اقتصاد جهانی و کرونا

تاثیر شیوع ویروس کرونا بر کسب و کارهای جهانی

فروشگاه‌های بزرگ، رستوران‌ها و مکان‌های گردشگری در سراسر چین، درهای خود را بسته‌اند. بطوریکه تجارت‌های جهانی تاثیرات شیوع ویروس مرگبار ووهان را احساس می‌کنند. بحران ویروس کرونا (2019-ncov) در صنایع خرده فروشی، مسافرت و جهانگردی مشکلاتی را ایجاد کرده است. شرکت‌ها اظهار دارند که از توصیه های مسئولان پیروی می‌کنند.

کاهش 29 میلیارد دلاری درآمد خطوط هوایی، کاهش فروش 92 درصدی خودرو در چین و تعلیق 387 عرضه کننده‌ی شرکت P&G (Procter & Gamble)، در نتیجه ی شیوع ویروس کروناست.

از آنجایی که شیوع ویروس کرونا، اقتصاد جهانی را به لرزه انداخته و زنجیره‌ی تامین را مختل کرده است، شرکت‌های بین‌المللی در تمامی صنایع و کسب‌وکارها با یک واقعیت روشن و شفاف روبه‌رو هستند، اینکه تا ریشه‌کن شدن کروناویروس کسب‌وکارها به حالت عادی برنخواهد گشت.

به گفته‌ی مت فیلیپس، سرمایه گذاران متوجه این اتفاقات شده‌اند. سهام آمریکا برای دومین روز پیاپی، در روز جمعه سقوط کرد. سهام شرکت‌های انرژی، خطوط هوایی و تکنولوژی در وال استریت با کاهش مواجه شدند، به طوری که شاخصS&P با بیش از 1 درصد کاهش بسته شد و آنرا در بدترین روز خود در این ماه قرار داد. قیمت نفت و گاز نیز کاهش یافت و قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا تقریبا 1 درصد کاهش یافت. از زمان شیوع ویروس کرونا، بی‌ثباتی بازارها بیشتر شده اما سرمایه‌گذاران آمریکایی تا حد زیادی این ویروس را نادیده گرفته‌اند. از تاریخ 7 ژانویه، زمانیکه مقامات چینی این ویروس را شناسایی کردند، شاخص S&P 500، حتی پس از معاملات امروز صبح، فراتر از 3 درصد نرفته است.

خطوط هوایی، امسال میلیاردها دلار درآمد خود را از دست می‌دهند

در این هفته، انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی درباره‌ی رکود اقتصادی شدید در حوزه‌ی حمل‌ونقل جهانی در ارتباط با کاهش سفر‌ها به قاره‌ی آسیا به دلیل شیوع ویروس کرونا هشدار داد.

به گفته‌ی آنها، شیوع ویروس کرونا می‌تواند عواید شرکت هواپیمایی جهانی را تا حدود 29 میلیارد دلار در سال جاری کاهش دهد که این امر منجر به رکود و تنزل صنایع در مقایسه با سال 2019 خواهد شد.

طبق تحلیل این انجمن، انتظار می‌رود که تقریبا تمامی این خسارت‌ها متحمل خطوط هوایی منطقه آسیا و اقیانوسیه شود که با کاهش 13 درصدی تقاضای مسافر برای سال جاری مواجه هستند.

کاهش پروازها به خاطر کرونا

برخی از خطوط هوایی تاثیر شیوع این ویروس را تایید کردند و شرکت هواپیمایی Air France-KLM و  Qantas در روز پنجشنبه، به طور جداگانه در مورد ضرر اقتصادی بالقوه هشدار دادند.

شرکت هواپیمایی Qantas اظهار داشت که ویروس کرونا می‌تواند سود شرکت را در این سال مالی که در 30 ژوئن به پایان می‌رسد، از 66 میلیون تا 99 میلیون دلار کاهش دهد در حالیکه شرکت هواپیمایی Air France-KLM میزان درآمد 216 میلیون دلار بین ماه‌های فوریه و آوریل امسال را برآورد می‌کند.

بیش از 20 خطوط هواپیمایی بین‌المللی، مسیرهایی که به ووهان چین و دیگر شهرهای بزرگ چین را تعلیق یا محدود کرده‌اند. شهر ووهان چین، مرکز شیوع ویروس کرونا می‌باشد.

