موتورهای جستجو

موتورهای جستجو چگونه سایت را رتبه بندی می‌کنند؟

همانطور که می‌دانید موتورهای جستجو دو عملکرد اصلی و بزرگ دارند. یکی از این عملکردها خزش (crawling) و ایندکس کردن سایت و محتوای آن و دیگری فراهم آوردن لیست رتبه بندی سایت برای کاربران است.

ایندکس کردن و خزیدن موتورهای جستجو - رتبه بندی سایت

شبکه جهانی وب را به عنوان یک شهر زیرزمینی بزرگ در نظر بگیرید که ایستگاه های مختلفی دارد.

هر ایستگاه یک سند منحصر به فرد (معمولا یک صفحه وب است اما در برخی از شرایط این اسناد می تواند فایل پی‌دی‌اف، JPG یا سایر فایل ها باشد) است. موتورهای جستجو باید کل شهر را بخزند و تمامی ایستگاه ها را در مسیر بیابند. برای اینکار موتورهای جستجو از بهترین مسیرهای موجود یعنی لینک ها استفاده می کنند.

خزیدن و ایندکس کردن سایت:

خزیدن و ایندکس کردن میلیاردها سند، صفحه، فایل، خبر، فایل ویدئویی و رسانه در شبکه جهانی وب

فراهم کردن نتایج مناسب:

فراهم آوردن پاسخ مناسب برای کوئری های کاربران از طریق لیست کردن صفحات مرتبطی که بر اساس همین مرتبط بودن رتبه بندی شده است.

ساختار لینک در وب میل تواند همه صفحات را به هم پیوند دهد.

لینک‌ها به ربات‌های موتورهای جستجو که خزنده (crawlers) یا اسپایدر (spiders) نام دارد، اجازه می‌دهد به میلیاردها سند به  هم پیوسته و مرتبط در وب دسترسی داشته باشند. این یکی از فاکتورهای رتبه بندی سایت است.

زمانی که موتورهای جستجو این صفحات را در وب پیدا می کنند، کدهای موجود در آن‌ها را رمزگشایی می‌کنند و بخش‌های انتخابی را در پایگاه داده بزرگی ذخیره می سازند.

این کدها بعدا در صورتی که کوئری جستجو شده مرتبط با آن باشد فراخوانی می‌گردد. برای اینکه دسترسی به چنین داده های عظیمی به راحتی صورت گیرد، موتورهای جستجو دیتاسنترهای ساختار یافته ای در سرتاسر جهان دارند.

این مراکز دارای هزاران دستگاه هستند که مقادیر زیادی از اطلاعات را با سرعت پردازش می‌کنند. زمانی که فردی جستجویی را در موتور جستجو انجام می دهد، تقاضای او به سرعت پردازش می‌شود.

حتی یک یا دو ثانیه تاخیر در این پردازش می‌تواند موجب نارضایتی کاربران گردد. به همین خاطر موتورهای جستجو تلاش می‌کنند پاسخ مورد نیاز کاربران را هرچه سریع‌تر فراهم آورند.

موتور جستجو چیست؟

موتورهای جستجو ماشین های پاسخگو هستند. زمانی که فردی به صورت آنلاین جستجویی انجام می دهد، موتور جستجو میلیاردها سند خود را مورد بررسی قرار می دهد و دو کار انجام می دهد: اولا تلاش می‌کند تنها نتایجی را به کاربر نشان دهد که به جستجویش مرتبط است یا می‌تواند برای او مفید باشد.

ثانیا صفحات موجود را بر اساس محبوبیت سایت و اطلاعات موجود در آن رتبه‌بندی می‌کند. مرتبط بودن و محبوبیت سایت می‌تواند بر روی سئوی آن تاثیر زیادی داشته باشد.

