ابزار گوگل وبمستر تولز

معرفی خدمات و ابزارهای سئو برای وبمسترها

معمولا در فرآیند سئو ابزارهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مفیدترین و موثرترین ابزارهای سئو توسط خود موتورهای جستجو فراهم شده است. موتورهای جستجو از وبمسترها می خواهند سایت و محتوایی ایجاد کنند که به شیوه ای قابل دسترس باشد. بنابراین آن ها ابزارها، تجزیه و تحلیل‌ها و راهنمایی‌هایی را برای افراد فراهم می‌آورند. این منابع رایگان می‌توانند ‌فرصت های منحصر به فردی برای تبادل اطلاعات با موتورهای جستجو ایجاد کنند. در ادامه عناصر رایجی که هر موتور جستجوی بزرگی پشتیبانی می کند را بیان می کنیم و چرایی مفید بودن آن را توضیح می دهیم.

پروتکل های رایج در موتورهای جستجو:

1نقشه سایت – نقشه سایت:

نقشه سایت را به عنوان لیستی از فایل ها در نظر بگیرید که به موتورهای جستجو سرنخی در مورد نحوه خزیدن سایت ارائه می کند. نقشه سایت به موتورهای جستجو کمک می کند محتوای موجو در سایت شما را بیابد و آن ها را طبقه بندی نماید. نقشه سایت فرمت های متعددی دارد و می تواند انواع مختلفی از محتوا همچون فایل های ویدئویی، تصاویر، خبر و موبایل را برجسته نماید. شما می توانید پروتکل های کامل در مورد نقشه سایت را در Sitemaps.org مطالعه کنید.

برای ایجاد نقشه سایت XML می توانید از ابزارهای سئوی جی ادز استفاده کنید.

نقشه سایت سه گونه مختلف دارد:

XML

زبان نشانه گذاری قابل گسترش (فرمت پیشنهادی)

  • این گزینه پذیرفته ترین فرمت برای نقشه سایت محسوب می شود. استفاده از آن برای موتورهای جستجو بسیار ساده است و می توان آن را به کمک ابزارهای متعدد تولید کننده نقشه سایت ایجاد کرد. علاوه بر این، چنین فرمتی به شما اجازه می دهد کنترل دقیق تری بر روی پارامترهای صفحه خود داشته باشید.
  • اندازه فایل نسبتا بزرگ است. از آنجایی که XML نیازمند تگ باز و تگ بسته در اطراف هر المان است، اندازه فایل می تواند بسیار بزرگ باشد.

RSS

  • این گزینه نگهداری ساده و آسانی دارد. نقشه سایت RSS را می توان به سادگی برای به روزرسانی خودکار کدنویسی کرد. زمانی که محتوای تازه ای در سایت منتشر می شود RSS به صورت خودکار به روزرسانی می شود.
  • مدیریت آن دشوار است. اگرچه RSS گونه ای از XML است اما در واقع مدیریت آن دشوارتر خواهد بود. این موضوع به خاطر خاصیت به روزرسانی آن است.

TXT

فایل متنی

  • این گزینه بسیار ساده و آسان است. فرمت متنی نقشه سایت یک URL تا 50000 آدرس است.
  • این گزینه توانایی اضافه کردن داده های متا را به صفحه نمی دهد.

می‌توانید اطلاعات مفیدی درباره سایت مپ از طریق گزارش Sitemap در سرچ کنسول دریافت کنید.

فایل روبات2- فایل Robots.txt:

فایل Robots.txt نوعی فایل است که در دایرکتوری روت سایت ذخیره می‌شود. این فایل دستورالعمل هایی را در اختیار خزندگان قرار می‌دهد. به کمک این فایل وبمسترها می توانند به موتورهای جستجو بگویند چه نواحی از سایت باید خزیده شود و چه نواحی قابل دسترس نیست. همچنین این گزینه موقعیت فایل نقشه سایت و پارامترهای crawl-delay را نشان می دهد. دستورات زیر در این فایل به کار گرفته می‌شود:

Disallow

این گزینه مانع از دسترسی ربات ها به صفحه یا فولدر خاصی می شود.

Sitemap

این گزینه موقعیت نقشه سایت را نشان می دهد.

