شایعات و تصورات نادرست در مورد موتورهای جستجو

در طول چند سال گذشته، تصورات اشتباه موتورهای جستجو و نحوه عملکرد آن‌ها افزایش یافته است. برای افرادی که در دنیای سئو تازه کار هستند، این موضوع باعث ایجاد سردرگمی می شود. در این بخش قصد داریم داستان های واقعی که در مورد این شایعات و تصورات نادرست وجود دارد را بیان کنیم.

ثبت سایت در موتورهای جستجو - تصورات اشتباه موتورهای جستجوثبت سایت در موتورهای جستجو

در زمان هایی که سئو به صورت کلاسیک انجام می‌شد، موتورهای جستجو فرم های ثبت نامی داشتند که بخشی از فرآیند بهینه سازی برای موتور جستجو محسوب می شد. وبمسترها و صاحبان سایت‌ها سعی می‌کردند سایت و صفحات خود را با کلیدواژه‌های مناسب تگ کنند و آن‌ها را در موتورهای جستجو ثبت نمایند.

بعد از ثبت سایت یا صفحه موردنظر، ربات‌ها به خزش آن می‌پرداختند و تلاش می‌کردند منابع موجود را در ایندکس خود قرار دهند. متاسفانه این فرآیند به خوبی مقیاس بندی نشده بود. ثبت‌نام‌ها اغلب به صورت اسپم بودند. به همین خاطر موتورهای جستجو تلاش کردند شیوه بهتری برای خزش سایت ها پیدا کنند.

از سال 2001، نه تنها ثبت سایت در موتورهای جستجو لازم نبود، بلکه کلا فرآیند بی فایده ای محسوب می شد. موتورهای جستجو علنا اعلام کردند که آن ها به ندرت از URL های ثبت شده استفاده می کنند و بهترین راه، به دست آوردن لینک از سایر سایت هاست. این موضوع باعث می‌شود محتوای سایت به صورت طبیعی در اختیار موتورهای جستجو قرار گیرد. البته هنوز هم می توانید صفحه ثبت نام را در برخی از موتورهای جستجو پیدا کنید.

اما این ها باقی مانده روزهای گذشته هستند و در سئوی مدرن کاربردی ندارند. این مورد یکی از تصورات اشتباه موتورهای جستجو است. اگر صحبت هایی در مورد خدمات ثبت سایت در موتورهای جستجو شنیدید، به حرفشان گوش ندهید. حتی اگر موتورهای جستجو از این شیوه برای خزیدن سایت شما استفاده کنند، باز هم نمی توانید لینک کافی از این طریق به دست آورید، تا بتوانید رتبه خوبی در موتورهای جستجو داشته باشید.

متاتگ ها

در دوره ای، متا تگ ها (به خصوص متاتگ کلمات کلیدی) بخش مهمی از فرآیند سئو محسوب می شدند. شما باید کلمات کلیدی که می خواستید سایتتان برای آن رتبه ای داشته باشد را قرار می دادید. اکنون این مورد یکی از تصورات اشتباه موتورهای جستجو به شمار می‌رود.

زمانی که کاربر این واژه ها را تایپ می کرد، صفحه شما برای آن کوئری نشان داده می شد. این فرآیند نیز به سرعت اسپم گردید و توسط بیشتر موتورهای جستجو کنار گذاشته شد. البته سایر تگ ها به خصوص تگ عنوان و تگ توضیحات متا، هنوز هم برای داشتن سئوی با کیفیت ضروری هستند.

همچنین تگ کنترل کننده ربات های جستجو نیز ابزار مهمی برای کنترل دسترسی خزندگان است. به همین خاطر درک عملکرد متا تگ ها مهم است اما دیگر جزو فرآیندهای اصلی برای سئو محسوب نمی شوند.

استفاده بیش از حد از کلیدواژه ها (Keyword Stuffing)

آیا تا به حال صفحه ای را دیده اید که به نظر اسپم برسد؟ شایعه ای در مورد مفهوم چگالی کلمات کلیدی وجود دارد. همانطور که می دانید چگالی کلمات کلیدی، تعداد کلماتی است که بر تعداد دفعات تکرار آن تقسیم می شود.

