پژوهش کلمات کلیدی

راهنمای تحقیق کلمات کلیدی

همه چیز با تایپ واژه ها و کلمات کلیدی در جعبه جستجوی موتورهای جستجو آغاز می‌شود. پژوهش کلمات کلیدی یکی از فعالیت‌های مهم، ارزشمند و با بازگشت سرمایه گذاری بالا در حوزه بازاریابی موتورهای جستجو است. داشتن رتبه خوب برای کلمات کلیدی مناسب می‌تواند سایت شما را قدرتمند کند.

با پژوهش و تحقیق بر روی تقاضای بازار در مورد کلمات کلیدی، نه تنها می‌توانید بدانید چه نوع کلمات و عبارت هایی برای هدف قرار دادن در حوزه سئو مناسب هستند، بلکه قادر خواهید بود به طور کلی اطلاعات خوبی در مورد مشتریانتان به دست آورید.

گوگل سرچ کنسول یکی از بهترین ابزارها برای یافتن کلمات کلیدی جدید به شمار می‌رود. شما می‌توانید در پایگاه دانش جی ادز آموزش رایگان سرچ کنسول را با ویدیوهای دوبله شده به زبان فارسی مشاهده نمائید.

استفاده از کلمات کلیدی همیشه برای جذب بازدید کننده به سایت مورد استفاده قرار نمی‌گیرد بلکه می‌تواند بازدیدکننده های مناسبی برای سایت به ارمغان بیاورد. مفید بودن چنین هوشی را نمی‌توان کتمان کرد. به کمک پژوهش کلمات کلیدی می‌توانید تغییر در تقاضاها را پیش‌بینی کنید و به شرایطِ در حالِ تغییرِ بازار پاسخ دهید. در این شرایط قادر خواهید بود محصولات، خدمات و محتوای مناسبی برای جستجوکنندگان ایجاد نمایید. در تاریخ بازاریابی، هرگز چنین موانعی در ورود به درک انگیزه مشتریان در هر صنعتی وجود نداشته است.

چگونه ارزش کلمات کلیدی را بسنجیم؟

کلمات کلیدی چقدر برای سایت شما مهم هستند؟ اگر فروشگاه آنلاین برای فروش کفش دارید می‌توانید برای عبارت‌هایی همچون ‘پوتین سیاه’ یا ‘کفش قهوه‌ای فروشی’ داشته باشید؟ عبارت هایی که در موتورهای جستجو وارد می‌شوند اغلب در اختیار وبمسترها قرار دارند و استفاده از ابزارهای مرتبط با پژوهش کلمات کلیدی به شما اجازه می‌دهد چنین اطلاعاتی را به دست آورید. با اینحال، چنین ابزارهایی نمی‌توانند به طور مستقیم ارزشمند بودن آن‌ها برای جذب ترافیک را نشان دهند. برای درک ارزش کلیدواژه ها باید سایت خود را بشناسید، فرضیه سازی کنید، تست کنید و این‌کار را تکرار نمایید. این فرمول اصلی بازاریابی در وب است.

پژوهش کلمات کلیدیفرآیند اصلی برای ارزیابی ارزش کلیدواژه ها

از خودتان بپرسید:

آیا کلمات کلیدی انتخاب شده به محتوای سایت مرتبط است؟ آیا جستجوکنندگان می توانند چیزی که به دنبالش هستند را در سایتتان بیابند؟ آیا می‌توانند از چیزی که در سایت پیدا کرده اند راضی و خشنود باشند؟ آیا ترافیک حاصل از این جستجو می‌تواند بهره مالی داشته باشد یا سایر اهداف سازمانی را برآورده کند؟ اگر پاسخ شما به تمامی این سوالات مثبت است می‌توانید به راه خود ادامه دهید.

واژه و عبارت مدنظر خود را جستجو کنید:

اینکه بدانید چه سایت هایی در حال حاضر برای کلمات کلیدی مدنظرتان رتبه ای در موتورهای جستجو دارند بینش عمیقی در مورد رقبا ایجاد می کند و می تواند سختی یا آسانی به دست آوردن رتبه برای آن واژه را مشخص نماید.

آیا تبلیغات برای کلمه کلیدی در بالا و پایین نتایج طبیعی نشان داده می شود؟

عموما اگر تبلیغات زیادی را برای کلیدواژه مدنظر در موتورهای جستجو مشاهده کردید باید بدانید که آن واژه ارزش بالایی دارد. اگر مشاهده کردید که تبلیغات متعددی بالای تبلیغات طبیعی نشان داده شده است باید بدانید که آن واژه بسیار مفید است و می تواند نرخ تبدیل خوبی برایتان داشته باشد.

یک کمپین نمونه برای کلیدواژه های خود در گوگل ادوردز و ادسنتر بینگ خریداری کنید:

اگر سایت شما رتبه ای برای کلمه کلیدی مدنظر ندارد می توانید یک ترافیک نمونه برای آن خریداری کنید و ببینید این ترافیک به مشتری تبدیل می‌شود یا خیر. در گوگل ادوردز، گزینه انطباق دقیق را انتخاب نمایید و ترافیک را به سمت صفحه مرتبط بر روی سایت هدایت نمایید. بازدیدها و نرخ تبدیل را در طول دوره ای که کمپین را اجرا می‌کنید پیگیری نمایید.

