ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ چیست؟ بررسی فوق العاده کامل بازاریابی ایمیلی

ایمیل، یکی از ابزارهای ضروری برای کسب و کارهای اینترنتی است. برخی از شرکت ها از این ابزار استفاده های بیشتری می برند که در ادامه درباره آن توضیح می دهیم. ایمیل مارکتینگ یکی از روش‌های موثر برای افزایش فروش محصولات و جذب مخاطبان است.

استفاده از بازاریابی ایمیلی برای مدیران کسب و کارهای اینترنتی مزایای زیادی داشته و باعث رونق گرفتن تجارت آنها می شود.

در این نوشته قصد داریم درباره Email Marketing و مزایای آن با شما صحبت کنیم. همچنین نکات مهم برای موفقیت در این حوزه را به شما آموزش خواهیم داد. به شما قول می‌دهیم پس از پایان این نوشته، دیدگاه جدیدی نسبت به این روش بازاریابی محبوب پیدا کرده و به اهمیت این روش فوق العاده پی می‌برید.

از شما دعوت می کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

ایمیل مارکتینگ چیست

ایمیل مارکتینگ چیست؟

ایمیل مارکتینگ یکی از زیر شاخه های دیجیتال مارکتینگ است. اجرای آن، با سیستم هایی نظیر میلرلایت و میل‌چیمپ امکان پذیر است. پلتفرم‌های بازاریابی ایمیلی ایرانی میل‌چی و آونگ نیز در حال رقابت با سیستم‌های مشابه خارجی خود هستند. هم چنین برای این روش بازاریابی می‌توان از سرویس SMTP بر روی سرور اختصاصی استفاده کرد.

Email Marketing روشی است که کسب و کارها برای معرفی محصولات و خدمات خود از آن استفاده کرده و به کمک پست الکترونیکی (Email) پیغام های تجاری خود را ارسال می کنند.

ارسال ایمیل باعث افزایش ارتباط کسب و کار با مشتری های فعلی و مشتری های بالقوه خود شده و افراد جدید را با کسب و کار آشنا خواهد کرد. البته بیشترین کاربرد Email Marketing در مراحل میانی و پایانی قیف بازاریابی (با هدف ریمارکتینگ و قدرت بخشیدن به ارتباط میان کسب و کار و مشتریان) مشخص می‌شود.

محتوای ایمیل ها در این روش بازاریابی معمولا تبلیغاتی، پیشنهادی و اطلاعاتی است. یعنی در پیام های ایمیلی صاحب کسب و کار افراد را با محصولات خود آشنا می کند، پیشنهادات هیجان انگیز را برای فرد ارسال می کند، انتشار جدیدترین مقالات را به افراد اطلاع رسانی می کند و مخاطب را بیشتر با برند خود آشنا خواهد کرد.

برندهای موفق، سلسله ایمیل های تجاری خودشان را طراحی می کنند و آن را برای مخاطبان هدف خود ارسال می کنند. ارسال ایمیل‌های منظم و هدفمند، جز اصلی در اجرای کمپین های تبلیغاتی است.

چرا باید از ایمیل مارکتینگ استفاده کنیم؟

بسیاری از کاربران سوال می‌کنند که ایمیل مارکتینگ چیست، اما آنها فراموش می‌کنند دلیل استفاده از این روش را بپرسند. چرا باید از این نوع بازاریابی استفاده کنیم؟

دلایل استفاده از ایمیل مارکتینگ

با وجود گسترده شدن شبکه های اجتماعی و ایمیل های اسپم (که هیچ وقت استراتژی خوبی نیستند)، ایمیل همچنان یکی از موثرترین روش ها برای افزایش وفاداری مشتری است.

راه های زیادی هستند که شما را مجاب می‌کنند تا از بازاریابی ایمیلی استفاده کنید. در ادامه 3 مورد از آنها را معرفی می‌کنیم.

1. ایمیل کانال ارتباطی موثری است

حتما می‌دانید که افراد به طور متوسط هر روزه یک بار ایمیل خود را چک می‌کنند. این مساله را نمی‌توان درباره کانال های ارتباطی دیگر اعلام کرد.

2. ساخت لیست دلخواه

در شبکه های اجتماعی مختلف، این احتمال وجود دارد که اکانت شما با تمام مخاطبان و پست هایی که ایجاد کرده اید، ساسپند یا حذف شود. بدون هیچ گونه اعلام و دلیل خاصی!

ساخت لیست ایمیل دلخواه

احتمالا شما نیز مانند من تجربه چنین موضوعی را داشته اید که فیس بوک اکانت شما را حذف کند.

وقتی که لیست ایمیل دلخواه خود را ایجاد کنید، هیچ کس نمی‌تواند این استراتژی را از شما بگیرد.

