تبلیغات در گوگل برای استارتاپ ها چگونه انجام می شود؟

اگر کسب و کار خود را به تازگی آغاز کره‌اید و نیز به اهمیت تبلیغات گوگل ادوردز واقف باشید، احتمالا از همین ابتدا به فکر ایجاد کمپین تبلیغاتی در AdWords هستید. تبلیغات اینترنتی موضوعی تخصصی است و شما به عنوان مدیر یا کارشناس بازاریابی یک استارت آپ بهتر است اطلاعات خود را در این زمینه بروز نگه دارید. اگر خودتان بخواهید تبلیغات گوگل را سامان‌دهی کنید، این می‌تواند برای شما چالشی بزرگ باشد. در این پست از وبلاگ جی ادز نکاتی را برای قرارگیری شما در مسیر درست پیشنهاد می‌کنیم.

فرقی نمی‌کند استارت آپ خود را در یکی از شتاب دهنده ها مدیریت می‌کنید یا جزو کسانی هستید که استارتاپ خود را از خانه مدیریت می‌کنند، برای شروع تبلیغات در گوگل 3 راهکار دارید:

  • مدیریت کمپین‌‌های گوگل ادز را برون‌سپاری کنید تا توسط تیمی متخصص در آژانس تبلیغاتی انجام شود.
  • اقدام به استخدام نیروی جدید کنید تا کارهای دیجیتال مارکتینگ شما از جمله سئو و گوگل ادز را پیش ببرد.
  • خودتان آستین‌هایتان را بالا بزنید و مدیریت کمپین‌های گوگل ادز را فرا بگیرید.

فرقی نمی‌کند کدام روش را انتخاب می‌کنید، مهم این است که برای شروع به استفاده از تبلیغات در گوگل تصمیم جدی گرفته‌اید. اگر روش سوم را انتخاب کرده‌اید و می‌خواهید با تهیه اکانت اختصاصی گوگل ادز خودتان تبلیغات‌تان را مدیریت کنید؛ می‌توانید از آموزش‌های گوگل ادز در وبلاگ و همچنین پایگاه دانش جی‌ادز استفاده کنید.

چه کسی باید مدیریت تبلیغات گوگل استارت آپ را در اختیار داشته باشد؟

ایجاد کمپین در گوگل ادوردز تقریبا ساده است، اما هنوز ریزه کاری های بسیاری وجود دارد که ممکن است در حال حاضر درباره آن‌ها اطلاعی نداشته باشید.

زمانی که برای نخستین بار از گوگل ادوردز استفاده کردم، در یک کسب و کار کوچک استخدام شده بودم که بودجه‌ای برای تیم بازاریابی تمام وقت در اختیار نداشت، و من به عنوان نماینده خدمات مشتریان در حال مصاحبه بودم که می‌توانستم AdWords و analytics را نیز پیگیری کنم. به من اجازه داده بودند که کار را در حین کار، یاد بگیرم و راه و چاه کار را بیاموزم.

من کاملا مطمئن هستم زمانی که کار با گوگل ادوردز را شروع کردم، افتضاح بودم. اما در طول چند ماه، درک بهتری از تاکتیک ‌ها برای انجام برخی وظایف (مدیریت هزینه هر کلیک، تست A/B و پژوهش کلمات کلیدی) پیدا کرده بودم. من توانسته بودم که روی برخی از مسائل پایه‌ای تمرکز و در آن‌ها پیشرفت کنم.

به احتمال زیاد شما شخصی را در اختیار دارید که با شما کار می‌کند و بطور کامل این وظیفه را بر عهده دارد؛ نیاز نیست که مدیریت کننده تبلیغات در ادوردز، دارای مدرک MBA بوده و یا یک متخصص تبلیغات باشد. رشته من جامعه‌شناسی است و به نظرم، رشته ‌های مشابه مانند روان‌شناسی که درک درستی از رفتار انسانی خواهند داشت، در مقوله بازاریابی موفق خواهند بود.

چه افراد دیگری برای مدیریت تبلیغات ادوردز مناسب هستند؟ مدیران PPC (تبلیغات کلیکی) بایستی خلاق و تحلیل‌گر باشند؛ تاکتیک‌ها را بیاموزند، در آن‌ ها خبره شوند، به سمت استراتژی حرکت کنند و تصمی‌های بهتری برای کسب و کار اتخاذ نمایند. به دنبال کسی باشید که ذاتا علاقه‌مند به بازاریابی باشد و با اضافه شدن AdWords به وظایف فعلی‌اش، راحت باشد. این شخص به احتمال زیاد با مشتری روبرو می ‌شود –در خدمات مشتریان یا فروش– و دارای هوش ریاضی قوی و مهارت‌ های خلاقانه نوشتاری است.

