راهنمای محاسبه چگالی کلمات کلیدی یا Keyword Density

کلمات کلیدی بخش مهمی از استراتژی سئو سایت به شمار می‌روند. رتبه بندی کلمات کلیدی مناسب در کنار محتوای مرتبط، طراحی وب سایت بهینه، به سایت شما کمک می‌کند تا از رقبا در نتایج گوگل متمایز شده و به بالای نتایج موتور جستجو (SERP) نزدیک شوید. بنابراین جای تعجب نیست که تعداد قابل توجهی از مشاوران سئو درباره کلمات کلیدی و انجام تحقیقات چگالی کلمات کلیدی تاکید دارند.

تمرکز روی عبارات اصلی استفاده شده در صفحه باعث می‌شود که محتوای ایجاد شده ما ارتباط و مفهوم مناسبی داشته باشد. در این راهنما ما اصول اولیه را بررسی خواهیم کرد، دلیل مهم بودن چگالی را مورد بررسی قرار می‌دهیم. همچنین فرمول‌های کاربردی و ابزارهای ساده‌ای را ارائه خواهیم داد که می‌توانند به شما اطمینان دهند که استراتژی‌های کلمات کلیدی شما مطابق با اهدف سئو سایت شما کار می‌کنند.

چگالی کلمات کلیدی چیست؟

چگالی کلمات کلیدی که keyword density نیز نامیده می‌شود، تعداد دفعاتی را نشان می‌دهد که یک کلمه کلیدی خاص در یک صفحه سایت در مقایسه با تعداد کل کلمات ظاهر می‌شود. عموما به صورت درصد یا نسبت تعیین می‌شود. هرچه تعداد کلمات بالاتر باشد، کلمه کلیدی انتخابی شما باید در صفحه مورد نظر بیشتر شود.

چگالی کلمات کلیدی چیست؟

به عنوان مثال، اگر در یک صفحه از محتوای وب سایت خود که 1000 کلمه است، 7 یا 8 بار از کلمه کلیدی هدف استفاده کرده اید، در یک محتوای 2000 کلمه ای نمی‌توانید همین استراتژی را به کار بگیرید. چگالی عبارات کلیدی به طور قابل توجهی با تعداد کلماتی که در صفحه ایجاد کرده اید ارتباط دارد.

چرا چگالی کلمات کلیدی مهم است؟

کلمات کلیدی، کاربران را به سمت سایت هدایت می‌کند. هنگامی‌که کاربران به دنبال محصولات یا خدمات می‌گردند، از کلمات کلیدی مختلفی استفاده می‌کنند. این عبارات هدف کلی آنها را نشان داده و موتورهای جستجو نیز نتایج مرتبط با جستجوی آنها را نشان‌ می‌دهند.

چرا استفاده از چگالی کلمات کلیدی مهم است؟

در حال حاضر موتورهای جستجویی مانند گوگل اکنون عواملی مانند منطقه جغرافیایی و دامین آتوریتی و بسیاری موارد دیگر را برای رتبه‌بندی نتایج در نظر می‌گیرند. بخشی از آنها توسط تعداد بازدید کنندگان از صفحه وب شما و بخشی با لینک های”dofollow” از سایت‌های معتبر که به صفحه شما لینک داده‌اند تعریف می‌شود.

کلمات کلیدی همچنان مهم هستند و به عنوان یکی از عوامل موفقیت وب سایت‌ها به شمار می‌روند.

در گذشته که موتور‌های جستجو مانند امروز پیشرفته نبودند، وبسایت‌ها به محتوا اهمیت زیادی نمی‌دادند و صفحه مورد نظر را پر از کلمات کلیدی و تگ‌های نامرتبط می‌کردند.

جای تعجب نبود هر کسی که به این سایت‌ها مراجعه می‌کرد نتیجه مورد نظر خود را پیدا نمی‌کرد. موتورهای جستجو به این نتیجه رسیدند که به روش‌های بهتری نیاز است تا ملاک رتبه‌بندی آنها تغییر کند.

در حال حاضر، پر کردن محتوا از کلمات کلیدی نتیجه عکس به همراه دارد. موتورهای جستجو صفحات سایتی که کلمات کلیدی را در آن پر کرده یا اصطلاحا چگالی کلمات کلیدی را در آن صفحه بالاتر از حد معمول می‌برد جریمه کرده و در رتبه‌بندی‌ها قرار نمی‌گیرد.

محاسبه عددی و  فرمول چگالی کلمه کلیدی

چگالی کلمات کلیدی را چگونه محاسبه می‌کنید؟ برای این کار یک فرمول ساده وجود دارد؛ تعداد دفعات استفاده کلمه کلیدی در صفحه را بر کل کلمات صفحه تقسیم کنید.

برای مثال: صفحه شما ۱۰۰۰ کلمه دارد و کلمه کلیدی شما ۱۰ بار استفاده می‌شود.

10/1000 = .001

عدد بدست آمده را در 100 ضرب کنید تا درصدی بدست آورید که در این نمونه 1٪ است. فرمول دیگری نیز وجود دارد که گاهی اوقات برای ارزیابی میزان استفاده از کلمات کلیدی استفاده می‌شود.