Crawl Delay

سرعتی که ربات می تواند سرور را بخزد مشخص می کند.

نمونه ای از فایل Robots.txt

#Robots.txt www.example.com/robots.txt
User-agent: *
Disallow:

# Don’t allow spambot to crawl any pages
User-agent: spambot
disallow: /

sitemap:www.example.com/sitemap.xml

هشدار: همه ربات های وب از فایل Robots.txt تبعیت و پیروی نمی کنند. افرادی که نیت بدی در سر دارند، ربات هایی را ایجاد می کنند که از این پروتکل ها تبعیت نمی کند. در موارد حاد و شدید، آن ها می توانند از چنین فایل هایی برای شناسایی موقعیت اطلاعات خصوصی استفاده کنند. به همین خاطر توصیه می شود موقعیت بخش های مدیریتی و سایر بخش های خصوصی در سایت هایی که در اختیار عموم قرار می گیرد، در فایل Robots.txt نشان داده نشود. در عوض این صفحات می‌توانند از متا تگ کنترل کننده ربات های جستجو استفاده کنند.

3- متا تگ کنترل کننده ربات های جستجو:

متا تگ کنترل ربات های جستجو دستورالعمل های سطح صفحه را برای ربات های موتورهای جستجو ایجاد می کنند. این تگ ها باید در بخش Head سند HTML گنجانده شود.

متا تگ های موتورهای جستجو

نمونه ای از متاتگ کنترل کننده ربات های جستجو:

<html>
<head>
<title>The Best Webpage on the Internet</title>
<meta name=”ROBOTS” content=”NOINDEX, NOFOLLOW”>
</head>
<body>
<h1>Hello World</h1>
</body>
</html>

در مثال بالا، گزینه “NOINDEX, NOFOLLOW” به ربات های جستجو می گوید صفحه ارائه شده را در ایندکس های خود قرار ندهند و هیچ لینکی در این صفحه را دنبال ننمایند.

4- Rel=”Nofollow”

لینک Nofollow

به یاد می آورید که لینک ها چگونه می توانند به عنوان رای عمل کنند؟ صفت rel=nofollow به شما اجازه می دهد به منبع لینک دهید. عبارت nofollow به موتورهای جستجو می گوید لینکی را دنبال نکنند. با این وجود برخی از موتورهای جستجو برای کاوش صفحات جدید، این ها را دنبال می کنند. این لینک ها ارزش بسیار کمتری از سایر موارد دارند اما در برخی از موقعیت ها مفید هستند. نمونه ای از nofollow:

<a href=”http://www.example.com” title=”Example” rel=”nofollow”>Example Link</a>

5- Rel=”canonical”

اغلب دو یا چند کپی از محتوای یکسان بر روی سایت با آدرس های مختلف ظاهر می شود. به عنوان مثال آدرس‌های زیر می‌توانند فرد را به یک صفحه یکسان ارجاع دهد:

  • http://www.example.com/
  • http://www.example.com/default.asp
  • http://example.com/
  • http://example.com/default.asp
  • http://Example.com/Default.asp

برای موتورهای جستجو تمامی این آدرس ها به صورت صفحات جداگانه در نظر گرفته می شوند. از آنجایی که محتوای این صفحات یکسان است این موضوع می‌تواند موتورهای جستجو را سردرگم کند و رتبه بندی آن را کاهش دهد. تگ canonical این مشکل را حل کرده است. این تگ به ربات‌های موتور جستجو می گوید که کدام صفحه نسخه معتبر است و باید در نتایج وب قرار گیرد. نمونه ای از این تگ را در ادامه مشاهده می‌کنید:

ttp://example.com/default.asp

<html>
<head>
<title>The Best Webpage on the Internet</title>
<link rel=”canonical” href=”http://www.example.com”>
</head>
<body>
<h1>Hello World</h1>
</body>
</html>

در مثال بالا تگ rel=canonical به ربات های موتور جستجو می گوید که این صفحه کپی از آدرس http://www.example.com است و نهایتا بایستی آدرس را به عنوان نسخه canonical در نظر بگیرد.