خوب حالا سوال اینجاست که موتورهای جستجو چگونه مرتبط بودن و محبوبیت سایت را تعیین می کنند؟

برای موتورهای جستجو مرتبط بودن چیزی بیشتر از یافتن صفحاتی است که کلمات مناسب و درستی در آن قرار گرفته است. در روزهای اولیه توسعه وب، موتورهای جستجو نمی‌توانستند این مرحله را به خوبی انجام دهند و نتایج به دست آمده ارزش محدودی داشت. امروزه رتبه بندی سایت به بهترین شکل ممکن انجام می‌شود. 200 فاکتور رتبه بندی وجود دارد!

در طول سال‌ها موتورهای جستجو نیز باهوش‌تر شدند و روش‌های بهتری برای ارائه پاسخ به کوئری های کاربران یافتند. امروزه، صدها فاکتور بر روی مرتبط بودن تاثیر می‌گذارد. ما سعی می‌کنیم در این راهنما مهم ترین موارد را مورد بررسی و بحث قرار دهیم.

نتایج موتورهای جستجو - رتبه بندی سایت

می‌توانید مشاهده کنید که موتور جستجو برای عبارت جستجو شده دانشگاه ها، دانشگاه اوهایو نشان داده شده است؛ چرا که محبوبیت و مرتبط بودن آن بیشتر از هاروارد است.

موتورهای جستجو معمولا فرض می‌کنند که هرچقدر سایت، صفحه یا سندی محبوب باشد، اطلاعات با ارزش‌تری در آن وجود دارد. این فرضیه در به دست آوردن رضایت کاربران بسیار موفقیت آمیز عمل کرده است.

محبوبیت و مرتبط بودن به صورت دستی مشخص نمی‌شود. موتورهای جستجو تلاش می‌کنند از معادلات ریاضی (الگوریتم ها) برای مرتب کردن این‌گونه موارد استفاده کنند و سپس آن ها را بر اساس کیفیت‌شان رتبه بندی کنند.

اینگونه الگوریتم‌ها معمولا صدها متغیر دارند. در حوزه بازاریابی موتورهای جستجو به این موارد فاکتورهای رتبه بندی می‌گویند.

چگونه می‌توان در حوزه موتورهای جستجو موفق بود؟

خوب حالا سوال اینجاست که چگونه می‌توان در حوزه بازاریابی موتورهای جستجو و رتبه بندی سایت به موفقیت دست پیدا کرد؟

الگوریتم های پیچیده در موتورهای جستجو ممکن است به نظر غیر قابل نفوذ باشند. با این وجود خود موتورهای جستجو بینش اندکی را در مورد نحوه دستیابی به موفقیت بهتر یا ایجاد ترافیک در اختیار افراد قرار داده است. چیزی که موتورهای جستجو در مورد بهینه سازی و بهترین تمرینات موجود فراهم کرده اند به شرح زیر است:

گوگل پادشاه وباطلاعات مرتبط با سئو از راهنمای گوگل برای وبمستران:

گوگل به صاحبان سایت‌ها توصیه می‌کند برای به دست آوردن رتبه‌های بهتر در موتورهای جستجو کارهای زیر را انجام دهند:

  • در ابتدا سایت و صفحات خود را برای کاربران ایجاد کنید نه موتورهای جستجو. کاربران خود را فریب ندهید یا سعی نکنید محتوای دیگری نسبت به آنچه در موتورهای جستجو نشان داده بودید در اختیار کاربران خود قرار دهید. همان محتوایی را به موتور جستجو عرضه کنید که به کاربران خود نمایش می دهید.
  • سعی کنید سایتی با سلسله مراتب و لینک های متنی واضح و شفاف بسازید. هر صفحه ای در سایت باید حداقل از طریق یک لینک متنی استاتیک قابل دسترس باشد.
  • سایتی با محتوای مفید و اطلاعات غنی بسازید. صفحاتی بنویسید که به طور واضح و دقیق محتوایتان را توصیف کند. اطمینان حاصل نمایید که عنصر <title> و عنصر ALT توصیفی و دقیق هستند.
  • از کلیدواژه های مناسب برای ایجاد URL های توصیفی و انسان پسند استفاده کنید. به کمک ریدایرکت 301 یا صفت rel=”canonical” به آدرس محتوای تکراری، یک نسخه از آدرس را برای رسیدن به سند موردنظر فراهم آورید.

