انواع کمپین های تبلیغاتی گوگل ادز + مزایا و ویژگی های آنها

انواع کمپین های تبلیغاتی گوگل ادز + مزایا و ویژگی های آنها

بیش از دو دهه از معرفی تبلیغات گوگل ادوردز می‌گذرد و این پلتفرم در سال های فعالیتش به بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی کمک کرده است. هدف گوگل از راه اندازی این پلتفرم، افزایش شانس شرکت های نوپا برای فروش محصولات یا خدماتشان در دنیای اینترنت بوده است و گوگل نیز بتواند درآمد مناسبی از این راه کسب کند. در ادامه شما را با انواع تبلیغات گوگل ادز آشنا می‌کنیم.

تمامی مواردی را که باید درباره کمپین های Google Ads بدانید در این مقاله گفته می‌شود. از جمله نحوه انتخاب نوع مناسب کمپین برای تبلیغات، تا مزایایی که می‌توانید با این کار بدست آورید.

اگر بخواهیم به طور خلاصه تبلیغ گوگل را برای شما توضیح بدهیم، می‌توانیم بگوییم که گوگل ادز مانند یک سیستم مزایده آنلاین عمل می‌کند. فروشنده محصول خود را معرفی کرده و هزینه مربوط به آن را اعمال می‌کند تا مشتریان بتوانند محصول یا خدمات مورد نظرشان را بدست بیاورند.

انواع کمپین های تبلیغاتی گوگل ادز کدامند؟

زمانی ‌که قصد راه اندازی کمپین خود را دارید، گوگل ادز از شما می‌خواهد که اهداف خود را انتخاب کنید. بنابراین لیستی از کمپین های موجود در اختیار شما قرار داده می‌شود.

انواع کمپین های تبلیغاتی گوگل ادز + مزایا و ویژگی های آنها

برای هر هدف یک مورد اختصاصی به شما پیشنهاد می‌کند که شامل یکی از موارد زیر خواهد بود:

  • کمپین شبکه سرچ یا جستجو – Search Network Campaigns
  • کمپین شبکه دیسپلی یا نمایشی – Display Network Campaigns
  • کمپین شاپینگ – Shopping Campaign
  • کمپین ویدیویی – Video Campaigns
  • کمپین اپلیکیشن – App Campaigns

هر کدام از این موارد برای تبلیغ موارد خاصی از محصولات یا خدمات طراحی شده اند. گوگل پیشنهاداتی برای مشاغل مختلف ارائه می‌دهد که شامل موارد زیر هستند:

فروش: کمپین های شاپینگ، دیسپلی و سرچ

ترافیک وب سایت: کمپین های ویدیو، شاپینگ، سرچ و دیسپلی

سرنخ ها: کمپین های دیسپلی، ویدیو، شاپینگ و سرچ

محصول و مارک تجاری: کمپین های ویدیو و دیسپلی

افزایش نصب اپلیکیشن: کمپین اپلیکیشن

برندسازی: کمپین های دیسپلی و ویدیو

اکنون که با انواع کمپین های گوگل ادز آشنا شدید، سوال اصلی این است که آنها چگونه کار می‌کنند؟ علاوه بر آن، چگونه می‌توانید از آنها برای رسیدن به اهداف کمپین خود استفاده کنید؟

نگران نباشید، چون در ادامه به پاسخ این سوالات خواهید رسید.

کمپین سرچ گوگل ادز – Search Campaign

بین تمامی انواع تبلیغات گوگل، تبلیغات سرچ بیشترین استفاده و کاربرد را دارد.

با استفاده از این کمپین، کاربران با جستجوی کلیدواژه های مورد نظر شما در موتور جستجو، آگهی شما را می‌بینند. اصولا این آگهی ها با یک برچسب تبلیغ یا Ad نمایش داده می‌شوند. بنابراین با کلیک روی صفحه تبلیغاتی امکان ارتباط با کسب و کار شما را خواهند داشت.

انواع کمپین های تبلیغاتی گوگل ادز - مثالی از نمایش تبلیغات سرچ گوگل

لازم به ذکر است که در این نوع تبلیغ، هزینه بر اساس تعامل و کلیک پرداخت می‌شود و نمایش تبلیغ رایگان است.

