سوشیال سیگنال چیست و چه تأثیری در سئو سایت دارد؟

سوشیال سیگنال چیست و چه تأثیری در سئو سایت دارد؟  

اگر مدتی به عنوان کارشناس سئو فعالیت کرده یا حتی به مطالب این حوزه علاقه‌مند باشید؛ احتمالاً این سؤال برای شما نیز پیش آمده باشد که آیا فعالیت در پلتفرم‌های سوشال مدیا می‌تواند رتبه سئو سایت شما را بهبود دهد یا نه؟

فاکتوری که از آن با نام سوشیال سیگنال یاد می‌شود؛ به نتایج حاصل از فعالیت در شبکه‌های مجازی همچون فیسبوک، توییتر، یوتیوب و دیگر پلتفرم‌ها نسبت داده می‌شود که می‌توانند نتایج مثبتی را برای کسب‌وکارهای مختلف به همراه داشته باشند. امروز قصد داریم به بررسی این مورد پرداخته و به سؤالی که در ابتدای این مقاله عنوان کردیم پاسخ دهیم. پیشنهاد می‌کنم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

سوشیال سیگنال چیست؟

به صورت کلی سوشیال سیگنال به هر نوع تعامل با یک اکانت و یا محتوای آن نسبت داده می‌شود. اگر از دیدگاه بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به این موضوع نگاه کنیم، این تعامل همان اینگیجمنت معمول کاربران با پست‌های سوشال مدیا می‌باشند؛ اما از دیدگاه سئو، این تعامل‌ها سیگنال‌هایی هستند که به موتورهای جست‌وجویی همچون گوگل کمک می‌کنند تا هویت، محبوبیت و میزان اعتبار یک پروفایل را مشخص کنند.

وقتی که پلتفرم‌های مختلف سوشال مدیا را در این حوزه بررسی می‌کنیم؛ معیارهای مختلفی وجود دارند که می‌توانند به عنوان سیگنال‌های ما در نظر گرفته شوند. در این بخش برخی از مهم‌ترین معیارهای هر یک از این پلتفرم‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

  • فیسبوک: تعداد فالوورها، لایک‌ها، دیسلایک‌ها، کامنت‌ها، بازدیدها و تعداد دفعاتی که پست‌های شما به اشتراک گذاشته شده‌اند
  • اینستاگرام: فالوورها، لایک‌ها، کامنت‌ها، سیوها و تعداد دفعاتی که پست‌های شما به اشتراک گذاشته شده‌اند
  • توییتر: فالوورها، توییت‌ها (پست‌ها)، ریتوییت‌ها (ریپست‌ها)، کوت‌ها، ریپلای‌ها
  • پینترست: فالوورها، پین‌ها، بازدیدها
  • لینکدین: کانکشن‌ها، لایک‌ها، کامنت‌ها و تعداد دفعاتی که پست‌های شما به اشتراک گذاشته شده‌اند

تأثیر سوشیال سیگنال بر روی سئو سایت

مؤثر بودن یا نبودن سوشیال سیگنال‌ها موضوعی است که نظرات مختلفی پیرامون آن شکل گرفته است. عده‌ای بر این باور هستند که بازخورد‌های شبکه‌های اجتماعی می‌توانند در نتایج سئو مؤثر باشند و عده‌ای دیگر نیز بر این موضوع تأکید دارند که چندان نمی‌توان بر روی نقش پلتفرم‌های سوشال مدیا در رتبه‌بندی صفحه نتایج حساب باز کرد.

اما آیا واقعاً سوشیال سیگنال ها بر روی نتایج سئو مؤثر هستند؟

اگر بخواهیم یک دیدگاه واقع گرایانه در این موضوع داشته باشیم باید بگوییم که سوشیال سیگنال‌ها می‌توانند تأثیر غیر مستقیمی در نتایج سئو سایت داشته باشند.

در صورتی که اکانت‌های سوشال مدیا خود را به سایت متصل کرده باشید؛ گوگل آن‌ها را ایندکس کرده و در نتایج سرچ به کاربران نمایش می‌دهد. این موضوع بیانگر علاقه گوگل به شناسایی اکانت‌های مرتبط با یک سایت بوده و احتمالاً به عنوان یکی از شاخص‌های کیفیت توسط الگوریتم‌های این شبکه در نظر گرفته می‌شود. (نه به عنوان یک فاکتور رتبه‌بندی)

نمایش اکانت‌های سوشال مدیا در نتایج سرچ گوگل

البته که کارشناسان گوگل نیز بارها و در طول سالیان مختلف به این موضوع اشاره کرده‌اند که سوشیال سیگنال‌ ها ممکن است به عنوان یک فاکتور کیفیت در نظر گرفته شوند؛ اما نمی‌توان آن‌ها را به عنوان یک فاکتور رتبه‌بندی در نتایج گوگل در نظر گرفت.