برخی از افراد بر این باورند که موتورهای جستجو از این گزینه برای رتبه بندی و مرتبط بودن صفحات به کوئری جستجو شده استفاده می کند. علی رغم اینکه خلاف این موضوع در طول سال ها ثابت شده است اما باز هم چنین شایعاتی سر زبان هاست.

بیشتر ابزارهای سئو هنوز هم از این مفهوم استفاده می کنند که چگالی کلمات کلیدی یک معیار مهم است. نه چنین نیست. آن را نادیده بگیرید و به صورت هوشمندانه از کلمات کلیدی خود استفاده نمایید. قابلیت کاربرد متن را به خاطر داشته باشید.

تبلیغات در موتورهای جستجو به تقویت نتایج طبیعی کمک می کند

هم اکنون زمان مواجه شدن با رایج ترین شایعه ای که در مورد سئو وجود دارد فرا رسیده است. این شایعه چنین مضمونی دارد: صرف هزینه بر روی تبلیغات پولی می تواند رتبه بندی سایت در نتایج طبیعی را بهبود ببخشد.

در طول تحقیقات و تجربه ای که در طول سال ها به دست آورده ایم، ما هرگز شواهدی را پیدا نکردیم که نشان دهد تبلیغات پولی تاثیر مثبتی بر روی نتایج طبیعی موتورهای جستجو دارد. یکی از تصورات اشتباه موتورهای جستجو است که در مقاله آیا گوگل ادز روی سئو تاثیر دارد، درباره آن صحبت کرده ایم. گوگل، بینگ، یاهو دیوارهایی را ایجاد کرده اند که جلوی این موارد را می گیرد.

به عنوان مثال در گوگل، تبلیغ کنندگانی هستند که ماهانه ده ها میلیون دلار برای تبلیغ در گوگل پول صرف می‌کنند و نمی توانند از لحاظ سئو به موقیت ارگانیک خوبی دست پیدا کنند.

اسپم موتورهای جستجو

تا زمانی که جستجو وجود دارد، اسپم کردن نیز وجود خواهد داشت. فعالیت‌های اسپم کردن در موتورهای جستجو که به منظور سوء استفاده از الگوریتم های رتبه بندی یا افزایش مصنوعی و غیر طبیعی رتبه بندی مورد استفاده قرار می‌گرفت از اواسط سال 1990 آغاز شد.

یکی از سئوکاران بیان کرده است که به کمک اسپم موتورهای جستجو در یک دوره ای توانسته است سود 20.000 دلاری به دست آورد. به همین خاطر است که دستکاری موتورهای جستجو چنین محبوبیتی دارد و با اینحال در طول سال‌ها اسپم کردن بسیار دشوارتر شده است. اکنون اسپم یکی از تصورات اشتباه موتورهای جستجو است. به دو دلیل زیر ارزش خود را از دست می‌دهد:

1. تلاش کردن برای آن ارزشی ندارد

کاربران از اسپم متنفرند و موتورهای جستجو برای مبارزه با آن برنامه های زیادی دارند. بیشتر افراد بر این باورند که بزرگترین مزیت محصولات گوگل در طول ده سال اخیر، افزایش توانایی آن برای کنترل و حذف بهتر اسپم ها بوده است.

مبارزه با اسپم ها بی‌شک همان چیزی است که تمامی موتورهای جستجو زمان، تلاش و منابع خود را بر روی آن صرف می کنند. با اینکه در برخی از شرایط باز هم اسپم کارساز است اما تلاش کردن در مورد آن نتایج خوب و طولانی مدتی نخواهد داشت.

به جای اینکه تمامی زمان و انرژی خود را بر روی چیزی بگذارید که موتورهای جستجو آن را دور می اندازند، بهتر است بر روی استراتژی های طولانی مدت و ارزشمند سرمایه گذاری کنید.