کروناویروس          شیوع ویروس کرونا

          پاسخ به متداول‌ترین سوالهای شما:

        ویروس کرونا چیست؟

ویروس کرونا یک ویروس جدید است که به خاطر شکل تاج‌دار آن که از سطح آن بیرون زده‌است، ویروس کرونا نام گرفته است. این ویروس می‌تواند هم حیوانات و هم انسان را آلوده کند و همچنین می‌تواند موجب بیماری‌های تنفسی، از سرماخوردگی ساده گرفته تا شرایط خطرناک و حاد تنفسی یا سارس شود.

چقدر باید نگران این ویروس باشیم؟

شیوع این ویروس جدید در آسیا، اروپا و خاورمیانه، ترس از یک بیماری همه‌گیر و جهانی را تشدید کرده‌است. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در این هفته هشدار داد که آمریکایی‌ها از احتمال گسترش این ویروس در آمریکا جلوگیری کنند.

چگونه خود و دیگران را در برابر این ویروس محافظت کنم؟

شستن مکرر دست‌ها مهمترین کاری است که می‌توانید انجام دهید، و همچنین در زمان بیماری، باید در خانه بمانید.

اگر به مسافرت بروم چطور؟

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها به مسافران مسن و در معرض خطر هشدار داده‌است که از سفر به ایران، ایتالیا و ژاپن خودداری کنند. این مرکز همچنین توصیه کرده‌است که از سفر غیرضروری به کره‌جنوبی و چین اجتناب کنید.

ویروس کرونا تا کجا گسترش پیدا کرده است؟

تا لحظه نگارش این مقاله کروناویروس که منبع آن ووهان چین است، بیش از 80 هزار نفر را در حداقل 33 کشور از جمله ایتالیا، ایران و کره‌جنوبی، مبتلا کرده است.

این ویروس تا چه حد مسری است؟

طبق تحقیقات اولیه، به نظر می‌رسد که نسبتا عفونی و شبیه به سارس باشد و احتمالا از طریق عطسه، سرفه و سطوح آلوده به فرد دیگر منتقل می‌شود. دانشمندان تخمین زده‌اند که هر فرد مبتلا بدون اقدامات پیشگیری موثر، می‌تواند این ویروس را بین 1.5 تا 3.5 نفر منتقل کند.

چه کسانی در تلاشند تا این ویروس را مهار کنند؟

مقامات سازمان بهداشت جهانی با مقامات چین همکاری کرده‌اند تا رشد این ویروس را کاهش دهند. اما این هفته موارد دیگری در دو قاره تایید شد. بنابراین متخصصان هشدار دادند که جهان برای شیوع این ویروس آماده نیست.

خطوط هوایی در آسیا در حال جلوگیری از پروازها در جاهای دیگر جهان می‌باشد. خطوط هوایی سنگاپور اعلام کرده‌است که به طور موقت، پروازهای بین ایالتی و مقصدهای مهم مانند نیویورک، پاریس، لندن، توکیو، سئول و سیدنی را قطع می‌کند.

به گفته‌ی نیراج چوکشی و آمی تسانگ، شرکت Cathay Pacific یک شرکت حمل بار هوایی در هنگ‌کنگ می‌باشد، تقریبا تمامی پروازهای خود را به سرزمین چین کنسل کرده‌است و در طول دو ماه آینده، خدمات خود را به دیگر مقصدها کاهش می‌دهد.

فروش خودرو در آشفتگی قرار دارد.

فروش خودرو در چین در ماه جاری با شکست مواجه بوده است. اتحادیه‌ی صنعت خودروسازی چین می‌گوید که فروش نمایندگی‌ها در نیمه‌ی اول ماه فوریه در مقایسه با فروش در همین برهه‌ی زمانی در سال گذشته، 92 درصد کاهش داشته‌است.

صنعت خودروی چین

چین بزرگترین بازار خودروی جهان را در اختیار دارد. بنابراین، افت شدید و ناگهانی در فروش در چین، باعث آسیب به صنعت جهانی می‌شود.

شرکت بزرگ خودروسازی لوکس آلمان، Daimler، که تولید کننده‌ی مرسدس بنز می‌باشد، در گزارش سالیانه خود هشدار داد که ویروس کرونا می‌تواند منجر به افت قابل توجهی در رشد اقتصادی چین شود. در این گزارش آمده است که این ویروس ممکن است نه تنها بر توسعه‌ی فروش واحد تاثیرگذار باشد، بلکه ممکن است اثرات مخرب قابل‌توجهی را بر تولید، تهیه و زنجیره‌ی تامین بگذارد.