چرا سوشیال سیگنال ها فاکتور رتبه‌بندی نیستند؟

دلیل این موضوع بسیار ساده است. اولاً؛ پلتفرم‌های سوشال مدیا پر از اکانت‌های فیک و اسپم بوده و این امکان برای کاربران فراهم است تا با پرداخت مبلغی ناچیز، حجم بالایی از لایک‌ها، کامنت‌ها و اشتراک گذاری‌ها را خریداری کنند. بنابراین در این موضوع این سؤال مطرح می‌شود که گوگل چگونه می‌تواند بازخوردهای اکانت‌های واقعی را شناسایی کند؛ در حالی که هنوز خود این شبکه‌های اجتماعی در شناسایی این اکانت‌های فیک و اسپم مشکل دارند؟

دلیل دوم مربوط به ساختار الگوریتم شبکه‌های اجتماعی می‌باشد. در پلتفرم‌های سوشال مدیا، این امکان وجود دارد که محتواهای بی کیفیت تنها به دلیل دریافت تعداد زیادی بازخورد وایرال شده و مورد توجه قرار گیرند. (احتمالاً شما نیز با تعدادی از این محتواها مواجه شده باشید)

از طرف دیگر محتواهایی که کیفیت بالایی داشته و به خوبی به سؤالات کاربران پاسخ می‌دهند؛ ممکن است در این شبکه‌ها حتی دیده هم نشوند.

این مورد موضوعی است که کاملاً در تضاد با مهم‌ترین اصل گوگل است. مهم‌ترین هدف الگوریتم‌های گوگل فراهم کردن مناسب‌ترین پاسخ به سؤالات کاربران است. بنابراین طبیعی است که نتایج حاصل از سوشال مدیا به عنوان یک فاکتور رتبه‌بندی توسط این الگوریتم‌ها در نظر گرفته نشود.

سوشیال سیگنال ها و لینک سازی برای سایت

همان‌طور که می‌دانید دریافت بک لینک از سایت‌های معتبر و البته مرتبط با حوزه فعالیت شما می‌تواند تأثیر بسیار خوبی در افزایش رتبه سئو سایت داشته باشد. اما آیا لینک‌هایی که از پلتفرم‌های سوشال مدیا دریافت می‌شوند هم این امکان را برای شما فراهم می‌کنند؟

خیر؛ لینک‌های دریافتی از شبکه‌های اجتماعی همچون توییتر، لینکدین و یا یوتیوب مثل دریافت لینک از وب‌سایت‌های دیگر نمی‌توانند رتبه سئو سایت شما را افزایش دهند.

اکثر لینک‌هایی که از پلتفرم‌های سوشال مدیا دریافت می‌شود دارای تگ nofollow بوده و این موضوع بدین معناست که این لینک‌ها نمی‌توانند اعتبار سایت‌های منبع را به وب‌سایت شما منتقل کنند.

دریافت لینک‌های نوفالو از پلتفرم‌های سوشال مدیا

درست است که لینک‌های نوفالو همانند سایر لینک‌ها نمی‌توانند رتبه سئو سایت شما را افزایش دهند؛ اما همچنان ترافیک سایت شما را افزایش داده و موجب ایجاد آگاهی از برند شما می‌شوند. علاوه بر این؛ این احتمال وجود دارد که کاربران یا برندهای مختلف با دیدن نام برند شما در پلتفرم‌های سوشال مدیا، به محتوا یا کسب‌وکار برند شما علاقه‌مند شده و تصمیم بگیرند در سایت خود به شما لینک دهند.

3 تکنیک کاربردی برای بهبود سوشال سیگنال‌ها

قبول داشته باشیم یا نه؛ سوشیال سیگنال ها برای کسب‌وکار مفید هستند. شاید نتوانند تأثیر مستقیمی بر روی سئو داشته باشند؛ اما ترافیک سایت را افزایش داده، باعث ایجاد آگاهی از برند می‌شوند و اعتبار کسب‌وکار ما را افزایش می‌دهند. با توجه به این موضوع، در ادامه این مقاله یک سری از تکنیک‌های کاربردی برای بهبود نتایج دریافتی از پلتفرم‌های سوشال مدیا را برای شما عنوان می‌کنیم.

