الگوریتم EAT چیست و چه تأثیری بر سئو دارد؟ (راهنمای جامع)

الگوریتم EAT چیست و چه تأثیری بر سئو دارد؟ (راهنمای جامع)

اگر از شما درخواست کنیم تا با استفاده از کلمات، ویژگی‌های یک محتوای خوب را نام ببرید چه پاسخی خواهید داد؟

احتمالاً فاکتورهای مختلفی در این مورد به ذهن شما خطور کند؛ اما معمولاً مواردی همچون تخصص، اعتبار و اعتماد که پشتیبان هر محتوایی هستند، می‌توانند تعریف کاملی از خوب بودن آن محتوا ارائه کنند.

جالب است بدانید؛ فاکتورهایی به آن‌ها اشاره کردیم برای نخستین بار در سال 2014 به عنوان یکی از مهم‌ترین خط مشی‌های گوگل معرفی شده‌اند. این فاکتورها که با نام اختصاری E-A-T شناخته می‌شوند تا به امروز به عنوان یکی از مهم‌ترین راهنماهای کارشناسان سئو برای رسیدن به رتبه‌های نخست صفحه نتایج گوگل (SERP) در نظر گرفته شده و پس از Medic update گوگل در آگوست 2018، اهمیت آن‌ها حتی بیشتر هم شده است.

در مقاله امروز از وبلاگ جی ادز تصمیم گرفته‌ایم به بررسی الگوریتم E-A-T گوگل پرداخته و نقش آن در سئو و رسیدن به رتبه‌های نسخت صفحه نتایج را برای شما عنوان کنیم. پیشنهاد می‌کنم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

الگوریتم E-A-T گوگل چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر نیز به این موضوع اشاره کردیم؛ E-A-T به عنوان راهنمایی در نظر گرفته می‌شود که گوگل از آن به منظور سنجش ارزشمند بودن محتوای شما برای کاربران استفاده می‌کنند. این راهنما تکنیکی است که گوگل با استفاده از آن مطمئن می‌شود تا محتواهایی با کیفیت کم در اختیار کاربران قرار نمی‌گیرند. در حالی که الگوریتم E-A-T به عنوان یک فاکتور رتبه‌بندی (Ranking Factor) در نظر گرفته نمی‌شود؛ پیروی از آن می‌تواند رتبه سئو سایت شما را بهبود دهد.

در رابطه با E-A-T باید به این موضوع توجه داشته باشید که این فاکتورها به عنوان آپدیت الگوریتم گوگل در نظر گرفته نمی‌شوند؛ بلکه نکات راهنمایی مهمی هستند که در واقع برای تیم ارزیابی انسانی گوگل طراحی شده‌اند. کار این تیم این است که با انجام سرچ‌های گسترده، وب‌سایت‌های مختلف برای رتبه‌بندی در نتایج گوگل را ارزیابی می‌کنند.

به تعریفی کامل‌تر، این تیم با بررسی‌های نقطه‌ای و دقیق خود، اطمینان حاصل می‌کند تا الگوریتم‌های رتبه‌بندی گوگل کیفیت صفحات مختلف وب را به درستی تعیین کنند.

E-A-T مخفف چیست؟

E-A-T عبارت اختصاری سه کلمه تخصص (Expertise)، اعتبار (Authority) و اعتماد پذیری (Trustworthiness) می‌باشد. البته گوگل اخیراً فاکتور تجربه (Experience) را نیز در این گروه قرار داده است تا یک E دیگر به این عبارت اضافه کند.

الگوریتم E-A-T

تخصص (Expertise)

اصطلاح متخصص (Expert) به فرد یا گروهی نسبت داده می‌شود که در یک حوزه مشخص دارای توانایی باشند. اما اگر نتوان از این تخصص و توانایی در جهت افزایش ترافیک سایت استفاده کرد؛ عملاً داشتن آن بدون فایده است.

بنابراین قبل از این که محتوای خود را منتشر کنید؛ این سؤال را از خود بپرسید که آیا محتوای شما، تخصصی که دارید را به روشی آموزنده یا جذاب در اختیار کاربران قرار می‌دهد؟ آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که کاربران شما به دنبال چه چیزی هستند؟ یا این که آیا محتوای شما این قابلیت را دارد تا به خوبی به سؤالات و یا نیازهای آن‌ها پاسخ دهد؟

اعتبار (Authority)

داشتن تخصص اولین قدم برای تهیه یک محتوای باکیفیت است. اعتبار فاکتور مهم دیگری در این مورد است که باید از آن برخوردار باشید. بهترین راه کسب اعتبار در یک حوزه هم اشاره سایر افراد متخصص و افراد شناخته شده در آن حوزه، به شما و برندتان است.