شرکت Jaguar Land Rover هشدار داده‌است که ویروس کرونا می‌تواند به زودی باعث مشکلات تولید در کارخانه‌های مونتاژ این شرکت در بریتانیا شود.

کیث برادشر می‌گوید: “شرکت Jaguar Land Rover مانند بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده‌ی خودرو، از قطعات ساخت چین استفاده می‌کند. با بسته‌شدن کارخانه‌ها در چین یا کاهش حجم تولید در این کشور، انتظار می‌رود که خطوط مونتاژ در سایر نقاط جهان دچار کمبود قطعات ضروری خودرو شوند.”

شرکت اپل، در مورد تاثیرات این ویروس هشدار می‌دهد

با وجود اینکه بیشتر صنایع در چین هنوز در تنگنا قرار دارند، اما کسب‌وکارها درتلاشند تا کارگران و کارخانه‌ها را به کار برگردانند. شرکت Foxconn، بزرگترین تولید کننده‌ی وسایل الکترونیک و تامین‌کننده‌‌ی اصلی شرکت اپل، اظهار دارد که این کار بسیار مشکل خواهد بود. این شرکت بیان دارد که درآمدهای آن به دلیل شیوع ویروس کرونا تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و در مورد ادامه کار کارخانجات چین، باید محتاط بود. به گفته‌ی شرکت اپل، کارخانجات خارج از کشور در کشورهایی ماند ویتنام و مکزیک، با حداکثر تلاش خود کار می‌کنند.

تاثیر کرونا بر قیمت خودرو

به گفته‌ی پاول موزور، با وجود اینکه مسئولان چینی در تلاشند تا با کنترل ویروس کرونا، تعادل را به اقتصاد برگردانند، اما هشدارها در مورد درآمدها همچنان وجود دارد. نگرانی ها در مورد تولیدات شرکت Foxconn بر تاثیر بالقوه و گسترده‌ی این ویروس بر زنجیر‌های تامین وسایل الکترونیکی در جهان تاکید می‌کند. بخش عظیمی از لوازم الکترونیکی جهان ساخته‌ی کارخانه‌های چینی است و قطعات آنها نیز در کارخانه‌های چینی تولید می‌شوند و تعلیق طولانی مدت آنها می‌تواند به طور کلی تاثیرگذار باشد. برخی حتی هشدار داده اند که این وقایع می‌تواند باعث تسریع جداسازی شود، که خارج از نگرانی‌های امنیتی، از سوی مسئولان چینی و مسئولان آمریکایی پیشنهاد شده‌است.

شرکت P&G یا (Procter & Gamble’s) می‌گوید که امورمالی این شرکت آسیب خواهد دید.

شرکت P&G، تولیدکننده‌ی محصولات مصرفی، در یک نشست جمعی در این هفته اظهار داشت که اختلالات در عرضه و تقاضا به دلیل شیوع ویروس کرونا، از نظر مالی می‌تواند بر نتایج فصلی شرکت تاثیر بگذارد.

جان مولر، مدیر اجرایی شرکت در روز پنجشنبه در کنفرانسی در نیویورک گفت: “چین دومین بازار بزرگ ما از نظر فروش و سودآوری می‌باشد. موجودی مغازه‌های به طور قابل توجهی پایین است و بسیاری از مغازه‌ها، ساعات کمتری را کار می‌کنند. برخی از تقاضاها، به صورت آنلاین صورت می‌گیرند اما عرضه و تحویل کارها و همچنین نیروی انسانی محدود است.”

نیراج چوکشی به نقل از آقای مولر: “این شرکت وابسته به 38 تامین کننده در چین می‌باشد که هر کدام با مشکلاتی در اجرای کارها مواجه هستند.

فرانسه نسبت به وابستگی بیش از حد به چین هشدار می‌دهد.

دولت فرانسه از شرکت ها خواسته است تا در مورد وابستگی بیش از حد به چین در رابطه با مواد خام و قطعات، تجدید نظر کنند، در زمانی که شیوع ویروس کرونا باعث تضعیف تولیدکنندگان فرانسوی مرتبط با زنجیره‌ی تامین شرکت‌های چینی شده‌است.

برونو لامیر، وزیر دارایی فرانسه، خودروسازانی را که در تهیه قطعاتی مانند پدال ترمز مشکل دارند، مورد خطاب قرار داده‌است. به همین ترتیب، صنایع داروسازی نیز دچار مشکل شده‌اند. آنها 80 درصد از مواد خام خود و داروهای خود را از چین و آسیا تهیه می‌کنند.