ابزارهای موتور جستجو:

گوگل وبمستر تولز

در کنسول جستجوی گوگل عضو شوید

قابلیت های کلیدی گوگل وبمستر تولز:

در حال حاضر این ابزار به سرچ کنسول تغییر کاربری داده است. شما می‌توانید به صورت رایگان آموزش کامل سرچ کنسول را در پایگاه دانش جی ادز مشاهده نمائید.

هدف گیری جغرافیایی

اگر سایت مورد نظر، موقعیت خاصی را هدف قرار داده باشد، وبمسترها می‌توانند این اطلاعات را برای گوگل فراهم کنند و به او کمک نمایند نحوه نمایش سایت در نتایج خاص یک کشور را به خوبی درک کند. این موضوع می تواند نتایج جستجوی گوگل برای کوئری جغرافیایی را بهبود ببخشد.

دامنه ارجح

دامنه ارجح دامنه ای است که وبمستر دوست دارد از آن برای ایندکس کردن صفحات سایت استفاده کند. اگر وبمستری دامنه ارجح را به عنوان http://www.example.com مشخص نماید و گوگل لینکی به آن سایت را با فرمت http://example.com بیابد، آن را به صورت http://www.example.com در نظر می گیرد.

پارامترهای URL

شما می توانید اطلاعاتی در مورد هر کدام از پارامترهای موجود در سایت همچون “sort=price” و “sessionid=2” برای موتورهای جستجو فراهم آورید. این موضوع به خزندگان گوگل کمک می کند کار خود را به صورت موثر انجام دهند.

نرخ خزش

نرخ خزش می تواند بر روی سرعت درخواست های ربات های گوگل در طی فرایند خزش تاثیر بگذارد.

بدافزار

اگر بدافزاری بر روی سایت وجود داشته باشد گوگل شما را آگاه می سازد. بدافزارها باعث ایجاد تجربه بد کاربری می شوند و می توانند به رتبه سایت آسیب وارد کنند.

خطاهای خزش

اگر ربات های گوگل خطای قابل توجهی را در طول خزش سایت (همچون خطای 404) پیدا کنند آن را گزارش می دهند.

HTML Suggestion

گوگل به دنبال عناصری می گردد که با موتورهای جستجو سازگار نیستند. به عنوان مثال مشکل در توضیحات متا و تگ عنوان مورد بررسی قرار می گیرد.

سایت شما بر روی وب

آمار و ارقامی که توسط ابزارهای موتور جستجو فراهم می شود بینش منحصر به فردی در مورد سئو همچون بازدید از کلیدواژه‌ها، نرخ کلیک، صفحات برتر و آمار لینک دهی را در اختیارتان می‌گذارند.

پیکربندی سایت:

این بخش مهم به شما اجازه می دهد نقشه سایت فایل robots.txt آزمایشی را ثبت کنید و تغییراتی که به هنگام انتقال سایت انجام می دهید را وارد نمایید. این ناحیه همچنین در برگیرنده تنظیمات و بخش پارامترهای URL در ستون قبلی است.

معیارهای +1

زمانی که کاربر محتوای شما را در گوگل پلاس به اشتراک می گذارد، این فعالیت اغلب در نتایج جستجو تاثیر می‌گذارد.

بخش Labs

بخش Labs در کنسول جستجوی گوگل دربرگیرنده گزارش هایی است که گوگل در مرحله تجربی مدنظر قرار می دهد اما ممکن است برای وبمسترها نیز مفید باشد. یکی از مهم ترین گزارشات ، نحوه عملکرد سایت است که سریع یا کند بودن بارگذاری سایت برای بازدید کنندگان را نشان می دهد.

بینگ وبمستر سنتر

در ابزار Bing Webmaster عضو شوید

قابلیت های کلیدی بینگ وبمستر:

مرور اجمالی بر روی سایت (Sites Overview)

این رابط مرور اجمالی بر روی تمامی گزینه های عملکردی سایت در نتایج بینگ را فراهم می کند. معیارهایی که می توان مشاهده کرد در برگیرنده کلیک، بازدید، صفحات ایندکس شده و تعداد صفحاتی است که خزیده شده اند.

