تاثیر کروناویروس

بازار داغ کرونا و تاثیر آن بر کسب و کارهای ایران

کرونا، ویروسی که بازارش هر لحظه داغ‌تر می‌شود و بازار خیلی از کسب و کارها را کساد کرده است. کروناویروس این روزها ترس عجیبی را با خود به همراه آورده است و اولین تأثیری که در ایران به وضوح دیده می‌شود خلوت شدن خیابان‌های همیشه شلوغ اسفند ماه است. کرونا به بیش از هفتاد کشور جهان سفر کرده اما کسب و کار هیچ کشوری به اندازه ایران متزلزل نشده است.

اسمش را شانس بگذاریم یا تقدیر، کسب و کارهای ایرانی این روزها بدشانسی بدی را پشت سر می‌گذارند. شاید برایتان جالب باشد بدانید کدام کسب و کارهای ایران با داغ شدن بازار کرونا کساد شدند و حتی تا مرز برشکستگی پیش رفته‌اند و کدام کسب و کارها دچار رونق شده‌اند و چه کسانی به اصطلاح در حال ماهی گرفتن از آب گل آلود هستند. در این پست می‌خواهیم تأثیر کرونا بر کسب و کارهای ایران را بررسی کنیم.

کرونا و تأثیر آن بر کسادی بازار داغ عید نوروز!

کرونا بازار عید نوروز را به طرز بی‌سابقه ای از بین برد. در ایران هیچ مسئله‌ای حتی گرانی بیش از حد و وضع اقتصادی بد خانواده‌ها، هرگز بازار داغ عید نوروز را دچار افت شدید نکرده بود. اما کرونا توانست کسب و کار بازار عید را به طرز بی‌سابقه ای کساد کند. مغازه دارهایی که برای پوشاک و خوراکِ عیدِ مردم برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کرده بودند؛ این روزها در ترس و نگرانی بیشتری به سر می‌برند.

جنگ نابرابری بین این ویروس و کسب و کارهای عید نوروز در گرفته که تا همین جا کسب و کارهای عید نوروز قافیه را به این ویروس باخته‌اند.

کرونا در ایران

ویروس کرونا و مشاغلی که در خط مقدم جنگ هستند!

اتفاق بسیار غم انگیزی است که کسی به واسطه شغل و کسب و کارش در معرض خطری ناعادلانه قرار گیرد. این روزها پزشکان، پرستاران و تک تک پرسنل بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، داروخانه‌ها بیش از سایر اقشار مردم در معرض ابتلا به این ویروس هستند. ویروس کرونا کشنده نیست اما وضعیتی را در کشور ایجاد کرده که گویی جنگی پنهانی درگرفته است و مشاغلی که در خط مقدم این جنگ در حال دفاع از خود و دیگر مردم است، جامعه پزشکی و درمانی است. مشاغلی که این روزها سرشان شلوغ است، اما هیچ‌یک از پزشکان و پرستاران و دیگر جامعه پزشکی از این موضوع خوشحال نیستند.

ویروس کرونا و تعطیلی کسب و کارهایی که صاحبان‌شان ناراحت نیستند!

به عید نوروز که نزدیک می‌شویم همیشه بحث داغی در می‌گیرد که مدارس چه وقت تعطیل شوند. معلمان و کادر آموزشی همیشه با این موضوع دست به گریبانند که در اسفندماه دقیقا چه روزی مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها را تعطیل کنند. امسال اما از چند هفته مانده به عید، تعطیلی همگانی مدارس و دانشگاه‌ها این نگرانی هر ساله را برطرف کرد! جالب است که گاهی تعطیل شدن اجباری یک کسب و کار می‌تواند باعث خوشحالی شود. البته هیچ کس از شیوع ویروس کرونا در کشور خوشحال نیست. اما هیچ کس هم از تعطیلی با حقوق بدش نمی‌آید. به غیر از جامعه آموزشی کشور که زودتر از موعد کسب و کارشان تعطیل شد، بسیاری از اداره‌ها و وزارتخانه‌های دولتی یا تعطیل شدند و یا حداقل دو ساعت از ساعت کاریشان کم شده است که احتمالا آنها هم از این تعطیلی ناراحت نشدند. البته که هیچ کس از شیوع کرونا در کشور خوشحال نیست.

کرونا و کسب و کارهایی که دوست داشتند تعطیل شوند!

