برند منشن چیست و چه تأثیری در سئو دارد؟

برند منشن چیست و چه تأثیری در سئو دارد؟

اگر از قدیمی‌ها در مورد اعتبار و شهرت کاسب‌های بازار در گذشته بپرسید؛ احتمالاً داستان‌های جالبی برای تعریف کردن برای شما خواهند داشت. داستان‌هایی که شاید محتوای آن‌ها متفاوت باشد؛ اما نکته اصلی تمام آن‌ها در این موضوع نهفته است که نام و اعتبار خوب کسبه بازار در قدیم‌الایام، چگونه می‌توانست در افزایش فروش آن‌ها تأثیرگذار باشد.

اما امروزه و در حالی که در حال سپری کردن نخستین روزهای سال 2024 میلادی هستیم؛ درصدی از اهمیت کانسپت شهرت برند کاسته شده و اگر بخواهیم صادقانه صحبت کنیم؛ باید بگوییم که این فاکتور در دنیای دیجیتالی اهمیت بیشتری نیز پیدا کرده است.

با در نظر گرفتن این مورد، اجازه دهید به بررسی یکی از فاکتورهای تعیین‌کننده در مثبت یا منفی بودن شهرت یک برند بپردازیم. برند منشن فاکتوری است که در مقاله امروز از وبلاگ جی ادز آن را زیر ذره‌بین برده و به این سؤال پاسخ خواهیم داد که چگونه می‌توانیم از این فاکتور مهم، برای توسعه برند خود استفاده کنیم. 

برند منشن چیست؟

به بیانی ساده، برند منشن به مفهومی نسبت داده می‌شود که در آن یک نفر در رابطه با محصولات، خدمات یا کسب‌وکار شما در پلتفرم‌هایی همچون شبکه‌های مجازی و یا مقالات وبلاگ صحبت می‌کند. به عنوان مثال یک سایت نقد و بررسی مرتبط با حوزه فعالیت شما می‌تواند در حالی که مشغول بررسی مارکت و رقبایتان است؛ بارها نام برند یا محصولات و یا خدمات شما را آورده و اصطلاحاً شما در محتوای خود منشن (Mention) کند.

برند منشن چیست؟

نکته مهم در رابطه با برند منشن این است که شما به آن نیاز دارید؛ چراکه به شما کمک می‌کند شهرتی در مارکت به دست آورده و توسط افراد بیشتری شناخته شوید. علاوه بر این، این فاکتور در نظر گوگل نیز از اهمیت بالایی برخوردار بوده و می‌تواندباعث بهبود سئو سایت شما شود. (در بخش‌های بعدی این مقاله بیشتر در رابطه با تأثیر برند منشن در سئو سایت صحبت خواهیم کرد)

چرا برند منشن مهم است؟

اما وقتی می‌گوییم برند منشن باعث توسعه برند شما می‌شود؛ منظورمان دقیقاً چیست؟ این موارد لیستی از مهم‌ترین مزیت‌های این فاکتور برای برند شما می‌باشند.

1.باعث ایجاد آگاهی از برند و دیده شدن شما می‌شود

در یک حالت کلی افراد ترجیح می‌دهند از کسب‌وکارهایی خرید کنند که آن‌ها را می‌شناسند. در صورتی که برند شما اعتبار و شهرت خوبی در مارکت داشته و افراد بیشتری به آن اشاره کرده باشند؛ تعداد مخاطبانی بیشتری با کسب‌وکار شما آشنا می‌شوند و در نتیجه فروش شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد. البته که در این مورد باید توجه داشته باشید که تنها صرف شناخته شدن، برای تبدیل مخاطب به مشتری کافی نبوده و شما باید خدمات خوبی برای آن‌ها فراهم کنید تا نهایتاً تصمیم بگیرند که در میان انبوهی از فروشندگان، شما را برای خرید انتخاب کنند.

2. شهرت برند شما را افزایش می‌دهد

دیده شدن بیشتر در نهایت منجر به شکل گرفتن دیدگاه‌های متفاوت در رابطه با برند شما شود. کاربران بیشتر شما را شناخته و اکنون افراد بیشتری به مشتریان کسب‌وکار شما تبدیل شده‌اند. در چنین شرایطی است که به اهمیت ارائه سرویس‌های خوب و خدمات پس از فروش مناسب که در قسمت قبلی به آن‌ها اشاره کردیم پی می‌بریم.

باید به این موضوع توجه داشته باشید که کاربران پس از خرید و یا حتی بدون خرید کردن در مورد شما حرف خواهند زد، در رسانه‌های اجتماعی پست‌هایی در مورد برند شما انتشار کرده و یا حتی در برخی از شرایط، دیدگاه‌های تخصصی در مورد شما خواهند نوشت. بنابراین تأثیری که بر روی آن‌ها گذاشته و تجربه‌ای که از تعامل با برند خود برای آن‌ها ساخته‌اید؛ از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد.