2. موتورهای جستجو هوشمندتر شده اند

موتورهای جستجو کارهای زیادی برای یافتن روش های هوشمندانه و مقیاس پذیر برای مبارزه با اسپم ها انجام داده اند. مفاهیم پیچیده ای همچون “trustrank” و HITS ,تحلیل های آماری، داده های تاریخی‌، همه و همه ارزش اسپم در موتورهای جستجو را پایین آورده اند و باعث شده اند تاکتیک های سئوی کلاه سفید جذاب تر و مفیدتر باشد.

اخیرا، به روزرسانی الگوریتم پاندا، الگوریتم یادگیری ماشینی پیچیده و حرفه ای را برای مبارزه با اسپم و سایر صفحات کم ارزش معرفی کرد.

موتورهای جستجو تلاش می کنند با این پدیده مبارزه کنند. توصیه می کنیم از به کار بردن تاکتیک های اسپم کردن بپرهیزید. بهتر است از روش هایی استفاده کنید که توسط موتورهای جستجو تایید شده است. مهم ترین نکته ای که باید مدنظر داشته باشید این است که تکنیک های دستکاری کمکی به شما نخواهد کرد و اغلب موجب جریمه شدن سایت می‌گردد.

تجزیه و تحلیل اسپم در سطح صفحه

موتورهای جستجو سعی می‌کنند تجزیه و تحلیل اسپم را در صفحات و کل سایت انجام دهند. در ابتدا اجازه دهید ببینیم آن ها چگونه تمرینات دستکاری در سطح URL را ارزیابی می‌کنند.

استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی - تصورات اشتباه موتورهای جستجواستفاده بیش از حد از کلمات کلیدی

یکی از رایج ترین و واضح ترین تکنیک های اسپم کردن استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی است. در این فرآیند کلیدواژه یا عبارت خاصی در صفحه به صورت مرتب تکرار می شود تا صفحه موردنظر را برای کوئری مربوطه مرتبط نشان دهد.

قطعا چنین استراتژی بی ارزش و بی فایده خواهد بود. اسکن کردن یک صفحه برای یافتن کلمات کلیدی بیش از حد استفاده شده زیاد هم چالش برانگیز نیست. الگوریتم های موتورهای جستجو این وظیفه را به خوبی انجام می دهند.

لینک دهی دستکاری شده

یکی از مهم ترین و محبوب ترین فرم از اسپم کردن، دستکاری در به دست آوردن لینک و تلاش برای سوء استفاده از محبوبیت لینک در رتبه دهی سایت هاست. لینک های دستکاری شده یکی از رایج ترین تصورات اشتباه موتورهای جستجو است.

مبارزه با این گزینه از اسپم کردن می تواند برای موتورهای جستجو دشوار باشد، زیرا این موضوع می تواند اشکال مختلفی به خود بگیرد. تنها چند مورد از چندین روشی که برای دستکاری لینک ها وجود دارد عبارت است از :

  • برنامه های تبادل لینک متقابل: سایت ها صفحاتی را برای لینک ها ایجاد می کنند که به سایر سایت ها لینک داده اند و تلاش می کنند محبوبیت لینک ها را به این روش افزایش دهند. موتورهای جستجو در یافتن و بی ارزش کردن چنین لینک هایی بسیار خوب عمل کرده اند.
  • شبکه های لینک (link schemes): این موارد در برگیرنده مزرعه لینک و شبکه های لینک است که در آن سایت های کم ارزش یا تقلبی ساخته می شوند یا به عنوان منبع لینک ایجاد می گردند تا محبوبیت آن ها را به طور مصنوعی افزایش دهند. موتورهای جستجو با شناسایی ارتباط بین ثبت سایت ها، همچوشانی لینک ها و سایر روش های هدفمند با چنین موضوعی مبارزه می‌کنند.
  • لینک های پولی: افرادی که به دنبال به دست آوردن رتبه بندی بالاتر در موتورهای جستجو هستند تلاش می کنند از سایر سایت‌ها لینک بخرند. این موضوع در برخی از موارد به شبکه بزرگی ار خریداران و فروشندگان لینک منجر می‌شود. البته موتورهای جستجو به خصوص گوگل به سختی تلاش می کنند تا چنین سایت هایی را بیابند.
  • لینک‌های دایرکتوری کم کیفیت: این ها منبع اعمال نفوذ برای بیشتر افرادی است که در حوزه سئو فعالیت دارند. دایرکتوری های پولی زیادی وجود دارد که می‌توان از آن ها استفاده کرد. گوگل تلاش می کند فعالیت هایی را بر علیه این سایت ها انجام دهد و از ارزش صفحات آن‌ها بکاهد. تکنیک‌های اعمال نفوذ زیادی در حوزه لینک بیلدینگ وجود دارد که موتورهای جستجو تا به حال برخی از آن ها را شناسایی کرده اند. در بیشتر موارد آن ها روش های الگوریتمی برای کاهش اثرات چنین مواردی پیدا می‌کنند. زمانی که سیستم جدید اسپمی ظهور می‌کند، مهندسان نیز به کمک الگوریتم های هوشمند، نظرات افراد و گزارش وبسمترها و سئوکاران با آن مبارزه می‌کنند.

