تیم محتوا در بازاریابی محتوا

راهنمای ایجاد چارچوب و تیم تولید محتوای کارآمد

تولیدکننده محتوا

خوب حالا همه چیز را در مورد محتوا می دانید و استراتژی مستحکمی برای آن ایجاد کرده اید. تنها چند مورد دیگر وجود دارد که باید خود را برای آن آماده کنید. این فصل به شما کمک می کند تیم خوبی برای ایجاد محتوا جمع آوری کنید و اطمینان حاصل نمایید که برای حرکت کردن به سمت جلو، چارچوبی از ابزارها را در اختیار دارید.

یافتن افراد مناسب برای تیم تولید محتوا

تیم تولید محتوا

موفقیت اجرا و به کارگیری استراتژی محتوا بر روی یک موضوع مهم استوار است که اغلب توسط شرکت ها نادیده گرفته می شود. این موضوع، تیم محتوایی شماست. این افراد مسئول ایده سازی و اجرای نیازهای محتوایی شما هستند. در برخی از موارد  ممکن است آن‌ها را مسئول ترویج و تبلیغ محتوای خود کنید. روش های زیادی برای سازماندهی و ساختاردهی تیم محتوایی وجود دارد. این موضوع به نیازهای شما نیز بستگی خواهد داشت. اگر یک فروشگاه دارید که پرسنل زیادی ندارد این موضوع باز هم در مورد شما صدق می‌کند. شما می توانید استراتژی بازاریابی محتوا را ایجاد و آن را اجرا نمایید.

به چه کسانی نیاز دارید؟

قبل از اینکه بخواهید ساختار تیم و پویایی آن را تعیین کنید باید افرادی که در این جریان نقش دارند را شناسایی نمایید. در ادامه برخی از این افراد را معرفی خواهیم کرد.

ترکیب فوتبالی تیم مدیریت محتوااستراتژیست های محتوا:

شما به فردی نیاز دارید که بتواند محتوای شما را بنویسد. یک استراتژیست خوب می‌تواند تلاش های بازاریابی محتوای شما را بررسی کند، آن را با چیزی که می خواهید بدان دسترسی داشته باشید مقایسه نماید و استراتژی را برای پر کردن خلاها و دسترسی به اهداف ایجاد کند. بسته به مقیاس کاری شما، استراتژیست محتوا می تواند تمامی پژوهش های قبل از تولید، همچون ایجاد پرسوناها و نیز استراتژی تحریریه، مانند نوشتن راهنمای سبک و برند را انجام دهد. این افراد می توانند نقش مشاور را داشته باشند و در برخی از موارد برای تغییر استراتژی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نویسنده محتوانویسندگان:

نویسندگان اغلب نیروهای با خلاقیت بالا هستند که در تیم محتوا حضور دارند. این ها افرادی هستند که می توان برای به دست اوردن ایده های خلاقانه و کسب جادوی داستان سرایی به هنگام نوشتن محتوا از آن ها استفاده کرد. به خاطر داشته باشید زمانی که صحبت از نوشتن به میان می اید، شما به همان اندازه که خرج می کنید و سرمایه می گذارید، برداشت خواهید کرد.

این موضوع بدین معنی نیست که برای نوشتن یک پست وبلاگی باید هزینه های هنگفتی پرداخت کنید، بلکه به این معنی است که باید از افرادی استفاده نمایید که با موضوع کاری شما آشنا هستند و می توانند کسانی که مطلب را می خوانند را تحت تاثیر خود قرار دهند. برای اینکه یک نویسنده خوب در شرکت داشته باشید لازم نیست نیروی کار اضافی استخدام نمایید. شما می توانید از مهارت های نویسندگی اعضای فعلی نیز استفاده کنید. برخی از نویسندگان می توانند محتوا را به شکل HTML درآورند و آن را  برای سئو بهینه سازی نمایند. برخی نیز می توانند شما را با جملات‌شان شگفت زده کنند. زمانی که می خواهید فردی را استخدام کنید به این فکر کنید که به یک فرد همه‌تن حریف نیاز دارید یا یک فرد متخصص در یک زمینه.