3. نرخ تبدیل ایمیل مناسب است

وب سایت optinmonster تحقیقی انجام داده و به این نتیجه رسیده که 138 درصد از افرادی که ایمیل دریافت کرده اند، میل بیشتری به خرید نسبت به کسانی که ایمیل دریافت نکرده اند، داشته اند.

مهمترین نتیجه انجام این روش «اعتمادسازی» است. به دلیل مزایای فراوان آن، صاحبان کسب و کارهای اینترنتی باید در این زمینه اطلاعات خود را بروزرسانی کنند.

ایمیل یکی از ساده ترین روش های افزایش فروش آنلاین به شمار می‌رود.

چگونه به کاربران خود ایمیل ارسال کنیم؟

1. ایجاد لیست ایمیل

حتما می‌دانید که برای این کار باید لیست ایمیل کاربران را در اختیار داشته باشید. برای دسترسی به ایمیل کاربران، باید کاری کنید آنها به شما اعتماد کنند.

روش های مختلفی برای این کار وجود دارد. برخی از افراد علاقه دارند ایمیل خود را برای دریافت آموزش های آنلاین ارائه کنند. برخی دیگر برای اطلاع از بروز ترین اخبار از محصول یا خدمات این کار را می‌کنند. و …

ایجاد یک بخش برای دریافت ایمیل کاربران - استراتژی های ایمیل مارکتینگ

بسیار مهم است بدانید چه زمانی باید از کاربران خود آدرس ایمیل بخواهید. به عنوان مثال، در صورتی که وارد وب سایتی شوید که هیچگاه درباره آن نشنیدید و بعد از چند ثانیه صفحه ای بزرگ برای دریافت ایمیل ظاهر شود، احتمالا آدرس ایمیل خود را وارد نمی‌کنید.

حتما با خودتان می‌گویید چرا باید به این سایت اعتماد کنم؟ من همین الان واردش شدم.

لازم است در جای درست و با CTA درست از کاربران آدرس ایمیل‌شان را درخواست کنید. به عنوان مثال، می‌توانید از آموزش های رایگان، دانلود برنامه های رایگان، کتاب یا مقالات رایگان، اخبار درباره محصولات یا خدمات جدید استفاده نمائید تا کاربران را به ارائه ایمیل تشویق کنید.

به عنوان مثال، “برایان دین” مالک وب سایت Backlinko از استراتژی جالبی برای ایمیل مارکتینگ استفاده کرده است. برخی از بهترین مقالات خود را که به طور کامل درباره موضوعات سئو و بهینه سازی صفحات ایجاد شده را مسدود کرده تا کاربران بعد از ارسال ایمیل به آن دسترسی داشته باشند.

این کار زمانی مناسب است که در زمینه کاری خود به عنوان یک نابغه شناخته شوید.

2. محتوای عالی ایجاد کنید

ایجاد محتوای جذاب یکی از بهترین راهکارهایی است که می‌توانید در بازاریابی ایمیلی خود از آن استفاده کنید. در صورتی که CTA عالی داشته باشید، می‌توانید روی مثبت بودن کمپین حساب باز کنید.

با این شرایط، اگر کاربران شما نیاز به دریافت ایمیل از سمت شما به صورت هفتگی داشته  و شما به صورت روزانه به آن‌ها ایمیل بفرستید، می‌توانید اینطور قلمداد کنید که شکست خورده اید.

همچنین برعکس، اگر فردی انتظار داشته باشد که روزانه اخبار و اطلاعات جدید را از سمت شما دریافت کرده و شما به او ایمیل نفرستید، این کمپین نیز یک شکست برای شما به حساب می‌آید.

در این شرایط، “پیگیری اولیه” اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد. توصیه می‌شود بعد از اینکه ایمیل کاربر را دریافت کردید، به سرعت کسب و کار خود را به آنها معرفی کنید.

ایجاد محتوای جذاب در ایمیل می‌تواند تاثیر بسزایی روی کاربران داشته باشد. نیازی نیست که محتوای ایمیل طولانی باشد؛ اگر بتوانید منظور خود را کوتاه برسانید، قدرت و اعتبار بیشتری خواهید داشت.

3. ایجاد هدف مشخص

توجه کنید که شما لیست ایمیل خود را برای ایجاد تعامل و نرخ فروش بیشتر ایجاد کرده اید.

اما برای اینکه بتوانید از کمپین‌های ایمیلی خود جذب مشتری و کسب درآمد داشته باشید؛ احتمالا کار بیشتری برای انجام دادن داشته باشید.

ایجاد هدف مشخص در استراتژی های ایمیل مارکتینگ

برای تاثیر گذار بودن استراتژی ایمیل مارکتینگ، ایده خوبی است که درباره قدم های خود صحبت کنید. مطمئنا شما نمی‌خواهید همه افراد لیست خود را سورپرایز کنید.