کلاکینگ (Cloaking)

یکی از مهمترین توصیه‌های موتورهای جستجو این است که محتوای یکسانی برای بازدیدکنندگان و کراولرهای موتورهای جستجو نمایش داده شود.

این موضوع بدین معنی است که هیچ چیزی نباید در متن پنهان شود. زمانی که این دستورالعمل نقض می شود، موتورهای جستجو به آن کلاکینگ می گوید و تلاش می کند فعالیت هایی را برای پیشگیری از رتبه بندی چنین صفحاتی انجام دهد.

کلاکینگ به روش های متعددی انجام می شود و دلایل مثبت و منفی خواهد داشت. در برخی از موارد، موتورهای جستجو ممکن است از لحاظ فنی اجازه کلاکینگ را بدهند زیرا چنین مواردی می تواند تجربه مثبتی برای کاربر فراهم آورد.

صفحات کم ارزش

همه موتورهای جستجو روش هایی برای تعیین مفید بودن محتوای موجود در سایت و ارزشمند بودن برای جستجوکنندگان دارند. اگرچه این موضوع از لحاظ فنی به عنوان اسپم در وب شناخته نمی شود، اما می تواند تاثیر گذار باشد.

انواع رایج صفحاتی که در این شرایط فیلتر می شوند ، محتوای کم ارزش، محتوای تکراری و محتوایی هستند که به صورت داینامیک تولید شده و یا متن ارزش منحصر به فرد اندکی دارند. این تنها یکی از موارد تصورات اشتباه موتورهای جستجو است.

موتورهای جستجو مخالف قرار دادن این صفحات در نتایج هستند و از الگوریتم های مختلفی برای تجزیه و تحلیل لینک ها و محتوا استفاده می کنند. به روز رسانی الگوریتم پاندا در سال 2011، مراحل مهمی را برای کاهش محتوای کم کیفیت در سرتاسر وب برداشت.

سئو در سطح دامنه - تصورات اشتباه موتورهای جستجوتجزیه و تحلیل اسپم در سطح دامنه

علاوه بر اسکن صفحات به صورت یکتا، موتورهای جستجو می‌توانند خصوصیات و صفاتی را برای دامنه روت یا ساب‌دامین‌ها در نظر بگیرند و آن را به عنوان اسپم نشانه گذاری کنند.

تمرینات لینک دهی

موتورهای جستجو همانند صفحات یکتا، می توانند انواع لینک ها و کیفیت ارجاعات ارسال شده به سایت را مانیتور نمایند. سایت‌هایی که به طور واضح و شفاف در فعالیت های خراب‌کارانه و دستکاری شرکت می‌کنند تحت تاثیر این موضوع خواهند بود و باید منتظر عواقب آن باشند.