ویراستار محتوا
ویراستاران:

حتی بهترین نویسندگان هم نمی توانند کارهای خود را ویرایش نمایند. بنابراین اگر می توانید یک ویراستار انتخاب کنید تا کارهای موجود را ویرایش نماید.

ویراستاران در دو دسته جای می گیرند. ویراستاران توسعه ای که می‌توانند در حال توسعه محتوا، آن را ویرایش کنند و شکل طبیعی تری به آن ببخشند. ویراستاران متن افرادی هستند که از چشم های تیزبین خود برای بررسی خطاهای گرامری و املایی استفاده می‌کنند. برخی از ویراستاران هر دو کار را با هم انجام می دهند. اگر مجبور شدید از میان این افراد یکی را انتخاب کنید به دنبل ویراستاران متن باشید. زیرا نویسندگان معمولا می توانند ویرایش های توسعه ای را  انجام دهند. نوع سوم ویراستاران نیز وجود دارد. اگر به دنبال محتوایی با شکل ژورنالیستی هستید می توانید از این دسته از ویراستاران استفاده کنید. این نوع ویراستار فردی است که نویسنده و محتوای او را احاطه می کند. ما به این افراد هماهنگ کننده محتوا می‌گوییم.

هماهنگ کننده محتواهماهنگ کنندگان:

یک هماهنگ کننده خوب می‌تواند محتوا را به خوبی مقیاس بندی کند. این فرد تمامی جزییات از استخدام و مدیریت فریلسنرها و اطمینان حاصل کردن از اینکه برچسب ALT به تصاویر اضافه شده است را بر عهده می‌گیرد. پیدا کردن هماهنگ کننده ایده آل کار دشواری است، اما اگر بتوانید فردی را پیدا کنید که سازمان یافته و خلاق است، به روابط و کیفیت کار اهمیت می‌دهد و می‌تواند همه پیگیری ها را به خوبی انجام دهد، یک هماهنگ کننده خوب در اختیار خواهید داشت.

با رشد و توسعه کسب وکار، تیم چگونه تغییر پیدا می‌کند؟

در برخی از کسب وکارها، اضافه کردن نویسندگان و ویراستاران بیشتر تا زمانی که به حجم بحرانی نرسیده اند آسان است، اما زمانی که این کسب و کارها رشد کردند توسعه تیم نیز سخت تر می‌شود. همه افراد خوش شانس نیستند. شرکت های بسیاری هستند که برای توسعه کسب و کار خود مجبورند فرینسلرهای جدیدی انتخاب کنند یا حتی کل فرآیند تولید محتوا را برون سپاری نمایند. رشد کسب و کار به شرایط کاری بستگی دارد، اما به احتمال زیاد کار با افزودن نویسندگان و در صورت نیاز ویراستاران اختصاصی آغاز می‌شود. بعد از اینکه تیم مورد نیاز برای مدیریت ساختار را تشکیل دادید، زمان استخدام هماهنگ کننده برای پیگیری و نگهداری تمامی محتواها فرا می‌رسد.

برون‌سپاری تولید محتوا و سخنانی در مورد کیفیت

استخدام فریلسنرها به خصوص زمانی که مطمئن نیستید در یک بازه زمانی طولانی مدت چگونه رشد خواهید کرد، یک فرآیند کاملا منطقی است. اما تبدیل شدن به ماشین تولید محتوا اصلا منطقی نیست. استخدام فردی از خارج شرکت می‌تواند خوب باشد. به خاطر داشته باشید که نویسندگی و ویرایش کردن محتوا مهارت هایی هستند که در طول زمان توسعه پیدا می‌کنند.