در صورتی که از قبل برای کاربران خود مشخص کنید که چند وقت یک بار برای فروش محصول ایمیل ارسال می‌کنید، کمپین شما می‌تواند موفقیت بیشتری داشته باشد.

برای اینکه پیام ارسالی شما انتظارات را برآورده کند، بهتر است علایق مشتریان احتمالی را شناخته و با توجه به این شناخت ایمیل ارسال کنید.

کسانی که بدون هیچ گونه جمع آوری اطلاعاتی، ایمیل ارسال می‌کنند. به احتمال زیاد نمی‌توانند تاثیر مناسبی روی کاربر بگذارند.

توصیه جی ادز این است که با توجه به صنعت فعالیت خود استراتژی ایمیل مارکتینگ ایجاد کنید. هر بیزینسی نیازهای متفاوتی دارد. علاوه بر آن، هیچ قانونی وجود ندارد تا به شما بگوید چند وقت یکبار باید محتوا ایمیل ایجاد کنید.

بهتر است برای کسب تجربه بیشتر راهکارهای متفاوت را در نظر بگیرید. من از تجربه های ایمیلی که برایم ارسال می‌شود، می‌گویم ارسال 1 ایمیل در هفته می‌تواند کارساز باشد.

حداقل این استراتژی که وب سایت های مورد علاقه من از آن‌ استفاده کرده اند، به قدری تاثیر گذار بوده که من ایمیل های آنها را خوانده‌ام.

چگونه یک ایمیل خبرنامه عالی بنویسیم؟

قبل از هرچیزی بهتر است تفاوت بین خبرنامه خوب و خبرنامه بد را بدانید.

اولین نشانه از خبرنامه بد این است که شما به یاد نمی‌آورید که درخواست دریافت ایمیل داده باشید. این اتفاق به دلیلی میفتد که شرکت هایی که از شما ایمیل دریافت کرده اند، از آنها استفاده تبلیغاتی داشته و به کسب و کارهای دیگر می‌سپارند.

چگونه یکی خبرنامه ایمیل عالی بنویسیم

در استراتژی خود هیچگاه از این روش استفاده نکنید.

مطمئن شوید که همه کاربران شما را به یاد داشته باشند. بهترین راه این است که بازه زمانی ارسال ایمیل را طولانی نکنید. بهتر است هفته ای یا ماهی یک ایمیل فرستاده تا توجه کاربر را جلب کنید.

خبرنامه های خوب آنهایی هستند که پیام برند خود را با اطلاعات به روز ترکیب کرده و به کاربر ارسال می‌کنند.

به عنوان مثال، زمانی که ایمیل شما لیستی از محصولات، اطلاعات جدید و … را دارد، بهتر است با پیام های شخصی، دوستانه و … توازن ایمیل را تضمین کنید.

سعی کنید در خبرنامه های خود راهی برای پیشبرد روابط خود با خواننده یا مشتری پیدا کنید.

زمینه را برای به روز رسانی ها، پیشنهادات و اطلاعیه های منحصر به فرد آماده کنید.

استفاده از پاسخگوی خودکار

در صورتی که ایجاد لیست ایمیل خود را آغاز کردید، به سادگی می‌توانید تصور کنید که پاسخ دادن به کاربران جدید چه زمانی می‌خواهد.

اما زمانی که دنبال کنندگانی بیشتری داشته باشید، پاسخ دادن به آنها سخت تر و سخت تر خواهد شد.

همچنین ایجاد کمپین های ایمیل مارکتینگ بیشتر، تقریبا پاسخگویی به کاربران را غیر ممکن خواهد کرد.

راز بازاریابان بزرگ در این زمینه استفاده از پاسخگوی خودکار است.

به طور خودکار ایمیل هایی که را که از قبل ایجاد کرده اید در زمان های مشخصی برای کاربران ارسال می‌کند. با زمانبندی و ایجاد ایمیل های جذاب، می‌توانید با کاربران خود تعامل و ارتباط برقرار کنید.

در این شرایط، اگر بخواهید محصول یا خدمات جدیدی ارائه کنید، می‌توانید روی ایمیل هایی که از قبل فرستاده شده حساب باز کنید. با این کار می‌توانید از فراموش شدن نام برند خود جلوگیری کنید.

پس از گذشت چند هفته یا چند ماه، احتمال اینکه ایمیل های شما بیشتر خوانده شود نیز افزایش می‌یابد.

توصیه هایی برای ارسال ایمیل به کاربران

مخاطبان خود را بشناسید

تفاوتی ندارد که از استراتژی ایمیل مارکتینگ برای چه مقصودی استفاده می‌کنید. نیاز است شناخت کافی از مخاطبان داشته باشید تا بتوانید با آنها ارتباط برقرار کنید.

