بلاگ نویسی

راهنمای کامل و حرفه ای وبلاگ نویسی

اول از هر چیزی باید به این موضوع اشاره کنیم که این مقاله، راهنمای کامل و جامعی در مورد وبلاگ نویسی نیست. همانطور که می دانید ده ها کتاب خوب در مورد ایجاد، رشد و نگهداری وبلاگ نوشته شده است و اگر دوست دارید این مسیر را تا آخر ادامه دهید بهتر است یک کتاب خوب در این زمینه پیدا کنید. با این وجود امیدواریم این فصل بتواند پس زمینه کافی برای درک کارهایی که برای شما مناسب است ایجاد نماید.

با راحت تر شدن انتشار مطلب در وب، وبلاگ ها نیز بیشتر از قبل رشد کردند. افرادی که تجربه اندکی دارند یا اصلا تجربه فنی ندارند می توانند کار خود را در وبلاگ نویسی آغاز کنند و یک وبلاگ خوب به کمک پلتفرم های مختلف ایجاد نمایند. مشتریان نیز وبلاگ ها را با نرخ بیشتری نسبت به قبل مطالعه می کنند. اینکه بگوییم وبلاگ ها چگونه توزیع شده اند و این مقدار چقدر است کمی دشوار خواهد بود. معمولا یافتن اعداد و ارقام در این زمینه کمی سخت است اما می دانیم که بیش از 33 میلیون مطلب جدید هر ماه به کمک وردپرس ایجاد می شود.

حوزه وبلاگ نویسی چگونه است؟

  • تخمین زده شده است که 31 میلیون وبلاگ نویس تنها در ایالت متحده آمریکا وجود دارد.
  • در یک نظرسنجی مشخص شد، تقریبا 87 درصد وبلاگ نویسان در دو سال اخیر در حوزه وبلاگ نویسی فعال بوده اند.
  • 57 درصد وبلاگ نویسان گزارش کرده اند بیش از یک وبلاگ دارند.
  • 35 درصد از کسب و کارها حداقل ماهی یکبار وبلاگ نویسی می کنند.
  • 60 درصد از وبلاگ نویسان مرد هستند.
  • نزدیک به دو سوم تاثیر گذاران از وبلاگ نویسی درآمد کسب می کنند اما 80 درصد آن ها گزارش کرده اند سالانه کمتر از 10000 دلار درآمدزایی می‌کنند.

افراد چگونه از وبلاگ استفاده می‌کنند؟

هر وبلاگی مجموعه اهداف خود را دارد. برخی از آن ها توسط افراد اداره می شود و برخی نیز متعلق به شرکت هاست. در این میان وبلاگ هایی هستند که خاصیت ترکیبی دارند. با اینکه می توان وبلاگ هایی را پیدا کرد که تقریبا همه موضوعات را پوشش می دهند اما موضوعات فراگیری وجود دارد که در طبقه بندی های زیر قرار می گیرد:

شرکت ها در بلاگ نویسی، شبکه های اجتماعیشرکتی

این وبلاگ ها توسط شرکت ها و برای مشتریان یا سهام داران نوشته می شوند. اینگونه وبلاگ ها اغلب در سایت اصلی شرکت یا زیردامنه/زیردایرکتوری اختصاصی آن قرار می گیرند. شواهد خوبی وجود دارد که بیان می کند در چنین شرایطی استفاده از زیردایرکتوری ها بهتر از زیردامنه هاست. (مثلا وبلاگ جی ادز http://g-ads.org/blog) موضوعاتی که در این وبلاگ ها نوشته می‌شود از اخبار و اعلانات تا اطلاعات مربوط به آغاز محصول و حتی تلاش های روابط اجتماعی متغیر است.

بلاگ شخصی در بلاگ نویسی، شبکه های اجتماعیشخصی/خاطرات

وبلاگ نویسانی که به صورت آنلاین مطالب شخصی خود را منتشر می کنند ممکن است دوست داشته باشند این نوع مطالب را به سایر انواع وبلاگ نیز توسعه دهند. البته عملکرد اصلی آن ها به اشتراک گذاری تجارب و زندگی شان است و عموما دوستان و اعضای خانواده خود را هدف قرار می دهند.