برای شروع تبلیغات گوگل ادوردز چه کاری باید کرد؟

شرکت‌های SaaS و دیگر استارت‌آپ ‌ها به سمت استفاده از اتوماسیون بازاریابی و تمامی چیزهای فوق‌العاده‌ای که ارائه می‌دهد، حرکت می‌کنند.

برای شروع پیشنهاد می‌کنیم دوره آموزش گوگل ادز را که توسط جی‌ادز برای کاربران ایرانی و مطابق با آخرین تغییرات گوگل ادز تهیه شده است را حتما ببینید. برای رشد استارت آپ از طریق تبلیغات گوگل بایستی روی بازاریابی مجدد (Remarketing) سرمایه‌گذاری کنید.

در تبلیغات گوگل بازاریابی مجدد، بی‌نظیر است. در ریمارکتینگ هم شما تنها برای کلیک‌‌هایی که روی تبلیغات‌تان می‌شود، هزینه پرداخت می‌کنید. بنابراین زمانی که در تبلیغات ریمارکتینگ، تبلیغات را به افرادی نشان می‌دهیم که پیش از این روی تبلیغ شما کلیک کرده‌اند، شما به طور معمول کلیک‌های زیادی دریافت نمی‌کنید. (اما به طور رایگان تبلیغات شما برای بازدیدکنندگان قبلی نمایش داده می‌شود.) این کار از لحاظ هزینه مقرون به صرفه است؛ شما از تبلیغات به عنوان یک یادآور تکرار شونده برای کسانی که پیش از این با شما آشنایی دارند استفاده می‌کنید تا قدم ‌های بیشتری را به سوی شما بردارند.

حتی وقتی بازدیدکنندگان همیشگی وب‌سایت شما، از طریق تبلیغات ریمارکتینگ وارد سایت شما می‌شوند، نسبت به زمانی که از کانال‌های همیشگی وارد سایت می‌شوند، احتمال بیشتری برای ثبت سفارش وجود دارد.

پس اولین کاری که بهتر است در گوگل ادز (ادوردز سابق) انجام دهید، تنظیم ریمارکتینگ است. پس از فعال‌سازی ریمارکتینگ در گوگل ادز، به صورت پیش‌فرض لیست مخاطبان All User فعال می‌شود که حاوی لیست افرادی است که وب‌سایت شما را مشاهده کرده‌اند. اگر ترافیک وبسایت شما محدود است، مثلا کمتر از ۲۵۰۰ بازدید در ماه، این لیست می‌تواند برایتان مناسب باشد. اما برای سایت هایی که بازدیدکنندگان بسیاری دارند، شما بایستی به دنبال کاربران خاصی در وب‌سایت خود باشید. برای مثال کاربرانی که:

  • صفحه قیمت را مشاهده کرده‌اند
  • صفحه تماس را مشاهده کرده‌اند
  • محصولات خاصی را بررسی ‌کرده‌اند
  • در سایت عضو شده‌اند.

ساده‌ترین راه برای تنظیم مخاطبان ریمارکتینگ، مشخص کردن آنها بر اساس صفحاتی که بازدید کرده‌اند است؛ اگر می‌خواهید افرادی که  پس از ارسال فرم وارد صفحه تشکر شده‌اند، کافی است URL صفحه تشکر را وارد کنید.

ریمارکتینگ در گوگل ادز

چطور می‌توانم هزینه و رشد تبلیغات گوگل برای استارت آپ را مدیریت کنم؟

اگر شما در یک صنعت پر رقابت حضور دارید، ممکن است شاهد قیمت ‌های بسیار بالایی برای هر کلیک در تبلیغات گوگل باشید. حتما قبل از شروع تبلیغات گوگل تنظیمات پیگیری کانورژن را در اکانت گوگل ادز خود انجام دهید. با بدست آوردن نرخ تبدیل و همچنین هزینه برای هر تبدیل از ترافیک پولی می‌توانید نسبت به تعیین هزینه هر کلیک یا هزینه هر Action در گوگل ادز، بهتر تصمیم بگیرید.

نرخ تبدیل و هزینه هر کلیک دو معیار مهم در تبلیغات گوگل هستند که هر استارت آپ باید آنها را برای همه کانال‌های تبلیغات کلیکی در نظر بگیرد.

قبل از شروع تبلیغات همچنین پیشنهاد می‌کنیم نسبت به اتصال اکانت گوگل ادز به سرچ کنسول و همچنین اتصال گوگل ادز به آنالیتیکس اقدام کنید. این‌کار به شما کمک می‌کند ترافیک گوگل ادز را با ترافیک ارگانیک سایت‌تان مقایسه کنید و کلمات کلیدی جدیدی برای استفاده در گوگل ادز و سئو پیدا کنید. اگر بودجه محدودی دارید، از گوگل ادز می‌توانید تنها برای پوشش دادن کلمات کلیدی که هنوز با آنها ترافیک ارگانیک خوبی ندارید، استفاده کنید. البته توجه کنید که تبلیغات گوگل هیچ تاثیری در رتبه‌بندی نتایج ارگانیک گوگل ندارد.

