کلاهبرداری های رایج در رابطه با انتقال های ارزی

راهنمای مقابله با کلاهبرداری های رایج در رابطه با انتقال های ارزی

تقریبا از اواسط سال 1398 که نوسانات شدیدی بر بازار ارزها به وجود آمد، محدودیت ها و هزینه های زیادی بر خروج ارز به کشور متحمل شد. در این زمان شرکت جی ادز در کنار فعالیت اصلی خود، اقدام به راه اندازی سرویس ارسال پول به ایران کرد تا هم هموطنانمان در خارج بتوانند با کمترین هزینه مبالغ خود را به ایران ارسال کنند. و هم بتوانیم منابع ارزی مورد نیاز شرکت خود را از خارج تامین نماییم. در ادامه به طور کامل درباره کلاهبرداری های انتقال ارزی صحبت می‌کنیم.

امروز که تقریبا بیش از دو سال است از خدمات انتقال پول به ایران جی ادز می‌گذرد، خدا را شاکریم که توانسته ایم از یک طرف نیاز بسیاری از هموطنانمان را علی رغم بسیاری از محدودیت ها و موانع رفع کنیم؛ و از طرف دیگر توانسته ایم بخش هایی از نیاز های ارزی شرکت خود را از این طریق تامین نماییم. امید داریم که در آینده نیز با گسترش فعالیت خود و کسب اعتماد مشتریان خود از طریق انجام صحیح و صادق سفارش ها، در این راه محکم تر قدم بگذاریم.

البته از موضوع اصلی‌مان خارج نشویم. در طول این دو سال در کنار بسیاری از درخواست های موجه، شاهد بسیاری از درخواست هایی نیز هستیم که افراد در طعمه کلاهبرداران قرار گرفته اند و از این بابت هزینه های زیادی را نیز متحمل شده اند. اگر چه هم پلیس و هم بسیاری از خبرگزاری ها به نوبه ی خود، هشدار های لازم را در این زمینه ارائه داده اند. هدف ما در این نوشته نیز پرداختن به این موضوعات است.

در واقع قصد داریم با معرفی چندین مورد و روش هایی که اکثر افراد طعمه این کلاهبرداران قرار گرفته اند را معرفی کنیم و افراد را بر حذر داریم که به امید واهی پول دار شدن یک شبه، اندوخته خود را بر باد ندهند که نابرده رنج، گنج میسر نمی گردد.

روش های مختلف کلاهبرداران انتقال های ارزی

در ادامه به صورت موردی به چندین روش مختلف کلاهبرداری انتقال ارزی پرداخته شده است. این موارد را بخوانید و در صورتی که مشاهده کردید که مورد شما یا آشنایانتان مشابه این موارد است، بر حذر باشید. همچنین اگر در هر مرحله از مکاتبه با طرف هایتان هستید، ارتباطتان را به صورت کامل قطع کنید. زیرا که آنها بسیار حرفه ایی هستند و در جلب اعتماد و سوء استفاده از هیچ ترفندی دریغ نخواهند کرد.

روش های مختلف کلاهبرداری در زمینه انتقال های ارزی

در زمان مواجه شدن با موارد زیر حتما از ارتباط گرفتن با ارسال کنندگان خودداری نمائید:

1. دریافت ایمیل یا پیام در شبکه های اجتماعی مبنی بر برخورداری شما از یک ارث به مبالغ زیاد

در این روش از کلاهبرداری های انتقال ارزی، طی نامه و یک سری قول ها و شواهدی جعلی، پیام هایی به شما ارسال می شود که که شما صاحب ارثی هستین که یکی از آشنایان شما در خارج فوت کرده اند و به جای گذاشته اند.

شاید در نگاه اول خنده دار باشد، ولی تکرار در دریافت ایمیل ها و پیام ها و ارسال مدارکی جعلی از اوراق دادگاه و بانک، شما را راغب می کنند که به پیام هایشان جواب دهید.

این آغاز راه است و کلاهبرداران روش خود را به خوبی می دانند. آنها به منظور جلب اعتماد تا چندین هفته با شما مکاتبات طولانی دارند و حرفی از دریافت پول از شما نیست و حتی به شما میگویند مدارک شناسایی و حساب بانکی خود را ارسال کنید. سپس بعد از دریافت اطلاعات اعلام می شود که چون شما در ایران هستین، امکان ارسال پول به صورت مستقیم به حساب بانک ایرانی شما وجود ندارد. بنابراین باید راه های دیگری را برای دریافت پول امتحان کنید.

