سئو بهتر است یا تبلیغات گوگل ادز

سئو یا گوگل ادز؟ کدامیک واقعا بهتر است؟

بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (SEO) و تبلیغات گوگل ادز، به افزایش ترافیک سایت شما از طریق موتور جستجوی گوگل کمک می‌کند. هم در سئو و هم در تبلیغات گوگل شما سعی می‌کنید سایت شما در صفحه اول گوگل نمایش داده شود، تا افرادی که کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار شما را جستجو می‌کنند، وارد آن شوند.

تبلیغات گوگل ادوردز و سئو بخش های اصلی بازاریابی موتورهای جستجو هستند. زمانی که می خواهید کمپین بازاریابی دیجیتال را اجرا کنید این دو با ارزش‌ترین ابزارهایی خواهد بود که به کمک آنها می‌توانید نتایج دلخواه و مطلوب خود را به دست آورید. سئو و گوگل ادوردز شباهت ها و تفاوت هایی با هم دارند. موقعیت هایی وجود دارد که باید از هر دوی این موارد به همراه همدیگر استفاده کنید یا بسته به کسب و کار و اهداف بازاریابی به صورت جداگانه از آن ها بهره مند شوید.

SEOسئو چیست؟

سئو به معنای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است و روش بازاریابی دیجیتال است که به شما کمک می کند محتوای سایت خود را به موتورهای جستجو مرتبط سازید. سئو یا همان بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو به شما کمک می‌کند رتبه بالاتری در نتایج جستجوی طبیعی و ارگانیک به دست آورید. اگر سئو به درستی اجرا شود می تواند سایت شما را در مورد کلیدواژه ها، محتوا، لینک ها و سایر جنبه های فنی بهینه سازد. با بهینه سازی این نواحی، موتورهای جستجو می توانند سایت شما را در نتایج بسیار مرتبط مشاهده کنند و در نتیجه سایتتان را در بهترین نقطه نتایج موتورهای جستجو  قرار دهند. سئو فرایندی برای به دست اوردن ترافیک بیشتر در سایت است. این فرایند از طریق لیست کردن سایت شما برای کوئری هایی انجام می شود که به محصولات، بازار یا کسب و کارتان مرتبط اند.

در واقع بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو یا به زبان ساده سئو، به صاحبان سایت ها کمک می‌کند رتبه خوبی در نتایج موتورهای جستجویی همچون گوگل، بینگ، یاهو یا سایر موتورهای جستجوی بزرگ به دست آورند. برای دستیابی به این هدف، شما باید مطمئن شوید که سایت‌تان برای موتورهای جستجو بهینه سازی گشته است. اگر سایت شما مورد پسند موتورهای جستجو واقع شود، به راحتی توسط موتورهای جستجو خوانده می شود و کاربرد آن برای کاربران نیز بسیار ساده و آسان خواهد بود.

گوگل ادوردز (Google Ads) چیست؟

گوگل ادوردز یا گوگل ادز یکی از سرویس‌های محبوب گوگل است که بیش از 94% درآمد گوگل را تامین می‌کند. تبلیغ کنندگان می‌توانند برای ایجاد کمپین‌های تبلیغات در گوگل و همچنین کمپین‌های تبلیغاتی دیگری مانند تبلیغات ویدیویی و افزایش نصب اپلیکیشن از اکانت گوگل ادز استفاده کنند.

هزینه تبلیغات در گوگل به صورت کلیکی محاسبه می‌شود. یعنی هر بار که فردی تبلیغ شما را در گوگل مشاهده کرده و روی آن کلیک کند، از شما هزینه کسر می‌شود. در واقع ادوردز یک سیستم مزایده بزرگ است که در آن تبلیغ کنندگان (که رقبای یکدیگر هستند) برای به دست آوردن جایگاه های تبلیغاتی مناسب با هم به رقابت می‌پردازند.