کارمندهایی هستند که از شرایط و وضعیت شیوع کرونا بیش از بقیه ناراحتند چرا که هر روز باید از خانه بیرون بروند و در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار بگیرند، آن هم در شرایطی که هیچ ابزار مطمئنی برای مقابله با این ویروس ندارند. کسب و کارهایی که متعلق به شرکت‌های دولتی و خصوصی هستند و دلیلی برای تعطیلی کارمندان‌شان نمی‌بینند این دسته از کارمندان را بیش از سایر مردم ناراحت و ناراضی‌ کرده‌اند.

کرونا در ایران

کارمندانی که احساس می‌کنند دلیلی برای بیرون رفتن از خانه ندارند؛ جز اجبار کار کردن برای دیگران. دقیقا برعکس کسانی که کسب و کارهای خودشان را دارند و به دنبال کسب درآمد بیشترند و ساعات بیشتری را این روزها کار می‌کنند تا اجناس خود را به مشتریان بیشتری بفروشند و در این بازار کساد کمتر ضرر کنند. کسب و کارهایی که بیش از اینکه از کرونا بترسند از اینکه نتوانند آخر ماه کرایه مغازه خود را دربیاورند وحشت دارند.

 

کرونا و فریلنسرهای همیشه خوشحال!

البته هیچ کس از این اوضاع راضی نیست اما فریلنسرها در این اوضاع می‌توانند کسب و کارشان را پیش ببرند و این مسأله قطعا برای آن‌ها مایه مسرت است. فریلنسری به تازگی در ایران بازار رو به رشدی پیدا کرده است و فریلنسرهای بسیاری هستند که جای پای خود را محکم کرده‌اند. در اوضاع و احوالی که خطر ابتلا به کرونا ترسی بی‌سابقه در دل مردم جهان ایجاد کرده، فریلنسرها بدون دردسر به کارشان ادامه می‌دهند. البته اوضاع نابسامان اقتصادی ناشی از شیوع کرونا کسب‌وکار فریلنسرها را هم دچار چالش کرده است؛ چرا که کار آنها هم به نحوی مرتبط با دیگر کسب و کارهایی است که دچار رکود شده‌اند.

کرونا فرصتی برای دورکاری اجباری!

در این روزهای پرتنش، شرکت‌های زیادی هستند که به خاطر حفظ سلامتی کارمندان‌شان و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و با توجه به ماهیت کسب‌و‌کارشان توانسته‌اند همه یا بخشی از کارمندان‌شان را به صورت دورکار به خدمت بگیرند. کارمندانی که دورکاری می‌کنند، می‌توانند در خانه خود بنشینند و به صورت غیرحضوری با مشتریان، کارفرمایان و دیگر همکاران در ارتباط باشند.

ما در جی‌ادز نیز از همان اولین روزهای شیوع ویروس کرونا در تهران، فعالیت‌مان را به صورت دورکاری ادامه دادیم و دفتر آژانس تبلیغاتی جی‌ادز را تا زمان عادی شدن شرایط تعطیل شد. فعالیت‌های جی‌ادز و ارایه خدمات و ارتباط با مشتریان مانند پیش از این بحران ادامه دارد و سعی می‌کنیم در این اوضاع نابه‌سامان اقتصادی بیش از پیش به کسب و کارها کمک کنیم.

کرونا و دورکاری

به مدیران و کارفرمایان پیشنهاد می‌کنیم كاركنانی كه قادر به انجام وظایف از راه دور هستند را تا زمان از بین رفتن خطر ویروس کرونا، به دورکاری ترغیب كنند.

کرونا و کسب و کارهایی که مردم از تعطیل شدن‌شان ناراحتند!

سینماها، شهربازی‌ها‌، موزه‌ها، مکان‌های زیارتی‌، فرهنگی و تفریحی این روزها یک برچسب بزرگ تعطیل است را بر سر در ورودی خود نصب کرده‌اند. ویروس کرونا کسب و کارهایی را تعطیل کرده است که مردم برای تعطیل شدن آن‌ها ناراحتند. باز هم بدشانسی است که ورود ویروس کرونا مصادف شده است با تعطیلات عید نوروز و مردمی که یک سال تمام برای تفریحات این روزهایشان برنامه ریزی کرده‌اند، مجبورند در خانه بنشینند.

شاید این‌ها تنها کسب و کارهایی باشند که مردم واقعا از تعطیل شدنشان ناراحتند. اگر امسال مردم ایران به جای سفرهای نوروزی در خانه بنشینند و به فیلم و تلویزیون پناه ببرند، شاید بازار برنامه سازهای تلویزیونی و اپلیکیشن‌های اشتراکی تماشای آنلاین فیلم و سریال و بازی‌های موبایلی بیش از پیش داغ شود. به هر حال انگار ویروس کرونا باعث شده این‌بار در روی پاشنه‌ی دیگری بچرخد.