به گفته‌ی لیز آلدرمن، دولت برآورد کرده‌است که در نتیجه‌ی شیوع ویروس کرونا، اقتصاد این کشور تا حدود 0.1 درصد در سال جاری کاهش می‌یابد. شهر ووهان، مرکز شیوع این ویروس، مرکز بیش از یک سوم تمام سرمایه‌گذاری های فرانسه در چین می‌باشد.

بانک مرکزی چین، نرخ‌ها را کاهش می‌دهد.

بانکهای چین در حال کاهش هزینه‌های استقراض برای شرکت‌ها و خانوارها هستند تا بتوانند ضربه‌ی اقتصادی ویروس کرونا را جبران کنند.

این اقدام به دنبال سیاست‌های عجولانه‌ی بانک مرکزی چین برای پشتیبانی از اقتصاد ضعیف در طی چند هفته تعطیلی در سرتاسر کشور می‌باشد. در روز پنجشنبه، بانک مردمی چین اعلام کرد که نرخ بهره‌ی یک ساله را از 4.15 به 4.05 کاهش داده است و همچنین نرخ بهره‌ی پنج ساله را از 4.8 درصد به 4.5 درصد تقلیل داده است.

به نقل از الکساندرا استیونسون، اقتصاددانان در سال جاری کاهش رشد را برای چین پیش‌بینی کرده‌اند چرا که کسب‌وکارها به آهستگی و تازه شروع به کار کرده‌اند. برخی می‌گویند که این اقدام تاثیری بر شیوع گسترده این ویروس در چین، که زمانی قطب تجاری فعال بود، نخواهد داشت.

شرکت آدیداس می‌گوید که فروش در چین 85 درصد کاهش یافته است.

آدیداس، شرکت تولید کننده‌ی لباس‌های ورزشی در آلمان، می‌گوید که به دلیل شیوع ویروس کرونا، تجارت با چین از بین رفته است.

تاثیر کروناویروس بر فروش آدیداس

به گفته‌ی این شرکت، از زمان شروع سال نوی چینی در 25 ژانویه، میزان فروش در این نواحی در مقایسه با همین بازه‌ی زمانی در سال گذشته، تا 85 درصد کاهش یافته است. تعداد کمی از خریداران در کشورهای کره‌جنوبی و ژاپن، در اثر افت شدید در صنعت گردشگری چین که بر بخش‌های هواپیمایی و همچنین کسب‌وکار و مد تاثیر گذاشته‌است، به این کاهش فروش کمک کرده‌اند.

به گفته‌ی الیزابت پاتون، شرکت آدیداس محصولات خود را به حدود 12 هزار فروشگاه در چین می‌فروشد که حدود 500 تن از آنها، فروشگاه‌های خود آنهاست و بقیه‌ی آنها، حق امتیاز آدیداس را دارند.

سایر تاثیرات مخرب ویروس کرونا بر تجارت جهانی

استارباکس (SBUX) مغازه ها و سرویس‌های تحویل در شهر ووهان، مراکزی که بیماری در آن شیوع پیدا کرده و استان هوبئی را تعطیل کرده است.

رستورانهای KFC و Pizza Hut نیز تا اطلاع ثانوی در شهر ووهان تعطیل هستند شرکت بزرگ Yum Chin یا (YUMC) گفته که ارزیابی خود را در راستای نیاز به اقدامات اضافی ادامه خواهد داد.

مک دونالد رستوران های خود را در شهر ووهان و چهار شهر دیگر در استان هوبئی بسته است.

دیزنی پارک های خود را در شهر شانگهای و هنگ کنگ تعطیل کرده است. دیزنی دکوراسیون های جدید چینی با موضوع سال نو را در سراسر پارک‌ها قرار داده بود، کالاهای جدید را معرفی و گزینه هایی را برای صرف غذا اعلام کرده بود. اما ویروس کرونای جدید همه برنامه ها را تغییر داد.

سهام شرکت های کالاهای لوکس، از جمله سهام شرکت های LVMH، Kering و richemont سازنده ساعت Cartier بیش از 5% سقوط کرده است.

شرکت‌هایی که در ووهان حضور گسترده داشتند، در حال آمادگی برای مواجهه شدن با این مشکل هستند. رنو (RNLSY) یکی از چندین خودروساز دارای کارخانه بزرگ تولیدی در این شهر تعطیل شده است.

