راهنمای ریدایرکت 301

چگونه بدون تاثیر منفی بر روی سئو آدرس URL پست را تغییر دهیم؟

چیزی که امروز در این مقاله یاد می‌گیرید به شما کمک می‌کند وبلاگ نویسان، نویسندگان و متخصصان سئو وظایف خود را به درستی انجام دهند. در این راهنما موارد زیر را یاد می‌گیرید:

  • Slug در سئو چیست؟
  • کلمات بازدارنده چه کلماتی هستند؟
  • ریدایرکت 301 دائمی چیست؟
  • چگونه می‌توان Slug پست جدید در وردپرس را ویرایش کرد؟
  • چگونه می‌توان آدرس پستی که منتشر شده است را تغییر داد؟
  • چگونه می‌توان در وردپرس ریدایرکت‌ها را تنظیم نمود؟

همه ما اطلاعاتی در مورد سئوی داخلی داریم. به احتمال زیاد قبل از اینکه در مورد بهینه سازی کلمات کلیدی اطلاعاتی داشته باشید، تعدادی پست در وبلاگ خود منتشر کرده اید. خوب در این شرایط یک سوال به ذهن شما خطور خواهد کرد: چگونه می‌توانم پست هایی که منتشر شده است را بهبود ببخشم؟

اگر تا به حال تلاش کرده باشید Slug پست قدیمی خود را ویرایش کنید، ممکن است با خطای 404 و سایر مشکلات مواجه شده باشید. این راهنما تمامی سوالات شما را در این زمینه پاسخ می دهد. قبل از اینکه نگاهی به راه حل های موجود بیندازید، باید درک کاملی از واژه های مهم سئو داشته باشید. این واژه ها بر روی هر سایتی اعمال می‌شوند. دانستن چنین مواردی به شما کمک می کند تکنیک های سئو را تجزیه و تحلیل کنید و ساختار وبلاگ خود را موتور جستجو پسند سازید.

اسلاگ (Slug) پست در سئو به چه معناست؟

برای درک Slug پست (در فارسی: نامک) باید در ابتدا permalink (در فارسی: پیوند یکتا) را درک نمایید. slug بخشی از لینک پست است که بعد از نام دامنه شما می‌آید. به مثال زیر توجه کنید:

slug چیست

در تصویر بالا best-keyword-research-tools-niche یک Slug است. در وردپرس Slug پست به طور خودکار از عنوان پست ایجاد می شود. در اسکرین شات بالا، ما Slug (نامک) پست را ویرایش کرده ایم. اجازه دهید یک قدم به سمت عقب برگردیم و ببینیم که Slug پیش فرض چگونه توسط وردپرس ایجاد می شود. همانطور که مشاهده می کنید Slug پیش فرضی که توسط وردپرس ایجاد می شود به صورت زیر است:

نامک پست در وردپرس

مشکلی که در Slug پیش فرض بالا وجود دارد این است که در آن کلمات بازدارنده (Stop Word) زیادی وجود دارد که مفید نیستند و به هنگام بهینه سازی پست برای کلیدواژه خاص به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شوند، همچنین ما تصمیم گرفته‌ایم از برگردان انگلیسی عنوان برای اسلاگ پست استفاده کنیم. همچنین وردپرس برای طول نامک پست نیز محدودیت گذاشته است و در صورتی که عنوان ما دراز باشد، نامک پیشفرض وردپرس شامل همه عنوان ما نخواهد بود.

کلمات بازدارنده چه نوع کلماتی هستند؟

کلماتی که استفاده از آنها در تمام متون رایج است و توسط موتورهای جستجو در کوئری فیلتر می‌شوند را کلمات بازدارنده می‌گویند. نمونه ای از این کلمات عبارت است از : A، An، The ، Are، By، Both (و در زبان فارسی: که، با، برای، چون، چه و …)

کلمات بازدارنده زیادی وجود دارد که نباید در Slug پست خود قرار دهید. کلمات بازدارنده برای تعیین مرتبط بودن محتوا توسط الگوریتم های جستجو به کار نمی‌روند.

  • Slug پست با کلمات بازدارنده: به عنوان مثال how-to-add-google-amp-to-wordpress-to-speed-up-your-mobile-site
  • Slug پست بدون کلمات بازدارنده: به عنوان مثال Google-amp-WordPress

در مثال اول، می توانید ببینید که 13 کلمه در slug وجود دارد. در مثال دوم ما تنها سه کلمه در slug خود داریم. این موضوع بدین معنی است که کلمات کلیدی مهم در گزینه اول زیاد مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. در گزینه دوم کلمات کلیدی بیشتری وجود دارد. شما باید از کاربرد کلمات بازدارنده زیاد در عنوان، توضیح و متن ALT تصویر خودداری کنید. توصیه نمی‌کنم به عقب برگردید و تمامی پست های خود را ویرایش کنید و slug را تغییر دهید. با اینحال اگر پستی برایتان بسیار مهم بود و در حال حاضر عملکرد خوبی نداشت می‌توانید اینکار را انجام دهید.

