۸ تکنیک برای افزایش کلیک گوگل (نکاتی که جایی نخوانده اید!)

وقتی که صحبت از گوگل و پیدا شدن در صفحه نتایج موتور جست‌وجو (SERP) این شبکه به میان می‌آید؛ افزایش کلیک گوگل یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که در این میان مطرح می‌شود. در دنیای دیجیتال مارکتینگ، روش‌های مختلفی برای گرفتن کلیک‌های بیشتر از گوگل و نمایش در صفحه نتایج وجود دارند. از تبلیغات در گوگل گرفته تا استفاده بهینه از تکنیک‌های سئو، همه این موارد می‌توانند نهایتاً باعث رشد سایت شما و دریافت کلیک‌های بیشتر از سمت کاربران شوند.

اما برخی اوقات کارشناسان سئو به منظور برقراری تعادل میان کلمات کلید بهینه شده توسط گوگل و کلمات کلیدی تکراری، تمام تمرکز خود را معطوف به نمایش سایت در صفحه نتایج می‌کنند. این موضوع به خودی خود مشکلی ندارد؛ اما توجه داشته باشید در صورتی که محتوا خوبی برای ارائه به کاربران نداشته باشید؛ نمایش در رتبه‌های نسخت گوگل هیچ فایده‌ای برای شما به همراه نخواهد داشت.

سعی کنید در کنار تمرکز بر روی بهبود سئو، محتوا سایت خود را هم به‌ گونه‌ای طراحی کنید که برای کاربران جذاب بوده و آن‌ها را به مشتری‌های برند شما تبدیل می‌کند. این مورد به شما کمک می‌کند تا به طور مؤثر کاربران بیشتری جذب کرده و کلیک‌های بیشتری از سمت آن‌ها دریافت کنید. در این مقاله به بررسی چند تکنیک کاربردی برای افزایش ارگانیک نرخ کلیک گوگل (CTR) می‌پردازیم؛ پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

چرا افزایش ارگانیک نرخ کلیک مهم است؟

دریافت کلیک‌های ارگانیک از سمت گوگل، به معنی تعداد دفعاتی است که لینک سایت شما بدون استفاده از تبلیغات و به صورت کاملاً طبیعی در صفحه نتایج گوگل بالا آمده و کاربران نیز بر روی آن کلیک کرده‌اند. توجه داشته باشید که هرچه رتبه سایت شما در گوگل بالاتر باشد؛ بالاتر از سایر رقبا به کاربران نشان داده می‌شود.

افزایش نرخ کلیک

چنانچه شما بر روی تکنیک‌های افزایش کلیک گوگل به صورت طبیعی تمرکز کرده و بتوانید از این کانال جذب مخاطب کنید؛ الگوریتم گوگل به صورت خودکار صفحه و محتوا آن را ارزشمند طلقی کرده و در صورتی که کلمات کلیدی آن صفحه، مربوط به کوئری (Query) های سرچ شده از سمت کاربران باشد؛ آن را به سایر کاربران پیشنهاد می‌دهد.

8 تکنیک کاربردی برای افزایش نرخ کلیک گوگل

اکنون که متوجه شدید نرخ کلیک گوگل چیست و چرا از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد؛ وقت آن رسیده است تا با استفاده از یک سری تکنیک‌های کاربردی، قدمی بزرگ در جهت افزایش کلیک گوگل برای سایت خود بردارید.

از کلمات کلیدی طولانی استفاده کنید

یکی از روش‌هایی که با استفاده از آن می‌توانید به راحتی نرخ کلیک خود را به صورت ارگانیک افزایش دهید؛ استفاده از کلمات کلیدی طولانی در مطالب سایت و به خصوص در عنوان‌ها و زیرعنوان‌های مقالات می‌باشد. کلمات کلیدی طولانی به صورت ذاتی خاصیت توصیفی داشته و با توجه به این موضوع، هماهنگی بالایی با مطالب سرچ شده توسط کاربران پیدا می‌کند.

هنگامی که کاربران، یک کلمه کلیدی طولانی مرتبط با سرچ خود را در صفحه نتایج می‌بینند بلافاصله بر روی لینک آن کلیک می‌کنند. چراکه گمان می‌کنند محتوا موجود در این لینک به سؤالات و نیازهای آن‌ها پاسخ می‌دهد. توجه داشته باشید؛ درست در همین جاست که شما باید با تولید محتوا حرفه‌ای، مطالب کاربردی را در اختیار کاربران خود قرار دهید.

متا دیسکریپشن‌های تأثیرگذار بنویسید

یکی از تکنیک‌های کاربردی دیگر که تأثیر بسزایی در افزایش ارگانیک نرخ کلیک سایت شما دارد؛ نوشتن متا دیسکریپشن‌های قوی و البته خلاقانه می‌باشد. متا دیسکریپشن، چکیده‌ای از مطالب صفحه شماست که در قسمت پایینی عنوان صفحه، نمایش داده می‌شود. یک متا دیسکریپشن خلاقانه این توانایی را دارد که خلاصه مفیدی از مطالب صفحه شما را در اختیار کاربران قرار داده و آن‌ها را تشویق به کلیک بر روی لینک سایت شما کند.