بلاگ سرگرمی در بلاگ نویسی، شبکه های اجتماعیسرگرمی یا علاقه

این وبلاگ ها بر روی یک موضوع متمرکز می شوند. این موضوع می تواند ماهیت تخصصی داشته باشد (وبلاگ های مرتبط با فناوری که اغلب در این بخش قرار می گیرند) یا کاملا شخصی باشند (در برگیرنده مواردی همچون مد، فشن، زیبایی و ورزش)

بلاگ حرفه ای در بلاگ نویسی، شبکه های اجتماعیحرفه ای

این افراد تلاش می کنند به کمک وبلاگ نویسی درآمدی کسب کنند. آن ها ممکن است درآمد خود را بر پایه تبلیغات یا حتی فروش قرار دهند یا اینکه از روش های خود برای درآمد زایی استفاده نمایند. نکته کلیدی این است که چنین وبلاگ هایی باعث ایجاد درآمد می شوند.

بلاگ اجتماعی در بلاگ نویسی، شبکه های اجتماعیجامعه/اجتماعی

این طبقه بندی اغلب شبیه چیزی است که به آن اخبار فوق محلی می گویند. به عنوان مثال وبلاگ محلی West Seattle نمونه خوبی از این طبقه بندی است. این وبلاگ اخبار مرتبط با همسایه های خاص خود را پوشش می دهد و انجمن غنی دارد که اغلب محتوای خوبی بر روی آن قرار می گیرد.

استراتژی ها و تاکتیک هایی برای موفقیت در وبلاگ‌نویسی

وبلاگ‌نویسی موفقیت آمیز به کار زیادی نیاز دارد. بسته به موفقیتی که شما دنبالش هستید این کار می تواند در برگیرنده تعدادی از افراد همچون بازاریابان و مدیران محصول باشد. وبلاگ فرصتی را برای نمایش فرهنگ شرکت و شخصیت آن در اختیار شما قرار می دهد و در عین حال محصولاتی که در اختیار افراد قرار می دهید را معرفی می نماید.

اتوریتی در بلاگ نویسی، شبکه های اجتماعیاتوریتی: وبلاگ شما باید برای توسعه اتوریتی از طریق محتوا کمک کند و ارزشی را به صنعت موجود بیفزاید. اینکه چگونه وبلاگ خود را تنظیم می کنید می تواند تاثیر زیادی بر روی اتوریتی در برخی از حوزه های کار داشته باشد. وبلاگی که توسط خود شما میزبانی می‌شود بهترین روش برای دستیابی به موفقیت خواهد بود. این وبلاگ الحاقیه ای برای سایت شماست و باید به صورت حرفه ای با آن برخورد شود.

ابزارهایی که برای بررسی اتوریتی سایت‌تان به کارتان می آیند: ابزار بررسی دامین اتوریتی و ابزار بررسی پیج اتوریتی

محتوا در وبلاگ نویسی، شبکه های اجتماعیمحتوا: بسته به صنعت و تعداد محتوایی که دوست دارید منتشر کنید، تولید محتوا می تواند یک کار چالش برانگیز باشد. نکته کلیدی این است که خلاق باشید و همانند کاربرانتان فکر کنید. کاربران دوست دارند چه نوع محتوایی را مشاهده نمایند؟ چه نوع محتوایی به آن ها کمک می‌کند به طور موثر از محصولات پیشنهادی شما استفاده کنند؟ آیا این اطلاعات می‌تواند زندگی آن ها را راحت تر سازد؟ چه نوع محتوایی می‌تواند آن ها را سرگرم سازد؟ شما می‌توانید با نگاه کردن به بخش آنالیتیکی سایت به پاسخ تمامی این سوالات دست پیدا کنید.

معمولا در گوگل آنالیتیکس در بخش کلمات کلیدی جستجو شده توسط افراد عبارت not provided دیده می شود اما منابعی از اطلاعات ارزشمند در مورد کاربران شما وجود دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید. اگر از گوگل ادوردز استفاده می کنید می توانید به برخی از داده های مرتبط با کلمات کلیدی دسترسی داشته باشید. می توانید به دنبال سایت رقبا، مکالمات اجتماعی، پرسش و پاسخ در سایت، درخواست های موجود در بخش خدمات مشتریان و هر نوع کانال بازخوردی که دارید بگردید. ایده دیگری که در این حوزه وجود دارد ایجاد مکالمه با همکاران و حتی خود مشتریان است. به کمک این مکالمات می توانید تلاش گروهی را ترویج کنید. ایجاد تقویم محتوا برای سازمان دهی ایده ها بسیار مفید خواهد بود. این کار به شما کمک می کند جلوی از دست رفتن ایده ها را بگیرید و آن ها را پیگیری نمایید.

برای شروع وبلاگنویسی حرفه‌ای توصیه می‌کنیم دوره آموزش بازاریابی محتوا را مطالعه کنید.