به طور خلاصه گوگل ادوردز پلتفرم تبلیغاتی آنلاین است که توسط گوگل ایجاد شده و به شما اجازه می دهد تبلیغات خودتان را در بالا یا پایین صفحات نتایج موتورهای جستجو و سایر سایت های واسطه نشان دهید. شکل زیر ظاهر تبلیغات گوگل ادز را در نتایج جستجو نشان می دهد:

تبلیغات در گوگل

گوگل ادوردز به شما اجازه می دهد کوئری های جستجو شده توسط کاربران اینترنتی را هدف قرار دهید و پیشنهادات خود را به هنگام جستجوی افراد برای محصولات مشابه در اختیارشان بگذارید. بازدید کنندگان بعد از مشاهده تبلیغ شما می توانند بر روی آن کلیک کنند. با این کلیک، بازدید کننده به سایت یا صفحه فرود هدایت می شود. با کمک تبلیغات گوگل ادوردز، زمانی که افراد به دنبال یک کلیدواژه یا عبارت کلیدی خاص در گوگل می گردند، تبلیغات گوگل نیز به همراه نتایج جستجوی طبیعی در اختیار افراد قرار می گیرد.

نتایج جستجویی که توسط گوگل ادوردز نشان داده می شود را شیوه تبلیغاتی پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) می نامند، زیرا پرداخت هزینه تنها برای کلیک های انجام شده بر روی تبلیغات انجام خواهد شد. در ادامه برخی از تفاوت های موجود بین نتایج جستجوی طبیعی و نتایج جستجوی پولی را نشان خواهیم داد.

سئو یا تبلیغات گوگل ادوردز

مقایسه سئو و تبلیغات گوگل

این سوال بسیاری از صاحبان کسب و کارهای آنلاین هست که روی سئوی سایت کار کنیم یا در گوگل تبلیغ کنیم؟ بهترین راهکار، استفاده ترکیبی از سئو و تبلیغات گوگل برای نگهداری برند در نتایج بالای صفحات جستجو است.

حتی اگر رتبه و موقعیت بالایی در نتایج طبیعی گوگل داشته باشید باز هم برای هدف قرار دادن کاربرانی که ممکن است با برند شما آشنا نباشند باید از ادوردز نیز استفاده کنید. خوب حالا که ایده کلی در مورد ادوردز و سئو به دست آورده اید در ادامه سعی می کنیم، برخی از فاکتورهایی که به هنگام تصمیم گیری در مورد اختصاص منابع برای سئو و ادوردز باید مدنظر داشته باشید را بیان کنیم:

  • برای اینکه بتوانید نتایج حاصل از فرایند سئو را مشاهده کنید باید زمان زیادی نسبت به گوگل ادودرز منتظر بمانید اما نتیجه حاصل از سئو می تواند رتبه بالاتری در نتایج جستجو برای برخی از کلیدواژه ها داشته باشد. نتایج حاصل از گوگل ادوردز آنی و فوری است اما همان طور که بیان کردیم برای مشاهده نتایج حاصل از سئو باید مدت زمان بیشتری منتظر بمانید.
  • هیچ هزینه ای برای کلیک های انجام شده بر روی نتایج طبیعی پرداخت نمی شود اما برای اینکه بتوانید موقعیت خود را در موتورهای جستجو و به کمک سئو حفظ کنید به کار و تلاش مداومی نیاز خواهید داشت. در واقع ترافیکی که از طریق ادوردز وارد سایت می شود پولی است اما ترافیک حاصل از سئو هزینه ای برای صاحب سایت نخواهد داشت و رایگان است. البته فرآیند بهینه سازی سایت (سئو) برای موتورهای جستوجو نیازمند هزینه و زمان است.
  • ادوردز نمایش کسب و کار شما در نتایج جستجو را بیشتر از سئو تضمین می‌کند. در مورد سئو هیچ تضمینی برای رتبه بندی در نتایج طبیعی موتورهای جستجو وجود ندارد.
  • سئو می‌تواند کلیدواژه هایی با ترافیک بالا را هدف قرار دهد. فقط باید به خاطر داشته باشید که نباید محتوای خود را با کلیدواژه های بسیار پر کنید.
  • به کمک ادوردز محاسبه بازگشت سرمایه گذاری (ROI) بسیار ساده تر و راحت تر خواهد بود اما این موضوع در سئو بسیار دشوار است زیرا فاکتورهای زیادی در سئو دخیل هستند و نمی توان به سادگی بازگشت سرمایه گذاری را محاسبه کرد.
  • به کمک گوگل ادوردز می توانید کلیداوژه های بیشتری را در یک زمانِ واحد هدف قرار دهید اما در فرایند سئو باید بر روی کلمات کلیدی اندکی تمرکز کنید که نتایج بهتری برای شما دارد.
  • گوگل ادوردز به شما اجازه می دهد با هدف قرار دادن واژه های جدیدی که بازدید کنندگان به دنبال آن هستند، واکنش سریعی به تغییرات بازار داشته باشید. این موضوع برای کسب و کارهای تجارت الکترونیکی بسیار مفید خواهد بود.
  • تبلیغات گوگل ادودرز می توانند در بالای لیست نتایج طبیعی به نمایش درآید. در برخی از صفحات نمایش (به خصوص موبایل و دستگاه های موبایل) این نواحی تنها چیزی است که کاربر می تواند بدون اسکرول کردن مشاهده نماید.
  • گوگل ادوردز به شما اجازه می دهد متغیرهای مختلفی از کلیدواژه های خاص را هدف قرار دهید و از کلیدواژه های منفی برای عدم نمایش در عبارات خاص استفاده نمایید. در چنین شرایطی می توانید از رتبه بندی کلماتی که هیچ انطباقی با برند شما ندارند خودداری کنید.
  • تبلیغات گوگل ادوردز می تواند در طیف وسیعی از وب سایت ها اجرا شود که برای تبلیغات گوگل ثبت نام کرده اند. بنابراین سایت شما بیشتر از قبل در معرض دید بازدیدکنندگان خواهد بود.
  • گوگل ادوردز یک روش سریع برای دستیابی به مشتریان بالقوه و افزایش فروش است.
  • اگر سئو متوقف شود، رتبه بندی سایت در طول زمان به خاطر به روزرسانی های مداوم الگوریتم ها توسط گوگل، کاهش پیدا می کند.
  • سئو می تواند کیفیت و کمیت لینک های ورودی به سایت را بهینه سازی کند.
  • گوگل ادوردز می تواند از ابتدای آغاز کمپین ترافیکی را به سمت سایت هدایت کند. این موضوع برای سایت های جدید یا خدمات و محصولاتی که فصلی هستند مفید خواهد بود.
  • ادوردز برای گوگل و سایت هایی است که از گوگل ادسنس استفاده می کنند اما اصول سئو را می توان برای تمامی موتورهای جستجو به کار برد.
سئو و تبلیغات گوگل

گوگل ادوردز انتخاب اول کسب و کارهای نوپایی که رقبای قدرتمند دارند!

زمانی که ما کار خود را به عنوان شرکت سئو آغاز کردیم، اصلی ترین هدف‌مان در کمپین های بازاریابی اینترنتی کمک به مشتریان برای کسب ترافیک از موتورهای جستجو از طریق سئو بود. همین امروز نیز سئو یکی از اهداف بزرگ شرکت ماست. اما در طول سال ها و بر اساس تجربه ای که در این زمینه کسب کرده ایم به خوبی می دانیم که صاحبان کسب و کارها در برخی از موارد به نتایج سریع تری نیاز دارند و این موضوع تنها به کمک گوگل ادوردز قابل دستیابی است.

شاید بتوان گفت یکی از بزرگترین مزیت هایی که تبلیغات گوگل ادوردز نسبت به سئو دارد این است که می تواند نتایج سریع تری برای صاحبان کسب وکارها فراهم آورد.

شما باید برای هر بازدید کننده ای که از تبلیغ شما بازدید می کند هزینه ای پرداخت کنید اما اگر کمپین شما سودمند باشد می توانید سرمایه گذاری خود را کنترل کنید. گوگل ادوردز برای استارت آپ ها و کسب و کارهای جدید که می خواهند به سرعت ترافیک هدفمندی کسب کنند و به مقاصدی همچون فروش بیشتر، پیدا کردن مشتریان جدید یا حتی تست و بررسی محصولات، موثر بودن سایت و سایر اجزای موجود در چرخه فروش و بازاریابی دست یابند عالی است.

اگر بتوانید از گوگل ادوردز به شیوه هوشمندانه و دقیق استفاده کنید همه این مواردی که بیان کردیم در مورد شما نیز صدق خواهد کرد. با این وجود اگر ابزارهای مانیتورینگ و کنترل مناسبی در دست نداشته باشید تنها چیزی که به دست می آورید از دست دادن پول و نرسیدن به سود و منفعت است.