توجه داشته باشید؛ به کار گیری کلمات کلیدی صحیح در اینجا هم به کار شما آمده و با استفاده از آن‌ها می‌توانید آن دسته از کاربرانی را هدف بگیرید که مطالب صفحه شما، مطابق با سؤالات و نیازهای آنان می‌باشد. در زیر برخی از روش‌های دیگری که با استفاده از آن‌ها می‌توانید متا دیسکریپشن‌های خلاقانه بنویسید را برایتان آورده‌ایم.

  • به سؤالات پاسخ دهید: در صورتی که بتوانید در توضیحات متا صفحه خود، به سؤالات مطرح شده در ذهن کاربران پاسخ دهید؛ می‌توان گفت بخش بزرگی از پروسه افزایش کلیک گوگل را تکمیل کرده‌اید.
  • توضیحات متا خود را خاص و مرتبط با نیاز کاربر طراحی کنید: توجه داشته شما فقط 160 کاراکتر برای نوشتن یک متا دیسکریپشن خلاقانه در اختیار دارید. با توجه به این موضوع سعی کنید توضیحات متا خود را تا حد ممکن مرتبط با نیاز کاربر و در راستا پاسخ به سؤالات آن‌ها طراحی کنید.
  • از کلمات قدرتمند استفاده کنید: برای افزایش نرخ کلیک سایت خود، سعی کنید از کلمات قانع‌کننده‌ و قدرتمندی استفاده کنید که احساسات کاربران را تحریک کرده و باعث ارسال فیدبک از سمت آن‌ها برای مطلب صفحه شما شود.

دقت کنید که متا دیسکریپشن به عنوان یک آیتم ظاهری که تنها خلاصه‌ای از مطالب را  در اختیار کاربران قرار می‌دهد؛ در نظر گرفته نشده و این قابلیت را دارد که با پاسخ سؤالات کاربران، کلیک کردن آن‌ها بر روی مطالب شما را به همراه داشته باشد.

کلمات کلیدی خود را در لینک قرار دهید

لینک صفحه شما به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی در نظر گرفته می‌شود که در صفحه نتایج به کاربران نشان داده می‌شود. بنابراین، بهینه‌سازی آن نیز به عنوان یکی از روش‌های مؤثر برای دریافت کلیک بیشتر از سمت آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.

سعی کنید کلمات کلیدی خود را در لینک صفحه قرار دهید. این کار باعث می‌شود تا الگوریتم گوگل کار راحت‌تری در شناسایی موضوع مطلب شما داشته و بهتر بتواند آن را به کاربرانی که سرچ‌های مرتبط با آن داشته‌اند نشان دهد.

قرار دادن کلمات کلیدی در لینک صفحه

قرار دادن کلمه کلیدی در لینک صفحه

یکی دیگر از روش‌ها بهینه‌سازی لینک‌ها برای افزایش نرخ کلیک، کوتاه کردن آن‌هاست. سعی کنید لینک‌های صفحات مختلف سایت خود را کوتاه نگه دارید؛ چراکه هرچه یک لینک کوتاه‌تر باشد؛ جلوه زیباتری داشته و احتمال کلیک کاربران بر روی آن بیشتر می‌باشد.

از لیست‌ها در مطالب خود استفاده کنید

قبول داشته باشید یا نه؛ کاربران عاشق لیست‌ها هستند. اما چرا؟

چون لیست‌ها این امکان را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند تا با صرف کمترین زحمت، به مطالب اصلی دست پیدا کرده و پاسخ سؤالات خود را پیدا کنند.

توجه داشته باشید که در طراحی استراتژي تولید محتوا خود، حتماً استفاده از لیست‌ها را مدنظر قرار دهید؛ چراکه نمایش فرمت‌های لیست‌وار در صفحه نتایج، جذابیت بالایی برای کاربران داشته و باعث گرفتن کلیک از سمت آن‌ها می‌شود.

استفاده از لیست در مطالب سایت

استفاده از لیست در مطالب سایت

توجه داشته باشید که الگوریتم گوگل به طور مداوم در حال سنجش و بررسی کیفیت مطالب سایت‌های مختلف بوده و سایت‌هایی را که کار کاربران را در دستیابی به پاسخ سؤالاتشان را راحت‌تر می‌کنند؛ در اولویت نمایش در صفحه نتایج قرار می‌دهد. استفاده از لیست‌ها در مطالب سایت، به عنوان یکی از بهترین روش‌ها برای پاسخ سریع به سوالات کاربران در نظر گرفته می‌شود.

سرعت سایت خود را بالا ببرید

در سال‌های اخیر، فاکتورهایی مثل بهبود تجربه کاربر از اهمیت ویژه‌ای برای گوگل برخوردار شده است. همین موضوع نیز باعث شده است تا مواردی مثل افزایش سرعت لود شدن سایت، در افزایش کلیک گوگل نقش بسزایی داشته باشد.