در اینجا تازه کلاهبرداری های آنها شروع می شود. می گویند وکیلی گرفته شده برای کارهای ارسال پول به ایران، یا مبلغی برای آزاد کردن پول از بانک لازم دارند تا بتوانند پول را به شما ارسال کنند. شاید شما در این لحظه کمی درنگ کنید ولی تجربه نشان داده بسیاری از افراد به طمع کسب پول هنگفت راضی می شوند که از طریق صراف ها مبالغی را به حساب این افراد در دوبی یا به صورت وسترن یونیون و یا کارت های هدیه دلاری که براحتی در ایران نیز قابل خریداری است تهیه کنند و به آنها ارسال نمایید.

2. کلاهبرداری های انتقال ارزی با دریافت ایمیل از حسابدار بانک

در روشی دیگر، شما ایمیل یا پیامهایی را دریافت می کنید که ادعا می کند ایشان حسابدار بانکی معتبر در یک کشور اروپایی یا آمریکا یا آفریقایی است. ایشان بر اساس ادعاهای واهی اعلام میکند که مبالغی هنگفت پول بلاتکلیف در بانک موجود هست که نتیجه یک دعوای ارث و ورثه است. و می‌گویند تنها به یاری شما نیاز دارد، تا بتواند با اعلام اینکه شما وارث هستین پول را از بانک خارج نماید. در این روش نیز کلاهبرداران صبور هستند و برای جلب رضایت شما تنها به یک جواب شما منتظر هستند تا پله های بعدی جلب اعتماد و دریافت پول از شما را کلید بزنند.

3. حساب های بانکی اینترنتی در سایت های جعلی با میزان موجودی بسیار هنگفت

روش دیگر کلاهبرداری های رایج در رابطه با انتقال ارز که امروزی تر است که با رایج شدن ارز های دیجیتالی رونق گرفته است. کلاه برداران از طریق اینستاگرام اکثرا، توییتر و غیره با شما ارتباط برقرار می‌کنند. آنها بعد از یک خلاصه پیام هایی ادعا می کنند که مقادیری پول در حساب بانکی اینترنتی خود دارند که می‌توانند در ازای دریافت ارز دیجیتال آن پول را به حساب شما انتقال دهند. مبالغی که طی تماس ها از آنها مطلع شدیم در حدود 100 تا 200 هزار دلاری است.

ترفندهای مختلف از جمله های حساب های تقلبی برای دزدیدن پول های شما

حتی به شما آدرس سایت بانکداری اینترنتی و میزان موجودی ها را نمایش می دهند که مقدار زیادی پول به صورت دلار یا یورو موجود در این حساب بانکداری اینترنتی دارند. و می‌توانند در ازای دریافت مدارک شما برای شما نیز در این وبسایت و بانکداری اینترنتی حساب باز کنند و مبلغ را در ازای دریافت ارز دیجیتال به شما انتقال دهند.

روش آنها به این صورت است که اعلام می‌کنند در ازای دریافت مقادیری ارز دیجیتال بیت کوین یا تتر، این مبلغ را به حساب شما انتقال دهند و شما از طریق صراف ها آن پول را به تومان تبدیل کنید. غافل از اینکه آن حساب ها جعلی هستند و آن وبسایت ها نیز جعلی هستند و با کپی از وبسایت بانک های معروف دنیا ساخته شده اند. همچنین مبالغی که به عنوان موجودی در بانکداری اینترنتی حساب مشاهده می کنید، تنها عدد هستند و نه آن بانک اینترنتی واقعی است و نه آن پول دلار یا یورو. و این شما هستید که با خرید و ارسال ارز دیجیتال به آنها، اندوخته خود را از دست داده ایید.

4. کلاهبرداری انتقال های ارزی میلیون دلاری یا یورویی از اروپا و ترکیه

ما پیشاپیش همینجا از تمامی افرادی که مطالبی را شنیده اند و یا مدارکی را مبنی بر انتقال های میلیون یورویی، دلاری یا لیری از حساب بانک های اروپایی و ترکیه ایی دیده اند، مراقب باشند. متاسفانه افراد بیشماری درگیر این موضوعات هستند. و به امید واهی انتقال های هنگفت و دریافت کارمزد، به این موضوعات دل بسته اند و زمان و انرژی خود را متمرکز کرده اند. در این میان سرمایه های زیادی از آنها نیز بر باد رفته است.