چگونه چگالی کلمات کلیدی را محاسبه کنیم؟

TF-IDF: که مخفف عبارت فرکانس کلمات کلیدی در کل سایت است و کاری که انجام می‌دهد بر این اساس است که ارزیابی فراوانی یک کلمه کلیدی در صفحات خاص (TF) در برابر تعداد دفعات نمایش همان کلمه کلیدی خاص در چندین صفحه از سایت شما (IDF) است.

نتیجه این محاسبه به شما کمک می‌کند تا اندازه کلمه کلیدی برای صفحات خاص شما محاسبه شود و دقیق‌تر آنها را در بدنه محتوای خود قرار دهید.

پیدا کردن چگالی کلیدواژه بهینه برای محتوا

اگرچه هیچ قانون نوشته شده‌ای برای چگالی کلمات کلیدی وجود ندارد؛ اما راه‌های زیادی برای فهمیدن این موضوع وجود دارد.

بسیاری از متخصصان سئو توصیه می‌کنند که تقریباً کلمه کلیدی هدف خود را در هر 200 کلمه یک‌بار استفاده کنید. محتوای شما ممکن است با تعداد کلمه کلیدی بیشتر یا کمتر عملکرد خوب یا بدی داشته باشد، اما نکته‌ای که وجود دارد و همه فعالان حوزه سئو و محتوا به آن اعتقاد دارند این است که گوگل و سایر موتورهای جستجو به چگالی کلمات کلیدی در حدود 0.5٪ پاسخ خوبی می‌دهند.

همچنین لازم است ارزش انواع کلمات کلیدی مرتبط به کسب و کار خود را بدست آورید. کلمات و عباراتی که شبیه کلمه کلیدی اصلی شما هستند و هم جز کلمات کلیدی شما به حساب می‌آیند که از اهمیت ویژه‌ای در استراتژی کلمه کلیدی سایت برخوردار است.

بهینه سازی کلمات کلیدی در محتوای صفحات برای بهبود سئو داخلی سایت

فرض کنید وب سایت شما یک سایت در زمینه روشنایی در فضای باز است و می‌خواهید محصولات آن را با کلمات کلیدی مختلف بهینه کنید. در حالی که بالاترین و ارزشمندترین کلمه کلیدی سایت شما برای رتبه‌بندی “نورپردازی در فضای باز” است.

حال بیایید انواع کلمات کلیدی دیگر را در نظر بگیریم.

کلماتی که نزدیک به کلمه کلیدی اصلی شما هستند اما دقیقا آنها نیستند. در مورد “نورپردازی در فضای باز”، انواع مختلفی مانند “روشنایی باغ”، “روشنایی پاسیو”، “نورپردازی ویلا” یا “نورپردازی فضای بیرونی” می‌توانند به صفحه محتوای شما کمک کنند. بدون اینکه بخواهید آنجا را پر از کلمات کلیدی کنید در این عبارات هم رتبه‌بندی لازمه را کسب کنید.

مطمئن نیستید چه کلمه کلیدی بیشتر برای محتوای شما کارایی دارد؟ برای یافتن کلمات کلیدی اصلی یا عبارات نزدیک به آنها راه‌های زیادی دارید؛ اما یکی از بهترین فضاها برای یافتن این کلمات، بخش انتهای صفحات نتایج گوگل است. عموما پیشنهاداتی را برای کاربر می‌آورد، اما اگر جستجو طولانی باشد، احتمالا گزینه ها محدود شده یا گزینه ای وجود ندارد. این موارد نزدیک ترین جستجوها نسبت به کلمه کلیدی شما هستند.

ابزارهای محاسبه چگالی کلمات کلیدی

شما می‌توانید با محاسبه تعداد کل کلمات کلیدی و کلمات کلیدی در هر صفحه وب سایت خود، چگالی عبارات را بدست آورید. اما راه ساده تری برای این کار نیز وجود دارد. شما می‌توانید برای این کار از ابزارهای مختلفی استفاده کنید. به دلیل اینکه زمان خود را صرف محاسبه دستی عبارات نکنید، استفاده از ابزارهای می‌تواند به ذخیره زمان کمک بسزایی کند. ابزارهای محاسبه چگالی کلمات کلیدی به ساده سازی روند کلمات کلیدی شما کمک می‌کنند. این ابزارها عبارت‌اند از:

1- ابزار محاسبه چگالی کلیدواژه جی ادز

شما می‌توانید به صورت رایگان از ابزار محاسبه کننده چگالی کلمه کلیدی جی ادز استفاده کنید. استفاده از این ابزار بسیار ساده است. بعد از اینکه از طریق لینک وارد صفحه شدید، می‌بایست آدرس وب سایت خود را وارد نمائید. سپس روی گزینه ارسال کلیک کنید. شما می‌‌توانید با استفاده از این بازار صفحات خود را از نظر سئو داخلی بهبود دهید و رتبه بالاتری در نتایج موتورهای جستجو کسب کنید.

