گزارش‌های اتریبیوشن در GA4 – قسمت 20

در قسمت قبلی از این سری آموزش‌ها به بررسی نحوه مدلسازی کانورژن در پراپرتی‌های GA4 می‌پردازیم.

در این قسمت از سری آموزش‌های جی ای 4 کریستا سیدن به همراه انجلی مدیر محصول گوگل، توضیحاتی در رابطه با گزارش‌های اتریبیوشن در پراپرتی‌های GA4 را در اختیار ما قرار می‌دهند.

اتریبیوشن چیست؟

در یک تعریف کلی اتریبیوشن به عمل اختصاص دادن اعتبار به کانورژن‌های مختلف در پروسه تکمیل سفارش توسط کاربر نسبت داده می‌شود. یک مدل از اتریبیوشن‌ها می‌تواند قانون، مجموعه‌ای از قوانین یا یک الگوریتم مبتنی بر داده باشد که تعیین می‌کند اعتبار کانورژن‌ها چگونه به تاچ پوینت‌های مختلف اختصاص داده می‌شود.

در حال حاضر رابط کاربری جی ای 4 دو مدل مختلف از گزارش‌های اتریبیوشن را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که هر کدام از آن‌ها شامل دیتاهای کاربردی برای بررسی نحوه رفتار کاربر می‌شوند.

  • گزارش Conversion paths: همان‌طور که از نام آن پیداست؛ گزارش‌های کانورژن پَث نمایی از مسیرهایی که کاربران برای تکمیل کانورژن از آن‌ها استفاده کرده‌اند به شما می‌دهد. همچنین تخصیص اعتبار به تاچ پوینت‌های مختلف در این گزارش‌ها بر اساس نوع اتریبیوشنی می‌باشد که آن را انتخاب کرده‌اید.
  • گزارش Model comparison: با استفاده از این گزارش می‌توانید عملکرد کمپین‌های خود را در استفاده از مدل‌های مختلف اتریبیوشن بررسی کرده و متوجه شوید که کدام یک از این مدل‌ها تأثیر مثبتی در کانال‌های مختلف بازاریابی شما داشته‌اند.

توجه داشته باشید که مدل‌های مختلفی از اتریبیوشن در پراپرتی‌های جی ای 4 وجود دارند که مدل اتریبیوشن داده محور (data driven attribution) یکی از پراستفاده‌ترین آن‌ها می‌باشد.

مدل اتریبیوشن dda

این مدل دارای یک تفاوت مهم در ساختار خود در مقایسه با سایر مدل‌های اتریبیوشن در جی ای 4 می‌باشد. در مدل اتریبیوشن dda ما از داده‌های اکانت خود برای اختصاص دادن اعتبار به تاچ پوینت‌های مختلف استفاده می‌کنیم. در این مدل، عمل اختصاص دادن اعتبار به تاچ پوینت‌های مختلف بر اساس تأثیری که اضافه کردن آن‌ها به مسیر تبدیل کاربر دارد تعیین می‌شود. به عبارتی دیگر، هرچه یک تاچ پوینت تاثیر بیشتری در کارایی بهتر یک کانال بازاریابی داشته باشد؛ اعتبار بیشتری دریافت خواهد کرد.

مدل اتریبیوشن داده محور از تکنولوژی هوش مصنوعی در ساختار خود استفاده کرده و تمام مسیرهایی که موجب تبدیل کاربر شده و آن‌هایی که نمی‌شوند را بررسی می‌کند. بدین صورت می‌توان مشخص کرد که هر کدام از تاچ پوینت‌ها چگونه باعث تکمیل شدن کانورژن موردنظر شده‌اند. این مدل، از فاکتورهای مختلفی همچون نوع دستگاه کاربران در گزارش‌دهی‌‌های خود استفاده می‌کند. مدل اتریبیوشن داده محور با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی آن چیزی را که واقعاً اتفاق افتاده است؛ با چیزی که می‌تواند اتفاق بیفتد مقایسه کرده تا در نهایت مشخص کند کدام تاچ پوینت‌ها در پروسه تبدیل کاربران مؤثر واقع شده‌اند. در واقع هوش مصنوعی امکان نوعی پیش‌بینی از احتمال کاربردی بودن تاچ پوینت‌های مختلف را برای کاربران به وجود می‌آورد.

گزارش‌های اتریبیوشن و اختصاصاً مدل‌ dda کاربرد خوبی برای تعیین کارآمد بودن تاچ پوینت‌های مختلف و کانال‌های بازاریابی متنوع کاربران دارد. دسترسی راحت کاربران به این قابلیت در جی ای 4 باعث شده است تا آن‌ها به آسانی بتوانند مسیرهای بازاریابی کاربردی خود را شناسایی کرده تا در نهایت فروش خود را افزایش دهند.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.