موتور جستجوی بینگ - رتبه بندی سایتاطلاعات مرتبط به سئو از راهنمای وبمستران در بینگ:

مهندسان بینگ در مایکروسافت به وبمستران توصیه می‌کنند برای به دست آوردن رتبه بهتر در موتورهای جستجو موارد زیر را دنبال کنند:

  • اطمینان حاصل کنید ساختار URL شما غنی از کلیدواژه و تمیز است.
  • مطمئن شوید که محتوایتان در داخل رسانه های غنی (rich media) همچون فلش پلیر، جاوا اسکریپت و آژاکس پنهان نشده باشد. تایید نمایید که رسانه غنی لینک‌های شما را از دید خزندگان مخفی نمی‌سازد.
  • محتوای غنی از کلیدواژه بسازید و کلمات کلیدی خود را با چیزی که کاربر به دنبال آن می گردد منطبق کنید. محتوای جدید را به صورت منظم تولید نمایید.
  • اگر می خواهید متنی در موتورهای جستجو ایندکس شود آن را داخل تصویر نگذارید. به عنوان مثال اگر می‌خواهید نام شرکت یا آدرس آن ایندکس گردد، اطمینان حاصل کنید که آن را داخل تصویر لوگو قرار نمی‌دهید.

دنیای موتورهای جستجو

نگران رتبه بندی سایت نباشید: بازاریابان حوزه موتورهای جستجو را دنبال کنید

علاوه بر توصیه هایی که در بالا به آن اشاره کردیم، روش‌های دیگری برای بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو وجود دارد. طی +15 سالی که از حضور موتورهای جستجو می‌گذرد، بازاریابان این حوزه اطلاعاتی را درباره روش‌هایی رتبه بندی صفحات در موتورهای جستجو پیدا کرده اند.

سئوکاران و بازاریابان از این داده ها برای کمک به بهبود سایت خود و مشتریان‌شان استفاده می کنند.

iceburgزمانی برای آزمایش

خوشبختانه موتورهای جستجو نیز از بیشتر این تلاش ها حمایت و پشتیبانی کرده اند. ابزار جادویی و عالی برای پژوهش فعالیت‌هایی که موتورهای جستجو انجام می‌دهند وجود ندارد.

بازاریابان و سئوکاران مجبور هستند، خودشان از موتورهای جستجو استفاده کنند، فرضیه هایشان را تست نمایند و عقایدی را بسازند. این فرآیند همچنان تکرار می‌شود و از طریق آن اطلاعات و دانش زیادی در مورد موتورهای جستجو به دست می‌آید. برخی از تجربیاتی که می‌تواند در این حوزه مفید باشد را در ادامه مشاهده می‌کنید:

  1. یک سایت با کلیدواژه های بی معنی ایجاد کنید (به عنوان مثال comishkabibbell.com)
  2. صفحات متعددی در آن سایت ایجاد کنید که همه آن ها یک واژه بی معنی و مضحک را هدف قرار می دهند. (به عنوان مثال yoogewgally)
  3. سعی کنید تا جایی که می توانید صفحات را شبیه به هم بسازید. سپس یکی از آن ها را یکبار تغییر دهید و ببینید قرار دادن متن، فرمت بندی، استفاده از کلیدواژه های مختلف و ساختار لینک و غیره چه تاثیری بر روی رتبه بندی آن دارد.
  4. از سایت های ایندکس شده به سایت یا دامنه خود لینک دهید.
  5. رتبه بندی صفحه را در موتورهای جستجو ثبت کنید.
  6. حالا تغییرات و جایگزینی های کوچکی در صفحات انجام دهید و تاثیر آن بر روی نتایج جستجو را بسنجید. اینکار به شما کمک می کند فاکتورهای مفید را پیدا کنید.
  7. هر نتیجه ای که به نظر مفید و موثر می‌رسد را ثبت کنید و آن را بر روی سایر دامنه ها یا سایر واژه ها اعمال نمایید. اگر چندین تست مختلف نتیجه یکسانی در پی داشت، می توانید از آن به عنوان الگو در رتبه بندی سایت استفاده کنید.