توجه داشته باشید که مسیر شما برای گرفتن ارتباط مناسب با مخاطبان خود پس از اینکه آنها را شناخته اید فراهم خواهد شد.

تصمیم بگیرید چه چیزی بنویسید

حالا که می‌دانید باید با مخاطبان ارتباط برقرار کنید، زمان آن رسیده تا به محتوای خود فکر کنید.

قصد دارید چه چیزی به مخاطبین خود بگویید؟ استراتژی بازاریابی محتوایی شما چیست؟

تصمیم بگیرید چه چیزی بنویسید

حتما می‌خواهید با هدف مشخص نظر کاربران خود را جلب کنید. بنابراین هیچگاه فراموش نکنید که چرا آنها در خبرنامه ایمیلی شما شرکت کرده اند.

اگر آنها برای اطلاع از اخبار و به روز رسانی های جدید در خبرنامه شما شرکت کرده اند، بهتر است به صورت روزانه به آنها ایمیل ارسال کنید. در صورتی که محتوا یا اطلاعات خاصی به صورت روزانه در اختیار ندارید، با زمان بندی مناسب کاربران را از اتفاقات جدید باخبر کنید.

تصمیم گرفتن برای نوشتن محتوای ایمیل می‌تواند ارتباط گسترده ای با شناختن مخاطبین داشته باشد.

ایمیل های خود را آزمایش کنید

می‌توانید در استراتژی های ایمیل مارکتینگ خود شرایط مختلفی را مورد آزمایش قرار دهید.

به عنوان مثال، می‌توانید به دوستان یا همکاران خود ایمیل ارسال کنید و نظرات آنها را نسبت به کمپین خود جویا شوید.

فراموش نکنید که می‌توانید از کمپین های A/B نهایت استفاده را ببرید. این کار به شما اجازه می‌دهد انواع مختلفی از ایمیل را ارسال کنید و نرخ تعامل آنها را مورد بررسی قرار دهید.

مشخص کردن اهداف و مدت زمان ارسال ایمیل

همانطور که قبلا هم گفتیم، در هیچ کجا ثبت نشده که چه وقتی به کاربران خود ایمیل ارسال کنید. اما اگر خیلی زیاد به آنها ایمیل بفرستید (مثلا روزی 2 ایمیل)، دنبال کنندگان شما احتمالا برای خروج از خبرنامه اقدام خواهند کرد.

برخی از افراد ممکن است یک وبلاگ سرگرمی یا خبری ایجاد کنند و به صورت روزانه ایمیل ارسال کنند. همچنین افراد دیگر ممکن است در ماه بیش از 2 ایمیل به مخاطبین خود نفرستند.

انجام این کار معقولانه است. سعی کنید در فرستادن ایمیل با توجه به صنعت خود فعالیت کنید. اگر بیش از حد این کار را انجام دهید، کاربران خود را آزار می‌دهید. موضوعی که خیلی از ما روزانه با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم.

بر اساس صنعت خود هدف ارسال ایمیل را مشخص کنید. همچنین ایده آل است که نرخ لغو اشتراک و نرخ کلیک ایمیل را بررسی نمائید.

ایجاد زمان بندی

ممکن است شما به عنوان صاحب کسب و کار زمان زیادی برای ارسال ایمیل نداشته باشید. ایجاد زمان بندی، بهترین استراتژی ایمیل مارکتینگ است که می‌توانید از آن استفاده نمائید.

ایجاد زمان بندی در استراتژی های ایمیل مارکتینگ

این روشی است که اطمینان حاصل می‌کند شما به صورت منظم با مشترکین خود ارتباط برقرار می‌کنید.

در این روش شما می‌توانید برای فعالیت و استراتژی های بازاریابی خود زمان بندی مشخصی را ایجاد نمائید.

استفاده از اتوماسیون ایمیل مارکتینگ

اتوماسیون ایمیل مارکتینگ بر خلاف کمپین معمولی، سلسله ای از ایمیل ها را شامل شده و از پیام خوش آمد به کاربر جدید تا ایمیل های بعد از خرید و ارائه جایزه هایی برای تشویق بیشتر کاربران را شامل می‌شود.

این همان سیستمی است که در دیجیکالا یا سایر فروشگاه های اینترنتی ایران دیده می‌شود.

اتوماسیون برای ساده تر شدن ارتباط با کاربران بسیار کارآمد است. این سیستم به شما کمک می‌کند تا زمان بیشتری برای تمرکز بر روی محتوا داشته و میزان ROI یا بازگشت سرمایه خود را افزایش دهید.

علاوه بر آن، می‌توانید اعلان هایی به افرادی که از شما خرید کرده اند ارسال نمائید.

اما ایمیل مارکتینگ چه فوایدی دارد؟ چرا تا این اندازه روی این روش بازاریابی تاکید می کنیم. در ادامه این مطلب، شما را با مزایای آن بیشتر آشنا خواهیم کرد.

