بازاریابی موتورهای جستجو

چرا بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) ضروری است؟

یکی از جنبه های مهم سئو ایجاد سایتی است که پیدا کردن و درک آن برای کاربران و ربات های موتورهای جستجو آسان باشد. اگرچه موتورهای جستجو بسیار هوشمند شده‌اند اما هنوز هم نمی‌توانند صفحات وب را آن‌گونه که انسان‌ها درک می‌کنند، ببینند و درک نمایند. به همین خاطر سئو به موتورهای جستجو کمک می‌کند موضوع سایت را درک کند و مفید بودن آن برای کاربر را تعیین نماید.

بحث رایج علیه سئو:

ما به طور مکرر با چنین جملاتی مواجه می شویم:

هیچ مهندس باهوشی نمی‌تواند موتور جستجویی بسازد و طراحی کند که سایت‌ها را برای رتبه بندی و ایندکس شدن ملزم به تبعیت از قوانین و اصول خاصی نماید. هر کسی که خرده هوشی داشته باشد به دنبال سیستمی (موتور جستجویی) خواهد بود که بتواند در هر نوع معماری را بخزد، کدهای پیچیده و حتی ناقص را تفسیر نماید و هنوز هم راهی برای نشان دادن نتایج مرتبط به کاربران بیابد. هیچ کس موتور جستجویی که تنها سایت های بهینه شده را ایندکس نماید و به آن ها رتبه بدهد نمی‌خواهد.

اما صبر کنید…

فرض کنید به صورت آنلاین عکسی از سگ خود را منتشر کرده اید. ممکن است یک انسان این تصویر را بدین صورت تفسیر نماید: یک سگ سیاه رنگ با اندازه متوسط که در پارک بازی می‌کند. این در حالیست که بهترین موتورهای جستجو در جهان  برای درک این نوع تصویر دچار چالش خواهند شد. خوب حالا سوال اینجاست که موتورهای جستجو چگونه می توانند چنین تصاویری را درک نمایند؟ خوشبختانه فرآیند سئو به وبمسترها اجازه می دهد سرنخ هایی را برای موتورهای جستجو فراهم آورند تا بتوانند از آن برای درک محتوای موجود استفاده نمایند. در حقیقت، اضافه کردن ساختار مناسب به محتوای سایت برای سئو ضروری است. درک توانایی ها و محدودیت های موتورهای جستجو به شما اجازه می‌دهد محتوای سایت خود را به صورت درست بسازید، فرمت بندی کنید و در اختیار افراد قرار دهید. بدون فرآیند سئو  ممکن است محتوای سایت شما برای موتورهای جستجو قابل مشاهده نباشد.

محدودیت های موتورهای جستجومحدودیت های فناوری موتورهای جستجو:

اکثر موتورهای جستجو با اصول مشابهی کار می‌کنند. همانطور که در فصل اول آموزش سئو توضیح داده شد، ربات‌های خودکار جستجو، وب را می‌خزند، لینک‌ها را دنبال می‌کنند و محتوای موجود را در پایگاه داده عظیم خود ایندکس می‌نمایند. آن‌ها اینکار را با هوش مصنوعی انجام می دهند اما فناوری‌های مدرن جستجو هم زیاد قدرتمند نیستند. محدودیت های فنی زیادی وجود دارد که باعث ایجاد مشکل در قرار دادن سایت در موتورهای جستجو و رتبه بندی آن ها می‌شود. ما برخی از محدودیت ها را در ادامه توضیح داده ایم:

مشکلات خزیدن و ایندکس کردن صفحات سایت:

  • فرم های آنلاین: موتورهای جستجو در تکمیل فرم های آنلاینی مثل فرم لاگین زیاد خوب عمل نمی‌کنند. به همین خاطر هر نوع محتوایی که در این فرم‌ها وجود داشته باشد از دید موتورهای جستجو پنهان خواهد ماند.
  • صفحه های تکراری: سایت‌هایی که از سیستم های مدیریت محتوا استفاده می‌کنند اغلب نسخه های تکراری از یک صفحه را ایجاد می‌کنند. این یک مشکل بزرگ برای موتورهای جستجویی است که به دنبال محتوای اصیل هستند.
  • مسدود شده در کد: خطاها در خزش سایت ممکن است به خاطر مسدود شدن برخی از موارد در فایل (robots.txt) باشد. این موضوع می‌تواند موتورهای جستجو را به طور کلی مسدود سازد.
  • ساختار ضعیف لینک ها: اگر ساختار لینک سایت برای موتورهای جستجو قابل درک نباشد، ممکن است نتوانند به همه محتوای آن دست پیدا کنند یا آن را بخزند.
  • محتوای غیر متنی: اگرچه موتورهای جستجو در خواندن متن غیر HTML بهتر شده اند، اما محتوای موجود در رسانه های غنی هنوز هم برای موتورهای جستجو زیاد قابل درک نیستند. این نوع محتواها در برگیرنده متون در فایل‌های فلش، تصاویر، فایل‌های ویدئویی، فایل‌های صوتی و محتوای plug-in است.

مشکلات موجود در هماهنگی و منطبق کردن کوئری با محتوای سایت:

  • واژه های غیر عادی: متنی که با واژه های رایجی که افراد برای جستجو از آن استفاده نمی‌کنند. به عنوان مثال افراد ممکن است به جای کلمه کولر که جستجوی آن رایج است از عبارت دستگاه خنک کننده هوا استفاده کنند.
  • زبان و پیچیدگی های آن: سعی کنید مواردی که افراد به دنبال آن هستند را پیدا کنید و عینا از همین کلمات در محتوای خود استفاده نمایید.
  • هدف گیری مکانی نامتجانس: به عنوان مثال ممکن است شما زبان انگلیسی را در محتوای خود به کار ببرید در حالیکه اکثر مخاطبان‌تان فارسی زبان هستند.
  • سیگنال های متنی متفاوت: به عنوان مثال فرض کنید که عنوان پستی در وبلاگ به صورت بهترین قهوه های مکزیک باشد، اما خود متن در مورد اقامت گاه های کانادا نوشته شده باشد. این پیام های ترکیبی می‌تواند سیگنال‌های سردرگم کننده ای را به موتورهای جستجو ارسال کند.