اگر تجربه خوبی برای آن‌ها ساخته باشید؛ فاکتور برند منشن می‌تواند شهرت مثبتی برای شما به دنبال داشته باشد؛ اما اگر کاربران تجربه خوبی از خرید و یا تعامل با بیزینس شما نداشته باشند، اعتبار شما در میان کاربران کاهش پیدا خواهد کرد.

3. هویت برند شما را تقویت می‌کند

برند منشن‌ها به شما کمک می‌کنند تا نحوه تعامل کاربران با برند خود را بررسی کرده و مشخص کنید که کدام یک از محصولات و یا خدمات شما به خوبی توانسته‌اند به نیازهای کاربران پاسخ دهند. این رویکرد شرایطی را برای شما فراهم می‌کند که در آن می‌توانید ایرادات موجود در استراتژی‌های مارکتینگ خود را پیدا کرده و اقدامات لازم جهت برطرف کردن آن‌ها را در نظر بگیرید.

با توجه به این موضوع که برند منشن‌ها معمولاً بی طرف هستند؛ می‌توان از آن‌‎ها به عنوان دیدگاه‌های کاربردی برای بهبود استراتژی‌های مارکتینگ، تجربه خرید کاربران و یا بالا بردن کیفیت محصولات و یا خدمات استفاده کرد. دریافت دیدگاه‌های کاربران این امکان را به شما می‌دهد تا به طور مداوم عملکرد کسب‌وکار خود را رصد کرده و اقدامات لازم جهت توسعه آن را انجام دهید.

تأثیر برند منشن در سئو سایت

با استناد به مطالب عنوان شده از سمت وب‌سایت MOZ و البته نیل پاتل که به عنوان یکی از کارشناسان موفق در حوزه سئو شناخته می‌شود؛ برند منشن‌ها آینده لینک‌سازی در سئو سایت هستند و حتی گوگل هم در آپدیت الگوریتم پاندا خود، به تأثیر این فاکتورها در بهبود نتایج سرچ اشاره کرده است.

در این الگوریتم، گوگل این موضوع را عنوان کرده است که اشاره به یک برند، حتی در صورتی که لینکی به آن داده نشود؛ می‌تواند تأثیرات مثبتی در بهبود سئو سایت داشته باشد.

دریافت لینک‌های باکیفیت به عنوان یکی از فاکتورهای مؤثر در افزایش رتبه سئو سایت در نظر گرفته می‌شود و کارشناسان این حوزه نیز از این موضوع باخبر هستند. به همین منظور عده‌ای از آن‌ها ترجیح می‌دهند تا با خرید بک لینک و یا استفاده از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه نتایج را دست‌کاری کنند. اما تمامی این موارد تأثیر منفی در سئو سایت داشته و گوگل نیز به خوبی آن‌ها را تشخیص می‌دهد.

به همین منظور توصیه بسیاری از کارشناسان سئو این است که به جای استفاده از این تکنیک‌ها، از برند منشن‌ها استفاده کنید. همان‌طور که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم؛ برند منشن آگاهی از برند شما را افزایش داده و همین موضوع نیز باعث می‌شود تا افراد نام برند شما را بیشتر در گوگل سرچ کنند. افزایش سرچ هم سیگنال‌هایی از معتبر بودن برند شما را به گوگل داده و باعث افزایش رتبه سایت شما در صفحه نتایج می‌شود.

مدل‌های مختلف برند منشن

اکنون که به مزیت‌های برند منشن‌ها پی برده و با تأثیر آن‌ها بر سئو سایت نیز آشنا شدیم؛ وقت آن رسیده است تا ببینم این مدل از اشاره به برند در چه قالب‌هایی می‌تواند برای کسب‌وکار ما اتفاق بیفتد.

  • ریپورتاژ‌های آگهی و پست‌های مهمان: در مواقعی خود ما می‌خواهیم که سایت‌های دیگر به ما اشاره کرده و نام برند ما در آن‌ها دیده شود. در چنین شرایطی سفارش ریپورتاژ آگهی را به آن سایت‌ها می‌دهیم. اما برخی اوقات پیش می‌آید شرایطی که در آن وب‌سایت‌ها بدون این که به آن‌ها درخواست داده باشیم؛ برند ما را نقد کرده و تحت عنوان پست‌های مهمان، مطالبی را در مورد ما ذکر کرده باشند.
  • شبکه‌های اجتماعی: یکی دیگر از گزینه‌هایی که توسط آن‌ها افراد می‌توانند در مورد کسب‌وکار ما صحبت کنند؛ پلتفرم‌های سوشال مدیا می‌باشد. اینستاگرام، تلگرام، لینکدین، توییتر و سایر پلتفرم‌های مجازی؛ تمام این گزینه‌ها شبکه‌هایی هستند که معمولاً در آن‌ها افراد حقیقی در رابطه با تجربه‌های خرید خود از یک بیزینس و یا حتی تعامل با آن، نظرات خود را با سایر افراد به اشتراک می‌گذارند.
  • ثبت نظر: یکی دیگر از روش‌هایی که کاربران می‌توانند مطالبی را در مود شما عنوان کرده و یا حتی شما را به سایر افراد پیشنهاد دهند؛ ثبت نظر در سایر سایت‌ها می‌باشد. به عنوان مثال ممکن است حتی مطالب یک صفحه در مورد برند شما نباشد؛ اما موضوع صحبت، با حوزه فعالیت شما مرتبط است. در چنین شرایطی ممکن است کاربران شرکت‌های مختلفی را برای دریافت خدمات یا خرید محصولات به یکدیگر معرفی کنند که برند شما نیز می‌تواند یکی از این گزینه‌ها باشد.