قابلیت اعتماد و اطمینان

وب‌سایت هایی که وضعیت قابل اعتماد را کسب کرده اند از سایت های دیگر متفاوت خواهند بود. معمولا استانداردهایی وجود دارد که برندهای بزرگ، سایت‌هایی با عملکرد بالا و سایت‌های مستقل را مورد قضاوت قرار می‌دهند. برای موتورهای جستجو، اعتماد و اطمینان از لینک هایی که برای دامنه به دست آورده اید ناشی می‌شود.

اگر محتوای تکراری، کم کیفیت یا بی ارزش در سایت خود منتشر کرده باشید و سپس لینک های متعددی از دایرکتوری های اسپم خریداری کرده باشید، با مشکلات رتبه بندی زیادی مواجه خواهید شد. با اینحال اگر همان محتوا را در ویکی پدیا منتشر کنید، حتی با وجود لینک های اسپم به احتمال زیاد رتبه خوبی خواهید داشت.

این همان قدرت اعتماد و اتوریتی دامنه است. اعتماد و اطمینان از طریق لینک های داخلی نیز به دست می آید. تعداد کمی محتوای تکراری و لینک های مشکوک اندک، در صورتی که سایت شما از سایت های با کیفیت لینک گرفته باشد معمولا نادیده گرفته می شود.

ارزش محتوا

همانطور که مشاهده کردید، ارزش صفحات یکتا بر اساس منحصر به فرد بودن و تجربه بازدیدکننده محاسبه می شود. سایت هایی که محتوای غیر ارزشمند و غیر منحصر به فردی دارند ممکن است نتوانند رتبه خوبی به دست آورند؛ حتی اگر سئوی داخلی و خارجی خوبی داشته باشند.

موتورهای جستجو دوست ندارند هزاران کپی از محتوای ویکی پدیا، ایندکس های آنان را پر کند. به همین خاطر از الگوریتم هایی برای مقابله با این روش استفاده می‌کنند. موتورهای جستجو به صورت مستمر موثر بودن نتایج خود را ارزیابی می کنند. آنها زمانی که کاربر روی نتیجه ای کلیک می کند به ارزیابی می پردازند.

اگر کاربر بلافاصله به نتایج گوگل برگردد، نشان می دهد که سایت موردنظر نیاز او را برآورده نکرده است. برای به دست آوردن رتبه برای یک کوئری این ها کافی نیست. بعد از اینکه رتبه ای کسب کردید باید آن را بارها و بارها تایید کنید.

خوب از کجا می توانید متوجه شوید که عملکرد خوبی نداشته اید؟

اگر سایت یا صفحه شما دچار پنالتی شده باشد درک آن کمی دشوار خواهد بود. برخی از اوقات، الگوریتم موتورهای جستجو تغییر پیدا می کند یا ممکن است شما چیزی را در سایت خود تغییر داده باشید. قبل از اینکه فرض کنید دچار پنالتی شده اید موارد زیر را بررسی نمایید:

خطاها

خطاها در سایت ممکن است مانع از خزیدن کراولر موتورهای جستجو شود. کنسول جستجوی گوگل (گوگل وبمستر تولز) یک ابزار خوب و رایگان برای شروع کار است.

تغییرات

تغییر در سایت یا صفحه ممکن است روشی که موتورهای جستجو آن را مشاهده می کنند را تغییر دهد.

مشابه بودن

سایت هایی که پروفایل بک لینک مشابهی با شما دارند را بررسی کنید. زمانی که موتورهای جستجو الگوریتم های رتبه بندی خود را به روزرسانی می کنند، ارزش دهید لینک ها و سایر موارد ممکن است تغییر یابد.

محتوای تکراری

سایت های مدرن با مشکلات محتوای تکراری دست و پنجه نرم می‌کنند، به خصوص زمانی که مقیاس بزرگی داشته باشند. با اینکه چنین نموداری برای هر موقعیتی کارساز و مفید نیست اما منطق آن یکسان آن است.

