کانتنت آیدی یا شناسه محتوای یوتیوب چیست؟

شناسه محتوا یا Content ID در YouTube چیست؟

همه ما در مورد قوانین کپی رایت و یا همان حق نشر چیز هایی شنیده ایم ولی در ایران چونکه عملا سخت گیری های چندانی به این موارد نمیشود و تنبیهی متوجهمان نیست به آسانی از آن گذر میکنیم. حال آنکه در یوتیوب به عنوان بزرگترین موتور جست و جوی محتوای صوتی و تصویری در جهان، این داستان بسیار متفاوت است. گوگل الگوریتم ها و سیستم سطح بالایی را به نام شناسه محتوا یوتیوب یا Content ID در YouTube طراحی کرده است که با استفاده از آن به اسکن و شناسایی موارد نقض حق نشر و سیاست های مربوط به آن می پردازد.

کانتنت آیدی یا شناسه محتوای یوتیوب چیست؟

یوتیوب چگونه محتوای کپی شده را تشخیص می‌دهد؟

الگوریتم هایی که یوتیوب برای شناسایی موارد کپی شده توسعه داده، آنقدر هوشمند و پیچیده هستند که حتی بخشی از یک ویدئو یا تصویر کپی شده و یا حتی ملودی یک آهنگ را نیز تشخیص میدهد. بنابراین اگر میخواهید در یوتیوب محتوای ویدئویی آپلود کنید، می بایستی ویدئو های اورجینال نشر کنید و حتی آهنگ و یا موزیکی که در پشت ویدئو ی خود قرار می دهید نباید کپی کار دیگران باشد، چونکه یوتیوب هیچگونه گذشتی برای محتوای کپی نخواهد داشت و با به کار گیری یک سیستم بسیار هوشمند که خود توسعه داده است، به راحتی تمامی موارد کپی را از محتوای شما شناسایی و سیاست های تنبیهی سختی به گرداننده کانال یوتیوبی اعمال خواهد کرد. در ادامه بیشتر با سیستم شناسه محتوا یا Content ID آشنایی پیدا خواهیم کرد.

کانتنت آیدی گوگل چیست

سیستم کانتنت آیدی یا شناسه محتوا چگونه کار می‌کند؟

Content ID (کانتنت آی دی) یک سیستم انگشت نگاری دیجیتال است که توسط Google توسعه یافته است و برای شناسایی و مدیریت آسان محتوای دارای حق انتشار در YouTube استفاده می شود. عملکرد این سیستم به گونه ایی است که در آن محتواهایی که توانسته اند Content ID اخذ نمایند، در واقع به عنوان صاحب محتوا شناخته می شوند و تمامی ویدئوهای آپلود شده بعد از آنها در YouTube با فایل‌های صوتی و تصویری ثبت‌شده دارای Content ID مقایسه می‌شوند و به دنبال موارد مشابه هستند.

صاحبان محتوا یا همان افرادی که توانسته اند Content ID برای محتوای خود ثبت کنند، این انتخاب را دارند که محتوای منطبق را مسدود کنند یا از آن کسب درآمد کنند. این سیستم را گوگل در حدود سال 2007 شروع به پیاده سازی کرده است. تا سال 2016، توسعه این سیستم حدود 60 میلیون دلار هزینه داشته و منجر به پرداخت حدود 2 میلیارد دلار به دارندگان حق نشر یا همان Content ID شده است و تا سال 2018، گوگل حداقل 100 میلیون دلار در این سیستم سرمایه گذاری کرده است.

Content ID یک فایل ID برای محتوای صوتی و تصویری دارای حق نشر ایجاد می کند و آن را در یک پایگاه داده ذخیره می کند. هنگامی که یک ویدیو در یوتیوب آپلود می شود، در پایگاه داده بررسی می شود و در صورت یافتن مطابقت، به عنوان نقض حق نسخه برداری علامت گذاری و به اصطلاح flag می شود. وقتی این اتفاق می‌افتد، مالک محتوا یعنی کسی که Content ID برای اثر ویدئویی خود اخذ کرده است، این انتخاب را دارد که ویدیو را مسدود کند تا دیگر قابل مشاهده نباشد، آمار مشاهدات و بازدید های آن ویدیوی کپی شده را مانیتور کند، یا تبلیغاتی را به ویدیوی “تخلف‌کننده” اضافه کند و درآمد آن ویدئوی کپی شده را به‌طور خودکار به صاحب اصلی محتوا منتقل کند.