اگر استارت آپ خود را به تازگی شروع کرده‌اید و هنوز هیچ ورودی ارگانیکی از گوگل ندارید، می‌توانید لیست کلماتی که قصد گرفتن رتبه ارگانیک با آنها دارید را در کمپین گوگل ادز خود نیز قرار دهید. با بودجه‌ی کم کار خود را آغاز کنید و پس از مشاهده نتایج خوب به آرامی بودجه را زیاد کنید. کلمات کلیدی شما بایست بازه‌ی وسیعی را پوشش دهند تا با بازه بزرگتری از جستجوها نمایش داده شوند. عباراتی که کاربران با جستجوی آنها تبلیغات شما را مشاهده کرده و وارد سایت شما می‌شوند را می‌توانید در بخش Search Terms گوگل ادوردز مشاهده کنید. البته توجه کنید که به خاطر مسائل حریم خصوصی، گوگل ادز بیشتر سرچ‌ترم‌های را نمایش نمی‌دهد!

پس از بررسی سرچ‌ترم‌های گوگل ادز می‌توانید با کمک کلمات کلیدی منفی (Negative Keywords) مانع از نمایش تبلیغات‌تان با عبارت‌های نامرتبط شوید.

در شروع تبلیغات گوگل برای استارت آپ خود، از هزینه پایین به ازای کلمات کلیدی استفاده کنید، و کم کم آن‌ها را بالا برید تا در رتبه‌های بالای تبلیغات قرار گیرید و بازدیدکننده بیشتری جذب کنید.

اگر خودتان هنوز آشنایی کامل با گوگل ادز ندارید،‌ پیشنهاد می‌کنیم فرد مناسبی برای مدیریت کمپین‌‌های گوگل ادز، تنظیم ریمارکتینگ و نگاه دقیق و عمیق به کلمات کلیدی و بررسی و تنظیم هزینه‌ها، استخدام کنید و یا تبلیغات‌تان را برون‌سپاری کنید. برون‌سپاری یا استخدام نیروی متخصص شاید در ابتدا کمی هزینه‌بر باشد، اما باعث می‌شود تبلیغات شما کارایی بیشتری داشته باشد و بودجه تبلیغاتی‌تان هدر نرود.

بعد از مشاهده موفقیت در تبلیغات گوگل ادز چه کنیم؟

اگر کمپین‌های تبلیغاتی شما در گوگل ادز موفقیت آمیز بود، برای افزایش بودجه تبلیغاتی شک نکنید. شما به سرعت با استفاده از ترافیک‌های پولی می‌توانید رشد کنید.

با تبلیغات کم هزینه آغاز کنید. بعد از مشاهده موفقیت کمپین های تبلیغاتی خود، هزینه را بالا ببرید. برای مدیریت تبلیغات گوگل می‌توانید از فریلنسرها یا شرکت های تبلیغات در گوگل ادوردز کمک بگیرید. در صورت همکاری با جی ادز و استفاده از تبلیغات مدیریت شده گوگل،کارشناسان ادوردز ما برای شتاب دادن به رشد شما، هر روز برای بهبود کمپین های تبلیغاتی تان زمان صرف می‌کنند.

استفاده از یک آژانس تبلیغاتی برای مدیریت کمپین ‌های شما می‌تواند بهره وری تبلیغات شما را بالا ببرد. همچنین می‌توانید مدیریت کمپین را خودتان در دست بگیرید و از آژانس تبلیغاتی برای بهینه‌سازی بیشتر کمک بگیرید.

تبلیغات گوگل را هر چه زودتر برای افزایش تعداد کاران و مشتریان استارت آپ خود آغاز کنید. ریمارکتینگ گوگل ادز را فعال کنید و دوباره به سراغ افراد بروید و نام برندتان را به آنها یادآوری کنید.

از تبلیغ به عنوان یک راه برای شتاب رشد استارت آپ خود استفاده نمایید، نه راهی برای نجات کسب و کارتان و نه برای بهبود یک محصول. شما چند قدم با اقدامی فاصله دارید که می‌ تواند مسیر کسب و کار شما را تغییر دهد. برای شروع تبلیغات ادوردز با ما تماس بگیرید.

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

سلام و وقت بخیر.من وبسایت شمارو خیلی دوست دارم و تحسینش میکنم.اما با عرض معذرت این مطلب بسیار بیهوده و بیشتر شبیه به یک ترجمه ناقص از یک وبسایت خارجی بود.ممنون از همه مطالب خوبی که به اشتراک میذارین

سلام آرش عزیز، ممنون از اینکه به ما لطف داری. محتوا با توجه به آخرین تغییرات گوگل ادز ادیت شد. تمام تلاشمون رو انجام میدیم تا محتوای بهتری در اختیار شما قرار بدیم.

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.