مزایای ایمیل مارکتینگ چیست؟

1. از روش‌های ارزان و به صرفه در صنعت بازاریابی آنلاین است

کسب و کارهای نوپا که بودجه تبلیغاتی زیادی ندارند، با استفاده از بازاریابی ایمیلی می توانند محصولات و خدمات خود را به خوبی به دیگر افراد معرفی کرده و بازاریابی کنند.

برای شروع راه اندازی استراتژی ایمیل مارکتینگ، نیازی نیست هزینه زیادی کنید. سایت‌هایی نظیر میلرلایت، تا رسیدن تعداد مشترکان ایمیلی شما به 1000 نفر، اجازه می‌دهند تا ایمیل رایگان بفرستید. (این تعداد برای کاربران سایت میل‌چیمپ 2000 نفر است.)

مزایای ایمیل مارکتینگ

در ابتدای کار که مخاطبان و مشتریان زیادی ندارید، همین میزان برای شما کفایت می کند. بعدها که کسب و کارتان رشد کرد، می توانید برای ارسال ایمیل به افراد بیشتر، مقداری بیشتر هزینه کنید.

علاوه بر آن، شما می توانید با اجرای کمپین های ایمیلی میزان تعامل و نرخ تبدیل کاربران را مورد بررسی قرار دهید. به این ترتیب می توانید کمپین های آینده را با تجربه بیشتر راه‌اندازی کنید.

2. ایمیل ابزار بسیار انعطاف‌پذیری است

به همین دلیل می توان در استفاده از آن خلاقیت به خرج داد. افراد با توجه به مخاطبان خود می توانند ایمیل تجاری خود را طراحی کنند و از متن، عکس، ویدئو، لینک، فایل و… در آن استفاده کنند.

طراحی آزادانه و خلاق ایمیل، به افراد این اجازه را می دهد که بدون محدودیت، پیام مناسب برای برندشان را طراحی کرده و کمپین خود را با موفقیت اجرا کنند. بنابراین توصیه می کنیم که مخاطب هدف خود را بشناسید.

دقت کنید که انتخاب عنوان برای ایمیل می تواند نرخ تعامل را به طور چشمگیری افزایش دهد. به عنوان مثال، اگر ایمیلی با عنوان راهنمای کامل سئو 2023 به حساب من ارسال شود، حتما آن را باز می‌کنم و محتوای سایت معرفی شده را می‌خوانم. چون این به نظرم جذاب است.

3. ایمیل مارکتینگ روشی قابل اندازه گیری است

یعنی اینکه شما پس از اجرای کمپین ایمیل مارکتینگ می توانید بررسی کنید که چه تعداد از مخاطبان شما، پیام شما را باز کرده‌اند. چند نفر روی CTA شما کلیک کرده اند، چند نفر با آن پیام وارد سایت شما شده اند و کمپین تا چه اندازه جذاب و موثر بوده است.

وقتی این موضوعات را مورد بررسی قرار می دهید، برای اجرای کمپین‌های دیگر خود موفق تر عمل می کنید و می توانید ایمیل‌هایی بنویسید که مخاطبان از آنها استقبال کنند و به خوبی جذب شوند.

با توجه به اینکه این مورد یک روش ارزان و مقرون به صرفه است، مورد بررسی قرار دادن کمپین های مختلف هزینه زیادی نخواهد داشت و از همین رو شما می توانید خلاقانه عمل کنید.

4. کمپین ایمیلی بسیار هدفمند اجرا می شود

اگر شما به خوبی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کرده باشید و اطلاعات مهم آنها از قبیل سن، جنسیت، علائق و نیازهای آنان را به دست بیاورید، می توانید متناسب با نیازشان برای آنها ایمیل بفرستید.

با این کار، هر فرد پیامی را دریافت می کند که به محتوای آن نیاز دارد. با کمک Email Marketing، شما می توانید خیلی هدفمند و دقیق با مخاطبان خود در ارتباط باشید و از واکنش آنها بیشتر مطلع شوید.

ایجاد کمپین ایمیل مارکتینگ هدفمند

ارسال پیام های شخصی سازی شده، قابلیتی است که در بازاریابی ایمیلی وجود دارد و بسیار باارزش است.

به عنوان مثال، من به زمینه اعداد و ارقام علاقه ای ندارم و تا کنون هیچ ایمیلی با موضوعات مرتبط به حسابداری و سایر موارد مشاهده نکردم. نمی‌گویم که این روش 100 درصد هدفمند اجرا می شود، اما لازم به ذکر است که هدفگذاری آن به خوبی انجام می شود.