زمانبندی در بلاگ نویسی، شبکه های اجتماعیزمانبندی: زمانبندی همه چیز نیست اما مطمئنا بخش مهمی از پازل ماست. این روزها زمانبندی اهمیت ویژه ای پیدا کرده است. ما روزانه حجم وسیعی از اطلاعات را از طریق رسانه های اجتماعی به دست می اوریم. زمانبندی مناسب به مخاطبان شما بستگی دارد. به طور ایده آل، شما باید زمان و روزی که جامعه تان بیشتر از زمان های دیگر در دسترس است را پیدا کنید و محتوای موجود را در این زمان ها به اشتراک بگذارید. این همان زمانی است که افراد فعال هستند، اما نه آنقدر که در شلوغی فعالیت های خود محتوای شما را گم کنند. سعی کنید زمان های مختلف روز را تجربه نمایید تا بتوانید زمانی که برای شما بهینه است را پیدا کنید. همچنین باید به رخدادهای صنعت، اخبار و سایر رویدادهای بزرگی که ممکن است بر روی توجه افراد و علاقه جامعه شما تاثیر بگذارد نگاه کنید.

سبک نگارش: وبلاگ ها فرصتی در اختیار شما قرار می دهند تا خود را از بقیه سایت جدا کنید و بتوانید به کمک آن صدای برند خود را توسعه دهید. از این فرصت به نفع خود استفاده کنید و از اینکه به تمام دنیا نشان دهید شما چه کسی هستید هراس و واهمه ای نداشته باشید. با غرور پرچم برند خود را بلند کنید.

سبک در وبلاگ نویسی، شبکه های اجتماعی

در همین زمان مطمئن شوید که انتخاب های شما عمدی است. قبل از اینکه بخواهید از صدای خود استفاده کنید ببینید این صدا چگونه خواهد بود. نیازی به گفتن نیست که نویسندگان شخصی یا حتی پست های شخصی ممکن است لحن متفاوتی داشته باشند اما باید از صدای برند تبعیت نمایند. اگرچه این موضوع ممکن است به نظر محدود کننده برسد، اما ایجاد محتوا را راحت تر می‌کند، زیرا شما به خوبی پرسونای برند خود را می‌شناسید.

تکرار در بلاگ نویسی، شبکه های اجتماعیتکرار: چیزی که بدتر از نداشتن وبلاگ خواهد بود این است که وبلاگ نویسی را آغاز کنید و در اواسط راه تلاش های خود را متوقف نمایید. برای بازدیدکنندگان وبلاگ، چیزی بدتر از این نیست که پست های موجود متعلق به ماه های قبل باشد. این موضوع باعث می شود بازدیدکننده دلیلی برای مشترک شدن یا شرکت در بحث های وبلاگ نداشته باشد. لازم نیست هر روز وبلاگ نویسی کنید یا هر هفته مطلب برای آن تهیه نمایید. بهتر است یک رویکرد قابل دسترس پیدا کنید، انتظارات را با مخاطبان خود تنظیم نمایید و به آن پایبند باشید. ممکن است بخواهید ماهانه مطلب خاصی را در مورد صنعت خود منتشر کنید. این ایده خوبی است اما از قبل این موضوع را به مخاطبان خود اطلاع دهید تا بدانند چه انتظاری باید داشته باشند.

تعامل در بلاگ نویسی، شبکه های اجتماعیتعامل: همانطور که قبلا نیز بیان کردیم، تعامل دقیقا همان جایی است که معجزه ها رخ می‌دهد. زمانی که مخاطبان شروع به قرار دادن دیدگاه در پست های شما می‌کنند و مکالماتی را آغاز می‌نمایند، مطالب جان تازه ای می گیرند. تعامل جایی است که جوامع شروع به شکل گیری می کنند. نکته کلیدی این است که بدانید چگونه می توانید تعادل را برقرار کنید. معمولا دیدگاه ها مکان خوبی برای اسپمرها محسوب می شود. این افراد سرتاسر وب را می گردند تا بتوانند لینک های خود را به صورت اسپم در سایت ها بگذارند. بسته به اهدافی که دارید می توانید کامنت ها را در وبلاگ خود کنترل کنید. برخی از افراد فرایند پذیرش را دارند اما با محبوب شدن وبلاگ، این استراتژی بسیار دشوار می گردد. برخی از وبلاگ ها نیز تلاش می کنند لاگین مخصوص سایت و پروفایل مخصوص کاربران را ایجاد کنند. اما این روش نیز می تواند از تعامل افراد بکاهد زیرا فرایند ایجاد آن زمانبر خواهد بود. تمامی این موارد به خود شما و جریان کاری‌تان بستگی دارد. معمولا پاسخگویی به کامنت ها و تعامل با مخاطبان در وبلاگ به زمان زیادی نیاز دارد. اصول بنیادینی که در مورد شبکه های اجتماعی بیان کردیم در مورد وبلاگ ها نیز صدق می کند. به افراد احترام بگذارید، صادق و با شخصیت باشید. مجموعه حقوق خوانندگان را برای وبلاگ خود ایجاد کنید. این سند باید استانداردهای تعامل در جوامع را برجسته نماید. به عنوان مثال باید در برگیرنده انتظارات رفتاری برای اعضای جامعه و کارمندان باشد. این سند نه تنها به شما کمک می کند صادق باشید بلکه حس راستی و انصاف را در مخاطبان القا می کند.

