اکسس منیجمنت در پراپرتی‌های GA4 – قسمت 21

در قسمت قبلی از این سری آموزش‌ها به بررسی گزارش‌های اتریبیوشن در GA4 می‌پردازیم.

در این قسمت از سری آموزش‌های جی ای 4 کریستا سیدن به همراه برایان استارک مدیر محصول آنالیتیکس، به بررسی قابلیت Access Management می‌پردازند.

همان‌طور که از نام آن پیداست؛ مبحث اکسس منیجمنت به بررسی مدیریت دسترسی‌های کاربران در پراپرتی‌ها نسبت داده می‌شود. در هر پراپرتی این قابلیت برای ادمین‌ها وجود دارد تا یک سری نقش‌ها و یا محدودیت داده‌ را برای کاربران اعمال کنند. این محدودیت‌ها در سطوح مختلف قابل اجرا بوده و امکان مشاهده و یا ادیت بخش‌های مختلفی مثل اسکیما پراپرتی‌ها را از کاربران سلب می‌کنند.

مفاهیم کلیدی Access Management

اما این قابلیت در ابزار محبوب آنالیتیکس دارای یک سری کانسپت‌های مهم می‌باشد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

استاندارد رول‌ها (Standard Roles): استاندارد رول‌ها بر روی دسترسی کاربران برای تغییر و ادیت فاکتورهای مختلفی در جی ای 4 همچون تنظیمات مربوط به مخاطبان (Audiences)، ادغام‌ها، تنظیمات دیتا پراسسینگ و سایر موارد تمرکز کرده است. این نقش‌ها دارای سلسله مراتبی بوده و از ویووِر (Viewer) و آنالیست گرفته تا ادیتور و ادمین، می‌توان نقش‌های مختلفی را برای کاربران تعریف کرد.

دیتا رستریکشن (Data Restrictions): دیتا رستریکشن از مشاهده قسمت‌های مختلفی از پراپرتی همچون متریک‌ها و یا دایمنشن‌ها توسط کاربران جلوگیری می‌کند. در حال حاضر 2 نوع دیتا رستریکشن مختلف در جی ای 4 وجود دارد که می‌توانیم آن‌ها را برای کاربران اعمال کنیم:

  • محدودیت No revenue: وقتی که این نوع از دیتا رستریکشن را برای کاربر اعمال کنیم؛ آن کاربر به جای دیدن درآمد واقعی، عدد صفر را مشاهده خواهد کرد.
  • محدودیت No Cost: به طور مشابه وقتی که این محدودیت را برای کاربران اعمال کنیم؛ آن‌ها به جای عدد واقعی هزینه متریک، عدد صفر را مشاهده خواهند کرد.

سلسله مراتب یکی از فاکتورهای کلیدی می‌باشد که در جی ای 4 از اهمیت بالایی برخوردار است. در این شبکه هر اکانت دارای پراپرتی بوده و پراپرتی‌ها نیز می‌توانند ساب پراپرتی داشته باشند. در این مورد وقتی که شما یک نقش را در سطح اکانت تعریف می‌کنید؛ بر روی تمام پراپرتی‌ها و ساب پراپرتی‌های آن تاثیر می‌گذارد. اما وقتی که یک نقش به یک ساب پراپرتی تخصیص داده می‌شود؛ تنها برای همان ساب پراپرتی اعمال می‌شود.

مورد دیگر این که نقش‌ها می‌توانند به صورت ترکیبی نیز برای کاربران اعمال شوند. در صورتی که شما یک نقش را هم در سطح پراپرتی و هم در سطح اکانت اختصاص دهید؛ ترکیبی از این نقش برای کاربر اعمال می‌شود. در واقع هوش مصنوعی GA4 ساده‌ترین ترکیب موجود را در این مورد برای کاربر اعمال می‌کند.

این مورد در رابطه با دیتا رستریکشن‌ها هم صدق کرده و این محدودیت‌ها هم از سلسله مراتب موجود در جی ای 4 پیروی می‌کنند. به عنوان مثال اگر ما محدودیت No Cost را در سطح اکانت اعمال کنیم؛ این محدودیت برای تمام پراپرتی‌ها و ساب پراپرتی‌های موجود در آن اکانت اعمال می‌شود.

نحوه اعمال نقش‌ها و محدودیت‌ها در پراپرتی

برای اعمال نقش‌ها و محدودیت‌ها در پراپرتی‌های جی ای 4، نیاز داریم تا از پنل Admin این ابزار کار خود را انجام دهیم. پس از مراجعه به پنل ادمین جی ای 4، بر روی گزینه Property Access Management کلیک کرده و کاربرانی را که می‌خواهیم نقش و یا محدودیت را برای آن‌ها اعمال کنیم انتخاب می‌کنیم.

اعمال نقش‌ها و محدودیت‌ها در جی ای 4

پس از انتخاب کاربر موردنظر، صفحه جدیدی حاوی استاندارد رول‌ها و دیتا رستریکشن‌ها برای ما باز می‌شود. در این بخش ما می‌توانیم موارد موردنظر را انتخاب کرده و سپس بر روی گزینه Save کلیک کنیم تا تنظیمات موردنظر ذخیره شوند. نهایتاً اگر به بخش گزارش موردنظر در جی ای 4 بازگردیم؛ می‌بینم که تغییرات جدید اعمال شده و کاربران نقش‌ و یا محدودیت‌های جدید خود را دریافت کرده‌اند.

مبحث اکسس منیجمنت در پراپرتی‌های جی ای 4 از اهمیت بالایی برخوردار بوده و کاربردهای گسترده‌ای برای کاربران دارد. به وسیله این قابلیت ما می‌توانیم دسترسی‌های مختلف را برای کاربران تعیین کرده و مشخص کنیم که چه کسی قادر به مشاهده و بررسی کدام یک از بخش‌های پراپرتی می‌باشد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.