نمونه ای از تست انجام شده برای رتبه بندی سایت:

در بررسی که ما انجام دادیم کار خود را با این فرضیه آغاز نمودیم که لینک قرار گرفته در بالای سایت می تواند از لینک های دیگر مهم تر باشد. برای اینکار، دامنه بی‌معنی با صفحه اصلی ایجاد کردیم که به سه صفحه خارجی لینک می داد.

همه اینها واژه های بی معنی داشتند. بعد از اینکه موتور جستجو صفحه مورد نظر را خزید، دریافتیم صفحه ای که لینکی در اوایل آن به صفحه اصلی وجود داشت اول از همه رتبه بندی شده بود.

این فرآیند در رتبه بندی سایت بسیار مفید است اما نمی تواند به تنهایی برای درک شرایط موتورهای جستجو و آموزش بازاریابان این حوزه مورد استفاده قرار گیرد.

علاوه بر این نوع تست بازاریابان حوزه جستجو می توانند از هوش رقابتی برای درک موتورهای جستجو استفاده کنند. شاید مشهورترین و معروف ترین مورد، سیستمی است که برای رتبه بندی بهتر سایت ها در سال ۱۹۹۰ در دانشگاه استنفورد با نام پیج رنک ایجاد شد.

مقاله اصلی با موضوع Anatomy of a Large-Scale Hypertextual Web Search Engine – موضوع یک مطالعه دیگر بود. نگران نباشید. لازم نیست برای یادگیری سئو به گذشته برگردید و این موارد را مطالعه کنید.

به کمک روش هایی همچون تجزیه و تحلیل الگوها، تجربه، تست زنده بازاریابان حوزه جستجو می‌توانند نحوه کار موتورهای جستجو و بخش های ضروری برای ایجاد سایت بهتر را درک کنند.

منبع: Moz

[button-blue url=”#page” target=”_self” position=”right”]1موتورهای جستجو چگونه کار می‌کنند؟[/button-blue]

[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/how-people-interact-search-engines” target=”_self” position=”right”]2کاربر چگونه با موتور جستجو تعامل می‌کند؟[/button-brown]

[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/why-sem-is-necessary” target=”_self” position=”right”]3چرا بازاریابی در موتورهای جستجو مهم است؟[/button-brown]

[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/seo-friendly-web-sites” target=”_self” position=”right”]4اصول سئو برای طراحی و توسعه سایت[/button-brown]
[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/keyword-research” target=”_self” position=”right”]5راهنمای پژوهش کلمات کلیدی[/button-brown]

[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/usability-experience-content-seo” target=”_self” position=”right”]6تاثیر تجربه کاربری و محتوا بر سئو[/button-brown]
[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/growing-popularity-and-links” target=”_self” position=”right”]7لینک بیلدینگ و تاثیر آن بر سئو[/button-brown]
[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/seo-tools-services” target=”_self” position=”right”]8معرفی ابزارهای سئو برای وبمسترها[/button-brown]
[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/search-engine-myths” target=”_self” position=”right”]9تصورات اشتباه درباره موتورهای جستجو[/button-brown]
[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/seo-measuring-tracking” target=”_self” position=”right”]10ابزارها و معیارهای اندازه گیری سئو[/button-brown]

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.