نمونه ای از وبلاگ‌های موفق

وبلاگ های موفق به عنوان منابع ارزشمند و قابل اطمینانی برای دریافت اطلاعات، شناخته شده اند و با فراهم کردن محتوای ارزشمند به صورت منظم توانسته اند اعتماد و تحسین خوانندگان را کسب کنند. با این وجود محتوای ارزشمند می تواند برای افراد مختلف، اشکال متفاوتی داشته باشد. اجازه دهید برخی از نمونه های موفق در این حوزه را بررسی کنیم.

بلاگ اجتماعی در بلاگ نویسی، شبکه های اجتماعیوبلاگ West Seattle: شاید بتوان گفت یکی از وبلاگ های فوق محلی معروف همین وبلاگ باشد. این وبلاگ زمانی کار خود را آغاز کرد که قدرت اخبار محلی نیاز برای انتشار این مطالب را دو چندان کرد. این وبلاگ در حال حاضر بیش از نیم میلیون بازدید در ماه دارد و انجمن آن محلی برای بیان مباحث منظم و جدید است. وبلاگ West Seattle منبع خوبی برای گزارشگران این ناحیه است .

موز بلاگ در بلاگ نویسی، شبکه های اجتماعیوبلاگ سایت MOZ: این وبلاگ در سال 2004 به عنوان محلی برای افکار، چالش ها و اکتشافات Rand Fishkin آغاز به کار کرد. این وبلاگ دامنه خود را با توسعه و گسترش شرکت توسعه داده است. وبلاگ MOZ در حال حاضر محلی برای رهبران فکری در حوزه بازاریابی داخلی است و به طور میانگین هر ماه یک میلیون بازدید از صفحات آن انجام می شود. هر کدام از پست هایی که در این وبلاگ منتشر می گردد بیش از 100 کامنت دریافت می کند. با تمرکزی که نویسندگان بر روی مطالب آموزشی دارند این وبلاگ به یک مکان عالی برای افرادی تبدیل شده است که به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در حوزه بازاریابی داخلی هستند.

کاپید در بلاگ نویسی، شبکه های اجتماعیOkCupid: این سایت تلاش کرده است محتوای خوبی برای وبلاگش ایجاد کند. آن ها پرده ها را کنار کشیده اند و سعی می کنند داده ها و اطلاعاتی که در مورد رفتار مخاطبان وجود دارد را نشان دهند. معمولا بیشتر سایت ها دوست ندارند چنین اطلاعاتی را در اختیار سایر افراد قرار دهند. وبلاگ آن ها به تنهایی 38000 بک لینک از 900 دامنه مختلف کسب کرده است. با اینکه مطلب گذاری در این وبلاگ چندی پیش متوقف شد اما هنوز هم نمونه عالی برای موفقیت در حوزه وبلاگ نویسی محسوب می شود.

ابزارهای پیشنهادی برای وبلاگ‌نویسی

  • وردپرس: یکی از محبوب ترین پلتفرم های وبلاگ نویسی وردپرس است. همانطور که می دانید وردپرس یک ابزار رایگان و متن باز است که می‌تواند برای ایجاد وبلاگ عالی باشد. استفاده از این پلتفرم آسان است و انعطاف پذیری خوبی دارد. معمولا این یک گزینه پیش فرض برای وبلاگ نویسان مبتدی و حرفه ای است. صنعت کاملی در مورد ایجاد و فروش قالب های اختصاصی برای وردپرس ایجاد شده است و همین امر باعث شده قالب های شخصی سازی شده و سفارشی برای آن ایجاد گردد. وردپرس را می توان در سایت های فعلی نیز مورد استفاده قرار داد.