استفاده از کانتنت آیدی باعث محافظت از ویدیو شما می‌شود

لازم به ذکر است که فقط یوتوبر ها و آپلودکنندگانی که معیارهای خاصی را دارند می توانند از Content ID استفاده کنند. این معیارها استفاده از Content ID را برای سایرین و کاربران عادی یوتیوب دشوار می کند اگر چه یوتیوب برای تمامی کاربران حق اخذ شناسه محتوا را گذاشته است و همه اشخاص و شرکت های دارای حساب مدیریت محتوا در یوتیوب قادر به اخذ آن هستند ولی پیگیری های بعدی و بعد ها استفاده آسان از آپشن هایی که برای صاحبان Content ID مقرر شده است برای کاربران عادی سخت و در مواردی غیر ممکن است و در عمل استفاده راحت از این سیستم به آن گونه ایی که در سیاست اولیه آن نوشته شده است، تنها به شرکت های بزرگ و یا همان MCN های بزرگ در YouTube محدود می شود.

بنابراین اخذ Content ID (شناسه محتوا یوتیوب) برای تمامی رسانه های تولید کننده محتوای صوتی و تصویری، فیلم و سریال ، موزیک، ویدئو کلیپ، انیمیشن ها مفید و بلکه ضروری خواهد بود.

خدمات جی ادز در زمینه اخذ شناسه محتوا یا Content ID در YouTube

لازم به ذکر هست که با امکانی که جی ادز – نتورک در همکاری با MCN فرهم نموده است، امکان اخذ شناسه محتوا یا همان Content ID وجود دارد و مشتریان عزیز براحتی می توانند برای ویدئو های خود این درخواست را داشته باشند، تا بتوانند جلوی سوء استفاده از محتوای آنها گرفته شود. یوتیوب ویدئویی بسیار ساده و در عین حال مفید از نحوه کارکرد Content ID فراهم کرده است که میتوانید با مشاهده اون کلیتی ساده بر نحوه عملکرد و امکانات فراهم شده برای صاحبان محتوا آشنا شوید.

شاید با آشنایی با شناسه محتوای یوتیوب قدم بعدی یادگیری راه های مفید و چگونگی رشد کانال می باشد که میتوانید در صفحه افزایش بازدید یوتیوب مطالب مفیدی در این زمینه کسب کنید.

همچنین برای شروع همکاری با ما میتوانید با کارشناسان ما در صفحه نقد کردن درآمد یوتیوب تماس گرفته تا هم با نحوه کار ما آشنا شوید و هم در پروسه ملحق شدن به MCN قرار بگیرید.

4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با سلام وقت بخییر در خصوص گرفتن کانتت ایدی برای اثار موسیقی در یوتیوب منظور به اینکه ارتیستی قرار باشه کانال یوتیوب شخصا داشته باشه و موزیک های تولیدی خودش درکانال منتشر کنه که اینجا اون کانتت ایدی برای محتوا هاش نیازه این کد ایدی ایا شما و چگونه برای یک ارتیست میگرید این کد ممنون اگر توضیح کامل بدید

اگر ممکن نحوه ی این کانتت ایدی رو بگید که بتونیم اثار و تو دایرکتوریی یوتیوب ثبت کنیم چراکه این موضوع کمتر کسی حتی عزیزانی که اموزش ساخت کانال یوتیوب وحتی مدیرت تولید محتوا هم اموزش میدن ولی دراین موضوع که چگونه قبل از هر کپی براداری در واقع ثبت ایدی کنیم که فردا روز کسی نتونه کپی کنه اپلود توی کانال

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.