1. وبسایت خود را به پلتفرم‌های سوشال مدیا متصل کنید

همان‌طور که پیش‌تر نیز به این موضوع اشاره کردیم؛ گوگل علاقه‌مند است تا حساب‌های سوشال مدیا شما را به کاربران نشان دهد. در این مورد در کنار استفاده از نشانه‌گذاری‌های اسکیما که اکانت‌های سوشال مدیا شما را در صفحه نتایج به کاربران نشان می‌دهند؛ می‌توانید از لینک دادن به این حساب‌ها در بخش فوتر سایت و یا قرار دادن لینک در صفحات پلتفرم‌های سوشال مدیا خود نیز استفاده کنید.

لینک دادن به سایت در پلتفرم‌های سوشال مدیا

این موضوع در کنار افزایش بازدید از شبکه‌های اجتماعی شما، تجربه کاربران در بازدید از سایت را نیز بهبود داده و این امکان را برای آن‌ها فراهم می‌کند تا با استفاده از روش‌های مختلفی با شما در ارتباط باشند.

2. در پلتفرم‌های سوشال مدیا به سایت خود لینک دهید

اگر به طور مداوم در سایت خود محتواهایی همچون خبر یا مقاله منتشر می‌کنید؛ یکی از گزینه‌های مناسب برای دریافت لایک، کامنت و یا به اشتراک گذاری بیشتر، لینک دادن به آن محتواها در شبکه‌های اجتماعی است.

این موارد برخی از گزینه‌هایی هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید محتوای سایت خود را در شبکه‌های مجازی به کاربران معرفی کنید:

  • پس از اینکه محتوای تازه‌ای در سایت خود منتشر کردید؛ لینک آن را در پلتفرم‌های سوشال مدیا خود قرار دهید.
  • در صورت آپدیت کردن محتوای سایت، این موضوع را در اکانت‌های مجازی خود همراه با لینک به اطلاع کاربران برسانید.
  • وقتی که سؤالاتی از سمت کاربران در رابطه با یک مشکل، محصول و یا خدمات در کامنت‌ها دریافت می‌کنید؛ با ارائه پاسخ مناسب به سؤالات آن‌ها و البته لینک دادن به صفحه مربوط در سایت خود، هم تعامل خوبی برای شبکه‌های اجتماعی خود دریافت کنید و هم ترافیک سایت را افزایش داده و آمار فروش خود را بالا ببرید.

3. تعامل خوبی با کاربران ایجاد کنید

جدا از تولید محتوا در شبکه‌های مجازی و درخواست از کاربران برای بازنشر آن، ایجاد مکالمه‌های جذاب پیرامون یک موضوع نیز می‌تواند به مقدار قابلت توجهی تعامل شما با کاربران را افزایش دهد.

طبق مطالعات انجام شده، دلیل این که کاربران سوشال مدیا یک فرد یا برند را دنبال می‌کنند؛ بیشتر مربوط به در ارتباط بودن با آن فرد یا برند می‌شود تا این که محتوایی که توسط آن‌ها منتشر می‌شود را بررسی کنند. به عبارتی دیگر، محتوای جذاب شما می‌تواند در جذب کاربران فاکتور مهمی باشد. اما برای این که بتوانید این کاربران در شبکه‌های اجتماعی خود نگه دارید؛ باید در کنار تولید محتوای خلاقانه، نوعی ارتباط نزدیک نیز با آن‌ها ایجاد کنید. 

سخن پایانی

باید قبول کنیم که امروزه پلتفرم‌های سوشال مدیا یکی از بخش‌های مهم زندگی افراد بوده که روزانه ساعت‌ها از زمان خود را صرف اسکرول کردن در این شبکه‌ها می‌کنند. برندهای مختلف نیز از این موضوع آگاه بوده و سعی می‌کنند از این شبکه‌ها در جهت افزایش فروش و توسعه برند خود استفاده کنند.

سوشیال سیگنال ها به طور مستقیم تأثیری در بهبود سئو سایت ندارند؛ اما فاکتورهایی همچون افزایش ترافیک سایت و یا ایجاد آگاهی از برند مواردی هستند که به طور غیر مستقیم می‌توانند رتبه شما در صفحه نتایج را بهبود دهند.

منبع

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.