تاثیر کرونا بر کسب و کارها

کرونا و کسب و کارهایی که به برشکستگی نزدیک می‌شوند!

کرونا امسال به جای مردم ایران به سفر آمده است و احتمالا بدجوری دارد خوش می‌گذراند که خیال رفتن ندارد. مردم ایران هر ساله برای عید برنامه سفر دارند. چه کسانی که ماشین شخصی خود را روشن می‌کنند و هر سال این موقع به دل جاده می‌زنند و چه کسانی که از روزها قبل بلیط قطار و هواپیما و اتوبوس خود را خریداری کرده بودند. امسال کرونا به احتمال زیاد سفرهای نوروزی خیلی‌ها را لغو می‌کند.

از همین روزهای ابتدایی شروع شیوع کرونا بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی مجبور به لغو سفرها شده‌اند و بسیاری از کشورها ورود اتباع کشورهای که در آنها کرونا جولان می‌دهد را متوقف کرده اند. در این میان شرکت‌های هواپیمایی، راه آهن، اتوبوسرانی، هتل‌ها، مهمانسراها و یا حتی مردمی که کسب و کارشان اجاره دادن ویلاهای شخصی به مسافرین نوروزی بود ضررهای زیادی متحمل می‌شوند. کسب و کارهایی که شاید امسال تا مرز برشکستگی پیش بروند.

کرونا و کسب و کارهای خانگی و اینترنتی!

به جز فریلنسرها این روزها کسب و کارهای خانگی هم به خاطر بیرون نرفتن مردم، بازار بدی ندارند. به هر حال خیلی‌ها دوست دارند برای عید نوروز خرید کنند. کسب و کارهای خانگی که به صورت اینترنتی فعالیت می‌کنند این روزها شرایط چندان بدی ندارند. کرونا خیلی‌ها را دچار برشکستگی کرد، اما برخی از کسب و کارها را هم رونق بخشید. برای مثال سوپرمارکت‌های اینترنتی این روزها از شما می‌خواهند در خانه بمانید و از طریق اپلیکیشن آنها اجناس موردنظرتان را سفارش دهید.

همین مساله باعث شده است، بسیاری به فکر راه‌اندازی وب‌سایت و تقویت حضور خود در اینترنت بیافتند. کسب و کارهای بسیاری هستند که به تازگی شروع به تبلیغات اینترنتی کرده‌اند تا بتوانند دوباره با مخاطبان خود از طریق اینترنت ارتباط برقرار کنند.

کرونا و تاثیر آن بر کسب و کارها

کرونا و کسب و کارهایی که فکر می‌کنند نانشان در روغن است!

ناراحتی بیش از حد این روزها از برخی کسب و کارهایی است که بی‌جهت داغ شده و مایه نارضایتی مردم شده‌اند. هیچ کس نباید از آب گل آلود ماهی بگیرد. کرونا ویروسی است که نیاز به مراقبت تنفسی دارد. پیشگیری از کرونا را باید با شست و شو و ضد عفونی کردن دست ها و مراقبت و پاکیزگی تضمین کرد. مسئله‌ای که این روزها باعث شده خیلی‌ها از آن سو استفاده کنند.

کسب و کارها یا بهتر بگوییم؛ دلالانی که به اصطلاح این روزها نانشان در روغن است، اما در واقع نان‌شان در خون مردم است. هر یک نفر که جان خود را به خاطر عدم دسترسی به دستکش، ماسک و مواد ضد عفونی کننده از دست بدهد، مسولیتش به عهده کسی است که تصور کرده در این شرایط می‌تواند کسب و کارش را رونق ببخشد. کرونا هم به زودی رختش را برمی‌بندد و روسیاهی‌اش برای کسب و کارهایی می‌ماند که در این روزهای سخت شروع به احتکار و گران‌فروشی وسایل و مواد بهداشتی و ضدعفونی‌کننده کرده بودند.

تاثیر کرونا بر کسب و کارهای ایرانی با نگاهی به کاهش هزینه تبلیغات

با بررسی اکانت‌های گوگل ادز زیرمجموعه جی ادز، متوجه شدیم که به طور کلی هزینه‌ای که برای تبلیغات می‌شد در سه روز گذشته 60٪ نسبت به روزهای مشابه هفته‌های پیش کاهش داشته است. برای بررسی بیشتر با چندی از مشتریانی که کاهش چشمگیری در هزینه‌کرد تبلیغات گوگل داشتند، تماس گرفتیم که نتیجه آن به شرح زیر است:

تبلیغات آموزش دوره‌های فنی و حرفه‌ای: به خاطر کرونا کلاس‌های آموزشی تشکیل نمی‌شود و دوره جدید ثبت‌نام نمی‌کنند.

