استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ

نکات مهم برای استخدام نیروی اینباند مارکتینگ

اگر صاحب یک کسب و کار رو به رشد هستید، ممکن است به نقطه ای رسیده باشید که احساس کنید نیاز به استفاده از برنامه های بازاریابی درونگرا یا inbound marketing دارید. سوال این است که چه کسی باید این کار را انجام دهد؟ پاسخ سریع این است که شما نباید انجام دهید.

شما باید کسب و کارتان را اداره کنید، نه گلوگاه ابتکارات بازاریابی و فروش را.

متأسفانه، اکثر صاحبان کسب و کارهای کوچک، منابعی برای استخدام یک تیم بازاریابی داخلی ندارند، بنابراین آنها به دنبال فردی هستند که بتواند همه کارها را انجام دهد؛ یعنی «یک فرد همه کاره یا به اصطلاح آچار فرانسه» اجازه بدهید بیشتر توضیح بدهم…

پیدا کردن یک دیجیتال مارکتر همه تن حریف؟

اجرا و پیاده سازی یک استراتژی بازاریابی درونگرای جامع (که شامل زیرساخت فناوری لازم برای راه اندازی آن و محتوای مورد نیاز آن می‌شود) به افراد زیادی احتیاج دارد که معمولا نیاز به همکاری حدود 11 متخصص مختلف در حوزه دیجیتال مارکتینگ دارد.

خوب نظرتان در مورد ثبت آگهی استخدام کارآموز دیجیتال مارکتینگ با مشخصات زیر چیست؟

  • کارشناس سئو با 15 سال تجربه
  • متخصص اجرای کمپین های تبلیغاتی گوگل ادز
  • حداقل 5 سال تجربه کار با سیستم عامل Windows 10
  • تجربه کار با گوگل آنالیتیکس برای ارایه گزارش‌های جامع از فعالیت‌های بازاریابی
  • تجربه طراحی با استفاده از نرم افزارهای Adobe Illustrator، InDesign، مایکروسافت پابلیشر و پاورپوینت
  • مهارت های عکاسی و فیلم برداری حرفه ای (باید تجهیزات را داشته باشد)
  • دارای روابط عمومی موثر جهت مذاکره و برقراری ارتباط با مشتریان و اینفلوینسرها
  • دارای مدرک دیجیتال مارکتینگ از HubSpot یا Marketo
  • متخصص در Bootstrap/CSS، JSON، HTML 5.0/Ajax، Python و WordPress
  • سابقه موفق در توسعه استراتژی های بازاریابی در کانال‌های مختلف.

خوب! شوخی کردم! تصور اینکه می‌توانید چنین فردی را پیدا کنید، بسیار آسان است. (به خصوص اگر با اصول دیجیتال مارکتینگ نا آشنا باشید.) البته اگر همین حالا به سایت‌های کاریابی ایرانی مراجعه کنید، چندین آگهی مانند این را می‌توانید مشاهده کنید!

اگر چنین فردی را یافتید که بخواهد به عنوان کارآموز، پلن دیجیتال مارکتینگ برای شرکت شما طراحی و ایجاد کند و کمپین بازاریابی شما را در کانال‌های مختلف اجرا کند، و در طی فقط چند هفته باعث افزایش فروش‌تان شود، من اسمم را عوض می‌کنم!

حتی یک فرد کاملا متخصص که مدارک معتبر دیجیتال مارکتینگ را کسب کرده و مسلط به نرم افزار اتوماسیون بازاریابی هست با یک تیم متخصص در زمینه اجرای کمپین های استراتژیک هوشمندانه هم نمی‌توانند یک شبه به کسب و کار شما رونق دهند.

وقت آن رسیده است تا انتظارات خودتان را اصلاح کنید، آگهی استخدام “یک فرد همه کاره یا به اصطلاح آچار فرانسه” را از ذهن‌تان پاک کنید و به دنبال فردی مانند سارا باشید که در ادامه او را معرفی خواهیم کرد.

نکات مهم برای استخدام بازاریاب در حوزه اینباند مارکتینگ

چند سال قبل ما یک مشتری جدید گرفتیم. بنیانگذاران و موسسان که مشغول اداره این شرکت بودند، تصمیم گرفتند که از شیوه اینباند مارکتینگ (inbound marketing) استفاده کنند.

بنابراین آنها یک بازاریاب جوان به نام سارا استخدام کردند.

سارا، برای زمان کوتاهی وبلاگ نویسی کرد و کمپین های ایمیل مارکتینگ را راه اندازی کرد و وبسایت را به روز رسانی می‌کرد، کتاب‌های الکترونیکی ایجاد کرد و به او آموزش دادیم که از ابزار MOZ PRO استفاده کند. حتی یکی از کتاب‌های الکترونیکی ایجاد شده توسط سارا به فروش رسید. یادش بخیر!

بهترین قسمت این داستان این است که سارا واقعی است و افراد بسیاری مانند سارا هستند که می‌توانند به رشد کسب و کار شما کمک کنند.

برای اینکه بتوانید سارای خودتان را بیابید، به این نکات توجه کنید:

  • درک کنید که یک نفر نمی‌تواند تمام کارهای سایت شما را انجام دهد.
  • بدانید چه تخصص‌هایی برای برنامه اینباند مارکتینگ لازم است.
  • درباره هر تخصص و شغل، مطالعه کنید و با آنها آشنا شوید.
  • به دنبال افرادی با تجربه اجرایی یا استراتژیک در حداقل دو زمینه بازاریابی دیجیتال باشید.
  • برای جذب استعدادهای جوان، برندسازی کارفرما (Employer branding) انجام دهید.
  • برند کارفرما (Employer brand) را به طور مداوم در کانال های مختلف تبلیغ کنید.

جدیت در فرایند استخدام بازاریابان

توصیه می کنیم حداقل یک بازاریاب جوان استخدام کنید و برای حوزه هایی که با آن آشنایی ندارد، پشتیبانی آموزشی یا آزاد ارائه دهید؛ یا چندین متخصص جوان را استخدام کنید و با اعزام آنها به دوره‌های کارآموزی و کارگاه های آموزشی، شکاف های مهارتی آنان را پوشش داده و آنها را توانمند نمایید. وقتی شما چند متخصص جوان در حوزه دیجیتال مارکتینگ دارید که دانش خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند، در صورتی که یکی از آنها شرکت شما را ترک کنند، می‌توانید نیروی جدیدی را جایگزین کرده و به او آموزش دهید.

زمانی که شما سارا را استخدام می‌کنید، لطفا خوب و مهربان باشید. ما بسیاری از کسب و کارها و حتی کسانی که دارای یک تیم بازاریابی کامل داخلی هستند را مشاهده کرده ایم که اشتباهات زیر را انجام می‌دهند:

  • اختصاص ندادن زمان کافی برای ارائه نتایج
  • دست کم گرفتن تلاش های افراد برای انجام وظایف
  • سپردن وظایف غیر مرتبط برای انجام دادن
  • عدم تخصیص بودجه برای ابزار و منابع به منظور اجرای برنامه ها

انتظار نداشته باشید که بازاریابان جدید شما، کارهای معجزه آسایی انجام دهند و یا زمان و فضا را برای به دست آوردن نتایجی که دیروز می‌خواستید، جا به جا کنند و به عبارتی دیگر در زمان سفر کنند. به آنها فرصتی برای انجام یک کار خوب بدهید. انتظارات واقع گرایانه داشته باشید و پشتیبانی و فن آوری های لازم را در اختیارشان قرار دهید تا به آنها کمک کنید که اقدامات بازاریابی را به خوبی انجام دهند.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.