وقتی که افراد شناخته شده در حوزه کاری‌تان، از شما به عنوان یک منبع قابل اعتماد برای کسب اطلاعات یاد می‌کنند؛ برند شما به یک مرجع شناخته شده و بزرگ در مارکتی که در آن فعالیت می‌کنید تبدیل می‌شود. در این مورد افراد می‌توانند در سایت خود نام کسب‌وکار شما را ذکر کرده و به سایت شما لینک دهند.

اعتماد پذیری (Trustworthiness)

عدم اعتماد کاربران موردی است که می‌تواند به سرعت شما را از لیست صفحه نتایج محو کند.

اعتماد یکی از مهم‌ترین معیارهای گوگل در رتبه‌بندی وب‌سایت‌های مختلف بوده و قطعاً شما نیز دوست ندارید این فاکتور را از دست دهید. برای این که به گوگل نشان دهید که قابل اعتماد هستید؛ باید به دنبال کسب نظرات مثبت از سمت کاربران و انتشار آن‌ها در سایت خود باشید. در این مورد حتی می‌توانید از گزینه سوشیال سیگنال ها و یا استفاده از سایت‌هایی همچون فیسبوک یا اینستاگرام برای کسب نظرات مثبت کمک بگیرید.

تأثیر E-A-T بر روی سئو سایت

اساساً گوگل با الگوریتم E-A-T به ما توضیح می‌دهد که کدام دست از محتواها را به عنوان محتوای باکیفیت و ارزشمند در نظر می‌گیرد. علاوه بر این، استفاده از این الگوریتم به گوگل کمک می‌کند تا وب‌سایت‌هایی را در صفحه نتایج به کاربران نشان دهد که مناسب‌ترین پاسخ به سؤالات آن‌ها را فراهم می‌کنند.

بنابراین بسیار مهم است تا این 3 فاکتور کلیدی را در طراحی استراتژی سئو سایت خود در نظر بگیرید. از طرفی دیگر باید بدانید که این معیارها تأثیر مستقیمی بر روی محتواهای YMYL دارند. عبارت YMYL یا به نام کامل آن Your Money or Your Life، به محتواهایی نسبت داده می‌شود که مربوط به قدرت تصمیم گیری کاربران شده و موضوعات مهمی همچون مباحث مالی، مذهبی، مسائل حوزه سلامت و یا قومیت کاربران را در بر می‌گیرد.

فراهم کردن اطلاعات نادرست و محتواهای بدون کیفیت در چنین موضوعاتی می‌تواند باعث آسیب رسیدن به افراد شده و بدیهی است که گوگل نیز چنین محتواهایی را از لیست نتایج خود حذف می‌کند.

آیا E-A-T یک فاکتور رتبه‌بندی است؟

شاید این سؤال ساده به نظر برسد؛ اما پاسخ پیچیده‌ای داشته و باعث به وجود آمدن نظرات مختلفی در این حوزه در میان کارشناسان سئو شده است. برای بررسی بهتر این موضوع می‌توان از 3 دیدگاه مختلف به آن نگاه کرد:

  • دیدگاه اول عنوان می‌کند که هر چیزی که به عنوان یک فاکتور رتبه‌بندی توسط گوگل در نظر گرفته می‌شود؛ باید تأثیر مستقیمی در بهبود سئو سایت داشته باشد. به عنوان مثال وقتی که شما لینک‌های سایت خود را بهینه می‌کنید؛ مشاهده می‌کنید که صفحات مختلف سایت شما چندین پله رشد در صفحه نتایج داشته‌اند. به همین دلیل تقریباً تمام افراد فعال در حوزه سئو بر این باور هستند که بهینه‌سازی لینک‌های سایت، به عنوان یک فاکتور رتبه‌بندی در نظر گرفته می‌شود. اما با توجه به این موضوع که برخی از نتایج الگوریتم E-A-T را نمی‌توان به راحتی اندازه‌گیری کرد؛ گروهی از کارشناسان سئو بر این عقیده هستند که نمی‌توان این معیارها را به عنوان فاکتورهای رتبه‌بندی در نظر گرفت.
  • در دیدگاه دوم اما عده‌ای بر این باور هستند که الگوریتم رتبه‌بندی گوگل به قدری پیچیده است که نمی‌توان به صورت دقیق مشخص کرد که کدام گزینه‌ها به عنوان فاکتورهای حتمی رتبه‌بندی در نظر گرفته می‌شوند. بر اساس این عقیده، کاربران باید به دنبال رفتارهایی باشند که گوگل به آن‌ها پاداش می‌دهد. مانند آپدیت پاندا گوگل در سال 2012 که در آن گوگل با استفاده از هوش مصنوعی به دنبال پیدا کردن ویژگی‌هایی همچون قابل اعتماد بودن در سایت‌های مختلف بود تا به آن‌ها اعتبار تخصیص دهد. در این سناریو به نظر می‌رسد کانسپت E-A-T به عنوان گزینه‌ای در نظر گرفته شود که بر نتایج رتبه‌بندی گوگل تأثیر می‌گذارد.
  • رویکرد سوم لیست ما عنوان می‌کند هر فاکتوری که احتمالاً نتایج سئو را بهبود می‌دهد؛ باید به عنوان یک فاکتور رتبه‌بندی در نظر گرفته شود. سیگنال‌های دریافتی از پلتفرم‌های سوشال مدیا را می‌توان به عنوان یک نمونه مناسب در این مورد نام برد. کسی نمی‌داند که دریافت لینک از پلتفرم‌های سوشال مدیا به عنوان یکی از گزینه‌های لیست مرموز فاکتورهای گوگل برای رتبه‌بندی سایت‌ها در صفحه نتایج در نظر گرفته می‌شود یا نه؛ اما همه می‌دانند که دریافت لینک از این شبکه‌ها می‌تواند به طور غیر مستقیم باعث بهبود رتبه سئو سایت شود.

به صورت خلاصه می‌توان عنوان کرد که نظر واحدی در این مورد در میان کارشناسان سئو وجود ندارد. بهتر است به این موضوع توجه داشته باشید که 3 فاکتور تخصص، اعتبار و اعتماد پذیری دستورالعمل‌هایی هستند که گوگل آن‌ها را در اختیار کارمندان خود قرار داده است تا میزان ارزشمند بودن یک محتوا را مشخص کنند. نهایتاً به نظر می‌رسد که توجه به این فاکتورها و بهینه سازی سایت برای دستیابی به آن‌ها می‌تواند به شما کمک کند در رتبه‌های بهتری در صفحه نتایج دیده شوید.

5 ترفند کاربردی برای بهبود الگوریتم E-A-T

اکنون که با اهمیت کانسپت E-A-T در سئو سایت آشنا شدیم؛ وقت آن رسیده است تا به این سؤال پاسخ دهیم که چگونه می‌توانیم این معیارها را برای سایت خود بهبود دهیم؟

جواب ساده است؛ باید اطمینان حاصل کنید که محتوای نهایی شما کیفیت لازم را برای کاربران دارد. در ادامه به بررسی 5 ترفند کاربرد می‌پردازیم که به شما کمک می‌کنند تا محتوای تخصصی نوشته که اعتبار شما در مارکت را افزایش داده و همچنین باعث جلب اعتماد مخاطبانتان می‌شود.

ترفندهای بهبود E-A-T گوگل

1. محتوای سایت خود را به روز نگه دارید

محتوای سایت شما در کنار جامع و مرتبط بودن با نیاز کاربران، باید به روز نیز باشد تا آخرین تغییرات مارکت را پوشش داده و بتواند رتبه خوبی در صفحه نتایج گوگل کسب کند. توجه داشته باشید؛ محتواهایی که آپدیت نیستند به ندرت توسط گوگل ارزشمند شناخته شده و در رتبه‌های بالای صفحه نتایج به کاربران نشان داده می‌شوند.

بنابراین نیاز است تا به طور مداوم محتوای موجود در سایت خود را بررسی کرده و در صورت نیاز، تغییرات لازم را انجام دهید تا اطلاعات به روزی در اختیار کاربران خود قرار دهید. توصیه ما به شما این است که همراه با آپدیت کردن مطالب سایت، تاریخ انجام آخرین تغییرات را هم ذکر کنید تا کاربران و ربات‌های گوگل متوجه آپدیت کردن محتواهای شما شوند.

2. خودتان را به کاربران معرفی کنید

اگر محتواهای مختلف سایت شما همچون مقالات و یا پست‌های خبری توسط نویسندگان نوشته می‌شود؛ نام آن‌ها را ذکر کنید. این مورد به خصوص زمانی به کار شما می‌آید که نویسندگان سایت، در مارکت شناخته شده و از اعتبار بالایی در حوزه تخصصی شما برخوردار هستند؛ چراکه به وسیله آن‌ها برند شما نیز بیشتر دیده شده و افراد بسیار راحت‌تر به شما اعتماد خواهند کرد.