به کمک داده هایی که جمع آوری کرده اید، ارزش دقیق هر کلمه کلیدی را تعیین نمایید:

به عنوان مثال فرض کنید که تبلیغ جستجوی شما حدود 5000 بازدید در روز و حدود 100 بازدیدکننده برای سایت ایجاد کرده است. سه نفر از این ها به مشتری تبدیل شده اند و سود کلی آن ها 300 دلار است. در چنین شرایطی، بازدید کننده واحد برای آن کلمه کلیدی 3 دلار برای شما ارزش خواهد داشت. این 5000 بازدید در 24 ساعت می‌تواند نرخ کلیک 18 الی 36 درصد را ایجاد کند. این موضوع به معنای 900 الی 1800 بازدید در هر روز، با سه دلار سود و یک الی دو میلیون دلار در سال است.

حتی بهترین تخمین‌ها در مورد ارزش کلمات کلیدی نیز ممکن است تحت تاثیر فرایند بهینه سازی باشد. به خاطر داشته باشید که بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو در برگیرنده تست مکرر و دائمی و سپس بهبود آن است. حتی اگر سئو یکی از سرمایه گذاری های مهم با بازگشت بالا باشد، باز هم ارزیابی و سنجش موفقیت برای ادامه کار ضروری است.

درک کلمات کلیدی دم دراز و تقاضای موجود در این حوزه:

خوب فرض کنید یک فروشگاه آنلاین فروش کفش دارید. دوست دارید برای کلمه ای همچون کفش رتبه اول را در نتایج موتورهای جستجو به دست آورید.

سرو کار داشتن با کلمات کلیدی که 5000 جستجو در روز داشته است یا حتی در روز 500 جستجو را ایجاد کرده بسیار عالی است. اما در واقعیت چنین واژه های محبوبی کمتر از 30 درصد جستجوهای انجام شده در وب را به خود اختصاص می دهند. 70 درصد باقی مانده بر روی واژه هایی استوار است که به آن ها کلمات کلیدی دم دراز می گویند.کلمات کلیدی دم دراز در برگیرنده میلیون‌ها جستجوی منحصر به فرد هستند که ممکن است در طول روز چندین بار جستجو شوند، اما اکثریت قریب به اتفاق جستجوها در موتورهای جستجو را تشکیل می‌دهند.

درس دیگری که بازاریابان حوزه موتورهای جستجو باید بدانند این است که کلمات کلیدی دم دراز اغلب نرخ تبدیل بهتری دارند. زیرا افرادی را جذب می‌کنند که در چرخه خرید/تبدیل قرار دارند. فردی که به دنبال واژه کفش در موتورهای جستجو می‌گردد به احتمال زیاد در حال مرور و گشت و گذار اینترنت است و برای خرید هنوز آماده نشده است.  با اینحال فردی که از کلمات کلیدی دم دراز استفاده می کند، برای خرید آماده است. درک منحنی تقاضای جستجو از اهمیت بالایی برخوردار است.

ابزار کیورد پلنر می‌تواند کلمات کلیدی و داده های مرتبط با حجم جستجوها را فراهم کند.

پژوهش کلمات کلیدی:

منابع:

خوب حالا سوال اینجاست که از چه منابعی می توان تقاضای مربوط به کلمات کلیدی را پیدا کرد. برخی از این منابع به شرح زیر است:

ابزار کیورد پلنر گوگل یکی از راه های رایج برای آغاز پژوهش کلمات کلیدی است. این ابزار نه تنها کلیدواژه ها را پیشنهاد می‌کند و حجم جستجوهای تخمینی را فراهم می‌آورد، بلکه قادر است هزینه کمپین های پولی در حال اجرا برای آن واژه را پیش بینی نماید. برای تعیین حجم جستجو برای یک کلمه کلیدی خاص، اطمینان حاصل کنید که Match Type را به [Exact] تغییر داده اید.

به خاطر داشته باشید که این گزینه کل جستجوها را نشان می‌دهد. بسته به رتبه و نرخ کلیک، تعداد کل بازدیدکننده هایی که برای آن کلیدواژه بدست می آورید معمولا پایین‌تر خواهد بود. سایر منابع برای به دست آوردن اطلاعاتی در مورد کلمات کلیدی وجود دارد که برخی از این ابزارها داده های پیشرفته ای در اختیار شما قرار می‌دهند.

دشواری کلیدواژه :

شانس موفقیت شما چقدر است؟

برای اینکه بدانید چه نوع کلمات کلیدی را هدف قرار دهید نه تنها باید درک درستی از تقاضاهای موجود برای آن واژه یا عبارت را داشته باشید بلکه باید برای به دست آوردن رتبه بالا سخت تلاش کنید. اگر برندهای بزرگ، 10 نتیجه برتر را در موتور جستجو از آنِ خود کرده باشند و شما در وب تازه کار باشید باید برای به دست اوردن رتبه سخت تلاش کنید و اینکار ممکن است چندین سال زمان ببرد. به همین خاطر درک دشواری کلمات کلیدی بسیار ضروری است.

منبع: Moz

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.