این مورد را از ما قبول کنید. در صورتی که سرعت بالا آمدن سایت شما پایین باشد؛ کاربران ممکن است بر روی آن کلیک کنند، اما وقتی که بعد از گذشت چند ثانیه ببینند مطالب برای آن‌ها لود نمی‌شود، به راحتی صفحه شما را ترک کرده و باعث افزایش بانس ریت (Bounce rate) آن می‌شوند. توجه داشته باشید که افزایش این مورد، تأثیر منفی در تعداد کلیک‌های دریافتی سایت شما خواهد داشت.

استفاده از شبکه‌های توزیع محتوا (CDN) و کم کردن حجم عکس‌هایی که در سایت استفاده شده‌اند؛ به عنوان دو روش کاربردی در جهت بالابردن سرعت سایت شناخته می‌شوند.

از گزارش‌های گوگل آنالیتیکس استفاده کنید

آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که از گزارش‌های گوگل آنالیتیکس استفاده کنید؟ گوگول آنالیتیکس به عنوان یکی از بهترین ابزارهایی شناخته می‌شود که با استفاده کاربردی از گزارش‌های آن می‌توانید ترافیک ارگانیک بیشتری به سمت سایت خود روانه کرده و کیفیت لندینگ پیج‌های خود را بالا ببرید.

از طرفی دیگر گوگل با معرفی نسخه جدید گوگل آنالیتیکس (GA4) در جولای 2023، امکانات بیشتری را در اختیار کاربران قرار داده و اکنون کاربران بهتر می‌توانند مسیرهای دریافت ترافیک سایت خود را تشخیص داده و بر اساس آن، استراتژی‌های مارکتینگ خود را طراحی کنند.

در صفحه‌های سایت از عکس استفاده کنید

شاید استفاده از عکس در مقالات و یا مطالب سایت، به عنوان یک امر عادی در نظر شما بیاید؛ اما آیا می‌دانستید که استفاده از عکس‌های کاربردی و مرتبط باعث افزایش نرخ کلیک سایت شما می‌شود؟ استفاده از عکس در محتوا سایت، به عنوان یکی از روش‌های مؤثر برای درگیر کردن مخاطب با مطالب سایت در نظر گرفته می‌شود.

بهینه‌سازی عکس‌های سایت از اهمیت بالایی برای شما برخوردار است؛ چراکه عکس‌های باکیفیت این قابلیت را دارند که وقتی کاربر مشغول گشت‌وگذار در قسمت images گوگل است؛ نظر آن‌ها را جلب کرده و باعث افزایش کلیک گوگل برای سایت شما شوند.

سعی کنید در طراحی عکس‌های سایت خود در عین حفظ کیفیت، حجم را نیز مدنظر قرار داده و تصاویری انتخاب کنید که باعث کندشدن سایت شما نشوند. همچنین اطمینان حاصل کنید که تمام عکس‌های شما دارای تگ آلت (alt tag) نیز باشند؛ چراکه این مورد به عنوان یکی از تکنیک‌های مؤثر سئو، باعث جذب کاربران بیشتر به محتوا سایت شما می‌شود.

از عنوان‌های ساده استفاده کنید

عنوان صفحه شما، یکی دیگر از موارد مهمی است که در صفحه نتایج به کاربران نشان داده می‌شود؛ بنابراین باید توجه داشته باشید که در طراحی آن، مقداری وسواس را چاشنی کار خود کنید. پیشنهاد ما در رابطه با این موضوع، استفاده از کلمات شفاف و مرتبط و ساده نگه داشتن آن است.

توجه داشته باشید که کاربران به صورت معمول، نتایجی که گوگل برای آن‌ها بالا می‌آورد را به سرعت بررسی کرده و بر روی اولین سایتی که نظر آن‌ها را جلب کند کلیک می‌کنند. با توجه به همین موضوع باید تا جایی که می‌توانید عنوان‌های خود را ساده طراحی کرده و از کلمات کلیدی مرتبط در آن‌ها استفاده کنید.

یکی دیگر از تکنیک‌های کاربردی که باعث گرفتن کلیک‌های بیشتر می‌شود؛ استفاده از نام برند در عنوان مطلب می‌باشد.

استفاده از نام برند در عنوان

استفاده از نام برند در عنوان

استفاده از این مورد به خصوص برای برندهای مطرح در هر حوزه‌ای کاربرد بیشتری دارد. توجه داشته باشید وقتی کاربران متوجه شوند مطلبی که در صفحه نتایج برای آن‌ها بالا آمده است، مربوط به سایت برندی می‌شود که برای آن‌ها شناخته شده و قابل اعتماد می‌باشد؛ به راحتی بر روی آن کلیک می‌کنند.

سخن پایانی

افزایش ارگانیک نرخ کلیک گوگل یکی از فاکتورهای بسیار مهم در پروسه بهبود کیفیت دیجیتال مارکتینگ برند شما می‌باشد. توجه داشته باشید؛ با طراحی استراتژی‌های کاربردی تولید محتوا و همچنین بررسی مداوم عملکرد آن‌ها، این امکان برای شما فراهم می‌شود تا صفحات سایت خود را در نتایج نخست گوگل به کاربران نشان داده و کلیک‌های بیشتری از سمت آنان دریافت کنید.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.