5. استفاده از ایمیل برای تبلیغات و بازاریابی برای همه افراد امکان پذیر است

فرقی ندارد که شما صاحب یک شرکت بزرگ هستید یا به تازگی کسب و کارتان را راه اندازی کرده اید، در هر صورت شما می توانید از Email Marketing برای معرفی خود و جذب مشتریان بیشتر استفاده کنید. یکی از مزیت‎های مهم این روش بازاریابی فراگیر بودن آن است.

همچنین باید بدانید که انجام این نوع بازاریابی کار ساده ای است و تنها لازم است که وب سایت های معتبر و فعال در این زمینه را پیدا کنید. در کوتاه ترین مدت می‌توانید کمپین خود را اجرایی کنید و اطلاعات مفیدی به تعداد زیادی از کاربران ارسال نمائید.

6. ایمیل مارکتینگ به تدریج باعث اعتماد سازی می شود

علاوه بر اینکه بازاریابی ایمیلی اعتماد افراد را نسبت به شما بیشتر می‌کند، وفاداری افراد نسبت به برند شما را نیز افزایش می دهد. فرض کنید که شما به مدت 6 ماه، دائما مخاطبان خود را از آخرین مقالات سایت، جدیدترین محصولات، تخفیف ها و پیشنهادات هیجان انگیز و… مطلع می کنید.

با این کار، مخاطب متوجه می‌شود که شما قصد دارید به او کمک کنید و اعتمادش نسبت به شما و کسب و کارتان بیشتر می شود. این موضوع، مستقیما روی فروش و سودآوری کسب‌وکار شما تاثیرگذار است.

7. به کمک ایمیل مارکتینگ می توان با هزینه کم آزمون و خطا کرد

شما می توانید به کمک ایمیل، چندین مدل محتوا برای مخاطبان خود بفرستید و بررسی کنید که مخاطبان شما از چه نوع محتوایی بیشتر استقبال می‌کنند. مثلا می توانید پیام هایی با عنوان‌های متفاوت، متنهای متفاوت و عکس های متفاوت برای افراد ارسال کنید تا ببینید که آنها با چه مدل ایمیل‌هایی و با چه محتوایی بیشتر ارتباط برقرار می‌کنند.

نتیجه این آزمون و خطا، به شما کمک می‌کند که بیشتر به سلیقه مخاطب خود پی ببرید و بتوانید در بازاریابی برند خود موفق تر عمل کنید.

آزمایش های متفاوت می تواند تجربه شما در اجرای کمپین را افزایش دهد و با اضطراب کمتر می توانید با مخاطبین خود ارتباط برقرار کنید. این کار ممکن است در ابتدا برایتان گنگ و سخت به نظر برسد، اما بعد از مدت کوتاهی می توانید آزمون و خطا ایمیل مارکتینگ را به راحتی مدیریت کنید.

 

8. نرخ بازگشت سرمایه (ROI) در Email Marketing بسیار بالا است

نرخ بازگشت سرمایه به معنی مقدار بازده مالی است که شما از سرمایه‌گذاری خود گرفته‌اید. هرچه عدد نرخ بازگشت سرمایه بیشتر باشد، آن روش پرسودتر و موثرتر است.

نرخ بازگشت سرمایه ایمیل مارکتینگ، به طور میانگین 300 درصد است. یعنی اگر شما برای کمپین خود، 10 هزار تومان سرمایه گذاری کنید، علاوه بر پولی که هزینه کرده اید، 30 هزار تومان سود می کنید!

پس برای اینکه سود بیشتری نصیب کسب و کارتان شود، باید اهمیت بیشتری به این روش بازاریابی بدهید. چه چیزی بهتر از اینکه با هزینه کم ایمیل بفرستید و در عوض، چندین برابر آن هزینه سود کنید؟

9. سریع جواب می دهد

شما می توانید به سادگی بازاریابی ایمیلی انجام دهید و نتیجه آن را نیز خیلی سریع مشاهده کنید. برای شروع این کار، به لیست افراد و آدرس ایمیل آنها نیاز دارید تا با کمک سرویس ارسال، پیام‌های خود را بفرستید.

شروع بازاریابی ایمیلی

بعد از یک بار اجرای این نوع کمپین، می توانید نتایج آن را مشاهده کنید و تجربه و دانش خود را برای پیام های بعدی بیشتر کنید. البته لازم است که زمان مناسبی را برای ارسال ایمیل انتخاب کنید. به عنوان مثال، صبح زمان مناسبی برای اجرای کمپین نیست و بهتر است که بازاریابی خود را از ساعت 6 بعد از ظهر به بعد اجرا نمائید.

این 9 مزیت، به خوبی مزایای بازاریابی ایمیلی را برای شما بیان می کند. با این روش، شما طعم یک روش موثر و پرسود را خواهید چشید.

فکر می کنم تا اینجا شما برای اجرای کمپین خود مصمم شده و تصمیم گرفته اید که هرچه زودتر، آن را راه اندازی کنید. برای اینکه در این روش بازاریابی موفق شوید، باید نکات مهم در اجرای این روش بازاریابی را بدانید.