ابزار محاسبه کننده چگالی کلمات کلیدی جی ادز

2- ابزار SEO Review Tools Keyword Density Checker

این ابزار رایگان مبتنی بر استفاده از مرورگر است؛ در واقع این سایت به گونه‌ای عمل می‌کند که شما به سادگی URL سایت یا متن صفحه خود را وارد کنید. سپس کپچای “من ربات نیستم” را برای انجام بررسی چگالی کلمه کلیدی تیک زده و در نهایت برای شما محاسبه می‌کند که چه تعداد کلمات کلیدی در متن قرار داده شما وجود دارد. اگرچه این ابزار تجزیه و تحلیل بسیار گسترده از سایت شما را انجام نمی‌دهد، اما یک روش عالی برای بررسی اجمالی چگالی کلمات کلیدی فعلی سایتتان است.

لینک استفاده از SEO Review Tools

3- WordPress SEO Post Optimizer

اگر بخواهید یک پلاگین وردپرس را برای ارزیابی چگالی کلمات کلیدی انتخاب کنید، WordPress SEO Post Optimizer را در نظر بگیرید. این ابزار با هزینه ۱۹ دلاری همراه است؛ اما بسیاری از شرایط و قوانین موتورهای جستجو از جمله چگالی کلمات کلیدی را بررسی می‌کند تا اطمینان حاصل کند محتوای شما می‌تواند در صفحات نتایج رتبه بالایی داشته باشد. البته که این ابزار در وبسایت‌های فارسی هم با هزینه‌های بسیار پایین‌تر به فروش می‌رسد و شاید نیاز به پرداخت دلاری آن نباشد.

لینک دسترسی به WordPress SEO Post

4- WPMUDEV SmartCrawl

WPMUDEV SmartCrawl یکی دیگر از افزونه‌های وردپرسی است که به مدت هفت روز رایگان است و هزینه آن هر ماه ۵ دلار است. این ابزار در کنار ارزیابی چگالی کلمات کلیدی، گزارش‌های موتورهای جستجو، ارزیابی عناوین و محتواهای شما را به همراه بررسی عمیق و دقیق از سایت ارائه می‌دهد.

توصیه و حرف آخر

در این راهنمای چگالی کلمه کلیدی به شما گفتیم که چگونه از عبارات کلیدی در صفحات خود استفاده کنید. اما توصیه ما این است که نوشتار صفحه خود را به خاطر کلمات کلیدی به هم نریزید.

ممکن است بخواهید در جمله ای کلمه کلیدی اضافه کنید که می‌تواند معنا و مفهوم آن جمله را به هم بریزد؛ توصیه ما این است که چنین کاری انجام ندهید. عمق محتوای خود را بهینه کنید و تنها به استفاده از کلمات تکراری در پاراگراف ها متکی نباشید.

به طور خلاصه موارد زیر را در سئو سایت رعایت کنید:

  • از کلمات کلیدی بیش از حد استفاده نکنید. به عنوان مثال، در یک متن 1000 کلمه ای از عبارت اصلی خود 7 یا 8 بار استفاده کنید و عبارات مرتبط نیز به صفحه اضافه کنید.
  • محتوای خود را برای موتور جستجو و کاربر بهینه کنید. بسیاری از افراد معتقدند اگر در ابتدای مقاله چند بار از کلمه کلیدی استفاده کنند، موثر است! این کار از نظر موتور جستجو و کاربر خیلی پسندیده نیست. هردوی آنها با دیدن عنوان اصلی و یک بار کلمه کلیدی در ابتدای صفحه متوجه موضوع خواهند شد.
  • به قصد جستجو یا سرچ اینتنت توجه کنید. جستجوی انجام شده برای کلمه “مهاجرت به کانادا” و “مهاجرت از کانادا” قصدهای کاملا متفاوتی را بیان می‌کنند.
  • با توجه به کلمه کلیدی انتخاب شده، عبارت مرتبط و نزدیک به آن را پیدا کرده و به صفحه خود اضافه نمائید.

امیدواریم که از خواندن این مقاله اطلاعات مفیدی کسب کرده باشید. در صورتی که سوال یا پیشنهادی داشتید، حتما نظر خود را در انتهای صفحه اعلام نمائید.


سوالات متداول

ابزارهای مفید و متعددی برای تشخیص چگالی کلمات کلیدی وجود دارد که یکی از مهم ترین آنها SEO Review Tools Keyword Density Checker به شمار می‌رود.

چگالی کلمات کلیدی یکی از بنیادهای سئو داخلی به شمار می‌رود. وقتی به درستی از آن استفاده شود، می‌تواند میزان نمایش صفحه در نتایج موتورهای جستجو را افزایش دهد.

بیشتر متخصصین سئو معتقدند که تراکم ایده آل کلمات کلیدی بین 1 تا 2 درصد است. به زبان ساده تر، می‌توانید بین 100 تا 150 کلمه یک یا دوبار از عبارت کلیدی خود استفاده کنید.

شاید باور نکنید، اما چگالی کلمات کلیدی هنوز مهم است! ممکن است در جوامع سئو کمتر نام آن شنیده شود، اما Keyword Density هنوز یکی از بخش های خوب سئو به شمار می‌رود.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.