ریدایرکت دائمی 301 چیست؟

زمانی که آدرس پست یا ساختار پیوند یکتا را عوض می‌کنید، بهتر است از ریدایرکت 301 استفاده نمایید. این بهترین روش برای اطمینان حاصل کردن از این است که کاربران و موتورهای جستجو به صفحه درستی هدایت می شوند. کد وضعیت 301 بدین معنی است که صفحات به طور کامل به موقعیت جدیدی انتقال یافته اند. شما می توانید به کمک .htaccess در سطح سرور این ریدایرکت را تنظیم کنید یا اگر از وردپرس استفاده می کنید از افزونه های مرتبط با ریدایرکت بهره مند شوید. ما از ریدایرکت 301 برای مطلع کردن موتورهای جستجو به هنگام تغییر Slug پست خود استفاده خواهیم کرد.

چگونه آدرس URL پست جدید وبلاگ را تغییر دهیم؟

زمانی که پست جدیدی را در وردپرس می نویسید، بر روی گزینه ویرایش زیر عنوان پست کلیک کنید تا بتوانید Slug پست را تغییر دهید. کلیک کردن بر روی این دکمه امکان ویرایش Slug را فراهم می‌کند و می‌توانید کلمات بازدارنده را حذف کنید. مطمئن شوید که بین کلمات خط تیره وجود داشته باشد.

این تمرینی است که برای تمامی پست هایی که در آینده می نویسید باید تکرار کنید. یعنی کلمات بازدارنده را از اسلاگ پست حذف کرده و آن را بهینه کنید. حال اگر نمی‌دانید اینکار را چگونه برای پست‌های منتشر شده خود انجام دهید، بهتر است با ما همراه شوید.

چگونه آدرس پست‌هایی که قبلا منتشر شده‌اند را تغییر دهیم؟

همانند مثالی که در بالا گفتیم، ما می توانیم همین مراحل را برای پست هایی که در حال حاضر منتشر شده‌اند، انجام دهیم. زمانی که Slug موجود را ویرایش می‌کنیم؛ باعث شکسته شدن پست می‌شود. این موضوع بدین معنی است که اگر موتورهای جستجو در حال حاضر Slug پست شما را ایندکس کرده اند یا اگر پست در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است، کلیک کردن بر روی این لینک ها منجر به نمایش صفحه 404 می‌شود. برای اینکه از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنید بهتر است از قابلیت ریدایرکت 301 بهره مند شوید.

چگونه ریدایرکت را در وردپرس تنظیم کنیم؟

شما در وردپرس می توانید به سادگی و به کمک افزونه های موجود کارهای خود را انجام دهید. افزونه های زیادی برای تنظیم ریدایرکت وجود دارد. یکی از مواردی که به صورت رایگان در اختیار شما قرار می گیرد افزونه Redirection است. اگر از نسخه پرمیوم افزونه Yoast استفاده می کنید، قابلیت ریدایرکت کردن در حال حاضر برای شما فعال است. شما می توانید از هر افزونه ای که دوست داشتید استفاده کنید. تنها چیزی که باید مطمئن شوید این است که ریدایرکت 301 را انجام می دهید. برای این مثال من از افزونه ریدایرکت (Redirection plugin) استفاده می کنم.

سناریویی که پیش رو داریم چنین است:

  • در حال حاضر پستی داریم که با آدرس https://g-ads.org/blog/how-to-change-post-url-of-already-published-post-without-losing-traffic منتشر شده است.
  • آدرس جدید بعد از ویرایش Slug پست بدین صورت است: https://g-ads.org/blog/change-published-post-url

حالا از منوی بخش مدیریت وردپرس به قسمت ابزارها و Redirection بروید. شما می توانید ریدایرکت را به کمک .htaccess نیز تنظیم کنید. همانطور که در اسکرین شات زیر می بینید می توانیم از پست قدیمی به پست جدید ریدایرکت 301 را تنظیم کنیم:

ریدایرکت به آدرس جدید پست

کاری که این ریدایرکت انجام می دهد این است که به هنگام کلیک بازدیدکننده بر روی آدرس قدیمی، به طور خودکار فرد به آدرس جدید هدایت می شود. اینکار شما را مطمئن می سازد که به هنگام تغییر Slug پست خود ترافیک موجود را از دست نمی دهید. فقط به خاطر داشته باشید که ممکن است با این‌کار آمار تعداد بازنشر پست در رسانه های اجتماعی از دست بدهید و این حداقل هزینه ای است که می توانید برای اینکار پرداخت کنید.