بررسی عملکرد کمپین ایمیل مارکتینگ

اگر عملکرد کمپین ایمیل مارکتینگ خود را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار ندهید، اشتباه بزرگی انجام داده اید.

این کار مانند این است که انواع تبلیغات را برای برند خود اجرا کنید و هیچگاه آمار و ارقام بدست آمده را بررسی نکنید!

همانند تمامی روش های بازاریابی آنلاین، بررسی عملکرد کمپین Email Marketing به چند طریق انجام می‌شود.

بررسی عملکرد کمپین ایمیل مارکتینگ

میزان کلیک و باز شدن ایمیل

انجام این کار ساده ترین کار برای بررسی میزان تعامل کاربران است. ارقام ثبت شده در میزان باز شدن ایمیل شما نسبت به نمایش، مشخص می‌کند که پیام‌تان چقدر برای کاربران اهمیت داشته است.

بسیار مهم است که بتوانید نرخ کلیک ثبت شده ایمیل های خود را با سایر شرکت های رقیب مقایسه کنید. در غیر این صورت، ممکن است در فضای تهی به آمار کلیک های خود بنگرید.

داده های الکترونیکی

در صورتی که سرویس میزبانی ایمیل مارکتینگ شما از این داده ها پشتیبانی کند، می‌توانید اطلاعات دقیقی از تعامل فروشگاه خود ببینید.

شما می‌توانید اطلاعاتی از خرید مشترکین از طریق کمپین ببینید. سرویس های ارسال ایمیل کمی با یکدیگر متفاوتند؛ اما به احتمال زیاد این اطلاعات را در داشبورد یا پروفایل مشترکین می‌توانید ببینید.

ترافیک وب سایت

کمپین بازاریابی ایمیلی می‌تواند به شما برای افزایش ترافیک وب سایت کمک کند. ایده آل است که مدتی بعد از اجرا شدن کمپین، میزان ترافیک جذب شده از این شیوه را مشاهده نمائید.

جی ادز توصیه می‌کند که برای افزایش ترافیک وب سایت، از تبلیغات گوگل استفاده کنید. این نوع تبلیغ هدفمند و کاملا سودآورد خواهد بود.

استراتژی های ایمیل مارکتینگ

ابتدا یک سیستم ایمیل مارکتینگ معتبر و حرفه ای انتخاب کنید. سیستم میلرلایت، ابزار خوبی برای این کار به شمار می‌رود که داخل ایران نیز پشتیبانی دارد.

با کمک میلرلایت شما می‌توانید صفحه لندینگ پیج سایت خود را به صورت رایگان بسازید. هم چنین این سیستم به شما اجازه می دهد که برای هزار نفر از کاربران‌تان، به صورت رایگان ایمیل بفرستید.

انواع استراتژی های ایمیل مارکتینگ

از کلیدواژه های تخصصی صنعت خود در متن تبلیغاتی استفاده کنید. وقتی از کلید واژه ها استفاده می‌کنید، پیام شما در صندوق اصلی (Inbox) قرار می‌گیرد.

همچنین با این کار، گوگل یا یاهو متوجه می‌شود که این ایمیل‌ها کاربردی بوده و کاربران از محتوای آنها استقبال می کنند.

بهتر است بیش از اندازه از تصاویر در کمپین خود استفاده نکنید. استفاده از عکس، ممکن است باعث اسپم شدن ایمیل شما شود و زحمات شما را بر باد دهد. همچنین بعضی مواقع، عکس‌های داخل پیام باز نمی شوند و کاربر بخشی از محتوای تبلیغاتی شما را از دست می دهد.

طراحی ایمیل

ایمیل خود را به گونه ای طراحی کنید که در موبایل، تبلت و لپ تاپ نیز باز شود. به این موضوع، طراحی ریسپانسیو گفته می شود.

طراحی ریسپانسیو یا واکنش گرا، یکی از عوامل موفقیت در ایمیل مارکتینگ است؛ زیرا بسیاری از افراد، باکس جیمیل و یاهو خود را با گوشی موبایل‌شان چک می کنند.

وقتی کمپین خود را به صورت ریسپانسیو طراحی می‌کنید، ایمیل شما در دستگاه های دیگر مانند موبایل و تبلت نیز به خوبی نمایش داده می شود و عناصر آن به هم نمی‌ریزد.

دعوت به اقدام (CTA)

در ایمیل خود، از فراخوان‌ های جذاب و Call to Action برای جذب مخاطب استفاده کنید. با این کار، نرخ کلیک (CTR) تبلیغات شما افزایش می‌یابد.