در صحبت با این افراد همه از به اصطلاح ارسال کننده‌های (sender) واقعی ارز صحبت می‌کنند. و به دنبال یافتن رسیور یا شخص و شرکت های ایرانی هستند که دارای موجودی تومان هستند.

مراقبت کلاهبرداری های مربوط به انتقال پول باشید

باید به عرض همه این عزیزان اعلام کنیم که این موضوعات کاملا غیر واقعی هستند. همچنین مدارکی که به شما نشان داده شده است غیر واقعی هستند. و بهتر است به امید خرید ارز به قیمت های پایین، دل به این موضوعات نبندید. زیرا که افراد و خانواده های زیادی را دیده ایم که با دلخوشی به این موضوعات حتی به مرحله گرو گذاشتن خانه و مسکن خود نیز شده اند و آنها را از دست داده اند.

لازم به ذکر است که به این عزیزان اعلام کنیم که نه ما (جی ادز) می توانیم درگیر این مباحث و انتقالات شویم و نه این موضوعات واقعی هستند. امروز بسیاری از پرونده های قضایی ایجاد شده اند که در بین این نوع مسائل، افراد به صورت چک های تضمین و یا گرو گذاشتن سند، اموال بسیاری را از دست داده اند. بنابراین مراقب این قبیل از کلاهبرداری های انتقال ارزی باشید.

5. فروش ملک و کارخانه به افراد خارجی به یورو

فروش ملک یکی دیگر از روش های کلاهبرداری نوین که تقریبا در طی چند ماه گذشته تعداد آنها در حال گسترش است. به این طریق که کلاهبرداران بسیار پیشرفت کرده اند و از طریق ارتباط با افراد در ایران از آنها می‌خواهند که افراد متمول که در اطرافیان خود می شناسند که قصد فروش زمین، ملک یا کارخانه به آنها معرفی کنند. آنها ادعا می کنند که قصد خرید دارند و با قیمت هایی خارج از عرف و بسیار زیاد، قصد خرید املاک آنها را دارند. منتها با پولی که در حساب خود در خارج از ایران دارند و در آن حساب به صورت میلیون دلاری یا یورویی پول دارند.

ارتباط گیری با این افراد به چندین ماه میرسد و با ترفند اینکه راه های مختلفی را بمنظور انتقال پول به ایران امتحان میکنند جلب اعتماد می نمایند. حتی مدارکی از موجودی پول خود را نیز نشان می دهند.

آنچه باید بدانید این است که این افراد با جلب اعتماد و خواستن حساب های ارزیی که به صورت آیپی به آیپی (IP to IP bank Transfer) امکان انتقال داشته باشد را جذب می کنند. و در ابتدا حتی این اطمینان را به شما می دهند که تا پولی که واریز کردیم برداشت نشد اصلا ملکی را به نام نماینده اینها در ایران منتقل نکنند. در واقع همه این موار، حرف هایی پوچ و قول هایی دروغ است. آنها با کسب اعتماد و فرسایشی کردن مذاکره و رد و بدل کردن پیام ها، در انتها شما را راضی می‌کنند که ضمانتی بابت انتقال در ابتدا به نام نماینده اینها بکنید. یا از اصطلاحاتی از قبیل دیپوزیت و این حرف ها ملک، اموال و پول شما را به غارت می‌برند.

توصیه

توصیه ما به عزیزانی که با موضوعاتی از این قبیل برخورده اند و یا با افرادی از طریق اینترنت و یا پیام در شبکه های اجتماعی روبرو شده اند که ادعاهای انتقال پول های باد آورده به شما را دارند، باور نکنید و همیشه احتیاط لازم را به کار ببرید. تا امروز که شرایط اقتصادی جامعه مناسب نیست و بسیاری افراد در حسرت زندگی های آسوده به سر می برند با طمع و دلخوشی، گیر این افراد نیفتید. این کلاه برداران دست رنج شما، زمان و انرژی شما، اندوخته و یا سرمایه ایی که با زحمت طی سالیان بدست آورده‌اید را به سادگی مال خود می‌کنند.