    دوره آموزش سئوی وردپرس به شما کمک می کند وبلاگ وردپرسی خود را در صدر نتایج جستجوهای مرتبط گوگل بیابید.
  • Blogger: این گزینه نیز یکی از پلتفرم های وبلاگ نویسی ساخته شده توسط گوگل است. این ابزار در تئوری بسیار شبیه وردپرس است اما قابلیت ها و انعطاف پذیری وردپرس را ندارد. معمولا این پلتفرم برای وبلاگ های شخصی مناسب تر است.
  • گوگل آنالیتیکس: اندازه گیری و سنجش برای پیگیری موفقیت اهداف کسب وکار بسیار مهم است. گوگل آنالیتیکس یک ابزار رایگان است که می‌تواند بینشی در مورد رفتار کاربران، ترافیک، رفتار اجتماعی در وب سایت فراهم اورد. اکانت شما در گوگل آنالیتیکس می‌تواند داده های ارزشمندی در مورد مشتریان، چیزی که به دنبالش هستند و نحوه برخورد با آن ها فراهم آورد.
  • افزونه های کامنت: بیشتر پلتفرم های وبلاگ نویسی قابلیت دیدگاه گذاری درون ساختی دارند اما بیشتر افراد به دنبال ابزارهای متفاوتی می گردند. برخی از محبوب ترین ابزارها در این حوزه شامل Disqus، فیس بوک و IntenseDebate است.
  • Google Alerts: یکی دیگر از ابزارهای رایگان گوگل Google Alerts است. این گزینه به شما کمک می کند شهرت خود را در سرتاسر وب مورد بررسی قرار دهید. می توانید از این ابزار رایگان برای ارسال هشدار ها از طرق ایمیل استفاده کنید. همچنین می توانید این ابزار را برای خودتان، کسب و کارتان یا حتی رقبا تنظیم نمایید. زمانی که پستی را ایجاد می کنید بهتر است Google Alerts را برای عنوان آن پست تنظیم نمایید. اینکار به شما کمک خواهد کرد مکالماتی که در می خواهید در آن شرکت کنید را شناسایی کنید. همچنین این گزینه یک ابزار خوب برای محافظت از محتواست و می تواند به هنگام دزیده شدن محتوا یا کپی کردن آن شما را مطلع سازد.
  • Fresh Web Explorer Alerts: با مشترک شدن در ابزار آنالیتیکی سایت MOZ، می توانید هشدارهای ایمیلی برای منشن های جدید کوئری های سفارشی را تنظیم کنید.
  • Linkstant: با بررسی لینک هایی که افراد به شما می دهند می توانید مکالمات را پیگیری کنید. معمولا افراد وبلاگ را می‌خوانند و سپس مکالماتی را در سایت خویش آغاز می کنند. این افراد معمولا به سایت اصلی (یعنی وبلاگ شما) لینک می دهند. با شرکت کردن در مکالماتی که در سایت جدید ایجاد می شود می توانید جریان خوبی از ترافیک و تعامل را به دست آورید. این ابزار هر زمانی که فردی به سایت شما لینک می‌دهد از طریق ایمیل هشدارهایی را ارسال می نماید. همین امر موجب می شود فرصت های موجود را کشف کنید و از آن ها به خوبی استفاده نمایید.

منبع: Moz

[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/beginners-guide-to-social-media” target=”_self” position=”right”]1مقدمه
[/button-brown]
[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/value-of-social-media” target=”_self” position=”right”]2ارزش در شبکه های اجتماعی
[/button-brown]
[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/best-practices-social-media” target=”_self” position=”right”]3بهترین تمرینات شبکه های اجتماعی
[/button-brown]
[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/metrics-and-roi-for-social-media” target=”_self” position=”right”]4معیارها و بازگشت‌سرمایه در شبکه‌های‌اجتماعی
[/button-brown]
[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/find-the-right-social-media-for-you” target=”_self” position=”right”]5یافتن شبکه‎اجتماعی مناسب برای کسب وکار[/button-brown]
[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/facebook-for-social-media” target=”_self” position=”right”]6فیس بوک
[/button-brown]
[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/twitter-for-social-media” target=”_self” position=”right”]7توئیتر
[/button-brown]
[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/google-plus-for-social-media” target=”_self” position=”right”]8گوگل پلاس
[/button-brown]
[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/linkedin-for-social-media” target=”_self” position=”right”]9لینکداین
[/button-brown]
[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/youtube-and-pinterest-for-social-media” target=”_self” position=”right”]10یوتیوب و پینترست
[/button-brown]
[button-blue url=”#page” target=”_self” position=”right”]11وبلاگ نویسی
[/button-blue]
[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/social-media-does-not-stop-there” target=”_self” position=”right”]12شبکه‌های اجتماعی متوقف نمی شوند
[/button-brown]
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.