برداشتن پنالتی ها

درخواست تجدید نظر و قرار دادن دوباره سایت در موتورهای جستجو بسیار دردناک و در برخی از موارد ناموفق است. این موضوع به ندرت با بازخوردهایی همراه است که به شما اجازه می دهد بدانید چه اتفاقی روی داده است. با اینحال باید بدانید در چنین شرایطی چه کارهایی باید انجام دهید:

  • ابتدا در خدمات وبمستر تولز موتورهای جستجو سایت خود را ثبت کنید. این ثبت نام می تواند لایه بیشتری از اعتماد و اطمینان را بین سایت و موتورهای جستجو ایجاد کند.
  • اطمینان حاصل کنید که داده های موجود در اکانت وبمستر تولز را به خوبی مرور می‌کنید. خطاها و لینک‌های شکسته را به دقت بررسی کنید. اغلب چیزی که به اشتباه به عنوان پنالتی اسپم در نظر گرفته می‌شود مرتبط به مشکلات دسترسی است.
  • درخواست تجدید نظر خود را از طریق خدمات وبمستر تولز ارسال کنید. در این شرایط نیز لایه امنیتی بیشتری ایجاد می شود.
  • شفافیت و صداقت در این شرایط بسیار ضروری است. اگر اسپم کرده اید، همه چیز را بگویید. موتورهای جستجو به خصوص گوگل به دنبال جزییاتی هستند که به کمک آن الگوریتم های خود را بهبود ببخشند.
  • هر چیزی که می توانید تعمیر کنید یا آن را حذف نمایید. اگر لینک بدی به دست اورده اید سعی کنید از شر آن خلاص شوید. اگر دستکاری در سایت خود داشته اید آن را حذف نمایید.
  • منتظر بمانید. پاسخ به درخواست تجدید نظر ممکن است هفته ها و حتی ماه ها طول بکشد. فرایند قرار گرفتن سایت در موتورهای جستجو بسیار زمانبر است.
  • اگر برند قدرتمند و بزرگی در وب دارید، قرار دادن دوباره سایت در موتورهای جستجو بسیار سریع تر خواهد بود. شما می‌توانید اینکار را با شرکت در کنفرانس ها انجام دهید. مهندسان موجود در موتورهای جستجو به طور مرتب در کنفرانس های مربوطه شرکت می‌کنند.

به این موضوع توجه داشته باشید که برداشتن جریمه اجباری نیست. به طور قانونی، موتورهای جستجو می توانند سایت شما را دوباره در نتایج قرار دهند یا درخواست‌تان را رد نمایند. به همین خاطر بهتر است تکنیک‌های تایید نشده سئو را به کار نبرید.

امیدواریم که از خواندن مطلب تصورات اشتباه موتورهای جستجو لذت برده باشید. فراموش نکنید که نظرات خود را در انتهای صفحه اعلام نمائید.

منبع: Moz

[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/how-search-engines-operate” target=”_self” position=”right”]1موتورهای جستجو چگونه کار می‌کنند؟[/button-brown]

[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/how-people-interact-search-engines” target=”_self” position=”right”]2کاربر چگونه با موتور جستجو تعامل می‌کند؟[/button-brown]

[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/why-sem-is-necessary” target=”_self” position=”right”]3چرا بازاریابی در موتورهای جستجو مهم است؟[/button-brown]

[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/seo-friendly-web-sites” target=”_self” position=”right”]4اصول سئو برای طراحی و توسعه سایت[/button-brown]
[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/keyword-research” target=”_self” position=”right”]5راهنمای پژوهش کلمات کلیدی[/button-brown]

[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/usability-experience-content-seo” target=”_self” position=”right”]6تاثیر تجربه کاربری و محتوا بر سئو[/button-brown]
[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/growing-popularity-and-links” target=”_self” position=”right”]7لینک بیلدینگ و تاثیر آن بر سئو[/button-brown]
[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/seo-tools-services” target=”_self” position=”right”]8معرفی ابزارهای سئو برای وبمسترها[/button-brown]
[button-blue url=”#page” target=”_self” position=”right”]9تصورات اشتباه درباره موتورهای جستجو[/button-blue]
[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/seo-measuring-tracking” target=”_self” position=”right”]10ابزارها و معیارهای اندازه گیری سئو[/button-brown]

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.