23 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خیلی عاای اطلاع رسانی کردید ازتون ممنونم من خودم داشتم در دام این کلاهبرداران میفتادم ولی الان با توضیحات شفاف شما متوجه شدم و ارتباط را قطع کردم

سلام
دقیقا مثل مورد ۵ به ما پیشنهاد شده و درخواست ارائه ی اس آی اس کرده اند تا به صورت اعتباری به بانک واریز کنند
چطور میشه از صحت این معامله آگاه شد؟

سلام من هم متاسفانه در دام این کلاهبردارها افتادم.وسوسه میکنند و پولت را میبرند.به نظرتون راهی برای شکایت هست؟از مجاری خارجی؟

سلام من در دام این کلاهبردار ها افتادم و زندگی من رو خالی کردند از شما درخواست دارم اگر راهی برای بازگرداندن این پول هست به من اعلام کنید

سلام وقت بخیر
کاربر گرامی از اینکه اینو میشنویم خیلی متاسفیم.
در صورتیکه پرداخت داخلی داشتید و پولی داخل ایران به شخصی واریز کردید به دفاتر قوه قضایی مراجعه کنید و به پلیس فتا مراجعه کنید.
در صورتی که پولی را خارج از ایران واریز کردید از بانک مبدا اقدام به پیگیری کنید.

سلام ، من با یکی در ارتباطم که اصلا به حساب کاری نداشته و گفته با پست DHL میفرسته و رسید دی اچ ال رو هم فرستاده برام به نظرتون واقعیه ،

سلام فرهاد عزیز
هر شخص و یا فردی که شما اون رو نمیشناسید و میخواد لفط خیلی بزرگی به شما بکنه مشکوکه.

با سلام و خسته نباشید خدمت همه ی دوستان… تمام موارد بالا کاملا صحیح توضیح داده شد تاریخ 1401/9/18 یک خانم مبنی براینکه شوهرش سال 2018 از دست داده وقبل فوت توصیه کرده تا میتونه کمک کنه و میخواست مبلغ زیادی با تیپاکس بفرسته ، رسید بارنامه جعلی فرستاد یکی خودشو جای مامور گمرک جا زد که مقدار 2000 دلار هزینه پرداخت گمرک لازمه تا مقامات اون کیف تحویل مامور گمرک بده ، اینو نوشتم یک نمونه از کلاهبرداریشون بود، ایشالله بدردتون خورده باشه

سلام ایا کلاهبرداران با داشتن شماره حساب و نام صاحب حساب و نام بانک میتوانند از حساب برداشت کنند؟

در پرداخت های بین المللی که باکارت های بین المللی انجام میشه، افشای اطلاعات هویتی، آدرس و اطلاعات کارت احتمال کلاهبرداری رو افزایش میده.
در پرداخت های داخلی که تکلیف معلومه،‌ رمز پویا و اطلاعات کارت ۲ پارامتر اصلی برای کلاهبرداری هستن.

سلام وقت بخیر شخصی در اینستاگرام به من پیام داده .خودشو معرفی کرده .که از کالیفرنیای آمریکاست .
و حسابدار بانک است. وکلی احوال پرسی .
شماره واتساپ خودش را به من داد و من هم در واتساپ به او پیام دادم . و مشخصات .کارت گذرنامه و حتی کارت محل کار خور را به من نشان داد . و گفت یک معامله میخواد انجام بده . که شخصی در فلان تاریخ فوت کرده و بعد از چند سال هیچ ورثه ای برای ادعای اینکه ورثه شخص فوت شده مراجعه نکرده . و طبق قانون آمریکا این پول مصادره میشه . واین شخص ایرانی است .
و تو حساب بانکیش 2میلیون دلار هست .
و خواستم با شما این معامله را انجام دهم . من تمام اطلاعات این فرد را نامه فوت . و مشخصات را برای شما ارسال میکنم . و من شماره واتساپ رییس بانک آمریکا را برای شما ارسال می کنم . و شما این مدارک را برای او ارسال کنید .من هم این مدارک را ارسال کردم . ریس بانک از من بابت ارسال مدارک مبنی بر اینکه وارث شخص فوت شده هستم . مشخصات مبلغ فوق را برایم ارسال کرد .قبلش هم شخص تماس گیرنده بامن تماس اطلاعات فوق را داده بود . بعد رییس بانک مشخصات من را خواست من هم مشخصاتش را دادم . و مشخصات من را با برگه نامه بانک . به همراه مهر واسه من ارسال کرد .و گفت این را به شماره واتساپ مشاوره عالی حقوقی آمریکا بفرستم
من هم ارسال کردم .مشاوره حقوقی از نامه ارسالی استقبال کرد و در خواست 100هزار دلار کرد .جهت آزاد سازی این مبلغ ولی من پرداخت نکردم شخص مورد نظر پرداخت را انجام داد . گفت خانه و ماشین خود را گرو بانک گذاشته و وام گرفته .حتی نامه ای که از بانک وام گرفته را برایم ارسال کرد .
الان نمیدانم این درست است یا کلاهبرداری.میسه راهنمایی کنید

