باشد که به سرعت وارد این عرصه شوید و انتظار بهترین نتیجه را داشته باشید. اما این رویکرد قطعا منجر به شکست شما در کراودفاندینگ خواهد شد. برای افزایش شانس موفقیت شما در این زمینه باید دانش خود را بالا ببرید.

در مورد انواع کراودفاندینگ و قوانین و مقررات آن و همچنین کمپین های موفق و شکست خورده کراودفاندینگ تحقیق کنید. مخاطب هدف خود را دقیقا مشخص کنید و طرحی که معتقدید برای آن ها جذابیت دارد، را ایجاد کنید.

آغاز برنامه برای کراود فاندینگ

مشخص کنید که چگونه می خواهید کمپین خود را برای دیگران توضیح دهید، در سیستم تامین سرمایه جمعی مبتنی بر پاداش، در مقابل، چه چیزی به سرمایه گذاران می دهید، قبل، حین و بعد از تامین سرمایه چه اتفاقی خواهد افتاد و غیره. هر چه این برنامه دقیق تر و حساب شده تر باشد، اجرای آن راحت تر خواهد بود.

پلتفرم های مختلف کراودفاندینگ را با هم مقایسه کنید

تمام سایت‌های کراودفاندینگ همانند هم نیستند. بسته به محتوای پروژه شما، ممکن است خدمات یک سایت بر دیگری ارجحیت داشته باشد. پس برای یافتن بهترین سایت وقت بگذارید. گاهی ایراد از کالا یا خدمات شما نیست بلکه پلتفرم اشتباهی را انتخاب کرده اید.

داستان خود را بازگو کنید

ماجرای آغاز کسب و کار خود را به شکل یک داستان بیان کنید. بدین شکل برقراری رابطه عاطفی با سرمایه گذاران بالقوه، راحت تر خواهد بود. اگر داستانی برای تعریف ندارید، رویای خود را با آن ها به اشتراک بگذارید. با جزئیات توضیح دهید که محصول شما چه مشکلاتی را حل می کند.

استراتژی کراود فاندینگ

مهم: قبل از هر اقدامی به خوبی تحقیق کنید و اهدافی واقع گرایانه تعریف کنید. پلتفرم متناسب با نیاز های خود را بیابید و پاداش هایی تعیین کنید که باعث جلب نظر مردم شود.

کمپین های کراودفاندینگ بر مبنای عمل متقابل ایجاد شده اند. سرمایه گذاران در ازای سرمایه ای که در اختیار شرکت شما می گذارند، چیزی دریافت خواهند کرد.

حالا چه کالای رایگان یا با تخفیف باشد یا هر چیزی که از دید مخاطبین بسیار جذاب باشد. همانطور که پاداش های خود را مشخص می کنید به این مسئله هم فکر کنید که اگر مصرف کننده بودید چه انتظاراتی داشتید. نظرات دوستان و اعضاء خانواده را هم بپرسید.

ابزار های بازاریابی ایجاد کنید

اگر شرکت شما وبسایت دارد، یک صفحه مخصوص کمپین کراودفاندینگ ایجاد کنید تا مردم راحت تر به جزئیات آن دسترسی داشته باشند و یا با شما در تماس باشند. یک پست در مورد شروع به فعالیت کمپین خود بنویسید تا ترافیک وبسایت شما بالا تر برود و مردم شما را پیدا کنند.

ایجاد صفحه کمپین کراود فاندینگ

اگر هنوز یک وبسایت ندارید یک وبسایت، مخصوص عرضه محصولات خود بسازید. تراکت های تبلیغاتی چاپ و پخش کنید. در مورد کمپین خود ویدئویی بسازید و در یوتیوب قرار دهید. از کار دیگران تقلید نکنید، از افراد حرفه ای کمک بگیرید تا همسو با پروژه و هدف خود تبلیغات با کیفیتی داشته باشید.

هدف خود را مشخص کنید

فراتر از هدفِ تامین سرمایه خود بروید و به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت، اهداف تولید، و سایر اهدافی که برای پیشبرد پروژه ضروری هستند بیاندیشید. صرفا تعیین اینکه تا فلان تاریخ 100،000 دلار سود بدست بیاورید، کافی نیست.