اطمینان حاصل کنید که محتوای شما دیده می شود:

اجرای نکات فنی برای توسعه سایت بسیار مهم هستند. اما بعد از اینکه اصول را پیاده کردید، باید محتوای خود را بازاریابی کنید. موتورهای جستجو فرمولی برای قضاوت کردن کیفیت محتوای موجود در وب ندارند. در عوض فناوری‌های جستجو بر روی معیارهای مرتبط بودن و اهمیت تکیه می‌کنند و این معیارها را با پیگیری کارهایی که افراد انجام می‌دهند می‌سنجند:

چیزی که افراد کشف می کنند، به آن واکنش نشان می‌دهند، در محتوای موجود کامنت می‌گذارند و به آن لینک می‌دهند. به همین خاطر تنها ساختن یک سایت عالی و تولید محتوای عالی کافی نیست. محتوای شما باید بازنشر شود و درباره آن صحبت کنند.

موتورهای جستجو ماهیت رقابتی دارند

اگر نگاهی به صفحه نتایج موتورهای جستجو بیندازید متوجه خواهید شد که چرا بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) اهمیت زیادی دارد. به طور متوسط 10 موقعیت برتر در صفحه نتایج موتورهای جستجو وجود دارد.

[one_third]بازاریابی موتورهای جستجو - یاهو[/one_third]

[one_third]بازاریابی موتورهای جستجو - بینگ[/one_third]

[one_third_last]بازاریابی موتورهای جستجو - گوگل[/one_third_last]

صفحاتی که این موقعیت‌ها را اشغال می‌کنند بر اساس رتبه ای که دارند مرتب می‌شوند. هرچقدر رتبه شما در صفحه نتایج بالاتر باشد نرخ کلیک بهتر خواهد بود و توانایی جذب افراد بیشتری را خواهید داشت. نتایج موجود در موقعیت های 1، 2 و 3 نیز می‌توانند ترافیک بیشتری نسبت به نتایج پایین صفحه دریافت نمایند.

اصلا مهم نیست موتورهای جستجو در آینده چگونه تغییر می‌کنند؛ سایت‌ها و کسب و کارها در آینده نیز برای به دست آوردن رتبه بهتر و جلب توجه کاربران خود بر روی موقعیت‌های مختلف نتایج جستجو رقابت خواهند کرد.

سئو به طور مداوم در حال تغییر است:

زمانی که بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) در اواسط سال 1990 آغاز به کار کرد، ثبت دستی، برچسب کلیدواژه ها و keyword stuffing امری رایج محسوب می‌شد. در سال 2004، قرار دادن لینک های زیاد با انکر تکست، خرید لینک از وبلاگ های خودکار و ساخت مزارع لینک برای به دست آوردن ترافیک انجام می‌شد. در سال 2011، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی و جستجوی عمودی، روش اصلی برای بهینه‌سازی سایت محسوب می‌شد. موتورهای جستجو تلاش کردند به همراه چنین تکامل‌هایی، الگوریتم‌های خود را اصلاح کنند.

آینده سئو نامعلوم است اما در دنیای جستجو تغییر یک امر عادی است و به صورت مداوم انجام می‌شود. به همین خاطر است که بازاریابی موتورهای جستجو به اولویت اصلی افرادی تبدیل خواهد شد که دوست دارند در دنیای رقابتی وب حضور داشته باشند. برخی از افراد ادعا می‌کنند که عمر سئو به پایان رسیده است. اما همانطور که مشاهده می‌کنید نیازی به دفاع از آن نیست. سایت‌ها برای جلب توجه افراد و به دست آوردن موقعیت برتر در موتورهای جستجو با هم رقابت می‌کنند. افرادی که دانش و تجربه بهبود رتبه سایت خود را دارند می‌توانند از ترافیک و دیده شدن بیشتر لذت ببرند.

منبع: Moz

[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/how-search-engines-operate” target=”_self” position=”right”]1موتورهای جستجو چگونه کار می‌کنند؟[/button-brown]

[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/how-people-interact-search-engines” target=”_self” position=”right”]2کاربر چگونه با موتور جستجو تعامل می‌کند؟[/button-brown]

[button-blue url=”#page” target=”_self” position=”right”]3چرا بازاریابی در موتورهای جستجو مهم است؟[/button-blue]

[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/seo-friendly-web-sites” target=”_self” position=”right”]4اصول سئو برای طراحی و توسعه سایت[/button-brown]

[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/keyword-research” target=”_self” position=”right”]5راهنمای پژوهش کلمات کلیدی[/button-brown]

[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/usability-experience-content-seo” target=”_self” position=”right”]6تاثیر تجربه کاربری و محتوا بر سئو[/button-brown]

[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/growing-popularity-and-links” target=”_self” position=”right”]7لینک بیلدینگ و تاثیر آن بر سئو[/button-brown]

[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/seo-tools-services” target=”_self” position=”right”]8معرفی ابزارهای سئو برای وبمسترها[/button-brown]

[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/search-engine-myths” target=”_self” position=”right”]9تصورات اشتباه درباره موتورهای جستجو[/button-brown]

[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/seo-measuring-tracking” target=”_self” position=”right”]10ابزارها و معیارهای اندازه گیری سئو[/button-brown]

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.