استراتژی هزینه گذاری گوگل ادز در این نوع کمپین بر اساس هزینه به ازای کلیک (CPC) است. می‌توان این هزینه گذاری را بصورت اتوماتیک و طبق پیشنهادات گوگل تنظیم کرد؛ مانند: Target CPA ، Target ROAS، Maximize clicks ، Maximize conversions  ،Maximize conversion value  ،Target impression share یا به صورت دستی و طبق پیشنهادات مورد نظر خود تنظیم نمایید.

کمپین های شبکه جستجو، کاربران را با کلیدواژه های صنعت فعالیت مورد هدف قرار می‌دهند. به عنوان مثال، کاربری که برای خرید “کاغذ A4” جستجو کرده احتمال زیادی دارد تا حتی گزینه های تبلیغاتی را انتخاب کرده و با آن کسب و کارها نیز ارتباط برقرار کند.

آگهی های سرچ کاربران را تشویق می‌کند تا با تماس گرفتن یا کلیک کردن بر روی آگهی وارد سایت شوند و از محصولات و یا خدمات آن بیزینس استفاده کنند.

همچنین شانس بالایی برای ارائه خدمات مشابه به کاربران خواهید داشت. مثلا اگر در زمینه “خرید و فروش مبل” تبلیغ اجرا کرده اید، می‌توانید میزهای جلو مبلی خود را در صفحه مورد نظر به کاربران پیشنهاد بدهید.

در زیر برخی از اهداف و مزایای تبلیغات گوگل آورده شده‌ است:

  • افزایش فروش
  • افزایش ترافیک سایت
  • افزایش مشتریان احتمالی (leads)

ویژگی ها و مزایای کمپین سرچ گوگل

به طور کلی کمپین سرچ در بین انواع تبلیغات گوگل ادز از جایگاه ویژه ای برخوردار است. عموما آگهی های کسب و کارهای اینترنتی با استفاده از همین کمپین اجرا شده و میزان محبوبیت بالایی دارد.

در ادامه درباره ویژگی ها و مزایای کمپین سرچ صحبت می‌کنیم:

  • ارزیابی و بررسی ساده اثر بخشی و عملکرد کمپین تبلیغاتی
  • شانس بیشتر برای ضریب تبدیل‌ مشتریان بالقوه با هدف‌گذاری دقیق و مستقیم
  • امکان ارائه تبلیغات با حداقل میزان سرمایه (مثلا 20 دلار)
  • دسترسی به خیل عظیم جستجوکنندگان موتور جستجوی گوگل
  • شانس کسب درآمد شرکت در ماه های اولیه فعالیت

با توجه به پرداخت هزینه به ازای کلیک، این کمپین یک روش بهینه برای کسب مشتری هدفمند به شمار می‌رود.

کمپین تبلیغات دیسپلی یا نمایشی – Display Campaign

زمانی‌که از کمپین بنری یا Display استفاده می‌کنید، گوگل تصویر بنر تبلیغاتی شما را در سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و دیگر پارتنرهای خود مانند یوتیوب و جیمیل نمایش می‌دهد. در این نوع کمپین شما بر اساس هزار بازدید و یا کلیک و یا هر تبدیل هزینه پرداخت خواهید کرد.

انواع تبلیغات گوگل ادز - مثالی از تبلیغ دیسپلی google ads

این نوع کمپین در سایت‌های خرید محصولات آنلاین بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین اگر فروشگاه اینترنتی برای لباس ورزشی راه اندازی می‌کنید، کمپین دیسپلی یا نمایشی گوگل ادز به خوبی می‌تواند تبلیغ شما را نمایش دهد.

مرسوم ترین استراتژی هزینه گذاری در این نوع کمین هزینه به ازای هزار بازدید (CPM) است؛ اما می‌توانید استراتژی این کمپین را بر اساس هر کلیک (CPC) نیز تنظیم نمایید.