پژو (PUGOY) کارمندان اعزامی خود و خانواده‌های آنها را از منطقه ووهان بازگردانده است.

جود بلانشت (Jude Blanchette) رئیس مطالعات چین در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی در واشنگتن گفت: شیوع ویروس کرونا در بدترین زمان ممکن برای چین رخ داده است. چرا که سال نو در چین بزرگترین رویداد اقتصادی این کشور است و در سال گذشته بالغ بر ۱۵۰ میلیارد دلار در طول این مدت زمان صرف شده است. بنابراین پیامدهای اقتصادی این بحران می‌تواند قابل توجه باشد. در این دوره بزرگترین مهاجرت سالانه انسان بر روی کره زمین اتفاق می افتد؛ صدها میلیون مسافر چینی از طریق قطار، اتوبوس و هواپیما به سفر می‌پردازند. این ویروس موجب شده که این تعداد از رفتن به مسافرت صرف نظر کنند.

لیئو ژیمینگ (Liu Xiaoming)، معاون وزیر حمل و نقل چین اعلام کرده بود که در اولین روز سال نوی چینی تعداد کل سفرهای انجام شده تقریباً 30 درصد کاهش یافته است. همچنین سفر با هواپیما و قطار نیز بیش از 41 درصد کاهش یافته است.

هتل های بزرگ زنجیره ای از جمله IHG (GXMLF) ، Marriott و Accor از بازگرداندن هزینه های رزروهای لغوشده امتناع کرده‌اند.

اپراتورهای هواپیمایی از جمله Cathay و Qantas  اعلام کردند که به مسافرینی که از 24 ژانویه تا پایان فوریه به چین یا از چین به کشوری دیگر پرواز داشتند، بازپرداخت کامل انجام می‌شود. بزرگترین آژانس مسافرتی چین Trip.com که با نام CTrip نیز شناخته می‌شود، اعلام کرد که به مشتریان امکان لغو رایگان همه هتل ها، خدمات کرایه اتومبیل و بلیط برای جاذبه های گردشگری در ووهان تا 31 ژانویه را ارائه می دهد.

سهام Trip.com حدود 18٪ کاهش یافته است. جین سان، هفته گذشته در مصاحبه ای در حاشیه کنفرانس داووس (Davos) به CNN بیان کرد که تجارت Trip.com در آینده ای نه چندان دور ضربه خواهد خود. اما او پیش بینی کرد که این تجارت پس از پایان این بحران، مجددا احیا خواهد شد. این مشکلات تجاری با کاهش سرعت رشد اقتصاد تجاری چین همراه شده و این کشور همچنان از اثرات جنگ تجاری با ایالات متحده رنج می برد.

شیوع کروناویروس ووهان موجب شده که در حال حاضر مردم از رفتن به بیرون اجتناب کنند. این نوع رفتار می تواند ضربه بزرگی به بخش خدمات وارد کند، که اکنون حدود 52٪ از اقتصاد چین را به خود اختصاص داده است.

تاثیر ویروس کرونا بر کسب و کارهای ایرانی

اواخر هفته گذشته مقامات کشورمان به طور رسمی شیوع کرونا در ایران را تایید کردند. در هفته ای که گذشت شاهد این بودیم که بیشتر کشورها پروازهایی که به مقصد ایران داشتند را لغو و پروازهایی که از ایران داشتند را متوقف کردند. همچنین سفرهای داخلی نیز کاهش بسزایی داشته است. از این رو شاهد تاثیر منفی کروناویروس بر صنعت هواپیمایی و گردشگری که هر سال در انتها و ابتدای سال شمسی رونق زیادی داشت هستیم.

کاهش تبلیغات در گوگل به خاطر کرونا

ما نیز در جی ادز شاهد کاهش 25 درصدی تبلیغات گوگل مشتریان خود بودیم که این نسبت برای کسب و کارهای حوزه گردشگری کاهش 61 درصدی را نشان می‌دهد که احتمال می‌رود در هفته آتی شاهد کاهش بیشتری در تبلیغات شرکت های مسافرتی باشیم.

با وجود تاثیرات منفی که شیوع کرونا بر بازار اکثر کسب و کارها داشت، در هفته کرونایی اخیر شاخص قیمت سهام بورس بیش از ۴۵ هزار واحد افزایش داشت. در مقاله دیگری سعی می‌کنیم تاثیر ویروس کرونا بر کسب و کارهای ایرانی را بیشتر بررسی کنیم.

منبع: نیویورک‌تایمز + CNN

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.