اختصاص زمان برای یافتن و استخدام فرد متخصص در نویسندگی همانند استخدام یک لوله کش ماهر برای ساختمان ارزشمند خواهد بود. یک نویسنده یا ویراستار خوب می تواند همه کارها را به درستی انجام دهد. ممکن است ندانید همه این فرایندها چگونه کار می کند اما  وجود یک محتوای خوب گویای همه چیز است. به خودتان اعتماد کنید. اگر نمونه کار نویسندگان چیزی نیست که می‌خواهید، حتما محتوای نوشته شده توسط این افراد برای مخاطبان نیز جذاب نخواهد بود.

راهنمای انتخاب سیستم مدیریت محتوا

انتخاب سیستم مدیریت محتوا

سیستم مدیریت محتوا می تواند بهترین دوست یا بدترین دشمن شما باشد. البته می‌توانید سیستمی را بیابید که در میان این دو قرار می گیرد. اول از هر کاری باید بدانید سیستم مدیریت محتوا چیست. سیستم مدیریت محتوا رابطی است که برای نوشتن، منتشر کردن و ویرایش محتوای خود در سایت استفاده می کنید. رایج ترین نمونه ای که از سیستم مدیریت محتوا وجود دارد وردپرس است. سیستم مدیریت محتواهای دیگری نیز چون دروپال، جوملا و مگنتو وجود دارند. برخی از سایت ها اصلا سیستم مدیریت محتوا ندارند. ما زمانی که می خواستیم محتوای خود را به سیستم مدیریت محتوای جدید منتقل کنیم با همین چالش مواجه شدیم. در ادامه برخی از سوالاتی که  از خود پرسیدیم را مشاهده می کنید:

  • سهامداران ما چه کسانی هستند؟ چه دپارتمانی باید در فرآیند انتخاب درگیر باشد؟
  • چه مقدار از سایت ما باید توسط سیستم مدیریت محتوا مدیریت شود؟
  • می خواهیم سیستم جدید چه کارهایی برایمان انجام دهد؟ این موضوع می تواند هر چیزی از لاگین با سطوح دسترسی مختلف تا یکپارچه سازی نرم افزارهای فعلی باشد.
  • چه چیزی در این لیست ضروری، مطلوب و اختیاری است؟ این گزینه به شما کمک می‌کند اولویت های خود را تعیین کنید.
  • به یک سیستم اختصاصی نیاز دارید یا می توانیم در چارچوب فعلی کار خود را انجام دهیم؟
  • خود ِ سیستم مدیریت محتوا چند وقت یکبار باید به روزرسانی شود؟ چگونه می توان آن را مدیریت کرد؟ آیا به روزرسانی آن شامل دریافت هزینه می‌شود؟
  • سیستم مدیریت محتوا چگونه سئو را مدیریت می کند؟ آیا آدرس های سایت برای موتورهای جستجو بهینه سازی شده اند؟ آیا می توان به راحتی موارد مرتبط با سئو همچون تگ عنوان و توضیحات متا را تغییر داد یا نیاز به توسعه دهنده خواهد بود؟
  • چه نوع رسانه هایی پشتیبانی می شود؟ اگر بخواهیم پادکستی در سایت منتشر کنیم آیا اینکار نیازمند کدنویسی خواهد بود؟
  • به چه قیمتی می توانیم به آن دسترسی پیدا کنیم؟
  • برای آموزش سیستم جدید به چه هزینه هایی نیاز داریم؟ این موضوع برای تغییر یا استخدام افراد جدید مهم است.
  • پشتیبانی از مشتریان چگونه خواهد بود؟
  • چه قالب هایی در دسترس ما وجود دارد؟
  • چه راه حل هایی برای انتقال  بین سیستم مدیریت محتوا وجود خواهد داشت؟

برای سوالاتی که در بالا به آن اشاره کردیم پاسخ یکسانی وجود ندارد اما اگر به درستی به این سوالات پاسخ داده شود می توان بهترین راه حل (یا همان بهترین سیستم مدیریت محتوا) را برای تیم و شرکت انتخاب کرد.