آمار خزش (Crawl Stats)

در این بخش می‌توانید گزارش مرتبط با اینکه چه تعداد صفحه از سایت خزیده شده است را پیدا کنید. همانند کنسول جستجوی گوگل؛ شما می‌توانید در این رابط نیز نقشه سایت را ثبت کنید و به بینگ کمک نمایید محتوای شما را بیابند و اولویت بندی کنند.

ایندکس (Index)

این بخش به وبمسترها اجازه می دهد نحوه ایندکس بینگ را ببینند و کنترل نمایند. همانند کنسول جستجوی گوگل، شما می توانید نحوه سازمان دهی محتوا در بینگ را مشاهده کنید، URL ها را ثبت نمایید، URL هایی را از نتایج جستجو حذف کنید، لینک های داخلی را کاوش کنید و پارامترها را تنظیم نمایید.

ترافیک (Traffic)

این بخش در ابزار وبمستر بینگ تعداد بازدید ها و نرخ کلیک را با ترکیب کردن داده ها از بینگ و یاهو گزارش می کند. این گزارش ها موقعیت متوسط و نیز هزینه تخمینی برای خرید کلیدواژه هدف را نشان می دهد.

MOZ open site explorer

مشاهده ابزار open site explorer

این ابزار بینش ارزشمندی در مورد سایت و لینک های آن فراهم می کند.

قابلیت های ابزار Open Site Explorer

شناسایی لینک های قدرتمند

این ابزار تمامی لینک های داخلی را بر اساس معیارهای خود مرتب می کند. اینکار به شما کمک می کند لینک هایی که مفید هستند را تعیین کنید.

پیدا کردن دامنه های قدرتمند برای لینک

این ابزار به شما نشان می دهد چه دامنه های قدرتمندی به سایت شما لینک داده اند.

آنالیز توزیع انکر تکست لینک

این ابزار توزیع متن استفاده شده توسط افراد به هنگام لینک کردن را نشان می دهد.

نمای مقایسه ای Head to Head

این قابلیت به شما اجازه می دهد دو سایت را مقایسه کنید و ببینید چرا یکی از آن ها رتبه بهتری دارد.

معیار اشتراک در رسانه های اجتماعی

اشتراک در فیس بوک، لایک ها، توییت ها و سایر موارد را اندازه گیری می کند.

موتورهای جستجو اخیرا تلاش می کنند ابزارهای بهتری فراهم آورند و از همین طریق به وبسمترها کمک کنند تا نتایج خود در این موتورها را بهبود ببخشند. این یک گام بزرگ به سمت جلو در حوزه سئوست. با این وجود مسئولیت نهایی برای بهبود سئو بر عهده بازاریابان و وبمستران است. به همین خاطر است که یادگیری سئو برای همه افراد از اهمیت بالایی برخوردار است.

منبع: Moz

[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/how-search-engines-operate” target=”_self” position=”right”]1موتورهای جستجو چگونه کار می‌کنند؟[/button-brown]

[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/how-people-interact-search-engines” target=”_self” position=”right”]2کاربر چگونه با موتور جستجو تعامل می‌کند؟[/button-brown]

[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/why-sem-is-necessary” target=”_self” position=”right”]3چرا بازاریابی در موتورهای جستجو مهم است؟[/button-brown]

[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/seo-friendly-web-sites” target=”_self” position=”right”]4اصول سئو برای طراحی و توسعه سایت[/button-brown]
[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/keyword-research” target=”_self” position=”right”]5راهنمای پژوهش کلمات کلیدی[/button-brown]

[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/usability-experience-content-seo” target=”_self” position=”right”]6تاثیر تجربه کاربری و محتوا بر سئو[/button-brown]
[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/growing-popularity-and-links” target=”_self” position=”right”]7لینک بیلدینگ و تاثیر آن بر سئو[/button-brown]
[button-blue url=”#page” target=”_self” position=”right”]8معرفی ابزارهای سئو برای وبمسترها[/button-blue]
[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/search-engine-myths” target=”_self” position=”right”]9تصورات اشتباه درباره موتورهای جستجو[/button-brown]
[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/seo-measuring-tracking” target=”_self” position=”right”]10ابزارها و معیارهای اندازه گیری سئو[/button-brown]

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

این بخش معرفی ابزارهای سئو عاااااااالی بود

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.