شما سرمایه گذارانی خواهید داشت که باید به آن ها گزارش بدهید و انتظار دارند که پاداش خود را به موقع دریافت کنند. وقتی اهداف تولید مشخص و از پیش تعیین شده داشته باشید، می توانید زمانیکه سرمایه لازم را بدست آورید، فروشندگان مناسب، که می توانند انتظارات شما را برآورده کنند، را بیابید.

از عرضه کم استفاده کنید

وقتی عرضه کالایی که مردم خواستار آن هستند، کم باشد، تقاضا به طور خودکار افزایش می یابد. تقاضا برای کالا یا خدمات خود را با محدود کردن تعداد پاداش های خود، بالا ببرید. افزایش تقاضا برای آن پاداش ها منجر به جذب سرمایه بیشتر می شود.

سرمایه گذاران را در جریان امور قرار دهید

در طی فعالیت کمپین، با سرمایه گذاران در ارتباط باشید و آن ها را از تغییرات جدید با خبر کنید. لازم نیست که همه جزئیات را در اختیار آن ها قرار دهید، اما داشتن صداقت و شفافیت، در جلب اعتماد بسیار موثر هستند.

شفاف سازی کراود فاندینگ

همچنین بعد از اینکه سرمایه لازم را بدست آوردید، بهتر است که سرمایه گذاران را در جریان روند کار قرار دهید تا بدانند شما در چه مرحله ای هستید و کی می توانند پاداش خود را دریافت کنند.

تبلیغ، تبلیغ و باز هم تبلیغ

بعد از اینکه کمپین کراودفاندینگ خود را ایجاد کردید، در مورد آن با مردم صحبت کنید. آن را در کانال های رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. با دوستان و اعضاء خانواده خود در مورد آن صحبت کنید و از آن ها بخواهید همین کار را انجام دهند.

در پلتفرم های مربوطه، مطالبی در مورد کمپین خود قرار دهید تا به تعداد مخاطبین شما افزوده شود. کمپین های تبلیغاتی در فیسبوک به راه بیاندازید و از تبلیغات گوگل برای تبلیغ استفاده کنید. هر چه گسترده تر کار خود را تبلیغ کنید، احتمال اینکه سرمایه گذاران شما را ببینند و برای پروژه شما سرمایه گذاری کنند بیشتر می شود.

برای شروع تبلیغات گوگل می‌توانید از کارشناسان جی ادز در این زمینه مشاوره رایگان بگیرید. همین حالا شروع کنید!

اگر در ابتدا موفق نشدید، دوباره امتحان کنید. ایجاد تغییرات کوچک در کمپین و شیوه های بازاریابی می تواند تاثیر بسزایی در جذب سرمایه بگذارد.

اگر بودجه پروژه شما تامین شد، حتما به قول هایی که داده اید عمل کنید چون باعث جلب رضایت سرمایه گذاران و کسب اعتبار برای پروژه های آتی شما خواهد شد که شاید بخواهید برای آن ها هم از کراودفاندینگ استفاده کنید.

قدم های بعدی

  1. پلتفرم های مختلف کراودفاندینگ و هزینه های آن ها را با هم مقایسه کنید.
  2. کمپین های مشابه خود را مقایسه کنید و ببینید چه کاری می تواند کمپین شما را بهتر کند.
  3. در مورد ایده های خود از دوستان، اعضاء خانواده و همکاران مورد اعتماد خود، نظر بخواهید.

در صورتی که این مقاله از وبلاگ جی ادز برای شما مفید بود، حتما نظر خود را در انتهای این صفحه اعلام نمائید.

6 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

عالی بود ، اولین بار بود ک در مورد این ایده میخوندم و چ ایده هوشمندانه ای فکر میکنم بصورت بالقوه میتونه خیلی کارامد باشه

بله این ایده واقعا میتونه کارآمد باشه. از نظر مثبت شما متشکریم

دمت گرم .خیلی روان و واضح نوشته بودین

سلام. خوشحالیم که از خواندن مطلب لذت بردید

توضیحات خوب و کاملی بود ممنون.چطور میتونم مشاوره بگیرم؟؟

رامین عزیز
جی ادز ارائه دهنده تبلیغات حوزه گوگل می باشد. در صورتیکه در این حوزه نیاز به راهنمایی دارید حتما با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.