تبلیغات اجاره ویلا و سوییت در شمال: تبلیغات فعال بوده ولی تعداد کلیک‌ها و مشتری‌ها نصف شده‌اند. بیشتر رزروی‌ها تماس گرفته‌اند و درخواست لغو داشتند.

تبلیغات شرکت نظافتی: به دلیل ترس از کرونا تعداد درخواست رزرو برای شرکت‌های نظافتی کاهش یافته است. همچنین تعطیلی برخی کارمندان و اینکه خودشان کارهای خانه تکانی را انجام می‌دهند، نیز مزید بر علت شده است و کارگران این شرکت‌ها بی‌کار می‌مانند.

تبلیغات آژانس هواپیمایی: پروازها لغو شده‌اند و همه کمپین‌های بلیت پروازهای داخلی و خارجی متوقف شده‌اند.

تبلیغات تورهای داخلی: تورهای داخلی متوقع شده‌اند.

تبلیغات رزرو هتل: با توجه به کاهش مسافران داخلی و خارجی، کمپین‌های تبلیغاتی برای رزرو هتل‌ها متوقف شده‌اند.

تبلیغات گوگل مراکز ماساژ درمانی: کاهش بیش از 40درصدی در تعداد کلیک‌های دریافتی شکل گرفته است.

تبلیغات نصب و تعمیر سامانه‌های سانترال: با توجه به تعطیلی بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها تبلیغات برای گرفتن مشتریان جدید در این حوزه متوقف شده است.

تبلیغات خدمات تخصصی ایمپلنت: کاهش بیش از 60درصدی برای جستجوی کلمات مرتبط با این کسب‌وکار در سایت ترندز گوگل مشهود است.

تبلیغات مراکز درمان لیزری: جستجوی کلمات کلیدی این صنف نیز کاهش 70درصدی داشته است.

تبلیغات شرکت‌های طراحی دکوراسیون: کاهش حدود 20 درصدی را در تعداد کلیک‌های کمپین‌های تبلیغاتی خود داشته‌اند.

تبلیغات خدمات طراحی و پشتیبانی سایت: شاید در نگاه اول عجیب به‌نظر برسد، اما شرکت‌های طراحی سایت به طور میانگین 50 درصد از ورودی از نتایج جستجوی پولی خود را از دست داده‌اند.

تبلیغات آرایشگاه های زنانه: اداره بهداشت و درمان کشور، فعالیت آرایشگاه‌های زنانه را تا اطلاع ثانوی تعطیل اعلام کرده است و از همین رو کمپین‌های تبلیغاتی مربوط به آرایشگاه ها فعال نیستند.

تبلیغات خدمات قالیشویی: شرکت‌های قالیشویی این روزها سرشان مثل سال‌های گذشته شلوغ است و خانواده‌ها برای شستشوی فرش‌های خود هنوز خدمات آنها را در گوگل جستجو می‌کنند. اواخر هفته قالیشویی‌ها زنگ‌خور بالاتری دارند.

تبلیغات فروشگاه فایل: به نظر می‌رسد شیوع کرونا تاثیر منفی چندان بر فعالیت سایت‌های فروش فایل‌های آموزشی نگذاشته است.

تبلیغات مراکز اعزام دانشجو به خارج: در این اوضاع سخت که کرونا در بیش از 70 کشور آسیایی، اروپایی و آمریکایی جولان می‌دهد، تعداد افرادی که به فکر مهاجرت تحصیلی هستند، بسیار کاهش یافته است.

آیا کرونا باعث تغییر چهره کسب و کارها در ایران می‌شود؟

ویروس کرونا با ورود ناگهانی خود و تأثیر مهمی که بر کسب و کارها در ایران گذاشت برای بسیاری درس‌های مهمی در پی داشت. ویروس کرونا می‌توانست خیلی از کسب و کارها به خصوص کسب و کارهای آزاد و فروشگاه‌های فیزیکی را کمتر متضرر کند. درست است که خیلی از کسب و کارها نمی‌توانند به صورت غیرحضوری به فعالیت خود ادامه دهند، اما قطعا خیلی‌ها می‌توانند فرهنگ جدیدی از کسب و کار را تجربه کنند. استفاده از تخصص کارکنان بدون حضور فیزیکی آنها در شرکت (دورکاری) نیز احتمالا در آینده بیشتر مورد توجه کسب و کارها قرار خواهد گرفت.

راستی شغل شما چیست؟ شیوع بیماری کرونا چه تاثیری بر شغل یا کسب و کار شما داشته است؟

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.