علیرضا جلالی عزیز
فردی که ۲ میلیون دلار داشته باشه نیازی به کمک شما نخواهد داشت.
این سناریو خیلی تکراریه.

علیرضا جلالی عزیز
این شخص با همین سناریو با من هم چت کرد هنوز هم منتظر هست که من مدارک رو برای مدیر بانک بفرستم، خانمی به اسم betty chamber , خدارو شکر که همکاری نکردی.

با سلام ! در فیس بوک شخصی با من تماس گرفت که خودش رو یک سرباز حافظ صلح سازمان ملل در سوریه معرفی کرد و اظهار کرد از تروریست ها مبلغ زیادی دلار بدست آوردن که بین‌ او و‌ همکارانش تقسیم شده و سهم‌ خودش ۱.۷ ملیون دلار هست و چون با تعدادی از سربازان قصد مراجعت به آمریکا رو داره و نمیتونه این‌ دلار ها رو با خودش ببره میخواد برای من‌ ارسال کنه و بعدا مراجعه کنه و از من تحویل بگیره و البته ۳۰٪ سهم‌ من‌ میشه او میگفت تنها میتونه چت کنه و امکان مانیتورینگ و تماس تلفنی نداره به علت محدودیت ها البته عکس درخواست کردم و فرستاد یک زن بود با یونیفرم نظامی آمریکایی او قصد داره مبالغ رو بصورت فیزیکی ارسال کنه به ادرس من چون امکان ارسال از طریق بانکی در سوریه فراهم نیست درست معلوم‌نیست چه نوع کلاهبرداری میتونه باشه چون تنها من باید دریافت میکردم نه چیز دیگه اگر نظری دارید لطفا بفرمایید با تشکر

سلام
دقیقا شبیه همین خانم با بنده هم در حال چت هست.
همین جملات رو گفته. و میخواد با پست بفرسته.
چع کنیم؟

به منم همچین فردی پیام داده،ولی گفته مبلغ۷۰۰ هزار دلار

سلام . به من هم خانمی ایمیل داد که تازه مسلمان شده وفرزندی نداره وسرطان داره چندماه دیگه ممی میره یک سری عکس و شماره تلفن وعکس ازرسید بانک هم فرستاد این خانم می گوید 20 درصدارث سهم خودت وبقیه رامسجد و مدرسه بساز درخواست اسم وادرس دقیق محل سکونت کرده تا نامه ی بانگ زده ومن راوارث کند ایاکلاهبرداری است

سلام با این توضیحاتی که فرمودید از کشور ترکیه از ما کلاهبرداری شده ما ۳ تا رسید بانکی مبنی بردارید پول از صرافی در ترکیه به حسابهای که به میدادن واریز کردیم جمعا ۱۸۰۰۰ دلار ایا قابل پیگیری هست باوجود رسید حواله بانکی

اگر ممکنه راهنمایی کنید با رسید حواله و ایمیل هایی که در اون شماره حساب و نام صاحب حساب قید شده ما میتونیم در کشور ترکیه پولمون رو پس بگیریم اگر ممکنه چه راه حلی پیشنهاد میکنید۱۸۰۰۰ دلار بوده که تبدیل به لیر شده و طی ۳ حواله واریزی به ۳ حساب بانکی مختلف واریز شده از کشور ترکیه واریزی ها انجام شده و حواله ها به نام همسرم صادر شده ایش بانک و زراعت بانک فاینانس بانک استانبول ترکیه خواهش میکنم راهنمایی کنید چون سرمایه ۲۴ سال زندگی مشترکم از دستم رفته ممنون

سلام وقتتون بخیر؛
پیشنهاد میکنم این موضوع رو با یه وکیل مطرح کنید. احتمالا بهتر بتونن راهنماییتون کنن.

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.