اگر سایت فروشگاهی با محصولات مورد استفاده برای تمام اقشار جامعه دارید، کمپین دیسپلی می‌تواند برای کسب و کار اینترنتی شما مفید واقع شود. موارد زیر می‌تواند برای تحقق اهداف‌تان به شما کمک کنند:

  • دریافت لید و تکمیل فرم مشاوره و تماس
  • بازاریابی مجدد محصولات مورد علاقه کاربران (Remarketing)
  • افزایش بازدید وب سایت
  • برندسازی
  • شانس افزایش تعداد مشتریان کسب و کار

تبلیغات دیسپلی چه ویژگی ها و مزایایی دارد؟

  • افزایش نمایش و آگاهی از برند
  • امکان دسترسی به مصرف کنندگان یا مشتریان بالقوه
  • جلب توجه بازدید کننده از طریق تصاویر با گرافیک بالا
  • امکان انتخاب مکان های جغرافیایی نمایش تبلیغ و مدت زمان انتشار تبلیغ (تعیین تاریخ برای پایان کمپین)
  • افزایش اثربخشی ریمارکتینگ از طریق تبلیغات بنری (اگر ریمارکتینگ از طریق این نوع تبلیغ انجام شود، شانس تبدیل افراد تا 70 درصد را خواهید داشت.

کمپین شاپینگ یا فروش گوگل ادز – Shopping Campaing

این یکی از انواع کمپین های جذاب گوگل ادز به شمار می‌رود. آگهی های آن در بالای نتایج جستجو در یک اسلایدر تصویری به همراه قیمت و فروشگاه نشان داده می‌شوند. موارد نمایش داده شده بر اساس کلیدواژه و یا نوع محصول سرچ شده متغیر خواهند بود.

انواع تبلیغات گوگل ادز به همراه مزایا و ویژگی های آنها - مثالی از تبلیغات Shopping با جستجوی Necklace

توجه نمائید که تبلیغات شاپینگ در حال حاضر در ایران فعال نبوده و تبلیغ دهندگان نمی‌توانند از مزایای آن بهره مند شوند. برای مشاهده این نوع آگهی ها لازم است که نام محصولی را در گوگل جستجو کنید و آی‌پی خود را به یکی از کشورهای خارجی تغییر دهید.

استراتژی های قابل استفاده در این نوع کمپین هزینه بر اساس هر کلیک CPC و انواع مختلف هزینه گذاری اتوماتیک مانند Maximize Clicks ، Enhanced cost-per-click (ECPC) ، Target return on ad spend (ROAS) ، Maximize conversion value است.

با استفاده از کمپین Shopping، از موارد زیر بهره مند خواهید شد:

  • نرخ تبدیل بالاتر در مقایسه با تبلیغات نتایج جستجو
  • ارائه محصولات به مشتریان در سریع ترین زمان
  • افزایش لید به دلیل تبلیغات محصول محور
  • مدیریت ساده اکانت Shopping

کمپین ویدیویی – Video Campaign

این مورد از کمپین تبلیغات گوگل ادز به شما امکان می‌دهد تبلیغات ویدئویی را از طریق سایت های محبوب محتوای ویدیویی مانند YouTube در سراسر شبکه نمایش گوگل نشان دهید.

راه اندازی و مدیریت این نوع کمپین آسان است و به شما امکان می‌دهد تا از فیلم های اکانت YouTube خود برای تبلیغ استفاده کنید. همچنین می‌توانید عملکرد تبلیغات را با گزارشاتی مانند میزان نمایش، میزان بازدید یا ایمپرشن، نرخ کلیک ویدیو (نسبت کلیک ها به نمایش) و میزان درصدی از ویدیو که توسط کاربران دیده شده و …  را بررسی و آنالیز نمایید. به این ترتیب می‌توانید تنظیمات ریمارکتینگ را به دلخواه خود تغییر دهید.

انواع کمپین های تبلیغاتی گوگل ادوردز - مثالی از تبلیغات در یوتیوب

رایج ترین استراتژی هزینه گذاری در این نوع کمپین تبلیغاتی، استراتژی هزینه به ازای هر ویو (CPV) است. البته امکان تنظیم هزینه به ازای هزار بازدید CPM نیز در برخی از کمپین‌ها وجود دارد.

طبق آمار منتشر شده توسط سایتهای بزرگ فروشگاهی مانند آمازون و eBay، درج آگهی ویدیویی به توضیحات محصولات، احتمال خرید آن محصول را تا 35٪ افزایش می‌دهد. این رقم قابل توجهی است که می‌تواند میل شما برای استفاده از تبلیغات یوتیوب را افزایش دهد.