در صورتی که قصد افزایش ترافیک از این روش را دارید، نیازی نیست که عنوان مطلب خود را در ایمیل به عنوان CTA قرار دهید. می‌توانید با جملات مرتبط و جذاب، کاربران بیشتری را به سایت خود هدایت کنید.

طراحی لندینگ پیج یا صفحه فرود

برای افزایش مخاطبان هدفمند لیست خود می‌توانید صفحه لندینگ پیج مناسبی ایجاد کرده و جعبه اشتراک در خبرنامه ایمیلی خود را در آن قرار دهید.

برای تسریع در افزایش مخاطبان می‌توانید برای صفحه لندینگ پیج خبرنامه تان از تبلیغات کلیکی گوگل استفاده کنید.

چگونه ایمیل مارکتینگ موفق اجرا کنیم؟

برای اینکه در اینباکس های شلوغ جلب توجه کنید، لازم است کمپین های خلاق و موثر ایجاد کنید. اما سوال اصلی اینجاست که چگونه این کار را انجام دهیم؟

چند روش وجود دارد تا بتوانید استراتژی ایمیل مارکتینگ موفقی داشته باشید.

چگونه کمپین ایمیل مارکتینگ موفقی داشته باشیم؟

در ادامه آنها را توضیح می‌دهیم.

1. استفاده از سرویس ایمیل جامع

اولین قدم برای فرستادن ایمیل تاثیر گذار این است که از سرویس های ایمیل جامع استفاده کنید.

بر اساس نیازهای شما چندین سرویس وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

معروف ترین سرویس های ایمیل ایرانی به شرح زیر می‌باشند:

  • میهن میل
  • سایت چاپار
  • ایمیل فارسی (میل فا)
  • پاکت
  • میل چی
  • مارکتینگ آونگ
  • میل تاز
  • نجوا

با استفاده از سرویس های ساخت ایمیل گسترده، شما می‌توانید کمپین های بهینه، شخصی سازی شده و با طراحی جذاب ایجاد نمائید.

2. عناصر شخصی سازی ایجاد کنید

ایمیل ارسال شده به کاربر باید شخصی سازی شده باشد و علاوه بر آن جذابیت گرافیکی داشته باشد.

درست است که متن ایمیل از اهمیت بالایی برخوردار است، اما توجه کنید که شما به “سفیر” یا “وزیر” نامه نمی‌فرستید. استفاده از عناصر گرافیکی و شخصی سازی شده نرخ جذابیت ایمیل را افزایش خواهد داد.

3. استفاده از CTA جذاب

هنگامی که عناصر شخصی سازی شده و گرافیکی خود را اضافه کردید، زمان آن است که CTA یا فراخوان به اقدام جذابی اضافه نمائید.

استفاده از cta جذاب برای موفق شدن استارتژی ایمیل مارکتینگ

ایمیل های بازاریابی باید CTA معناداری داشته باشند. تلاش شما بر این اساس باید باشد که تفاوتی را با رقبای خود ایجاد کنید.

کاربران آنلاین هر روزه ایمیل های مختلفی دریافت می‌کنند. چرا باید به ایمیل شما اهمیت بدهند؟

اینجاست که استفاده از فراخوان جذاب می‌تواند تفاوت ها را رقم بزند.

4. در کمپین ایمیل مارکتینگ از طراحی ریسپانسیو استفاده کنید

حتما مطمئن شوید که ایمیل شما برای تمامی دستگاه ها مناسب است.

به عنوان مثال، من در خیلی از خبرنامه ها عضو شدم، اما به دلیل ریسپانسیو نبودن طراحی آنها اشتراک خود را لغو کردم.

سازگار نبودن کمپین با تمام دستگاه ها مانند موبایل، تبلت، لپتاپ و کامپیوتر می‌تواند نرخ نارضایتی کاربران را به طور چشمگیری افزایش دهد.

از آنجایی که استفاده از موبایل خیلی بیشتر از کامپیوتر یا لپ تاپ است، بیش از 70 درصد شرکت ها امروزه اولویت ایجاد کمپین های ایمیل مارکتینگ خود را برای تلفن های همراه می‌گذارند.

در صورتی که این 4 روش را به طور دقیق اجرا کنید، شانس بالایی برای موفق بودن کمپین بازاریابی ایمیل خود خواهید داشت.

حرف نهایی

در این مطلب، با Email Marketing و مزایای آن آشنا شدید. همچنین نکات مهم برای موفقیت در این روش بازاریابی جذاب را یاد گرفتید. اگر برای تبلیغات کسب و کار خود و افزایش فروش‌تان به دنبال روشی سودمند و تضمینی هستید، هرچه زودتر این روش بازاریابی را امتحان کنید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با من همراه بودید، بسیار متشکرم. خوشحال می‌شوم در بخش نظرات این پست درباره تجارب شما در زمینه بازاریابی ایمیلی بیشتر بخوانم.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.