چیزی که من همیشه در مورد گوگل ادوردز به مشتریان خود می گویم این است که اگر نتوانید از اکانت گوگل ادوردز خود به درستی استفاده کنید هزینه و پول خود را از دست خواهید داد. بنابراین با اینکه استفاده از این سیستم بسیار ساده است اما اگر دانش و تجربه کافی در مورد اجرای کمپین های ادوردز ندارید بهتر است پول خود را هدر ندهید و از افراد متخصص و حرفه ای برای انجام اینکار استفاده کنید. این یک رویکرد عالی است که به شما کمک می کند به جای از دست دادن پول، مزایای بیشتری از گوگل ادوردز به دست آورید.

سئو را فراموش نکنید!

از آنجایی که نتایج حاصل از گوگل ادوردز سریع تر خود را نشان می دهد استفاده از آن ایده خوبی خواهد بود اما به خاطر داشته باشید که نباید فرایند سئو را فراموش کنید. باید کار خود را با سئو، بازاریابی محتوا و بازاریابی رسانه های اجتماعی آغاز کنید تا نتایج بهتری کسب نمایید. این سه ابزار همه‌ی آن چیزی است که شما برای موفقیت طولانی مدت در دنیای آنلاین به آن نیاز دارید.

بازاریابی محتوا به شما کمک خواهد کرد محتوای مناسبی ایجاد کنید. سئو به شما کمک می کند محتوای تولید شده را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کنید و ترافیک طبیعی بیشتری به دست اورید. رسانه های اجتماعی نیز محتوای بهینه سازی شده شما را در اختیار مخاطبان قرار می دهد و آن را تبلیغ می کند.

باید از سئو و گوگل ادوردز در یک زمان واحد استفاده کنم؟

برخی از افراد بر این باورند که به هنگام کسب ترافیک از طریق سئو نیازی به استفاده از تبلیغات گوگل ادوردز نیست اما این یک رویکرد اشتباه است. حتی اگر رتبه خوبی در نتایج موتورهای جستجو دارید باز هم می توانید از ادوردز استفاده کنید و خود را در معرض دید مخاطبان بیشتری قرار دهید. در چنین شرایطی قادر خواهید بود عملکرد کمپین ادوردز خود را بسنجید. اگر این کمپین ها برایتان سودمند بود می توانید برای کسب بازگشت سرمایه گذاری بهتر و بالاتر، بودجه کمپین خود را افزایش دهید.

برای بازاریابی کدام یک از گزینه های مطرح شده مناسب تر است؟

پاسخ به این سوال بسیار ساده است. هر دوی این موارد. از گوگل ادوردز برای شروع کسب ترافیک خود استفاده کنید و به طور همزمان بر روی سئو، برنامه بازاریابی محتوا و کمپین رسانه های اجتماعی کار کنید. در این شرایط می توانید ترافیک طبیعی و بازدید بیشتری از شبکه های اجتماعی کسب کنید.

سخن نهایی درباره سئو و تبلیغات گوگل ادوردز

گوگل ادوردز و سئو رقیب یکدیگر نیستند بلکه دو ابزار قدرتمندند که می توانند شما را در رسیدن به اهدافتان یاری کنند.زمانی که می خواهید ترافیک سریع تری به سمت سایت روانه کنید بهتر است از گوگل ادوردز استفاده کنید. برای به دست آوردن موفقیت های آنلاین پایدار و طولانی مدت به فکر استفاده از فرایند سئو باشید.

در واقع شما نباید بین سئو و گوگل ادودرز یکی را انتخاب کنید. این دو ابزار بسیار با هم متفاوت اند و شما می توانید از هر دوی آن ها برای رسیدن به هدفی واحد، یعنی افزایش فروش و ترافیک استفاده کنید. همیشه کاربر خود را در نظر داشته باشید. مهم تر از همه این است که بتوانید محتوای با کیفیتی برای سایت فراهم کنید که برای خوانندگان بسیار مفید است. برای رسیدن به موقعیت های برتر در نتایج جستجو، سایت خود را بیش از حد بهینه سازی نکنید. باید محتوای مرتبطی داشته باشید که واقعا کلیک های انجام شده را به کسب و کار تبدیل کند!

3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

بسیار عالی بود با تشکر از شما

عالی بود

عالی بود ممنون

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.