استراتژی های موجود در انواع تبلیغات ویدیویی گوگل ادز

اگر به دنبال افزایش آگاهی از برند یا افزایش بازدید از وب سایت هستید، کمپین های تبلیغات ویدیویی در این زمینه تاثیر گذار خواهند بود.

به طور کلی تبلیغ ویدیویی گوگل ادز به سه حالت زیر قابل اجرا است که در ادامه توضیح خواهیم داد:

  •  In-stream video ads:‌ این رایج ترین شکل تبلیغات ویدیویی است. این یک تبلیغ ویدیویی است که قبل، در حین یا بعد از ویدیوهای یوتیوب پخش می‌شود.
  • Outstream video ads: در این روش تبلیغاتی، ویدیوی شما در بین عناصر خارج از یوتیوب نمایش داده می‌شود؛ مانند اپلیکیشن‌ها و یا سایت‌هایی که به عنوان ادسنس فعالیت دارند.
  • Interactive video ads: این نوع تبلیغات، در بین ویدیوهای یوتیوب پخش می‌شوند. به این صورت که ویدیو فعلی متوقف شده و آگهی به صورت تمام صفحه به کاربر نمایش داده می‌شود.

توجه نمائید که ویدیو تبلیغاتی شما باید با کیفیت بالایی ارائه شده و جذاب باشد. به این دلیل که آگهی شما کاربر را از تماشای کلیپ مورد علاقه‌اش بازمی‌دارد؛ بنابراین باید دلیلی به کاربر بدهید تا ویدیو را ببیند.

کمپین افزایش نصب اپلیکیشن – App Campaign

از تبلیغات اپلیکیشن جهت افزایش بازدید و نصب اپلیکیشن استفاده می‌شود. گوگل با استفاده از نمایش تبلیغ در تمامی شبکه های خود باعث افزایش بازدید و نصب اپلیکیشن شما می‌شود.

اغلب این شبکه های جستجو شامل اپلیکیشن هایی که از سرویس ادموب استفاده می‌کنند هستند. مانند یوتیوب، سرچ گوگل، پیشنهادات و سرچ گوگل پلی، تبلیغات در جیمیل و دیگر سایت‌های گوگل ادسنس.

استراتژی هزینه گذاری این نوع تبلیغ بر اساس هر نصب (CPI) خواهد بود. به این معنی که کلیک روی برنامه اهمیتی نداشته و پس از نصب اپلیکیشن هزینه تبلیغ از حساب گوگل ادز شما کسر می‌شود.

تنظیم این کمپین همانند انواع تبلیغات گوگل ادز، المان‌های خاصی جهت تنظیم ندارد. تنها امکان محدود کردن کشور و محدوده جغرافیایی و همچنین تعیین سقف بودجه روزانه در دسترس است.

مزایا و ویژگی های کمپین اپلیکیشن

  • تعداد نصب اپلیکیشن را افزایش می‌دهد
  • امکان تبلیغ برای سیستم عامل اندروید و iOS
  • مشاهده دقیق عملکرد کمپین با استفاده از پلتفرم گوگل ادز

حرف آخر

با توجه به اهدافی که در نظر گرفته اید، انواع تبلیغات گوگل می‌توانند در راستای تحقق آنها تاثیرگذار باشند.

این کمپین های تبلیغاتی به کسب و کارهای اینترنتی اجازه می‌دهد تا سریعا به مشتریان بالقوه دسترسی پیدا کنند. به عنوان مثال، اگر یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کرده اید، به سختی می‌توانید با سایر وب سایت ها برای دسترسی به مشتریان رقابت کنید. در این شرایط کمپین های گوگل ادز این امکان را فراهم می‌کنند تا شانس بالایی برای جذب مشتریان داشته باشید.

کمپین سرچ، صفحه وب سایت شما را در جایگاه مناسبی از نتایج گوگل به کاربران پیشنهاد می‌دهد. کمپین اپلیکیشن، این شانس را به تبلیغ دهنده می‌دهد تا تعداد نصب برنامه موبایلی را افزایش دهد.

کارشناسان جی ادز می‌توانند به شما عزیزان جهت راه اندازی انواع کمپین های تبلیغات گوگل کمک کنند. شما از طریق گوگل ادز به راحتی می‌توانید درآمد کسب و کار خود را افزایش دهید. تنها کافیست با ما تماس بگیرید.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.