مواردی که به هنگام ویرایش پست های منتشر شده باید مدنظر داشته باشید:

  • زمانی که ریدایرکت 301 را به درستی تنظیم می کنید می توانید با خیال راحت Slug پست های قدیمی خود را ویرایش کنید.
  • زمانی که ریدایرکت 301 را تنظیم می کنید، تغییر Slug باعث از دست رفتن ترافیک سایت نخواهد شد.
  • ممکن است به هنگام تغییر لینک پست خود، آمار تعداد اشتراک‌های شبکه‌های اجتماعی را از دست بدهید.
  • تغییر Slug برای پست هایی که رتبه بالایی در موتورهای جستجو دارند توصیه نمی شود.
  • اینکار بخشی از سئو داخلی است.

از این به بعد می‌توانید برای پست‌های جدید بهینه‌سازی اسلاگ انجام دهید. می توانید Slug پست های خود را برای مطالبی که عملکرد درستی ندارند تغییر دهید. اطمینان حاصل نمایید که تمامی مراحل را به درستی طی می کنید.

منبع: shoutmeloud

9 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشکل جدی با ریدایرکت لینک قدیمی مطالب به لینک جدید دارم
لینک چند تا مطلب را تغیر دادم حالا افزونه Redirection و دو تا افزوه دیگه هم نصب کردم لینک قدیمی مطلب میدم ریدایرکت کنه هیچ کاری انجام نمیده! الان باید چی کار کنم؟ همزمان افزونه سوپر کش(کش هم پاک کردم نشد غیر فعال هم کردم نشد) و افزونه ارور 404 فعال هستند(این هم غیر فعال کردم ولی درست نشد البته با وجود غیر فعال بودنش ارور 404 ریدایرکت میشد!!)
الان من واقعا مشکل دارم با این موضوع راهی هست که اگر هیچ افزونه ای این کار رو نکرد(چرا کار نمیکنن؟؟؟!) خودم بصورت دستی انجام بدم؟ چطوری؟

درود بر شما.
1- من قصد دارم یکسری دسته بندی جدید به محتوای سایتم که آگهی هست اضافه کنم و همینطور همه ی آگهی هارو به اون دسته بندی ها اضافه کنم؛ آیا این باعث امتیاز منفی در سئوی من نمیشه؟
2- اینکه پستهای قدیمی رو میخام تغییرات کامل در سئو و همینطور مقداری در محتوای متن بدم؛ بنظرتون اینهمه تغییر که منجر میشه آدرس url تغییر کنه و مجبور میشم همه رو مجدد ریدایرکت 301 کنم، تاثیر منفی روی سئوی من داره؟
ممنون از شما

سلام برای سئو کردن سایت دچار مشکل شدم امیدوارم بتونید کمکم کنید.
نامک یا slugسایت درست خونده نمیشود و مرتب ارور می دهد یعنی فونت هایش همه بعد ذخیره سازی بهم می ریزد.

سلام خسته نباشید من قبلا نامک blog رو برای صفحه همه نوشته هام استفاده کردم
الان نامک صفحه همه نوشته ها رو تغییر دادم و میخوام نامک blog رو برای صفحه دیگه ای استفاده کنم اما ارور 404 میده ممنون میشم راهنمایی کنید

با سلام. ارور 404 به این دلیل نمایش داده می شود، چون نامک مورد نظر یافت نشده است. چون صفحه شما با نامک blog ذخیره شده است، اگر نام آن را تغییر بدهید، صفحه ارور 404 را نشان می دهد.
کاری که باید انجام دهید این است که از Redirect 301 استفاده کنید. با این کار شما اعتبار و ارزش صفحه را به صفحه ای دیگر تغییر می‌‎دهید و نامک شما به آدرس دیگری منتقل می‌شود.
به عنوان مثال آدرس صفحه از:
example.com/blog
به:
example.com/mag
تغییر می‌کند.
اگر از CMS هایی مانند جوملا، وردپرس و … استفاده می‌کنید با استفاده از افزونه این کار به سادگی انجام می شود. اما اگر سایت شما اختصاصی برنامه نویسی شده است، لازم است که ریدایرکت را در پنل ادمین خود انجام دهید.

سلام
ضمن تشکر از کمکی که به بازدید کننده ها می کنید.
من url یکی از پست هام رو عوض کردم ریدایرکت را هم انجام دادم حالا که پست مربوطه را به سرج کنسول می دهم آنرا نمی شناسد اگر تقاضای ایندکسینک کنم مطلبم تکراری بحاسب نمی آید.

سلام وقتتون بخیر دوست عزیز. بهتره که URL انتخاب شده رو تغییر ندین. اما حالا که اینکار رو انجام دادید، مشکلی نیست. درخواست ایندکس انجام بدید و اگر محتوای تکراری و آدرس تکراری همانند آدرس و محتوایی که انتخاب کردید وجود نداشته باشه هیچ مشکلی پیش نمیاد. فقط باید صبر داشته باشید (بین 2 تا 14 روز) که خزنده ها به خوبی بتونن داده های صفحه رو بخونن.

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.