یکی دیگر از گزینه‌هایی که به وسیله آن می‌توانید خودتان بهتر به مخاطبانی که دارید معرفی کنید؛ در نظر گرفتن یک صفحه “درباره ما” می‌باشد. در این صفحه می‌توانید تاریخچه برند خود را ذکر کرده، دست آوردهای خود را عنوان کنید و به کاربران توضیح دهید که چرا به عنوان یک برند شناخته شده در مارکت در نظر گرفته می‌شوید.

3. محتوای تخصصی تولید کنید

زمانی که تصمیم می‌گیرید در یک مارکت فعالیت کرده و در آن حوزه تولید محتوا کنید؛ سعی کنید به جای پوشش دادن تک تک موضوعات، بر روی یک بخش تخصصی تمرکز کرده و منبع غنی از محتواهای باکیفیت را در آن بخش تهیه کنید.

توجه داشته باشید؛ بسیار بهتر است تا به عنوان یک متخصص در یک حوزه مشخص شناخته شوید تا این که اطلاعات پایه‌ای را در تمام موضوعات برای کاربران فراهم کنید. البته که باید توجه داشته باشید در این مورد برای رقابت با سایر وب‌سایت‌هایی که محتوای تخصصی تولید می‌کنند؛ کار سختی در پیش خواهید داشت.

4. طراحی قابل اعتمادی برای سایت خود داشته باشید

سایت‌های اسپم و کلاهبرداری معمولاً دارای یک سری ویژگی‌ها و اِلِمان‌های مشخص هستند که کاربران می‌توانند آن‌ها را شناسایی کنند. توجه داشته باشید که اگر سایت شما ظاهری شبیه به چنین سایت‌هایی داشته باشید؛ کاربران فوراً سایت را ترک کرده و بانس ریت آن نیز افزایش پیدا می‌کند. البته که چنین سایت‌هایی از نظر گوگل ارزشمند در نظر گرفته نشده و رتبه خوبی در صفحه نتایج هم به دست نمی‌آورند.   

در این مورد می‌توانید از گزینه‌هایی همچون قرار دادن لوگو شرکت در سایت، منتشر کردن تجربه مثبت مشتریان و مخاطبان از سفارش محصولات و یا خدمات شما و یا حتی ذکر کردن نام شرکت‌های شناخته شده‌ای که سابقه همکاری با شما را دارند؛ استفاده کرده و به کاربران اطمینان دهید که می‌توانند به شما اعتماد کنند.

5. هویت برند خود را در مارکت ایجاد کنید

ساخت یک نام و هویت قوی از برند و البته حافظت از آن، یکی از فاکتورهایی است که با استفاده از آن می‌توانید به یک مرجع قابل اعتماد از اطلاعات در حوزه فعالیت خود تبدیل شوید.

برای این که نام برند خود را در بازار مطرح کنید؛ می‌توانید جریانی از محتواهای مختلف همچون مقالات سایت، اخبار و یا پادکست‌ها را در اختیار کاربران خود قرار دهید تا با استفاده از روش‌های مختلف، به سؤالات کاربران خود پاسخ دهید. البته که در این مورد می‌توانید از پتانسیل پلتفرم‌های سوشال مدیا در جهت توسعه برند خود استفاده کنید.

نکته جالب در این مورد این است که اگر بتوانید محتوای جذاب و باکیفیتی را در اختیار کاربران خود قرار دهید؛ سایر متخصصان شناخته شده در مارکت هم می‌توانند شما را به عنوان یک مرجع به مخاطبان خود معرفی کرده و بدین ترتیب اعتبار شما در بازار افزایش پیدا خواهد کرد.

سخن پایانی

الگوریتم E-A-T گوگل را نمی‌توان نادیده گرفت. باید توجه داشته باشید که این فاکتورها یکی از مهم‌ترین و البته معدود‌ راهنمایی‌هایی است که گوگل در اختیار کاربران خود قرار داده و در نظر نگرفتن آن می‌تواند آسیب جدی به رتبه سایت شما در صفحه نتایج وارد کند.

پیشنهاد ما به شما این است که محتوای سایت خود را بررسی کرده و استراتژی سئو خود را با توجه به این معیارها طراحی کنید تا به عنوان یک متخصص در مارکت شناخته شده و در رتبه نخست صفحه نمایش به کاربران نشان داده شوید.

منبع

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.