توسعه و انتشار چارچوبی برای تجزیه و تحلیل

قبل از اینکه بخواهیم وارد مرحله تولید محتوا شویم باید یک موضوع را مدنظر داشته باشیم. اطمینان حاصل کنید که چارچوبی برای تجزیه و تحلیل دارید. برای اینکه بتوانید بعدها موفقیت خود را آنالیز کنید، باید آمارگیر معتبری را قبل از آغاز کار روی سایت خود راه اندازی کنید. برای این منظور می‌توان از اکانت گوگل آنالیتیکس استفاده کرد.

سیستم آمارگیر

باید تصمیم بگیرید قصد دارید چه چیزی را پیگیری کنید و از نگاه شما موفقیت به چه معناست. باید نحوه اندازه گیری و سنجش موفقیت را در ذهن داشته باشید. در حال حاضر باید بدانید قصد دارید چه چیزی را بسنجید.

به عنوان مثال برای هدفی همچون ایجاد و انتشار راهنمای جامع برای پارچه های لباس عروس باید اندازه گیری و سنجش دوگانه از تکمیل شده / تکمیل نشده را داشته باشید. زمانی که محتوای جدید را ارزیابی می کنید سنجش سایر موارد نیز مفید خواهد بود. ترکیبی از ترافیک، مدت زمان سپری شده در سایت، بونس ریت، اشتراک گذاری ها و نرخ تبدیل می تواند برای شما مفید باشد.

به خاطر داشته باشید که این اعداد و ارقام به همراه یکدیگر معنا می دهند. به عنوان مثال فرض کنید افزایش قابل توجهی در ترافیک خود داشته اید اما بونس ریت هنوز خیلی بالاست. این موضوع می تواند نشان دهنده این باشد که بازدید کنندگان جدید شما  توسط سرتیترها گمراه شده اند، از محتوا خوششان نیامده است یا محتوایی را مطالعه کرده اند که Call to action یا لینکی برای هدایت آن ها به سمت فرایند تبدیل نداشته است.

پازل های محتوا را کنار هم بچینید

قبل از اینکه بخواهید نتیجه گیری عجولانه ای داشته باشید همه موارد را به دقت بررسی نمایید. برای مثال ده ها بازنشر در شبکه‌های اجتماعی به شما می گوید که محتوا خوب است اما خوانندگان نمی‌دانند در مرحله بعدی باید چه کارهایی را انجام دهند. در چنین مواردی بهتر است لینکی به محتوای دیگر داده شود تا کاربر به اطلاعات بیشتری دست یابد. تجزیه و تحلیل بخش جذاب بازاریابی محتوا محسوب می شود زیرا فرصت هایی را برای درک مشتریان و نحوه تعامل با آن ها در اختیار شما قرار می دهد.

 

منبع: Moz

[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/beginners-guide-to-content-marketing” target=”_self” position=”right”]1مقدمه[/button-brown]
[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/what-is-content-marketing-is-it-right-for-my-business” target=”_self” position=”right”]2بازاریابی محتوا چیست؟[/button-brown]
[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/content-strategy” target=”_self” position=”right”]3استراتژی محتوا[/button-brown]
[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/content-and-the-marketing-funnel” target=”_self” position=”right”]4قیف بازاریابی و محتوا[/button-brown]
[button-blue url=”#page” target=”_self” position=”right”]5ساخت چارچوب و تیم محتوا[/button-blue]
[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/content-ideation” target=”_self” position=”right”]6ایده سازی برای تولید محتوا[/button-brown]
[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/content-creation” target=”_self” position=”right”]7تولید محتوا[/button-brown]
[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/content-promotion” target=”_self” position=”right”]8ترویج و تبلیغ محتوا[/button-brown]
[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/analysis-and-reporting” target=”_self” position=”right”]9تجزیه و تحلیل محتوا و گزارش مرتبط با آن[/button-brown]
[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/iteration-maintenance-and-growth” target=”_self” position=”right”]10تکرار، نگهداری و رشد[/button-brown]
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.