چگونه از برند منشن‌های کسب‌وکار خود باخبر باشیم؟

اما اگر افراد در فضای آنلاین در مورد شما صحبت کنند؛ شما باید بتوانید این مکالمات را رهگیری کنید. برند منشن‌ها همیشه هم نظرات مثبت کاربران در مورد شما نیستند. گاهی اوقات افراد از برند شما صحبت می‌کنند تا کسب‌وکار شما را تخریب کنند؛ بنابراین شما نیاز دارید تا این مکالمات را رهگیری کرده تا در صورت لزوم، اقدام مناسبی در رابطه با آن‌ها انجام دهید. حتی اگر این منشن‌ها تخریب کننده نیز نباشند؛ باز هم شما نیاز دارید تا برای بهره‌مندی از مزیت‌هایی که در بخش‌های قبلی این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم؛ این مکالمات را به خوبی رصد کنید.

ابزارهای شناسایی برند منشن

به همین منظور ما تصمیم گرفته‌ایم یک سری از ابزارها در این مورد را به شما معرفی کنیم که به خوبی مکالمات انجام شده در رابطه با برند شما را در سطح اینترنت جست‌وجو کرده و شما را از وجود آن‌ها باخبر می‌کنند.

Mention.com

یکی از ابزارهای کاربردی که آمده است تا به عنوان جایگزین گوگل آلرت در این حوزه مورد استفاده قرار گیرد. گوگل آلرت ابزاری کاربردی است که با استفاده از آن هر زمانی که یکی از مقالات، اخبار و یا محتوای سایت شما به 10 نتیجه برتر صفحه سرچ برسند؛ گوگل پیام نوتیفیکیشنی برای شما فرستاده و شما را از این موضوع باخبر می‌کند.

وب‌سایت Mention.com اما این امکان را به شما می‌دهد تا حضور خود در فضای آنلاین را رصد کرده و با پشتیبانی از 42 زبان زنده دنیا، طیف کاربردهای گسترده خود را برای تمام کاربران فراهم کرده است.

Talkwalker Alerts

ابزار Talkwalker یکی دیگر از گزینه‌های کاربردی ما در این لیست می‌باشد. این ابزار به شما امکان می‌دهد تا برند منشن‌هایی که در رابطه با شما ایجاد شده‌اند را جست‌وجو کرده و جالب‌تر از آن، به شما اجازه می‌دهد تا منبعی که این منشن‌ها از آن آمده‌اند را نیز بررسی کنید. امکانات مختلف این ابزار به شما این امکان را می‌دهند تا دیتاهای کاربردی همچون اطلاعات دموگرافیک کاربران و یا نحوه تعامل آن‌ها با برند خود را بررسی کنید.

Awario

با استفاده از این ابزار مکالمات شکل گرفته پیرامون برند خود را پیدا کرده و حتی در آن‌ها شرکت کنید. از قابلیت‌های جالب این ابزار این است که در آن می‌توانید با ایجاد تعامل با کاربران، محصولات و یا خدمات خود را برای آن‌ها شرح داده و از قابلیت‌های بازاریابی دهان به دهان برای تبلیغ برند خود استفاده کنید.

سخن پایانی

برند منشن یکی از فاکتورهای مهمی است که در کنار افزایش شهرت و اعتبار برند شما، می‌تواند تأثیر مثبتی هم در سئو سایت داشته باشد. هرچه تعداد افراد بیشتری در رابطه با شما صحبت کنند؛ میزان سرچ اسم برند شما در این شبکه افزایش پیدا کرده و ربات‌های گوگل سایت شما را در نتایج بالاتری به کاربران نشان می‌دهند.

برای این که بتوانید از قدرت برند منشن‌ها استفاده کنید؛ باید هم پذیرای نظرات مثبت کاربران و هم دیدگاه‌های منفی آنان باشید. از ابزارهای معرفی شده در این مقاله برای پیدا کردن مکالمات پیرامون برند خود استفاده کرده و سعی کنید از آن‌ها در جهت توسعه برند و افزایش تعداد مشتریان خود استفاده کنید.

منبع

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.